Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door hopper »

https://aravlive.files.wordpress.com/20 ... iteit1.pdf
De leer van non-dualiteit, of Advaita Vedanta, is door vele leraren, zoals Śrī Ramaṇa Maharṣi, Patañjali, Śrī Vāsiṣṭha, Śrī Kṛṣṇa en zelfs Jezus in vele geschriften, zoals de Bha- gavad Gītā, de Upaniṣads, de Bijbel, Aṣṭavakra Gītā en Yoga Vāsiṣṭha verwoord.
Niks nieuws onder de zon, ook de bijbel gaat over non-dualiteit. Jezus was een leraar in non-dualiteit. Net zoals veel collega's van hem.
Hij legt uit dat het onderscheid tussen de mens en de wereld als van elkaar onafhankelijke entiteiten op misleiding berust en dat er alleen een ondeelbaar bewustzijn is, vol van geluk en vrij van elke vorm van gebondenheid.
Dat jij gescheiden bent van de wereld is misleiding. Degene die jou misleidt, dat ben je zelf.
Hij legt uit dat het Opperste Zelf (Brahman) de enige werkelijkheid is, ondeelbaar en vrij van elk onderscheid.
Alleen Brahman (zelf) is werkelijk. Waarmee uiteraard niet het 'zelf' wordt bedoeld welke in de wereld rondwandelt.
Die zelf is onwerkelijk: dat is een zelf-illusie. Jammer, maar zo is het.
Figuurlijk ge- sproken, is Māyā de sluier van het niet-weten, of onwetendheid, waardoor men zich de on- werkelijkheid van de wereld niet bewust is. Śaṅkara stelt dat bevrijding van onwetendheid alleen door kennis van onze ware aard, Brahman, gerealiseerd kan worden.
Klopt. Waar zelfkennis over gaat is het je ontdoen van onwetendheid. En daarmee hebben we gelijk het eerste struikelpunt. Als ik schrijf dat jij onwetend bent, dan begint je ego op te spelen. En zo blijf je in het veld van onwetendheid. Want het ego heeft er een broertje dood aan als Hopper wetend is en *vul maar in* niet. Ego is zó voorspelbaar....
Er is ik noch de wereld, maar één ondeel- baar, non-duaal bewustzijn. Deze opperste waarheid kan alleen gerealiseerd worden door het zoeken naar de antwoorden op de vragen 'wie ben ik?' en 'wat is de wereld?'.
Alleen door deze vragen serieus te beantwoorden kan het onwerkelijke verlaten worden. Dat is een weg. (Ik ben de weg, het leven en de waarheid). Ten diepste is alleen non-duaal bewustzijn werkelijk. Maar pas op! Dit mag nooit een geloof zijn, het is zoals geschreven staat een realisatie.
Dit on- derzoek leidt uiteindelijk tot het zien en laten vallen van identificaties met illusoire bedek- kingen, zoals individualiteit (wat ik geloof te zijn) en het wereldbeeld bestaande uit namen en vormen. Dan blijkt dat wanneer deze identificaties wegvallen, wat er overblijft, namelijk het persoonlijke Zelf en het Universele Zelf, één en hetzelfde ondeelbare bewustzijn is.
Dit is de meest indrukwekkende ontdekking uit mijn leven. Het persoonlijke zelf en het Universele Zelf zijn één. Of zoals Jezus zegt: ik en de Vader zijn één.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door hopper »

Volgens Śaṅkara is onderzoek in de vorm van observatie en contemplatie in de stille staat (vicāra)2 de enige methode en het gebruik van onderscheidingsvermogen of rede (viveka)3 de vereiste gave c.q. het instrument om de staat van non-dualiteit te realiseren. Deze
werkwijze vormt de rode draad die in de werken van Śaṅkara steeds te herkennen is.
Met observatie wordt 'de stille getuige' bedoeld. Wie begrijpt wat ik daar mee bedoel is al een eind op weg.
De stille getuige is 'dat' wat van jouw leven getuige is zonder sympathie of antipathie.
Op het moment dat jij in paniek bent is de stille getuige dat nooit.

Contemplatie is alleen mogelijk als je bekend met de stilte van de geest.
Heb je nog dagelijks woede uitbarstingen? Dan zal je geest wel niet verstild zijn.
Contemplatie betekent het scheiden van iets uit zijn omgeving.
En wat scheidt je? Je scheidt de waarnemer af van alles wat je waarneemt.
Śaṅkara waarschuwt ook dat bij dit onderzoek inspanning, vastberadenheid en volharding de noodzakelijke vereisten zijn om je van je bedekkingen te bevrijden zodat de werkelijk- heid, het Zelf of Brahman, zich kan openbaren.
Brahman openbaart zich niet omdat jij dat wilt. Besef dat je zelf het probleem bent waarom Brahman zich niet openbaart.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door hopper »

Zoals bij vele andere leerstellingen stelt ook Śaṅkara dat de zoeker die de door hem ge- toonde weg van onderzoek naar zelfkennis wil ingaan, daar in voldoende mate op voorbe- reid moet zijn. Hij noemt hierbij als de vier voornaamste kwaliteiten: onthechtheid, onder- scheid tussen het voorbijgaande en het eeuwige, een natuurlijke inactiviteit en een sterk verlangen naar zelfkennis.
Ook hier vinden we weer terug dat het voorbijgaande (de tijd) niet werkelijk is.
Maar mensen zijn gehecht aan zaken welke zich in de tijd bevinden: geld, goederen, seks, macht, noem maar op.


Brahman kan geen seks hebben, kan geen macht uitoefenen, kan geen geld of goed bezitten. Enz enz.
Darwin1986
Berichten: 331
Lid geworden op: 07 mar 2022, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Darwin1986 »

Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Bastiaan73 »

Lief dagboek,

...
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Darwin1986
Berichten: 331
Lid geworden op: 07 mar 2022, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Darwin1986 »

https://www.youtube.com/watch?v=xhiFkEz-SOg

[modbreak Trajecto] Uit het reglement: 8. Plaats geen links zonder uitleg erbij wat je ermee beoogt. (...)
Darwin1986
Berichten: 331
Lid geworden op: 07 mar 2022, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Darwin1986 »

https://www.youtube.com/watch?v=8StlRODFCTM

[modbreak Trajecto] Uit het reglement: 8. Plaats geen links zonder uitleg erbij wat je ermee beoogt. (...)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door hopper »

Beelden zijn het geziene en het oog is hun ziener
Dat oog is het geziene en de geest is zijn ziener.
Gedachten zijn het geziene en de getuige is hun ziener; De getuige zelf, wordt door niets anders gezien.
Binnen de Advaita Vedanta zien we hetzelfde als bij de mystiek van Rumi of Meister Eckhart.
Er is 'iets' in jou wat ziet. Zelfs je gedachten worden 'gezien'. Op het moment dat jij jezelf denkt (De gedachte/bedachte ik) wordt dat gezien.
Bewustzijn is dan ook 'dat wat ziet'. En alles wat je ziet dat ben je niet. Kijk in de spiegel naar je beeltenis en dat ben je niet....
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Bastiaan73 »

Bewustzijn is een illusie.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Mullog
Berichten: 3836
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Mullog »

Alleen linken naar filmpjes zonder toelichting in een situatie waarin er wat geruzied wordt in een ander topic vind ik niet kies. Ik heb dit bericht gemeld.
Darwin1986
Berichten: 331
Lid geworden op: 07 mar 2022, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Darwin1986 »

Mullog schreef: 22 mar 2022, 21:54 Alleen linken naar filmpjes zonder toelichting in een situatie waarin er wat geruzied wordt in een ander topic vind ik niet kies. Ik heb dit bericht gemeld.
Je meldt het maar, kan mij niets schelen..

Als je niet snapt dat ik het plaatste om aan te geven: GA LEVEN! WEES EEN MENS!

In plaats van dat zweverige gedoe, waar bepaalde mensen mee komen (wie de schoen past trekke de kar)

[modbreak Bonjour] Ik zou het wel prettig vinden als het je wel wat kan schelen. Zet er een beetje tekst bij, zodat anderen niet hoeven te raden wat je hiermee wil zeggen.
Mullog
Berichten: 3836
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Mullog »

Darwin1986 schreef: 22 mar 2022, 21:57
Mullog schreef: 22 mar 2022, 21:54 Alleen linken naar filmpjes zonder toelichting in een situatie waarin er wat geruzied wordt in een ander topic vind ik niet kies. Ik heb dit bericht gemeld.
Je meldt het maar, kan mij niets schelen..

Als je niet snapt dat ik het plaatste om aan te geven: GA LEVEN! WEES EEN MENS!

In plaats van dat zweverige gedoe, waar bepaalde mensen mee komen (wie de schoen past trekke de kar)
Het hoeft je ook niet iets te schelen. Ik meld zelden iets maar als ik iets meld, meld ik dat.

En wat linken naar youtube is niet echt duidelijk als boodschap "GA LEVEN! WEES EEN MENS!" nog even los van dat eenieder zelf mag bepalen hoe iemand wenst te leven. Tenslotte hoef je hem niet te lezen of met hem in gesprek.

Even goede vrienden hoor en verder laat ik het bierbij want het is hier vreselijk off-topic.
Darwin1986
Berichten: 331
Lid geworden op: 07 mar 2022, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Darwin1986 »

Mullog schreef: 22 mar 2022, 22:03 Even goede vrienden hoor en verder laat ik het bierbij want het is hier vreselijk off-topic.
In dit topic is niets offtopic
Snelheid
Berichten: 10787
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Snelheid »

Laat @Mullog nou gelijk hebben,maar goed nu waar het om gaat.

De werkelijkheid heer @Hopper is een nevel gordijn van een wegtrekkende onwerkelijkheid wat de zuivere werkelijkheid weergeeft; meer smaken zijn er in deze niet. Je zou ook kunnen zeggen de weegschaal blijft staan maar het kilo gewicht is de werkelijkheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Bastiaan73 »

Snelheid schreef: 22 mar 2022, 22:26 Laat @Mullog nou gelijk hebben,maar goed nu waar het om gaat.

De werkelijkheid heer @Hopper is een nevel gordijn van een wegtrekkende onwerkelijkheid wat de zuivere werkelijkheid weergeeft; meer smaken zijn er in deze niet. Je zou ook kunnen zeggen de weegschaal blijft staan maar het kilo gewicht is de werkelijkheid.
Persoonlijk vind ik het uitschuiven van een trombone minder vanzelfsprekend. Maar goed, mijn koelkast zit daar niet mee. Zolang de Sahara af en toe de cancelcultuur relativeert valt het best mee met die doperwten. Ga mij nou niet vertellen dat jouw ventilator meer feeling heeft met de astrale wereld want daarin kan slechts een illusionaire ziel achter zijn oor krabben. Bovendien vond de bakker mijn schoenen veel mooier dan al die -ismes. Dus hoe je het ook wendt of keert, vermenigvuldigen is niet geschoten maar helaas; wel mis. Plus of min de wortel uit b kwadraat min vier a c is normaal gesproken dan één van de agendapunten. Nu echter komt dat vanwege uitlatingen van de achterburen op losse schroeven te staan; natuurlijk of onnatuurlijk. Ter land, ter zee en in de lucht dan maar; op hoop van zegen.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door hopper »

Dit voorbeeld kan nader uitbreid worden, waarbij het niet om een bekende gaat, maar om twee willekeurige mensen, beiden in het nu. Wanneer men voorbij gaat aan al hun ogen- schijnlijke kenmerken als geslacht, kleding, huidskleur, maar ookaan kenmerken als karak- ter, geloof, gedrag, enz., blijft er voor beiden niets anders over dan 'mens'. Al de verander- lijke en vergankelijke kenmerken zijn slechts beperkende en veranderlijke toevoegingen op de 'mens' die in de kern vrij van deze kenmerken is.

Bij nader onderzoek blijkt dat zelfs de 'mens' over een aantal ogenschijnlijke toevoegsels beschikt waarmee hij zich identificeert, zoals het hebben van een lichaam, levenskracht, denkvermogen, intelligentie, de ervaring van geluk en wat hij denkt te zijn. Wanneer ook deze identificaties worden herkend en kunnen worden opgegeven, is wat er overblijft puur gewaarzijn alleen, vrij van elke identificatie. Dit is de enige werkelijkheid van de mens: puur bewustzijn, het Zelf of Ātman, onveranderlijk, eeuwig, onbegrensd en vrij van elk kenmerk. Daśaślokī, (zie bijlage) is een voorbeeld van dit proces van eliminatie.
Het zelf kan bevrijd worden van alle identificaties. Ik zou mijzelf hier kunnen identificeren als een niet-trol omdat andere forumdeeelnemers dit topic ver-trollen. Maar als ik dat doe, dan doe ik mijn ziel een ego aan, een identificatie als een niet-trol.

Het daadwerkelijke zelf (puur bewustzijn) is onbegrensd. Zou ik mijzelf wederom een ego aan doen, dan begrens ik mijzelf.
Het is het ego wat de grens is......
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door hopper »

Zodoende valt ook te weten dat iedere seksist, homohater, vrouwenmepper enz in ego-land verkeert.
Hij of zij doet dat zichzelf aan. Daarom sprak Jezus ook het "Vader, vergeef hun, ze weten niet wat ze doen. "

Het beperkte ego is per definitie onwetend. En als onwetenden ergens een hekel aan hebben is het dat een ander wel tot weten zijn gekomen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door hopper »

Naast het kennen van de werkelijke aard van de mens is ook het kennen van de werkelijke aard van de wereld eveneens alleen mogelijk door het aanwenden van de methode van anvayavyatireka. Wanneer de kenmerken die wij aan de wereld toekennen geëlimineerd worden blijft alleen de door deze kenmerken verhulde bestaansgrond over.

Met kennis van het zelf is ook kennis van 'de wereld' mogelijk. De wereld voor ons is niet werkelijk. Daarom is een vertrek uit deze wereld ook een noodzakelijkheid. (De mystieke dood). Alleen dan kan men tot de werkelijkheid toetreden. Zolang je nog als een ego in de wereld leeft heb je een verhouding met diezelfde wereld en daarmee een verhouding met het veranderlijke, het onwerkelijke.

Dat is ook de symboliek van de kruisdood van Jezus, hij stierf in deze wereld. Het lege graf staat symbool voor het ego wat leeg is......
Een andere wijze dan waarop christenen beschouwen. Maar dan mogen zij uiteraard zelf weten.
Snelheid
Berichten: 10787
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 23 mar 2022, 09:46 Zodoende valt ook te weten dat iedere seksist, homohater, vrouwenmepper enz in ego-land verkeert.
Hij of zij doet dat zichzelf aan. Daarom sprak Jezus ook het "Vader, vergeef hun, ze weten niet wat ze doen. "

Het beperkte ego is per definitie onwetend. En als onwetenden ergens een hekel aan hebben is het dat een ander wel tot weten zijn gekomen.
Egoland heer @Hopper is net de Efteling het niet bestaande in de onwerkelijkheid van de werkelijkheid. de aspecten zijn daarin oneindig in de desbetreffende werkelijkheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 23 mar 2022, 11:49
hopper schreef: 23 mar 2022, 09:46 Zodoende valt ook te weten dat iedere seksist, homohater, vrouwenmepper enz in ego-land verkeert.
Hij of zij doet dat zichzelf aan. Daarom sprak Jezus ook het "Vader, vergeef hun, ze weten niet wat ze doen. "

Het beperkte ego is per definitie onwetend. En als onwetenden ergens een hekel aan hebben is het dat een ander wel tot weten zijn gekomen.
Egoland heer @Hopper is net de Efteling het niet bestaande in de onwerkelijkheid van de werkelijkheid. de aspecten zijn daarin oneindig in de desbetreffende werkelijkheid.
Heb je dit zelf bedacht? Wat voor sigaar heb je gerookt?
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10787
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Snelheid »

Zolderworm schreef: 23 mar 2022, 11:59
Snelheid schreef: 23 mar 2022, 11:49

Egoland heer @Hopper is net de Efteling het niet bestaande in de onwerkelijkheid van de werkelijkheid. de aspecten zijn daarin oneindig in de desbetreffende werkelijkheid.
Heb je dit zelf bedacht? Wat voor sigaar heb je gerookt?
Helemaal zelf; en sigaar..................... voorlopig niet ;normaal Balmoral.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 23 mar 2022, 12:04
Zolderworm schreef: 23 mar 2022, 11:59
Heb je dit zelf bedacht? Wat voor sigaar heb je gerookt?
Helemaal zelf; en sigaar..................... voorlopig niet ;normaal Balmoral.
Ja, dat is wel de beste van de slechtsten.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 23 mar 2022, 11:49
hopper schreef: 23 mar 2022, 09:46 Zodoende valt ook te weten dat iedere seksist, homohater, vrouwenmepper enz in ego-land verkeert.
Hij of zij doet dat zichzelf aan. Daarom sprak Jezus ook het "Vader, vergeef hun, ze weten niet wat ze doen. "

Het beperkte ego is per definitie onwetend. En als onwetenden ergens een hekel aan hebben is het dat een ander wel tot weten zijn gekomen.
Egoland heer @Hopper is net de Efteling het niet bestaande in de onwerkelijkheid van de werkelijkheid. de aspecten zijn daarin oneindig in de desbetreffende werkelijkheid.
Inderdaad, het ego verkeert in sprookjesland, een onwerkelijkheid.
Darwin1986
Berichten: 331
Lid geworden op: 07 mar 2022, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Darwin1986 »

hopper schreef: 23 mar 2022, 09:46 Zodoende valt ook te weten dat iedere seksist, homohater, vrouwenmepper enz in ego-land verkeert.
Hij of zij doet dat zichzelf aan. Daarom sprak Jezus ook het "Vader, vergeef hun, ze weten niet wat ze doen. "

Het beperkte ego is per definitie onwetend. En als onwetenden ergens een hekel aan hebben is het dat een ander wel tot weten zijn gekomen.
Dus de vrouwenmepper doet het zichzelf aan? De vrouwenmepper doet het vooral de vrouwen aan die hij mept. Of hij moet zo hard slaan dat hij zijn hand breekt. De meeste vrouwenmeppers vinden het helemaal niet erg dat ze vrouwen meppen. Zelfde geldt overigens ook voor seksist en homohater. Als kan het zijn dat je innerlijk een homohater bent en dat homo's dit niet doorhebben. Dan doet de homohater het vooral zichzelf aan ja, als hij ermee zit.

Jezus sprak de woorden "vergeef hun" over joden die hem lieten kruisigen. Wat dit met egoland en dergelijke te maken heeft, gooi maar in mijn niet bestaande pet.
Darwin1986
Berichten: 331
Lid geworden op: 07 mar 2022, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Werkelijkheid en onwerkelijkheid.

Bericht door Darwin1986 »

hopper schreef: 23 mar 2022, 09:44 Het zelf kan bevrijd worden van alle identificaties. Ik zou mijzelf hier kunnen identificeren als een niet-trol omdat andere forumdeeelnemers dit topic ver-trollen. Maar als ik dat doe, dan doe ik mijn ziel een ego aan, een identificatie als een niet-trol.

Het daadwerkelijke zelf (puur bewustzijn) is onbegrensd. Zou ik mijzelf wederom een ego aan doen, dan begrens ik mijzelf.
Het is het ego wat de grens is......
Dus jij bent nu een onbegrensd, puur bewustzijn? Dan zou je in pricipe vandaag met de trollen koffie kunnen drinken, ook als de ene in Zeeland woont en de ander in Groningen?

Mensen die denken/zeggen dat ze geen ego zijn/hebben zijn (wat mij betreft) de grootste ego's.