De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door hopper »

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/s ... weerklinkt


Volgens de Joods-Oostenrijkse filosoof en anarchist Buber (1878-1965) betekent menselijkheid wezenlijk mede-menselijkheid. Alleen door de dialoog aan te gaan, door volledig open te staan voor anderen in al hun andersheid, door ons aan te laten spreken en vanuit ons hart te antwoorden, worden we échte mensen. De “gehele mens”, aldus Buber, is “de mens mét de mens”, de dialogische mens. “Ik word mijzelf via jou”, zegt Buber, en: “Alle echte leven is ontmoeting.”
Ik word mijzelf via jou, zonder jou kan ik mijzelf niet zijn.
Kijken we vanuit Bubers dialogische filosofie naar onze tijd – het bubbel-tijdperk – dan moeten we concluderen dat onze (mede-)menselijkheid flink onder druk staat. De Russen en het Westen, de ‘complotwappies’ en de ‘sheeple’, links en rechts, de Israëli’s en de Palestijnen, de ‘klimaatwappies’ en de ‘klimaatontkenners’, de haves en de have-nots – iedereen zit in z’n eigen informatiebubbel, wereldbeeld, comfortzone, getto of gated community. Echte dialoog, dwars door bubbelwanden heen, vindt nog maar zelden plaats. Onze bubbels zijn echokamers waarin alleen het eigen gelijk weerklinkt.
Wat we zien in deze tijd is dat we van de ene crisis in de andere vervallen. Eens kijken, schuldencrisis, eurocrisis, coronacrisis en dan nu de oorlog in Oekraïne.
En daarmee boeten we aan medemenselijkheid in: de onmenselijkheid van Poetins oorlog getuigt daarvan. Ook los van deze oorlog zien we de ontmenselijking om ons heen: online scheldpartijen, psychotische complottheorieën, de hardvochtige behandeling van migranten en vluchtelingen, doodsbedreigingen, de verharding van het publieke debat op sociale media en in de Tweede Kamer – het zijn allemaal symptomen van een medemenselijke tekort.
Deze verharding zien we ook terug op internet. Hoe moet je omgaan met psychotische complottheorieën en de mensen die deze aanhangen?
Door gebrek aan dialoog vervallen we in onmenselijkheid.....
Vragen we naar de onderliggende oorzaak van dit tekort, dan komen we volgens de anarchist Buber uit bij het kapitalisme. Bubers anarchisme en kapitalismekritiek volgen naadloos uit zijn dialogische filosofie. Omdat we alleen dankzij elkaar echt mens worden, en omdat in de dialoog elke stem even zwaar moet tellen, is alleen een solidaire, absoluut democratische en anti-autoritaire samenleving volgens Buber een echt menselijke samenleving.
Het hoeft geen betoog dat ik geen liefhebber ben van de neoliberale samenleving waar alleen de ratio en de winst telt.
In een dergelijke samenleving stroomt de menselijkheid weg.
In het kapitalisme heerst niet de dialogische “Ik-Jij-relatie”, aldus Buber, maar de instrumentele “Ik-Het-relatie”, waarin we de ander reduceren tot exploiteerbaar ‘ding’. De ander verschijnt niet als medemens maar als concurrent, als klant, als baas of als bron van arbeid.
We laten ons 'verdienen' in deze samenleving. Ik word gezien als een consument waar je ja/nee wat aan kunt verdienen.
Zolang ik arbeid kan leveren ben ik nuttig en daarna kan ik afgeschreven worden.
Hoewel geen fan van het staatscommunisme van Marx – als anarchist had Buber geen fiducie in een van bovenaf opgelegde “dictatuur van het proletariaat” – deelde hij wél Marx’ analyse dat het kapitalisme de onstuitbare neiging heeft om traditionele gemeenschapsbanden af te breken en te vervangen door louter financiële relaties tussen ‘marktspelers’, die ook nog eens radicaal ongelijk in economische macht zijn.
Het staatscommunisme zoals we dat in de vorige eeuw zagen leidde ook al tot een ontmenselijking.
Maar dat maakt nog niet dat we over het kapitalisme/neoliberalisme tevreden mogen zijn.
Snelheid
Berichten: 10799
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door Snelheid »

Prei met kerrie is geboden in een wereld waar je niks mee te maken moet willen hebben daarbij gebakken aardappelen en een stukje kalkoen in de maaltijd zit de vrijheid van het eigen verstaan en doen wat gedaan moet worden ,de samenleving is voorbij dankzij de secularisatie,alle menselijkheid en normen en waarden worden tot barbarij tot men wakker wordt en de opbouw kan beginnen van echte samenleving die verder kijkt dan het eeuwig durend heden dis dan is het weer goed prei met kerrie eten.Zo moeilijk is het allemaal niet. :!:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog
Berichten: 3843
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door Mullog »

hopper schreef: 16 apr 2022, 14:52 ...
Ik word mijzelf via jou, zonder jou kan ik mijzelf niet zijn.
...
Beetje vreemde stellingname voor iemand die beweerd dat bewustzijn niet bestaat, ego's niet bestaan, zielen geen vorm of inhoud hebben, dat er eigenlijk in basis niks is. En al dat niks is dan nodig om onderling elkaars bestaan mogelijk te maken.

Daarom is er natuurlijk iets en niet niets. Hoe meer niets des te groter het iets. Ik begin het gevoel te krijgen dat ik het eindelijk begin te begrijpen :lol:

P.S. @hopper, verpest mijn Pasen nu niet door te beweren dat ik er niets van begrijp :naughty:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door hopper »

Mullog schreef: 16 apr 2022, 15:51
hopper schreef: 16 apr 2022, 14:52 ...
Ik word mijzelf via jou, zonder jou kan ik mijzelf niet zijn.
...
Beetje vreemde stellingname voor iemand die beweerd dat bewustzijn niet bestaat, ego's niet bestaan, zielen geen vorm of inhoud hebben, dat er eigenlijk in basis niks is. En al dat niks is dan nodig om onderling elkaars bestaan mogelijk te maken.

Daarom is er natuurlijk iets en niet niets. Hoe meer niets des te groter het iets. Ik begin het gevoel te krijgen dat ik het eindelijk begin te begrijpen :lol:

P.S. @hopper, verpest mijn Pasen nu niet door te beweren dat ik er niets van begrijp :naughty:

Je begrijpt er werkelijk helemaal niks van! (Gelukkig moet Pasen nog beginnen...lol...)

Voor mijzelf sprekend: de basis is dat ik niets ben (Het niet-bestaande bewustzijn). Ik word mijzelf middels jou (Jou=Mullog op dit moment).

Het aangezicht van iemand die ik niet ben. (Mullog dus), maakt mij op dit moment tot 'iemand'.

Iemand die zich tot jou verhoudt. Op dit moment (!) maak jij -Mullog- mij tot een 'iemand'.
Op het moment dat ik in mijzelf terugval is er niemand meer (nietsheid).

Dat wat we 'ego' noemen bestaat slechts bij de gratie van de 'ander'. (Jij dus in dit geval)
Dus hoe afschrikwekkend en afgrijselijk (grapje) ik jou ook vind, jij maakt mij tot 'iemand'.
Ben ik weer ik mijzelf terug gekeerd (ik keer mij niet meer tot 'de ander') , dan ben ik NIEMAND.

Dat is ook 'de leer' van Martin Buber zoals ik die opvat. Alle 'anderen' op dit forum maken mij tot mens...hoeveel commentaar ik ook op jou/jullie heb.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door hopper »

https://igniswebmagazine.nl/spiritualit ... en-zoeken/


Drie niveaus van menselijke relaties
Het eerste niveau is het leven met de natuur. Daar zweeft de relatie in het duister en beneden het niveau van het gesprek. De creaturen bewegen zich tegenover ons, doch zijn niet in staat tot ons te komen. Ons Gij-zeggen tegen hen blijft steken op de drempel van de taal.

Het tweede is het leven met de mensen. Hier is de relatie duidelijk en in woorden te vatten. Wij kunnen het Gij geven en ontvangen.
Het tweede niveau van menselijke relaties is helder. In gesprek met jou ben ik een ik. We geven (in gesprek) elkander het 'ik en gij'.
Het derde is het leven met geestelijke werkelijkheden. Hier is de relatie in nevelen gehuld, terwijl zij zich toch openbaart. Deze relatie is sprakeloos en toch getuigt zij. Wij horen geen Gij en voelen ons toch aangesproken. ‘Wij antwoorden en spreken met heel ons wezen het grondwoord Gij uit, zonder met onze mond Gij te kunnen zeggen.’
Het derde niveau is waar is jou als mens daadwerkelijk ontmoet. Ik ontmoet jou als een 'ander' en toch ben jij dezelfde als ik.......
Dan ben je geheel uit de 'bubbelficatie' .
Snelheid
Berichten: 10799
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door Snelheid »

Dan ben je geheel uit de 'bubbelficatie' .aldus heer @Hopper.

Dat mag je dan hopen,maar dan is het nog geen prei met kerrie eten dus de grote vraag blijft is dat zo dat men er geheel uit is,waarschijnlijk niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 16 apr 2022, 18:27 Dan ben je geheel uit de 'bubbelficatie' .aldus heer @Hopper.

Dat mag je dan hopen,maar dan is het nog geen prei met kerrie eten dus de grote vraag blijft is dat zo dat men er geheel uit is,waarschijnlijk niet.
Als men geheel uit de bubbelficatie is dan wordt dat intern geweten. Dat is de innerlijke ontmoeting van de 'ander' waarbij de ander nog wel in oppositie staat, maar innerlijk een samenheid is.
Mullog
Berichten: 3843
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door Mullog »

hopper schreef: 16 apr 2022, 17:23 ...
Je begrijpt er werkelijk helemaal niks van! (Gelukkig moet Pasen nog beginnen...lol...)
...
Had je nu geen twee dagen kunnen wachten met deze reactie??? :| Je begrijpt er op een bepaald niveau helemaal niks van :P
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door vegan-revolution »

 
Ik zie wel een relatie tussen "bubbel" en verdraagzaamheid. En daarbij staat "onze club is toch de beste, onze club is kampioen" verdraagzaamheid in de weg.
 
Lees hier voor "club" een groep waarbij je ingedeeld bent of waartoe je behoort. Dit kan bijvoorbeeld zijn een gebied(sdeel) waar je woont, of bijvoorbeeld een gedeelde visie, of bijvoorbeeld een economische eenheid (zoals bijvoorbeeld een bedrijf).
 
Daarbij gevoegd de rücksichtlose neiging (doctrine) om alle andere clubs aan de eigen club ondergeschikt te willen maken en desnoods te willen bevechten.
 
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door Petra »

vegan-revolution schreef: 17 apr 2022, 04:04  
Ik zie wel een relatie tussen "bubbel" en verdraagzaamheid. En daarbij staat "onze club is toch de beste, onze club is kampioen" verdraagzaamheid in de weg.
 
Lees hier voor "club" een groep waarbij je ingedeeld bent of waartoe je behoort. Dit kan bijvoorbeeld zijn een gebied(sdeel) waar je woont, of bijvoorbeeld een gedeelde visie, of bijvoorbeeld een economische eenheid (zoals bijvoorbeeld een bedrijf).
 
Daarbij gevoegd de rücksichtlose neiging (doctrine) om alle andere clubs aan de eigen club ondergeschikt te willen maken en desnoods te willen bevechten.
 
Dit zou ik geschreven kunnen hebben. Sterker nog.. ik heb dit in verscheidene bewoordingen al zo vaak geschreven.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door hopper »

vegan-revolution schreef: 17 apr 2022, 04:04  
Ik zie wel een relatie tussen "bubbel" en verdraagzaamheid. En daarbij staat "onze club is toch de beste, onze club is kampioen" verdraagzaamheid in de weg.
 
Lees hier voor "club" een groep waarbij je ingedeeld bent of waartoe je behoort. Dit kan bijvoorbeeld zijn een gebied(sdeel) waar je woont, of bijvoorbeeld een gedeelde visie, of bijvoorbeeld een economische eenheid (zoals bijvoorbeeld een bedrijf).
 
Daarbij gevoegd de rücksichtlose neiging (doctrine) om alle andere clubs aan de eigen club ondergeschikt te willen maken en desnoods te willen bevechten.
 
Geen mens is ergens bij ingedeeld. Ik ben in eerste plaats mens, het gebiedsdeel waar ik woon is slechts een geografische aanduiding.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 16 apr 2022, 17:23
Mullog schreef: 16 apr 2022, 15:51
Beetje vreemde stellingname voor iemand die beweerd dat bewustzijn niet bestaat, ego's niet bestaan, zielen geen vorm of inhoud hebben, dat er eigenlijk in basis niks is. En al dat niks is dan nodig om onderling elkaars bestaan mogelijk te maken.

Daarom is er natuurlijk iets en niet niets. Hoe meer niets des te groter het iets. Ik begin het gevoel te krijgen dat ik het eindelijk begin te begrijpen :lol:

P.S. @hopper, verpest mijn Pasen nu niet door te beweren dat ik er niets van begrijp :naughty:

Je begrijpt er werkelijk helemaal niks van! (Gelukkig moet Pasen nog beginnen...lol...)

Voor mijzelf sprekend: de basis is dat ik niets ben (Het niet-bestaande bewustzijn). Ik word mijzelf middels jou (Jou=Mullog op dit moment).

Het aangezicht van iemand die ik niet ben. (Mullog dus), maakt mij op dit moment tot 'iemand'.

Iemand die zich tot jou verhoudt. Op dit moment (!) maak jij -Mullog- mij tot een 'iemand'.
Op het moment dat ik in mijzelf terugval is er niemand meer (nietsheid).

Dat wat we 'ego' noemen bestaat slechts bij de gratie van de 'ander'. (Jij dus in dit geval)
Dus hoe afschrikwekkend en afgrijselijk (grapje) ik jou ook vind, jij maakt mij tot 'iemand'.
Ben ik weer ik mijzelf terug gekeerd (ik keer mij niet meer tot 'de ander') , dan ben ik NIEMAND.

Dat is ook 'de leer' van Martin Buber zoals ik die opvat. Alle 'anderen' op dit forum maken mij tot mens...hoeveel commentaar ik ook op jou/jullie heb.
Voor mij wordt je door de ander gezien op de manier, hoe je jezelf laat zien en dus laat kennen.

Hiermee includerend wat verder geschreveb is en anderen al inbrachten.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Snelheid
Berichten: 10799
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door Snelheid »

Er zijn twee indelingen geen leuke bubbel wel leuke bubbel.................meer smaken zijn er niet :o :o :o :o
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog
Berichten: 3843
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door Mullog »

hopper schreef: 16 apr 2022, 17:23 ...
Ben ik weer ik mijzelf terug gekeerd (ik keer mij niet meer tot 'de ander') , dan ben ik NIEMAND.

Dat is ook 'de leer' van Martin Buber zoals ik die opvat. Alle 'anderen' op dit forum maken mij tot mens...hoeveel commentaar ik ook op jou/jullie heb.
Ik vind dat een tegenstrijdig schrijfsel hierboven. Als je niemand bent wat doe je dan met 'de leer' van Martin Buber? Komt dat uit jezelf of ben je door iemand op Martin Buber gewezen?

Als ik je adviseer The Road to Reality van Roger Penrose te lezen welke niemand neemt dan het besluit om dat wel of niet te doen?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door hopper »

Mullog schreef: 17 apr 2022, 17:53
hopper schreef: 16 apr 2022, 17:23 ...
Ben ik weer ik mijzelf terug gekeerd (ik keer mij niet meer tot 'de ander') , dan ben ik NIEMAND.

Dat is ook 'de leer' van Martin Buber zoals ik die opvat. Alle 'anderen' op dit forum maken mij tot mens...hoeveel commentaar ik ook op jou/jullie heb.
Ik vind dat een tegenstrijdig schrijfsel hierboven. Als je niemand bent wat doe je dan met 'de leer' van Martin Buber? Komt dat uit jezelf of ben je door iemand op Martin Buber gewezen?

Als ik je adviseer The Road to Reality van Roger Penrose te lezen welke niemand neemt dan het besluit om dat wel of niet te doen?
Sowieso volg ik de weg van het "Ken uzelve" en niet die van welke leer dan ook.
En in die weg heb ik kennis gemaakt met het 'zelf-loze'.
Dat is een innerlijke verwezenlijking welke zich enerzijds voordoet als 'liefde' en anderzijds als 'bewustzijn' (Leegte).
Het 'zelf-loze' heeft twee gezichten.

Ben ik naar het innerlijk gekeerd (ik kijk naar binnen) dan is er de zelf-loosheid van mijzelf.
Ben ik naar buiten gekeerd (ik kijk naar buiten) dan ga ik een relatie aan met mijn medemens.
Dan word ik weer terug 'iemand' in die relatie.
In de relatie met mijn kinderen ben ik 'vader'.
In de relatie met mijn vrienden ben ik 'vriend'.
In de relatie met mijn ouders (die niet meer leven) ben ik 'zoon'.
In de relatie met mijn echtgenote ben ik 'echtgenoot'.

Enz.

Wat er gezien kan worden is dat er niemand is in mij, maar dat ik wel in allerlei relaties kan treden en zodoende het mens-zijn kan beleven.
Door de 'ander' word ik ten volle mens. Maar de 'iemand' in die relatie is geen werkelijk iemand, maar een iemand die 'de ander' mogelijk maakt.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 17 apr 2022, 18:36
Mullog schreef: 17 apr 2022, 17:53
Ik vind dat een tegenstrijdig schrijfsel hierboven. Als je niemand bent wat doe je dan met 'de leer' van Martin Buber? Komt dat uit jezelf of ben je door iemand op Martin Buber gewezen?

Als ik je adviseer The Road to Reality van Roger Penrose te lezen welke niemand neemt dan het besluit om dat wel of niet te doen?
Sowieso volg ik de weg van het "Ken uzelve" en niet die van welke leer dan ook.
En in die weg heb ik kennis gemaakt met het 'zelf-loze'.
Dat is een innerlijke verwezenlijking welke zich enerzijds voordoet als 'liefde' en anderzijds als 'bewustzijn' (Leegte).
Het 'zelf-loze' heeft twee gezichten.

Ben ik naar het innerlijk gekeerd (ik kijk naar binnen) dan is er de zelf-loosheid van mijzelf.
Ben ik naar buiten gekeerd (ik kijk naar buiten) dan ga ik een relatie aan met mijn medemens.
Dan word ik weer terug 'iemand' in die relatie.
In de relatie met mijn kinderen ben ik 'vader'.
In de relatie met mijn vrienden ben ik 'vriend'.
In de relatie met mijn ouders (die niet meer leven) ben ik 'zoon'.
In de relatie met mijn echtgenote ben ik 'echtgenoot'.

Enz.

Wat er gezien kan worden is dat er niemand is in mij, maar dat ik wel in allerlei relaties kan treden en zodoende het mens-zijn kan beleven.
Door de 'ander' word ik ten volle mens. Maar de 'iemand' in die relatie is geen werkelijk iemand, maar een iemand die 'de ander' mogelijk maakt.
Je bent ten volle mens in al die manifestaties.
Door anderen gezien alleen binnen die bepaalde relatie.

Verschillende soorten relaties kunnen je veelzijdiger laten zien naar de buitenwereld.
Maar niet ten volle de mens, die je bent en die is wat die is.
Een beperking ervan is slechts je eigen persoonlijke gedachte.
Als jij vindt dat jij niemand bent dan is dat zo vvor jou.
Maar klopt dat wel?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Mullog
Berichten: 3843
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door Mullog »

hopper schreef: 17 apr 2022, 18:36
Mullog schreef: 17 apr 2022, 17:53
Ik vind dat een tegenstrijdig schrijfsel hierboven. Als je niemand bent wat doe je dan met 'de leer' van Martin Buber? Komt dat uit jezelf of ben je door iemand op Martin Buber gewezen?

Als ik je adviseer The Road to Reality van Roger Penrose te lezen welke niemand neemt dan het besluit om dat wel of niet te doen?
Sowieso volg ik de weg van het "Ken uzelve" en niet die van welke leer dan ook.
Waarom schrijf je dan "Dat is ook 'de leer' van Martin Buber zoals ik die opvat." wat toch duidelijk impliceert dat je (een eigen variant van) de leer van Buber volgt?

Het probleem is dat je zoveel tegenstrijdigheden poneert dat de gedachte gerechtvaardigd is dat je niemand bent, waarbij je voor jezelf waarschijnlijk in je diepste zelf bent beland.
hopper schreef: 17 apr 2022, 18:36 En in die weg heb ik kennis gemaakt met het 'zelf-loze'.
Dat is een innerlijke verwezenlijking welke zich enerzijds voordoet als 'liefde' en anderzijds als 'bewustzijn' (Leegte).
Het 'zelf-loze' heeft twee gezichten.

Ben ik naar het innerlijk gekeerd (ik kijk naar binnen) dan is er de zelf-loosheid van mijzelf.
Ben ik naar buiten gekeerd (ik kijk naar buiten) dan ga ik een relatie aan met mijn medemens.
Dan word ik weer terug 'iemand' in die relatie.
In de relatie met mijn kinderen ben ik 'vader'.
In de relatie met mijn vrienden ben ik 'vriend'.
In de relatie met mijn ouders (die niet meer leven) ben ik 'zoon'.
In de relatie met mijn echtgenote ben ik 'echtgenoot'.

Enz.

Wat er gezien kan worden is dat er niemand is in mij, maar dat ik wel in allerlei relaties kan treden en zodoende het mens-zijn kan beleven.
Door de 'ander' word ik ten volle mens. Maar de 'iemand' in die relatie is geen werkelijk iemand, maar een iemand die 'de ander' mogelijk maakt.
Het zelf-loze kan geen gezicht hebben naar mijn mening. Je hebt een punt als je schrijft dat je relaties bepalen wat je bent maar dat neemt de definitie van wat je zelf bent niet weg. Ook ik ben zoon, vader, vriend en echtgenoot en als je stelling waar zou zijn zouden wij dus onderling uitwisselbaar zijn. Ik kan je verzekeren dat we dat niet zijn.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door hopper »

Maria K schreef: 17 apr 2022, 19:03

Je bent ten volle mens in al die manifestaties.
Door anderen gezien alleen binnen die bepaalde relatie.

Verschillende soorten relaties kunnen je veelzijdiger laten zien naar de buitenwereld.
Maar niet ten volle de mens, die je bent en die is wat die is.
Een beperking ervan is slechts je eigen persoonlijke gedachte.
Als jij vindt dat jij niemand bent dan is dat zo vvor jou.
Maar klopt dat wel?
Het is geen mening dat ik niemand ben, dat is een interne vaststelling.
Het valt geheel buiten iedere overtuiging.

Met die interne vaststelling ga ik weer 'de wereld' in en stel vast dat -bijvoorbeeld- mijn kinderen mij vader maken.
En mijn vader mij tot zoon maakte. (Enz)

Daar kom ik het kosmische principe van de polariteiten tegen: andere mensen maken mij.
Uit mijzelf ben ik niets.

Ander voorbeeld: het is geld of goed wat mij tot 'bezitter' maakt.
Een 'bezitter' is een 'iemand'. Dan kun je zeggen: "Ja, maar jij hebt toch ook geld?"
Dan is mijn wederwoord dat het om de gehechtheid aan geld of goed gaat.
Die gehechtheid is een interne kwestie. En die gehechtheid is ook wat mij tegen houdt om ten volle het mens-zijn te beleven.

Vandaar dat ik me ook altijd zal uitspreken tegen hemel-wensen. Die kunnen slechts voort komen uit het zijn van 'iemand'.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door hopper »

Mullog schreef: 17 apr 2022, 19:42
Waarom schrijf je dan "Dat is ook 'de leer' van Martin Buber zoals ik die opvat." wat toch duidelijk impliceert dat je (een eigen variant van) de leer van Buber volgt?
Iedereen volgt een eigen variant van de leer van Buber. (Of bijvoorbeeld van Jezus )

Het zelf-loze kan geen gezicht hebben naar mijn mening. Je hebt een punt als je schrijft dat je relaties bepalen wat je bent maar dat neemt de definitie van wat je zelf bent niet weg. Ook ik ben zoon, vader, vriend en echtgenoot en als je stelling waar zou zijn zouden wij dus onderling uitwisselbaar zijn. Ik kan je verzekeren dat we dat niet zijn.


Klopt. Het zelf-loze is zonder beeld. Vandaar dat ik ook spreek van 'leegte'.


In het zijn van 'zoon' ben jij in dezelfde rol als ik. Uiteraard zijn we geen zoon van dezelfde vader.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 17 apr 2022, 20:24
Maria K schreef: 17 apr 2022, 19:03

Je bent ten volle mens in al die manifestaties.
Door anderen gezien alleen binnen die bepaalde relatie.

Verschillende soorten relaties kunnen je veelzijdiger laten zien naar de buitenwereld.
Maar niet ten volle de mens, die je bent en die is wat die is.
Een beperking ervan is slechts je eigen persoonlijke gedachte.
Als jij vindt dat jij niemand bent dan is dat zo vvor jou.
Maar klopt dat wel?
Het is geen mening dat ik niemand ben, dat is een interne vaststelling.
Het valt geheel buiten iedere overtuiging.

Met die interne vaststelling ga ik weer 'de wereld' in en stel vast dat -bijvoorbeeld- mijn kinderen mij vader maken.
En mijn vader mij tot zoon maakte. (Enz)

Daar kom ik het kosmische principe van de polariteiten tegen: andere mensen maken mij.
Uit mijzelf ben ik niets.

Ander voorbeeld: het is geld of goed wat mij tot 'bezitter' maakt.
Een 'bezitter' is een 'iemand'. Dan kun je zeggen: "Ja, maar jij hebt toch ook geld?"
Dan is mijn wederwoord dat het om de gehechtheid aan geld of goed gaat.
Die gehechtheid is een interne kwestie. En die gehechtheid is ook wat mij tegen houdt om ten volle het mens-zijn te beleven.

Vandaar dat ik me ook altijd zal uitspreken tegen hemel-wensen. Die kunnen slechts voort komen uit het zijn van 'iemand'.
Ik begrijp wat je bedoelt.
Maar toch zie ik dit juist als een gedachte theorie en niet een realiteit.

Mensen die niets of niemand (meer) hebben, zijn dan ook hun identiteit kwijt.
Ik geloof dat niet.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door hopper »

Maria K schreef: 17 apr 2022, 20:30
hopper schreef: 17 apr 2022, 20:24

Het is geen mening dat ik niemand ben, dat is een interne vaststelling.
Het valt geheel buiten iedere overtuiging.

Met die interne vaststelling ga ik weer 'de wereld' in en stel vast dat -bijvoorbeeld- mijn kinderen mij vader maken.
En mijn vader mij tot zoon maakte. (Enz)

Daar kom ik het kosmische principe van de polariteiten tegen: andere mensen maken mij.
Uit mijzelf ben ik niets.

Ander voorbeeld: het is geld of goed wat mij tot 'bezitter' maakt.
Een 'bezitter' is een 'iemand'. Dan kun je zeggen: "Ja, maar jij hebt toch ook geld?"
Dan is mijn wederwoord dat het om de gehechtheid aan geld of goed gaat.
Die gehechtheid is een interne kwestie. En die gehechtheid is ook wat mij tegen houdt om ten volle het mens-zijn te beleven.

Vandaar dat ik me ook altijd zal uitspreken tegen hemel-wensen. Die kunnen slechts voort komen uit het zijn van 'iemand'.
Ik begrijp wat je bedoelt.
Maar toch zie ik dit juist als een gedachte theorie en niet een realiteit.

Mensen die niets of niemand (meer) hebben, zijn dan ook hun identiteit kwijt.
Ik geloof dat niet.

Klopt. De iemand is synoniem met 'identiteit'. Zelden wensen mensen afstand te doen van hun identiteit.
Terwijl ik alleen maar een relatie 'in het moment' hoef te hebben. De identiteit 'vader' hoef ik alleen maar te hebben in relatie tot mijn kinderen. De identiteit 'Nederlander' hoef ik alleen maar te hebben in relatie tot de douane.

Juist het vasthouden aan de identiteit verhindert de mens in te zien dat identiteit complementair is aan het tegendeel.
Bv: Ik kan alleen Nederlander zijn omdat er buitenlanders zijn. Zonder buitenlanders sta ik met lege handen met mijn Nederlandse identiteit.....
Mullog
Berichten: 3843
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door Mullog »

hopper schreef: 17 apr 2022, 20:28
Mullog schreef: 17 apr 2022, 19:42
Waarom schrijf je dan "Dat is ook 'de leer' van Martin Buber zoals ik die opvat." wat toch duidelijk impliceert dat je (een eigen variant van) de leer van Buber volgt?
Iedereen volgt een eigen variant van de leer van Buber. (Of bijvoorbeeld van Jezus )
Bekende truc. Je laat "Sowieso volg ik de weg van het "Ken uzelve" en niet die van welke leer dan ook." gemakshalve weg omdat daar geen antwoord op is.

hopper schreef: 17 apr 2022, 20:28 Klopt. Het zelf-loze is zonder beeld. Vandaar dat ik ook spreek van 'leegte'.


In het zijn van 'zoon' ben jij in dezelfde rol als ik. Uiteraard zijn we geen zoon van dezelfde vader.
Waarbij je zorgvuldig een antwoord geeft op een vraag die ik niet gesteld heb en niet op de vraag die ik stel.
Snelheid
Berichten: 10799
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De huidige ‘bubbelficatie’ van de samenleving

Bericht door Snelheid »

Afbeelding

Kijk @Mulog dat zijn de enige BUBBELS die er toe doen.
VERITAS VOS LIBERABIT.