God als man en vrouw, als vader en moeder.

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door HJW »

Yours schreef: 04 jan 2022, 13:50
In aanvulling op je bericht nog het volgende:
Nadat Maria Magdalena door paus Gregorius was 'gediskwalificeerd' is in 1969 onder paus Paulus VI het besef gekomen dat Maria Magdalena inderdaad feitelijk de Eerste Apostel der Apostelen is.
Paus Franciscus heeft Maria Magdalena in 2016 uiteindelijk volledig gerehabiliteerd en in ere hersteld: 22 juli is nu een ‘feestdag’: de officiële naamdag van Maria Magdalena.
Dank voor de nadere toelichting.
De katholieken zijn er idd op teruggekomen, nu de (behoudende) protestanten nog.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Piebe Paulusma »

Gait schreef: 04 jan 2022, 14:28
Piebe Paulusma schreef: 04 jan 2022, 14:06
Adam is niet verleid geworden staat letterlijk in mijn Bijbel (1 Tim 2,14) en jij zegt dat Adam wél verleid is geworden. Volg je de Bijbel dan niet meer? :shock:

Door Adam is de dood in de wereld gekomen en Eva is de moeder van alle levenden. Dat is geen genade maar voorbestemming.
We lezen in 1 Tim 2:14 en daarna dat Eva dus door de slang verleidt werd en zondigde, hoe komt het volgens jou dat Eva dan het goede voorbeeld gaf en Adam juist niet?
Niks er van, zolang jij mij niet antwoordt ben ik jou geen verklaring schuldig.

Herroep je je mening dat Adam verleid werd? En wat is daarvan de consequentie?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Vertrokken user_7 »

Piebe Paulusma schreef: 04 jan 2022, 14:35
Gait schreef: 04 jan 2022, 14:28

We lezen in 1 Tim 2:14 en daarna dat Eva dus door de slang verleidt werd en zondigde, hoe komt het volgens jou dat Eva dan het goede voorbeeld gaf en Adam juist niet?
Niks er van, zolang jij mij niet antwoordt ben ik jou geen verklaring schuldig.

Herroep je je mening dat Adam verleid werd? En wat is daarvan de consequentie?
Dan zijn we uitgepraat. Ik herroep niks en heb geen behoefte aan ruzie.
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik wil ook geen ruzie en je stelt een terechte vraag.
Gait schreef: 04 jan 2022, 14:28 We lezen in 1 Tim 2:14 en daarna dat Eva dus door de slang verleidt werd en zondigde, hoe komt het volgens jou dat Eva dan het goede voorbeeld gaf en Adam juist niet?
Ik zeg niet dat Eva het goeie voorbeeld gaf, ik herhaal slechts in mijn eigen woorden wat ik lees in de Bijbel over beide personages.

Door Adam kwam de dood in de wereld, dus is Adam de vader van de doden. Terwijl niet hij, maar Eva verleid werd. En vervolgens wordt Eva de moeder van alle levenden genoemd. Is dat niet raar? Als alleen Eva verleid werd, dan had Adam toch de vader van alle levenden moeten zijn?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Vertrokken user_7 »

Piebe Paulusma schreef: 04 jan 2022, 17:03 Ik wil ook geen ruzie en je stelt een terechte vraag.
Gait schreef: 04 jan 2022, 14:28 We lezen in 1 Tim 2:14 en daarna dat Eva dus door de slang verleidt werd en zondigde, hoe komt het volgens jou dat Eva dan het goede voorbeeld gaf en Adam juist niet?
Ik zeg niet dat Eva het goeie voorbeeld gaf, ik herhaal slechts in mijn eigen woorden wat ik lees in de Bijbel over beide personages.

Door Adam kwam de dood in de wereld, dus is Adam de vader van de doden. Terwijl niet hij, maar Eva verleid werd. En vervolgens wordt Eva de moeder van alle levenden genoemd. Is dat niet raar? Als alleen Eva verleid werd, dan had Adam toch de vader van alle levenden moeten zijn?
Het is voor mij ook een interessante vraag waarom Eva de moeder van alle levenden is.
Eva gaf in ieder geval de vrucht ook aan Adam. Adam nam die zonder protest aan. Vat ik op als: hij liet zich door haar over halen (verlijden). Toen God bij Adam kwam, wees hij naar Eva als de gene die hem de vrucht gaf. Toen God bij Eva kwam, wees zij de schuld af op de adder. God strafte ze alle drie!
En toen begon het offeren voor onze zonden. God nam dat van Abel aan, maar dat van Kaïn niet.
Geboren om lief te hebben.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Piebe Paulusma »

Gait schreef: 04 jan 2022, 17:55
Piebe Paulusma schreef: 04 jan 2022, 17:03 Ik wil ook geen ruzie en je stelt een terechte vraag.

Ik zeg niet dat Eva het goeie voorbeeld gaf, ik herhaal slechts in mijn eigen woorden wat ik lees in de Bijbel over beide personages.

Door Adam kwam de dood in de wereld, dus is Adam de vader van de doden. Terwijl niet hij, maar Eva verleid werd. En vervolgens wordt Eva de moeder van alle levenden genoemd. Is dat niet raar? Als alleen Eva verleid werd, dan had Adam toch de vader van alle levenden moeten zijn?
Het is voor mij ook een interessante vraag waarom Eva de moeder van alle levenden is.
Eva gaf in ieder geval de vrucht ook aan Adam. Adam nam die zonder protest aan. Vat ik op als: hij liet zich door haar over halen (verlijden). Toen God bij Adam kwam, wees hij naar Eva als de gene die hem de vrucht gaf. Toen God bij Eva kwam, wees zij de schuld af op de adder. God strafte ze alle drie!
En toen begon het offeren voor onze zonden. God nam dat van Abel aan, maar dat van Kaïn niet.
Klopt want er zou ruzie zijn tussen hun nakomelingen en aangezien God een God van de levenden is en Eva de moeder van alle levenden wordt genoemd, kan je dus concluderen dat het nazaat Eva gezegend is.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user_7
Berichten: 1281
Lid geworden op: 12 aug 2021, 06:42
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Vertrokken user_7 »

Piebe Paulusma schreef: 04 jan 2022, 20:19
Gait schreef: 04 jan 2022, 17:55
Het is voor mij ook een interessante vraag waarom Eva de moeder van alle levenden is.
Eva gaf in ieder geval de vrucht ook aan Adam. Adam nam die zonder protest aan. Vat ik op als: hij liet zich door haar over halen (verlijden). Toen God bij Adam kwam, wees hij naar Eva als de gene die hem de vrucht gaf. Toen God bij Eva kwam, wees zij de schuld af op de adder. God strafte ze alle drie!
En toen begon het offeren voor onze zonden. God nam dat van Abel aan, maar dat van Kaïn niet.
Klopt want er zou ruzie zijn tussen hun nakomelingen en aangezien God een God van de levenden is en Eva de moeder van alle levenden wordt genoemd, kan je dus concluderen dat het nazaat Eva gezegend is.
Dat klopt. :)
Geboren om lief te hebben.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Barnabas »

HJW schreef: 04 jan 2022, 11:00 Maria Magdalena was heel iemand anders dan de kerk er later van gemaakt heeft.
Zij had groot aanzien en stond boven de apostelen.

Maria Magdalena was de belangrijkste leerlinge van Jezus, met kop en schouders stak zij boven iedereen uit. Zij werd ook genoemd de “ apostola apostolorum “, de apostel der apostelen. Zij was de eerste apostel. Zij wordt ook genoemd een “ voltooide”, iemand die de inwijdingsweg volledig heeft afgelegd en ook daarin was zij uniek. Want alleen Johannes van de mannelijke leerlingen was vergevorderd op de inwijdingsweg en al de anderen waren nog beginnelingen. Zij was de enige die de inwijdingsweg volledig had afgelegd.
In de bijbel komen geen vrouwelijke apostelen voor. De God van de bijbel, Jezus Christus, zendt dus geen vrouwen in opdracht van Hem (het woord apostel betekent immers gezondene).

In de bijbel vinden we vrouwen die Jezus dienen maar nergens worden zij uitgezonden of ingewijd om uitgezonden te worden. De discipelen werden ingewijd, dwz, Zij werden door Jezus bediend met uitleg over Zijn persoon en Zijn koninkrijk. In een speciaal geval werden Petrus Johannes en nog een andere apostel door Jesus meegenomen naar een hoge berg waar zij getuige waren van de verandering van Zijn gewaad en de stem hoorden die zei: "Dit is Mijn geliefde Zoon, luister naar Hem".

Op welke gegevens baseer jij je conclusie dat Maria Magdalena voorbereiding tot apostelschap gehad heeft.

Kun je ook antwoord geven zonder te verwijzen naar de link die je geplaatst hebt?
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Snelheid »

Barnabas schreef: 05 jan 2022, 13:30
HJW schreef: 04 jan 2022, 11:00 Maria Magdalena was heel iemand anders dan de kerk er later van gemaakt heeft.
Zij had groot aanzien en stond boven de apostelen.

Maria Magdalena was de belangrijkste leerlinge van Jezus, met kop en schouders stak zij boven iedereen uit. Zij werd ook genoemd de “ apostola apostolorum “, de apostel der apostelen. Zij was de eerste apostel. Zij wordt ook genoemd een “ voltooide”, iemand die de inwijdingsweg volledig heeft afgelegd en ook daarin was zij uniek. Want alleen Johannes van de mannelijke leerlingen was vergevorderd op de inwijdingsweg en al de anderen waren nog beginnelingen. Zij was de enige die de inwijdingsweg volledig had afgelegd.
In de bijbel komen geen vrouwelijke apostelen voor. De God van de bijbel, Jezus Christus, zendt dus geen vrouwen in opdracht van Hem (het woord apostel betekent immers gezondene).

In de bijbel vinden we vrouwen die Jezus dienen maar nergens worden zij uitgezonden of ingewijd om uitgezonden te worden. De discipelen werden ingewijd, dwz, Zij werden door Jezus bediend met uitleg over Zijn persoon en Zijn koninkrijk. In een speciaal geval werden Petrus Johannes en nog een andere apostel door Jesus meegenomen naar een hoge berg waar zij getuige waren van de verandering van Zijn gewaad en de stem hoorden die zei: "Dit is Mijn geliefde Zoon, luister naar Hem".

Op welke gegevens baseer jij je conclusie dat Maria Magdalena voorbereiding tot apostelschap gehad heeft.

Kun je ook antwoord geven zonder te verwijzen naar de link die je geplaatst hebt?
[/quote

] Sint Maria Magdalena was geen Apostel maar werd de apostelgelijke genoemd,daar de Kerk Onze Moeder niet bevoegd is vrouwen te wijden tot het Heilig Ambt wat aan de mannen is voor behouden.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Snelheid »

Sint Maria Magdalena was geen Apostel maar werd de apostelgelijke genoemd,daar de Kerk Onze Moeder niet bevoegd is vrouwen te wijden tot het Heilig Ambt wat aan de mannen is voor behouden.
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door HJW »

Barnabas schreef: 05 jan 2022, 13:30
In de bijbel komen geen vrouwelijke apostelen voor. De God van de bijbel, Jezus Christus, zendt dus geen vrouwen in opdracht van Hem (het woord apostel betekent immers gezondene).
De bijbel is dan ook een product van een patriarchale omgeving.
Op welke gegevens baseer jij je conclusie dat Maria Magdalena voorbereiding tot apostelschap gehad heeft.

Kun je ook antwoord geven zonder te verwijzen naar de link die je geplaatst hebt?
Ik bepaal zelf welke bronnen ik gebruik.
Ik zeg ook niet tegen jou: geef eens aan hoe dat zit met de apostelen, maar kom niet aan met de bijbel.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Vrouwelijke apostelen

Bericht door Petra »

Om maar niet het een topic te verstoren met off topic gepraat heb ik maar weer een apart topic gemaakt: Vrouwelijke apostelen
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Barnabas »

HJW schreef: 05 jan 2022, 14:39
Barnabas schreef: 05 jan 2022, 13:30
In de bijbel komen geen vrouwelijke apostelen voor. De God van de bijbel, Jezus Christus, zendt dus geen vrouwen in opdracht van Hem (het woord apostel betekent immers gezondene).
De bijbel is dan ook een product van een patriarchale omgeving.
Op welke gegevens baseer jij je conclusie dat Maria Magdalena voorbereiding tot apostelschap gehad heeft.

Kun je ook antwoord geven zonder te verwijzen naar de link die je geplaatst hebt?
Ik bepaal zelf welke bronnen ik gebruik.
Ik zeg ook niet tegen jou: geef eens aan hoe dat zit met de apostelen, maar kom niet aan met de bijbel.
Wat is er mis met een patriarchale maatschappij? De bijbel toont aan dat een vrouw richter kon zijn onder het gezag van de Heer. Dat toont aan dat God geen probleem heeft met gezag van vrouwen. Maar wanneer een man zijn talent ten volle heeft ontwikkelt dan staat hij hoger in gezag dan zijn vrouw. Lappidoth (de man van Deborah) was het hoofd van Deborah nochthans was hij geen richter en stond niet hoger in gezag omdat hij dat gezag in Christus niet ontwikkelt had. Dat kan gelden voor man en voor vrouw. In de tijd van Deborah was het toevallig een vrouw die haar talent het meest ontwikkelt had. Ook staat er in een van de werken van Salomo dat hij onder de mannen één man op duizend kon vinden en daarbij geen vrouw vond. Die en verwijst naar Jezus die als enige het volle gezag over de boze behield zelfs tot de kruisdood. Daarbij vergaf hij de soldaten die hem kruisigden. Geestelijke volwassenheid is dus een zeldzaamheid en afhankelijk van de ontwikkeling krijgt men een plaats in zijn koninkrijk gebaseert op het gezag over de boze, zoals Adam en Eva gezag over de slang hadden moeten uitoefenen. Dat is het gezag dat ik bedoel. Mozes had gezag in heel Israël en vele mannen volgden hem.
Daarbij heb ik jou een vraag gesteld en geen bevel. Maar ik ben wel geÏnteresseerd in verwijzingen naar Maria van Magdalena in de schrift opdat ik daar onderzoek naar kan doen.
Dit forum heeft de volgende regels:
Gekopiëerd uit de regels voor dit forum: "Christelijk geloof is veelvormig. Dit subforum is bedoeld voor discussie waarvoor Geloofsgesprek vanaf juni 2017 primair bedoeld is: voor discussies waarbij géén vooraf ingenomen standpunten gelden ten aanzien van b.v. Apostolicum, de drie-eenheid, catechismus, etc. Hier kan men deze bespreken zonder het vooraf al als juiste duiding of exegese of ware samenvatting van het geloof te beschouwen.

Wil je spreken over iets wat levensbeschouwelijk is en zeer weinig connectie heeft met christelijke waarden en traditie dan kun je dat beter posten in het subforum Levensbeschouwing."

De bijbel vormt de basis van het christelijke geloof. Christus wordt vrijwel alleen beschreven in de bijbel. Wanneer je de bijbel buiten jouw deur wilt houden moet je niet op dit forum zijn.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Barnabas »

HJW schreef: 04 jan 2022, 11:00
En wat doe je met een vrouw die in hoog aanzien staat. Precies:
Ze is later tot hoer verklaard en vervolgens betiteld als een bezetene
Over de paus zal ik geen uitspraak doen, maar de bijbel kent een vrouw die hoog in aanzien heeft gestaan, dat is Deborah en de Geest Gods eert haar.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Barnabas »

HJW schreef: 04 jan 2022, 11:00
In dit boek heb ik beschreven hoe Maria Magdalena, die in een
aantal vroeg-christelijke of gnostisch teksten als grote ingewijde wordt beschouwd, door de kerk
opzij is geschoven als hoer en prostituee. Men heeft de aandacht van Maria, de echtgenote, verlegd
naar de plooibare en kuise Maria, de moeder van Jezus.

Bedoel je hier dat Jezus Christus de echtgenoot van Maria Magdalena geweest zou zijn??
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door HJW »

Barnabas schreef: 05 jan 2022, 20:38
HJW schreef: 04 jan 2022, 11:00
In dit boek heb ik beschreven hoe Maria Magdalena, die in een
aantal vroeg-christelijke of gnostisch teksten als grote ingewijde wordt beschouwd, door de kerk
opzij is geschoven als hoer en prostituee. Men heeft de aandacht van Maria, de echtgenote, verlegd
naar de plooibare en kuise Maria, de moeder van Jezus.

Bedoel je hier dat Jezus Christus de echtgenoot van Maria Magdalena geweest zou zijn??
Nee.
Of dat zo is, weet ik niet. Maar dat is niet wat ik hier bedoel.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door HJW »

Barnabas schreef: 05 jan 2022, 20:18
Wat is er mis met een patriarchale maatschappij?
Eén blik op de huidige wereld en zie gelijk wat er mis is met een patriarchale maatschappij.
Hoeveel bewijs wil je ?
Maar wanneer een man zijn talent ten volle heeft ontwikkelt dan staat hij hoger in gezag dan zijn vrouw
Alfamannen zijn erg gespitst op gezag.
Strijd, oordeel, gezag.......het is tijd dat ook de alfamannen dat eens achter zich laten. Daar zou de wereld een stuk van opknappen.
Daarbij heb ik jou een vraag gesteld en geen bevel. Maar ik ben wel geÏnteresseerd in verwijzingen naar Maria van Magdalena in de schrift opdat ik daar onderzoek naar kan doen.
Dan heb ik dat verkeerd gelezen.
Google op de evangelien die in de link genoemd worden en je komt op meer sites.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Barnabas »

HJW schreef: 05 jan 2022, 21:22
Barnabas schreef: 05 jan 2022, 20:38

Bedoel je hier dat Jezus Christus de echtgenoot van Maria Magdalena geweest zou zijn??
Nee.
Of dat zo is, weet ik niet. Maar dat is niet wat ik hier bedoel.
Ok duidelijk, bedankt
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Piebe Paulusma »

HJW schreef: 05 jan 2022, 21:22
Barnabas schreef: 05 jan 2022, 20:38

Bedoel je hier dat Jezus Christus de echtgenoot van Maria Magdalena geweest zou zijn??
Nee.
Of dat zo is, weet ik niet. Maar dat is niet wat ik hier bedoel.
Op basis van het NT is duidelijk dat Jezus als mens niet getrouwd was. Als je dat niet weet dan zou ik zeggen: lees het voor de gekkigheid eens! Het zal het niveau van de discussie ten goede komen als we ook daadwerkelijk hebben gelezen waarover we praten.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Barnabas »

HJW schreef: 06 jan 2022, 07:28
Barnabas schreef: 05 jan 2022, 20:18
Wat is er mis met een patriarchale maatschappij?
Eén blik op de huidige wereld en zie gelijk wat er mis is met een patriarchale maatschappij.
Hoeveel bewijs wil je ?
Maar wanneer een man zijn talent ten volle heeft ontwikkelt dan staat hij hoger in gezag dan zijn vrouw
Alfamannen zijn erg gespitst op gezag.
Strijd, oordeel, gezag.......het is tijd dat ook de alfamannen dat eens achter zich laten. Daar zou de wereld een stuk van opknappen.
Daarbij heb ik jou een vraag gesteld en geen bevel. Maar ik ben wel geÏnteresseerd in verwijzingen naar Maria van Magdalena in de schrift opdat ik daar onderzoek naar kan doen.
Dan heb ik dat verkeerd gelezen.
Google op de evangelien die in de link genoemd worden en je komt op meer sites.
Eerst aan Yours. Omdat je niet ingrijpt bij het off topic gaan neem ik aan dat het geen probleem is.

Dat zijn allemaal onbijbelse visies op de patriarchale maatschappij zoals God die bedoelt. Er zijn grote misverstanden over wat de bijbel werkelijk onderwijst. Men roept vaak dat het hoofdschap van de man, en de leiding door de man (zoals de bijbel dat onderwijst) onderdrukking en discriminatie van de vrouw is. Dat is een misverstand. Er zijn vele teksten die dat bewijzen. Onderdrukking wordt door God afgekeurt en misbruik van talent ook.
Het hoofdschap van de man is bedoeld om leiding te geven in liefde, niet in onderdrukking. God is liefde en Hij wildat de mens zich naar Zijn voorbeeld gedraagt en dat betekent dat men zijn vrouw eert.
Talent is een individueel iets. Mannen hebben meer talent om leiding te geven. Wanneer zij hun talent ontwikkelen kunnen zij daar ook daadwerkelijk in staan. Men dient zijn vrouw lief te hebben en te leiden in liefde. Dat houdt geen onderdrukking in. Het betekent ook niet dat de vrouw minder zou zijn of gedenigreerd wordt omdat het een zaak van talent is. Wanneer een vrouw haar talent ten volle ontwikkelt zal zij haar talent mogen gebruiken voor God, God waardeert dat en zij zal een plaats daarmee in Zijn koninkrijk krijgen. Zo ook voor de man.
Gelijkheid is daarbij niet in het geding, dat zou discriminatie zijn, maar gelijkheid is dat ieder zijn talent mag en kan ontwikkelen. Een oatriarchale maatschappij is een maatschappij waarbij ieder zijn talent ten volle ontwikkelt en dan is het zaak om alle talenten, man en vrouw, in liefde te blijven toepassen. Dan komt er gelijkheid.
Dat een man gezag begeert is niet fout. Het is normaal om je talent te willen gebruiken. Het is niet zaak om je talent te willen toepassen maar om je talent ten nutte voor anderen te maken zodat je vrouw een prettig leven kan leiden.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 06 jan 2022, 11:39
Op basis van het NT is duidelijk dat Jezus als mens niet getrouwd was. Als je dat niet weet dan zou ik zeggen: lees het voor de gekkigheid eens! Het zal het niveau van de discussie ten goede komen als we ook daadwerkelijk hebben gelezen waarover we praten.
Nee. Het NT zegt er niets over en dus is het niet duidelijk.
Er wordt geen bericht gegeven dat hij ergens getrouwd is, maar de evangeliën zijn ook geen biografieën.
Aan de andere kant: als hij niet getrouwd was geweest, dan was hij daar wel op aangesproken. Rabbi's waren getrouwd.
En ook daar zien we niets van, en dan zou je kunnen concluderen dat hij wel getrouwd was.
Kortom: we weten het niet.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Barnabas »

Vrede tussen de geslachten ontstaat wanneer men de wil van God toepast. Jezus is de vredevorst en wie Zijn wil doet vindt vrede.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door HJW »

Barnabas schreef: 06 jan 2022, 12:10 Mannen hebben meer talent om leiding te geven.
Waar baseer je dat op ? Is dat wetenschappelijk bewezen, zijn er studies naar gedaan ?
Men dient zijn vrouw lief te hebben en te leiden in liefde.
Het is uitermate denigrerend en discriminerend te denken dat een vrouw geleid dient te worden.

De bijbel ziet de vrouw als het bezit van de man. Zie het tiende gebod:
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.
De vrouw is dus gelijk een ezel, een os, een huis: het bezit van de man.
Hoe discriminerend wil je het hebben ?
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door HJW »

Barnabas schreef: 06 jan 2022, 12:14 Vrede tussen de geslachten ontstaat wanneer men de wil van God toepast. Jezus is de vredevorst en wie Zijn wil doet vindt vrede.
Vrede tussen geslachten.
Lees Deuteronomium 21 vers 11-14:
11 En gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt;

12 Zo zult gij haar binnen in uw huis brengen; en zij zal haar hoofd scheren, en haar nagelen besnijden.

13 En zij zal het kleed harer gevangenis van zich afleggen, en in uw huis zitten, en haar vader en haar moeder een maand lang bewenen; en daarna zult gij tot haar ingaan, en haar man zijn, en zij zal u ter vrouwe zijn.

14 En het zal geschieden, indien gij geen behagen in haar hebt, dat gij haar zult laten gaan naar haar begeerte; doch gij zult haar geenszins voor geld verkopen, gij zult met haar geen gewin drijven, daarom dat gij haar vernederd hebt.


Je mag dus een vreemde, mooie vrouw gewoon meenemen, een maand uitproberen en als ze je niet bevalt, dan mag ze weer wegwezen.
Gelijkwaardigheid in de bijbel ??
Dacht het niet.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: God als man en vrouw, als vader en moeder.

Bericht door Robert Frans »

HJW schreef: 06 jan 2022, 12:12Nee. Het NT zegt er niets over en dus is het niet duidelijk.
Er wordt geen bericht gegeven dat hij ergens getrouwd is, maar de evangeliën zijn ook geen biografieën.
Aan de andere kant: als hij niet getrouwd was geweest, dan was hij daar wel op aangesproken. Rabbi's waren getrouwd.
En ook daar zien we niets van, en dan zou je kunnen concluderen dat hij wel getrouwd was.
Kortom: we weten het niet.
Ik kan me echter zo voorstellen dat als Jezus gehuwd zou zijn geweest, zijn vrouw dan wel degelijk gerefereerd zou zijn, bijvoorbeeld als metgezel tijdens zijn reizen.
Er worden in de evangelieën immers allerlei personen genoemd, zowel mannen als vrouwen, die een bijzondere relatie met Jezus hebben, van zijn beste vrienden tot de vrouwen die voor het reisgezelschap zorgden tot zijn meest trouwe apostelen. Ook zijn Moeder wordt genoemd, hoezeer zij ook voornamelijk op de achtergrond blijft gedurende zijn openbare optreden.
De evangelieën zijn dan wel geen biografieën inderdaad, maar elk persoon die belangrijk was in Jezus' leven wordt er wel degelijk genoemd. Zijn vrouw zou daarom mijns inziens zeker niet onbeschreven hebben kunnen blijven.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds