Vraag over Koningen 1:13

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Tielenaar »

In Koningen 1:13 lezen we over de Godsman die een vloek uitspreekt tegen het afgoden altaar.https://debijbel.nl/bijbel/NBV/1KI.13/1-Koningen-13

Nu heb ik altijd vraagtekens gehad bij dit gedeelte.

Vraag 1:Waarom mocht de Godsman überhaupt niet via dezelfde weg terug?
Vraag 2: Waarom wordt de Godsman bestraft door middel van een leeuw terwijl hij duidelijk misleid is door de oude profeet?
Vraag 3: Waarom komt de oude profeet, die duidelijk gelogen heeft hier schijnbaar ongestraft mee weg?
Laatst gewijzigd door Tielenaar op 26 aug 2021, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Robert Frans »

Tielenaar schreef: 26 aug 2021, 10:34In Koningen 1:13 lezen we over de Godsman die een vloek uitspreekt tegen het afgoden altaar.

Nu heb ik altijd vraagtekens gehad bij dit gedeelte.

Vraag 1:Waarom mocht de Godsman überhaupt niet via dezelfde weg terug?
Dat wordt naar mijn weten niet echt uitgelegd in het verhaal. Mogelijk was het uit veiligheid, daar hij een nogal gevaarlijke profetie moest uitspreken tegen een machthebber die in het vorige hoofdstuk zich al als nietsontziend liet gelden. Het concept don't shoot the messenger was bepaald niet overal even gemeengoed, zeker niet als het om een al dan niet vermeende profeet ging.
Het is na zo'n actie daarom niet altijd verstandig om dezelfde route weer naar huis te nemen, laat staan om bij een jou onbekend iemand te eten. Maar het verhaal laat dat dus open.
Vraag 2: Waarom wordt de Godsman bestraft door middel van een leeuw terwijl hij duidelijk misleid is door de oude profeet?
Het verhaal voert de oude profeet op als een beproeving. Hij stelt de profeet dus op de proef. God verwachtte, denk ik, van de profeet dat hij bij dergelijke conflicterende opdrachten eerst in gebed ging om Hem te vragen wat hij nu moest doen. Iets wat Hij uiteraard sowieso ook van ons verwacht en wat Hij mogelijk ons dus wil inscherpen met dit verhaal.
Vraag 3: Waarom komt de oude profeet, die duidelijk gelogen heeft hier schijnbaar ongestraft mee weg?
Waarschijnlijk omdat hij direct of indirect in opdracht van God de andere profeet beproefde en daarom geen persoonlijke schuld daaraan droeg.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Vreugdevol »

Tielenaar schreef: 26 aug 2021, 10:34 In Koningen 1:13 lezen we over de Godsman die een vloek uitspreekt tegen het afgoden altaar.

Nu heb ik altijd vraagtekens gehad bij dit gedeelte.

Vraag 1:Waarom mocht de Godsman überhaupt niet via dezelfde weg terug?
Vraag 2: Waarom wordt de Godsman bestraft door middel van een leeuw terwijl hij duidelijk misleid is door de oude profeet?
Vraag 3: Waarom komt de oude profeet, die duidelijk gelogen heeft hier schijnbaar ongestraft mee weg?
Wil je dat stuk uit de bijbel citeren? Dat is makkelijker. 🙂
(Liefst in je openingspost met gebruikte bijbel)
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Tielenaar »

Vreugdevol schreef: 26 aug 2021, 11:00 Wil je dat stuk uit de bijbel citeren? Dat is makkelijker. 🙂
(Liefst in je openingspost met gebruikte bijbel)
Ik heb er een link bij geplaatst, ook goed?
Bijbelteksten citeren lukt bij mij een beetje irritant met mijn grote vingers en smartphone. 😉
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Vreugdevol »

Tielenaar schreef: 26 aug 2021, 11:07
Vreugdevol schreef: 26 aug 2021, 11:00 Wil je dat stuk uit de bijbel citeren? Dat is makkelijker. 🙂
(Liefst in je openingspost met gebruikte bijbel)
Ik heb er een link bij geplaatst, ook goed?
Bijbelteksten citeren lukt bij mij een beetje irritant met mijn grote vingers en smartphone. 😉
:thumb1:

Vraag 1: is een boodschap aan de koning dat men van hun zondige weg zich afkeren en niet meer terug gaat daarop.

Vraag 2: De profeet zondigde ook dit is een directe boodschap aan de koning, het loon op de zonde is de dood.

Vraag 3: de oude profeet was oud en de dood nabij, hij gaf blijk van zijn fout en had spijt. Ook dit was een boodschap aan de koning bekeer u en ik zal vergeven.


Ongeacht dit hele gebeuren bekeerde de koning zich niet, wat volgde was Gods oordeel.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Petra »

Tielenaar schreef: 26 aug 2021, 10:34 In Koningen 1:13 lezen we over de Godsman die een vloek uitspreekt tegen het afgoden altaar.https://debijbel.nl/bijbel/NBV/1KI.13/1-Koningen-13

Nu heb ik altijd vraagtekens gehad bij dit gedeelte.

Vraag 1:Waarom mocht de Godsman überhaupt niet via dezelfde weg terug?
Vraag 2: Waarom wordt de Godsman bestraft door middel van een leeuw terwijl hij duidelijk misleid is door de oude profeet?
Vraag 3: Waarom komt de oude profeet, die duidelijk gelogen heeft hier schijnbaar ongestraft mee weg?
Hi Tielenaar,
Ik vind het een interessant topic met goeie vragen!
Leuk, ik ga me ff inlezen, want het hele verhaal is mij nog onbekend. :flower1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Petra »

Ik heb het gelezen, maar ik snap er niks van.
Er is een oude profeet en een Godsman uit Juda die ook profeet is.

Vond wel een imo aardig overzichtelijk geheel over de boeken Koningen: https://kro-ncrv.nl/katholiek/encyclopedie/k/koningen
Belangrijke plaats voor profeten
Omdat de meeste koningen niet doen wat de Heer behaagt, nemen in de geschiedenis van de koningen ook de profeten een belangrijke plaats in. Zij maken aan de koning en aan het volk de wil van God bekend
De 'Man van God'
De eerste profeet die optreedt in het eerste boek Koningen is de anonieme 'man van God' uit Juda (13,1-34). Het is niet toevallig dat het verhaal over zijn optreden onmiddellijk wordt ingelast na de vermelding dat koning Jeroboam I van Israël, die voor de splitsing van het rijk verantwoordelijk wordt gesteld, een eigen cultus heeft gesticht. Jeroboam heeft zijn koninkrijk gegrondvest en het altaar bestegen om wierook te branden voor de in zijn opdracht vervaardigde stierenbeelden, die de Israëlieten tot zonde hebben gebracht. De mysterieuze 'man van God' uit Juda voorspelt bij die gelegenheid haarfijn het latere optreden van koning Josia uit het huis van David, die de priesters van de offerhoogten zal afslachten en op het altaar ten offer zal brengen (2 Koningen 23,15-18).

Een profeet is iemand die de wil van God bekend maakt, las ik.
En op Wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Profeet
Een profeet (Grieks: προφήτης, prophètès) is in religieus verband een persoon die boodschappen van een godheid doorgeeft
De oude profeet in de stad is een leugenaar.
Als profeten kennelijk kunnen liegen... is liegen dan de wil van God ?
En als dat niet de wil van God is, hoe kunnen er dan liegende profeten bestaan?

En als God het wel best vindt dat profeten niet alleen tegen het volk liegen maar ook nog 's tegen elkaar.. hoe kan er dan nog iemand het woord van welke profeet dan ook geloven ?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Maria K »

Tielenaar schreef: 26 aug 2021, 10:34 In Koningen 1:13 lezen we over de Godsman die een vloek uitspreekt tegen het afgoden altaar.https://debijbel.nl/bijbel/NBV/1KI.13/1-Koningen-13

Nu heb ik altijd vraagtekens gehad bij dit gedeelte.

Vraag 1:Waarom mocht de Godsman überhaupt niet via dezelfde weg terug?
Vraag 2: Waarom wordt de Godsman bestraft door middel van een leeuw terwijl hij duidelijk misleid is door de oude profeet?
Vraag 3: Waarom komt de oude profeet, die duidelijk gelogen heeft hier schijnbaar ongestraft mee weg?
Eerst even. Ik gebruik liever een andere digitale versie van de Bijbel , omdat ik die van de topicstart de Bijbelteksten zelf niet kan delen door kopiëren/plakken.

Ik heb de voorfase van dit verhaal eerst gelezen, dus https://www.bible.com/nl/bible/328/1KI.12.NBG51
Dit voor een beter begrip van de situatie en misschien de beschreven gebeurtenis.

Het gaat mi. uiteindelijk om Deuteronomium 18:20-2
Over valse profeten.
En twee aspecten daaruit.
19 De man, die niet luistert naar de woorden welke hij in mijn naam spreken zal, van die zal Ik rekenschap vragen. 20 Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in mijn naam een woord te spreken, dat Ik hem niet gebood te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt – die profeet zal sterven.

21 Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de Here niet gesproken heeft? – 22 als een profeet spreekt in de naam des Heren en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de Here niet gesproken heeft;
Vlg. het eerste deel van deze tekst in Deuteronomium is de oude profeet een leugenaar door in naam van God iets te zeggen wat niet waar is.
En heeft daardoor de godsman misleidt om God ongehoorzaam te zijn.
De godsman heeft zijn oren laten hangen naar een derde, in dit geval deze profeet, terwijl hij in een directe lijn met God een andere opdracht had.
En dient ter dood worden gebracht. Maar door wie?
Niet alle overtredingen van wetten worden door God op miraculeuze wijze bestraft.

Vlg. het tweede deel: De woorden van de oude profeet zijn wel uitgekomen, dus hij is een ware profeet, volgens het boekje.
Als een profeet een voorspelling doet, moet het dan ook uitkomen. Komt het niet uit, dan is hij een valse profeet.
Maar dat wil niet zeggen, dat alles wat hij op persoonlijke titel zegt ook als voorspelling dient.

Ik zie hier een boodschap van vertrouwen in en van twijfel.
Waarbij ik bij vraag 1 alleen kan bedenken dat het de basis aangeeft van dit verhaal, zo in details verteld ter lering, dus zoals in een gelijkenis.
Een duidelijke opdracht dus, in direct contact.
Dat we niet aan onszelf moeten gaan twijfelen, als we direct iets van iemand in een persoonlijk gesprek hebben gehoord. om daarna naar praatjes te gaan luisteren van anderen, die dan iets zeggen wat het tegenovergestelde is.
Om dan die andere praatjes te gaan geloven.
Ook niet als de ander zichzelf een autoriteit aanmeet, het zeker zo goed te weten en misschien zelfs beter dan jijzelf.
Het gaat dan niet om degene, die de praatjes verkondigt, maar om hoe jezelf daarnaar zult handelen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Michelangelo »

Tielenaar schreef: 26 aug 2021, 10:34 In Koningen 1:13 lezen we over de Godsman die een vloek uitspreekt tegen het afgoden altaar.https://debijbel.nl/bijbel/NBV/1KI.13/1-Koningen-13

Nu heb ik altijd vraagtekens gehad bij dit gedeelte.

Vraag 1:Waarom mocht de Godsman überhaupt niet via dezelfde weg terug?
Vraag 2: Waarom wordt de Godsman bestraft door middel van een leeuw terwijl hij duidelijk misleid is door de oude profeet?
Vraag 3: Waarom komt de oude profeet, die duidelijk gelogen heeft hier schijnbaar ongestraft mee weg?
Dag Tielenaar, ik heb zelf nooit stilgestaan bij dit gedeelte. In mijn Engelstalige studiebijbels wordt het uitgelegd. Maar dat is echt teveel typewerk.

https://enduringword.com/bible-commentary/1-kings-13/

Hier vind je ook uitgebreide uitleg. In het Engels zoeken levert veel meer hits op dan Nederlands.
Ik heb bij Google ingetikt: 1 Kings 13 explanation.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Maria K »

Vreugdevol schreef: 26 aug 2021, 11:23 Vraag 1: is een boodschap aan de koning dat men van hun zondige weg zich afkeren en niet meer terug gaat daarop.
Zou ik in mee kunnen gaan, als het niet een opdracht was aan de boodschapper voor als hij terug gaat naar (Judea).
Metaforisch gezien is het wel een hulp voor mijn redenatie.
Dat de godsman niet terug kan op de oude manier, omdat zijn levenspad naar de toekomst bij zijn terugkeer zal zijn veranderd.
Zoals alles veranderd in de loop van de tijd.

De pogingen om Israël en de 12 stammen te herenigen zijn definitief mislukt en tot de tijd van vandaag kunnen we spreken over verschillende geschiedenissen van de 10 stammen en van de 2 stammen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Maria K »

Michelangelo schreef: 28 aug 2021, 10:52 Hier vind je ook uitgebreide uitleg. In het Engels zoeken levert veel meer hits op dan Nederlands.
Ik heb bij Google ingetikt: 1 Kings 13 explanation.
Veel hits hebben we niet nodig.
Wel hits die nuttig zijn voor GG en de gebruikers ervan.
Google op "Koningen 1:13 uitleg" en er zijn heel wat uitleggingen.

Voor wie de schrift tegelijkertijd met uitleg wil volgen:
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=11&hf=13&ind=1

Eén van de eerste artikelen, die ik aanklikte, vond ik wat Bijbel uitleg betreft al wel verhelderend.
https://www.israelendebijbel.nl/nl/bijb ... schiedenis
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Michelangelo »

Maria K schreef: 28 aug 2021, 11:36
Michelangelo schreef: 28 aug 2021, 10:52 Hier vind je ook uitgebreide uitleg. In het Engels zoeken levert veel meer hits op dan Nederlands.
Ik heb bij Google ingetikt: 1 Kings 13 explanation.
Veel hits hebben we niet nodig.
Wel hits die nuttig zijn voor GG en de gebruikers ervan.
Google op "Koningen 1:13 uitleg" en er zijn heel wat uitleggingen.

Voor wie de schrift tegelijkertijd met uitleg wil volgen:
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=11&hf=13&ind=1

Eén van de eerste artikelen, die ik aanklikte, vond ik wat Bijbel uitleg betreft al wel verhelderend.
https://www.israelendebijbel.nl/nl/bijb ... schiedenis
Help me hier even. Je schrijft in een vorig bericht dat de pogingen om Israël en Judah te verenigen definitief mislukt zijn. Terwijl je verwijst naar een Messiaanse website. Dat kan ik niet rijmen.

De bijbel voorspelt een volledig herstel van Israël. Land en volk.

Leuke sites trouwens. Misschien moet ik weer eens in het Nederlands gaan zoeken.
Laatst gewijzigd door Michelangelo op 28 aug 2021, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door dingo »

Michelangelo schreef: 28 aug 2021, 11:49
Maria K schreef: 28 aug 2021, 11:36
Veel hits hebben we niet nodig.
Wel hits die nuttig zijn voor GG en de gebruikers ervan.
Google op "Koningen 1:13 uitleg" en er zijn heel wat uitleggingen.

Voor wie de schrift tegelijkertijd met uitleg wil volgen:
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=11&hf=13&ind=1

Eén van de eerste artikelen, die ik aanklikte, vond ik wat Bijbel uitleg betreft al wel verhelderend.
https://www.israelendebijbel.nl/nl/bijb ... schiedenis
Help me hier even. Je schrijft in een vorig bericht dat de pogingen om Israël en Judah te verenigen definitief mislukt zijn. Terwijl je verwijst naar een Messiaanse website. Dat kan ik niet rijmen.

De bijbel voorspelt een volledig herstel van Israël. Land en volk.
Bij de terugkomst uit ballingschap valt het achtergebleven grotendeels volk af of omdat ze teveel vermengd zijn met vreemde volken en hun afkomst niet kunnen bewijzen. De toenmalige joden zagen dus de latere Samaritanen niet als bij Israël horend. Dan blijft dus Juda met Benjamin over. Daar komt nog bij dat de belofte van de Messias gegeven is aan David en ook bevestigd wordt aan Salomo bij de aankondiging van het in tweeën scheuren van het rijk.
Spreuken 26:4
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Michelangelo »

dingo schreef: 28 aug 2021, 12:04
Michelangelo schreef: 28 aug 2021, 11:49
Help me hier even. Je schrijft in een vorig bericht dat de pogingen om Israël en Judah te verenigen definitief mislukt zijn. Terwijl je verwijst naar een Messiaanse website. Dat kan ik niet rijmen.

De bijbel voorspelt een volledig herstel van Israël. Land en volk.
Bij de terugkomst uit ballingschap valt het achtergebleven grotendeels volk af of omdat ze teveel vermengd zijn met vreemde volken en hun afkomst niet kunnen bewijzen. De toenmalige joden zagen dus de latere Samaritanen niet als bij Israël horend. Dan blijft dus Juda met Benjamin over. Daar komt nog bij dat de belofte van de Messias gegeven is aan David en ook bevestigd wordt aan Salomo bij de aankondiging van het in tweeën scheuren van het rijk.
De beroemde passages uit Jeremiah en Ezechiël spreken over Israël en Judah samen.
Die passages gaan niet over ons, zoals vaak wordt gesuggereerd, een geestelijk Israël.

Ook zou de belofte aan Abraham anders niet volbracht worden.

Maar goed. Het is een verschil van visie.
Misschien een ander topic.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door dingo »

Michelangelo schreef: 28 aug 2021, 12:20
dingo schreef: 28 aug 2021, 12:04
Bij de terugkomst uit ballingschap valt het achtergebleven grotendeels volk af of omdat ze teveel vermengd zijn met vreemde volken en hun afkomst niet kunnen bewijzen. De toenmalige joden zagen dus de latere Samaritanen niet als bij Israël horend. Dan blijft dus Juda met Benjamin over. Daar komt nog bij dat de belofte van de Messias gegeven is aan David en ook bevestigd wordt aan Salomo bij de aankondiging van het in tweeën scheuren van het rijk.
De beroemde passages uit Jeremiah en Ezechiël spreken over Israël en Judah samen.
Die passages gaan niet over ons, zoals vaak wordt gesuggereerd, een geestelijk Israël.

Ook zou de belofte aan Abraham anders niet volbracht worden.

Maar goed. Het is een verschil van visie.
Misschien een ander topic.
Jeremia en Ezechiël profeteren als het tien stammenrijk al in ballingschap gegaan is. En ik heb nergens gesuggereerd dat het over ons of een geestelijk Israël zou gaan. De belofte aan Abraham is voor meer dan alleen zijn eigen nageslacht dus die wordt gewoon volbracht hoe je er verder ook tegenaan kijkt.
Spreuken 26:4
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Michelangelo »

dingo schreef: 28 aug 2021, 12:39
Michelangelo schreef: 28 aug 2021, 12:20
De beroemde passages uit Jeremiah en Ezechiël spreken over Israël en Judah samen.
Die passages gaan niet over ons, zoals vaak wordt gesuggereerd, een geestelijk Israël.

Ook zou de belofte aan Abraham anders niet volbracht worden.

Maar goed. Het is een verschil van visie.
Misschien een ander topic.
En ik heb nergens gesuggereerd dat het over ons of een geestelijk Israël zou gaan.
Ik schreef het in algemene zin. Meer voor de meelezers. Omdat ik er zo melig van wordt, zo vaak als ik dat lees.

We gaan wel zien hoe het allemaal uitpakt.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Maria K »

Michelangelo schreef: 28 aug 2021, 12:20 Maar goed. Het is een verschil van visie.
Misschien een ander topic.
Ik bedoel wat dingo al heeft uitgelegd.
En dat geldt voor tot in de hedendaagse tijd.

Veel profetieën zijn niet volbracht, maar daarvan wordt dan gezegd, dat die nog moeten komen.
Zoals ook de opstandig zowel letterlijk in het vlees is begrepen, als in de Geest

Of misschien geldt de volledige eenwording pas tegen het einde der tijden?
Dat kun je er dan ook in lezen, net zoals bij andere eindetijdsvoorspellingen.
Die worden door velen ook steeds anders uitgelegd en als de profetie dan weer niet lijkt uit te komen weer aangepast.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Maria K »

Michelangelo schreef: 28 aug 2021, 11:49 Leuke sites trouwens. Misschien moet ik weer eens in het Nederlands gaan zoeken.
Dat is ook wat ik schreef. ;)
Maria K schreef: 28 aug 2021, 11:36 Veel hits hebben we niet nodig.
Wel hits die nuttig zijn voor GG en de gebruikers ervan.
............
Eén van de eerste artikelen, die ik aanklikte, vond ik wat Bijbel uitleg betreft al wel verhelderend.
https://www.israelendebijbel.nl/nl/bijb ... schiedenis
Er zijn er legio.
Dit was al vrij direct een website, waar ik wel wat mee kon.
Waarom zou een messiaanse christen de Bijbel minder goed kunnen lezen?
Ieder kan voor zichzelf verder snuffelen, maar zo lees je ook eens wat uitleg buiten je normale gezichtsveld.
Of gewoon wat andere gedachten spinsels. :)
Wie weet wat je nog allemaal aantreft? ;)
En hoe je op sommige punten misschien iets zou kunnen heroverwegen.

Meestal gaat dat niet over de essentie, maar de diverse aspecten binnen een bepaalde de uitleg van de verhalen kan veel wijsheid opleveren.
Vind je het nonsens, dan leg je het naast je neer.
Zie je er een redelijkheid in, dan neem je het mee.
Je hoeft het niet direct over te nemen. ;)
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Michelangelo »

Maria K schreef: 28 aug 2021, 14:16
Michelangelo schreef: 28 aug 2021, 11:49 Leuke sites trouwens. Misschien moet ik weer eens in het Nederlands gaan zoeken.
Dat is ook wat ik schreef. ;)
Maria K schreef: 28 aug 2021, 11:36 Veel hits hebben we niet nodig.
Wel hits die nuttig zijn voor GG en de gebruikers ervan.
............
Eén van de eerste artikelen, die ik aanklikte, vond ik wat Bijbel uitleg betreft al wel verhelderend.
https://www.israelendebijbel.nl/nl/bijb ... schiedenis
Er zijn er legio.
Dit was al vrij direct een website, waar ik wel wat mee kon.
Waarom zou een messiaanse christen de Bijbel minder goed kunnen lezen?
Ieder kan voor zichzelf verder snuffelen, maar zo lees je ook eens wat uitleg buiten je normale gezichtsveld.
Of gewoon wat andere gedachten spinsels. :)
Wie weet wat je nog allemaal aantreft? ;)
En hoe je op sommige punten misschien iets zou kunnen heroverwegen.

Meestal gaat dat niet over de essentie, maar de diverse aspecten binnen een bepaalde de uitleg van de verhalen kan veel wijsheid opleveren.
Vind je het nonsens, dan leg je het naast je neer.
Zie je er een redelijkheid in, dan neem je het mee.
Je hoeft het niet direct over te nemen. ;)
Ik heb veel sympathie voor de Messiaanse stroming. Ik volg de Grafted Church van Lex Meyer op internet. Heel fijn. Zijn bijbel uitleg vind ik ook heel logisch.

Ik heroverweeg voortdurend. Zie mezelf niet als vastgeroest. Bij iedere bijbel lezing gaat er weer een laag vanaf en duik ik er dieper in. God's Woord is geweldig!
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Vreugdevol »

Tielenaar schreef: 26 aug 2021, 10:34 In Koningen 1:13 lezen we over de Godsman die een vloek uitspreekt tegen het afgoden altaar.https://debijbel.nl/bijbel/NBV/1KI.13/1-Koningen-13

Nu heb ik altijd vraagtekens gehad bij dit gedeelte.

Vraag 1:Waarom mocht de Godsman überhaupt niet via dezelfde weg terug?
Vraag 2: Waarom wordt de Godsman bestraft door middel van een leeuw terwijl hij duidelijk misleid is door de oude profeet?
Vraag 3: Waarom komt de oude profeet, die duidelijk gelogen heeft hier schijnbaar ongestraft mee weg?
Ben je nog iets wijzer geworden als ik vragen mag?
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Tielenaar »

Vreugdevol schreef: 02 sep 2021, 19:51
Tielenaar schreef: 26 aug 2021, 10:34 In Koningen 1:13 lezen we over de Godsman die een vloek uitspreekt tegen het afgoden altaar.https://debijbel.nl/bijbel/NBV/1KI.13/1-Koningen-13

Nu heb ik altijd vraagtekens gehad bij dit gedeelte.

Vraag 1:Waarom mocht de Godsman überhaupt niet via dezelfde weg terug?
Vraag 2: Waarom wordt de Godsman bestraft door middel van een leeuw terwijl hij duidelijk misleid is door de oude profeet?
Vraag 3: Waarom komt de oude profeet, die duidelijk gelogen heeft hier schijnbaar ongestraft mee weg?
Ben je nog iets wijzer geworden als ik vragen mag?
Ja, ik heb toch nieuwe inzichten gekregen van de reacties hier waar ik zelf nog niet op was gekomen.
Waarvoor mijn dank.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Vreugdevol »

Tielenaar schreef: 02 sep 2021, 20:53 Ja, ik heb toch nieuwe inzichten gekregen van de reacties hier waar ik zelf nog niet op was gekomen.
Waarvoor mijn dank.
Goed om te horen, jij ook bedankt. :thumb1:
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Petra »

Vreugdevol schreef: 02 sep 2021, 21:15
Tielenaar schreef: 02 sep 2021, 20:53 Ja, ik heb toch nieuwe inzichten gekregen van de reacties hier waar ik zelf nog niet op was gekomen.
Waarvoor mijn dank.
Goed om te horen, jij ook bedankt. :thumb1:
Ik ben wel benieuwd naar jouw nieuwe inzichten Tielenaar.
Zelf had ik na jouw vragen alleen nog maar meer vragen. viewtopic.php?p=360320#p360320
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Tielenaar »

Petra schreef: 28 aug 2021, 08:16 Ik heb het gelezen, maar ik snap er niks van.
Er is een oude profeet en een Godsman uit Juda die ook profeet is.

Vond wel een imo aardig overzichtelijk geheel over de boeken Koningen: https://kro-ncrv.nl/katholiek/encyclopedie/k/koningen
Belangrijke plaats voor profeten
Omdat de meeste koningen niet doen wat de Heer behaagt, nemen in de geschiedenis van de koningen ook de profeten een belangrijke plaats in. Zij maken aan de koning en aan het volk de wil van God bekend
De 'Man van God'
De eerste profeet die optreedt in het eerste boek Koningen is de anonieme 'man van God' uit Juda (13,1-34). Het is niet toevallig dat het verhaal over zijn optreden onmiddellijk wordt ingelast na de vermelding dat koning Jeroboam I van Israël, die voor de splitsing van het rijk verantwoordelijk wordt gesteld, een eigen cultus heeft gesticht. Jeroboam heeft zijn koninkrijk gegrondvest en het altaar bestegen om wierook te branden voor de in zijn opdracht vervaardigde stierenbeelden, die de Israëlieten tot zonde hebben gebracht. De mysterieuze 'man van God' uit Juda voorspelt bij die gelegenheid haarfijn het latere optreden van koning Josia uit het huis van David, die de priesters van de offerhoogten zal afslachten en op het altaar ten offer zal brengen (2 Koningen 23,15-18).

Een profeet is iemand die de wil van God bekend maakt, las ik.
En op Wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Profeet
Een profeet (Grieks: προφήτης, prophètès) is in religieus verband een persoon die boodschappen van een godheid doorgeeft
De oude profeet in de stad is een leugenaar.
Als profeten kennelijk kunnen liegen... is liegen dan de wil van God ?
En als dat niet de wil van God is, hoe kunnen er dan liegende profeten bestaan?

En als God het wel best vindt dat profeten niet alleen tegen het volk liegen maar ook nog 's tegen elkaar.. hoe kan er dan nog iemand het woord van welke profeet dan ook geloven ?
De bijbel laat zien dat het ambt van profeet allesbehalve te maken heeft met zondeloosheid.
Mozes had iemand vermoord, David en Saul hadden ook profetische gaven maar begingen ook misstappen.
Abraham en Isaak logen over hun vrouw ( Dat is mijn zus)
In Koningen liet God de duivel ook leugens in de mond van de profeten leggen toen ze ondervraagd werden door de koningen van Israël en Juda over een voorgenomen veldslag.
met uitzondering van Micha die voorspelde dat het een verloren zaak was.
En Jona moet je ook maar eens lezen.

God kan mensen een opdracht geven maar dat is geen garantie dat ze buiten die opdracht niet hun eigen ding willen en kunnen doen.

Een profeet van God kan je trouwens herkennen aan de bijbelse instructie om te bekijken of zijn woorden uit komen.
Een goed voorbeeld hiervan zijn al die maffe Amerikaanse televangelisten die door bleven drammen dat Trump opnieuw zou winnen en die in dikke auto's rijden.
Ik noem maar wat.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vraag over Koningen 1:13

Bericht door Petra »

Tielenaar schreef: 03 sep 2021, 17:17
Petra schreef: 28 aug 2021, 08:16 Als profeten kennelijk kunnen liegen... is liegen dan de wil van God ?
En als dat niet de wil van God is, hoe kunnen er dan liegende profeten bestaan?

En als God het wel best vindt dat profeten niet alleen tegen het volk liegen maar ook nog 's tegen elkaar.. hoe kan er dan nog iemand het woord van welke profeet dan ook geloven ?
De bijbel laat zien dat het ambt van profeet allesbehalve te maken heeft met zondeloosheid.
Mozes had iemand vermoord, David en Saul hadden ook profetische gaven maar begingen ook misstappen.
Abraham en Isaak logen over hun vrouw ( Dat is mijn zus)
In Koningen liet God de duivel ook leugens in de mond van de profeten leggen toen ze ondervraagd werden door de koningen van Israël en Juda over een voorgenomen veldslag.
met uitzondering van Micha die voorspelde dat het een verloren zaak was.
En Jona moet je ook maar eens lezen.

God kan mensen een opdracht geven maar dat is geen garantie dat ze buiten die opdracht niet hun eigen ding willen en kunnen doen.

Een profeet van God kan je trouwens herkennen aan de bijbelse instructie om te bekijken of zijn woorden uit komen.
Een goed voorbeeld hiervan zijn al die maffe Amerikaanse televangelisten die door bleven drammen dat Trump opnieuw zou winnen en die in dikke auto's rijden.
Ik noem maar wat.

Hi Tielenaar, daar noem je nogal wat op zeg.
Ik vind het wel merkwaardig. Profeten zijn immers de boodschappers van God.
Maar soms geven ze een ware boodschap en soms liegen ze, zelfs tegen elkaar, dat verwacht je toch niet. Die bijbelse instructie wist ik niet.
Het is toch raar dat God boodschappers uitkiest maar het volk ook waarschuwt om pas achteraf vast te stellen of ze in opdracht handelden of logen.
Kies dan boodschappers die niet liegen is mijn gedachte.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas