Redemption Church

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Redemption Church

Bericht door Leon »

Hallo,

In “stel je voor” gaf ik aan aangesloten geweest te zijn bij de Redemption Church.

Ik wil wat vertellen over dit kerkgenootschap.

De evangelische gemeente richt zich op een wat jonger en stads publiek. Gezongen worden Engelstalige Hillsong liedjes, en het gaat er vrolijk aantoe. Sommige diensten zijn in de Engelse taal als videoboodschap. Sinds enkele jaren heeft het Zuid-Afrikaanse Redemption Church de leiding.

Men is redelijk openhartig over de beginselen van het geloof, en veelal belijd men een welvaart-evangelie, waarbij het idee is dat de zegen van God zich vertaald in materiële welvaart.

De nadruk ligt vaak ook wel op geven van de tienden, en men collecteert (met de Gift! app) voor de eigen gemeente. De gemeenschap is gericht op expansie, en constant op zoek naar “VIPs” die zich willen aansluiten.

Vast onderdeel is een cupje druivensap en een hostie als avondmaal en als dank voor de redding.

Als voorbeeld van een dienst: https://online.redemptionchurch.nl/

Ik was na mijn burn-out en scheiding overtuigd van de noodzaak tot nederigheid, en zocht verlichting van mijn hart in de kerk, alsmede was ik op zoek naar nieuwe contacten. De verlichting van mijn hart vond ik vlak voordat Covid de wereld in gijzeling nam, maar vaste contacten heb ik niet kunnen leggen. Mijn zus en zwager gingen naar Frontrunners en mijn moeder liet zich uitschrijven nadat ze na 22 jaar alleen een nieuwe vlam had gevonden. Aangezien er dus geen bijeenkomsten meer waren waar ik samen met mijn moeder naar toe kon, en ik bovendien nog een ervaring had waarbij God aangaf me daar niet te willen, ben ik gestopt met de diensten.
[uit principe ben ik voor principes]
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Redemption Church

Bericht door Maria K »

Leon schreef: 14 jun 2021, 15:30 Hallo,

In “stel je voor” gaf ik aan aangesloten geweest te zijn bij de Redemption Church.

Ik wil wat vertellen over dit kerkgenootschap.
Dank voor het vertellen over de vorm waarin dit kerkgenootschap is gegoten.
Kun je ook vertellen over de inhoudelijkheid van wat je hier hoorde over het christelijke geloof. Wat was hier zo anders aan, dan dat je in andere denominaties leert?
Of is dit alleen een variatie, die eruit springt door de manier van bijeenkomen?
Ik was na mijn burn-out en scheiding overtuigd van de noodzaak tot nederigheid, en zocht verlichting van mijn hart in de kerk, alsmede was ik op zoek naar nieuwe contacten. De verlichting van mijn hart vond ik vlak voordat Covid de wereld in gijzeling nam, maar vaste contacten heb ik niet kunnen leggen.
Je hebt het over nederigheid.
Dat is inderdaad één van de dingen, die je leert.
Nederigheid tegenover wie of wat?
Wat zegt dat voor jou in de praktijk?
Mijn zus en zwager gingen naar Frontrunners en mijn moeder liet zich uitschrijven nadat ze na 22 jaar alleen een nieuwe vlam had gevonden. Aangezien er dus geen bijeenkomsten meer waren waar ik samen met mijn moeder naar toe kon, en ik bovendien nog een ervaring had waarbij God aangaf me daar niet te willen, ben ik gestopt met de diensten.
Weer een nieuwe term voor mij.
frontrunners
Het lijken zo allemaal aparte clubs, waar je je wel of niet thuis kunt voelen.
En dat dit ook kan veranderen als je persoonlijke situatie verandert.

Je schrijft over een ervaring.
Dat maakt me nieuwsgierig.
Maar als dat te privé wordt, dan hoef je daar niets over te vertellen hoor.
Ik denk dat ervaringen voor ieder persoon verschillend kunnen zijn en veel kunnen zeggen over je persoonlijke gedachten en manier denken.
Maar ook dat het saamhorigheidsgevoel kan geven onderling.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Redemption Church

Bericht door Nic »

Wat ik me afvraag is of kerken waarbij muziek heel belangrijk is of er daarnaast ook nog activiteiten zijn, gericht op de omgeving,
dus andere mensen.

Ik heb moeite om het zingen van liederen (en er zitten best mooie tussen) als aanbidding te zien.
Het kan mooi zijn om gezamenlijk te zingen als lofprijzing maar als het daarbij blijft dan krijg ik hetzelfde als bij het
offeren van dieren in de tempel.
In die tijd zal dat ook best al waardevol gezien worden, maar als het een doel op zich wordt?

Hosea 6:6 Want Ik vind vreugde in goedertierenheid en niet in offer,
in kennis van God meer dan in brandoffers!

Ben benieuwd hoe dat bij jullie gaat.
Overigens is de aandacht voor muziek binnen heel veel kerken m.i. te veel. Voor sommigen de enige reden om bij een kerk te horen.
Nederland moet niet (alleen) zingen, maar ook naar elkaar omzien…
Maar er zijn zeker kerken die dat goed in balans hebben, ik heb wel waardering voor bv de Mozaïek kerken.
Laatst gewijzigd door Nic op 14 jun 2021, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Redemption Church

Bericht door Leon »

Maria K schreef: 14 jun 2021, 21:18
Dank voor het vertellen over de vorm waarin dit kerkgenootschap is gegoten.
Kun je ook vertellen over de inhoudelijkheid van wat je hier hoorde over het christelijke geloof. Wat was hier zo anders aan, dan dat je in andere denominaties leert?
Of is dit alleen een variatie, die eruit springt door de manier van bijeenkomen?
Hallo Maria,
Zeker in het begin werden mijn gedachten over het ontvangen van Jezus in mijn hart gevoed. Verhalen over overwinningen op reuzen of verplaatsen van bergen in de preken (thema 2020 was “mountains move”) spraken mij aan. Het werd als niet onlogisch gebracht dat onder de harde omstandigheden van de woestijn juist dan het hart een plaats was om Jezus te ontvangen. Wat voor wedergeborenen vanzelfsprekend is, was voor mij nieuw.
Je hebt het over nederigheid.
Dat is inderdaad één van de dingen, die je leert.
Nederigheid tegenover wie of wat?
Wat zegt dat voor jou in de praktijk?
Pas toen mijn geest nederig was ging ik ontvangen. Mijn ego is dan niet helemaal gestorven, maar God wilde wel verder met mij. God is voor mij een overkoepelend bewustzijn waarvan een onderdeel mijn persoonlijke gids kan zijn. Dat noemen anderen al gered zijn misschien, dan is hun bewustzijn veranderd, bij mij gaat het meer om samenwerken.
Je schrijft over een ervaring.
Dat maakt me nieuwsgierig.
Maar als dat te privé wordt, dan hoef je daar niets over te vertellen hoor.
Ik denk dat ervaringen voor ieder persoon verschillend kunnen zijn en veel kunnen zeggen over je persoonlijke gedachten en manier denken.
Maar ook dat het saamhorigheidsgevoel kan geven onderling.
De ervaring was gewoon een commentaar dat ik kreeg op mijn leven, als ingeving, in de vorm van een belofte “Ik ga je niet aan die bende geven”

Nu ben ik dus kerkloos, en mijn menselijke wens naar contacten is gefrustreerd, maar mijn wens tot delen in God’s bewustzijn en een samenwerking aangaan is uitgekomen. Mijn ego is het nog niet eens over de voorwaarden tot samenwerking met God’s bewustzijn, ik hoop maar nergens op.
[uit principe ben ik voor principes]
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Redemption Church

Bericht door Barnabas »

Leon schreef: 14 jun 2021, 21:59
Maria K schreef: 14 jun 2021, 21:18
Dank voor het vertellen over de vorm waarin dit kerkgenootschap is gegoten.
Kun je ook vertellen over de inhoudelijkheid van wat je hier hoorde over het christelijke geloof. Wat was hier zo anders aan, dan dat je in andere denominaties leert?
Of is dit alleen een variatie, die eruit springt door de manier van bijeenkomen?
Hallo Maria,
Zeker in het begin werden mijn gedachten over het ontvangen van Jezus in mijn hart gevoed. Verhalen over overwinningen op reuzen of verplaatsen van bergen in de preken (thema 2020 was “mountains move”) spraken mij aan. Het werd als niet onlogisch gebracht dat onder de harde omstandigheden van de woestijn juist dan het hart een plaats was om Jezus te ontvangen. Wat voor wedergeborenen vanzelfsprekend is, was voor mij nieuw.
Je hebt het over nederigheid.
Dat is inderdaad één van de dingen, die je leert.
Nederigheid tegenover wie of wat?
Wat zegt dat voor jou in de praktijk?
Pas toen mijn geest nederig was ging ik ontvangen. Mijn ego is dan niet helemaal gestorven, maar God wilde wel verder met mij. God is voor mij een overkoepelend bewustzijn waarvan een onderdeel mijn persoonlijke gids kan zijn. Dat noemen anderen al gered zijn misschien, dan is hun bewustzijn veranderd, bij mij gaat het meer om samenwerken.
Je schrijft over een ervaring.
Dat maakt me nieuwsgierig.
Maar als dat te privé wordt, dan hoef je daar niets over te vertellen hoor.
Ik denk dat ervaringen voor ieder persoon verschillend kunnen zijn en veel kunnen zeggen over je persoonlijke gedachten en manier denken.
Maar ook dat het saamhorigheidsgevoel kan geven onderling.
De ervaring was gewoon een commentaar dat ik kreeg op mijn leven, als ingeving, in de vorm van een belofte “Ik ga je niet aan die bende geven”

Nu ben ik dus kerkloos, en mijn menselijke wens naar contacten is gefrustreerd, maar mijn wens tot delen in God’s bewustzijn en een samenwerking aangaan is uitgekomen. Mijn ego is het nog niet eens over de voorwaarden tot samenwerking met God’s bewustzijn, ik hoop maar nergens op.
Het aangaan van contacten is een algemeen probleem in de Nederlandse samenleving. Ook binnen de kerken heeft die geest zich genesteld. Dat heeft te maken met de werkethos die werk boven vriendschap stelt. In de kerk kan men bijvoorbeeld drukker zijn met evangeliseren en bijbelstudie dan tijd met elkaar doorbrengen en bij elkaar zijn.
In de bijbel staat het verhaal van Martha en Maria: Lukas 10;38-42:
38 Het gebeurde, toen zij onderweg waren, dat Hij in een dorp kwam. En een vrouw van wie de naam Martha was, ontving Hem in haar huis.
39 En zij had een zuster die Maria heette, die ook aan de voeten van Jezus zat en naar Zijn woord luisterde.
40 Maar Martha was druk bezig met bedienen. Nadat zij erbij was komen staan, zei zij: Heere, trekt U het Zich niet aan dat mijn zuster mij alleen laat bedienen? Zeg toch tegen haar dat zij mij helpt.
41 Jezus antwoordde en zei tegen haar: Martha, Martha, u bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen.
42 Slechts één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen.
In dit verhaal zit Maria aan de voeten van Jezus en luistert naar Hem. Martha daarentegen maakt zich druk over het vele werk dat moet geschieden. Daarom heeft zij geen tijd voor vrienden. Maria is degene die Jezus goed leert kennen. zo is het ook met mensen onderling. Wie tijd neemt om te luisteren naar anderen die krijgt het beste deel en die weet wat gemeenschap is.
Ook zegt Jezus in Johannes 15:15 "Ik noem u niet meer dienaren, want een dienaar weet niet wat zijn heer doet, maar Ik heb u vrienden genoemd, omdat Ik u alles wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, bekendgemaakt heb." Dus een vriend is iemand die je kunt vertellen wat je bezig houdt.
Dan komt het ook aan op vertrouwen. Wat doet iemand met hetgeen je vertelt hebt? Jezus is te vertrouwen. En Jezus laat ook zichzelf kennen. In de bijbel doet Hij vele werken en geeft uitleg zodat de mensen niet hoeven raden wie Hij is maar zij kunnen zien wie Hij is. Jezus laat zich kennen en dat geeft vertrouwen. Want vertrouwen moet groeien. Wanneer mensen hun leven met elkaar delen groeit het vertrouwen. Dat gaat dus stap voor stap en niet meteen.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Redemption Church

Bericht door Leon »

Nic schreef: 14 jun 2021, 21:57 Wat ik me afvraag is of kerken waarbij muziek heel belangrijk is of er daarnaast ook nog activiteiten zijn, gericht op de omgeving,
dus andere mensen.

Ik heb moeite om het zingen van liederen (en er zitten best mooie tussen) als aanbidding te zien.
Het kan mooi zijn om gezamenlijk te zingen als lofprijzing maar als het daarbij blijft dan krijg ik hetzelfde als bij het
offeren van dieren in de tempel.
In die tijd zal dat ook best al waardevol gezien worden, maar als het een doel op zich wordt?

Hosea 6:6 Want Ik vind vreugde in goedertierenheid en niet in offer,
in kennis van God meer dan in brandoffers!

Ben benieuwd hoe dat bij jullie gaat.
Overigens is de aandacht voor muziek binnen heel veel kerken m.i. te veel. Voor sommigen de enige reden om bij een kerk te horen.
Nederland moet niet (alleen) zingen, maar ook naar elkaar omzien…
Maar er zijn zeker kerken die dat goed in balans hebben, ik heb wel waardering voor bv de Mozaïek kerken.
Je hebt naast muziek ook de contactgroepen, huiskamergroepen. Maar “praise” is voornamelijk zingen, dan ben je ook ontvankelijk.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Redemption Church

Bericht door Leon »

Barnabas schreef: 31 jul 2021, 11:40
Ook zegt Jezus in Johannes 15:15 "Ik noem u niet meer dienaren, want een dienaar weet niet wat zijn heer doet, maar Ik heb u vrienden genoemd, omdat Ik u alles wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, bekendgemaakt heb." Dus een vriend is iemand die je kunt vertellen wat je bezig houdt.
Dan komt het ook aan op vertrouwen. Wat doet iemand met hetgeen je vertelt hebt? Jezus is te vertrouwen. En Jezus laat ook zichzelf kennen. In de bijbel doet Hij vele werken en geeft uitleg zodat de mensen niet hoeven raden wie Hij is maar zij kunnen zien wie Hij is. Jezus laat zich kennen en dat geeft vertrouwen. Want vertrouwen moet groeien. Wanneer mensen hun leven met elkaar delen groeit het vertrouwen. Dat gaat dus stap voor stap en niet meteen.
Vertrouwen, daar draait het hele geloof om. Logica is wantrouwen.
[uit principe ben ik voor principes]
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Redemption Church

Bericht door Maria K »

Leon schreef: 20 sep 2021, 16:48
Barnabas schreef: 31 jul 2021, 11:40
Ook zegt Jezus in Johannes 15:15 "Ik noem u niet meer dienaren, want een dienaar weet niet wat zijn heer doet, maar Ik heb u vrienden genoemd, omdat Ik u alles wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, bekendgemaakt heb." Dus een vriend is iemand die je kunt vertellen wat je bezig houdt.
Dan komt het ook aan op vertrouwen. Wat doet iemand met hetgeen je vertelt hebt? Jezus is te vertrouwen. En Jezus laat ook zichzelf kennen. In de bijbel doet Hij vele werken en geeft uitleg zodat de mensen niet hoeven raden wie Hij is maar zij kunnen zien wie Hij is. Jezus laat zich kennen en dat geeft vertrouwen. Want vertrouwen moet groeien. Wanneer mensen hun leven met elkaar delen groeit het vertrouwen. Dat gaat dus stap voor stap en niet meteen.
Vertrouwen, daar draait het hele geloof om. Logica is wantrouwen.
Je ben ter weer. :)

Hoe zie je dat verband?
Waarom denk je dat?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Redemption Church

Bericht door dingo »

Leon schreef: 20 sep 2021, 16:48
Barnabas schreef: 31 jul 2021, 11:40
Ook zegt Jezus in Johannes 15:15 "Ik noem u niet meer dienaren, want een dienaar weet niet wat zijn heer doet, maar Ik heb u vrienden genoemd, omdat Ik u alles wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, bekendgemaakt heb." Dus een vriend is iemand die je kunt vertellen wat je bezig houdt.
Dan komt het ook aan op vertrouwen. Wat doet iemand met hetgeen je vertelt hebt? Jezus is te vertrouwen. En Jezus laat ook zichzelf kennen. In de bijbel doet Hij vele werken en geeft uitleg zodat de mensen niet hoeven raden wie Hij is maar zij kunnen zien wie Hij is. Jezus laat zich kennen en dat geeft vertrouwen. Want vertrouwen moet groeien. Wanneer mensen hun leven met elkaar delen groeit het vertrouwen. Dat gaat dus stap voor stap en niet meteen.
Vertrouwen, daar draait het hele geloof om. Logica is wantrouwen.
Dan heb je weinig kaas gegeten van logica.

Overigens zijn mensen veelal niet zo logisch en rationeel als ze zelf denken.
Spreuken 26:4
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Redemption Church

Bericht door Leon »

Maria K schreef: 20 sep 2021, 17:48
Leon schreef: 20 sep 2021, 16:48

Vertrouwen, daar draait het hele geloof om. Logica is wantrouwen.
Je ben ter weer. :)

Hoe zie je dat verband?
Waarom denk je dat?
Als voorbeeld het geritsel in de bosjes. Een slang, vermoed ons brein, omdat je beter weg kan blijven van de bosjes, dat dit voordeel geeft om te overleven, ook al was het geen slang. Dan komt God en die geeft aan of de bosjes veilig zijn of niet. Dan hoef je niet te leven in angst. Als het vertrouwen je lukt, heb je een veel beter leven.

Ik snap niet dat iemand dan vijand van God wil zijn, als het alternatief leven in angst is.

Maar misschien heb je ook mensen die sowieso minder bang zijn, en bij geritsel in de bosjes een kans zien om een slang te vangen.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Redemption Church

Bericht door Leon »

dingo schreef: 20 sep 2021, 17:58
Leon schreef: 20 sep 2021, 16:48

Vertrouwen, daar draait het hele geloof om. Logica is wantrouwen.
Dan heb je weinig kaas gegeten van logica.

Overigens zijn mensen veelal niet zo logisch en rationeel als ze zelf denken.
Ik heb mijn gedachtengang aan Maria K. gegeven. Begrijp je mij dan misschien beter?
[uit principe ben ik voor principes]
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Redemption Church

Bericht door Maria K »

Leon schreef: 20 sep 2021, 18:16
Maria K schreef: 20 sep 2021, 17:48
Je ben ter weer. :)

Hoe zie je dat verband?
Waarom denk je dat?
Als voorbeeld het geritsel in de bosjes. Een slang, vermoed ons brein, omdat je beter weg kan blijven van de bosjes, dat dit voordeel geeft om te overleven, ook al was het geen slang. Dan komt God en die geeft aan of de bosjes veilig zijn of niet. Dan hoef je niet te leven in angst. Als het vertrouwen je lukt, heb je een veel beter leven.

Ik snap niet dat iemand dan vijand van God wil zijn, als het alternatief leven in angst is.

Maar misschien heb je ook mensen die sowieso minder bang zijn, en bij geritsel in de bosjes een kans zien om een slang te vangen.
Vol vertrouwen, als een kind is idd. positief leven.
Alleen jammer, dat dat ook wel eens te roekeloos kan zijn en levensgevaarlijk kan uitpakken.
Staat er niet geschreven, dat je God niet moet uitdagen?
"Gij zult de Heer niet verzoeken", heet dat geloof ik.
De kunst is denk ik respect te hebben voor gevaar in die zin, dat je het gevaar moet kennen en weet hoe te handelen.
Dat heet dan "vreze hebben" voor.
Dan hoef je niet angstig te zijn, maar wel je bewust zijn van gevaar en dat leidt dan tot voorzichtigheid en het juiste handelen.

Maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag waarom logica wantrouwen zou zijn. ;)
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Redemption Church

Bericht door Leon »

Maria K schreef: 20 sep 2021, 18:27
Vol vertrouwen, als een kind is idd. positief leven.
Alleen jammer, dat dat ook wel eens te roekeloos kan zijn en levensgevaarlijk kan uitpakken.
Staat er niet geschreven, dat je God niet moet uitdagen?
"Gij zult de Heer niet verzoeken", heet dat geloof ik.
De kunst is denk ik respect te hebben voor gevaar in die zin, dat je het gevaar moet kennen en weet hoe te handelen.
Dat heet dan "vreze hebben" voor.
Dan hoef je niet angstig te zijn, maar wel je bewust zijn van gevaar en dat leidt dan tot voorzichtigheid en het juiste handelen.

Maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag waarom logica wantrouwen zou zijn. ;)
Als Abraham de opdracht krijgt zijn zoon te offeren doet hij iets dat logisch niet te begrijpen is, hij gehoorzaamt. God verzoeken zou dan zijn de duidelijke opdracht anders, naar eigen voordeel, uit te leggen.

Als je geritsel in de bosjes hoort, is waakzaamheid logisch gezien het beste. Respect hebben voor gevaar is wegblijven bij de bosjes.

Logisch gezien zijn “opdrachten van God” en “geritsel in de bosjes” te wantrouwen. Leven met dat soort “logica” is echter in mijn ogen wel een gevangenschap.

Een veilige gevangenschap van de laatste mensen, dat zou kunnen.
[uit principe ben ik voor principes]