Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Barnabas »

Maria K schreef: 20 mar 2022, 18:46
Barnabas schreef: 20 mar 2022, 16:03

Wat mij opvalt aan de video"s, ik heb er meerdere bekeken, is dat er een verschil is tussen wat men vertelt en wat men uitlegt. Bij het vertellen komt alles oprecht en betrouwbaar (zonder leugens) over,......

....... maar bij de uitleggingen beginnen de meningen uiteen te lopen. Daar blijkt het menselijk falen.
Dat klopt mi. als een bus.
Mensen die dit hebben beleefd, hebben dat als heel bijzonder ervaren en vaak heeft het zelfs hun levensbeschouwing definitief veranderd.
Als zij vertellen, zijn zij eerlijk in hun beleving.
Dat stukje geloof ik 100%.

Het is zo bijzonder, dat ieder zijn eigen verklaring wil geven en dan wordt het een ander verhaal.
Mensen hebben iets "gezien" en iets wonderlijks en soms iets fantastisch ervaren.
Alleen hun beschrijving is aan de hand van wat ze weten/kennen vanuit hun opvoeding en ervaringen.

Precies zoals bij hallucinaties de beelden ook als echt ervaren worden.
Maar die beelden zijn vaak een mengelmoesje uit de eigen herinneringen, gekoppeld op een manier die soms van geen kanten kan kloppen.
Maar ook vaak voortkomend vanuit een bepaald gevoel.
De nare ervaringen vanuit angsten en de mooie ervaringen vanuit wensen.
Net als bij dromen, alleen bij dromen is er achteraf een reëel inzicht, maar niet bij hallucinaties.
Dan moet de patient zijn naasten geloven en moet de patient dat aannemen.
En dan kan het lastig worden.
Soms omdat de ervaringen niet echt negetief zijn en soms zelfs ook mooi.
En het praktische functioneren en sociale omgang niet echt verstoren, als men geleerd heeft ermee om te gaan.

Dat kan geleerd worden via therapie, maar de ervaring en soms de verwondering bij een positieve BDE is zo bijzonder, dat die in het geheugen gegrift blijft en men ook wil koesteren.
Mede vanwege de grote behoefte om de eigen verklaring te geloven en dat te willen delen met anderen.

Anderen die dat echter niet kunnen begrijpen.
Deze vrouwen vertellen hun eigen persoonlijke verhaal en dat zou gerespecteerd moeten worden.
Ieder mag natuurlijk zijn eigen geloof hebben ten aanzien van hoe één en ander tot stand komt maar dat zou die vrouwen niet opgedrongen moeten worden.

Het op deze discussiesite te berde brengen prikkelt natuurlijk wel tot discussie over het onderwerp zolang men maar de persoon intact laat. Discussie over de persoon is iets anders dan discussie over het onderwerp. Wanneer men het onderwerp kan bespreken zonder het verhaal in diskrediet te brengen of de persoon erbij te noemen houdt men zich aan de regels van het forum en toont men respect. Daarin is geen onderscheidt naar man of vrouw.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Dat_beloof_ik »

Zolderworm schreef: 21 mar 2022, 09:47
Ja, dat had ik hiervoor al aangegeven als de andere mogelijke verklaring. Maar er is veel discussie over of de patiënt al of niet tijdens het moment hersendood was. En al of niet hartslag had.
Daar kan geen discussie over zijn. Iemand die hersendood is, heeft geen eigen hartslag meer en kan niet meer tot leven komen.
Anders gezegd: als iemand het kan navertellen is die niet hersendood geweest.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door peda »

Een recente inbreng:

htpss://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-ni ... varing.htm

Het is geen doorbraak, wel een teken van steeds voortzettende ( wetenschappelijke ) kennisvergaring.

Wie wat dieper wil graven kan aan het einde van het bericht links de groen aangegeven link; www.doi.org/10.3389/fnagi.2022.813531 openen.

Misschien zijn er nog meer verslagen rond personen die terwijl zij op EEG waren aangesloten, kwamen te overlijden.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Zolderworm »

Maria K schreef: 21 mar 2022, 13:31
Zolderworm schreef: 21 mar 2022, 12:45
Nee, dat is duidelijk. Maar wat vind je dan van het geval Pam Reynolds, wiens hersenactiviteit met zekerheid stil lag, toen ze de ervaring kreeg. Maar goed, ook daarover wordt verschillend gedacht. Heel benieuwd wat jij hiervan vindt.
Een duidelijke BDE.
Alle meetbare functies tot stilstand gekomen bij een sterk verlaagde lichaamstemperatuur.
Daarvan is bekend door bijna-verdrinkingen in vrieskpud water, dat er een relatief lange periode een soort schijndood kan bestaan.
Blijkbaar niet ongewoon, daar het bewust zo was geregeld en daarna ook het hart weer op gang werd gebracht.
Een buitengewoon gevaarlijke operatie, maar zonder echt onverwachte gebeurtenissen blijkbaar.

Het vertellen over de details van de vermeende gebeurtenissen tijdens de ervaringen is altijd achteraf.
Dus als het herinneringen zijn geworden, zo ook van de hallucinogene ervaringen.
En dus ook te behandelen als andere herinneringen.
De waarheidsgetrouwheid van de herinneringen van de echte gebeurtenissen in de directe omgeving, die wel ervaringen getriggerd kunnen hebben, zijn dan ook niet te beoordelen.
Door mij al zeker niet.
Nee, maar ik heb begrepen dat het hier deels om waarnemingen ging van de operatie op momenten dat ze geestelijk niet actief was. Maar het klopt dat het altijd achteraf wordt verteld. Dus dat je de aanwezigheid van de waarnemingen nooit kunt vaststellen op het moment van de flatline.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Zolderworm »

Dat_beloof_ik schreef: 21 mar 2022, 18:03
Zolderworm schreef: 21 mar 2022, 09:47
Ja, dat had ik hiervoor al aangegeven als de andere mogelijke verklaring. Maar er is veel discussie over of de patiënt al of niet tijdens het moment hersendood was. En al of niet hartslag had.
Daar kan geen discussie over zijn. Iemand die hersendood is, heeft geen eigen hartslag meer en kan niet meer tot leven komen.
Anders gezegd: als iemand het kan navertellen is die niet hersendood geweest.
Er is veel discussie over. Het spijt me.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door peda »

Een non-lokaal immaterieel bewustzijn buiten de hersenen, onttrekt zich aan wetenschappelijk onderzoek.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door hopper »

Je kunt nu eenmaal dat wat waar neemt niet waarnemen. In BDE zijn er verhalen (ik heb ze uit de eerste hand) dat men zichzelf ziet vanaf een afstand.
Dat lijkt er op te wijzen dat 'dat wat waarneemt' niet perse stoffelijke ogen nodig heeft om waar te nemen. En dat klopt. Dat laatste heb ik persoonlijk vastgesteld. Wat zeg ik? Ik doe dat iedere nacht!
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Maria K »

peda schreef: 22 mar 2022, 11:40 Een non-lokaal immaterieel bewustzijn buiten de hersenen, onttrekt zich aan wetenschappelijk onderzoek.
Ik zou het anders willen stellen.
Er is veel onderzoek naar.
Er is steeds meer bekend over hersenactiviteit met of zonder chemische en elektrische veranderingen, lichaamseigen of oiv. toevoegingen van buiten af. En de invloed ervan op het bewustzijn, het soort bewust zijn en zelfs op aspecten van de persoonlijkheid.
Maar tot nu toe is elke conclusie over een niet breingebonden entiteit te vaak en te veel gekleurd om wetenschappelijk genoemd te kunnen worden.
Zelfs ook voor empirische wetenschappen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door peda »

Maria K schreef: 22 mar 2022, 12:26
peda schreef: 22 mar 2022, 11:40 Een non-lokaal immaterieel bewustzijn buiten de hersenen, onttrekt zich aan wetenschappelijk onderzoek.
Ik zou het anders willen stellen.
Er is veel onderzoek naar.
Er is steeds meer bekend over hersenactiviteit met of zonder chemische en elektrische veranderingen, lichaamseigen of oiv. toevoegingen van buiten af. En de invloed ervan op het bewustzijn, het soort bewust zijn en zelfs op aspecten van de persoonlijkheid.
Maar tot nu toe is elke conclusie over een niet breingebonden entiteit te vaak en te veel gekleurd om wetenschappelijk genoemd te kunnen worden.
Zelfs ook voor empirische wetenschappen.
Dat klopt allemaal, maar nog steeds is niet hard bewezen dat de uit emergentie ontstane stoffelijke hersenen werkende met electriciteit en chemie voor de volle 100 % ( autonoom ) het gehele bewustzijn spectrum kunnen oplossen. Een onstoffelijke, immateriële "' component ( non-lokaliteit ) "" is eerst uitgeschakeld wanneer deze "' metafysische component "' op harde wijze als een fantasie is ontmaskerd. Zover is het nog niet, nog steeds zijn de menselijke hersenen in hun "" geestelijke "" werking een stevige "' black-box "'. Bij de huidige stand van wetenschap reeds Victoria voor de overwinning van het naturalisme roepen, vind ik persoonlijk veel te vroeg. Victoria kreten mogen in mijn optiek beslist geslaakt worden, maar het zijn vooreerst niet meer dan goed beargumenteerde kreten, dat moge niet vergeten worden. Naturalisme als De Oplossing voor Al Wat Is, is voor mij een goed onderbouwde hypothese, evenwel geen keiharde knock-out klap, waarmede de gehele metafysica definitief is uitgeschakeld.
Darwin1986
Berichten: 331
Lid geworden op: 07 mar 2022, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Darwin1986 »

hopper schreef: 22 mar 2022, 12:17 Je kunt nu eenmaal dat wat waar neemt niet waarnemen. In BDE zijn er verhalen (ik heb ze uit de eerste hand) dat men zichzelf ziet vanaf een afstand.
Dat lijkt er op te wijzen dat 'dat wat waarneemt' niet perse stoffelijke ogen nodig heeft om waar te nemen. En dat klopt. Dat laatste heb ik persoonlijk vastgesteld. Wat zeg ik? Ik doe dat iedere nacht!
Dit is dus echt onwetendheid...

De hersenen tijdens de slaap zijn overactief en niet niet actief. Dus dat kun je nooit vergelijken met een BDE.

https://www.hersenstichting.nl/dit-doen ... nen/slaap/

Als dit een van jouw bewijzen is van bewustzijn buiten het lichaam dan is het erg karig.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Zolderworm »

Darwin1986 schreef: 22 mar 2022, 19:27
hopper schreef: 22 mar 2022, 12:17 Je kunt nu eenmaal dat wat waar neemt niet waarnemen. In BDE zijn er verhalen (ik heb ze uit de eerste hand) dat men zichzelf ziet vanaf een afstand.
Dat lijkt er op te wijzen dat 'dat wat waarneemt' niet perse stoffelijke ogen nodig heeft om waar te nemen. En dat klopt. Dat laatste heb ik persoonlijk vastgesteld. Wat zeg ik? Ik doe dat iedere nacht!
Dit is dus echt onwetendheid...

De hersenen tijdens de slaap zijn overactief en niet niet actief. Dus dat kun je nooit vergelijken met een BDE.

https://www.hersenstichting.nl/dit-doen ... nen/slaap/

Als dit een van jouw bewijzen is van bewustzijn buiten het lichaam dan is het erg karig.
Het gaat er juist om dat mensen een BDE ervaren als de hersenen niet actief zijn. Zie het geval Pam Reynolds. Dit in tegenstelling tot een uittreding, waarbij de hersenen juist wel gewoon actief zijn, maar waarbij je waarneemt vanuit ander perspectief.
Only dead fish go with the flow
Darwin1986
Berichten: 331
Lid geworden op: 07 mar 2022, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Darwin1986 »

peda schreef: 22 mar 2022, 14:52 Dat klopt allemaal, maar nog steeds is niet hard bewezen dat de uit emergentie ontstane stoffelijke hersenen werkende met electriciteit en chemie voor de volle 100 % ( autonoom ) het gehele bewustzijn spectrum kunnen oplossen. Een onstoffelijke, immateriële "' component ( non-lokaliteit ) "" is eerst uitgeschakeld wanneer deze "' metafysische component "' op harde wijze als een fantasie is ontmaskerd. Zover is het nog niet, nog steeds zijn de menselijke hersenen in hun "" geestelijke "" werking een stevige "' black-box "'. Bij de huidige stand van wetenschap reeds Victoria voor de overwinning van het naturalisme roepen, vind ik persoonlijk veel te vroeg. Victoria kreten mogen in mijn optiek beslist geslaakt worden, maar het zijn vooreerst niet meer dan goed beargumenteerde kreten, dat moge niet vergeten worden. Naturalisme als De Oplossing voor Al Wat Is, is voor mij een goed onderbouwde hypothese, evenwel geen keiharde knock-out klap, waarmede de gehele metafysica definitief is uitgeschakeld.
Als je zo kritisch op alles zou zijn dan zou je er een dagtaak aan hebben... Onze hersenen bestaan uit 86 miljard hersencellen, met daartussen allerlei neurotransmitters die informatie doorgeven..

https://npokennis.nl/longread/7792/hoe- ... senen#id-1

De "ziel" wordt steeds meer een "god of the gaps" vanwege het feit dat we nu weten waar bepaalde emoties in het brein worden "gemaakt". En dat bijvoorbeeld onze voorkwab ons in staat stelt emoties te beheersen. Er zijn mensen die een verminderde voorkwab hebben en daardoor sneller hun emoties tonen.

https://biologielessen.nl/index.php/a-17/1873-voorkwab

Hoe komt het dat we dit al kunnen weten als we niet ons brein zijn maar er nog iets onstoffelijks is (dat dus geen last zou moeten hebben van het feit dat we een hersentrauma hebben opgelopen)? Hoe komt het dat breinen van hetero's en homo's anders zijn? Van mannen en vrouwen? Als het slechts de dragers zijn van onze "ziel/bewustzijn"?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Zolderworm »

Darwin1986 schreef: 22 mar 2022, 19:37
peda schreef: 22 mar 2022, 14:52 Dat klopt allemaal, maar nog steeds is niet hard bewezen dat de uit emergentie ontstane stoffelijke hersenen werkende met electriciteit en chemie voor de volle 100 % ( autonoom ) het gehele bewustzijn spectrum kunnen oplossen. Een onstoffelijke, immateriële "' component ( non-lokaliteit ) "" is eerst uitgeschakeld wanneer deze "' metafysische component "' op harde wijze als een fantasie is ontmaskerd. Zover is het nog niet, nog steeds zijn de menselijke hersenen in hun "" geestelijke "" werking een stevige "' black-box "'. Bij de huidige stand van wetenschap reeds Victoria voor de overwinning van het naturalisme roepen, vind ik persoonlijk veel te vroeg. Victoria kreten mogen in mijn optiek beslist geslaakt worden, maar het zijn vooreerst niet meer dan goed beargumenteerde kreten, dat moge niet vergeten worden. Naturalisme als De Oplossing voor Al Wat Is, is voor mij een goed onderbouwde hypothese, evenwel geen keiharde knock-out klap, waarmede de gehele metafysica definitief is uitgeschakeld.
Als je zo kritisch op alles zou zijn dan zou je er een dagtaak aan hebben... Onze hersenen bestaan uit 86 miljard hersencellen, met daartussen allerlei neurotransmitters die informatie doorgeven..

https://npokennis.nl/longread/7792/hoe- ... senen#id-1

De "ziel" wordt steeds meer een "god of the gaps" vanwege het feit dat we nu weten waar bepaalde emoties in het brein worden "gemaakt". En dat bijvoorbeeld onze voorkwab ons in staat stelt emoties te beheersen. Er zijn mensen die een verminderde voorkwab hebben en daardoor sneller hun emoties tonen.

https://biologielessen.nl/index.php/a-17/1873-voorkwab

Hoe komt het dat we dit al kunnen weten als we niet ons brein zijn maar er nog iets onstoffelijks is (dat dus geen last zou moeten hebben van het feit dat we een hersentrauma hebben opgelopen)? Hoe komt het dat breinen van hetero's en homo's anders zijn? Van mannen en vrouwen? Als het slechts de dragers zijn van onze "ziel/bewustzijn"?
De hersenen zijn een systeem. Maar daarnaast zijn er andere systemen, die in verbinding staan met de hersenen. Als de hersenen niet goed werken dan werkt de radio niet goed. Maar dat betekent niet dat er dan geen radio-uitzending is.
Only dead fish go with the flow
Darwin1986
Berichten: 331
Lid geworden op: 07 mar 2022, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Darwin1986 »

Zolderworm schreef: 22 mar 2022, 19:42 De hersenen zijn een systeem. Maar daarnaast zijn er andere systemen, die in verbinding staan met de hersenen. Als de hersenen niet goed werken dan werkt de radio niet goed. Maar dat betekent niet dat er dan geen radio-uitzending is.
Er zijn 86 miljard hersencellen (ik heb ze niet persoonlijk geteld dus geloof de wetenschap hierin). Waarom zou er uberhaupt dan nog iets onstoffelijks moeten zijn? Kan de "ik" niet worden gecreeerd door die 86 miljard samenwerkende hersencellen met alles erbij?

Voor mij is het veel logischer dat men vroeger niet wist hoeveel hersencellen er waren en dat men toen dacht "er moet een mannetje in de hersenen zijn die het orkest dirigeert"...


https://www.youtube.com/watch?v=XRBb17aWENc

Hier zie je dat we alles kunnen "in" onze hersenen en dat er dus een onstoffelijk iets niet bij te hoeven verzonnen (scheermes van Ockham).
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Inktvlam »

Darwin1986 schreef: 22 mar 2022, 19:37 De "ziel" wordt steeds meer een "god of the gaps" vanwege het feit dat we nu weten waar bepaalde emoties in het brein worden "gemaakt". En dat bijvoorbeeld onze voorkwab ons in staat stelt emoties te beheersen. Er zijn mensen die een verminderde voorkwab hebben en daardoor sneller hun emoties tonen.
Evolutie van de gaten, zul je bedoelen. Hoe wou je intelligentie uit materie maken? En ook kun je geen gedachtekracht, wilskracht of bewustzijn uit materie maken. En als intelligente wetenschappers het niet kunnen maken, hoe kun je dan verwachten dat toevallige mutaties dat wel kunnen?
De opvatting, dat een niet-intelligent proces hersenen zou kunnen produceren, is absurd. De menselijke hersenen bevatten miljarden zenuwcellen en iedere zenuwcel heeft meer dan duizend verbindingen, dat alles is precies gecoördineerd en op de juiste manier neuraal bedraad.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Darwin1986
Berichten: 331
Lid geworden op: 07 mar 2022, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Darwin1986 »

Inktvlam schreef: 22 mar 2022, 20:05 Evolutie van de gaten, zul je bedoelen. Hoe wou je intelligentie uit materie maken?
Dat moet je aan mij vragen, ik weet daar alles van.


En ook kun je geen gedachtekracht, wilskracht of bewustzijn uit materie maken.
Kun je wilskracht nader omschrijven?
Volgens mij is dat een filosofisch concept.

En als intelligente wetenschappers het niet kunnen maken, hoe kun je dan verwachten dat toevallige mutaties dat wel kunnen?
De opvatting, dat een niet-intelligent proces hersenen zou kunnen produceren, is absurd. De menselijke hersenen bevatten miljarden zenuwcellen en iedere zenuwcel heeft meer dan duizend verbindingen, dat alles is precies gecoördineerd en op de juiste manier neuraal bedraad.
Dus alle mensen met hersenbeschadigingen en hersenziekten stellen zich aan?

Je hebt gelijk met al die getallen, dus waar past dan "een onstoffelijk instrument" binnen/buiten die hersenen?
En hoe maakt dat onstoffelijke contact met iets dat stoffelijk is?
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Inktvlam »

Darwin1986 schreef: 22 mar 2022, 20:13
Inktvlam schreef: 22 mar 2022, 20:05 Evolutie van de gaten, zul je bedoelen. Hoe wou je intelligentie uit materie maken?
Dat moet je aan mij vragen, ik weet daar alles van.
Vertel !

En ook kun je geen gedachtekracht, wilskracht of bewustzijn uit materie maken.
Kun je wilskracht nader omschrijven?
Volgens mij is dat een filosofisch concept.
Weet je niet wat wilskracht is?

En als intelligente wetenschappers het niet kunnen maken, hoe kun je dan verwachten dat toevallige mutaties dat wel kunnen?
De opvatting, dat een niet-intelligent proces hersenen zou kunnen produceren, is absurd. De menselijke hersenen bevatten miljarden zenuwcellen en iedere zenuwcel heeft meer dan duizend verbindingen, dat alles is precies gecoördineerd en op de juiste manier neuraal bedraad.
Dus alle mensen met hersenbeschadigingen en hersenziekten stellen zich aan?
Ik hoef toch niet uit te leggen, dat we in een onvolmaakte wereld leven? Er zijn ziektes, beschadigingen, krassen en deuken.

Je hebt gelijk met al die getallen, dus waar past dan "een onstoffelijk instrument" binnen/buiten die hersenen?
En hoe maakt dat onstoffelijke contact met iets dat stoffelijk is?
Over hoe maak ik me niet zo druk. We zien dagelijks dat het werkt. En ook hebben we gezien dat uittredingen bestaan.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Darwin1986
Berichten: 331
Lid geworden op: 07 mar 2022, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Darwin1986 »

Inktvlam schreef: 22 mar 2022, 20:54 Vertel !
Evolutie!

Weet je niet wat wilskracht is?
Niet dat het een bestaand iets is. Het is enkel filosofisch. Of noem het psychisch..

Ik hoef toch niet uit te leggen, dat we in een onvolmaakte wereld leven? Er zijn ziektes, beschadigingen, krassen en deuken.
O, en je vond nogwel dat de hersenen perfect waren?
De opvatting, dat een niet-intelligent proces hersenen zou kunnen produceren, is absurd. De menselijke hersenen bevatten miljarden zenuwcellen en iedere zenuwcel heeft meer dan duizend verbindingen, dat alles is precies gecoördineerd en op de juiste manier neuraal bedraad.
I am confused

Over hoe maak ik me niet zo druk. We zien dagelijks dat het werkt. En ook hebben we gezien dat uittredingen bestaan.
We zien dat het werkt, maar niet dat een onstoffelijk iets is dat zorgt dat het gebeurt. We zien dat onze hersenen doen wat ze doen. En de laatste zin is dus precies waar we over discussieren :clown:
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Dat_beloof_ik »

Zolderworm schreef: 22 mar 2022, 11:20
Dat_beloof_ik schreef: 21 mar 2022, 18:03

Daar kan geen discussie over zijn. Iemand die hersendood is, heeft geen eigen hartslag meer en kan niet meer tot leven komen.
Anders gezegd: als iemand het kan navertellen is die niet hersendood geweest.
Er is veel discussie over. Het spijt me.
Dat hoeft jou niet te spijten. Ik weet dat veel mensen er toch discussie over voeren, bij gebrek aan kennis.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Zolderworm »

Dat_beloof_ik schreef: 22 mar 2022, 21:24
Zolderworm schreef: 22 mar 2022, 11:20
Er is veel discussie over. Het spijt me.
Dat hoeft jou niet te spijten. Ik weet dat veel mensen er toch discussie over voeren, bij gebrek aan kennis.
Oeps, dan heb je je hierin niet verdiept. Heb je "Seeing myself" van Susan Blackmore al gelezen? Of "Neurophilosophie" van P. Churchland. Er is genoeg filisofische en hersenwetenschappelijk literatuur over de zoektocht naar het bewustzijn in de hersenen. En over BDE's en uittredingen.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door peda »

Darwin1986 schreef: 22 mar 2022, 19:37
peda schreef: 22 mar 2022, 14:52 Dat klopt allemaal, maar nog steeds is niet hard bewezen dat de uit emergentie ontstane stoffelijke hersenen werkende met electriciteit en chemie voor de volle 100 % ( autonoom ) het gehele bewustzijn spectrum kunnen oplossen. Een onstoffelijke, immateriële "' component ( non-lokaliteit ) "" is eerst uitgeschakeld wanneer deze "' metafysische component "' op harde wijze als een fantasie is ontmaskerd. Zover is het nog niet, nog steeds zijn de menselijke hersenen in hun "" geestelijke "" werking een stevige "' black-box "'. Bij de huidige stand van wetenschap reeds Victoria voor de overwinning van het naturalisme roepen, vind ik persoonlijk veel te vroeg. Victoria kreten mogen in mijn optiek beslist geslaakt worden, maar het zijn vooreerst niet meer dan goed beargumenteerde kreten, dat moge niet vergeten worden. Naturalisme als De Oplossing voor Al Wat Is, is voor mij een goed onderbouwde hypothese, evenwel geen keiharde knock-out klap, waarmede de gehele metafysica definitief is uitgeschakeld.
Als je zo kritisch op alles zou zijn dan zou je er een dagtaak aan hebben... Onze hersenen bestaan uit 86 miljard hersencellen, met daartussen allerlei neurotransmitters die informatie doorgeven..

https://npokennis.nl/longread/7792/hoe- ... senen#id-1

De "ziel" wordt steeds meer een "god of the gaps" vanwege het feit dat we nu weten waar bepaalde emoties in het brein worden "gemaakt". En dat bijvoorbeeld onze voorkwab ons in staat stelt emoties te beheersen. Er zijn mensen die een verminderde voorkwab hebben en daardoor sneller hun emoties tonen.

https://biologielessen.nl/index.php/a-17/1873-voorkwab

Hoe komt het dat we dit al kunnen weten als we niet ons brein zijn maar er nog iets onstoffelijks is (dat dus geen last zou moeten hebben van het feit dat we een hersentrauma hebben opgelopen)? Hoe komt het dat breinen van hetero's en homo's anders zijn? Van mannen en vrouwen? Als het slechts de dragers zijn van onze "ziel/bewustzijn"?
Uiteraard spelen de stoffelijke hersenen een dominante rol bij specifieke bewustzijnsprocessen daar is voldoende wetenschappelijk bewijs voor.
De grote vraag, waar mijn inbreng over ging, is of de conclusie terecht is dat de hersenen 100 % van het gehele bewustzijnsspectrum leveren en dat daarmede bewustzijn buiten de hersenen gekwalificeerd kan worden als een "' sprookjesverhaal "'. Daar zie ik in jouw reactie geen beargumenteerd antwoord op. Dat persoonlijk, dus subjectief, de huidige stand van weten voor naturalisten voldoende is om die conclusie te trekken, is ook bekend. Maar subjectieve waardering, blijft subjectief en wordt nooit objectieve waarheid. Jij kunt ook jouw gelijk niet op harde wijze bewijzen en daar gaat mijn inbreng over. Metafysica kan noch hard bewezen noch hard ontkend worden.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door hopper »

De mens die tot zelfkennis is gekomen die weet dat bewustzijn niet in de hersens zit.
De rest die speculeert nog omtrent dat onderwerp.

Ergo: bewustzijn is niet eens op een plaats, het krijgt plaats in de mens als mij.
Als ik als sterfelijk mens sterf dan kan bewustzijn die plaats niet langer in nemen.
Daar kom je bij BDE uit.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 23 mar 2022, 09:52 De mens die tot zelfkennis is gekomen die weet dat bewustzijn niet in de hersens zit.
De rest die speculeert nog omtrent dat onderwerp.

Ergo: bewustzijn is niet eens op een plaats, het krijgt plaats in de mens als mij.
Als ik als sterfelijk mens sterf dan kan bewustzijn die plaats niet langer in nemen.
Daar kom je bij BDE uit.
Het zolderwormisme, dat eigenlijk in grond het psychisch monisme is, plaats nooit iets "in iets". Het ontkent zelfs het wezenlijke bestaan van ruimte en tijd, zoals wij die waarnemen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door Inktvlam »

Darwin1986 schreef: 22 mar 2022, 21:04
Inktvlam schreef: 22 mar 2022, 20:54 Vertel !
Evolutie!
Evolutie creëert intelligentie? Dus niet-intelligentie creëert intelligentie. :shock:

Darwin1986 schreef:
Weet je niet wat wilskracht is?
Niet dat het een bestaand iets is. Het is enkel filosofisch. Of noem het psychisch..
Ik ken een kwaadaardige dictator, volgens mij is hij buitengewoon wilskrachtig. Hij slaagt erin vrijwel iedereen zijn wil op te leggen. Hoe kun je dan zeggen dat wilskracht een niet bestaand iets is?

Darwin1986 schreef:
Ik hoef toch niet uit te leggen, dat we in een onvolmaakte wereld leven? Er zijn ziektes, beschadigingen, krassen en deuken.
O, en je vond nogwel dat de hersenen perfect waren?
Darwin1986 schreef:
De opvatting, dat een niet-intelligent proces hersenen zou kunnen produceren, is absurd. De menselijke hersenen bevatten miljarden zenuwcellen en iedere zenuwcel heeft meer dan duizend verbindingen, dat alles is precies gecoördineerd en op de juiste manier neuraal bedraad.
I am confused
Het woord “perfect” heb ik niet gebruikt. Het doet wonderwel wat het moet doen.
De complexiteit van het brein is verbluffend. Het menselijk brein heeft meer schakelingen dan alle computers op aarde.
Het brein herbergt zo'n 200 miljard zenuwcellen, die via honderden biljoenen synapsen met elkaar verbonden zijn. Elke synaps functioneert als een microprocessor en tienduizenden ervan kunnen een enkel neuron verbinden met andere zenuwcellen. Alleen al in de hersenschors zijn er ongeveer 125 biljoen synapsen, ongeveer het aantal sterren in 1500 melkwegstelsels.
Men ontdekte dat de complexiteit van de hersenen alles te boven gaat wat men zich had voorgesteld, bijna op het punt dat het niet te geloven is, zegt Stephen Smith, een professor in moleculaire en cellulaire fysiologie en senior auteur van het artikel dat de studie beschrijft:
Eén synaps is een microprocessor - met zowel geheugenopslag als informatieverwerkingselementen – en is meer dan slechts een aan/uit-schakelaar. In feite kan één synaps zo'n 1.000 schakelaars op moleculaire schaal bevatten. Een enkel menselijk brein heeft meer schakelaars dan alle computers en routers en internetverbindingen op aarde.
https://www.cnet.com/tech/computing/hum ... -on-earth/

Darwin1986 schreef:We zien dat het werkt, maar niet dat een onstoffelijk iets is dat zorgt dat het gebeurt. We zien dat onze hersenen doen wat ze doen. En de laatste zin is dus precies waar we over discussieren :clown:
Het woord “onstoffelijk” zou ik niet gebruiken. Alles is afkomstig uit de geestelijke wereld, dus ook materie, al is het dan verdicht of verduisterd en met een harde schil. Uiteindelijk moet ook het materiële heel geleidelijk weer terugkeren naar de geestelijke wereld.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Bijna dood ervaring, dit is wat vrouwen werkelijk zijn

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 23 mar 2022, 11:47
hopper schreef: 23 mar 2022, 09:52 De mens die tot zelfkennis is gekomen die weet dat bewustzijn niet in de hersens zit.
De rest die speculeert nog omtrent dat onderwerp.

Ergo: bewustzijn is niet eens op een plaats, het krijgt plaats in de mens als mij.
Als ik als sterfelijk mens sterf dan kan bewustzijn die plaats niet langer in nemen.
Daar kom je bij BDE uit.
Het zolderwormisme, dat eigenlijk in grond het psychisch monisme is, plaats nooit iets "in iets". Het ontkent zelfs het wezenlijke bestaan van ruimte en tijd, zoals wij die waarnemen.
Daarom ben ik ook geen zolderwormist. Ik ontken de wereld dan ook niet zoals ik die waarneem. Dat zou ook nooit kunnen, het is bewustzijn wat de wereld waarneemt. Bewustzijn is zich bewust van de wereld, maar behoort zelf niet tot 'de wereld'.

Daarom acht ik het mogelijk dat bij een stervend mens (bijvoorbeeld een auto-ongeluk) het bewustzijn de plaats (de persoon) verlaat en zichzelf als stervend persoon ziet liggen. Soms gaat dan het sterven op het nippertje niet door en dan heeft de persoon een BDE gehad.

In jouw filosofie is uittreden niet eens mogelijk, iemand die uittreedt ziet immers zijn lichaam ergens liggen....
Dat lichaam blijft per definitie in 'de wereld'.