Boko haram

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Boko haram

Bericht door ben db bd »

in de Visie maken we kennis met Steve, een christen uit Nigeria. Hij studeert theologie in Amsterdam.
Gemiddeld sterven er dagelijks minstens 13 Nigeriaanse christenen door geweld van Boko Haram en dergelijke islamitische terroristen.
Ternauwernood overleefde hij eind 2012 een terreuraanval. Toch wil hij terugkeren en vergeven.
Dat klinkt christelijk, vroom en liefdevol, maar is dat niet ook volkomen onzinnig? vraag ik mij nuchter af als christen.

'Ik geloof dat Jezus ook hen (de terroristen) liefheeft' zegt Steve. O, dat ben ik helemaal met hem eens hoor. Jezus houdt immers van alle mensen?!
Maar ik geloof van geen kant dat de Heere Jezus terrorisme goedkeurt. En de bestrijding daarvan zal Hij m.i. zeker zegenen.
( ik ben lid van de SGP en die zijn zelfs het fanatiekste om het leger op te schalen, wat ik overigens om andere redenen niet met hen deel)
ik ben nog oorlogsfabrikaat en wat hebben we gejubeld en gedankt toen de moffen waren verslagen (en de sperrzeit dus ook over was. ;)
Steve herinnert ons aan het 'de andere wang toekeren'. Daar geloof ik ook in onder zeer bepaalde omstandigheden. Op de Netflixfilm zie ik ook de stoere cowboy zijn revolver neergooien om het signaal af te geven; 'laten we elkaar nou niet dood willen schieten'. Dat helpt soms uitstekend.

Er zijn nog vele miljoenen christenen in Nigeria en andere Afrikaanse landen. Als ze zich zwaar zouden bewapenen, dan zou de opmars van de kwade islam m.i. absoluut geremd worden, of zelfs omgedraaid, met dank aan de Heere. Zijn we dat nou met malkander eens? is mijn vraag.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Boko haram

Bericht door Snelheid »

Het wordt tijd dat de Christenen in Nigeria is hard terug slaan en zich verdedigen,de overheid doet het daar niet.Voorts Nigeria staat op instorten en zal waarschijnlijk als federatie uit elkaar vallen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Boko haram

Bericht door Piebe Paulusma »

Terugvechten!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Boko haram

Bericht door Gaitema »

Ik ben tegen oorlog. Liever vluchten dan vechten.
Terugzetten wordt dan net zo bloederig als tussen Noord en Zuid Soedan. Of zoals Afghanistan.
Waar ik wel voor ben is om met het leger van Nigeria zelf de rebellen op te pakken en ter dood te veroordelen, middels een eerlijk proces.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Boko haram

Bericht door Gaitema »

ben db bd schreef: 27 feb 2021, 13:19 in de Visie maken we kennis met Steve, een christen uit Nigeria. Hij studeert theologie in Amsterdam.
Gemiddeld sterven er dagelijks minstens 13 Nigeriaanse christenen door geweld van Boko Haram en dergelijke islamitische terroristen.
Ternauwernood overleefde hij eind 2012 een terreuraanval. Toch wil hij terugkeren en vergeven.
Dat klinkt christelijk, vroom en liefdevol, maar is dat niet ook volkomen onzinnig? vraag ik mij nuchter af als christen.
Ik begrijp het wel. Ik heb voorheen een Rwandese vriendin gehad en me verdiept in culturen. Ondanks het geweld, ervaren zij de onderlinge betrokkenheid tussen hun landgenoten als heel warm. Ze zijn veel gastvrijer en sociaal op elkaar betrokken als de west Europeanen. Vaak voelen zij zich hier in Nederland gewoon niet thuis, omdat Nederlanders en evengoed Duitsers en Engelsen bijvoorbeeld best wel individualistisch leven. We mijden de buren en familie. Je kan niet even zo langs wippen. Het is moeilijker vriendschappen op te bouwen. Mensen leven hier ook niet zoals daar grotendeels op straat. Ze verlangen dan toch naar de plek terug, waar God hen geplaatst heeft.

Het zelfde heb ik met Twente. Hier in Veenendaal voel ik me best wel thuis. Ik heb hier veel christelijke vrienden en kennissen. Ik wil niet terug naar Nijverdal op dit moment, vanwege de toenemende geslotenheid, secularisering, oppervlakkigheid en verharding van de cultuur en omgangsvormen. Ik vind Veenendalers en ook Edenaren op mijn werk vriendelijker in de omgang.
Maar toch, ik heb een twents accent, ben iets minder strak in mijn christelijke leer en omgangsvormen naar anders denkenden. Ik ben eigenlijk een old-school Nijverdaller die het hart voor de Heer van de Nijverdallers graag wil terug winnen. Voor Hem wil ik een keer terug. Op een dag. Want nu voel ik me eigenlijk als een Tukker in ballingschap. Mijn thuisland roept me. Ik weet, eens moet ik weer terug naar mij roots en mijn vrouw wil niks liever. Want zij is dol op Twente. Ik ben zelfs begonnen mijn dochter Twents aan te leren.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Boko haram

Bericht door Piebe Paulusma »

Mooi man ben je ook! :thumb1:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Boko haram

Bericht door ben db bd »

Mijn thuisland roept me. Ik weet, eens moet ik weer terug naar mij roots en mijn vrouw wil niks liever. Want zij is dol op Twente. Ik ben zelfs begonnen mijn dochter Twents aan te leren.
Weet u, ooit is het m.i. gewoon niet eerlijk meer om terug te willen naar je roots. Voor Steve geldt dat nu ook, vind ik. En in Noord-Afrika geldt dat het er steeds alleen maar vijandiger wordt voor christenen. Ooit gaat dat hier ook komen, als de dictatuur waar we nu bezig zijn aan te moeten gaan wennen, verder doorzet. Maar is vluchten dan nog een optie als de opgebouwde verstikking mondiaal is geworden?

De mensen die hier nu in opstand komen tegen de overheid, zullen m.i. ook steeds harder aangepakt gaan worden, naarmate de gewenning van de massa doorzet. En van de massa moet je net zo weinig verwachten als van de verkiezingen, welke steeds minder invloed op het politiek gebeuren aan het krijgen zijn.
In Nigeria verwacht ik zo niets substantieels meer van het leger tegen Boko Haram c.a. met de grote islamopmars.
Moeten christenen zich dan maar meer en meer als schapen ter slachtbank laten leiden?
Nou, zolang het zinnig is om je (massaal) te verdedigen, behoor je dat m.i. zeker verantwoordelijk te doen! Dat doen we te weinig!
Doch ooit heb je gewoon pech. Dan heb je ook hier niks meer aan het leger als bevolking. (die omvorming is al in veel landen gaande, toch?)
M.i. moet je vechten waar het nog mogelijk is, en incasseren waar je kansen over zijn.
Maar keer niet terug naar waar je alleen maar verlies te wachten staat, Steve...

En naar Gaitema toe; ik woon in Randstad, de ongezelligste streek van Nederland. Maar ook hier zijn nog genoeg aardige gelijkgezinde vrienden te vinden en te maken hoor. En de plaats naar mij genoemd ;) , in ieder geval de weg ;) waar ik geboren ben, is inmiddels zo verstedelijkt dat ik daar niet meer bij behoef te horen hoor. Zou er in het oosten niet ook wel zoiets veranderd zijn? :o
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Boko haram

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 27 feb 2021, 23:14 Mooi man ben je ook! :thumb1:
:flower1:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Boko haram

Bericht door Trajecto »

moderatie:
Dit topic is verplaatst.
In het gedeelte waarin het nu staat kunnen alleen forummers posten die daar toestemming voor hebben.
Daarom is er een aantal berichten geschrapt.
Nulla aetas ad discendum sera
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Boko haram

Bericht door Barnabas »

ben db bd schreef: 27 feb 2021, 13:19 in de Visie maken we kennis met Steve, een christen uit Nigeria. Hij studeert theologie in Amsterdam.
Gemiddeld sterven er dagelijks minstens 13 Nigeriaanse christenen door geweld van Boko Haram en dergelijke islamitische terroristen.
Ternauwernood overleefde hij eind 2012 een terreuraanval. Toch wil hij terugkeren en vergeven.
Dat klinkt christelijk, vroom en liefdevol, maar is dat niet ook volkomen onzinnig? vraag ik mij nuchter af als christen.

'Ik geloof dat Jezus ook hen (de terroristen) liefheeft' zegt Steve. O, dat ben ik helemaal met hem eens hoor. Jezus houdt immers van alle mensen?!
Maar ik geloof van geen kant dat de Heere Jezus terrorisme goedkeurt. En de bestrijding daarvan zal Hij m.i. zeker zegenen.
( ik ben lid van de SGP en die zijn zelfs het fanatiekste om het leger op te schalen, wat ik overigens om andere redenen niet met hen deel)
ik ben nog oorlogsfabrikaat en wat hebben we gejubeld en gedankt toen de moffen waren verslagen (en de sperrzeit dus ook over was. ;)
Steve herinnert ons aan het 'de andere wang toekeren'. Daar geloof ik ook in onder zeer bepaalde omstandigheden. Op de Netflixfilm zie ik ook de stoere cowboy zijn revolver neergooien om het signaal af te geven; 'laten we elkaar nou niet dood willen schieten'. Dat helpt soms uitstekend.

Er zijn nog vele miljoenen christenen in Nigeria en andere Afrikaanse landen. Als ze zich zwaar zouden bewapenen, dan zou de opmars van de kwade islam m.i. absoluut geremd worden, of zelfs omgedraaid, met dank aan de Heere. Zijn we dat nou met malkander eens? is mijn vraag.
Islam heeft veel met haat te doen. Irak is een bron van Islam maar ook zien we daar de koppeling met haat. In het boek van Esther wordt dat probleem opgelost doordat men het recht verkrijgt zichzelf te mogen verdedigen. Irak is een land dat goed is in liefhebben en zorg mits men de Heere Jezus toelaat. Dan wordt de haat overwonnen. Mordechai was goed in zorgen, zo werd het recht verkregen om met geweld terug te slaan. Door zijn houding bewees hij beter te kunnen liefhebben en zorgen dan zijn tegenstanders. Dat blijkt uit het feit dat hij Esther opdracht gaf zich bij de koning te vervoegen met de boodschap dat Haman van plan was genocide op de liefhebbende Joden te plegen. Hij stuurde Esther die in staat was ondergeschikt te blijven. Zij nam adviezen van deskundige mannen aan en onderwierp zich daar aan. Ook bleef zij trouw aan Mordechai en gaf gehoor aan zijn opdracht om de koning te bezoeken. En Mordechai klaagde in het openbaar over de dreiging van geweld en toonde dat hij niet agressief werd. Daarmee bewees hij dat het hem ging om redding van de slachtoffers en niet om verslaan van de vijand. Daarom werd hij ook eerste minister in plaats van Haman.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Boko haram

Bericht door Barnabas »

ben db bd schreef: 02 mar 2021, 14:22
Mijn thuisland roept me. Ik weet, eens moet ik weer terug naar mij roots en mijn vrouw wil niks liever. Want zij is dol op Twente. Ik ben zelfs begonnen mijn dochter Twents aan te leren.
Weet u, ooit is het m.i. gewoon niet eerlijk meer om terug te willen naar je roots. Voor Steve geldt dat nu ook, vind ik. En in Noord-Afrika geldt dat het er steeds alleen maar vijandiger wordt voor christenen. Ooit gaat dat hier ook komen, als de dictatuur waar we nu bezig zijn aan te moeten gaan wennen, verder doorzet. Maar is vluchten dan nog een optie als de opgebouwde verstikking mondiaal is geworden?

De mensen die hier nu in opstand komen tegen de overheid, zullen m.i. ook steeds harder aangepakt gaan worden, naarmate de gewenning van de massa doorzet. En van de massa moet je net zo weinig verwachten als van de verkiezingen, welke steeds minder invloed op het politiek gebeuren aan het krijgen zijn.
In Nigeria verwacht ik zo niets substantieels meer van het leger tegen Boko Haram c.a. met de grote islamopmars.
Moeten christenen zich dan maar meer en meer als schapen ter slachtbank laten leiden?
Nou, zolang het zinnig is om je (massaal) te verdedigen, behoor je dat m.i. zeker verantwoordelijk te doen! Dat doen we te weinig!
Doch ooit heb je gewoon pech. Dan heb je ook hier niks meer aan het leger als bevolking. (die omvorming is al in veel landen gaande, toch?)
M.i. moet je vechten waar het nog mogelijk is, en incasseren waar je kansen over zijn.
Maar keer niet terug naar waar je alleen maar verlies te wachten staat, Steve...

En naar Gaitema toe; ik woon in Randstad, de ongezelligste streek van Nederland. Maar ook hier zijn nog genoeg aardige gelijkgezinde vrienden te vinden en te maken hoor. En de plaats naar mij genoemd ;) , in ieder geval de weg ;) waar ik geboren ben, is inmiddels zo verstedelijkt dat ik daar niet meer bij behoef te horen hoor. Zou er in het oosten niet ook wel zoiets veranderd zijn? :o
Als Steve terug wil dan gaat hij terug naar een gevaarlijke situatie. Als je daarbij wel Christus wil dienen maar zonder geweld wordt er wel veel van je gevraagd. Maar alleen Christus was in staat het geweld van haat zonder terugslaan te overwinnen. Hij gaf zich er aan over door de veroordeling te aanvaarden en zich aan het kruis te laten slaan. Maar van ons vraagt Hij dat niet, Hij begrijpt dat het ons te moeilijk is en staat ons daarom toe om met geweld terug te slaan. Daarom staat er "oog om oog en tand om tand". Daarmee bedoeld hij dat het ons wordt toegestaan om ons te verdedigen maar dan wel met de grens dat het niet meer dan een oog voor een oog is.