God ontkennen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door peda »

Er zijn talloze theologische gedachten over de vrije wil.
Een interessante is die van de bekende C S Lewis en die luidt vrij weergegeven aldus:

Het menselijk leven is als een boek dat God reeds vanaf het begin van Zijn schepping heeft geschreven.
De mens is de hoofdpersoon in het Boek. De mens kan kiezen wat hij/zij wil alsof er een vrije wil bestaat.
Alles wat de mens kiest, staat reeds in het Boek. God staat buiten de tijd en overziet alles. Verleden, heden en toekomst,
het staat in het Boek geschreven. De mens weet alleen niet welke door hem/ haar gemaakte/ te maken keuzes in het Boek staan en
daarom ervaart elk mens dit niet weten als "' vrije wil "'.
Is in het verhaal van C S Lewis, de "" vrije wil "" niet gelijk aan "' schijn-vrije wil "" ?
Het verhaal van C S Lewis is uiteraard een verhaal tussen vele andere theologische verhalen rond de vrije wil.

Interessant is ook het thema vrije wil en Hemel. Als de mens in de Hemel niet meer kan zondigen, is dat dan niet een inperking van
de vrije wil ? Ook al zondigt de mens in de Hemel niet meer uit vrije wil, dan toch is er sprake van een beperking. Ook rond dit
interessante thema is er een keur aan theologische lectuur op de markt. Ik heb het vaker opgemerkt, elk denkbaar thema is volledig theologisch
uitgewerkt, maar of een uitwerking iemand aanspreekt, dat is uiteraard geheel andere koek.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Messenger »

peda schreef: 21 feb 2023, 14:00 Er zijn talloze theologische gedachten over de vrije wil.
Een interessante is die van de bekende C S Lewis en die luidt vrij weergegeven aldus:

Het menselijk leven is als een boek dat God reeds vanaf het begin van Zijn schepping heeft geschreven.
De mens is de hoofdpersoon in het Boek. De mens kan kiezen wat hij/zij wil alsof er een vrije wil bestaat.
Alles wat de mens kiest, staat reeds in het Boek. God staat buiten de tijd en overziet alles. Verleden, heden en toekomst,
het staat in het Boek geschreven. De mens weet alleen niet welke door hem/ haar gemaakte/ te maken keuzes in het Boek staan en
daarom ervaart elk mens dit niet weten als "' vrije wil "'.
De mens is een drieledig wezen: lichaam, mind (geest) en ziel.
De ziel als Godsdeel overziet alles. Verleden, heden en toekomst. De toekomst kent oneindig veel keuzes en uitkomsten. Voor de ziel is het spannend welke keuzes worden gemaakt en welke uitkomsten worden verkregen.

De ziel overziet alles als een mozaïek dat telkens verandert.
Peda schreef: Interessant is ook het thema vrije wil en Hemel. Als de mens in de Hemel niet meer kan zondigen, is dat dan niet een inperking van
de vrije wil ? Ook al zondigt de mens in de Hemel niet meer uit vrije wil, dan toch is er sprake van een beperking.
In de hemel wordt duidelijk dat er niet zoiets is als een zonde en dat er geen gebod kan worden geschonden.
Op Aarde is dat niet anders. Mensen onderling hebben afspraken en leefregels gemaakt in wetgeving.

Met een vrije wil ben je vrij om te kiezen, zijn en te hebben wat je wilt. Er is geen Goddelijke richtlijn. Slechts een advies, het Gulden Advies. "Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden en doe een ander niet datgene aan dat je zelf ook niet wilt ervaren."

De ware beperking ligt hem in het gegeven dat de mens meent Gods wil te moeten doen, om God te gehoorzamen. Dat is echter geen vrije wil. Verder wordt de vrije wil ondersteund door de almacht van God, waarop de vrije keuze wordt gemanifesteerd in resultaten. Het probleem is echter dat de mens doorgaans niet weet van het eigen potentieel. En collectief is het een chaos in keuzes maken. Vandaar dat de wereld om ons heen chaotisch overkomt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door peda »

Hallo Messenger,

C S Lewis is geen Walsch volger, hanteert dus andere premissen als Walsch en komt derhalve tot andere conclusies als Walsch.
Vertel mij Uw premissen en ik vertel U Uw conclusies ( vrij naar William James ). Simple comme bonjour.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: God ontkennen

Bericht door Petra »

peda schreef: 21 feb 2023, 15:04 Hallo Messenger,

C S Lewis is geen Walsch volger, hanteert dus andere premissen als Walsch en komt derhalve tot andere conclusies als Walsch.
Vertel mij Uw premissen en ik vertel U Uw conclusies ( vrij naar William James ). Simple comme bonjour.
Ook geen Walsh volger ?
;)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 21 feb 2023, 18:50
peda schreef: 21 feb 2023, 15:04 Hallo Messenger,

C S Lewis is geen Walsch volger, hanteert dus andere premissen als Walsch en komt derhalve tot andere conclusies als Walsch.
Vertel mij Uw premissen en ik vertel U Uw conclusies ( vrij naar William James ). Simple comme bonjour.
Ook geen Walsh volger ?
;)
Met wat Peda had geciteerd zag ik wel overeenkomsten.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door peda »

Messenger schreef: 21 feb 2023, 19:13
Met wat Peda had geciteerd zag ik wel overeenkomsten.
Tussen beide premissen namelijk de mens is een ongeschapen wezen en de premisse de mens is een geschapen wezen is nooit een gezamenlijke weg bewandeling mogelijk. Het enige gemeenschappelijke is dat bij beide weg bewandelingen de mens zijn/ haar benen gebruikt. :lol:
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Messenger »

peda schreef: 22 feb 2023, 10:05
Messenger schreef: 21 feb 2023, 19:13
Met wat Peda had geciteerd zag ik wel overeenkomsten.
Tussen beide premissen namelijk de mens is een ongeschapen wezen en de premisse de mens is een geschapen wezen is nooit een gezamenlijke weg bewandeling mogelijk. Het enige gemeenschappelijke is dat bij beide weg bewandelingen de mens zijn/ haar benen gebruikt. :lol:
Volgens jou misschien niet voor te stellen. Maar zelf dacht ik ooit zelf een schepsel te zijn, totdat mijn inzicht daarin veranderde en ik besefte dat ik mijzelf geschapen had.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door peda »

Messenger schreef: 22 feb 2023, 10:58
peda schreef: 22 feb 2023, 10:05

Tussen beide premissen namelijk de mens is een ongeschapen wezen en de premisse de mens is een geschapen wezen is nooit een gezamenlijke weg bewandeling mogelijk. Het enige gemeenschappelijke is dat bij beide weg bewandelingen de mens zijn/ haar benen gebruikt. :lol:
Volgens jou misschien niet voor te stellen. Maar zelf dacht ik ooit zelf een schepsel te zijn, totdat mijn inzicht daarin veranderde en ik besefte dat ik mijzelf geschapen had.
Als agnost, is voor mij de uitslag rond mijn persoontje tussen, ongeschapen, geschapen, of puur het resultaat van 100 % volstrekt onpersoonlijke natuurlijke krachten/ werkingen gewoon niet te weten. Ik neem dus geen positie in, maar beoordeel de door de wel-weters ingebrachte argumentatie. Argumentatie vergelijking en argumentatie beoordeling vind ik persoonlijk een nuttige bezigheid en zeker wanneer ik in de argumentatie keten ook nog eens pareltjes in doordenking tegenkom. :thumb1:
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: God ontkennen

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 22 feb 2023, 10:58
peda schreef: 22 feb 2023, 10:05

Tussen beide premissen namelijk de mens is een ongeschapen wezen en de premisse de mens is een geschapen wezen is nooit een gezamenlijke weg bewandeling mogelijk. Het enige gemeenschappelijke is dat bij beide weg bewandelingen de mens zijn/ haar benen gebruikt. :lol:
Volgens jou misschien niet voor te stellen. Maar zelf dacht ik ooit zelf een schepsel te zijn, totdat mijn inzicht daarin veranderde en ik besefte dat ik mijzelf geschapen had.
Als de mens eenmaal beseft dat beide opties in de vele verschillende reïncarnaties optreden, komt er wellicht meer begrip en acceptatie voor elkaars zienswijzen.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: God ontkennen

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 21 feb 2023, 19:13
Petra schreef: 21 feb 2023, 18:50

Ook geen Walsh volger ?
;)
Met wat Peda had geciteerd zag ik wel overeenkomsten.
Het was een grapje.. omdat Peda schreef dat Lewis geen Walsch volger is.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Messenger »

Het leven is een proces waarin God zichzelf creëert en tegelijkertijd zichzelf ervaart. Dit proces gaat eindeloos door.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 20 feb 2023, 21:18
Alpha schreef: 20 feb 2023, 16:59 Jg zullen jou nooit nadoen.
Jg volgen uit vrije wil jezus voorbeeld na.
Zij denken wel zelf na en praten geen anderen na.
Ik vroeg of de 144.000 straks in de hemel nog een vrije wil hebben of dat zij tot robots getransformeerd worden.
Zij doen jou niet na en gaan dus niet uit van nepnieuws.
Ze hebben op basis van persoonlijke ervaring daarvoor bewust gekozen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 21 feb 2023, 12:18 De vrije wil waarde @J-W is ons ingeschapen dus in de Hemel is die er ook,dus geen paniek de vrije wil is een van de grootste geschenken aan de mens.

Voorts als jij besluit een biertje te gaan drinken kan dat gewoon, de vrije wil he :)
Je kan kiezen het goede of het slechte te doen.
Helaas volgen velen Adam en Eva na en willen zelf bepalen wat goed of slecht is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

peda schreef: 21 feb 2023, 14:00 Er zijn talloze theologische gedachten over de vrije wil.
Een interessante is die van de bekende C S Lewis en die luidt vrij weergegeven aldus:

Het menselijk leven is als een boek dat God reeds vanaf het begin van Zijn schepping heeft geschreven.
De mens is de hoofdpersoon in het Boek. De mens kan kiezen wat hij/zij wil alsof er een vrije wil bestaat.
Alles wat de mens kiest, staat reeds in het Boek. God staat buiten de tijd en overziet alles. Verleden, heden en toekomst,
het staat in het Boek geschreven. De mens weet alleen niet welke door hem/ haar gemaakte/ te maken keuzes in het Boek staan en
daarom ervaart elk mens dit niet weten als "' vrije wil "'.
Is in het verhaal van C S Lewis, de "" vrije wil "" niet gelijk aan "' schijn-vrije wil "" ?
Het verhaal van C S Lewis is uiteraard een verhaal tussen vele andere theologische verhalen rond de vrije wil.

Interessant is ook het thema vrije wil en Hemel. Als de mens in de Hemel niet meer kan zondigen, is dat dan niet een inperking van
de vrije wil ? Ook al zondigt de mens in de Hemel niet meer uit vrije wil, dan toch is er sprake van een beperking. Ook rond dit
interessante thema is er een keur aan theologische lectuur op de markt. Ik heb het vaker opgemerkt, elk denkbaar thema is volledig theologisch
uitgewerkt, maar of een uitwerking iemand aanspreekt, dat is uiteraard geheel andere koek.
Er wordt veel gespeculeerd en allerlei meningen bedacht. Onder het mom van vermeende intelligentie.

Opvallend is dat blijkt, dat men niet eerst in de Bijbel gekeken heeft.

Vandaar deze teksten:

‘Gij hebt deze dingen voor wijzen en intellectuelen zorgvuldig verborgen en ze aan kleine kinderen geopenbaard.’ — LUK. 10:21.

Wat het "boek" betreft:

Prediker 7:1 Een goede naam is beter dan goede olie en de sterfdag beter dan de geboortedag. NWV.

Deze tekst is een nadenkertje. ;)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 02 mar 2023, 09:59
Snelheid schreef: 21 feb 2023, 12:18 De vrije wil waarde @J-W is ons ingeschapen dus in de Hemel is die er ook,dus geen paniek de vrije wil is een van de grootste geschenken aan de mens.

Voorts als jij besluit een biertje te gaan drinken kan dat gewoon, de vrije wil he :)
Je kan kiezen het goede of het slechte te doen.
Helaas volgen velen Adam en Eva na en willen zelf bepalen wat goed of slecht is.
Wat de keuze ook is, er wordt niet over geoordeeld. Op Aarde niet en in de hemel niet. Mooi he?

Vrije wil en onvoorwaardelijke liefde.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 21 feb 2023, 14:40
peda schreef: 21 feb 2023, 14:00 Er zijn talloze theologische gedachten over de vrije wil.
Een interessante is die van de bekende C S Lewis en die luidt vrij weergegeven aldus:

Het menselijk leven is als een boek dat God reeds vanaf het begin van Zijn schepping heeft geschreven.
De mens is de hoofdpersoon in het Boek. De mens kan kiezen wat hij/zij wil alsof er een vrije wil bestaat.
Alles wat de mens kiest, staat reeds in het Boek. God staat buiten de tijd en overziet alles. Verleden, heden en toekomst,
het staat in het Boek geschreven. De mens weet alleen niet welke door hem/ haar gemaakte/ te maken keuzes in het Boek staan en
daarom ervaart elk mens dit niet weten als "' vrije wil "'.
De mens is een drieledig wezen: lichaam, mind (geest) en ziel.
De ziel als Godsdeel overziet alles. Verleden, heden en toekomst. De toekomst kent oneindig veel keuzes en uitkomsten. Voor de ziel is het spannend welke keuzes worden gemaakt en welke uitkomsten worden verkregen.

De ziel overziet alles als een mozaïek dat telkens verandert.
Peda schreef: Interessant is ook het thema vrije wil en Hemel. Als de mens in de Hemel niet meer kan zondigen, is dat dan niet een inperking van
de vrije wil ? Ook al zondigt de mens in de Hemel niet meer uit vrije wil, dan toch is er sprake van een beperking.
In de hemel wordt duidelijk dat er niet zoiets is als een zonde en dat er geen gebod kan worden geschonden.
Op Aarde is dat niet anders. Mensen onderling hebben afspraken en leefregels gemaakt in wetgeving.

Met een vrije wil ben je vrij om te kiezen, zijn en te hebben wat je wilt. Er is geen Goddelijke richtlijn. Slechts een advies, het Gulden Advies. "Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden en doe een ander niet datgene aan dat je zelf ook niet wilt ervaren."

De ware beperking ligt hem in het gegeven dat de mens meent Gods wil te moeten doen, om God te gehoorzamen. Dat is echter geen vrije wil. Verder wordt de vrije wil ondersteund door de almacht van God, waarop de vrije keuze wordt gemanifesteerd in resultaten. Het probleem is echter dat de mens doorgaans niet weet van het eigen potentieel. En collectief is het een chaos in keuzes maken. Vandaar dat de wereld om ons heen chaotisch overkomt.
Het begrip ziel is overgenomen van o.a. de Griekse filosofie.

De bijbel geeft er een heel andere betekenis aan.

Paulus is duidelijk over filosofie:

Kolossenzen 2:8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 02 mar 2023, 10:09
Alpha schreef: 02 mar 2023, 09:59 Je kan kiezen het goede of het slechte te doen.
Helaas volgen velen Adam en Eva na en willen zelf bepalen wat goed of slecht is.
Wat de keuze ook is, er wordt niet over geoordeeld. Op Aarde niet en in de hemel niet. Mooi he?

Vrije wil en onvoorwaardelijke liefde.
Lees eens de bijbel en zie wat Gods oordeel (misj·patʹ) inhoudt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 02 mar 2023, 10:11 Paulus is duidelijk over filosofie:

Kolossenzen 2:8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. NWV.
Met andere woorden : "Verhoedde dat je wordt gevangen door de ratio van jouw verstand. Voorkom dat je zou kunnen gaan nadenken en twijfelen over wat je zeker meende te weten. Je zou zomaar van je geloof af kunnen vallen."
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 24 feb 2023, 16:52 Het leven is een proces waarin God zichzelf creëert en tegelijkertijd zichzelf ervaart. Dit proces gaat eindeloos door.
De schepper die zichzelf schept?

Heb jij je eigen geboorte veroorzaakt?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 02 mar 2023, 10:15
Alpha schreef: 02 mar 2023, 10:11 Paulus is duidelijk over filosofie:

Kolossenzen 2:8 Pas op dat niemand je vangt met filosofie en bedrieglijke, holle ideeën gebaseerd op menselijke tradities, op de basisprincipes van de wereld en niet op Christus. NWV.
Met andere woorden : "Verhoedde dat je wordt gevangen door de ratio van jouw verstand. Voorkom dat je zou kunnen gaan nadenken en twijfelen over wat je zeker meende te weten. Je zou zomaar van je geloof af kunnen vallen."
Omdat ik voortdurend ZELF nadenk en mij baseer op de Bijbelse normen en waarden, zal ik niet zo makkelijk van mijn geloof afvallen.
Ondanks jouw inspanningen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 02 mar 2023, 10:13
Messenger schreef: 02 mar 2023, 10:09
Wat de keuze ook is, er wordt niet over geoordeeld. Op Aarde niet en in de hemel niet. Mooi he?

Vrije wil en onvoorwaardelijke liefde.
Lees eens de bijbel en zie wat Gods oordeel (misj·patʹ) inhoudt.
De bijbel ken ik in deze en is tegenstrijdig met alle logica op dit gebied. De bijbelschrijvers hadden geen notie van de vrije wil en de echte onvoorwaardelijke liefde van God.
God werd gezien als een heerser zoals de Romeinse keizers, maar dan uitvergroot. Onjuister kon het niet zijn dat godsbeeld.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 02 mar 2023, 10:15
Messenger schreef: 24 feb 2023, 16:52 Het leven is een proces waarin God zichzelf creëert en tegelijkertijd zichzelf ervaart. Dit proces gaat eindeloos door.
De schepper die zichzelf schept?

Heb jij je eigen geboorte veroorzaakt?
Niet alleen ik, maar ook Gij beste Alpha.

En dat zal altijd zo blijven.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 02 mar 2023, 10:17
Alpha schreef: 02 mar 2023, 10:13 Lees eens de bijbel en zie wat Gods oordeel (misj·patʹ) inhoudt.
De bijbel ken ik in deze en is tegenstrijdig met alle logica op dit gebied. De bijbelschrijvers hadden geen notie van de vrije wil en de echte onvoorwaardelijke liefde van God.
God werd gezien als een heerser zoals de Romeinse keizers, maar dan uitvergroot. Onjuister kon het niet zijn dat godsbeeld.
Als je de Bijbel zou kennen, had je de logica ervaren.

De Bijbelschrijvers laten herhaaldelijk weten zat ZIJ wèl Gods wil wensen te doen.

Lasteraars kunnen Gods koninkrijk niet beërven, er is dan geen plaats meer voor hen op deze planeet.

Mattheüs 5:5 Gelukkig zijn degenen die zachtaardig zijn, want van hen zal de aarde worden.
Psalm 37:11 De zachtmoedigen zullen de aarde bezitten, ze zullen intens genieten van vrede in overvloed.
Jesaja 45:18 Want dit zegt Jehovah, de Schepper van de hemel, de ware God, degene die de aarde heeft gevormd, haar Maker die haar stevig heeft gefundeerd, die haar niet voor niets heeft geschapen, maar haar gemaakt heeft om bewoond te worden: ‘Ik ben Jehovah, en er is niemand anders. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 02 mar 2023, 10:19
Alpha schreef: 02 mar 2023, 10:15 De schepper die zichzelf schept?

Heb jij je eigen geboorte veroorzaakt?
Niet alleen ik, maar ook Gij beste Alpha.

En dat zal altijd zo blijven.
:D Welnee, dat deden mijn vader en mijn moeder samen!
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: God ontkennen

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 02 mar 2023, 10:24
De Bijbelschrijvers laten herhaaldelijk weten zat ZIJ wèl Gods wil wensen te doen.
Zij meenden dat zij God moesten behagen, God moesten gehoorzamen en Gods wil moesten doen.

Maar de wil van God komt hierop neer : "Jouw/Jullie wil is Mijn wil."

En dat is ook gelijk de vrije wil die je hebt om je eigen keuzes te maken.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.