De bijbel van kaft tot kaft van God?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Zolderworm
Man/Vrouw: M

Re: De bijbel van kaft tot kaft van God?

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
01 jul 2020, 09:21
Zolderworm schreef:
30 jun 2020, 22:29
Bonjour schreef:
30 jun 2020, 22:00
[modbreak Bonjour]
Nee, ik doe alsof ik de manier van reageren tussen jullie tweeën laag bij de grond vind. Dat ik het het forum onwaardig vind. Dat het precies is wat ik probeer van het forum te krijgen.

Ik heb meerdere modbreaks geplaatst in deze thread. Bekijk ze even.
Nou ja, Inktvlam stond hier weer te oreren alsof hij het allemaal precies weet en alsof hij een genie is, terwijl die Lorber, waar hij zo gek van is, boeken schreef over het weelderige plantenleven op Saturnus en het leven op de Maan. Dat daagt wel uit tot wat plagerij, zeker omdat hij een groot ego heeft en snel beledigd is. Maar ik denk dat ik voortaan maar beter niet meer op hem kan reageren. Het wordt toch nooit wat.
Het punt is hoe je kwaliteit inbrengt onder omstandigheden die nooit wat worden. Daar tob ik ook steeds maar over. De basis-overtuigingen liggen muurvast, verandering in standpunt over en weer is onmogelijk. Elkaar over en weer gaan plagen, levert nul komma fles aan kwaliteit op, maar wel een hoog risico op de kwalijke ad-hominem. Hoe blijft de kwaliteit in het gesprek dan behouden.
Of is dit G G forum gedoemd om te erkennen dat bestendige kwaliteit in inbreng hier onmogelijk is. Dan is G G ten diepste een kakofonie- forum, althans in mijn visie.
Het is niet dat bij iedereen de basis-overtuigingen muurvast zitten. Er zijn wel degelijk verschillen in. Zo houd ik beslist de mogelijk open dat Jezus wel echt bestaan heeft, of dat de christelijke God echt bestaat. Ik vind het niet waarschijnlijk, maar uitsluiten doe ik het niet.
Ik vind ook dat de een met meer kwaliteit komt dan de ander. Jij praat toch te veel alsof alle visies hier gelijkwaardig zijn, allemaal klontjes of bloemen in een veld of zoiets. En allemaal muurvast. Zo is het niet.
Only dead fish go with the flow

peda

Bericht door peda »

Zolderworm,

Ik vind zeker dat de ene visie meer kwaliteit heeft als de andere. Ook persoonlijke conclusies die niet onderbouwd worden, acht ik kwalitatief van weinig niveau. Ik negeer in de regel zulke inbreng, omdat een gesprek voor mij dan weinig zin heeft, ik steek van zo'n gesprek niets op, de meerwaarde ontbreekt voor mij.

Zolderworm

peda schreef:
01 jul 2020, 11:10
Zolderworm,

Ik vind zeker dat de ene visie meer kwaliteit heeft als de andere. Ook persoonlijke conclusies die niet onderbouwd worden, acht ik kwalitatief van weinig niveau. Ik negeer in de regel zulke inbreng, omdat een gesprek voor mij dan weinig zin heeft, ik steek van zo'n gesprek niets op, de meerwaarde ontbreekt voor mij.
Jij bent wat meer bezadigd dan ik. Ongefundeerd geroep stoort mij vaak. En ik kan het dan niet laten om erop in te gaan. Ik bedoel: als je precies weet op welk merk scooter Jezus rondreed. Callista is, denk ik, ook een beetje zoals ik. Wij drinken dan ook dezelfde soort wijn. Nu Arrogant Frog.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef:
01 jul 2020, 10:11
Daarbij komt bovendien dat ik niet wil uitsluiten dat mijn uittredingen toch een vorm van hallucinaties waren. Dat kan ik niet uitsluiten. Het is voor mij geen dogma.
Prima, dat vind ik een gezonde kijk er op! :thumb1:
Say hi to the bad guy

Storm
Man/Vrouw: V

Bericht door Storm »

Mart schreef:
30 jun 2020, 19:38
Inktvlam schreef:
30 jun 2020, 19:30
Zolderworm schreef:
30 jun 2020, 19:16
Laten we het eerst eens hebben over de weelderige plantengroei op de planeet Saturnus. Ik heb het gevoel dat jij min of meer in een fantasiewereld leeft en werkelijk kritisch onderzoek uit de weg gaat.
En dat zegt iemand die heilig in Barbapapa gelooft. Het heeft helemaal geen zin jou iets te vertellen. Hoe is het met je reptielenbrein? Grijpt ie nog wel eens de macht?
En weer een op de persoon gerichte ad-hominem. Ook deze maar gemeld, want de zaak loopt duidelijk uit de hand.
Heb je er 2 gemeld Mart? Zie reactie van Bonjour.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Zolderworm

Piebe Paulusma schreef:
01 jul 2020, 11:41
Zolderworm schreef:
01 jul 2020, 10:11
Daarbij komt bovendien dat ik niet wil uitsluiten dat mijn uittredingen toch een vorm van hallucinaties waren. Dat kan ik niet uitsluiten. Het is voor mij geen dogma.
Prima, dat vind ik een gezonde kijk er op! :thumb1:
Maar het lijkt me onwaarschijnlijk, omdat het allemaal net zo echt is als dat je nu naar je computerscherm of op je telefoon zit te kijken. Bovendien zag ik tijdens een uittreding onder meer dat mijn moeder een verdieping lager kleding op het ouderlijke bed had uitgespreid. Iets wat even later, toen ik het ging controleren, echt zo bleek te zijn.

Mart

Bericht door Mart »

Storm schreef:
01 jul 2020, 11:47
Nee, heb er volgens mij 4 gemeld: deze, deze, deze en deze.
Wees realistisch

hopper

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef:
01 jul 2020, 10:23

Het is niet dat bij iedereen de basis-overtuigingen muurvast zitten. Er zijn wel degelijk verschillen in. Zo houd ik beslist de mogelijk open dat Jezus wel echt bestaan heeft, of dat de christelijke God echt bestaat. Ik vind het niet waarschijnlijk, maar uitsluiten doe ik het niet.
Ik vind ook dat de een met meer kwaliteit komt dan de ander. Jij praat toch te veel alsof alle visies hier gelijkwaardig zijn, allemaal klontjes of bloemen in een veld of zoiets. En allemaal muurvast. Zo is het niet.
Ik weet voor 100% zeker dat de christelijke God niet bestaat. Net zo min als dat de islamitische Allah bestaat.
Er is slechts de Ene en omdat hij in zichzelf één is draagt hij geen naam en kent geen eigenaar of iemand die hem kan claimen.
Zelfkennis is Godskennis, dan begeef je je buiten de overtuigingen. Dat is dus ook geen visie.
Of zoals Hans zegt: het gaat niet om inzicht, maar om uitzicht.

Er valt waarheid te ontdekken, maar geen waarheid die binnen de subject/object relatie staat.
De zon en de maan gaan onder. Maar ze zijn niet weg.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Snelheid schreef:
30 jun 2020, 15:45
Het proto-orthodoxe christendom heeft het Paulinische christendom omhelsd.CITAAT.

Mooi verzonnen alleen het bestaat niet tja................... :roll:

[modbreak Trajecto] Onduidelijke niet-inhoudelijke reactie. Niet doen; het komt te vaak voor.
Iets wat niet bestaat kan men moeilijk in houdelijke reactie geven.
Als men het met Mart niet eens is gaat hij melden,beetje kinderachtig.
Voort als men gelijk heeft krijgt men gelijk heeft iemand geen gelijk krijgt men geen gelijk.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Zolderworm

hopper schreef:
01 jul 2020, 12:40
Zolderworm schreef:
01 jul 2020, 10:23

Ik weet voor 100% zeker dat de christelijke God niet bestaat. Net zo min als dat de islamitische Allah bestaat.
Er is slechts de Ene en omdat hij in zichzelf één is draagt hij geen naam en kent geen eigenaar of iemand die hem kan claimen.
Zelfkennis is Godskennis, dan begeef je je buiten de overtuigingen. Dat is dus ook geen visie.
Of zoals Hans zegt: het gaat niet om inzicht, maar om uitzicht.

Er valt waarheid te ontdekken, maar geen waarheid die binnen de subject/object relatie staat.
Ik houd het op 99,9 procent. Ik geloof niet in een God, die feitelijk een soort supermens is. Maar het is een geloof, of feitelijk een niet geloven. En geen zekerheid. Ik heb het niet met zekerheid vastgesteld dat hij niet bestaat.

Mart

Bericht door Mart »

Snelheid schreef:
01 jul 2020, 12:53
Voort als men gelijk heeft krijgt men gelijk heeft iemand geen gelijk krijgt men geen gelijk.
Voor een vergelijkbare ad-hominem en inhoudsloze reacties aan m'n adres ben je notabene gisteren hier en hier nog gewaarschuwd: het verweer dat onenigheid de motivatie zou zijn, is onterecht. En je geeft vaak ononderbouwde reacties.

Waarom ga je niet gewoon inhoudelijk op het issue in, in plaats van het nogmaals te laten ondersneeuwen door legio ononderbouwde reacties, totdat de posting uit het zicht is? De meeste bijbelwetenschappers en tekstkritici beschouwen alle werken uit de christelijke Canon die zouden zijn geschreven door Jezus' apostelen - Jakobus, 1Petrus, 2Petrus, 1Johannes, 2Johannes, 3Johannes en Judas - als pseudepigrafen die niet werkelijk zijn geschreven door degenen aan wie ze zijn toegeschreven. Bovendien zijn alle fragmenten van deze werken die we ervan bezitten, geschreven na 200 na Chr., ver nadat de oorspronkelijke brieven waren geschreven. Ook weten we niet wat er oorspronkelijk in de evangeliën stond, aangezien alle fragmenten die we ervan hebben uit meer dan 120 na Chr. komen -- vele decennia nadat de oorspronkelijke evangeliën waren zijn geschreven en na de strijd tussen de verschillende christendommen vanaf Paulus totaan de proto-orthodoxe kerk.

Wat er in de oorspronkelijke christelijke boeken en brieven stond, is simpelweg niet bekend. De fragmenten die we bezitten komen allemaal uit de tijd toen via Paulus het christendom reeds lang een heidense religie was geworden en uit de tijd dat Kelsos van 'de grote kerk' sprak. De door Jezus aangewezen apostelen waren tijdens Paulus nog in Jehoedah woonachtig, hun christendom verschilde nogal van dat van Paulus en had er eveneens een conflict mee, aangezien Paulus en Handelingen zelf schrijven over de judaizerende Joden uit Jehoedah die zware kritiek kwamen leveren op Paulus' versie van het christendom. Jezus' broer, Ja'akov haTsaddiek (Jakobus de Rechtvaardige), was leider van de kerk, samen met Petrus. In tegenstelling tot de Farizeeën (die bij het volk populair waren), waren de Sadduceeën vriendjes van Rome, en Jezus' broer - Ja'akov haTsaddiek - werd volgens Josefus onterecht omgebracht op bevel van dezelfde Sadduseesche familie Ananus voor wie Paulus werkte toen hij deze christenen nog vervolgde. Sja'oel van Tarsus was een jood en een Romeins staatsburger uit Turkije die Jezus nooit ontmoette, behalve in een "visioen" op de weg naar Damascus. Het proto-orthodoxe christendom heeft het Paulinische christendom omhelsd.
Wees realistisch

peda

Bericht door peda »

Snelheid schreef:
Snelheid schreef:
Het proto-orthodoxe christendom heeft het Paulinische christendom omhelsd.CITAAT.

[modbreak Trajecto] Onduidelijke niet-inhoudelijke reactie. Niet doen; het komt te vaak voor.
Snelheid,

Jij kunt vanuit jouw geloof wel degelijk een inhoudelijke reactie geven, namelijk de zicht van de R K Kerk en dat is wel degelijk een inhoudelijke reactie. Dat die reactie in het open gedeelte dan vervolgens wordt afgewezen is duidelijk. De RK Kerk visie heeft in het open deel geen gezag. Maar de inbreng is dan wel inhoudelijk geleverd. Jouw geloofsopvatting is dat er geen enkel verschil in inzicht bestond tussen de apostelen onderling over de onopgeefbare leerstellingen. De H Traditie bestond vanaf den beginne, dus reeds bij de apostelen en in de H Traditie is er geen plaats voor een onderling verschil in visie over de "" rode "" draad van de evangelie boodschap. Dat een aantal bijbel wetenschappers daar anders over denkt, is hun zaak maar spoort niet met de H Traditie, daar is door God geleid, het ware gelijk te vinden. Inhoud geleverd. Een wat ruimere presentatie is prima, maar de essentie heb ik aangegeven. Wetenschappers brengen hypothesen, maar geen door experimenten in het laboratorium bevestigde feiten. Over de kracht van de hypothesen kun je bij behoefte uiteraard spreken want wetenschappers zijn geen dommelingen.

Snelheid

Bericht door Snelheid »

peda schreef:
01 jul 2020, 13:27
Snelheid schreef:
Snelheid schreef:

Snelheid,

Jij kunt vanuit jouw geloof wel degelijk een inhoudelijke reactie geven, namelijk de zicht van de R K Kerk en dat is wel degelijk een inhoudelijke reactie. Dat die reactie in het open gedeelte dan vervolgens wordt afgewezen is duidelijk. De RK Kerk visie heeft in het open deel geen gezag. Maar de inbreng is dan wel inhoudelijk geleverd. Jouw geloofsopvatting is dat er geen enkel verschil in inzicht bestond tussen de apostelen onderling over de onopgeefbare leerstellingen. De H Traditie bestond vanaf den beginne, dus reeds bij de apostelen en in de H Traditie is er geen plaats voor een onderling verschil in visie over de "" rode "" draad van de evangelie boodschap. Dat een aantal bijbel wetenschappers daar anders over denkt, is hun zaak maar spoort niet met de H Traditie, daar is door God geleid, het ware gelijk te vinden. Inhoud geleverd. Een wat ruimere presentatie is prima, maar de essentie heb ik aangegeven. Wetenschappers brengen hypothesen, maar geen door experimenten in het laboratorium bevestigde feiten. Over de kracht van de hypothesen kun je bij behoefte uiteraard spreken want wetenschappers zijn geen dommelingen.
Waarde ,wij begrijpen wat je bedoelt maar aan het welles en nietes doen wij niet mee ,daar hebben wij een grote hekel aan je je ziet wat er hier op dit forum plaats en wil men dan ook zijn/haar gelijk halen terwijl ze het niet hebben,best maar wij blijven daar buiten en zeggen wat we te zeggen hebben,en gaan alleen in discussie als het vruchtbaar is anders niet.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] @Snelheid
Je krijgt steeds hetzelfde te horen en ik zie steeds dat jij de opmerkingen over inhoudsloos reageren naast je neer legt of aanvecht. Dat is niet verstandig.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef:
Storm schreef:
Je kan wel blijven melden maar als je de laatste christen hebt weggepest met wie zal je dan nog strijden? Niet zo handig van je Martje! ;)
Say hi to the bad guy

Zolderworm

Piebe Paulusma schreef:
01 jul 2020, 14:26
Mart schreef:
Storm schreef:
Je kan wel blijven melden maar als je de laatste christen hebt weggepest met wie zal je dan nog strijden? Niet zo handig van je Martje! ;)
We zijn hier niet om te strijden, maar om boeiende gesprekken met elkaar te hebben. De dingen die hij meldde leidde juist niet tot boeiende gesprekken, maar braken de boel af.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Piebe Paulusma schreef:
01 jul 2020, 14:26
Je kan wel blijven melden maar als je de laatste christen hebt weggepest met wie zal je dan nog strijden? Niet zo handig van je Martje!
[modbreak Bonjour]
Er gaan meer christenen weg van GG doordat er niet volgens de normen gereageerd wordt, dan dat ze door meldingen weg gaan.

Bovendien roept het team op tot melden.
Peda.

Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

De Zolderworm is voortdurend op zoek om iets te vinden waarmee hij mij kan raken. Ik heb al diverse keren tegen hem gezegd: laat me met rust. Ik wil niks met je te maken hebben. Maar hij blijft maar bezig. Het is een haatdragend, ziekelijk en onuitstaanbaar mannetje. En hoe kan iemand die zelf onophoudelijk de grootste kolder verkondigt zich nou druk maken over plantengroei op een andere planeet? Ga toch iets nuttigs doen met je leven.

Modbreak Bonjour (1-7-2020 21:56)
We hebben even overleg gehad en we vinden dit een officiële waarschuwing waard.
VS vreest tekort aan hamburgers.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour]
Excuses aan Zolderworm.
Toen ik hier iets zag over Saturnus dacht ik dat het een flauwe grap van hem was. Ik kom er net achter dat Lorber een boek genaamd Saturnus heeft geschreven. Daardoor trek ik mijn beschuldiging van uitlokking in.
@Inktvlam: Dat maakt het gebruik van het woord reptielenbrein nog erger. Zo wil ik niet dat we met elkaar omgaan.

Reactie op post hierboven:
Je post hierboven was gelijktijdig met deze post. Lorber begint over plantengroei op Saturnus, niet Zolderworm. Indien we het werk van Lorber (Verder in ander topic) bestuderen, is dit wel degelijk nuttige informatie.
Je omschrijving van Zolderworm stel ik niet op prijs. Ik overleg je reactie met Trajecto
Peda.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef:
01 jul 2020, 09:59
Gaitema schreef:
01 jul 2020, 09:46
Nou moet ik zeggen dat ik grotere openbaringen heb meegemaakt in mijn leven. Daarnaast: Toeval waarin jij geloofd, is voor mij niet te geloven, onder andere.
Bijzonder!

'Ze ging dus naar het land om aren te lezen, achter de maaiers aan. Het toeval wilde dat de akker waar ze kwam van Boaz was, het familielid van Elimelech.' (Ruth 2,3)

'Als hij voor uw ogen de grens over rijdt in de richting van Bet-Semes, dan betekent dat dat de God van Israël deze ramp over ons heeft voltrokken. Zo niet, dan weten we dat niet hij ons met dit leed heeft getroffen, maar dat het toeval was.' (1 Sam 6,9)

'Saul zei er die dag niets van; hij dacht bij zichzelf dat het misschien toeval was, dat David niet rein was of iets dergelijks.' (1 Sam 20,26)

'...Zij allen zijn afhankelijk van tijd en toeval.' (Pred 9,11)

'Wij zijn bij toeval ontstaan...' (Wijsheid 2,2)

Hoe komt het dat je een Bijbelse waarheid niet gelooft?
Waar geloof ik die niet dan?
Toeval is dat wat van boven komt toevallen.
God heeft alles in de hand.

Geloof jij dat God niet Boas gestuurd had en dat jij per toeval bestaat?

Maar los daarvan, heeft het niks met mijn opmerking van doen.
Wie oren heeft die hore, maar dat heeft een smiley nie :roll:

Gaitema

Bericht door Gaitema »

twijfelaar schreef:
01 jul 2020, 09:51
Gaitema schreef:
twijfelaar schreef:
01 jul 2020, 08:23
Gaitema schreef:
01 jul 2020, 01:47
Lorber heb ik wel eens wat over gezegd, maar dat werd niet serieus genomen. Ik heb een on topic vraag voor de christenen hier, en daar reken ik Inktvlam ook bij. Hebben jullie ervaring ermee dat God door de bijbel heen tot jou spreekt?
Ben wel geen christen maar toch even een reactie. Ik had een periode in mn leven dat ik elke dag in de bijbel las en bij bijna elke tekst leek het alsof die voor mij was opgeschreven, alsof God tot mij sprak, ik stond toen niet zo heel sterk in mn schoenen. Totdat het me begon te vervelen, mijn problemen werden met het verkeren in hogere sferen niet opgelost. Dus ging ik zelf aan de slag en dat pakte beter uit. De bijbel bleef dicht en God liet het ook gelijk afweten, nooit meer wat van Hem gehoord zodat ik toen de conclusie heb getrokken dat het allemaal inbeelding was geweest, zijn praten tegen mij en zijn hele bestaan. Daarvoor had ik ook al vaak de nodige twijfels over zijn bestaan maar ik vond het als een jong iemand best wel spannend via de bijbel zijn stem te horen. Voor een poosje. Als snel had ik dus door dat een mens zich heel veel kan inbeelden, je iets toe-eigenen noemen ze dat in de kerk, en daar wilde ik niet in meegaan en dat bevalt me nog steeds goed. Dan vallen je de schellen daarna steeds meer van de ogen zou Paulus zeggen ;)
Nou moet ik zeggen dat ik grotere openbaringen heb meegemaakt in mijn leven. Daarnaast: Toeval waarin jij geloofd, is voor mij niet te geloven, onder andere.
Wat ik dan niet goed begrijp, als jij zo'n goede en hechte relatie met jouw God hebt, wat zoek zoek je dan nog op een forum waar je zo goed als geen begrip voor jouw manier van geloven tegen komt? Heb je aan de omgang met jouw God niet genoeg?
Deze vraag begrijp ik niet.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

twijfelaar schreef:
01 jul 2020, 09:51
Gaitema schreef:
twijfelaar schreef:
01 jul 2020, 08:23
Gaitema schreef:
01 jul 2020, 01:47
Lorber heb ik wel eens wat over gezegd, maar dat werd niet serieus genomen. Ik heb een on topic vraag voor de christenen hier, en daar reken ik Inktvlam ook bij. Hebben jullie ervaring ermee dat God door de bijbel heen tot jou spreekt?
Ben wel geen christen maar toch even een reactie. Ik had een periode in mn leven dat ik elke dag in de bijbel las en bij bijna elke tekst leek het alsof die voor mij was opgeschreven, alsof God tot mij sprak, ik stond toen niet zo heel sterk in mn schoenen. Totdat het me begon te vervelen, mijn problemen werden met het verkeren in hogere sferen niet opgelost. Dus ging ik zelf aan de slag en dat pakte beter uit. De bijbel bleef dicht en God liet het ook gelijk afweten, nooit meer wat van Hem gehoord zodat ik toen de conclusie heb getrokken dat het allemaal inbeelding was geweest, zijn praten tegen mij en zijn hele bestaan. Daarvoor had ik ook al vaak de nodige twijfels over zijn bestaan maar ik vond het als een jong iemand best wel spannend via de bijbel zijn stem te horen. Voor een poosje. Als snel had ik dus door dat een mens zich heel veel kan inbeelden, je iets toe-eigenen noemen ze dat in de kerk, en daar wilde ik niet in meegaan en dat bevalt me nog steeds goed. Dan vallen je de schellen daarna steeds meer van de ogen zou Paulus zeggen ;)
Wat ik dan niet goed begrijp, als jij zo'n goede en hechte relatie met jouw God hebt, wat zoek zoek je dan nog op een forum waar je zo goed als geen begrip voor jouw manier van geloven tegen komt? Heb je aan de omgang met jouw God niet genoeg?
Ik heb geen reden om hier te zitten. Ik zit hier zomaar :)

hopper

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef:
01 jul 2020, 13:11

Ik houd het op 99,9 procent. Ik geloof niet in een God, die feitelijk een soort supermens is. Maar het is een geloof, of feitelijk een niet geloven. En geen zekerheid. Ik heb het niet met zekerheid vastgesteld dat hij niet bestaat.
Geloof in een God is strijdig met God zelf. Wie gelooft in God staat tegenover God: heeft een relatie met God zoals gelovigen vaak zeggen.
Gezien dat de Ene de subject-object relatie overstijgt (transcendeert) is de God waarin gelooft wordt een relatieve God en dus niet de Ene.
Van relatieve Godden zijn er meerdere: God, Allah, Wodan, Odin etc etc.
De zon en de maan gaan onder. Maar ze zijn niet weg.

Zolderworm

hopper schreef:
01 jul 2020, 17:21
Zolderworm schreef:

Geloof in een God is strijdig met God zelf. Wie gelooft in God staat tegenover God: heeft een relatie met God zoals gelovigen vaak zeggen.
Gezien dat de Ene de subject-object relatie overstijgt (transcendeert) is de God waarin gelooft wordt een relatieve God en dus niet de Ene.
Nee, ik zie God ook niet als een aparte entiteit.

peda

Bericht door peda »

hopper schreef:
01 jul 2020, 17:21
Zolderworm schreef:

God is inderdaad niet in het laboratorium te onderzoeken, maar dat geldt ook voor het christus-ik. Bestaat het christus-ik wel in objectieve zin, of is er simpel het menselijk ""ik"' dat zich "'verbeeldt"' te bestaan in 2 "' vormen "". De visie van de naturalist met het motto het gehele "" ik "" is niet meer dan een moleculaire gewoon stoffelijke structuur.

Plaats reactie