Joods-christelijke dispuut III. Het verhaal van van de heilige Gregorius, aartsbisschop van Himyar
Geplaatst: 14 jul 2021, 22:04
Het leven van de heilige Gregorius, aartsbisschop van Omiritus (Himyar).
Hier komt weer een andere dispuut van een andere verafgelegen hoek van de wereld, waar tegenwoordig het islamitische arme land Jemen ligt. Het vond plaats in de VI eeuw, vóór de opkomst van islam. Behalve Khazaarse kaganaat, ook daar hadden de joden tijdelijk hun bolwerk.
'Heilige Gregorius spande zich in aanvankelijk in de stad Mediolanum (Milaan), waar hij door goddelijke verkiezing als diaken op de kandelaar van de kerkelijke dienst schitterde; later hadden andere steden en dorpen hem als prediker van de naam van Christus en verdelger van afgodische ijdelheid. Gregorius was de zoon van de vrome ouders Agapius en Theodotia, hij werd in vroomheid en de vreze Gods opgevoed en, vervuld als hij was vanaf zijn jeugd met de genade van God, was hij een wonderdoener en genezer. De Heer bereidde hem voor het dienstwerk in de rang van de bisschop, waarvan Hij hem op de hoogte stelde door middel van openbaringen en helderziende vaders [1]. Toen Gregorius naar Mediolanum kwam voor een kluizenaar, voorspelde deze de hele toekomst voor hem, want hij was helderziend, hij voorzag de komst van Gregorius, toen hij nog dertig stadiën [2] van hem verwijderd was, wat de kluizenaar aan zijn dienaar had verteld. Er was ook een andere oudere schema-monnik [3], die zich voor God van de wereld teruggetrokken had en in de bergen woonde. Gregorius, die over deze oudvader hoorde, ging naar hem toe. Toen hij de berg naderde waar deze vader woonde, zag hij een vuurkolom in de lucht en viel op de grond uit angst.
Toen hij aangemoedigd was, stond hij op en ging kijken wat voor soort vurige visioen het was. Van een afstand dacht hij een brand te zien, maar toen hij dichterbij kwam, zag hij de kluizenaar naar hem toe naderen, die kuste hem en noemde hem Gregorius, hoewel hij hem nooit had gekend. Gregorius bleef twee dagen bij deze grote oudvader en daar werd hij wonderbaarlijke visioenen waardig geacht. Om middernacht zag hij deze Goddragende man omhoog stijgen van de grond en in de lucht staan, zijn handen uitgestrekt in gebed. Gregorius verwonderde zich over dit visioen, maar 's morgens riep de oudvader hem bij zich en zei met een rustige en zachtmoedige stem:
- Ga, vriend en broeder! En luister naar wat ik je vertel, daarom kwam je naar mij om alles te weten te komen wat mij over jou is onthuld. Je zult Rome zien, bidden in de kerk van de heilige martelaar Bonifatius en Aglais, en vandaar zal je naar Alexandrië moeten varen, dan in Ethiopië het woord van de waarheid prediken en naar de Omiritische stad Najran [4] komen, die werd veroverd door de Omiritische koning Dounaas (Yusuf Dhu Nuwas of Yusuf Asar Yathar) en daar de apostolische leer moet prediken, en nadat je de grote en glorieuze daden verricht zult hebben, zul je sterven en naar de verblijfplaats van de rechtvaardigen verhuizen. Je zult echter veel werk moeten verduren van de ongehoorzame Joden die in Omiritus wonen, en je zult velen van hen tot God bekeren, hebbend Hem als je goede Helper, die je onderricht en wijs maakt. Daar wordt je ook tot aartsbisschop gewijd door de patriarch van Alexandrië.
Toen hij dit hoorde, begon de zalige Gregorius te zeggen dat hij het niet waardig was wat de oudvader hem had voorspeld, en wenste nog langer bij de kluizenaar blijven. De helderziende man vertelde Gregorius over de verschijning die Gregorius zelf had gezien. Hij zag de eersttronende apostelen Petrus en Paulus, die omophorion [5] op Gregorius' schouders plaatsten, wat het voorteken was van de aartsbisschoppelijke genade, die Gregorius zal moeten ontvangen. De zalige Gregorius was zeer verbaasd over deze wonderbaarlijke helderziendheid van de oudvader, voor wie zelfs wat hij alleen had gezien niet verborgen was, en zei:
- Glorie aan God, die zo werkzaam is in hen die Hem liefhebben, moge de wil des Heren geschieden!'
1 'Vader' is een eerbiedige, informele aanspreekvorm voor een priester, een priester-monnik, een ervaren of begaafde oude monnik of soms alle monniken in het algemeen.
2 Het stadium is een antieke lengtemaat van ongeveer 190 meter; 30 stadia is dan 5,7 kilometer.
3 Een schema-monnik is een monnik die het schema heeft ontvangen. Het is afkomstig van het Griekse woord schima, wat betekent een beeld, type, waardigheid. Schema verwijst naar het hoogste stadium van het monastiek leven, gecombineerd met nieuwe, de meest strenge geloften van zelfverloochening en dienstbaarheid aan Christus - het is de meest volledige afzondering van de wereld, het sterkste verlangen om heen te gaan en bij Christus te zijn (Fil. 1:23).
4 De Omirieten (Himyarieten) waren de inwoners van Zuid-Arabië die in de buurt van de Golf van Aden (in de Arabische zee) woonden. In de eerste eeuwen van het christendom werd Arabië bewoond door elf verschillende stammen, waarvan er slechts twee, - de Himyarieten en de Sabeërs, - het christelijk geloof beleden. De rest van de stammen, die in constante betrekkingen stonden met de Joden, hielden zich grotendeels aan de Joodse wet. De Himyarieten werden in het christendom verlicht door Theophilus van India (Ethiopië), de tweede bisschop van de Ethiopische hoofdstad Aksum.
Najran of Anajran is een uitgestrekte en dichtbevolkte stad niet ver van de Rode zee, waarvan de inwoners zonder uitzondering het christelijk geloof beleden.
5 Omophorion - (Grieks voor "schouderdrager") is een van de zeven gewaden van de bisschop, die gedragen wordt op de schouders en neerdaalt van voren en van achteren, versierd met vier kruisen. De omophorion symboliseert een verloren schaap, dat wil zeggen de mensheid, die de Heer gevonden en op Zijn schouders genomen heeft en hem bij Zijn schapen voegde, d.w.z. de engelen. Met kruisen toont de bisschop zijn wil om het lijden van Christus te volgen: zoals Hij Zijn kruis op de schouders droeg en gekruisigd werd, zo neemt de bisschop het kruis van Christus aan op zijn schouders, zonder mislachdelenheid te ontvluchten: want het kruis is een symbool van mislachdelenheid (slechte behandeling).
Omofórion
Hier komt weer een andere dispuut van een andere verafgelegen hoek van de wereld, waar tegenwoordig het islamitische arme land Jemen ligt. Het vond plaats in de VI eeuw, vóór de opkomst van islam. Behalve Khazaarse kaganaat, ook daar hadden de joden tijdelijk hun bolwerk.
'Heilige Gregorius spande zich in aanvankelijk in de stad Mediolanum (Milaan), waar hij door goddelijke verkiezing als diaken op de kandelaar van de kerkelijke dienst schitterde; later hadden andere steden en dorpen hem als prediker van de naam van Christus en verdelger van afgodische ijdelheid. Gregorius was de zoon van de vrome ouders Agapius en Theodotia, hij werd in vroomheid en de vreze Gods opgevoed en, vervuld als hij was vanaf zijn jeugd met de genade van God, was hij een wonderdoener en genezer. De Heer bereidde hem voor het dienstwerk in de rang van de bisschop, waarvan Hij hem op de hoogte stelde door middel van openbaringen en helderziende vaders [1]. Toen Gregorius naar Mediolanum kwam voor een kluizenaar, voorspelde deze de hele toekomst voor hem, want hij was helderziend, hij voorzag de komst van Gregorius, toen hij nog dertig stadiën [2] van hem verwijderd was, wat de kluizenaar aan zijn dienaar had verteld. Er was ook een andere oudere schema-monnik [3], die zich voor God van de wereld teruggetrokken had en in de bergen woonde. Gregorius, die over deze oudvader hoorde, ging naar hem toe. Toen hij de berg naderde waar deze vader woonde, zag hij een vuurkolom in de lucht en viel op de grond uit angst.
Toen hij aangemoedigd was, stond hij op en ging kijken wat voor soort vurige visioen het was. Van een afstand dacht hij een brand te zien, maar toen hij dichterbij kwam, zag hij de kluizenaar naar hem toe naderen, die kuste hem en noemde hem Gregorius, hoewel hij hem nooit had gekend. Gregorius bleef twee dagen bij deze grote oudvader en daar werd hij wonderbaarlijke visioenen waardig geacht. Om middernacht zag hij deze Goddragende man omhoog stijgen van de grond en in de lucht staan, zijn handen uitgestrekt in gebed. Gregorius verwonderde zich over dit visioen, maar 's morgens riep de oudvader hem bij zich en zei met een rustige en zachtmoedige stem:
- Ga, vriend en broeder! En luister naar wat ik je vertel, daarom kwam je naar mij om alles te weten te komen wat mij over jou is onthuld. Je zult Rome zien, bidden in de kerk van de heilige martelaar Bonifatius en Aglais, en vandaar zal je naar Alexandrië moeten varen, dan in Ethiopië het woord van de waarheid prediken en naar de Omiritische stad Najran [4] komen, die werd veroverd door de Omiritische koning Dounaas (Yusuf Dhu Nuwas of Yusuf Asar Yathar) en daar de apostolische leer moet prediken, en nadat je de grote en glorieuze daden verricht zult hebben, zul je sterven en naar de verblijfplaats van de rechtvaardigen verhuizen. Je zult echter veel werk moeten verduren van de ongehoorzame Joden die in Omiritus wonen, en je zult velen van hen tot God bekeren, hebbend Hem als je goede Helper, die je onderricht en wijs maakt. Daar wordt je ook tot aartsbisschop gewijd door de patriarch van Alexandrië.
Toen hij dit hoorde, begon de zalige Gregorius te zeggen dat hij het niet waardig was wat de oudvader hem had voorspeld, en wenste nog langer bij de kluizenaar blijven. De helderziende man vertelde Gregorius over de verschijning die Gregorius zelf had gezien. Hij zag de eersttronende apostelen Petrus en Paulus, die omophorion [5] op Gregorius' schouders plaatsten, wat het voorteken was van de aartsbisschoppelijke genade, die Gregorius zal moeten ontvangen. De zalige Gregorius was zeer verbaasd over deze wonderbaarlijke helderziendheid van de oudvader, voor wie zelfs wat hij alleen had gezien niet verborgen was, en zei:
- Glorie aan God, die zo werkzaam is in hen die Hem liefhebben, moge de wil des Heren geschieden!'
1 'Vader' is een eerbiedige, informele aanspreekvorm voor een priester, een priester-monnik, een ervaren of begaafde oude monnik of soms alle monniken in het algemeen.
2 Het stadium is een antieke lengtemaat van ongeveer 190 meter; 30 stadia is dan 5,7 kilometer.
3 Een schema-monnik is een monnik die het schema heeft ontvangen. Het is afkomstig van het Griekse woord schima, wat betekent een beeld, type, waardigheid. Schema verwijst naar het hoogste stadium van het monastiek leven, gecombineerd met nieuwe, de meest strenge geloften van zelfverloochening en dienstbaarheid aan Christus - het is de meest volledige afzondering van de wereld, het sterkste verlangen om heen te gaan en bij Christus te zijn (Fil. 1:23).
4 De Omirieten (Himyarieten) waren de inwoners van Zuid-Arabië die in de buurt van de Golf van Aden (in de Arabische zee) woonden. In de eerste eeuwen van het christendom werd Arabië bewoond door elf verschillende stammen, waarvan er slechts twee, - de Himyarieten en de Sabeërs, - het christelijk geloof beleden. De rest van de stammen, die in constante betrekkingen stonden met de Joden, hielden zich grotendeels aan de Joodse wet. De Himyarieten werden in het christendom verlicht door Theophilus van India (Ethiopië), de tweede bisschop van de Ethiopische hoofdstad Aksum.
Najran of Anajran is een uitgestrekte en dichtbevolkte stad niet ver van de Rode zee, waarvan de inwoners zonder uitzondering het christelijk geloof beleden.
5 Omophorion - (Grieks voor "schouderdrager") is een van de zeven gewaden van de bisschop, die gedragen wordt op de schouders en neerdaalt van voren en van achteren, versierd met vier kruisen. De omophorion symboliseert een verloren schaap, dat wil zeggen de mensheid, die de Heer gevonden en op Zijn schouders genomen heeft en hem bij Zijn schapen voegde, d.w.z. de engelen. Met kruisen toont de bisschop zijn wil om het lijden van Christus te volgen: zoals Hij Zijn kruis op de schouders droeg en gekruisigd werd, zo neemt de bisschop het kruis van Christus aan op zijn schouders, zonder mislachdelenheid te ontvluchten: want het kruis is een symbool van mislachdelenheid (slechte behandeling).
Omofórion