Jes 9 vers 5

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Piebe Paulusma
Man/Vrouw: M

Re: Jes 9 vers 5

Bericht door Piebe Paulusma »

Snelheid schreef:
01 jul 2020, 12:19
Piebe Paulusma schreef:
01 jul 2020, 11:38
Mart schreef:
01 jul 2020, 10:10
Als je moeder Joods is, ben je Joods. Je hoeft niet religieus te zijn; de meeste Joden zijn seculier. Israël is een land in Azië en als je Joods bent, heb je officieel het recht om er te wonen.
Als je moeder bekeerd was tot het jodendom ten tijde van je geboorte ben je ook joods. Dus joods zijn is niet meer dan gereformeerd of katholiek zijn wat je ook vanaf geboorte bent. Het is geen raciaal kenmerk maar een cultuur
Waarde ;een jood de man was Rabbijn zei is tegen ons je kan beter geen jood zijn.Geboren uit joodse moeder is men jood de lijn gaat over de vrouwen in plaats van de mannen.Gelijk heb je de joden zijn geen ras,maar wel een volk die van een stuk woestijn een tuin maken en een welvarend land Israel dus en groot Israel komt er aan dankzij ook Trump.
Een ultra -montranse Katholiek zei is tegen ons ben voor alles Katholiek maar ook jood;ook een goed voorbeeld daar van is de kloosterZuster Edith Stein jodin en helaas ook omgekomen in een dodenkamp van de Duitsers. Dat joden ook cultuur hebben is juist zeer zeker de joden van de orthodoxie; een jood kan alles zijn Katholiek, Anglicaans, Luthers, of helemaal niks,maar zal altijd joods blijven.
Een kind geboren uit een moeder die zich bekeerd heeft tot het jodendom voor diens geboorte en een kind van een moeder die geboren is als jodin zijn beide net zo joods voor de halacha.

En joods zijn is helemaal niet zo erg, iedereen kan immers christen worden.
Say hi to the bad guy

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] On-topic weer verder graag
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.

Mart

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef:
30 jun 2020, 11:50
Jahweh wordt Eeuwige Vader genoemd en de Eerste en de Laatste (teksten zijn je bekend dus ik zoek ze er gemakshalve even niet bij) en de term Vader impliceert dat er een Kind is. De Eerste is de Vader, want de Vader is er voor het kind en de Laatste is uiteraard maar Eén want anders is het de voorlaatste! Dus de Eerste is Jahweh en de Laatste is Christus. De eerste mens Adam wordt de zoon van God genoemd immers, maar hij was niet de Laatste maar de eerste mens.
Zou zelf zeggen dat Vader en Zoon metaforisch zijn. Zoniet, hoe kan Jezus de enige zoon van JHWH zijn, indien het volk Israel in Egypte reeds de eerstgeboren zoon van JHWH is (Exodus 4:22-23) en JHWH Israels Vader (Jesaja 63:16)?
Veel joden in de geschiedenis verkozen de dood boven gedwongen bekering tot het christendom.
Laatst gewijzigd door Mart op 01 jul 2020, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees realistisch

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Mart schreef:
01 jul 2020, 15:44
Piebe Paulusma schreef:
Jahweh wordt Eeuwige Vader genoemd en de Eerste en de Laatste (teksten zijn je bekend dus ik zoek ze er gemakshalve even niet bij) en de term Vader impliceert dat er een Kind is. De Eerste is de Vader, want de Vader is er voor het kind en de Laatste is uiteraard maar Eén want anders is het de voorlaatste! Dus de Eerste is Jahweh en de Laatste is Christus. De eerste mens Adam wordt de zoon van God genoemd immers, maar hij was niet de Laatste maar de eerste mens.
Zou zelf zeggen dat Vader en Zoon metaforisch zijn. Zoniet, hoe kon Jezus de enige zoon van JHWH kan zijn, indien het volk Israel in Egypte reeds de eerstgeboren zoon van JHWH is (Exodus 4:22-23) en JHWH Israels Vader (Jesaja 63:16)?
Veel joden in de geschiedenis verkozen de dood boven gedwongen bekering tot het christendom.
Ja, dat zou ook mijn keuze zijn, als je ziet wat je dan allemaal verplicht zou moeten geloven.
Only dead fish go with the flow

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Ja..het is treurig, maar ik snap het helemaal...ik zou het ook vertikken....

Storm

Bericht door Storm »

Overgaan van de ene naar de andere godsdienst is een persoonlijke keuze, gelukkig maar. Of er christenen zijn die evangeliseren in Israel? Waarschijnlijk wel al zullen Joden daar terecht niet van gedient zijn. Veel geld wordt wel in Israel gepompt soms denk ik wel eens; blinde vlek, helpen jullie de Palestijnen ook?

Of het zoveel erger is om orthodox christen te worden i.pv de orthodoxe Joodse godsdienst aan te hangen wat vrijheid betreft dat betwijfel ik.https://nl.wikipedia.org/wiki/Charedisch_jodendom
In Israel is er zover ik weet alleen een religieus huwelijk, dat bevreemd me. Wie de films Shitsel, Unorthodox gezien hebben weten dat ook dat een besloten gemeenschap is waar je gevangen zit.

Dus de kritiek op orthodoxe christenen kan ik begrijpen maar niet dat kritiek op orthodoxe joden weg gepoetst wordt. Als homoseksueel mens, als vrouw heb je het er erg zwaar.
Laatst gewijzigd door Storm op 01 jul 2020, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:
01 jul 2020, 15:57
Ja..het is treurig, maar ik snap het helemaal...ik zou het ook vertikken....
Nou ja, je kunt niet op bevel iets gaan geloven wat je niet gelooft. Je kunt ook niet op bevel in kabouters gaan geloven. Maar ik zou het christendom een stuk minder erg vinden dan de Islam. Als het het esoterisch christendom zou zijn, dan zou ik er zelfs geen moeite mee hebben.
Only dead fish go with the flow

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Storm schreef:
01 jul 2020, 17:33
Overgaan van de ene naar de andere godsdienst is een persoonlijke keuze, gelukkig maar. Of er christenen zijn die evangeliseren in Israel? Waarschijnlijk wel al zullen Joden daar terecht niet van gedient zijn. Veel geld wordt wel in Israel gepompt soms denk ik wel eens; blinde vlek, helpen jullie de Palestijnen ook?

Of het zoveel erger is om orthodox christen te worden i.pv de orthodoxe Joodse godsdienst aan te hangen wat vrijheid betreft dat betwijfel ik.https://nl.wikipedia.org/wiki/Charedisch_jodendom
In Israel is er zover ik weet alleen een religieus huwelijk, dat bevreemd me. Wie de films Shitsel, Unorthodox gezien hebben weten dat ook dat een besloten gemeenschap is waar je gevangen zit.

Dus de kritiek op orthodoxe christenen kan ik begrijpen maar niet dat kritiek op orthodoxe joden weg gepoetst wordt. Als homoseksueel mens, als vrouw heb je het er erg zwaar.
Tja @Storm maar de groep van joden die Messias belijdend wordt steeds groter en die over gegaan tot het Christendom ook, en zo democratisch is Israel natuurlijk niet want nu hebben ze weer een Christelijke zender verboden,op zich geeft dat niet wat men verbiedt gebeurt juist.Voorts denken wij altijd aan onze Christelijke Broeders en Zusters, en die echt rechthebbend zijn.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

callista

Bericht door callista »

Dat die christelijke zender verboden is is correct en terecht m.i.
Er was namelijk gesjoemeld en men kon het bekeren tot het christendom weer eens niet laten. :x :naughty:
De Israëlische omroepraad schrapt een christelijke zender, omdat de zender zou proberen Joden te bekeren tot het christendom. En dat ligt gevoelig.
https://www.trouw.nl/buitenland/god-tv- ... ~bcf987e8/

Snelheid

Bericht door Snelheid »

callista schreef:
01 jul 2020, 18:10
Dat die christelijke zender verboden is is correct en terecht m.i.
Er was namelijk gesjoemeld en men kon het bekeren tot het christendom weer eens niet laten. :x :naughty:
De Israëlische omroepraad schrapt een christelijke zender, omdat de zender zou proberen Joden te bekeren tot het christendom. En dat ligt gevoelig.
https://www.trouw.nl/buitenland/god-tv- ... ~bcf987e8/
Daar komt de aap uit de mouw je bent toch zo voor vrijheid nou zie daar niet dus.Maar de bekering van joden tot het Christendom hou je toch echt niet tegen :D :w
VERITAS VOS LIBERRABIT.

callista

Bericht door callista »

Evangelisatie is in het jodendom verboden :naughty:
En daar ben ik het roerend mee eens...
Door evangelisatie is er al genoeg ellende gepasseerd en schade aangericht :?

Snelheid

Bericht door Snelheid »

callista schreef:
01 jul 2020, 18:15
Door evangelisatie is er al genoeg ellende gepasseerd en schade aangericht :?
Je bent voor ingenomen en selectief.
Een mens met een beetje verstand weet dat verbieden juist de aanjager is om het wel te doen wij weten er alles van af daar wij dat mee gemaakt hebben het hielp niets zo ook in Israel de steeds meer joden zich bekeren tot het Christendom :D :thumb1:
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

[modbreak bonjour]
On-topic lijkt me leuker.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.

callista

Bericht door callista »

@Snelheid
Het is een leugen dat steeds meer joden zich tot het christendom bekeren.
Of heb je daar een bron voor?
Dan hoor ik dat graag.....zo gaat dat niet...

Piebe Paulusma

Mart schreef:
01 jul 2020, 15:44
Piebe Paulusma schreef:
]En joods zijn is helemaal niet zo erg, iedereen kan immers christen worden.
Niemand is verplicht christen te worden, dan hoef je niet meteen zelfmoord te plegen.
Say hi to the bad guy

Piebe Paulusma

callista schreef:
01 jul 2020, 18:15
Helder, dank je! Wat me nou benieuwd is of je het ook eens bent met hoe orthodoxe joden over vrouwen denken. Zou je daar eens je visie over willen geven? Ik heb al popcorn in huis! :D
Say hi to the bad guy

Piebe Paulusma

Storm schreef:
]helpen jullie de Palestijnen ook?
Goeie vraag, ik persoonlijk niet ik heb geen van beide kampen.
Say hi to the bad guy

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef:
01 jul 2020, 19:20
Storm schreef:
Formeel zijn het binnenlandse aan gelegen heden,dus moeten ze dat uit zoeken de beide kampen,maar de Christelijke Palestijnen verdienden wel onze aandacht.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Mart

Bericht door Mart »

Snelheid schreef:
01 jul 2020, 18:04
De groep van joden die Messias belijdend wordt steeds groter en die over gegaan tot het Christendom ook
De groep messiasbelijdende Joden is piepklein en reikt nog niet eens aan de 2%. Vooral de groep seculieren en vrijdenkende Joden is enorm groot en groeit gestaag. Ook de groep traditionele joden groeit overigens vrij snel.
Wees realistisch

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Mart schreef:
01 jul 2020, 19:53
Snelheid schreef:
De groep van joden die Messias belijdend wordt steeds groter en die over gegaan tot het Christendom ook
De groep messiasbelijdende Joden is piepklein en reikt nog niet eens aan de 2%. Vooral de groep seculieren en vrijdenkende Joden is enorm groot en groeit gestaag. Ook de groep traditionele joden groeit overigens.
Klopt,maar die groep Messias belijdende joden groeit wel.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

Piebe Paulusma

Snelheid schreef:
01 jul 2020, 19:37
Piebe Paulusma schreef:
01 jul 2020, 19:20
Storm schreef:
Formeel zijn het binnenlandse aan gelegen heden,dus moeten ze dat uit zoeken de beide kampen,maar de Christelijke Palestijnen verdienden wel onze aandacht.
Ja, de mijne ook. Ik heb een boek gelezen van Dries van Agt over de heikele situatie daar voor die arme Palestijnen en dat liegt er niet om.
Say hi to the bad guy

Mart

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef:
01 jul 2020, 19:18
Wat me nou benieuwd is of je het ook eens bent met hoe orthodoxe joden over vrouwen denken. Zou je daar eens je visie over willen geven? Ik heb al popcorn in huis! :D
Hoe veel atheïsten denken over de wrede bijbelgod, is bekend. Ben juist benieuwd hoe christenen over JHWH denken.
Wees realistisch

Piebe Paulusma

Mart schreef:
01 jul 2020, 19:57
Piebe Paulusma schreef:
01 jul 2020, 19:18
Wat me nou benieuwd is of je het ook eens bent met hoe orthodoxe joden over vrouwen denken. Zou je daar eens je visie over willen geven? Ik heb al popcorn in huis! :D
Hoe veel atheïsten denken over de wrede bijbelgod, is bekend. Ben juist benieuwd hoe christenen over JHWH denken.
Jahweh is de vertoornde Christus en hoe ik er over denk is maak hem maar niet kwaad.
Say hi to the bad guy

Mart

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef:
01 jul 2020, 19:58
Jahweh is de vertoornde Christus en hoe ik er over denk is maak hem maar niet kwaad.
Wat een immens wreed individu is die vertoornde Christus! Hele steden en zelfs volken afslachten tot de zuigelingen aan toe. Geef me dan maar Oelikoelie.
Wees realistisch

Storm

Bericht door Storm »

Mart schreef:
01 jul 2020, 19:53
Snelheid schreef:
De groep messiasbelijdende Joden is piepklein en reikt nog niet eens aan de 2%. Vooral de groep seculieren en vrijdenkende Joden is enorm groot en groeit gestaag. Ook de groep traditionele joden groeit overigens vrij snel.
@Mart,
De groep ultra orthodoxe Joden groeit ook behoorlijk, dit door de grote gezinnen . https://israelpalestina.nl/ultra-orthod ... in-israel/

De orthodoxe christenen zullen misschien net zo denken over de wrede God uit het O-T als de ultra orthodoxe Joden over de Tenach m.i hebben ze het over dezelfde God. Ik weet niet of er veel atheïsten zijn de het ultra orthodoxe Jodendom bestrijden net zoals het christendom.
Begeef jij je ook op Joodse fora?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

Plaats reactie