Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Petra »

Bij deze vast een afsplitsing een voor de Guwelijke God discussie over het boek Job.

Voor een meer diepgaan / inhoudelijke discussie kun je hier terecht:

Bespreking van het boek Job (o.a. als literair werk)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Mart »

De onschuldige lijdt. Job was een oprecht (ישר), onschuldig/perfect (תם), godvrezend (ירא אלהים) mens die het kwaad vermeed (סר מרע) wordt getroffen door de hand van JHWH door het diepste lijden, al blijft hij rechtvaardig. Hij begrijpt zijn lijden niet & vraagt God ernaar. God geeft geen direct antwoord, maar laat zien dat Zijn perspectief niet hetzelfde is als dat van Job: Job is niet gestraft & zal zijn lijden uiteindelijk nooit volledig kunnen doorgronden. In de T'NaCH wordt JHWH niet voor niets נורא - verschrikkelijk, afschrikwekkend, vreselijk, ontzagwekkend - genoemd.

Hoe toon je objectief het verschil tussen een wereld met een God en een wereld zonder God, als er geen onderscheid zichtbaar is tussen het lot van Gods volgelingen en andersdenkenden? Het is een issue waar ik vroeger eveneens mee bezig ben geweest. Is het lijden een straf, zoals in de boeken van de profeten zoals Amos, Hosje'a, Jesaja, Jo'el, Jeremia, Ezechiel, etc., waar het lijden vrijwel altijd wordt gezien als straf: de schuldigen worden gestraft door God? De oprechte onschuldige Job krijgt geen definitief antwoord voor de gruwelen die hem door JHWH werden toebedeeld.

Ook elders wordt dezelfde vraag gesteld, maar telkens verschilt het antwoord. Komt het lijden over het algemeen voort uit het gegeven dat het leven zelf zodanig in elkaar steekt dat de rechtvaardigen worden beloond terwijl de schuldigen lijden, zoals het boek Spreuken suggereert? Of is het zoals het boek Prediker zegt: het leven lijkt zinloos te zijn & soms zijn het juist de onschuldigen die door onheil worden getroffen, terwijl het de schuldigen zijn die het voorspoedig gaat. Het bestaan is הֲבֵל -- rook, stoom, leegheid: oncontroleerbaar. Maar de schrijver biedt een houvast in de laatste twee verzen: godsvrees & het houden van God's geboden.

Of misschien is het zoals in het boek van Dani'el en later eveneens in het boek Openbaringen uit het christelijke Testament, waar het lijden voornamelijk wordt veroorzaakt door kwade machten die zich opstellen tegen God. Hoe het probleem van de theodicee door de Bijbel wordt verklaart, hangt simpelweg af van welk boek je openslaat.

Waar het ethisch dualisme zich concentreert op de tegenstelling tussen Goed & Kwaad, baseert het chassidische ejn od milvado zich uiteindelijk op de eenheid van al het bestaande: er is niets buiten hem/het, er is niets dat hij/het niet is: de sterren en de planeten, de beul en het slachtoffer, de rijke onderdrukker en de arme onderdrukte, etc. Het lost het probleem van de Theodicee elegant op, maar vrijwaart God niet van Z'n gruwelen.

Ja, JHWH is נורא.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Tielenaar »

Mart schreef: 07 sep 2021, 19:51 De onschuldige lijdt. Job was een oprecht (ישר), onschuldig/perfect (תם), godvrezend (ירא אלהים) mens die het kwaad vermeed (סר מרע) wordt getroffen door de hand van JHWH door het diepste lijden, al blijft hij rechtvaardig. Hij begrijpt zijn lijden niet & vraagt God ernaar. God geeft geen direct antwoord, maar laat zien dat Zijn perspectief niet hetzelfde is als dat van Job: Job is niet gestraft & zal zijn lijden uiteindelijk nooit volledig kunnen doorgronden. In de T'NaCH wordt JHWH niet voor niets נורא - verschrikkelijk, afschrikwekkend, vreselijk, ontzagwekkend - genoemd.

Hoe toon je objectief het verschil tussen een wereld met een God en een wereld zonder God, als er geen onderscheid zichtbaar is tussen het lot van Gods volgelingen en andersdenkenden? Het is een issue waar ik vroeger eveneens mee bezig ben geweest. Is het lijden een straf, zoals in de boeken van de profeten zoals Amos, Hosje'a, Jesaja, Jo'el, Jeremia, Ezechiel, etc., waar het lijden vrijwel altijd wordt gezien als straf: de schuldigen worden gestraft door God? De oprechte onschuldige Job krijgt geen definitief antwoord voor de gruwelen die hem door JHWH werden toebedeeld.

Ook elders wordt dezelfde vraag gesteld, maar telkens verschilt het antwoord. Komt het lijden over het algemeen voort uit het gegeven dat het leven zelf zodanig in elkaar steekt dat de rechtvaardigen worden beloond terwijl de schuldigen lijden, zoals het boek Spreuken suggereert? Of is het zoals het boek Prediker zegt: het leven lijkt zinloos te zijn & soms zijn het juist de onschuldigen die door onheil worden getroffen, terwijl het de schuldigen zijn die het voorspoedig gaat. Het bestaan is הֲבֵל -- rook, stoom, leegheid: oncontroleerbaar. Maar de schrijver biedt een houvast in de laatste twee verzen: godsvrees & het houden van God's geboden.

Of misschien is het zoals in het boek van Dani'el en later eveneens in het boek Openbaringen uit het christelijke Testament, waar het lijden voornamelijk wordt veroorzaakt door kwade machten die zich opstellen tegen God. Hoe het probleem van de theodicee door de Bijbel wordt verklaart, hangt simpelweg af van welk boek je openslaat.

Waar het ethisch dualisme zich concentreert op de tegenstelling tussen Goed & Kwaad, baseert het chassidische ejn od milvado zich uiteindelijk op de eenheid van al het bestaande: er is niets buiten hem/het, er is niets dat hij/het niet is: de sterren en de planeten, de beul en het slachtoffer, de rijke onderdrukker en de arme onderdrukte, etc. Het lost het probleem van de Theodicee elegant op, maar vrijwaart God niet van Z'n gruwelen.

Ja, JHWH is נורא.
Goede argumenten.
Laatst gewijzigd door Tielenaar op 08 sep 2021, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Snelheid »

Tja als men zelf geen gruwelen begaat in woord en geschrift zou men iets kunnen zeggen. en dat iemand boos is op wat niet bestaat is wel heel vreemd een beetje Kafka derhalve.
Maar goed het Boek Job een prachtig Bijbelboek ......... eind goed al goed en nog beter,wat wil een mens/Job nog meer. Beter kan niet. :!: :!: 8-)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Tielenaar »

Snelheid schreef: 08 sep 2021, 09:45 Tja als men zelf geen gruwelen begaat in woord en geschrift zou men iets kunnen zeggen. en dat iemand boos is op wat niet bestaat is wel heel vreemd een beetje Kafka derhalve.
Maar goed het Boek Job een prachtig Bijbelboek ......... eind goed al goed en nog beter,wat wil een mens/Job nog meer. Beter kan niet. :!: :!: 8-)
Ik heb mijn reactie inmiddels gewijzigd, vond hem wat te trollerig overkomen wat niet mijn bedoeling is.
Ik wil graag inhoudelijker reageren.
Laatst gewijzigd door Tielenaar op 08 sep 2021, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Tielenaar »

Mart schreef: 07 sep 2021, 19:51 De onschuldige lijdt. Job was een oprecht (ישר), onschuldig/perfect (תם), godvrezend (ירא אלהים) mens die het kwaad vermeed (סר מרע) wordt getroffen door de hand van JHWH door het diepste lijden, al blijft hij rechtvaardig. Hij begrijpt zijn lijden niet & vraagt God ernaar. God geeft geen direct antwoord, maar laat zien dat Zijn perspectief niet hetzelfde is als dat van Job: Job is niet gestraft & zal zijn lijden uiteindelijk nooit volledig kunnen doorgronden. In de T'NaCH wordt JHWH niet voor niets נורא - verschrikkelijk, afschrikwekkend, vreselijk, ontzagwekkend - genoemd.

Hoe toon je objectief het verschil tussen een wereld met een God en een wereld zonder God, als er geen onderscheid zichtbaar is tussen het lot van Gods volgelingen en andersdenkenden? Het is een issue waar ik vroeger eveneens mee bezig ben geweest. Is het lijden een straf, zoals in de boeken van de profeten zoals Amos, Hosje'a, Jesaja, Jo'el, Jeremia, Ezechiel, etc., waar het lijden vrijwel altijd wordt gezien als straf: de schuldigen worden gestraft door God? De oprechte onschuldige Job krijgt geen definitief antwoord voor de gruwelen die hem door JHWH werden toebedeeld.

Ook elders wordt dezelfde vraag gesteld, maar telkens verschilt het antwoord. Komt het lijden over het algemeen voort uit het gegeven dat het leven zelf zodanig in elkaar steekt dat de rechtvaardigen worden beloond terwijl de schuldigen lijden, zoals het boek Spreuken suggereert? Of is het zoals het boek Prediker zegt: het leven lijkt zinloos te zijn & soms zijn het juist de onschuldigen die door onheil worden getroffen, terwijl het de schuldigen zijn die het voorspoedig gaat. Het bestaan is הֲבֵל -- rook, stoom, leegheid: oncontroleerbaar. Maar de schrijver biedt een houvast in de laatste twee verzen: godsvrees & het houden van God's geboden.

Of misschien is het zoals in het boek van Dani'el en later eveneens in het boek Openbaringen uit het christelijke Testament, waar het lijden voornamelijk wordt veroorzaakt door kwade machten die zich opstellen tegen God. Hoe het probleem van de theodicee door de Bijbel wordt verklaart, hangt simpelweg af van welk boek je openslaat.

Waar het ethisch dualisme zich concentreert op de tegenstelling tussen Goed & Kwaad, baseert het chassidische ejn od milvado zich uiteindelijk op de eenheid van al het bestaande: er is niets buiten hem/het, er is niets dat hij/het niet is: de sterren en de planeten, de beul en het slachtoffer, de rijke onderdrukker en de arme onderdrukte, etc. Het lost het probleem van de Theodicee elegant op, maar vrijwaart God niet van Z'n gruwelen.

Ja, JHWH is נורא.
Mart, Je gaat hier wel, zoals zovelen voor je, voorbij aan het einde van het boek Job.
Namelijk dat hij alles wat hij verloren heeft terug krijgt en meer, met hoge ouderdom.
Iets wat de gestraften niet krijgen.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Snelheid »

Tielenaar schreef: 08 sep 2021, 09:47
Snelheid schreef: 08 sep 2021, 09:45 Tja als men zelf geen gruwelen begaat in woord en geschrift zou men iets kunnen zeggen. en dat iemand boos is op wat niet bestaat is wel heel vreemd een beetje Kafka derhalve.
Maar goed het Boek Job een prachtig Bijbelboek ......... eind goed al goed en nog beter,wat wil een mens/Job nog meer. Beter kan niet. :!: :!: 8-)
Ik heb mijn reactie inmiddels gewijzigd, vond hem wat te trollerig overkomen wat niet mijn bedoeling is.
Ik wil graag inhoudelijker reageren.
Maar het is wel waar wat je zei; de waarheid moet gezegd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Tielenaar »

Snelheid schreef: 08 sep 2021, 09:53
Tielenaar schreef: 08 sep 2021, 09:47

Ik heb mijn reactie inmiddels gewijzigd, vond hem wat te trollerig overkomen wat niet mijn bedoeling is.
Ik wil graag inhoudelijker reageren.
Maar het is wel waar wat je zei; de waarheid moet gezegd.
Dat wel, maar op fora loopt dat snel de verkeerde richting uit, ik houd het liever constructief.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Michelangelo »

Tielenaar schreef: 08 sep 2021, 09:51
Mart schreef: 07 sep 2021, 19:51 De onschuldige lijdt. Job was een oprecht (ישר), onschuldig/perfect (תם), godvrezend (ירא אלהים) mens die het kwaad vermeed (סר מרע) wordt getroffen door de hand van JHWH door het diepste lijden, al blijft hij rechtvaardig. Hij begrijpt zijn lijden niet & vraagt God ernaar. God geeft geen direct antwoord, maar laat zien dat Zijn perspectief niet hetzelfde is als dat van Job: Job is niet gestraft & zal zijn lijden uiteindelijk nooit volledig kunnen doorgronden. In de T'NaCH wordt JHWH niet voor niets נורא - verschrikkelijk, afschrikwekkend, vreselijk, ontzagwekkend - genoemd.

Hoe toon je objectief het verschil tussen een wereld met een God en een wereld zonder God, als er geen onderscheid zichtbaar is tussen het lot van Gods volgelingen en andersdenkenden? Het is een issue waar ik vroeger eveneens mee bezig ben geweest. Is het lijden een straf, zoals in de boeken van de profeten zoals Amos, Hosje'a, Jesaja, Jo'el, Jeremia, Ezechiel, etc., waar het lijden vrijwel altijd wordt gezien als straf: de schuldigen worden gestraft door God? De oprechte onschuldige Job krijgt geen definitief antwoord voor de gruwelen die hem door JHWH werden toebedeeld.

Ook elders wordt dezelfde vraag gesteld, maar telkens verschilt het antwoord. Komt het lijden over het algemeen voort uit het gegeven dat het leven zelf zodanig in elkaar steekt dat de rechtvaardigen worden beloond terwijl de schuldigen lijden, zoals het boek Spreuken suggereert? Of is het zoals het boek Prediker zegt: het leven lijkt zinloos te zijn & soms zijn het juist de onschuldigen die door onheil worden getroffen, terwijl het de schuldigen zijn die het voorspoedig gaat. Het bestaan is הֲבֵל -- rook, stoom, leegheid: oncontroleerbaar. Maar de schrijver biedt een houvast in de laatste twee verzen: godsvrees & het houden van God's geboden.

Of misschien is het zoals in het boek van Dani'el en later eveneens in het boek Openbaringen uit het christelijke Testament, waar het lijden voornamelijk wordt veroorzaakt door kwade machten die zich opstellen tegen God. Hoe het probleem van de theodicee door de Bijbel wordt verklaart, hangt simpelweg af van welk boek je openslaat.

Waar het ethisch dualisme zich concentreert op de tegenstelling tussen Goed & Kwaad, baseert het chassidische ejn od milvado zich uiteindelijk op de eenheid van al het bestaande: er is niets buiten hem/het, er is niets dat hij/het niet is: de sterren en de planeten, de beul en het slachtoffer, de rijke onderdrukker en de arme onderdrukte, etc. Het lost het probleem van de Theodicee elegant op, maar vrijwaart God niet van Z'n gruwelen.

Ja, JHWH is נורא.
Mart, Je gaat hier wel, zoals zovelen voor je, voorbij aan het einde van het boek Job.
Namelijk dat hij alles wat hij verloren heeft terug krijgt en meer, met hoge ouderdom.
Iets wat de gestraften niet krijgen.
Job en zijn vrouw hebben hun kinderen verloren. Het verlies van een kind maak je niet goed middels het krijgen van een ander kind.
God's zegeningen (herstel van Job) passen in het poëtische karakter van het boek en moeten mijns inziens gezien worden als een garantie van God (verkregen in dit leven) dat Job in de opstanding ook zijn verloren kinderen terugkrijgt.
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Tielenaar »

Michelangelo schreef: 08 sep 2021, 09:59
Tielenaar schreef: 08 sep 2021, 09:51

Mart, Je gaat hier wel, zoals zovelen voor je, voorbij aan het einde van het boek Job.
Namelijk dat hij alles wat hij verloren heeft terug krijgt en meer, met hoge ouderdom.
Iets wat de gestraften niet krijgen.
Job en zijn vrouw hebben hun kinderen verloren. Het verlies van een kind maak je niet goed middels het krijgen van een ander kind.
God's zegeningen (herstel van Job) passen in het poëtische karakter van het boek en moeten mijns inziens gezien worden als een garantie van God (verkregen in dit leven) dat Job in de opstanding ook zijn verloren kinderen terugkrijgt.
Goede insteek.
Ikzelf dacht altijd dat hij de verloren kinderen opnieuw geboren had laten worden.
Soort reïncarnatie als je wilt.
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Tielenaar »

Snelheid schreef: 08 sep 2021, 09:53
Tielenaar schreef: 08 sep 2021, 09:47

Ik heb mijn reactie inmiddels gewijzigd, vond hem wat te trollerig overkomen wat niet mijn bedoeling is.
Ik wil graag inhoudelijker reageren.
Maar het is wel waar wat je zei; de waarheid moet gezegd.
Omdat jij inmiddels gereageerd hebt en ik niet hypocriet over wil komen zal ik mijn weggehaalde reactie hier herhalen.
Mart schreef: 07 sep 2021, 19:51 Het lost het probleem van de Theodicee elegant op, maar vrijwaart God niet van Z'n gruwelen.

Ja, JHWH is נורא.

@Mart; Voor iemand die niet in Goden of God belooft lijkt je het me erg boos op en oneens met iemand die niet bestaat.
En bezit je ook erg veel Bijbelkennis.
Zou je dat, op mijn vriendelijk bedoelde verzoek, wat nader kunnen verklaren?
Laatst gewijzigd door Tielenaar op 08 sep 2021, 10:09, 3 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door hopper »

Garantie? Weer die ruilhandel met God. Zien jullie God nou echt als een marktkoopman?
Hij pakt je kinderen af, maar in de opstanding krijg je ze weer terug.
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Tielenaar »

hopper schreef: 08 sep 2021, 10:07 Garantie? Weer die ruilhandel met God. Zien jullie God nou echt als een marktkoopman?
Hij pakt je kinderen af, maar in de opstanding krijg je ze weer terug.
Ja, dus?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door callista »

Ik las het altijd zo, dat Ha'Satan [dus niet de duivel] een test mocht uitvoeren om God te laten zien dat wanneer het Job niet meer zo voorspoedig ging hij het geloof wel zou verliezen.
God gaf Ha'Satan de vrije hand......
Daarom werd alles wat hem lief was van hem afgenomen.

Omdat zijn vrouw en zijn vrienden Job voor gek verklaarden dat hij nog steeds bleef geloven in God terwijl hij uiteindelijk op een mestvaalt zijn huid zat te krabben bleef Job onwrikbaar in God geloven.

PS
En ja...Mart bezit veel Bijbelkennis en leest en spreekt ook Hebreeuws.....
Laatst gewijzigd door callista op 08 sep 2021, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door hopper »

Tielenaar schreef: 08 sep 2021, 10:08
hopper schreef: 08 sep 2021, 10:07 Garantie? Weer die ruilhandel met God. Zien jullie God nou echt als een marktkoopman?
Hij pakt je kinderen af, maar in de opstanding krijg je ze weer terug.
Ja, dus?
Het is tegenstrijdig met de God van liefde, liefde bedrijft geen ruilhandel.
Maar je mag natuurlijk best in God de marktkoopman geloven wat mij betreft.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Vreugdevol »

callista schreef: 08 sep 2021, 10:09 Ik las het altijd zo, dat Ha'Satan [dus niet de duivel] een test mocht uitvoeren om God te laten zien dat wanneer het Job niet meer zo voorspoedig ging hij het geloof wel zou verliezen.
God gaf Ha'Satan de vrije hand......
Daarom werd alles wat hem lief was van hem afgenomen.

Omdat zijn vrouw en zijn vrienden Job voor gek verklaarden dat hij nog steeds bleef geloven in God terwijl hij uiteindelijk op een mestvaalt zijn huid zat te krabben bleef Job onwrikbaar in God geloven.
:thumb1: (satan is de duivel in christelijke theologie)
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Michelangelo »

Tielenaar schreef: 08 sep 2021, 10:01
Michelangelo schreef: 08 sep 2021, 09:59
Job en zijn vrouw hebben hun kinderen verloren. Het verlies van een kind maak je niet goed middels het krijgen van een ander kind.
God's zegeningen (herstel van Job) passen in het poëtische karakter van het boek en moeten mijns inziens gezien worden als een garantie van God (verkregen in dit leven) dat Job in de opstanding ook zijn verloren kinderen terugkrijgt.
Goede insteek.
Ikzelf dacht altijd dat hij de verloren kinderen opnieuw geboren had laten worden.
Soort reïncarnatie als je wilt.
Het boek Job geeft geen echt antwoord op de 'waarom lijden' vraag. Dus mogelijk is dat niet de hoofdzaak. Ik zie op het einde duidelijk God's medeleven en vertroosting. Ook door Zijn keiharde uitspraak dat Jobs vrienden verkeerde uitspraken gedaan hebben.

Job 42:7 My wrath is aroused against you and your two friends, for you have not spoken of Me what is right, as My servant Job has.

Zal je maar gezegd krijgen....
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Tielenaar »

Michelangelo schreef: 08 sep 2021, 10:14
Tielenaar schreef: 08 sep 2021, 10:01

Goede insteek.
Ikzelf dacht altijd dat hij de verloren kinderen opnieuw geboren had laten worden.
Soort reïncarnatie als je wilt.
Het boek Job geeft geen echt antwoord op de 'waarom lijden' vraag. Dus mogelijk is dat niet de hoofdzaak. Ik zie op het einde duidelijk God's medeleven en vertroosting. Ook door Zijn keiharde uitspraak dat Jobs vrienden verkeerde uitspraken gedaan hebben.

Job 42:7 My wrath is aroused against you and your two friends, for you have not spoken of Me what is right, as My servant Job has.

Zal je maar gezegd krijgen....
Oké, maareh...waarom Engels?
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Michelangelo »

hopper schreef: 08 sep 2021, 10:07 Garantie? Weer die ruilhandel met God. Zien jullie God nou echt als een marktkoopman?
Hij pakt je kinderen af, maar in de opstanding krijg je ze weer terug.
Er is nergens sprake van ruilhandel.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Michelangelo »

Tielenaar schreef: 08 sep 2021, 10:15
Michelangelo schreef: 08 sep 2021, 10:14
Het boek Job geeft geen echt antwoord op de 'waarom lijden' vraag. Dus mogelijk is dat niet de hoofdzaak. Ik zie op het einde duidelijk God's medeleven en vertroosting. Ook door Zijn keiharde uitspraak dat Jobs vrienden verkeerde uitspraken gedaan hebben.

Job 42:7 My wrath is aroused against you and your two friends, for you have not spoken of Me what is right, as My servant Job has.

Zal je maar gezegd krijgen....
Oké, maareh...waarom Engels?
Omdat ik de NKJV voor m'n neus heb :)

Ik zal proberen NL in de toekomst erbij te zetten maar kan het niet beloven. Ik geef dan wel de vindplaats aan.
Laatst gewijzigd door Michelangelo op 08 sep 2021, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door J-W »

Van jongs af aan is mij voorgehouden de bijbel behoorlijk letterlijk te nemen. In die tijd vond ik het een schande dat God de satan die de zondeval heeft veroorzaakt zomaar vanuit zijn verbanningsoord op werkbezoek in de hemel toelaat en weer vrijuit laat gaan na een weddenschap te hebben afgesloten. Ik was altijd bezig het wezen van God te trachten te doorgronden, de bijbelfiguren kwamen op de 2de plek. De toezegging dat de eindafrekening ooit een keer zal komen na de wederkomst van JC was voor mij daarom een zoethoudertje voor de gelovigen. Een God die rechtvaardigheid hoog in het vaandel heeft staan had hem toen in de boeien moeten slaan en als een God van liefde het 1000-jarig vrederijk moeten laten beginnen. Nu weet ik beter (al heel lang). Je kunt allerlei lessen uit de bijbelverhalen halen maar het blijven fantasieverhalen van de schrijvers.
Laatst gewijzigd door J-W op 08 sep 2021, 10:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Tielenaar
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2021, 16:41
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Tielenaar »

J-W schreef: 08 sep 2021, 10:32 Van jongs af aan is mij voorgehouden de bijbel behoorlijk letterlijk te nemen. In die tijd vond ik het een schande dat God de satan die de zondeval heeft veroorzaakt zomaar vanuit zijn verbanningsoord op werkbezoek in de hemel toelaat en weer vrijuit laat gaan na een weddenschap te hebben afgesloten. De toezegging dat de eindafrekening ooit een keer zal komen na de wederkomst van JC was voor mij daarom een zoethoudertje voor de gelovigen. God had hem toen in de boeien moeten slaan. Nu weet ik beter. Je kunt allerlei lessen uit de bijbelverhalen halen maar het blijven fantasieverhalen van de schrijvers.
God moet ook erg veel fantasie hebben om zo'n wereld als deze te scheppen.
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Michelangelo »

J-W schreef: 08 sep 2021, 10:32 Van jongs af aan is mij voorgehouden de bijbel behoorlijk letterlijk te nemen. In die tijd vond ik het een schande dat God de satan die de zondeval heeft veroorzaakt zomaar vanuit zijn verbanningsoord op werkbezoek in de hemel toelaat en weer vrijuit laat gaan na een weddenschap te hebben afgesloten. De toezegging dat de eindafrekening ooit een keer zal komen na de wederkomst van JC was voor mij daarom een zoethoudertje voor de gelovigen. God had hem toen in de boeien moeten slaan en het 1000-jarig vrederijk moeten laten beginnen als een God van liefde. Nu weet ik beter (al heel lang). Je kunt allerlei lessen uit de bijbelverhalen halen maar het blijven fantasieverhalen van de schrijvers.
Door alle bijbelverhalen af te doen als fantasie doe je de bijbel en jezelf tekort. Beter is het om voelsprieten te ontwikkelen voor schrijfstijlen.
Het boek Job is één groot gedicht. Dat zet aan het denken. Daar had de schrijver een bedoeling mee. Tenzij Job en zijn vrienden allemaal meesterlijke poëten waren.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door J-W »

Michelangelo schreef: 08 sep 2021, 10:42
J-W schreef: 08 sep 2021, 10:32 Van jongs af aan is mij voorgehouden de bijbel behoorlijk letterlijk te nemen. In die tijd vond ik het een schande dat God de satan die de zondeval heeft veroorzaakt zomaar vanuit zijn verbanningsoord op werkbezoek in de hemel toelaat en weer vrijuit laat gaan na een weddenschap te hebben afgesloten. De toezegging dat de eindafrekening ooit een keer zal komen na de wederkomst van JC was voor mij daarom een zoethoudertje voor de gelovigen. God had hem toen in de boeien moeten slaan en het 1000-jarig vrederijk moeten laten beginnen als een God van liefde. Nu weet ik beter (al heel lang). Je kunt allerlei lessen uit de bijbelverhalen halen maar het blijven fantasieverhalen van de schrijvers.
Door alle bijbelverhalen af te doen als fantasie doe je de bijbel en jezelf tekort. Beter is het om voelsprieten te ontwikkelen voor schrijfstijlen.
Het boek Job is één groot gedicht. Dat zet aan het denken. Daar had de schrijver een bedoeling mee. Tenzij Job en zijn vrienden allemaal meesterlijke poëten waren.
Mee eens, het boek Job is een prachtig boek om te lezen maar wel met God en Satan als een fantasiefiguren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door hopper »

Michelangelo schreef: 08 sep 2021, 10:17
hopper schreef: 08 sep 2021, 10:07 Garantie? Weer die ruilhandel met God. Zien jullie God nou echt als een marktkoopman?
Hij pakt je kinderen af, maar in de opstanding krijg je ze weer terug.
Er is nergens sprake van ruilhandel.
Je schreef dit:
Het verlies van een kind maak je niet goed middels het krijgen van een ander kind.
God's zegeningen (herstel van Job) passen in het poëtische karakter van het boek en moeten mijns inziens gezien worden als een garantie van God (verkregen in dit leven) dat Job in de opstanding ook zijn verloren kinderen terugkrijgt.
God geeft garanties, dat is ruilhandel. Wat je in dit leven ook kwijt raakt, in het hiernamaals krijg je alles weer dubbel en dwars terug!

Kun je rekenen? Ik zou er maar niet te veel op rekenen.....