Religieuze kunst

Moderator: Bonjour
Forumregels
Hier

Dit is een apart gedeelte van Christelijk, open forum.
In dit gedeelte is de vraag bespreekbaar of Jezus een historische persoon is of mogelijk niet.


Moderator: Bonjour
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Religieuze kunst

Bericht door Petra »

Interessante expositie in beeldende kunst!

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/07/28/wi ... n-a4052717
Wil de echte Maria Magdalena nu opstaan?

Tentoonstelling:
Er zijn vele Maria Magdalena’s, in de legendes, de kunst, en in ons hoofd in tegenstrijdige stereotypen. Het Catharijneconvent in Utrecht wijdt een expositie aan haar.


Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Religieuze kunst

Bericht door Zolderworm »

Religieuze kunst is geen kunst. Kunst is gebaseerd op hoe de mens in de wereld staat, en hoe hij de werkelijkheid ervaart in zijn onwetendheid en eenzaamheid, en niet op vaste denkbeelden die hij door opvoeding of anderszins ingegoten heeft gekregen.
Zogenaamde religieuze kunst is over het algemeen sentimentele kitsch.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Religieuze kunst

Bericht door Yours »

Dag Petra,

Ik heb totaal niets met deze kitscherige kunst, waarmee Maria Magdalena de erotische sfeer ingetrokken wordt, wat ook nog eens haar en Jezus’ privé-sfeer aantast.
Waarom haar niet op dezelfde gewone manier naast Jezus laten staan als de andere apostelen?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Religieuze kunst

Bericht door Snelheid »

Afbeelding


Hier dan St Maria Magdalena respectvol afgebeeld.
Oja zou is nooit publieke vrouw geweest ook zo,n misvatting die bij ongelovigen opgeld doet .....niet dus........

Zij staat altijd afge beeld met kruik tja............... :o
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Religieuze kunst

Bericht door callista »

Klopt niet...

Dat Maria een publieke vrouw zou zijn geweest heeft de Kerk destijds bedacht en geleerd :x ...en zo werd dat aangenomen en gevolgd door de gelovigen...
Inmiddels heeft de Paus daarvoor excuses aangeboden en is zij gerehabiliteerd...
Laatst gewijzigd door callista op 18 okt 2021, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Religieuze kunst

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 18 okt 2021, 12:03 Dat Maria een publieke vrouw zou zijn geweest heeft de Kerk destijds bedacht en geleerd :x ...en zo werd dat aangenomen en gevolgd door de gelovigen...
Inmiddels heeft de Paus daarvoor excuses aangeboden en is zij gerehabiliteerd...
Je zit er naast.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Religieuze kunst

Bericht door callista »

Leg eens uit dan...
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Religieuze kunst

Bericht door Petra »

Yours schreef: 18 okt 2021, 11:55 Dag Petra,

Ik heb totaal niets met deze kitscherige kunst, waarmee Maria Magdalena de erotische sfeer ingetrokken wordt, wat ook nog eens haar en Jezus’ privé-sfeer aantast.
Waarom haar niet op dezelfde gewone manier naast Jezus laten staan als de andere apostelen?
Hi Yours,

Ik vond het zelf zeer bijzonder die vele gezichten. En het leuke is; op die tentoonstelling kun je stemmen. (zie citaat)
De tentoonstelling loopt nog tot 9 jan 2022. Ik ben benieuwd of ze nog wat publiceren over die stemmen.

Lees dit maar op de website van het museum.
https://www.catharijneconvent.nl/tentoo ... magdalena/
Een vrouw met vele gezichten

Wij zijn benieuwd: wie is Maria Magdalena voor jou? Een vrouw van lichte zeden, de apostel der apostelen of misschien wel de echtgenote van Jezus? Breng uw stem uit op de tentoonstelling!

En hier over hun missie en visie:
https://www.catharijneconvent.nl/de-org ... -en-visie/
Museum Catharijneconvent onderzoekt en belicht de esthetische, culturele en historische waarden van de kunst en het erfgoed van het christendom in Nederland. Het museum doet dit vanuit de overtuiging dat dit van waarde is voor iedereen en werkt in samenspraak met partners en publiek. Zo kan het verhalen vertellen die meerstemmig zijn en een open blik stimuleren. Door mensen te raken en in beweging te zetten wil het museum bijdragen aan een begripvolle samenleving.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Religieuze kunst

Bericht door Yours »

Dag Petra,

Hoe je het ook wendt of keert: ik blijf het getoonde absolute kitsch vinden.

Het privé-leven van Maria Magdalena belichten met deze afbeeldingen doet haar geen recht. Daar waar tevens niemand het in zijn hoofd haalt om het privé-leven van de andere, mannelijke, discipelen zo voor het voetlicht te brengen.

In Trouw verscheen een hele tijd geleden een artikel van Ton Crijnen over het boek:
“Mary Magdalen, myth and metaphor” van de Britse historica Susan Haskins die een grondige studie naar Maria Magdalena heeft gedaan.
Hierbinnen stelt ze:
“Maria Magdalena is, net als de sekse die ze vertegenwoordigt, sinds de eerste eeuwen van het christendom het zwarte schaap van de kerkelijke instituties geweest: gecontroleerd, gemanipuleerd en vooral verkeerd voorgesteld ...
evenals
“Het wordt misschien tijd om het echte vrouwelijke model boven tafel te halen, een model dat volgens de evangelies kracht, moed en onafhankelijkheid belichaamt”
Hier is de link naar het artikel:
https://www.trouw.nl/nieuws/maria-magda ... duckgo.com%

Alhoewel ik niet blij ben met de eerste woorden van de titel van dit artikel, kun je verder goed iets te weten komen over Maria Magdalena en tevens hoe het haar in religieus geschiedkundig opzicht is vergaan. Dat lijkt mij een stuk beter bijdragen aan de beeldvorming rond deze mystieke vrouw naast Jezus.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Religieuze kunst

Bericht door Snelheid »

Jammer dat deze draad weer vervuild wordt met allerlei flauwe kul.

Maar de meesten zullen wel het hert van Han van Meegeren aan de muur hangen tja................. :shock: Terug maar weer naar deze mooie opzet van deze draad.

Religieuze kunst.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Religieuze kunst

Bericht door Yours »

Snelheid schreef: 19 okt 2021, 11:56 Jammer dat deze draad weer vervuild wordt met allerlei flauwe kul.
Over flauwekul gesproken.
Callista wacht sinds gistermiddag nog steeds op jouw uitleg aangaande jouw bewering dat ze er naast zit wat betreft o.a. de rehabilitatie van Maria Magdalena door de paus:
Snelheid schreef: 18 okt 2021, 12:05
callista schreef: 18 okt 2021, 12:03 Dat Maria een publieke vrouw zou zijn geweest heeft de Kerk destijds bedacht en geleerd :x ...en zo werd dat aangenomen en gevolgd door de gelovigen...
Inmiddels heeft de Paus daarvoor excuses aangeboden en is zij gerehabiliteerd...
Je zit er naast.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Religieuze kunst

Bericht door Petra »

Yours schreef: 19 okt 2021, 10:39 Dag Petra,

Hoe je het ook wendt of keert: ik blijf het getoonde absolute kitsch vinden.
Hi Yours.
Dat kan, kunst is een kwestie van smaak.

Had je mijn linkjes bekeken?
Degenen die deze tentoonstelling houden zijn best wel deskundig op dit gebied.
Profiel
Museum Catharijneconvent is het rijksmuseum voor de kunst en het erfgoed van het christendom. Het is tegelijkertijd netwerkmuseum en kenniscentrum, met samenwerking en kennisontwikkeling als belangrijke pijlers. Bij de instandhouding van christelijk erfgoed heeft het museum een cruciale rol.

Museum Catharijneconvent beheert de belangrijkste collectie kunst- en cultuurhistorische objecten van het christendom in Nederland. De deelcollectie middeleeuwse kunst behoort samen met die van het Rijksmuseum Amsterdam tot de belangrijkste van Nederland en is ook internationaal van grote betekenis.

Dank voor je artikel, leuk, ik ga het zo lezen!
Hier voor jou ook een artikel uit Trouw met een prachtige lovende recensie over deze expositie:
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b2bcf727/
Een vrouw als belangrijke apostel? De kerk maakte van Maria Magdalena liever een prostituee
Verspreid over de nieuwe tentoonstelling over Maria Magdalena in het Utrechtse Catharijneconvent hangen drie werken van de Amerikaanse fotograaf David LaChapelle. Die drie tezamen zou je de samenvatting van de tentoonstelling kunnen noemen.

Het zijn, kortom, nogal verschillende perspectieven op Maria Magdalena. En die verschillende perspectieven, laat het Catharijneconvent zien, zijn niet iets van de laatste decennia (de foto’s van LaChapelle komen uit 2003 en 2018), maar vormen een eeuwenlange constante in de westerse verbeelding van Maria Magdalena.

Sleutelrol
Dat heeft alles te maken met het feit dat op de vraag wie Maria Magdalena was geen eenduidig antwoord te geven is. “Maria Magdalena is een van de meest mysterieuze vrouwen in de Bijbel”, zegt conservator Lieke Wijnia. “Er is weinig over haar bekend. Maar ze was wel aanwezig op sleutelmomenten in de evangeliën.”
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Religieuze kunst

Bericht door Maria K »

Persoonlijke gevoelens en persoonlijke uitingen.
Kunst of kitsch.
Of
Kunst en kitsch.
Yours schreef: 19 okt 2021, 10:39 Hoe je het ook wendt of keert: ik blijf het getoonde absolute kitsch vinden.
Petra schreef: 19 okt 2021, 16:31 Dat kan, kunst is een kwestie van smaak.
Eén van de eerste dingen, die ik vroeger met kunstgeschiedenis les aanhoorde en voordat we te horen kregen wat belangrijk is in het beoordelen van kunst, was dat de uitspraak "Over smaak valt niet te twisten" een dooddoener is.
Dat komt altijd weer bij me boven. :)

Nu geloof ik niet, dat de essentie ervan een dooddoener hoeft te zijn, maar absoluut wel binnen een gesprek over wat je wel goede en minder goede kunst vindt en het waarom ervan.
Het kan wel elke motivatie tot verdere openhartigheid stoppen, als er zo'n "afwijzing" komt op jouw persoonlijke gevoel en mening.

En dat is nu vooral de waarde van kunst.
Het waarderen of niet als zijnde mooi plaatje of het maar kitsch vinden, doet er al helemaal niet toe.
Het gaat om het gevoel wat het bij je oproept.
Het zet je aan het denken, en het kan op een niet verwachte, maar toch openhartige manier je naaste doen leren kennen.
In de waarde, die hij of zij bepaalde kunst toekent en het waarom ervan.

Iedereen kan motieven hebben over waarom iets hem aantrekt of waarom juist niet.
Soms weet je het niet, maar wordt je er gewoon door geraakt.
Ik denk, dat je met veel kunst een speciale voeling moet hebben om het te kunnen waarderen.
Maar dat kan dan even zo goed een aversie zijn, waardoor het je niet aantrekt en het je juist afstoot.

Of iemand dat nu kitsch als beoordeelt of niet.
Het zijn de gevoelens, die volgen op de aanblik.
En daar valt niet over te twisten.

Daarover twisten zou betekenen, dat je de gevoelens van de ander betwist.
Daarom is alles wat er over gezegd wordt heel persoonlijk.
Ik denk, wel dat dit een aanleiding kan zijn om een andere soort boom over op te zetten.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Religieuze kunst

Bericht door Petra »

Yours schreef: 19 okt 2021, 10:39
Hier is de link naar het artikel:
https://www.trouw.nl/nieuws/maria-magda ... duckgo.com%

Alhoewel ik niet blij ben met de eerste woorden van de titel van dit artikel, kun je verder goed iets te weten komen over Maria Magdalena en tevens hoe het haar in religieus geschiedkundig opzicht is vergaan.
Hi Yours.. ik kon het hele artikel niet lezen, kreeg alleen maar de eerste woorden te zien, moet eerst maar weer 's koekie's verwijderen. :lol:
Misschien is het leuk om een topic te maken over Maria Magdalena, kunnen we ook het evangelie erbij pakken. Die had ik een tijdje terug gelezen, vond het erg interessant.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Religieuze kunst

Bericht door Yours »

Petra schreef: 19 okt 2021, 16:31
Yours schreef: 19 okt 2021, 10:39 Dag Petra,

Hoe je het ook wendt of keert: ik blijf het getoonde absolute kitsch vinden.
Hi Yours.
Dat kan, kunst is een kwestie van smaak.

Had je mijn linkjes bekeken?
Degenen die deze tentoonstelling houden zijn best wel deskundig op dit gebied.
Profiel
Museum Catharijneconvent is het rijksmuseum voor de kunst en het erfgoed van het christendom. Het is tegelijkertijd netwerkmuseum en kenniscentrum, met samenwerking en kennisontwikkeling als belangrijke pijlers. Bij de instandhouding van christelijk erfgoed heeft het museum een cruciale rol.

Museum Catharijneconvent beheert de belangrijkste collectie kunst- en cultuurhistorische objecten van het christendom in Nederland. De deelcollectie middeleeuwse kunst behoort samen met die van het Rijksmuseum Amsterdam tot de belangrijkste van Nederland en is ook internationaal van grote betekenis.

Dank voor je artikel, leuk, ik ga het zo lezen!
Hier voor jou ook een artikel uit Trouw met een prachtige lovende recensie over deze expositie:
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b2bcf727/
Een vrouw als belangrijke apostel? De kerk maakte van Maria Magdalena liever een prostituee
Verspreid over de nieuwe tentoonstelling over Maria Magdalena in het Utrechtse Catharijneconvent hangen drie werken van de Amerikaanse fotograaf David LaChapelle. Die drie tezamen zou je de samenvatting van de tentoonstelling kunnen noemen.

Het zijn, kortom, nogal verschillende perspectieven op Maria Magdalena. En die verschillende perspectieven, laat het Catharijneconvent zien, zijn niet iets van de laatste decennia (de foto’s van LaChapelle komen uit 2003 en 2018), maar vormen een eeuwenlange constante in de westerse verbeelding van Maria Magdalena.

Sleutelrol
Dat heeft alles te maken met het feit dat op de vraag wie Maria Magdalena was geen eenduidig antwoord te geven is. “Maria Magdalena is een van de meest mysterieuze vrouwen in de Bijbel”, zegt conservator Lieke Wijnia. “Er is weinig over haar bekend. Maar ze was wel aanwezig op sleutelmomenten in de evangeliën.”
Dag Petra,

Ze zijn bij het Museum Catherijneconvent vast deskundig op het gebied van het erfgoed van het christendom. Daarbij moet je tegenwoordig ook deskundig zijn om mensen te interesseren in een gang naar je museum. Daar hebben de bewuste afbeeldingen naar mijn idee zeker ook mee te maken. Dat blijven in mijn visie smakeloze speculaties over het privé-leven van Maria Magdalena, waar het christelijke erfgoed nu juist geen dienst mee wordt bewezen.

De deskundigen die op de website te zien/horen zijn geven verder boeiende explicaties. Daarbij had ik bijvoorbeeld Jacob Slavenburg nog niet eerder in persoon gezien/horen spreken.

Het geheel overziend kan het verder zeker een interessante expositie zijn.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Religieuze kunst

Bericht door Yours »

Petra schreef: 20 okt 2021, 09:27
Yours schreef: 19 okt 2021, 10:39
Hier is de link naar het artikel:
https://www.trouw.nl/nieuws/maria-magda ... duckgo.com%

Alhoewel ik niet blij ben met de eerste woorden van de titel van dit artikel, kun je verder goed iets te weten komen over Maria Magdalena en tevens hoe het haar in religieus geschiedkundig opzicht is vergaan.
Hi Yours.. ik kon het hele artikel niet lezen, kreeg alleen maar de eerste woorden te zien, moet eerst maar weer 's koekie's verwijderen. :lol:
Misschien is het leuk om een topic te maken over Maria Magdalena, kunnen we ook het evangelie erbij pakken. Die had ik een tijdje terug gelezen, vond het erg interessant.
Ik hoop dat het artikel inmiddels in zijn geheel toegankelijk voor je is.
Het Evangelie van Maria Magdalena heb ik nog niet gelezen, dus er nu een topic over openen is wat mij betreft niet aan de orde.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Religieuze kunst

Bericht door Petra »

Yours schreef: 21 okt 2021, 09:11
Ik hoop dat het artikel inmiddels in zijn geheel toegankelijk voor je is.
Het Evangelie van Maria Magdalena heb ik nog niet gelezen, dus er nu een topic over openen is wat mij betreft niet aan de orde.
Hi Yours,
Ik heb het inmiddels gelezen maar eerlijk gezegd... er stond niks in wat ik al niet eerder gelezen/gehoord had, o.a. in de linkjes die ik al had aangehaald.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Religieuze kunst

Bericht door Petra »

Een Chinese Jezus met natuuuurlijk een Chinees uiterlijk. Hoe mooi is dat! 8-)



Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Religieuze kunst

Bericht door Petra »

Judith de Heldin
https://wetenschap.nu/salome-en-judith- ... whodunnit/
Toen liep ze naar de bedstijl vlak bij het hoofd van Holofernes, pakte daar zijn zwaard, trad toe op het bed, greep Holofernes bij zijn hoofdhaar en zei: ‘Heer God van Israël, geef mij nu kracht.’ Toen liet ze met alle kracht het zwaard tot tweemaal toe op zijn nek neerkomen en sloeg hem het hoofd af. Ze rolde zijn lichaam van de legerstede en trok het muskietennet van de stijlen af. Kort daarna kwam ze naar buiten en gaf het hoofd van Holofernes aan haar kamenier. Deze deed het in haar levensmiddelentas. JUDIT 13: (6-10)

Francesco Maffei, “Judith” (c. 1650-60) Pinacoteca Comunale di Faenza, Faenza, Italië


Judith de heldin
Zij vermoordde eigenhandig de legendarische legeraanvoerder Holofernes en redde zo haar volk.

Afgehakte hoofden
Het verhaal van Judith leest als een episode uit een spannende serie. Je kunt je ongetwijfeld voorstellen dat Judith een dankbaar onderwerp was voor de middeleeuwse en vroegmoderne kunstenaars. Ik kan je alleen maar aanraden om je, in een verloren uurtje, op Google te verliezen in de vele hoofden die door Judith zijn afgehakt. Caravaggio, Rembrandt, Rubens, geen van de grote meesters kon het verhaal van de dappere Judith weerstaan.


Lucas Cranach de Oudere, “Judith” (c. 1530), Metropolitan Museum of Art, New York, USA
Judith van Lucas Cranach de Oudere. De rijk geklede vrouw kijkt je aan, haar linkerarm achteloos over het afgehakte hoofd gedrapeerd. Cranach heeft de gruwelijkheid van de scène benadrukt door de bloederige massa van de nek naar de kijker toe te draaien. In de rechterhand van Judith prijkt een zwaard. Schoongeveegd en triomfantelijk geheven
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Religieuze kunst

Bericht door callista »

Zeer interessant...Judith en Salome....
Dus twee verschillende verhalen, trouwens prachtig weergegeven....wat een schilderkunst :thumb1: :flower1:

Ik kende alleen het verhaal van Salome als kind; Herodes en Johannes de Doper... ....dat verhaal is me altijd bijgebleven...ik maakte er in mijn hoofd een eigen voorstelling van; een afgehakt hoofd op een schotel........gruwelijk...
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Religieuze kunst

Bericht door Petra »

callista schreef: 12 dec 2021, 11:39 Zeer interessant...Judith en Salome....
Dus twee verschillende verhalen, trouwens prachtig weergegeven....wat een schilderkunst :thumb1: :flower1:

Ik kende alleen het verhaal van Salome als kind; Herodes en Johannes de Doper... ....dat verhaal is me altijd bijgebleven...ik maakte er in mijn hoofd een eigen voorstelling van; een afgehakt hoofd op een schotel........gruwelijk...
De afbeeldingen die ik plaatste zijn beide van Judith de Heldin!
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Religieuze kunst

Bericht door Snelheid »

Afbeelding










Philippe de Champaigne (Brussel, 26 mei 1602 -Annunciatie .
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Religieuze kunst

Bericht door Mart »

Petra schreef: 12 dec 2021, 11:45 De afbeeldingen die ik plaatste zijn beide van Judith de Heldin!
Vrouwen spelen een grote rol in het Israelische leger, in de Israelische inlichtingendiensten en vooral in de Kiedon -- het wereldberoemde departement binnen de MOSSAD dat verantwoordelijk is voor het ontvoeren, informatie te onttrekken en doden van staatsgevaarlijke tegenstanders van Israel (ze hebben bijv. met Operatie Toorn van God alle Palestijnse leden van de Palestijnse terreurbeweging Zwarte September die betrokken waren bij het bloedbad tijdens de olympische spelen van München, naar de andere wereld geholpen; een operatie waarbij vrouwen eveneens een rol van betekenis speelden). Ook hebben ze samen met de Sjin Beth (een andere Israelische inlichtingendienst) Adolf Eichmann - de hoofdverantwoordelijke voor de massamoord op de Joden - ontvoerd uit Argentinië om hem voor de ogen van de wereld te kunnen berechten. Daarnaast hebben ze Mordechai Vanunu erin kunnen luizen en voor de rest van z'n leven op kunnen sluiten omdat hij bekend had gemaakt dat Israel over atoomwapens beschikt, etc., etc., etc.

Trouwens, de naam van de afdeling is gebaseerd op een andere held in de T'NaCH: Jehosjoe'a, die afrekende met Kanaänieten en hun land innam dat vervolgens Israel werd genoemd. Kiedon (כידון) betekent ''zwaard'' of ''speerpunt'' en verwijst naar Jehosjoe'a 8:18-26: Toen zei JHWH tegen Jehosjoe'a: Strek je zwaard uit die in je hand is, uit naar Ai, want Ik zal het in uw hand geven. En Jehoshoe'a strekte zijn zwaard die in zijn hand was, uit naar de stad. En zij kwamen bij de stad en namen die in, en zij haastten zich en staken de stad in brand. Toen de mannen van Ai zich omkeerden, zagen zij, en zie, de rook van de stad steeg op naar de hemel. Zij hadden geen ruimte meer om hierheen of daarheen te vluchten, want het volk dat naar de woestijn vluchtte, keerde zich tegen hen die hen achtervolgden. Zij versloegen hen, totdat er geen ontkomene of overlevende overbleef. Maar de koning van Ai grepen zij levend en zij brachten hem bij Jehosjoe'a. En het gebeurde, toen Israël gereed was met het doden van al de inwoners van Ai op het veld, in de woestijn waar zij hen achtervolgd hadden, en zij allen door de scherpte van het zwaard gevallen waren totdat zij allen omgekomen waren, dat heel Israël zich naar Ai keerde, en zij sloegen zijn inwoners met de scherpte van het zwaard. En het gebeurde dat het er twaalfduizend waren, allen die op die dag vielen, van de man tot de vrouw toe, allemaal mensen uit Ai. Jehosjoe'a trok zijn hand, die hij met het zwaard had uitgestrekt, niet terug, totdat hij al de inwoners van Ai met de ban geslagen had.

Hieronder Israel dat onder leiding van Jehosjoe'a Jericho's muren vernietigde (een lelijk schilderij overigens):

Afbeelding
Zolderworm schreef: 18 okt 2021, 11:12 Religieuze kunst is geen kunst. (...) Zogenaamde religieuze kunst is over het algemeen sentimentele kitsch.
Grotendeels mee eens.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Religieuze kunst

Bericht door Snelheid »

Afbeelding



Advents Ikoon.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Religieuze kunst

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 12 dec 2021, 16:22 Hieronder Israel dat onder leiding van Jehosjoe'a Jericho's muren vernietigde (een lelijk schilderij overigens):

Afbeelding
Lelijk? Ik vind het wel wat hebben, beetje comic style.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende