Christendom versus heidendom of het verhaal van Chrysánthus en Dária

Gebruikersavatar
Uranopolitis
Berichten: 787
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:56
Man/Vrouw: M
Locatie: Noord-Brabant

Christendom versus heidendom of het verhaal van Chrysánthus en Dária

Bericht door Uranopolitis »

Het verhaal van de vroegchristelijke martelaren Chrysánthus en Dária. Wat me hier aanspreekt is een interessante dialoog tussen een christen en een politheïst of heiden over het geloof. Ik vind het de meest eerlijke en intellectuele dialoog tussen de genoemde religies die ik ooit gelezen heb.

Afbeelding

Een zekere Polemius, een man van adellijke afkomst, verhuisde samen met zijn zoon Chrysanthus van Alexandrië[1] naar Rome[2]. Hier werd hij met eer ontvangen en geëerd door de keizer met de senatoriale rang. Omdat hij Chrysanthus wilde opleiding geven, stuurde Polemius hem naar de school voor filosofie. Een nieuwsgierige en zeer redelijke jongeman Chrysanthus, die verschillende wetenschappen met ijver bestudeerde, vond bij toeval de boeken van het Nieuwe Testament; zorgvuldig lezend en verdiepend in hun betekenis, dacht Chrysanthus:

- Het was passend voor jou, Chrysanthus, de heidense geschriften te bestuderen, die vol duisternis zijn, totdat je het ware licht leerde kennen. Houd je alleen daaraan. Want het zou niet verstandig zijn om van het licht naar de duisternis terug te keren. Je zult het werk van het leren tenietdoen als je de vruchten van dit werk afwerpt. De vruchten van het werk worden door God gegeven aan degenen die ze zoeken. Want dit is wat God Zelf gebiedt, zoals je in de boeken van het Nieuwe Testament leest: “vraag, en je zal gegeven worden; zoek en je zult vinden; klop, en er zal voor je opengedaan worden” (Lukas 11:9). Als je wilt achterlaten wat je hebt gezocht en gevonden, dan zul je als dwaze en krankzinnige mensen zijn. Houd dus met al je verstand vast aan wat goed is, om niet te worden beroofd van het goede dat met zoveel moeite vrijwillig is verworven: je hebt goud en zilver gevonden, je hebt een kostbare steen gevonden. Want je hebt gezocht om te vinden en daarvoor heb je het gevonden om de gevondene te gebruiken: zie daarom dat de schat die je hebt verworven niet van je weggenomen wordt.

Op deze manier nadenkend, zocht Chrysanthus iemand die hem de Goddelijke Geschriften zou leren. En zoals hij in het begin een hoorder was van de retorische en filosofische wijsheid en een discipel van de meest wijze leraren, zo wilde hij nu ongeleerde leraren vinden, zoals eens de apostelen van Christus dat waren, ongeleerde vissers, die echter de hele wereld brachten tot de kennis van Christus. “Toen ze de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes zagen en merkten dat ze ongeleerde en eenvoudige mensen waren, verwonderden zij zich en zij hen als mensen die met Jezus samen geweest waren” (Handelingen 4:13); De wijze jongeman Chrysanthus zocht ijverig zulke leraren, want hij las van de apostel, die zegt: 'Waar is de wijze? waar is de Schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze wereld? Heeft God niet de wijsheid van deze wereld dwaas gemaakt? Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven.” (1 Kor. 1:20).

Zo denkend en op zoek zijnde naar een christelijke leraar, hoorde Chrysanthus over een christen, genaamd Carpofórus, dat hij zeer goed thuis was in de Goddelijke Geschriften; deze Carpoforus leefde, of beter gezegd verstopte zich wegens de vervolging, in een zekere grot, op een onbekende plaats. Toen hij over deze christen hoorde, was de vrome jongeman erg blij en smeekte hij de christen die hem hiervan op de hoogte had gesteld ernstig om hem de plaats te laten zien waar die man van God woonde.

Chrysanthus kwam te weten over zijn woonplaats en kwam naar Karpoforos, die een priester was, en leerde door hem de Goddelijke Schrift en het christelijk geloof; vaak komend tot hem, ontving hij onderricht van hem op het pad van verlossing. Geleid door de priester Carpoforus, begreep Chrysanthus de mysteries van de Goddelijke Schrift in enkele maanden en ontving toen de heilige doop van hem. Chrysanthus werd zo stevig verankerd in het christelijk geloof en bevestigd in de liefde voor Christus, dat hij na zeven dagen na zijn doop, openlijk de Christus de Zoon van God begon te prediken onder het volk. Toen ze hierover hoorden, zeiden enkele van de nobele familieleden van Chrysanthus tegen zijn vader:

- Kijk, je zult schuld dragen en van jou wordt verantwoording gevraagd voor wat je zoon durft te doen, want hij vervloekt de goden, hij erkent een zekere Christus als de ware God; en als het gerucht hiervan de koning bereikt, dan noch jij noch wij - zijn familieleden - hiervoor vergeven worden vanwege hem, en zullen we allemaal de koninklijke gunst verliezen. Want wie zulke godslasterlijke toespraken tegen de goden durft uit te spreken, is daarmee een tegenstander van de koninklijke wetten.

Woedend op Chrysanthus sloot Polemius zijn zoon op in een donkere en stinkende kerker en hongerde hem uit, terwijl hij hem 's avonds slechts een kleine hoeveelheid voedsel gaf. Zalige Chrysanthus beschouwde die kerker en honger niet als een straf, maar als oefening in vasten, stilte en bescheidenheid van het christelijke leven en verheugde zich over zijn donkere en krappe woning, meer dan over ruime en lichte vertrekken.

Toen men dit hoorde, gaven de huisgenoten en familieleden het volgende advies aan Polemius:

- Als je je zoon van het christelijk geloof wilt afkeren, laat hem dan vrij blijven en van de geneugten genieten. Zoek een mooi en intelligente meisje voor hem uit en laat hem aan haar uithuwelijken, en dan zal hij het christendom vergeten. Maar de kerker, de banden en de honger waarmee je Chrysanthus kwelt, rekenen de christenen voor zichzelf toe als glorie en eer, en niet zozeer als een kwelling.

Toen hij dit hoorde, beval Polemius een luxueuze kamer voor te bereiden, de muren te versieren met een duur behang, er een kostbaar bed in te plaatsen en alles daar klaar te maken voor plezier en genot. Nadat hij zijn zoon uit zijn donkere kerker had gehaald en hem dure kleren had aangetrokken, bracht Polemius hem naar dat vertrek. Vervolgens koos Polemius uit zijn slavinnen de mooiste meisjes en kleedde hen in luxueuze kleren aan, sloot hen op in die kamer met zijn zoon, de meisjes streng opdragend dat ze op alle mogelijke manieren zouden proberen om Chrysanthus te verleiden tot vleselijke wellustige liefde, en hem te doen afkeren van Christus. Allerlei soorten voedsel en de beste wijn werden in die kamer in overvloed geserveerd - en die meisjes zongen ontuchtige liederen voor de heilige Chrysanthus, dansten voor hem, spraken schaamteloze woorden, en probeerden op alle mogelijke manieren de ziel van de gezegende jongeling in ontucht en vleselijke genoegens te vangen.

De jonge man Chrysanthus, niet als een jonge man, maar als een beproefde man reageerde op de spelletjes en verleidingen van die meisjes en terwijl hij in de netten was bleef hij ongrijpbaar. In deze strijd toonde hij zich een onoverwinnelijke strijder van Christus, die de smakelijke voedsel en zoete dranken volledig liet varen; hij keek naar die meisjes als naar adders, vermeed ze aan te raken als slangen, en bleef de hele tijd in gebed. Toen hij zichzelf moest versterken met slaap, ging hij op de grond liggen zonder bed, en hij beschouwde de verleidelijke en schaamteloze woorden van de meisjes als pijlen en met het schild van geloof weerde hij zich van hen af, roepend tot God:

“Neem schild en wapenrusting en sta op om mij te helpen; trek je zwaard en versper de weg van hen die mij vervolgen; zeg tegen mijn ziel: "Ik ben je redding!" (Ps. 33: 2-3). Wie deze strijd, die de duivel tegen mij heeft opgeworpen, kan overwinnen, als Uw rechterhand maar niet zegeviert en overwint. Hij wordt misleid die op eigen kracht denkt de hartstocht van het vlees te overwinnen en de kuisheid te bewaren, tenzij de vlam van het vlees gedoofd wordt door de regen van Uw barmhartigheid. De ziel kan Uw woningen niet bereiken als U het zelf niet daarheen brengt, want vleselijke hartstocht is als een sluwe beest, dat zich verbergt in de woestijn van de wereldse ijdelheid voor de vernietiging van menselijke zielen, en als iemand aan zijn tanden ontsnapt, dan moet hij dank geven met heel zijn ziel aan zijn God de Redder, want door U zijn wij verlost van zulk een kwaad. Zo ook de kuise Jozef ontsnapte met Uw hulp aan de handen van een hoer, als aan de tanden van een ontembaar beest - de Jozef, over wie de vader wenend zei: "Het wrede beest heeft mijn zoon opgegeten" (Gen. 37:33). Want waarlijk, de vrouw van Potifar viel hem als een woeste beest aan en kwelde als een leeuwin het zachte lam Jozef met haar nagels door hem naar de ongerechtigheid te verleiden (Gen. 39:12). En welke beest kan er woester zijn dan niet de duivel en de vrouw? Natuurlijke vleselijke lust wekte de jonge man Jozef op, en de vrouw verleidde hem nog meer met het spel van ogen, kostbare kleding, schoonheid van het gezicht, rijkdom, macht en met vleiende woorden voerde de kuise jongeman mee naar vernietiging en dood. En het is wonderbaarlijk dat hij de sluwe vangst van het beest heeft vermeden! Het was niet tevergeefs dat zijn vader zei: "Het is goed voor mij als mijn zoon leeft" (Gen. 45:28), want hij ontsnapte aan een grote en onvermijdelijke dood die feller is dan toen zijn broers hem wilden doden; Hij ontsnapte aan deze dood door Uw almachtige hulp, o Almachtige God! want U was toen bij hem. En nu, Heer, smeek ik U nederig, geef me hulp tegen deze dieren en slangen, waarmee mijn vader mij op één plek heeft opgesloten. En zoals de betoverde slangen slapen, zo mogen ook deze goddeloze meisjes slapen tijdens mijn gebed, zodat ze geen vleselijke lust in mijn jonge lichaam kunnen opwekken. Help mij, mijn Heiland, want ik ken U, de enige ware God, die redt hen die in U geloven en hen zijn onoverwinnelijke hulp geeft."
🕊️ Moge de Heer u zegenen vanuit Sion, moogt gij het welzijn van Jeruzalem zien al uw levensdagen🕊️
Gebruikersavatar
Uranopolitis
Berichten: 787
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:56
Man/Vrouw: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Christendom versus heidendom of het verhaal van Chrysánthus en Dária

Bericht door Uranopolitis »

Na dit gebed vielen de meisjes, die opgesloten waren met Chrysanthus, in zo'n diepe slaap dat ze niet zelf wakker konden worden, noch opgewekt door iemand anders, totdat ze uit die kamer werden gedragen. Toen ze vandaaruit waren weggedragen, werden ze meteen wakker; Nadat ze het eten hadden geproefd, gingen ze opnieuw de kamer van de heilige Chrysanthus binnen en vielen opnieuw in diezelfde zware slaap. En zo ging het elke dag door. Toen dit werd verteld aan Polemius, de vader van Chrysanthus, begon hij om hem te huilen alsof hij dood was.

1 Alexandrië is een beroemde stad, gesticht door Alexander de Grote in de 4e eeuw voor Christus aan de oevers van de Middellandse Zee, aan de monding van de rivier de Nijl. Alexandrië na Rome was de eerste stad in de Grieks-Romeinse wereld en diende als centrum voor handel, industrie en vooral heidens onderwijs, en in de eerste eeuwen van het christendom - als een broeinest van christelijke verlichting. Volgens de overlevering werd het christendom hier gebracht door de heilige evangelist Marcus, ongeveer in het jaar 60.
2 Rome - de belangrijkste stad van het Romeinse rijk - ligt in het midden van Italië, aan weerszijden van de rivier de Tiber, waar het uitmondt in de zee. In Rome stierven de heilige apostelen Petrus en Paulus als martelaar onder Nero.

Afbeelding

Rechtvaardige Jozef ontvlucht de vrouw van Potifar.
🕊️ Moge de Heer u zegenen vanuit Sion, moogt gij het welzijn van Jeruzalem zien al uw levensdagen🕊️
Gebruikersavatar
Uranopolitis
Berichten: 787
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:56
Man/Vrouw: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Christendom versus heidendom of het verhaal van Chrysánthus en Dária

Bericht door Uranopolitis »

"Toen zeiden enkele vrienden tegen Polemius:

- Je zoon leerde magie van christenen en bracht die meisjes gemakkelijk in slaap. Maar verloof en huwelijk hem uit aan een ontwikkelde en intelligente meisje, en zij, - zelfs als hij niet wil trouwen, - zij zal hem, door voortdurend bij hem te wonen, tot vleselijke gemeenschap met zichzelf brengen en hem van het christendom afkeren.

Polemius zei hierop:

- Waar kunnen we zo'n slimme meisje vinden dat het hart van de verharde Chrysanthus kan verzachten, hem door vermaning beïnvloeden en tot onze wetten omturnen?

Hierop vertelden de familieleden hem:

- Onder de meisjes die in de tempel van de godin Athena [1] dienen, is er een jonge vrouw genaamd Daria; ze is erg mooi van gezicht, intelligent, en heeft alle boeken en alle retorische wijsheid bestudeerd; ze is al in haar voorhuwelijkse leeftijd. Dus haast je om haar te verloven met je zoon, voordat iemand anders haar neemt.

Polemius gaf gehoor aan dit advies en vroeg zijn familieleden om naar dat meisje te gaan en, - nadat ze haar over de jonge Chrysanthus en over zijn verleiding tot het christelijk geloof verteld zullen hebben, - haar te vragen hem tot het huwelijk met zichzelf te verlokken en hem van Christendom af te keren. Dat meisje stemde ermee in om met Chrysanthus te trouwen en bereidde zich voor om haar verloofde met verleidelijke toespraken tot de vleselijke liefde te doen neigen en tot de aanbidding van de Romeinse goden te brengen.

Hierna werd het meisje met eer naar het huis van Polemius gebracht en, met haar natuurlijke schoonheid, getooid met kostbare kleding en ornamenten, werd ze naar de slaapkamer van de heilige geleid. Daar alleen gelaten met hem, lokte zij met allerlei vriendelijke woorden en verschillende verleidingen de kuise jongeman tot ontucht. De strijder van Christus, Chrysanthus, bleef onvermurwbaar als diamant [2] , onwankelbaar als een pilaar en als een onwrikbare berg, de vleselijke liefde overwinnend met liefde voor God en de pijlen van de duivel van zichzelf weerkaatsend door het teken van het kruis. Diep zuchtend vanuit zijn hart tot God en de Heilige Geest aanroepend om hem te helpen, zei Chrysanthus tegen het meisje:

- O schone meisje! Als je alleen maar omwille van een kortdurende verbinding met mij, een sterfelijke mens, zich zo gekleed en versierd hebt en zulke lieve woorden uitspreekt om me af te leiden van het leven dat ik vrijwillig heb gekozen, om mijn ziel te verderven en mij van al mijn gedachten af te keren, mij, die bezeten is door een andere liefde, hoeveel te meer zou je je dan moeten bekommeren de liefde van de onsterfelijke Koning, de Zoon van God, te winnen?! en het is haalbaar voor jou, als je het zelf wilt. Als je je ziel samen met je lichaam in integriteit bewaart, en zoals je nu je lichaam hebt getooid met kostbare kledingstukken, zo ook je hart versieren zult met goede zeden, dan zullen de engelen je vrienden zijn, de apostelen zullen je metgezellen zijn, de martelaren zullen je naasten zijn; op hun voorspraak zal Christus Zelf je bruidegom zijn, en Hij zal voor jou een onvergankelijk paleis gereedmaken in de hemel dat onvergelijkelijk mooier en helderder is dan het aardse, en Hij zal je hemelse eeuwige vreugde schenken, je jeugd zal Hij onsterfelijk maken en je een bruidsschat toewijzen in de boeken van het eeuwige leven.

Toen zij zulke woorden van de heilige jongeling hoorde, werd Daria ontroerd en zei:

- Het was geen vleselijke lust die me in deze rijke outfit hier gebracht heeft, maar liefde voor jou en de tranen van je ouder en de verzoeken dat ik je overhaal om onze goden te dienen.

Heilige Chrysanthus antwoordde hierop:

- Als je hiervoor enige redeneringen en duidelijke argumenten hebt, waarmee je de waarheid van je dienst aan de goden zou kunnen bewijzen, dan zal ik naar je luisteren en mijn gedachten veranderen. Laten we het hier, voor ons algemeen belang, over hebben.

- Er is niets nuttigers en noodzakelijker voor mensen, - zei Daria, - dan de goden te eren en aandachtig ervoor te zorgen ze niet boos te maken, maar we moeten ze behagen met offers, zodat ze onze bewakers zouden zijn.

- O wijze maagd! - antwoordde de heilige haar - hoe kunnen die goden onze hoeders zijn als zij zelf bescherming nodig hebben, en 's nachts worden ze bewaakt door honden die aan hen zijn vastgebonden, zodat ze niet door dieven gestolen worden? Hiervoor worden ze met ijzeren spijkers vastgespijkerd en met tin gesoldeerd, zodat ze, als ze door iemand omvergeworpen worden, niet op de grond zouden vallen en breken.

- Als het onwetende volk de goden kon eren zonder gebeeldhouwde idolen, - zei Daria - dan hadden ze niet gebeeldhouwd en geplaatst moeten worden. Ze zijn gegoten van goud, zilver en koper en zijn gemaakt van marmer en hout, zodat de mensen, die ze met hun eigen ogen zien, zouden weten wie ze moeten verbeelden in hun gedachten, eren en vrezen."

1 Athena (ook Pallas of Minerva) is in de Griekse mythologie een godin, dochter van de oppergod Zeus, die werd geboren zonder moeder uit zijn hoofd. Athena was bij de Grieken over het algemeen de gepersonifieerde geest van Zeus: verstand en kracht zijn de belangrijkste kenmerken van deze godin. Hoedster van de stad - Athena stimuleert alles wat bijdraagt aan het welzijn van burgers, landbouw en ambachten; haar geest heeft veel nuttige dingen uitgevonden; ze houdt zich bezig en doceert elke vrouwelijke vak; zij is de godin van alle kunsten en ambachten, alle wijsheid en wetenschap. Ze houdt toezicht op de toepassing van de wet en recht, rechtbanken en volksvergaderingen. Tegelijkertijd is ze de godin van de oorlog en wordt ze soms afgebeeld in een militair harnas.
2 Adamant (diamant) is een steen die zo sterk is dat hij op andere stenen kan krassen en snijden zonder er schade van te ondervinden. Deze naam wordt in de kerkliteratuur gegeven aan vele heiligen (vooral de kerkvaders en leraars) die beroemd zijn om de standvastigheid van hun geloof en karakter.

Afbeelding
🕊️ Moge de Heer u zegenen vanuit Sion, moogt gij het welzijn van Jeruzalem zien al uw levensdagen🕊️
Gebruikersavatar
Uranopolitis
Berichten: 787
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:56
Man/Vrouw: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Christendom versus heidendom of het verhaal van Chrysánthus en Dária

Bericht door Uranopolitis »

"- Laten we eens kijken en beoordelen - antwoordde de heilige Chrysanthus - wie de gemaakte idolen afbeelden, en of degenen, wiens idolen worden geplaatst, de Goddelijke eer waardig zijn? Men kan geen God noemen degene die niet alle heiligheid en gerechtigheid en Goddelijke heerlijkheid bezit. Welke heiligheid en gerechtigheid en goddelijke heerlijkheid heeft jullie sikkeldrager Cronus, die zijn eigen kinderen opat, zoals zijn eigen bewonderaars erover schreven [1]? Of wat vind je lovenswaardig in Zeus [2] zelf, die hoeveel dagen hij geleefd heeft, net zoveel ongerechtigheden, overspel en moorden gepleegd heeft: de vervolger van zijn vader, de vernietiger van zijn kinderen, die overspel pleegde met andermans vrouwen, die de echtgenoot was van zijn zuster, de kwelgeest van het koninkrijk, de uitvinder van de magie, de veroorzaker van de doodgevallen en die schuldig is aan zoveel ongerechtigheden en verontreinigingen, die ondraaglijk zijn om ervan te horen, - zo groot waren zijn schaamteloze en onreine daden. Geloof je echt dat zo'n slecht persoon een god kan zijn? En dat hij precies zo was geweest, getuigen jullie schrijvers hiervan, die schreven dat slechte mensen de koningen die dapper waren in oorlog goden noemden, die stierven in hun tijd. Vertel me wat voor deugd was er in jullie god Zeus, die tot zijn dood toe de vijand was van alle zuiverheid en eerlijkheid, want hijzelf, door de ontvoering van de jongeling Ganymedes [3], heeft de lucht verontreinigd en ook de aarde, door zijn zussen te verkrachten. En wat Goddelijks vind je in jullie Hermes [4], wiens hoofd is als van een zekere gevleugelde monster. Hij vond door middel van magie goud verborgen in de aarde, met hekserij en met een toverstaf maakte hij het gif van de slang onschadelijk; Hij deed dit met de hulp van de demonen, aan wie hij dagelijks een everzwijn of een haan offerde. Wat voor soort heiligheid was er in Hercules [5], die hij het beu was zijn buren te doden en zichzelf - op Gods bevel - in het vuur had gestort, waarna de vervloekte verbrandde samen met de stok en de leer die hij droeg? Wat voor goeds vind je in Apollo [6], of in de geheime offers van Bacchus [7], of in dronkenschap en onmatigheid? Laten we ook denken aan de godin Ira, de zus en vrouw van Zeus, de gekke Pallas (Athena), de schaamteloze Venus [8], die onderling ruzie maakten, jaloers en boos op elkaar waren, over hun schoonheid twistten en om het oordeel van een herder vroegen. Hun allen, - die noch Goddelijkheid, noch heiligheid, noch gerechtigheid hadden, - wie zal Goddelijke eer waardig achten? Het is voorts ongepast om over andere mindere goden te praten, want de belangrijkste goden zijn als het hoofd, gevolgd door andere ledematen. En wie van hen zou moeten worden vereerd als een god of een godin, wanneer Cronus, Zeus en Venus, - die door ongerechte mensen worden beschouwd als de grootste van de goden, - niet echt goden zijn? Dus als jullie goden verachtelijk en ijdel zijn, dan zijn degenen die hen als goden beschouwen des te meer verachting waard.

Daria, aandachtig luisterend naar de woorden van Chrysanthus, zei:

- Als de legendes van onze dichters waanzinnig zijn, laten we ons dan wenden tot de filosofen die leren om alle kwaad af te zweren en vast te houden aan de deugd. Zij, die in hun geschriften over de vorming van de wereld vertellen, verklaren de namen van de goden als volgt. Met Cronus bedoelen ze de tijd, die alles eet en in niets verandert, onder Zeus - hitte, onder Iris - lucht, onder Aphrodite - vuur, onder Poseidon - de zee, onder Ceres - aarde en onder andere goddelijke namen - de rest van de elementen."

1 Kronos (Chrónos - de tijd) - de god van de tijd, de zoon van Uranus (hemel); hij verslond zijn eigen kinderen, maar zijn vrouw Rhea redde Zeus en verborg hem in het riet van het eiland Delos, waar hij werd gevoed door een geit.
2 Zeus (of Jupiter) is een Grieks-Romeinse afgod die door de heidenen werd vereerd als de heerser van hemel en aarde, de vader van alle goden en mensen.
3 Ganymedes is volgens de Griekse mythologie de zoon van de koning van Troje, de mooiste van alle stervelingen, die de goden naar de hemel hebben gekidnapt zodat hij daar voor altijd zou leven en de beker van Zeus vullen. (Volgens de mythologie droeg Zeus hem weg of door zijn adelaar, of zelf in de vorm van een adelaar). Vervolgens wordt Ganymides de wijnschenker van de goden en vooral van Zeus, als zijn beminde schandknaap.
4 Hermes of Mercurius werd beschouwd als de boodschapper van de goden, de beschermer van handel en de redevoerders, en was een van de meest populaire heidense goden. (Bijvoorbeeld de onwetende bevolking van de steden Lystra en Lykaonië was zo verbaasd over de wonderen van de apostelen Paulus en Barnabas dat ze Barnabas Zeus en Paulus Hermes noemden, omdat hij het woord voerde (Handelingen 14:12)).
5 Hercules, (of Heraclius) was de zoon van koningin Alcmene en de god Zeus. Hij diende als het hoogste ideaal van de Griekse heroïsche kracht; hij was de nationale held van de Grieken.
6 Apollo (of Phoebus) is de zoon van Zeus en Latona, een van de meest vereerde Grieks-Romeinse heidense goden. Hij werd vereerd als de god van de zon en de geestelijke verlichting, evenals het welzijn van het publiek en de orde, de bewaker van de wet, de godheid van de toekomstvoorspellingen.
7 Bacchus (Dionysus) is de zoon van Zeus en Semele, de god van druiven en het maken van wijn, die de harten van mensen verblijdt met de gave van wijn en verdriet en zorgen verdrijft. De festiviteiten ter ere van Bacchus gingen gepaard met grote losbandigheid.
8 Venus (of Aphrodite) - Grieks-Romeinse godin van liefde, schoonheid, wellust en onreine lusten.
🕊️ Moge de Heer u zegenen vanuit Sion, moogt gij het welzijn van Jeruzalem zien al uw levensdagen🕊️
Gebruikersavatar
Uranopolitis
Berichten: 787
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:56
Man/Vrouw: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Christendom versus heidendom of het verhaal van Chrysánthus en Dária

Bericht door Uranopolitis »

Hierop zei Chrysanthus:
- Meestal maаkt men een beeld van wat niet altijd is, maar wat verdwijnt na verloop van tijd; de aarde bestaat altijd, evenals de zee en het vuur bestaan ​​altijd en worden door iedereen waargenomen, evenals de lucht. En waarom is het gebruikelijk om deze elementen te vereren in de idolen, die de gelijkenis van mensen hebben en die gemaakt zijn door mensenhanden - ik weet het niet en begrijp het niet? Waarom vereren jullie de symbolen van de elementen in mensachtige beelden, en niet de elementen zelf? Waarom aanbid je aarde, lucht en de zee niet? Is er een prins of een koning die zichzelf zou bevelen te verachten, maar zijn evenbeeld, dat door iemand gemaakt is, te aanbidden? En aangezien er niet zo'n koning of prins is, moet men concluderen dat jullie onder die afbeeldingen geen elementen en geen goden afbeelden, maar sterfelijke mensen.
Daria zei:
- Je bewijzen, Chrysanthus, bevestigen mijn gedachte: eenvoudige, onwetende mensen aanbidden de gebeeldhouwde idolen, maar we eren juist de dingen waarvan het beeld is neergezet.
- Als jij je leer met onze bewijzen wilt bevestigen, - zei Chrysanthus, - laten we dan als voorbeeld alle mensen noemen die de elementen aanbidden: als ze de aarde eren, laten ze die dan op een waardige manier eren als hun godin, en ze mogen haar geen oneer aandoen, laat haar op geen enkele manier geploegd, gegraven of anderszins verwerkt worden; laat het land vrij zijn van cultivatie. Wie het land niet als een godin belijdt, laat hem - als hij een boer is - het bebouwen met een ploeg en de spade, zonder haar enige goddelijke eer te geven. En kijk eens wie de meest vruchtbare akkers en boomgaarden heeft? Degene die de aarde niet bebouwt, niet graaft en aanbidt haar als een godin? Of degene die haar cultiveert en bewerkt zonder enige eerbied? Als de aarde - zoals jullie zeggen - werkelijk een godin is, dan moet het jullie, als haar aanbidders, allerlei soorten fruit geven zonder uw arbeid, zonder te worden geploegd, gecultiveerd en gezaaid. Ook, als de zee een god is, zwem er dan op zonder riemen, laat het je brengen waar je maar wilt; op dezelfde manier, als je vissen wilt hebben, vang ze dan niet en werk niet, maar aanbid de zee als een god en bid tot hem om vissen. En over de rest van de elementen moet je begrijpen dat ze hun aanbidders niet kennen, want ze hebben geen ziel of verstand, maar op Gods bevel dienen ze voor de behoeften van de mens; en de aarde, op bevel van haar Schepper, bewaterd en verwarmd door de stralen van de zon, begroeit de zaden, brengt voort de aanplant en draagt ​​te zijner tijd de vrucht. Daarom is het passend om de Ene God de Schepper te eren, die dit alles heeft geschapen, geregeld en ons voor het leven heeft gegeven, en niet de elementen die door hem zijn geschapen. Kinderen die op scholen studeren, geven immers geen eer aan boeken, tabletten en papier, maar aan hun leraren; op dezelfde manier de zieke, die genezen en gezond gemaakt is, dankt voor zijn genezing niet het medicijn, maar de dokter die hem gezond heeft gemaakt.
Nadat Chrysanthus dit en nog veel meer had gezegd, geloofde Daria in de Ene Ware God, onze Heer Jezus Christus, en toen kwamen ze beiden overeen met Chrysanthus om onder het mom van het huwelijk celibatair te leven, hun maagdelijkheid ongeschonden te bewaren en in vreze des Heren te blijven.
Vanaf die tijd gaf Polemius, de vader van Chrysanthus, hem volledige vrijheid omwille van zijn vermeende huwelijk, want hij was erg gelukkig met het huwelijk van zijn zoon, omdat hij het geheim van de pasgetrouwden niet kende. Evenzo gaf hij zijn zoon al zijn bezittingen in zijn bezit, als zijn enige erfgenaam. Al snel stierf Polemius, want God regelde het zo dat het heilige paar - Chrysanthus en Daria, - die hun huwelijk in maagdelijkheid doorbrachten, Hem vrijer konden dienen.

Afbeelding
🕊️ Moge de Heer u zegenen vanuit Sion, moogt gij het welzijn van Jeruzalem zien al uw levensdagen🕊️
Gebruikersavatar
Uranopolitis
Berichten: 787
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:56
Man/Vrouw: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Christendom versus heidendom of het verhaal van Chrysánthus en Dária

Bericht door Uranopolitis »

Toen Chrysanthus op deze manier volledig vrij werd in zijn leven, doopte hij zijn vrouw, de maagd Daria, en zij bestudeerde al snel alle goddelijke geschriften en alle christelijke boeken, en werd een heilige in haar leven en een perfecte slavin en bruid van Christus. Chrysanthus en Darius bekommerden zich niet alleen om hun eigen redding, maar ook om de redding van anderen, want hij bekeerde vele mannen tot Christus en spoorde de jonge mannen aan om een ​​maagdelijk leven te leiden, en zij verloofde aan Christus vele vrouwen en maagden. En ze woonden elk in hun huis dat speciaal ingericht was als een klooster, en ze hadden elk hun eigen verzameling maagden: Chrysanthus had jonge mannen die al het plezier van deze wereld veracht hadden en een zuiver leven aan God beloofden, en Daria had maagden die verloofd waren aan Christus.

Na een paar jaar, toen de congregaties van Chrysanthus en Daria in Rome enorm waren toegenomen, ontstond er plotseling een oproer en onrust in de stad. De mensen kwamen naar de eparch [1] Celerinus en belasterden de heiligen Chrysanthus en Daria. De mannen schreeuwden:

- We zijn onze vrouwen kwijt!

En de jonge mannen riepen:

- We hebben onze verloofde bruiden verloren vanwege Daria!

Evenzo riepen de vrouwen:

- We hebben onze echtgenoten verloren!

De meisjes riepen:

- We hebben onze verloofde bruidegoms verloren vanwege Chrysanthus!

Al het volk schreeuwde het uit en zei:

- Hoe zullen de kinderen geboren worden als het huwelijk wordt afgewezen? Het menselijk ras zal eindigen als mannen, in navolging van de leringen van Chrysanthus en Daria en hun magische sluwheid, afstand zullen nemen van vrouwen.

Toen beval de eparch om Chrysanthus en Daria te nemen en hen over te geven aan verschillende folteringen, als ze geen offers aan de goden zullen brengen. Hij gaf Chrysanthus aan een zekere tribuun [2], genaamd Claudius, en de tribuun droeg hem over aan zijn soldaten en zei tegen hen:

- Breng hem uit de stad naar de tempel van Zeus, en als hij daar voor de onoverwinnelijke Hercules niet wil buigen, martel hem dan op verschillende manieren, totdat hij zich onderwerpt en een offer brengt.

De soldaten namen Chrysanthus mee, bonden hem genadeloos vast met sterke ossenpezen en spanden die zo stevig vast dat ze de botten van de martelaar raakten; deze banden werden echter onmiddellijk verbroken en zo plotseling dat het onmogelijk was om het met ogen te zien; dit alles gebeurde sneller dan het spreken van een woord. De krijgers zwoegden lange tijd, bindend Chrysanthus vast; Omdat ze niets hadden bereikt, werden ze woedend en stopten hem in een donkere en stinkende grot; Ze legden hem boeien op en zetten hem in ijzeren kettingen, vervloekten hem en maakten tegen hem verschillende verwijten; maar de boeien verkruimelden als stof. Bovendien begoten ze hem ook met allerlei vuiligheid en zeiden:

- Je magie en tovenarij zullen je hier niet helpen!

1 Eparch is de bestuurder van een stad of regio.
2 Tribuun - zoiets als een kolonel of compagniescommandant.
🕊️ Moge de Heer u zegenen vanuit Sion, moogt gij het welzijn van Jeruzalem zien al uw levensdagen🕊️
Gebruikersavatar
Uranopolitis
Berichten: 787
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:56
Man/Vrouw: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Christendom versus heidendom of het verhaal van Chrysánthus en Dária

Bericht door Uranopolitis »

Maar plotseling veranderde de stank van deze onzuiverheden in welriekende geur. Hierna doodden de soldaten een kalf, scheurden zijn huid af en wikkelden met deze nog rauwe huid de martelaar over zijn naakte lichaam en plaatsten hem in de hitte van de zon; maar zelfs van deze kwelling ondervond de heilige geen enkel kwaad. Daarna ketenden ze hem opnieuw aan ijzeren kettingen vast en gooiden hem in de gevangenis, maar die kettingen braken plotseling los en in de gevangenis verscheen het licht, als van vele brandende kaarsen. De soldaten vertelden hun tribuun Claudius alles wat er was gebeurd. Claudius kwam naar de kerker en zag daar het licht, gaf opdracht om de heilige martelaar Chrysanthus naar hem toe te brengen en zei tegen hem:

- Met welke magische kracht maak je zulke wonderen? Ik verootmoedigde vele magiërs en tovenaars en vond in hen niet zo'n kracht. En aangezien ik zie dat je een beroemde en wijze man bent, eis ik niets anders van jou, behalve dat je de stoutmoedige christelijke leer verlaat, die voor beroertes en onrust zorgt ​​in het Romeinse volk; doe dus zoals het je afstamming betaamt en breng waardige offers aan de almachtige goden.

Sint Chrysanthus antwoordde hem:

- Als je ook maar een klein vonkje wijsheid had, dan zou je gemakkelijk te weten komen dat het geen tovertruc is, maar dat Goddelijke kracht helpt en versterkt mij. Maar je kijkt naar mij op dezelfde manier als naar je goden, met de ogen verduisterd door onredelijkheid. Want als je ogen goed zagen, dan zou je inzien dat je goden niet zien; en als je oren naar de waarheid luisterden, dan zou je te weten komen dat je goden horen niet de stem van hen die tot hen roepen; en als je een gezond verstand had, dan zou je begrijpen dat je goden niets in zich hebben, behalve stof, gruis en tin.

Toen gaf de tribuun Claudius bevel de martelaar aan een boom te binden en hem met een knoestige stokken te slaan; echter, in de handen van degenen die de martelaar sloegen, waren de stokken hard en zwaar, maar op het lichaam van de heilige waren ze zacht als staven; Toen de tribuun dit zag, beval hij te stoppen met het slaan van Chrysanthus en, nadat hij hem van de boom had losgemaakt, hem zijn kleren aantrok en zich tot de soldaten wendend, zei hij:

- Waarlijk het is niet een soort menselijke tovertruc die hier werkzaam is, maar de Goddelijke kracht zelf. Want zelfs de sterke banden van de ossenpezen waren opengescheurd, en de kettingen werden verbroken, en het hout aan zijn voeten werd als stof; en de vochtige huid waarin hij gewikkeld was, die de hele dag aan de zon was blootgesteld, droogde niet uit, en de zware boeien werden losgemaakt, en gebroken door een onzichtbare kracht, en de sombere kerker werd verlicht met een groot licht en de zware stok, die zijn lichaam aanraakte, werd zacht als een staaf. Nu wij in hem een ​​duidelijk werkende Goddelijke kracht zien, laat ons allemaal neerwerpen aan de voeten van deze man van God en om vergeving vragen voor alle kwaad en kwellingen die hem door ons zijn aangedaan. Laten we tot hem smeken om ons te verzoenen met zijn almachtige God, die zulke wonderen doet, die zijn slaven in alle tegenspoed zo sterk en onoverwinnelijk maakt - zoals we het zelf zien: want deze lijder, Zijn dienaar, zoals hij ons overwonnen heeft, zo zal hij ook onze vorsten en koningen overwinnen en hen beschamen door de onweerstaanbare kracht van de hemelse God in hem.

Dit gezegd hebbende, viel Claudius met alle soldaten aan de voeten van de heilige Chrysanthus en zei:

- Waarlijk, we hebben geleerd dat je God de ware God is; daarom smeken wij jou om ons tot Hem te bekeren en ons tot Zijn slaven te maken.

De heilige zei hierop dit:

- Als je tot mijn God wilt komen, kom dan niet met je voeten, maar met je hart tot Hem, want God is dicht bij degene die Hem met hart en geloof zoekt.

En nog lang sprak heilige Chrysanthus met hen over de ware God; na dit gesprek geloofden de tribuun Claudius en zijn vrouw Ilaria en zijn twee zonen Jason en Maurus in God; al hun familieleden, vrienden en hun hele huisgezin geloofden ook; ook alle soldaten met hun hele huisgezinnen geloofden, en ze ontvingen allemaal de heilige doop. En ze leerden allemaal onophoudelijk van Chrysanthus, luisterend naar zijn toespraken over de Heer Jezus Christus en ze wilden allemaal voor Hem lijden ondergaan.
🕊️ Moge de Heer u zegenen vanuit Sion, moogt gij het welzijn van Jeruzalem zien al uw levensdagen🕊️
Gebruikersavatar
Uranopolitis
Berichten: 787
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:56
Man/Vrouw: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Christendom versus heidendom of het verhaal van Chrysánthus en Dária

Bericht door Uranopolitis »

Uranopolitis schreef: 05 jul 2021, 19:41 - Met welke magische kracht maak je zulke wonderen? Ik verootmoedigde vele magiërs en tovenaars en vond in hen niet zo'n kracht. En aangezien ik zie dat je een beroemde en wijze man bent, eis ik niets anders van jou, behalve dat je de stoutmoedige christelijke leer verlaat, die voor beroertes en onrust zorgt ​​in het Romeinse volk; doe dus zoals het je afstamming betaamt en breng waardige offers aan de almachtige goden.
Het moest 'oproeren' zijn. Mijn excuses.
🕊️ Moge de Heer u zegenen vanuit Sion, moogt gij het welzijn van Jeruzalem zien al uw levensdagen🕊️
Gebruikersavatar
Uranopolitis
Berichten: 787
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:56
Man/Vrouw: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Christendom versus heidendom of het verhaal van Chrysánthus en Dária

Bericht door Uranopolitis »

In die tijd regeerde Numerianus [1] in Rome. Toen hij het gerucht hoorde over de bekering tot Christus van de tribuun Claudius en zijn doop met al zijn familie en soldaten, beval hij Claudius in zee te doen verdrinken, door een steen om zijn nek te binden; en alle soldaten en beide zonen van Claudius beval hij te onthoofden met het zwaard. Op de plaats van de dood van de heilige martelaren van Christus was een verlaten grot, waar vroeger de doden werden begraven; nadat ze deze grot schoongemaakt hadden, namen de christenen 's nachts de lichamen van de heilige martelaren en legden ze in die grot. Naar deze grot, naar de relieken van de heilige martelaren, kwam vaak de vrouw van Claudius, Ilaria, en bad daar op de plaats waar haar zonen werden onthoofd. Eens, toen ze op die plaats aan het bidden was, werd ze gevangengenomen door de heidenen, die ook haar naar de marteling sleepten. Ze smeekte hen, zeggende:

- Laat me mijn gebed afmaken en leid me dan waar je wilt.

Toen de soldaten Ilaria een beetje bevrijd hadden, knielde ze op de grond, strekte haar handen naar de hoge, hief haar ogen op naar de hemel en zei:

- Meester, Heer Jezus Christus, Die ik met heel mijn hart belijd! Doe mij wonen samen met mijn zonen, die U geroepen hebt tot een lijdensdaad voor U, en zij legden hun zielen voor U neer, hun Heer.

Na aldus te hebben gebeden, gaf zij haar geest aan God over. De soldaten die Ilaria meenamen, toen ze zagen dat ze dood was, waren ontroerd met hun hart en lieten haar twee slavinnen, die bij haar waren, bij haar achter. De slavinnen namen het lichaam van hun meesteres en begroeven het met eer in de oude grot waarin de heilige martelaren werden gelegd.

De koning Numerianus beval de heiligen Chrysanthus en Daria over te dragen aan verschillende kwellingen. En dus werd Chrysanthus in boeien geslagen en in een diepe stinkende put gegooid, waarin al het vuil uit de stad neerstroomde, en Daria werd naar het bordeel gebracht. Maar God hielp beide martelaren en toonde in hen Zijn almacht, want voor de heilige Chrysanthus in zijn donkere en stinkende kerker verscheen het licht van de hemel en in plaats van stank was er een sterke welriekende geur; en naar de heilige Daria werd er een leeuw gestuurd, die, nadat hij uit zijn opsluiting was weggelopen, naar haar kamer kwam, waar de heilige, zich neergeworpen hebbend, aan het bidden was en hij begon over haar te waken. En de burgers, die het niet wisten, stuurden een zekere schaamteloze jongeman naar Daria om haar te verontreinigen. Toen hij de kamer van de heilige binnentrad, greep de leeuw hem onmiddellijk, wierp hem neer en begon met zijn voeten hem te vertrappen; en terwijl hij naar de heilige Daria keek, als een rationele slaaf, wachtte hij op het bevel van zijn meesteres, wat te doen met die schaamteloze jongeman: hem te doden of levend laten gaan. Toen de heilige Daria dit besefte, zei ze tegen de leeuw:

- Ik bezweer je bij de Zoon van God, laat deze jonge man vrij zodat hij het woord van God van mij kan horen.

De leeuw liet de jongeman vrij, ging naar buiten en ging bij de deur liggen, zodat niemand de kamer van Daria binnen kon gaan. En Daria zei tegen die jongeman:

- De woede van de leeuw werd door de naam van Christus getemd, en het beest, als een zinvol persoon, kent de ware God, vreest en eert Hem. Maar jij, goddeloze, die een zinvol mens bent, niet bang bent voor God, omdat je zo kwaadaardig en vuil bent. En waar je je voor zou moeten schamen en waar je je van zou moeten bekeren, daar beroem je je op.

De jonge man viel voor Daria neer, begon te schreeuwen en zei:

- Bevel me, dienares van Christus, om hier weg te gaan zonder schade - en ik zal aan iedereen vertellen dat Christus, die je dient, de ware God is en dat er geen ander is dan Hij.

Daria beval de leeuw om de jonge man de vrije uitgang uit haar kamer te geven. En de jonge man ging door de stad en riep luid:

- Weet u, alle Romeinen, dat Daria een godin is!


1 Keizer Numerianus regeerde van 283 tot 284.

Afbeelding
🕊️ Moge de Heer u zegenen vanuit Sion, moogt gij het welzijn van Jeruzalem zien al uw levensdagen🕊️
Gebruikersavatar
Uranopolitis
Berichten: 787
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:56
Man/Vrouw: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Christendom versus heidendom of het verhaal van Chrysánthus en Dária

Bericht door Uranopolitis »

"En dan kwamen de circusvechters (gladiatoren) naar Daria's huis aanrennen en wilden met hun kenmerkende moed de leeuw uit Daria's kamer wegleiden. Maar de leeuw, gesterkt door God, greep elk van hen, sloeg ze tegen de grond aan en legde ze allemaal neer bij Daria, bewakend hen bij haar voeten, zonder hen te doden of enige kwaad aan te doen, maar wachtend op Daria's bevel. En de heilige zei tegen die mannen:

- Als u in Christus gelooft, dan kunt u hier zonder schade vertrekken; als u niet gelooft, laat dan uw goden u van de dood redden.

Allen riepen met één stem uit:

- Wie niet gelooft dat Christus de ware God is, laat hem hier niet levend wegkomen!

Toen ze op deze manier riepen, beval Daria de leeuw om die mannen zonder enig kwaad te laten gaan. En zij gingen daar vandaan uit en riepen met luide stem:

- Geloof, volken van Rome, dat er geen andere god is dan Christus, die Daria predikt!

Toen de eparch Celerinus dit ontdekte, beval hij een sterk vuur aan te maken bij de deur van het huis waar Daria was met de leeuw, en hen te verbranden. Toen de leeuw dit zag, brulde hij luid uit vrees. De heilige zei tegen hem:

- Wees niet bang: je zult niet worden verbrand, noch door iemand worden meegenomen, noch gedood, maar je zult op een bepaald moment door je eigen dood sterven; ga daarom zonder enige vrees de wildernis in. Degene die jij in mij hebt geëerd, zal je beschermen.

En de leeuw boog zijn hoofd, ging naar buiten en trekkend door de hele stad, zonder iemand aan te raken, vluchtte hij de wildernis in; allen, die van de leeuw bevrijd waren, ontvingen de heilige doop.

Toen dit alles aan koning Numerianus werd aangekondigd, beval hij Chrysanthus en Daria over te geven aan hevige pijniging. Ze hingen Chrysanthus op aan een boom en brachten brandende kaarsen om zijn lichaam te verzengen, maar onmiddellijk brak de boom af, rukten de touwen los en gingen de kaarsen uit. En degenen die de heilige Daria wilden aanraken, hun handen kronkelden onmiddellijk, hun hele lichaam werd gekweld en ze schreeuwden hevig van pijn.

Toen hij dit zag, schrok de eparch en haastte zich om dit alles aan de koning te vertellen. De laatste echter schreef deze wonderen toe niet aan God's kracht, maar aan de magische sluwheid, en beval beide martelaren, Chrysanthus en Daria, uit de stad te leiden en op de weg genaamd Via Salaria [1] een ​​diepe groef te graven, hen daarin neer te gooien en hen levend met rotsen en aarde te bedelven. En zo werden de heilige martelaren, Chrysanthus en Daria, daarheen gebracht, en met gezang en gebed daalden ze af de put in en samen aanvaardden ze de martelaarsdood, door op bevel van de folteraar bedolven te zijn met aarde en stenen. En zoals ze tijdens hun leven een gemeenschappelijke geestelijke huwelijk deelden, zo stierven ze ook beiden samen, en werden door God aanvaard als een levend en welgevallig offer, getooid met de kronen van de onsterfelijke beloning (in 283).

Op de plaats van de dood van de heilige martelaren Chrysanthus en Daria, nadat daar vele wonderen en genezingen waren geschied, vierden veel christenen, - mannen, vrouwen en kinderen, - vreugdevol de gedachtenis van hun martelaarschap in een nabijgelegen grot en ontvingen ze de Goddelijke sacramenten. De kweller kwam erachter en beval met aarde te vullen de ingang van die grot, waar veel christenen stierven als martelaren, waaronder: Diodorus de priester en Marianus de diaken en vele geestelijken - en het is niet mogelijk om de namen te noemen van al degenen die daar stierven, want het zijn er veel.

Ik, Uarinus, en Armenius, de broeders, schreven over dit alles in opdracht van Zijne Heiligheid paus Stefanus en stuurden het naar alle steden zodat iedereen zou weten dat de heiligen Chrysanthus en Daria in het hemelse koninkrijk de kronen van martelaarschap van onze Heer Jezus Christus ontvangen hebben, Hem zij glorie en kracht nu en altijd en in alle eeuwen. Amen."


1 Op deze plaats was er een oude aquaduct, aangepast door christenen voor de begrafenis van de doden.
De gedachtenis van Chrysanthus en Daria is op 19 maart.

Afbeelding

Afbeelding
🕊️ Moge de Heer u zegenen vanuit Sion, moogt gij het welzijn van Jeruzalem zien al uw levensdagen🕊️
Gebruikersavatar
Uranopolitis
Berichten: 787
Lid geworden op: 08 jul 2020, 19:56
Man/Vrouw: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Christendom versus heidendom of het verhaal van Chrysánthus en Dária

Bericht door Uranopolitis »

Helaas zijn er geen vroegchristelijke debatten bewaard gebleven van christendom versus hindoeïsme (polytheïsme) of christendom versus boeddhisme (pantheïsme), hoewel het christendom contact moest hebben gehad met deze oude heidense religies. Wel is er een debat op YouTube van Dave Hunt versus Budhendranauth Doobay. Dave Hunt is een christelijke apologeet, spreker en auteur. Dr. Doobay (hindoe) is een van de topleiders en filantropen in de Zuid-Aziatische gemeenschap in Canada. Hij werd geboren in Guyana en is de oprichter van Stem van de Veda's in Canada.
https://www.youtube.com/watch?v=nWwxr9F ... PlanetZion

Tot slot, wat betreft christelijke martelaren. Gisteren zag ik deze affiches en toen dacht ik: het is zeker moeite waard om ook de christelijke 'veteranen' te eren, die in navolging van Christus niet bevreesd waren om met woord en daad van de Waarheid te getuigen. De oorspronkelijke betekenis van het woord martelaar is de bloedgetuige van Christus. En door hun bloedgetuigenis hebben ze de wereld overtuigd van de kracht van hun ware geloof en uiteindelijk heeft Christus door hun medewerking de wereld veranderd. Ik eer en dank de heilige martelaren voor de zegepraal van het christendom, de christelijke normen en waarden, waarop zelfs de seculiere humanisme is voor een groot deel gebaseerd.

Afbeelding


Laatst omhoog gehaald door Uranopolitis op 12 jul 2021, 20:37.
🕊️ Moge de Heer u zegenen vanuit Sion, moogt gij het welzijn van Jeruzalem zien al uw levensdagen🕊️