Het hemd is nader dan de rok.

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door hopper »

Mooi. Laten we ons dan richten op dat wat positief is.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1822
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Yours »

Pas met Pasen kunnen we weer iets positiefs verwachten, want het is nu Vastentijd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Mart »

hopper schreef: 04 apr 2022, 17:21 Volgens mij schiet je jezelf in je voet met je excessieve jacht op Snelheid, Mart.
Nee Hopper. Meer dan tienmaal een lange ban, honderden modbreaks en waarschuwingen, waarvan eentje gisteren en ook vandaag weer, en legio weekbans, waarvan de laatste zojuist weer is afgelopen, toont dat er in al die jaren niets is geleerd.
Iedereen weet inmiddels wel dat je Snelheid voorgoed geband wilt hebben.
Klopt. Ik had graag verbetering gezien, maar nadat hij - naast alles dat hij reeds deed - de geloofwaardigheid van mensen publiekelijk in twijfel trok, waaronder eveneens mijn Joodse afkomst, het feit dat ik in Spanje woon, Russisch spreek, etc., heb ik er genoeg van. Dat het mij en anderen vanwege hem telkens mag overkomen, is omdat deze recidivist steeds weer terug mag komen en aantoonbaar gewoon doorgaat. Misschien moet ik het gewoon terugdoen zodat het escaleert en er wel maatregelen moeten worden genomen -- helemaal niet mijn stijl echter, maar ik begin het het overwegen waard te vinden.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door hopper »

Mart schreef: 04 apr 2022, 21:51 Misschien moet ik het gewoon terugdoen
Deze hemd past mij niet...
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Mart »

hopper schreef: 04 apr 2022, 23:44
Mart schreef: 04 apr 2022, 21:51 Misschien moet ik het gewoon terugdoen
Deze hemd past mij niet...
Is ook allesbehalve mijn stijl, maar ik heb evenmin zin me weer te laten beledigen door een onverbeterlijke recidivist die zich nooit wat heeft aangetrokken van de meer dan tien lange bans, legio weekbans, honderden modbreaks en waarschuwingen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door callista »

Mart schreef: 05 apr 2022, 00:09
hopper schreef: 04 apr 2022, 23:44

Deze hemd past mij niet...
Is ook allesbehalve mijn stijl, maar ik heb evenmin zin me weer te laten beledigen door een onverbeterlijke recidivist die zich nooit wat heeft aangetrokken van de meer dan tien lange bans, legio weekbans, honderden modbreaks en waarschuwingen.
Ik weet hoe erg beledigingen kunnen aankomen...je had mij eens moeten horen hier achter mijn PC met mijn getier....
Tja........niemand die het hoorde, anders was ik voor 100 jaar gebanned.

Maar misschien kun je het even aanzien; ik krijg de indruk dat het nu veel beter gaat; echt veel beter.... :thumb1: ...wat niet wegneemt dat het bij jou nog heel diep kan zitten en dat begrijp ik wel.
Het deed me destijds ook wel wat.....

Ik heb datzelfde met o.a. die pizzabakker.......dat blijft ook hangen ....teveel getreiter.....ziek werd ik ervan....en nog als ik er aan denk...
:kiss1:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Mart »

callista schreef: 05 apr 2022, 00:15 Maar misschien kun je het even aanzien; ik krijg de indruk dat het nu veel beter gaat; echt veel beter.... :thumb1:
Okay
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Petra »

callista schreef: 05 apr 2022, 00:15
Ik weet hoe erg beledigingen kunnen aankomen...je had mij eens moeten horen hier achter mijn PC met mijn getier....
Tja........niemand die het hoorde, anders was ik voor 100 jaar gebanned.

Maar misschien kun je het even aanzien; ik krijg de indruk dat het nu veel beter gaat; echt veel beter.... :thumb1: ...wat niet wegneemt dat het bij jou nog heel diep kan zitten en dat begrijp ik wel.
Het deed me destijds ook wel wat.....

Ik heb datzelfde met o.a. die pizzabakker.......dat blijft ook hangen ....teveel getreiter.....ziek werd ik ervan....en nog als ik er aan denk...
:kiss1:
Ik ken het dus ik snap je heel goed!
En al snap ik sommige reacties van Piebe ook wel, bepaalde dingen gaan te ver.
Dat heb ik met Maria, te ver, te hard, te veel, te gemeen voor zomaar een zand erover en leuk en aardig doen.
Maar wat Snelheid betreft zeg ik..hopla voort op de positief ingeslagen weg hoor.

[modbreak Bonjour] Je kan je blijkbaar niet inhouden. In ben nu al jaren met jou bezig. Het is genoeg. Je hebt je volgende weekban.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door J-W »

Petra schreef: 05 apr 2022, 07:37 ...........Dat heb ik met Maria, te ver en te veel voor zomaar een zand erover en leuk en aardig doen.........
Topics die over geruzie gaan boeien mij niet en lees ik niet of heel vluchtig en dan alleen de laatste reactie in een lange reeks want ruzietopics doen het altijd goed. Jouw afgeven op Maria boeit me dus ook niet, Maria kennende en jouw getreiter op FT met RRF kennende, je wist van geen ophouden, lijkt het mij niet aan Maria liggen dat jij haar niet mag. Ik heb daarom het gevoel dat je helemaal niet leuk en aardig bent, wat overigens voor een goede discussie niet echt het belangrijkste is, maar tegen iedereen maar doet alsof zolang je niet tegengesproken wordt. Mijn gevoel is verder niet belangrijk voor de andere forumdeelnemers en ga ik nog snel even een paar andere topics doornemen voordat ik met mijn dagelijkse werkzaamheden begin maar wilde dit even kwijt.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door hopper »

Mart schreef: 05 apr 2022, 00:09
hopper schreef: 04 apr 2022, 23:44

Deze hemd past mij niet...
Is ook allesbehalve mijn stijl, maar ik heb evenmin zin me weer te laten beledigen door een onverbeterlijke recidivist die zich nooit wat heeft aangetrokken van de meer dan tien lange bans, legio weekbans, honderden modbreaks en waarschuwingen.
Pas op jezelf, Mart. Dat is wat ik wil zeggen. De negeermodus is ook een optie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10091
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Messenger »

Maria K schreef: 03 apr 2022, 08:36 De ander houdt liever de ellende ver van zijn bed.
Want als eenling en als niet politiek leider aan de andere kant van het continent, kan een mens niets met deze vreselijke ellende en voelt zich slechts een klein radertje.
Ik heb geen invloed op het wereldleed. De nieuwsberichten die ik tot me laat komen doseer ik en ik zoek afleiding in films en series en talkshows die al ruim een maand over niets anders gaan dan de oorlog in Oekraïne zap ik weg.

Als mijn gedachten alle kanten op vliegen is dat niet altijd gezond. Dus dat laat ik niet gebeuren. De mensheid kent vele gebeurtenissen die vreselijk en rampzalig zijn. Veelal heeft dat een religieuze oorzaak. Voor mij is veel nieuws de ver van mijn bed show. Ik lig er geen moment wakker van.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Willempie »

Messenger schreef: 05 apr 2022, 11:53
Maria K schreef: 03 apr 2022, 08:36 De ander houdt liever de ellende ver van zijn bed.
Want als eenling en als niet politiek leider aan de andere kant van het continent, kan een mens niets met deze vreselijke ellende en voelt zich slechts een klein radertje.
Ik heb geen invloed op het wereldleed. De nieuwsberichten die ik tot me laat komen doseer ik en ik zoek afleiding in films en series en talkshows die al ruim een maand over niets anders gaan dan de oorlog in Oekraïne zap ik weg.

Als mijn gedachten alle kanten op vliegen is dat niet altijd gezond. Dus dat laat ik niet gebeuren. De mensheid kent vele gebeurtenissen die vreselijk en rampzalig zijn. Veelal heeft dat een religieuze oorzaak. Voor mij is veel nieuws de ver van mijn bed show. Ik lig er geen moment wakker van.
Maar je moet wel even je vlaggetje veranderen want die is uit de mode. Het hoort nu een blauw met geel vlaggetje te zijn. :)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10091
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Messenger »

Willempie schreef: 05 apr 2022, 13:11
Messenger schreef: 05 apr 2022, 11:53
Ik heb geen invloed op het wereldleed. De nieuwsberichten die ik tot me laat komen doseer ik en ik zoek afleiding in films en series en talkshows die al ruim een maand over niets anders gaan dan de oorlog in Oekraïne zap ik weg.

Als mijn gedachten alle kanten op vliegen is dat niet altijd gezond. Dus dat laat ik niet gebeuren. De mensheid kent vele gebeurtenissen die vreselijk en rampzalig zijn. Veelal heeft dat een religieuze oorzaak. Voor mij is veel nieuws de ver van mijn bed show. Ik lig er geen moment wakker van.
Maar je moet wel even je vlaggetje veranderen want die is uit de mode. Het hoort nu een blauw met geel vlaggetje te zijn. :)
Mijn regenboog is voor alle Russische en Oekraïense onderdrukte homo's, of elders ter wereld.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Maria K »

Mart schreef: 05 apr 2022, 00:09 Is ook allesbehalve mijn stijl, maar ik heb evenmin zin me weer te laten beledigen door een onverbeterlijke recidivist die zich nooit wat heeft aangetrokken van de meer dan tien lange bans, legio weekbans, honderden modbreaks en waarschuwingen.
Heel begrijpelijk.
En zo heeft ieder zijn karakter en manier van omgaan met dit soort dingen.
Bij sommige relaties zijn de verhoudingen en ook de geschiedenis gewoon openbaar en zijn er duidelijk mensen, die het ook hetzelfde zien.

Ik zwijg zolang mogelijk, mede daar het dan meestal vanzelf doodbloedt.
Maar reageer dan wel soms positief op andere meer positieve berichten.
Ik hoop daardoor duidelijk te maken de persoon te respecteren, maar wel sterk te protesteer tegen sommige uitlatingen.
Een enkele maal geef ik duidelijk mijn mening in één of een paar berichten en soms heb ik daar helemaal geen zin in, als de sfeer totaal kapot is en al meerderen over elkaar heenbuitelen.

Maar ook zoals mijn pet staat, vooral als het gaat om onwaarheden over mijn forumvrienden, die op dat moment niet zelf een weerwoord (kunnen) hebben.
En negatieve omschrijvingen uit privé correspondentie, in bedekte termen of niet, die heel duidelijk ook voor andere forumdeelnemers te lezen zijn.

Ik denk, dat ik toch een keer, tot op grote hoogte, openheid van zaken ga geven vanuit mijn gevoel en gezichtspunt, omdat toch steeds hetzelfde blijft terug komen.
Maar dan niet hier.
hopper schreef: 05 apr 2022, 10:57 Pas op jezelf, Mart. Dat is wat ik wil zeggen. De negeermodus is ook een optie.
Klopt, als het alleen binnen een paar topics zou zijn en niet overal en ook off topic.
Als het het hele forum door gaat, dan wordt je als nieuwsgierige en ook argeloze forummer er steeds weer onverwacht met je neus op gedrukt.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Willempie »

Messenger schreef: 05 apr 2022, 13:43
Willempie schreef: 05 apr 2022, 13:11

Maar je moet wel even je vlaggetje veranderen want die is uit de mode. Het hoort nu een blauw met geel vlaggetje te zijn. :)
Mijn regenboog is voor alle Russische en Oekraïense onderdrukte homo's, of elders ter wereld.
O.K. Het was maar een plagertje.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Maria K »

J-W schreef: 05 apr 2022, 07:54
Petra schreef: 05 apr 2022, 07:37 ...........Dat heb ik met Maria, te ver en te veel voor zomaar een zand erover en leuk en aardig doen.........
Topics die over geruzie gaan boeien mij niet en lees ik niet of heel vluchtig en dan alleen de laatste reactie in een lange reeks want ruzietopics doen het altijd goed. Jouw afgeven op Maria boeit me dus ook niet, Maria kennende en jouw getreiter op FT met RRF kennende, je wist van geen ophouden, lijkt het mij niet aan Maria liggen dat jij haar niet mag. Ik heb daarom het gevoel dat je helemaal niet leuk en aardig bent, wat overigens voor een goede discussie niet echt het belangrijkste is, maar tegen iedereen maar doet alsof zolang je niet tegengesproken wordt. Mijn gevoel is verder niet belangrijk voor de andere forumdeelnemers en ga ik nog snel even een paar andere topics doornemen voordat ik met mijn dagelijkse werkzaamheden begin maar wilde dit even kwijt.
Dank voor je steun.
Maar GG is geen FT.
Allemaal oude koek en niet bekend voor de meeste mensen hier en zeker niet in het minst ook voor Trajecto, die daarop moet modereren.

Ik hoopte hier voor iedereen, die mij niet kende vers te beginnen op GG.
En zuiver en alleen om mijn persoon beoordeeld zou worden.
En dat zo ook geldend voor andere FT-ers.
Dat ze zuiver op hun woorden en gedrag geloofd zouden moeten worden en niet, omdat ze toevallig ook lid zijn van FT.
En niet dat de stemming en ook de oordelen, bepaald zouden worden door hen die ooit om wat reden dan ook op FT afgewezen werden.

Niet dus, want behalve een paar mensen met een zuivere open objectieve blik, zagen wat er gebeurde.
Niet vaak, maar heel belangrijk voor mij, daar die het voor mij mede waard maakten me niet echt weg te laten treiteren.

Met de gedachte, dat mensen niet gek zijn en er ook het hunne van zouden gaan denken, als ze mij beter zouden leren kennen.
Nochthans heeft heel lang geduurd, voordat men hier in alle eerlijkheid mij om mezelf en mijn eigen woorden wilde leren kennen en tegemoet ging treden.
Ik denk, dat ondertussen wel bekend is, dat er heel veel is geschreven, gespiegeld, geprojecteerd en in hokjes gestopt.

Dit even een detail van hoe mensen elkaar ook kunnen benaderen.
Waarom zo is dan weer de vraag voor dit topic.

Voer voor psychologen en andere geïnteresseerden met niet alleen gezond boerenverstand en ook kinderlogica, maar dus ook een open mind naar andere mensen.
En niet alleen naar de meest controversiële ideeën.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1486
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Robert Frans »

Ik denk dat we hier met twee belangrijke ontwikkelingen te maken hebben:

1.
Het openbare, anonieme internet is steeds minder een plaats geworden voor gezonde, inhoudelijke discussies. Vóór de komst van de sociale media waren fora en blogs de enige plaatsen waar je laagdrempelig je ideeën kon uiten. Toen was er natuurlijk ook wel gedonder bij tijd en wijle, maar de fora hadden hun vrij duidelijk afgebakende doelgroepen en discussies konden er vrij lang vrij inhoudelijk en genuanceerd zijn.
Sinds de stormachtige opkomst van de sociale media en de algehele verharding in de samenleving door allerlei maatschappelijke ontwikkelingen, is die harde toon ook binnengeslopen op de fora en de nog bestaande blogs hier en daar. De relatief beschermde omgeving dat een goed gemodereerd forum enigszins bood, werd afgebroken door users die social media gewend en daarom veel minder goed te modereren waren.
Sowieso zijn uitsluitend schriftelijk gevoerde discussies lastiger te onderhouden, omdat je elkaar niet in de ogen kunt kijken en daardoor soms een tekst heel anders kunt interpreteren dan wat de ander bedoeld. Het beste is dan natuurlijk om altijd van iemands goede intenties uit te gaan en even navraag bij diegene te doen, maar die gave is nu eenmaal niet rijkelijk bedeeld op het internet, zeker niet als men het echt radicaal met iemand oneens is.

2.
Geloofsgesprek begon, even heel kort door de bocht gezegd, als een christelijk forum, werd toen een vrijzinnig-christelijk forum, vervolgens een vrijblijvend geloofsforum en zal waarschijnlijk uiteindelijk een algemeen levensbeschouwelijk forum worden waarin het atheïsme steeds meer de boventoon zal voeren.
Nu al zie je dat het christendom er niet meer de standaard is en zelfs zonder moderatie openlijk op haar fundamenten bekritiseerd wordt door vrijzinnige, gnostische en seculiere users. Voor de oorspronkelijke users, waar ik er ook een van was, is het forum vrij onherkenbaar veranderd.
Dit is een tendens die je ook in veel kerken en kloosters ziet: zodra men het christelijk geloof loslaat of teveel verdund omwille van laagdrempeligheid en het 'gewoon willen zijn', is het een kwestie van tijd voordat men feitelijk gewoon seculier is met enige christelijke rituelen en jargon.
Maar omdat bewust gelovigen nu juist iets 'geheel anders' zoeken, vertrekken zij uit zulke kerken of kloosters, of gaan er überhaupt niet heen. En omdat vrijzinnige tot seculiere gelovigen sowieso niet veel belang hechten aan kerkgang en gebed, vertrekken zij uiteindelijk ook, of sterven uit. Waarom immers nog naar de kerk gaan, als zij feitelijk niets anders meer te bieden heeft dan wat 'de wereld' al biedt, maar dan tien jaar later?
Het Evangelie laat zich nu eenmaal niet vermengen met de wereld: het is alles of niets.

Zijn dit dingen om iets of iemand kwalijk te nemen? Wat mij betreft niet. Dingen gaan zoals ze nu eenmaal gaan en de crew is nu eenmaal geheel vrij in het bepalen welke koers dit forum zou moeten gaan. Als zij wil dat dit een levensbeschouwelijk forum wordt en de meeste users willen dan ook, dan moet ze daar vooral voor gaan. En als zij echt geen christenen hier meer zou willen, dan is het mij geen probleem om hier te vertrekken.
Zelf ben ik in een ver verleden moderator van een ander forum geweest en weet uit ervaring hoe lastig het kan zijn de balans te bewaren tussen het willen toestaan van vrije discussies en het willen handhaven op de koers en doelgroep van een forum.
Voor mij is het alleen wel jammer dat de christelijke fora waar ik actief op was aan het uitsterven of aan het onherkenbaar veranderen zijn, zodanig dat ik nergens echt gewoon op internet met mensen ongestoord over mijn geloof kan uitwisselen.
Het is zoals het is, ik kan nu eenmaal niet alles krijgen wat ik wil en misschien heb ik inmiddels nu wel een keer alles gezegd wat gezegd moest worden. Het waren mooie tijden, maar aan alles komt een eind, behalve aan Gods barmhartigheid. En op Hem blijf ik daarom maar vertrouwen.
Vrede en alle goeds
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door hopper »

Amen! Ik heb ook wel het gevoel alles gezegd te hebben.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door callista »

Dit forum is altijd al van het begin af aan duidelijk in de header....voor niet-dogmatische christenen en levensbeschouwingen...en wat men verder nog bezighoudt...
Daarom is het ook zo breed....voor elke doelgroep....
Een goede zet !
Maar sommigen zijn nooit tevreden.....

Dus voor iedereen; zelfs later zijn er hier ook afdelingen...ook al eerder ---opgesteld voor meer dogmatische en orthodoxe christenen, maar ja...die zie je daar niet meer.......zo was het vroeger ook al...eerst de wens en later geen animo meer...maar meedoen in de andere topics...ook prima...

Maar ja, het merendeel in Nederland is al seculier en dat zal alleen maar toenemen.

Wie dat niet lijkt gaat toch naar Credible?
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Snelheid »

RF schreef;En op Hem blijf ik daarom maar vertrouwen.
Inderdaad en voor de rest :praying1: :w :w

Voorts gewoon het echte leven leven. :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 05 apr 2022, 17:11 Amen! Ik heb ook wel het gevoel alles gezegd te hebben.
Als je de topic opening leest, dan weet je dat dit niet een feedback topic is, maar een topic waar je van gedachten kunt wisselen en ook kunt vragen kunt stellen en overdenken hoe het toch komt dat de één volkomen anders resgeert dan de ander, als onderwerpen en reacties van anderen het gemoed beroeren.
En dat zeker niet alleen bij meningsverschillen, maar ook als je iets leest wat je emotioneel raakt, zowel positieg als negatief.
Ik weet dat je zoveel als mogelijk zelf stoïstijns wil regeren en voelen.
Maar ook, dat dit lang niet altijd lukt zoals je zou willen.

Als jij vindt, dat je er alles over hebt gezegd dan is dat prima. :thumb1:

Dan wil ik je een vraag stellen.
Hoe komt het toch dat je de ene dag jouw verhaal en denkwijze heel helder kunt verwoorden, waardoor ik je helemaal begrijp?
En de andere keer zo vaag uit je woorden komt, dat ik er geen touw aan vast kan knopen, omdat je gedachten alle kanten op gaan?
En je jezelf zelf binnen ee aantal berichten lijkt tegen te spreken?
Niet als kritiek, maar als gemeende vraag.
Want hoe langer en hoe meer ik je leerde kennen, hoe meer ik dacht je te begrijpen.
Maar klopt dat wel?

Vanaf de allereerste berichten die ik van je las ooit, heb ik dat opgemerkt.
Je wilde toen ook al graag gehoord en begrepen worden, maar als je alleen maar onbegrip tegen kwam werd je alleen steeds vager.
Vaagtaal noemde ik dat. In kritisch gezelschap dat dit ook zo uit, blijf je dan nergens en werden je woorden steeds meer een praten [url=https://www.ensie.nl/anw/ins-blaue-hinein"ins blaue hinein"[/url]
Weet je nog wel?

Ik ken dat wel. Door te schrijven worden mij ook vaak veel dingen helderder.
Echter minder geschikt voor een goede communicatie met anderen, die dat niet kunnen volgen en er dus niets van begrijpen.
Realiseer je je dat zelf ook?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Maria K »

Robert Frans schreef: 05 apr 2022, 15:52 Ik denk dat we hier met twee belangrijke ontwikkelingen te maken hebben:
1...............
2.........
Geloofsgesprek begon, ..........

Zijn dit dingen om iets of iemand kwalijk te nemen? Wat mij betreft niet. Dingen gaan zoals ze nu eenmaal gaan en de crew is nu eenmaal geheel vrij in het bepalen welke koers dit forum zou moeten gaan. ...............
Als vanouds een mooie tekst en samenvatting van wat en hoe je er tegen aan kijkt, van wat er gaande is.
Mi. klopt dat ook wel grotendeels.
Een forum is ook een weerspiegeling van de samenleving, ook al wordt het nog meer uitvergroot als dat je het privé zou kunnen tegenkomen en beleven.
Dat zie ik ook in mijn eigen omgeving steeds extremer in oordelen naar andere "groepen".

Ik ben nu echter meer nieuwsgierig naar en over hoe je het pesrsoonlijk "voelt en beleeft" en misschien een uitleg van hoe jij denkt, dat dat zo kan ontstaan bij mensen.
Als het voor jouw te persoonlijk is,.......misschien over hoe je erover denkt hoe dat bij anderen zou kunnen ontstaan en functioneren.
En minder over het je in het algemeen erover "denkt".

Dus ook voor jou:
Zou je ook iets kunnen vertellen over wat je denkt, wat wat meer on topic is?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door hopper »

Maria K schreef: 05 apr 2022, 19:12

Dan wil ik je een vraag stellen.
Hoe komt het toch dat je de ene dag jouw verhaal en denkwijze heel helder kunt verwoorden, waardoor ik je helemaal begrijp?
En de andere keer zo vaag uit je woorden komt, dat ik er geen touw aan vast kan knopen, omdat je gedachten alle kanten op gaan?
En je jezelf zelf binnen ee aantal berichten lijkt tegen te spreken?
Niet als kritiek, maar als gemeende vraag.
Want hoe langer en hoe meer ik je leerde kennen, hoe meer ik dacht je te begrijpen.
Maar klopt dat wel?
Het hangt er van af welke Hopper aan het woord is. De Hopper die schrijft over zijn ervaring in het beschouwelijke.
Of de Hopper die schrijft vanuit non-dualistisch standpunt.
Dat is mijzelf tegenspreek daar ben ik me van bewust. Het begrip 'bestaan' is het moeilijkste begrip wat er is.
Op dat punt spreek ik mijzelf vaak tegen.
Vanaf de allereerste berichten die ik van je las ooit, heb ik dat opgemerkt.
Je wilde toen ook al graag gehoord en begrepen worden, maar als je alleen maar onbegrip tegen kwam werd je alleen steeds vager.
Vaagtaal noemde ik dat. In kritisch gezelschap dat dit ook zo uit, blijf je dan nergens en werden je woorden steeds meer een praten [url=https://www.ensie.nl/anw/ins-blaue-hinein"ins blaue hinein"[/url]
Weet je nog wel?

Ik ken dat wel. Door te schrijven worden mij ook vaak veel dingen helderder.
Echter minder geschikt voor een goede communicatie met anderen, die dat niet kunnen volgen en er dus niets van begrijpen.
Realiseer je je dat zelf ook?

Ja. Soms begrijp ik zelf naderhand niet eens meer wat ik heb geschreven. Mystiek/non-dualiteit kent een eigen wijze van uitdrukken welke buiten het bereik van het conceptuele denken ligt. De bijbel staat er vol mee. Vandaar dat ik altijd bots met gelovigen, zij lezen het conceptueel en soms zelfs letterlijk. Maar ook de verzen van Rumi staan vol met non-conceptuele tekst. Conceptuele denkers zullen die 'vaagtaal' nooit begrijpen.

Het is niet zo dat ik graag gehoord en begrepen wil worden, ik schrijf meer voor mijzelf en als daar een leuk gesprek uit voortvloeit (anderen kunnen je stimuleren) is dat mooi meegenomen. Inderdaad, door te schrijven wordt het voor mezelf helderder. En dat anderen mij een gestoorde gast vinden realiseer ik me ook.
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Snelheid »

Hopper schreef; Soms begrijp ik zelf naderhand niet eens meer wat ik heb geschreven.

Dat is niet erg heer @Hopper dat is juist het zaaien en loslaten en je weet loslaten is winnen......................dus blijf schrijven in alle blijheid en strijdbaarheid in opgang tot het alles. :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Het hemd is nader dan de rok.

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 05 apr 2022, 19:44
Maria K schreef: 05 apr 2022, 19:12

Dan wil ik je een vraag stellen.
Hoe komt het toch dat je de ene dag jouw verhaal en denkwijze heel helder kunt verwoorden, waardoor ik je helemaal begrijp?
En de andere keer zo vaag uit je woorden komt, dat ik er geen touw aan vast kan knopen, omdat je gedachten alle kanten op gaan?
En je jezelf zelf binnen ee aantal berichten lijkt tegen te spreken?
Niet als kritiek, maar als gemeende vraag.
Want hoe langer en hoe meer ik je leerde kennen, hoe meer ik dacht je te begrijpen.
Maar klopt dat wel?
Het hangt er van af welke Hopper aan het woord is. De Hopper die schrijft over zijn ervaring in het beschouwelijke.
Of de Hopper die schrijft vanuit non-dualistisch standpunt.
Dat is mijzelf tegenspreek daar ben ik me van bewust. Het begrip 'bestaan' is het moeilijkste begrip wat er is.
Op dat punt spreek ik mijzelf vaak tegen.
Vanaf de allereerste berichten die ik van je las ooit, heb ik dat opgemerkt.
Je wilde toen ook al graag gehoord en begrepen worden, maar als je alleen maar onbegrip tegen kwam werd je alleen steeds vager.
Vaagtaal noemde ik dat. In kritisch gezelschap dat dit ook zo uit, blijf je dan nergens en werden je woorden steeds meer een praten [url=https://www.ensie.nl/anw/ins-blaue-hinein"ins blaue hinein"[/url]
Weet je nog wel?

Ik ken dat wel. Door te schrijven worden mij ook vaak veel dingen helderder.
Echter minder geschikt voor een goede communicatie met anderen, die dat niet kunnen volgen en er dus niets van begrijpen.
Realiseer je je dat zelf ook?

Ja. Soms begrijp ik zelf naderhand niet eens meer wat ik heb geschreven. Mystiek/non-dualiteit kent een eigen wijze van uitdrukken welke buiten het bereik van het conceptuele denken ligt. De bijbel staat er vol mee. Vandaar dat ik altijd bots met gelovigen, zij lezen het conceptueel en soms zelfs letterlijk. Maar ook de verzen van Rumi staan vol met non-conceptuele tekst. Conceptuele denkers zullen die 'vaagtaal' nooit begrijpen.

Het is niet zo dat ik graag gehoord en begrepen wil worden, ik schrijf meer voor mijzelf en als daar een leuk gesprek uit voortvloeit (anderen kunnen je stimuleren) is dat mooi meegenomen. Inderdaad, door te schrijven wordt het voor mezelf helderder. En dat anderen mij een gestoorde gast vinden realiseer ik me ook.
Je vertoont groot zelfinzicht in deze.
Daarom blijf ik je ook serieus nemen, ook al lees ik vaak je monologen in vogelvlucht.
Alleen als je sterk begint te domimeren en aan de gang gaat zoals laatst, met steeds stapels nieuwe berichten, waar ik dan nieuwsgierig naar wil gaan kijken, begin ik me ook weleens te ergeren als ik alleen woordendiarree lees.
Sorry voor de uitdrukkig, maar ik ken geen ander zo duidelijke uitdrukking voor hoe het op mij overkomt. :oops:
:flower1:
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.