'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door hopper »

https://debezieling.nl/je-bent-het-lich ... n-maharaj/
Hoe kan ik de 101 gesprekken, de 511 pagina’s, samenvatten? Eigenlijk heel eenvoudig: 'Ontdek wie je bent'. Nisargadatta zegt zelf ook dat het heel simpel is. Je moet écht willen weten, wie of wat je bent, dat moet je eerste prioriteit zijn. Je moet alert zijn, je moet erop gebrand zijn. En je niet (willen) laten afleiden door dingen die je kunnen betoveren of hypnotiseren. 'Het juk is licht', om met een andere meester te spreken (vgl. Mattheüs, 11,25-30), maar je moet het wel heel serieus nemen.
De auteur vergelijkt hier Nisargadatta Maharaj met Jezus en hij heeft gelijk. Beiden waren leraren betreffende zelfkennis. Ben jij de projectie? De duisternis? Of ben je het licht? Dat laatste mag je best serieus en letterlijk nemen.
Eckhart Tolle spreekt over twee dimensies: de horizontale, die verloopt in de tijd, van je geboorte tot je dood, en betreft alles wat daartussenin kan ‘gebeuren’. En de verticale dimensie, die van het NU, het enige moment dat werkelijk is, de grond, je aanwezigheid, de bron, het transcendente).
In dit bestek: de duisternis (de projectie) leeft in de tijd van geboorte tot dood. De projectie is de zelf-illusie.
Nisargadatta lijkt radicaler. Alleen de verticale dimensie ‘bestaat’, de horizontale is eigenlijk alleen maar fantasie. Onze ‘persoonlijkheid’ en ‘de wereld’ hebben het karakter van een droom. Je hebt het licht (verticaal) en wat daarin verschijnt (horizontaal). Alleen het licht zelf is echt.
Op zich ben ik het met Nisargadatta eens, alleen de verticale dimensie is werkelijk. Maar om de horizontale dimensie als fantasie af te doen vind ik wel erg kort door de bocht. Het licht heeft geen functie zonder de duisternis.
Roemi zegt: “Je mag alles vergeten behalve dat ene.” En ‘dat ene’ is de ziel. Zou het kunnen zijn dat ziel steeds meer wordt vergeten? De psychologie is heilig verklaard, maar is grotendeels zielkunde zonder ziel geworden.
Rumi heeft gelijk , wie de ziel kent kent alles. Psychologie is in feite onbelangrijk. Dat is alleen voor noodgevallen. Maar daar zijn er natuurlijk wel heel erg veel van, omdat de mens graag dwaalt....
Ooit vroeg een jonge man uit de VS aan Nisargadatta hoe hij dacht over drugs. Zijn verassende antwoord was dat de verslaving aan gedachten een groter probleem is: “Je leeft sowieso in een ‘gedrogeerde’ illusiewereld. Ga daar eerst maar eens wat aan doen.”
Een verslaving aan je eigen gedachten is erger dan verslaafd zijn aan nicotine. Van dat laatste ga je 10 jaar eerder dood, van dat eerste ben je al dood.
Voor veel westerlingen klinkt het vreemd en paradoxaal om denken als probleem te zien. Het wordt vaak eerder als oplossing gezien. Maar Lao Tse zei: “Stop thinking and end your problems." En Ramana Maharshi merkte op: je bent verder op het spirituele pad, naarmate je minder denkt.

Ook Jezus waarschuwde voor dwangmatig denken en piekeren: het voegt geen el aan je leven toe; zoek liever de natuur op, kijk eens hoe mooi de bloemen zijn.
Als je begint in te zien dat je eigen gedachten/denkwereld het probleem is, dan schiet je al aardig op. Dat wat je in werkelijkheid bent kan namelijk niet gedacht worden. In feite zijn de meeste mensen verslaafd aan hun gedachte/bedachte ik.
Je hoeft sowieso niet te worden wat je al bent. Je denkt dat je ‘de persoon’ bent, die je kent, maar dat is alleen het oppervlakkige omhulsel dat geplaatst is boven op de diepte, je eigenlijke identiteit, wat je altijd-al bent en nooit-niet bent. Maar je realiseert het je nog niet.
In werkelijkheid bestaat 'de persoon' helemaal niet. De persoon is slechts verschijning, duister. (Staat ook in de bijbel trouwens Jes. 45:7)
Laat ál je vragen varen, op één na:

“Wie ben ik?”

Dát je bent is immers het enige onbetwistbare feit.

Dus “Ik ben” is zeker, maar “ik ben dit of dat” is niet zeker.

Doe er alles aan om uit te zoeken wat je werkelijk bent.

Als je wilt weten wat je bent, moet je eerst uitzoeken wat je niet bent.

Ontdek dus eerst alles wat je niet bent.

Je bent niet je lichaam, niet je gevoelens, niet je gedachten, niet iets in de tijd, of ruimte, niet dit of dat.

Niets concreets of abstracts dat je waar kunt nemen, kun jij zijn.

Juist vanwege het feit dat je iets waarneemt, is het duidelijk dat je niet kunt zijn wát je waarneemt.
In een notendop: alles wat je kunt waarnemen dat ben je niet. Jouw lichaam verschijnt alleen maar in de ruimtetijd. Niks bijzonders, dat stopt vanzelf weer. Ben je daar ook weer van af.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door Snelheid »

Die jongens van ver weg brengen ook de oplossing niet,zelfs helemaal niet ,maar het Licht moet niet een vals schemerlicht zijn want dan is het Noorderlicht een optie.Voorts echt licht is helder en Licht.

Hoe gaat deze draad verlopen :| :?:
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door hopper »

https://satyasatsang.nl/satsang-traditi ... aharaj.htm
Wanneer je in die staat van bewustzijn bent, ben je in een positie om de gedachtestroom te observeren; je observeert alle gedachten die zich aandienen - jij staat buiten die gedachten. Je identificeert je er niet mee. En omdat je het lichaam en zijn handelingen observeert, maak jij daar geen deel van uit; je staat los van het lichaam. Dan ben je in bewustzijn: dat is het eerste stadium. Wanneer je uitsluitend bewustzijn bent, ben je het hele gemanifesteerde bestaan. Dát moet gerealiseerd worden. Dan, ervan uitgaande dat je bent, is alles er: je wereld en je God. Jij bent de eerste oorzaak, de eerste vereiste voor al het andere dat bestaat, of het nu je God of je wereld betreft. Jij verwijlt in bewustzijn. In je aandacht zou alleen bewustzijn moeten zijn. Dat is meditatie.
Wat bewustzijn doet is gade slaan, getuige zijn. Daar kun je gebruik van maken om tot kennis van je zelf te komen.
De stille getuige is getuige van jóuw leven. Zo kan de innerlijke guru ontwaken. Deze zal altijd morsdood blijven zolang jij denkt dat je deze persoon, levend in dit lichaam bent. Zelf-illusie is een keuze....
erblijf in ‘ik ben’ en de bron van alle kennis welt in je op en openbaart het mysterie van het heelal. Tijdens dat openbaringsproces zal je individuele persoonlijkheid, die beperkt is tot je lichaam, zich verruimen tot het gemanifesteerde universum. Je zult je realiseren dat jij het universum met jouw ‘lichaam’ doordringt en omarmt. Dat staat bekend als ‘Zuivere Hoogste Kennis’. Ondanks alles weigert de geest, zelfs in de schitterende zuivere staat, te geloven dat hij geen entiteit is.
In de meest zuivere staat is de ziel nog slechts in de zelf-verhouding. Terwijl evengoed 'de wereld' nog wordt gade geslagen. Dat zijt gij.
Dat is wat er in feite gerealiseerd kan worden.
Nu komen we tot een zeer subtiel punt. Wat is er in jou dat die kennis dat ‘je bent’ - of van jouw standpunt bekeken ‘ik ben’ - begrijpt, zonder dat er een naam, een benoeming of een woord bij hoort?
Niets.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 08 apr 2022, 19:18 Die jongens van ver weg brengen ook de oplossing niet,zelfs helemaal niet ,maar het Licht moet niet een vals schemerlicht zijn want dan is het Noorderlicht een optie.Voorts echt licht is helder en Licht.

Hoe gaat deze draad verlopen :| :?:
De mens kan alleen zelf het Licht realiseren. In die realisatie maakt het niet meer uit wie de leraar is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door hopper »

Liefde zegt 'Ik ben alles', Wijsheid zegt 'Ik ben niets’, Tussen deze twee stroomt mijn leven..…

Volgens mij oorspronkelijk uit de koker van Rumi.
Maar daar ben ik niet zeker van.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door hopper »

https://www.janvandelden.org/bronnen/ge ... uari-1981/
Bezoeker : Ik besta en God bestaat.

Maharaj : Nee, God kan alleen maar bestaan als ik weet dat ik besta. Alleen als ik bewust ben van mijn eigen bestaan, alleen dan kan er een God bestaan. God is alleen maar een concept, dat we ons eigen maken omdat we vinden, dat we ons ergens aan vast moeten kunnen houden, een steun moeten hebben. Maar in de grond van de zaak is God niet onderscheiden van wat “Ik Ben”, want ik ben het bewustzijn van het bestaan. Wat mij betreft heeft God nooit bestaan.
Een uitspraak over God. Als jouw gedachten al een verslaving zijn evenals het geconceptualiseerde ik.
Wat zal dan de geconceptualiseerde God zijn?

Om iets zinnigs over God te zeggen moet je eerst af van de zelf-illusie.
Immers een zelf-illusie kan niks anders dan een andere illusie scheppen.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 08 apr 2022, 19:21
Snelheid schreef: 08 apr 2022, 19:18 Die jongens van ver weg brengen ook de oplossing niet,zelfs helemaal niet ,maar het Licht moet niet een vals schemerlicht zijn want dan is het Noorderlicht een optie.Voorts echt licht is helder en Licht.

Hoe gaat deze draad verlopen :| :?:
De mens kan alleen zelf het Licht realiseren. In die realisatie maakt het niet meer uit wie de leraar is.
Klopt; in die mate dat ze hier als leraar wel een onderwijsacte moeten hebben .
VERITAS VOS LIBERABIT.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 08 apr 2022, 19:21 De mens kan alleen zelf het Licht realiseren. In die realisatie maakt het niet meer uit wie de leraar is.
Een mens wordt niet wijs van woorden alleen.
Pas als die woorden aansluiten bij de eigen gedachten, bereidheid en leergierigheid van de toehoorder dringen ze door.
Het is dan niet de leraar die wijsheid bracht, maar de leerling zelf, die woorden leerde begrijpen en dan pas hongert naar meer woorden van een zelfde soort leraar.

Pas dan kan hij/zij eigenlijk leerling genoemd worden In de zin van discipel.
Snelheid schreef: 08 apr 2022, 19:46 Klopt; in die mate dat ze hier als leraar wel een onderwijsacte moeten hebben .
Inderdaad.
Een leraar, die geen rekening houdt met de bereidheid van de leerling en ook niet zijn woorden aanpast aan het kunnen begrijpen van de leerling, diens aard en capaciteiten, is een leraar van niks.

Het is niet door steeds degene als leraar te zien, die dit inzicht bracht.
Een mens wordt niet wijs door woorden te onthouden, die hij van anderen heeft gehoord. Dat is kennis verkrijgen.
Maar alleen als de woorden in vruchtbare grond zijn ontvangen en hij ze eigen heeft gemaakt door ze te integreren binnen het eigen denken.
En dat zal zich uiten in zijn eigen woorden en gedrag.
Degene zie hen bepaalde inzichten heeft doen verkrijgen, worden nooit meer vergeten, maar dat kunnen vele verschilldende zijn.

https://nl.frwiki.wiki/wiki/Disciple
In het antieke Oosten had men die wijsheid al.
- Traditioneel heeft de leraar een lering, die hij alleen onthult aan degenen die er klaar voor zijn.
- "als de discipel klaar is, komt de meester".

Zo rond het het begin van de jaartelling, kwamen steeds meer wijzen uit het Oosten, op hun doortocht door het oude Palestina, naar het toenmalige wetenschapscentrum in Alexandrië.

Ook de gnostici hadden hun voorgangers. :)
Laatst gewijzigd door Maria K op 09 apr 2022, 09:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door Snelheid »

M schreef;Het is dan niet de leraar die wijsheid bracht, maar de leerling zelf, die woorden leerde begrijpen en dan pas hongert naar meer woorden van een zelfde soort leraar.
Onzin, de leerling heb te luisteren naar de leraar de leraar is de wijsheid van de voortgaande leegte waar men uit komt in alle zuiverheid.

Snap je de discussie wel. :naughty:
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door hopper »

Maria K schreef: 09 apr 2022, 09:00
hopper schreef: 08 apr 2022, 19:21 De mens kan alleen zelf het Licht realiseren. In die realisatie maakt het niet meer uit wie de leraar is.

1. Een mens wordt niet wijs van woorden alleen.
Pas als die woorden aansluiten bij de eigen gedachten, bereidheid en leergierigheid van de toehoorder dringen ze door.
Het is dan niet de leraar die wijsheid bracht, maar de leerling zelf, die woorden leerde begrijpen en dan pas hongert naar meer woorden van een zelfde soort leraar.

Pas dan kan hij/zij eigenlijk leerling genoemd worden In de zin van discipel.
Snelheid schreef: 08 apr 2022, 19:46 Klopt; in die mate dat ze hier als leraar wel een onderwijsacte moeten hebben .
Inderdaad.
Een leraar, die geen rekening houdt met de bereidheid van de leerling en ook niet zijn woorden aanpast aan het kunnen begrijpen van de leerling, diens aard en capaciteiten, is een leraar van niks.

Het is niet door steeds degene als leraar te zien, die dit inzicht bracht.
Een mens wordt niet wijs door woorden te onthouden, die hij van anderen heeft gehoord. Dat is kennis verkrijgen.
Maar alleen als de woorden in vruchtbare grond zijn ontvangen en hij ze eigen heeft gemaakt door ze te integreren binnen het eigen denken.
En dat zal zich uiten in zijn eigen woorden en gedrag.
Degene zie hen bepaalde inzichten heeft doen verkrijgen, worden nooit meer vergeten, maar dat kunnen vele verschilldende zijn.

https://nl.frwiki.wiki/wiki/Disciple
In het antieke Oosten had men die wijsheid al.
- Traditioneel heeft de leraar een lering, die hij alleen onthult aan degenen die er klaar voor zijn.
- "als de discipel klaar is, komt de meester".

Zo rond het het begin van de jaartelling, kwamen steeds meer wijzen uit het Oosten, op hun doortocht door het oude Palestina, naar het toenmalige wetenschapscentrum in Alexandrië.

Ook de gnostici hadden hun voorgangers. :)

In deze materie doen woorden er zelfs niet toe. Het verschil tussen licht en de projecties kan alleen innerlijk gerealiseerd (Een tot stand komen) worden. Een leerling die niet bereid is te leren zal al weer snel teleurgesteld afhaken.

Je link is interessant, want daarin wordt als volgelingen ook gesproken over 'gelovigen'. Echter in deze materie heb je niks aan 'geloof'. Met 'geloof' komt er niks tot stand. Geloven is geloven op gezag van de meester.
Sommige filosofische teksten, zoals de Bhagavad-Gita , zeggen "als de discipel klaar is, komt de meester".
Dat is meer mijn insteek.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door Maria K »

Snelheid schreef: 09 apr 2022, 09:19
M schreef;Het is dan niet de leraar die wijsheid bracht, maar de leerling zelf, die woorden leerde begrijpen en dan pas hongert naar meer woorden van een zelfde soort leraar.
Onzin, de leerling heb te luisteren naar de leraar de leraar is de wijsheid van de voortgaande leegte waar men uit komt in alle zuiverheid.

Snap je de discussie wel. :naughty:
Niet te gauw praten over onzin Snelheid. :naughty:
Probeer eerst te begrijpen wat ik schreef.

Zonder begripsvermogen van de leerling heeft, welke les dan ook, geen enkel effect.
Ook al is de leerling nog zo gehoorzaam.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door Maria K »

Ik had mijn vorige bericht aangepast, maar er was al gereageerd, daarom nu opnieuw geplaatst in een volgend bericht.
Snelheid schreef: 08 apr 2022, 19:18 Die jongens van ver weg brengen ook de oplossing niet,zelfs helemaal niet ,maar het Licht moet niet een vals schemerlicht zijn want dan is het Noorderlicht een optie.Voorts echt licht is helder en Licht.

Hoe gaat deze draad verlopen :| :?:
Ik zie de metafoor van het licht als:
- Ik heb het licht gezien
Ik heb iets wezenlijks voor mijn leven geleerd.
- Iemand het licht doen zien.
Tot wijsheid helpen brengen

Bijbels gezien is het licht altijd: Een wegwijzer voor je levenspad. Zowel praktisch gezien als tot zaligheid en tot in de eeuwigheid)
In teksten vaak uitgedrukt binnen gebeurtenissen.
Exodus 3
En Mozes via het brandende braambos het inzicht kreeg wat te doen in de rest van zijn leven:

En zoals in de Bijbel telezen is in Exodus 13:21
  • En de HEERE toog voor hun aangezicht, des daags in een wolkkolom, dat Hij hen op den weg leidde, en des nachts in een vuurkolom, dat Hij hen lichtte, om voort te gaan dag en nacht.
En Jezus, die het levende licht is op het pad naar zaligheid temidden van de duisternis, die Bijbels gezien staat voor onwetendheid.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door vegan-revolution »

 
hopper schreef: 08 apr 2022, 19:06Op zich ben ik het met Nisargadatta eens, alleen de verticale dimensie is werkelijk. Maar om de horizontale dimensie als fantasie af te doen vind ik wel erg kort door de bocht. Het licht heeft geen functie zonder de duisternis.
 
Ik vermoed sterk dat iedereen onder alle omstandigheden "zelfs in het nu" een gekleurde waarneming heeft. En wat er vervolgens in het geheugen van die gekleurde waarneming overblijft is dan bovendien nog eens een sterke vertekening van "een waarneming in het nu zoals je die ooit beleefd had". Een "waarneming in het nu" staat dichter bij de werkelijkheid dan wat je je achteraf van die waarneming herinnert. Maar zelfs een "waarneming in het nu" is niet de absolute werkelijkheid. Vooral als je bedenkt dat "het nu" in wezen ondefinieerbaar is.
 
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door Snelheid »

Maria K schreef: 09 apr 2022, 09:27
Snelheid schreef: 09 apr 2022, 09:19

Onzin, de leerling heb te luisteren naar de leraar de leraar is de wijsheid van de voortgaande leegte waar men uit komt in alle zuiverheid.

Snap je de discussie wel. :naughty:
Niet te gauw praten over onzin Snelheid. :naughty:
Probeer eerst te begrijpen wat ik schreef.

Zonder begripsvermogen van de leerling heeft, welke les dan ook, geen enkel effect.
Ook al is de leerling nog zo gehoorzaam.
De leerling moet leren en meer niet ,zo moeilijk is dat toch niet.
En lees ook is goed wat heer @Hopper naar voren brengt.de samenvatting is licht en niets in de zuiverheid van de leegte.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door hopper »

vegan-revolution schreef: 09 apr 2022, 09:38  
hopper schreef: 08 apr 2022, 19:06Op zich ben ik het met Nisargadatta eens, alleen de verticale dimensie is werkelijk. Maar om de horizontale dimensie als fantasie af te doen vind ik wel erg kort door de bocht. Het licht heeft geen functie zonder de duisternis.
 
Ik vermoed sterk dat iedereen onder alle omstandigheden "zelfs in het nu" een gekleurde waarneming heeft. En wat er vervolgens in het geheugen van die gekleurde waarneming overblijft is dan bovendien nog eens een sterke vertekening van "een waarneming in het nu zoals je die ooit beleefd had". Een "waarneming in het nu" staat dichter bij de werkelijkheid dan wat je je achteraf van die waarneming herinnert. Maar zelfs een "waarneming in het nu" is niet de absolute werkelijkheid. Vooral als je bedenkt dat "het nu" in wezen ondefinieerbaar is.
 
Het waarnemen op zich is zonder kleuring. Zodra er een 'iemand' bij betrokken is ontstaat de kleuring. Dat is iets wat innerlijk ontdekt kan worden.
Dat wat we de persoon noemen (de iemand) bestaat in werkelijkheid niet. Maar door het 'kleuren' houdt de persoon zichzelf in stand.

Het 'nu' is idd ondefinieerbaar, dat heb je goed gezien. Dat is de waarnemer in de mens zelve (die ik eerder de stille getuige noemde). De stille getuige heeft geen enkele kleuring, daarom is dat ook de innerlijke guru.
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door vegan-revolution »

hopper schreef: 08 apr 2022, 19:06
.....

Je bent niet je lichaam, niet je gevoelens, niet je gedachten, niet iets in de tijd, of ruimte, niet dit of dat.

Niets concreets of abstracts dat je waar kunt nemen, kun jij zijn.

Juist vanwege het feit dat je iets waarneemt, is het duidelijk dat je niet kunt zijn wát je waarneemt.
In een notendop: alles wat je kunt waarnemen dat ben je niet.
 
In feite komt het dan neer op de stelling dat iemand "het waarnemend vermogen van iemand" is.
 
Iemand die een arm of been mist kan nog steeds tot waarnemen in staat zijn. En zelfs met een kunsthart kan iemand nog tot waarnemen in staat zijn. Haal de hersenen van iemand weg : kan iemand dán nog waarnemen?
 
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door hopper »

Maria K schreef: 09 apr 2022, 09:29

Ik zie de metafoor van het licht als:
- Ik heb het licht gezien
Ik heb iets wezenlijks voor mijn leven geleerd.
- Iemand het licht doen zien.
Tot wijsheid helpen brengen

Bijbels gezien is het licht altijd: Een wegwijzer voor je levenspad. Zowel praktisch gezien als tot zaligheid en tot in de eeuwigheid)
In teksten vaak uitgedrukt binnen gebeurtenissen.
Exodus 3
En Mozes via het brandende braambos het inzicht kreeg wat te doen in de rest van zijn leven:

En zoals in de Bijbel telezen is in Exodus 13:21
  • En de HEERE toog voor hun aangezicht, des daags in een wolkkolom, dat Hij hen op den weg leidde, en des nachts in een vuurkolom, dat Hij hen lichtte, om voort te gaan dag en nacht.
En Jezus, die het levende licht is op het pad naar zaligheid temidden van de duisternis, die Bijbels gezien staat voor onwetendheid.
Het kan ook zo zijn dat het gebruik van het woord 'licht' in de bijbel (ik ben het licht der wereld) geen metafoor is.
Maar dat het letterlijk zo is als jij schrijft: het licht gezien hebben.
Zowel wegwijzer als het licht zelf.

Intrigrerend is wel dat in de bijbel licht als 'de weg' wordt gezien. En ook dat Jezus als verschijnend persoon (de projectie) nooit 'het licht' kan zijn geweest.
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door vegan-revolution »

 
hopper schreef: 09 apr 2022, 09:44Het waarnemen op zich is zonder kleuring.
 
Waar baseer je dat op?
 
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door hopper »

vegan-revolution schreef: 09 apr 2022, 09:53
hopper schreef: 08 apr 2022, 19:06

In een notendop: alles wat je kunt waarnemen dat ben je niet.
 
In feite komt het dan neer op de stelling dat iemand "het waarnemend vermogen van iemand" is.
 
Iemand die een arm of been mist kan nog steeds tot waarnemen in staat zijn. En zelfs met een kunsthart kan iemand nog tot waarnemen in staat zijn. Haal de hersenen van iemand weg : kan iemand dán nog waarnemen?
 
Als waarnemer kun je nooit dat zijn wat je waarneemt. Die opmerking maakt Nisargadatta terecht. Jij werkt nu naar de vraag toe of je zonder hersenen nog kunt waarnemen. Dan verdwaal je al weer in de concepten. Dan breng je een vraag in stelling welke van de hoofdzaak afleidt.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door hopper »

vegan-revolution schreef: 09 apr 2022, 09:57  
hopper schreef: 09 apr 2022, 09:44Het waarnemen op zich is zonder kleuring.
 
Waar baseer je dat op?
 
Dat kan innerlijk gerealiseerd worden. Maar dan ben je al met de uitkomst bezig. Zolang die uitkomst niet gerealiseerd is, kun je het niet weten.
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door vegan-revolution »

hopper schreef: 09 apr 2022, 09:58Dan breng je een vraag in stelling welke van de hoofdzaak afleidt.
En wat is die hoofdzaak?
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Damaris
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 feb 2022, 17:07
Man/Vrouw: V

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door Damaris »

hopper schreef: 08 apr 2022, 19:06In werkelijkheid bestaat 'de persoon' helemaal niet. De persoon is slechts verschijning, duister. (Staat ook in de bijbel trouwens Jes. 45:7)
Ik zie in Jes 45:7 niets staan over wat een persoonlijkheid is
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door hopper »

vegan-revolution schreef: 09 apr 2022, 10:02
hopper schreef: 09 apr 2022, 09:58Dan breng je een vraag in stelling welke van de hoofdzaak afleidt.
En wat is die hoofdzaak?
Dat je iets zoekt wat het denken niet kan bedenken. Conceptloos.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door hopper »

Damaris schreef: 09 apr 2022, 10:05
hopper schreef: 08 apr 2022, 19:06In werkelijkheid bestaat 'de persoon' helemaal niet. De persoon is slechts verschijning, duister. (Staat ook in de bijbel trouwens Jes. 45:7)
Ik zie in Jes 45:7 niets staan over wat een persoonlijkheid is
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
De persoon is het 'geschapene'. In feite staat in deze bijbeltekst dat het 'geschapene' de duisternis is.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: 'Je bent het licht, niet de projecties' - lessen van Nisargadatta Maharaj

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 09 apr 2022, 09:55
Maria K schreef: 09 apr 2022, 09:29

Ik zie de metafoor van het licht als:
- Ik heb het licht gezien
Ik heb iets wezenlijks voor mijn leven geleerd.
- Iemand het licht doen zien.
Tot wijsheid helpen brengen

Bijbels gezien is het licht altijd: Een wegwijzer voor je levenspad. Zowel praktisch gezien als tot zaligheid en tot in de eeuwigheid)
In teksten vaak uitgedrukt binnen gebeurtenissen.
Exodus 3
En Mozes via het brandende braambos het inzicht kreeg wat te doen in de rest van zijn leven:

En zoals in de Bijbel telezen is in Exodus 13:21
  • En de HEERE toog voor hun aangezicht, des daags in een wolkkolom, dat Hij hen op den weg leidde, en des nachts in een vuurkolom, dat Hij hen lichtte, om voort te gaan dag en nacht.
En Jezus, die het levende licht is op het pad naar zaligheid temidden van de duisternis, die Bijbels gezien staat voor onwetendheid.
Het kan ook zo zijn dat het gebruik van het woord 'licht' in de bijbel (ik ben het licht der wereld) geen metafoor is.
Maar dat het letterlijk zo is als jij schrijft: het licht gezien hebben.
Zowel wegwijzer als het licht zelf.
Het licht wordt mi. hier wel degelijk gebruikt om iets duidelijk te maken, wat niets met letterlijke lichtuitstraling te maken heeft.

Het licht is niet de weg, maar de mogelijkheid om de richting van de weg naar ......... te zien.
Hetgeen je nodig hebt en hetgeen je leidt, als je dat licht volgt en niet wil blijven dwalen.
En de mogelijkheid om de wereld te zien, zoals hij is en niet alleen de projectie ervan vanuit de duisternis van je onwetendheid. (Grot van Pato)
Intrigrerend is wel dat in de bijbel licht als 'de weg' wordt gezien.
Ik denk, dat je dan niet leest wat er staat en daardoor deze teksten nu niet juist interpreteert.
En ook dat Jezus als verschijnend persoon (de projectie) nooit 'het licht' kan zijn geweest.
Dat klopt dan weer wel.
Vandaar dat het alleen een metaforische betekenis kan hebben, zoals zijn vele gelijkenissen dat hadden om iets duidelijk te willen maken.
Toch kun je je voorstellen, dat iemand door een lichtende/stralend positieve uitstraling eerder de harten van mensen opent en hen eerder welwillend maakt zijn woorden te willen begrijpen, te accepteren en ook volgen.

Wat ook duidelijk bleek, toen zoveel mensen zich omdraaiden of juist zich ook tegen hem keerden, toen na de intocht in Jeruzalem en het halleluja geroep, hij gevangengenomen werd en voor velen gedegradeerd was tot een armzalige verdrietige aangeklaagde.
En toen de voor hen niet meer te stuiten ellendige afloop van "deze mens" hun stemming deed omslaan.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.