Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door peda »

Het verhaal is inderdaad zo te lezen. Verlaat God niet, blijf Hem trouw wat er ook gebeurd in het aardse leven, want het wordt vergoed hetzij later op aarde of anders in de hemel. De vrouw van Job had volgens het verhaal dit weer "" goed komen "' niet zo op haar netvlies bij haar inpraten op Job en hoe het met haar afliep vertelt het verhaal niet. Ten diepste worden verschillende oplossingen aangestipt. De 3 vrienden van Job gaan voor het credo dat onrechtvaardigheid bij Job door God wordt bestraft, maar God Zelve geeft later ook geen instemming bij deze zienswijze , maar geeft ook geen afrondend uitsluitsel over hoe het nu precies wel in elkaar zit, maar toont met referentie naar de schepping Job Zijn Absolute Grootheid, waarop Job weer toegeeft dat voor hem God in al Zijn Grootsheid niet te begrijpen valt. Het door de mens niet kunnen begrijpen van God , werd en wordt door veel gelovigen gevolgd. Ik kan mij persoonlijk nog de uitspraak herinneren "" wees tevreden met uw nederige positie die de Here Uw God u op deze aarde heeft gegeven "". Waarbij dan vervolgd werd met de toevoeging dat het geluk niet altijd in het hier en nu wordt gevonden , maar in het na-de-dood-scenario. Omdat ten tijde van het uitbrengen van het Job epos de opname in de hemel nog niet de main stream opvatting in de bijbel was, vond de beloning bij Job hier op aarde plaats. Hoe het afschuwelijke verlies van de eerste 10 kinderen bij Job in het plaatsje past, daarover wordt nog steeds ( zonder consensus ) nagedacht. Een interessant verhaal het Job epos met vele boeiende in- en uitgangen.
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door J-W »

Ik weet niet welke kant TS op wil maar het boek Job had beter in een sprookjesboek kunnen worden opgenomen met God als een goede fee en de satan als een boze heks. Nu kunnen gelovigen op het verkeerde been gezet worden dat tegenslagen in het leven een beproeving van God kunnen zijn en dat volharding in het geloof door God beloond zou worden. Niets van beide aannames is ooit bewezen. En wat Job met 6000 kamelen moest doen ontgaat mij, hij had er met het oog op de dood meer aan gehad als God had gezegd dat hem een schat in de hemel wachtte, geen waarde te hechten aan aardse bezittingen zoals Jezus predikte. Verder wel een leuk verhaal om nog lang over te keuvelen.
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door peda »

Interessant is m.i. ook dat God in het epos bij Zijn scheppingsbetoog helemaal niet ingaat op de schepping ex nihilo, zoals vele honderden jaren later gevolgd door de kerkvaders bij hun dispuut met de gnosis-volgers. Eerder lijkt het alsof de oudere scheppingsvisies in het Job epos door God worden gefavoriseerd. Nogmaals, een heel boeiend epos met vele in - en uitgangen. Een lange bespreking waard, althans in mijn optiek.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Mart »

Job weet aan het eind nog niet waarom hij zo heeft moeten lijden. JHWH geeft daar geen helder antwoord op. JHWH doet wat Hij wil en de wegen van JHWH zijn nou eenmaal niet de wegen van de mens; dat is zo'n beetje de strekking. Ik vind het wel interessant dat die vrienden die het voor JHWH op lijken te nemen, schuldig worden bevonden. Ook zij kunnen niet bepalen waarom Job heeft moeten lijden, maar suggereren er desondanks meer vanaf te weten. In die zin vind ik het een interessant en best wel realistisch boek.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Michelangelo »

Mart schreef: 08 sep 2021, 18:10 Job weet aan het eind nog niet waarom hij zo heeft moeten lijden. JHWH geeft daar geen helder antwoord op. JHWH doet wat Hij wil en de wegen van JHWH zijn nou eenmaal niet de wegen van de mens; dat is zo'n beetje de strekking. Ik vind het wel interessant dat die vrienden die het voor JHWH op lijken te nemen, schuldig worden bevonden. Ook zij kunnen niet bepalen waarom Job heeft moeten lijden, maar suggereren er desondanks meer vanaf te weten. In die zin vind ik het een interessant en best wel realistisch boek.
Mozes had het boek Job in twee woorden kunnen samenvatten. Shit happens!
Er is geen reden om aan te nemen dat het gelovigen altijd voor de wind zou gaan. Zoals Spreuken suggereert.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Mart »

Michelangelo schreef: 08 sep 2021, 18:28
Mart schreef: 08 sep 2021, 18:10 Job weet aan het eind nog niet waarom hij zo heeft moeten lijden. JHWH geeft daar geen helder antwoord op. JHWH doet wat Hij wil en de wegen van JHWH zijn nou eenmaal niet de wegen van de mens; dat is zo'n beetje de strekking. Ik vind het wel interessant dat die vrienden die het voor JHWH op lijken te nemen, schuldig worden bevonden. Ook zij kunnen niet bepalen waarom Job heeft moeten lijden, maar suggereren er desondanks meer vanaf te weten. In die zin vind ik het een interessant en best wel realistisch boek.
Mozes had het boek Job in twee woorden kunnen samenvatten. Shit happens!
Er is geen reden om aan te nemen dat het gelovigen altijd voor de wind zou gaan. Zoals Spreuken suggereert.
De Talmoed in Bava Batra 14b zegt dat het boek zelfs door Mozes is geschreven (al zegt hetzelfde traktaat een pagina later dat Job bij degenen hoorde die terugkeerde uit de Babylonische ballingschap, terwijl de Talmoed op dezelfde pagina eveneens zegt dat Job geen echte persoon was, dat het hele boek slechts een allegorie is en dat Job een echte tijdgenoot van Ja'akov of Avraham was :?).
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Michelangelo
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:03
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Michelangelo »

Mart schreef: 08 sep 2021, 18:51
Michelangelo schreef: 08 sep 2021, 18:28

Mozes had het boek Job in twee woorden kunnen samenvatten. Shit happens!
Er is geen reden om aan te nemen dat het gelovigen altijd voor de wind zou gaan. Zoals Spreuken suggereert.
De Talmoed in Bava Batra 14b zegt dat het boek zelfs door Mozes is geschreven (al zegt hetzelfde traktaat een pagina later dat Job bij degenen hoorde die terugkeerde uit de Babylonische ballingschap, terwijl de Talmoed op dezelfde pagina eveneens zegt dat Job geen echte persoon was, dat het hele boek slechts een allegorie is en dat Job een echte tijdgenoot van Ja'akov of Avraham was :?).
Ik kan me voorstellen dat Mozes het bekende verhaal van Job voorzien heeft van een raamwerk. En het gebruikt heeft om de Hebreeën in de wildernis moed in te spreken. Het boek is teveel poëzie om het hele boek letterlijk te lezen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Mart »

Michelangelo schreef: 08 sep 2021, 19:08 Ik kan me voorstellen dat Mozes het bekende verhaal van Job voorzien heeft van een raamwerk. En het gebruikt heeft om de Hebreeën in de wildernis moed in te spreken. Het boek is teveel poëzie om het hele boek letterlijk te lezen.
Het boek is waarschijnlijk na de boeken van de Torah geschreven en het ziet er naar uit dat noch Mozes, noch Job in werkelijkheid historische figuren waren.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Vertrokken user_7 »

Mart schreef: 08 sep 2021, 18:10 Job weet aan het eind nog niet waarom hij zo heeft moeten lijden. JHWH geeft daar geen helder antwoord op. JHWH doet wat Hij wil en de wegen van JHWH zijn nou eenmaal niet de wegen van de mens; dat is zo'n beetje de strekking. Ik vind het wel interessant dat die vrienden die het voor JHWH op lijken te nemen, schuldig worden bevonden. Ook zij kunnen niet bepalen waarom Job heeft moeten lijden, maar suggereren er desondanks meer vanaf te weten. In die zin vind ik het een interessant en best wel realistisch boek.
Dat klopt wel weer. Ook om het lijden vandaag weten we niet alles. Het waarom niet altijd te vertellen.
Ik ben op mijn veertiende met een skateboard van de fiets afgeslagen en na een knietje te hebben gekregen, werd ik tegen de grond gegooid en in mijn gezicht helemaal bond en blauw getrapt.

Die beste man is later tot bekering gekomen, heeft mij in mijn kerk om vergeving gevraagd en zit in mijn facebookgroep "Bloed van het Lam".
Destijds greep mijn school enorm goed in en was het pesten en trappen van die tijd in één klap verleden tijd. Nooit meer last van gehad. Toen moest ik denken aan het verhaal van Job en vroeg me af of ik de beproeving had doorstaan. Verder moest ik denken aan de woorden in het Nieuwe Testament: "God zal je niet boven je krachten beproeven, en biedt met de beproeving ook de uitweg."

Toen hij bekeerd mij om vergeving vroeg, had ik het idee alsof ik in een bijbelverhaal zelf leef.
Geboren om lief te hebben.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Vertrokken user_7 »

Mart schreef: 08 sep 2021, 22:12
Michelangelo schreef: 08 sep 2021, 19:08 Ik kan me voorstellen dat Mozes het bekende verhaal van Job voorzien heeft van een raamwerk. En het gebruikt heeft om de Hebreeën in de wildernis moed in te spreken. Het boek is teveel poëzie om het hele boek letterlijk te lezen.
Het boek is waarschijnlijk na de boeken van de Torah geschreven en het ziet er naar uit dat noch Mozes, noch Job in werkelijkheid historische figuren waren.
Mozus wordt door Jezus als een historisch persoon aangegeven, dus ga ik er van uit dat hij echt heeft bestaan.
Bij Job zit ik met het zelfde vraag als Michelangelo, maar laat het wel in het midden.
Geboren om lief te hebben.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Vertrokken user_7 »

Ik vind trouwens God niet gruwelijk, want het kwaad voert Hij zelf niet uit.
Maar als je mij vraagt: snap jij dit alles nou? Dan zeg ik: "nee!"
Maar wat iemands Godsbeeld ook is. Het is een feit dat bij het bestaan van God, de zelfde God al het leed toelaat.

Doet me aan dit achterhoekse liedje denken: https://www.youtube.com/watch?v=R9xOkIbXF4E
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Mart »

Gait schreef: 09 sep 2021, 00:13 Maar wat iemands Godsbeeld ook is. Het is een feit dat bij het bestaan van God, dezelfde God al het leed toelaat.
Klopt.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Vertrokken user_7 »

Heb jij nooit een beproeving moeten doorstaan Mart?
Zou je willen ruilen? Flink in elkaar getrapt worden. Bond en blauw thuis komen. Doodsangsten had ik uitgestaan.
En ik was best onder de indruk dat mijn grootste vijand tot bekering kwam.
Dat zijn pas wonderen Mart!
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Messenger »

Gait schreef: 09 sep 2021, 00:07 Toen hij bekeerd mij om vergeving vroeg, had ik het idee alsof ik in een bijbelverhaal zelf leef.
Erg triest dat jou zulk geweld is overkomen.

Heb je hem ook kunnen vergeven voor wat hij je heeft aangedaan?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Vertrokken user_7 »

Messenger schreef: 09 sep 2021, 09:17
Gait schreef: 09 sep 2021, 00:07 Toen hij bekeerd mij om vergeving vroeg, had ik het idee alsof ik in een bijbelverhaal zelf leef.
Erg triest dat jou zulk geweld is overkomen.

Heb je hem ook kunnen vergeven voor wat hij je heeft aangedaan?
In het begint moest ik als tiener hem ook eens vergeven. Maar ging met veel pijn en achterdocht. Later toen hij het in mijn kerk nog eens vroeg hen ik het hem meer van harte vergeven. Ik merkte dat hij echt volwassen was geworden. Hen hem uitgenodigd bij mij thuis en toen heeft hij heel Zijn verhaal kunnen doen. Hij bleek als tiener het zwaar te hebben gehad na het verlies van zijn vader en zijn emoties met verkeerde vrienden botvierde op anderen die het in zijn ogen "te goed" hadden, zoals ik.

Toen viel echt een last van mijn schouder
Ik zie hem als mijn broer nu
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Messenger »

Mooi Gait! :flower1:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Vertrokken user_7 »

Messenger schreef: 09 sep 2021, 09:30 Mooi Gait! :flower1:
Ben ook achteraf gezien blij met deze ervaring :)
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Mart »

Gait schreef: 09 sep 2021, 07:33 Heb jij nooit een beproeving moeten doorstaan Mart?
Zou je willen ruilen? Flink in elkaar getrapt worden. Bond en blauw thuis komen. Doodsangsten had ik uitgestaan.
Ik weet niet of je zou willen ruilen. Zoals ze zeggen: ''Ieder huisje heeft z'n kruisje''. Ben als kind eveneens vaak in elkaar geslagen en getrapt door een vast groepje op weg van school naar huis. Dat was bijna dagelijks het geval. Een favoriet van hen was het slaan in de solar plexus. Ze wilden dat ik dagelijks wat geld aan hen gaf, maar dat had ik niet en dus volgden maatregelen. Eenmaal kwam ik in het ziekenhuis terecht, toen een vrouw me bloedend op straat vond nadat ze me een baksteen tegen het hoofd hadden geslingerd. De volgende dag is mijn ma de groep op staan wachten en had de leider tegen de muur gezet. De dag die erop volgde, hadden ze me uitgenodigd lid te worden van het groepje. Heb er nooit aan meegedaan. Was dat een beproeving? Nee, ik was eraan gewend en als kind kun je je al snel aanpassen. Heb er psychisch niet onder geleden.

Dat valt niet te zeggen van de situatie waarin ik rond de corona-crisis in terechtkwam. Toen kwam ik bijna in geldnood en slechts vanwege een redelijk toevallige samenloop van omstandigheden ben ik niet op straat terechtgekomen. Niets is schadelijker is voor je sociale leven dan de dreiging van armoede. Had ooit een goede baan opgegeven om mensen in armoede te helpen, maar van alle vrienden, familie en kennissenkring blijft vrijwel niemand meer over als je er zelf in terechtkomt. Desondanks houd ik erg van dit risicovolle leven. Dat is het verschil tussen armoede en ziekte of het verliezen van een geliefde.

Met ziekte of het overlijden van geliefden is iedereen meteen bereid ongevraagd te tonen hoe erg men met je meeleeft en je eventueel van allerlei adviezen te voorzien. Maar iemand die in armoede terechtkomt, is een bedreiging voor de portemonnee en dat verschil merk je meteen, want dan houdt het contact meteen op en tonen degenen die zo mee lijken te leven met gratis woorden, ineens geen interesse. Gelukkig heb ik nooit geldhulp nodig gehad, is alles telkens op tijd goed gekomen en zelfs als het mis zou zijn gegaan, zou ik in NL - neem ik aan - wel weer relatief eenvoudig een baan kunnen vinden met m'n opleiding en ervaring. Het belangrijkst is dat ik precies weet wie m'n vrienden zijn. Dat is geen wonder, maar het gevolg van een redelijke opleiding en wat geluk.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Vertrokken user_7 »

Mart, dank je wel voor je openhartige verhaal. Ik vroeg me ff af of je het bewust negeerde. Voor mij had het destijds best impact. Durfde niet meer naar school. Begreep kinderen die dan zelfmoord zouden plegen. Gelukkig greep de school goed in.
Heb ik het nog relatief beter getroffen zie ik. Ben ook weer niet in het ziekenhuis belandt. Deed de school niets in jouw geval? :shock:

Wat geluk later betreft:
Het waren voor mij één van die momenten waarin wat jij als geluk ervaart, wel zoveel geluk ontstaat, dat het echt aangestuurd moet zijn van boven. Los van de wonderen die soms ook gebeuren.
Gewoon het "geluk" factor. In Gods Woord staat dat God alles ten goede zal laten keren, voor wie Hem lief hebben. Dat ervaar ik in veel.

Maar genoeg over mijzelf, wat je zegt over het gevaar van aan iemands portemonnee zitten hebben we ook gekend. Een enkeling was het die ons uit de brand hielp. Mijn ouders, een bevriend stel, iemand uit de kerk die ons een autobeurt schenkt. Iemand hier op het forum die ik niet bij naam zal noemen en van Credible nog iemand die er niet meer opzat op het laatst.

Het komt dikwijls uit onverwachte hoek. En de kerk hielp soms, maar ook niet altijd. Ik leerde zelf eruit dat je nooit volledig op mensen kan bouwen. Ze kunnen niet altijd geven. Enkel God was er altijd voor ons. Geen mens is er altijd voor ons geweest. Mensen schieten te kort
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Mart »

Gait schreef: 09 sep 2021, 11:09 Heb ik het nog relatief beter getroffen zie ik. Ben ook weer niet in het ziekenhuis belandt. Deed de school niets in jouw geval? :shock:
Het gebeurde buiten de school. Bovendien kwam m'n ma er pas achter toen ik door een vrouw op straat werd gevonden die toen de ziekenwagen belde. Had het m'n ouders nooit gezegd en zat er eerlijk gezegd ook niet zo mee. M'n ma greep toen in door de leider van het groepje de volgende dag bij z'n keel te pakken, tegen de muur te drukken en kalm maar bijzonder dreigend te zeggen dat zoiets nooit meer mag gebeuren, want anders...

Meteen de dag erop hadden ze me uitgenodigd bij het groepje te horen en ben ik nooit meer lastig gevallen. M'n ouders hadden me daarna eveneens maar naar een Judo-school gestuurd en toen ik de smaak te pakken kreeg, ben ik ook op Taikwondo, Jiu Jitsu en, op latere leeftijd, karate gegaan en ben in die laatste tak van sport zelfs nog tweede bij de nationale kampioenschappen geworden.

Wat geluk later betreft:
Het waren voor mij één van die momenten waarin wat jij als geluk ervaart, wel zoveel geluk ontstaat, dat het echt aangestuurd moet zijn van boven. Los van de wonderen die soms ook gebeuren.
Gewoon het "geluk" factor. In Gods Woord staat dat God alles ten goede zal laten keren, voor wie Hem lief hebben. Dat ervaar ik in veel.
Dat is jouw ervaring die ik respecteer. Zoals je weet, ben ikzelf niet gelovig en ervaar ik het wat anders, maar kan me zeker een zeer gelukkig mens noemen.
Maar genoeg over mijzelf, wat je zegt over het gevaar van aan iemands portemonnee zitten hebben we ook gekend. Een enkeling was het die ons uit de brand hielp. Mijn ouders, een bevriend stel, iemand uit de kerk die ons een autobeurt schenkt. Iemand hier op het forum die ik niet bij naam zal noemen en van Credible nog iemand die er niet meer opzat op het laatst.

Het komt dikwijls uit onverwachte hoek. En de kerk hielp soms, maar ook niet altijd. Ik leerde zelf eruit dat je nooit volledig op mensen kan bouwen. Ze kunnen niet altijd geven. Enkel God was er altijd voor ons. Geen mens is er altijd voor ons geweest. Mensen schieten te kort
Zolang het gratis is, zoals in geval van ziekte of bij verlies van geliefden, is iedereen behulpzaam met warme woorden of ongevraagd advies. Pas als je door armoede dreigt te worden getroffen, houden veruit de meesten ineens een opvallende afstand. Maar dan weet je wel wie je vrienden zijn.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Vertrokken user_7 »

Mart schreef: 09 sep 2021, 18:56
Gait schreef: 09 sep 2021, 11:09 Heb ik het nog relatief beter getroffen zie ik. Ben ook weer niet in het ziekenhuis belandt. Deed de school niets in jouw geval? :shock:
Het gebeurde buiten de school. Bovendien kwam m'n ma er pas achter toen ik door een vrouw op straat werd gevonden die toen de ziekenwagen belde. Had het m'n ouders nooit gezegd en zat er eerlijk gezegd ook niet zo mee. M'n ma greep toen in door de leider van het groepje de volgende dag bij z'n keel te pakken, tegen de muur te drukken en kalm maar bijzonder dreigend te zeggen dat zoiets nooit meer mag gebeuren, want anders...

Meteen de dag erop hadden ze me uitgenodigd bij het groepje te horen en ben ik nooit meer lastig gevallen. M'n ouders hadden me daarna eveneens maar naar een Judo-school gestuurd en toen ik de smaak te pakken kreeg, ben ik ook op Taikwondo, Jiu Jitsu en, op latere leeftijd, karate gegaan en ben in die laatste tak van sport zelfs nog tweede bij de nationale kampioenschappen geworden.
Je hebt volgens mij wel een sterk karakter, met een hoge pijngrens. Mooi dat het een paar mooie hobbies opgeleverd had.

Wat geluk later betreft:
Het waren voor mij één van die momenten waarin wat jij als geluk ervaart, wel zoveel geluk ontstaat, dat het echt aangestuurd moet zijn van boven. Los van de wonderen die soms ook gebeuren.
Gewoon het "geluk" factor. In Gods Woord staat dat God alles ten goede zal laten keren, voor wie Hem lief hebben. Dat ervaar ik in veel.
Dat is jouw ervaring die ik respecteer. Zoals je weet, ben ikzelf niet gelovig en ervaar ik het wat anders, maar kan me zeker een zeer gelukkig mens noemen.
Mooi 🙂. Wat is jouw goede werk wat je nu doet ook weer?

Maar genoeg over mijzelf, wat je zegt over het gevaar van aan iemands portemonnee zitten hebben we ook gekend. Een enkeling was het die ons uit de brand hielp. Mijn ouders, een bevriend stel, iemand uit de kerk die ons een autobeurt schenkt. Iemand hier op het forum die ik niet bij naam zal noemen en van Credible nog iemand die er niet meer opzat op het laatst.

Het komt dikwijls uit onverwachte hoek. En de kerk hielp soms, maar ook niet altijd. Ik leerde zelf eruit dat je nooit volledig op mensen kan bouwen. Ze kunnen niet altijd geven. Enkel God was er altijd voor ons. Geen mens is er altijd voor ons geweest. Mensen schieten te kort
Zolang het gratis is, zoals in geval van ziekte of bij verlies van geliefden, is iedereen behulpzaam met warme woorden of ongevraagd advies. Pas als je door armoede dreigt te worden getroffen, houden veruit de meesten ineens een opvallende afstand. Maar dan weet je wel wie je vrienden zijn.
Helaas waar. Geld houdt de wereld in een wurggreep.
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Mart »

Gait schreef: 09 sep 2021, 00:09
Mart schreef: 08 sep 2021, 22:12 Het boek is waarschijnlijk na de boeken van de Torah geschreven en het ziet er naar uit dat noch Mozes, noch Job in werkelijkheid historische figuren waren.
Mozus wordt door Jezus als een historisch persoon aangegeven, dus ga ik er van uit dat hij echt heeft bestaan.
Bij Job zit ik met het zelfde vraag als Michelangelo, maar laat het wel in het midden.
Ook Job wordt in het christelijke Testament aangehaald als voorbeeld voor standvastigheid en er wordt expliciet gezegd dat God het goed voor hem heeft laten aflopen vanwege Jobs volharding in het geloof. In werkelijkheid heeft hij waarschijnlijk nooit bestaan.
Laatst gewijzigd door Mart op 11 sep 2021, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Vertrokken user_7 »

Mart schreef: 11 sep 2021, 10:06
Gait schreef: 09 sep 2021, 00:09

Mozus wordt door Jezus als een historisch persoon aangegeven, dus ga ik er van uit dat hij echt heeft bestaan.
Bij Job zit ik met het zelfde vraag als Michelangelo, maar laat het wel in het midden.
Ook Job wordt in het christelijke Testament aangehaald als voorbeeld voor standvastigheid en er wordt expliciet gezegd dat God het goed voor hem heeft laten aflopen vanwege Jobs volharding in het geloof. In werkelijkheid heeft hij waarschijnlijk ooit bestaan.
Ja, ik snap het. Mocht hij niet hebben bestaan, is het een goede les. Mozus bestond ook niet trouwens. Mozes wel :clown:
Mijn excuus voor die verrekte Mozus :lol:
Geboren om lief te hebben.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door hopper »

Gait schreef: 11 sep 2021, 10:50

Mijn excuus voor die verrekte Mozus :lol:
Zal wel familie zijn van Jezes!
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Bespreking van het boek Job ..en de "GruwelGod".

Bericht door Mart »

Gait schreef: 11 sep 2021, 10:50 Mijn excuus voor die verrekte Mozus :lol:
Het is ook verwarrend -- Jezus, Petrus, Markus, Mattheüs, Bartolomeüs, Filippus, Jakobus, Titus, maar geen Mozus, Ramsus en Johannus, etc.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)