Israelische politiek

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Praatvaria

Bericht door Mart »

Messenger schreef: 04 mei 2022, 08:18
Mart schreef: 04 mei 2022, 03:17
Ben het met je eens dat Israel vreselijk onrechtvaardig tekeer gaat tegen de Palestijnen - afzichtelijk zelfs, maar een Nazi-vergelijking gaat te ver.
Het is jammer dat telkens na een aanslag wordt gekozen voor vergelding door beide partijen. Zo komt er nooit een ontkomen aan de vicieuze cirkel.
Dat is ook niet de bedoeling. Zolang Israël vijanden heeft, gaat het goed met het land. Israël ligt strategisch op de perfecte plaats om volledig te profiteren van het conflict van de VS & de NAVO met Rusland & China, en houdt buurland Syrië, een bondgenoot van Rusland, onder controle. Israël heeft een nucleair arsenaal en de Israëlische luchtmacht overheerst in de hele regio. Door de veelvuldige oorlogen van Israël worden bovendien Amerikaanse wapens getest op het slagveld tegen wapens van Russische makelij. Verder krijgt Israël de modernste raketten die vanwege de locatie - naast alle Arabische landen - Rusland en China eenvoudig kunnen bereiken, het beschikt over een groot nucleair arsenaal en dwingt de VS telkens tot samenwerking door buiten de NAVO te blijven; ook in verband met onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe gevechtsvliegtuigen en de bovengenoemde huidige antiraketsystemen. Israël treedt daarnaast met succes op tegen radicale nationalistische bewegingen in Palestina, Libanon, Jordanië en andere Arabische landen.

Alle Amerikaanse presidenten zijn goed voor Israël; ze hebben weinig keus. Naast bovengenoemde, kan eveneens niemand om de American Israel Public Affairs Committee (AIPAC) heen. AIPAC is Amerika's grootste pro-Israël lobby en samen met en de AARP is het de machtigste in de gehele VS -- officieel en geheel wetmatig. Alleen daarmee heeft de lobby van Israël al een beslissende invloed op het buitenland-beleid van de VS in het Midden-Oosten. Bovendien hebben Joden tevens het hoogste percentage daadwerkelijke kiezers die echt naar de stembus gaan van elke etnische groep en ongeveer 94 procent daarvan woont in dertien belangrijke kiescollege-staten die alleen genoeg kiesmannen waard zijn om de president te kiezen. Als je de niet-joden die in opiniepeilingen worden getoond als pro-Israël, toevoegt, is het meteen duidelijk dat Israël ook op dat gebied de steun heeft van een van de grootste vetogroepen in het land.

Daarnaast hebben de VS en het westen de machtige Israëlische inlichtingendiensten hard nodig met hun invloed in het Midden Oosten en de MOSSAD, Sjin Bet en AMAN helpen de CIA en andere westerse inlichtingendiensten bij het verzamelen van inlichtingen, projecten en operaties, zoals recentelijk Stuxnet. Vrede zou een ramp zijn voor Israël, want daarmee zou het z'n positie verzwakken.

De Palestijnen zullen zo'n systeem nooit krijgen. Wie bekommert zich om hen? Ze zijn slechts pionnen in een spel dat veel groter is. Om niet al te duidelijk te maken dat ethische kwesties een onderdanige rol spelen, wordt er plichtmatig af en toe wat van de zijlijn geroepen. Ja, dat is vreselijk voor de Palestijnen, maar ik vermoed dat je de waarde van ethiek in politieke issues overschat. Zo werkt de wereld helaas niet.
Als men zich zou afvragen wat liefde zou doen na zo'n aanslag, zou het wellicht tot een dialoog komen waarbij op een volwassen manier naar elkaar wordt geluisterd en geleidelijk wordt toegegeven aan het verdrijven van de wederzijdse haat. Wachten op een Messias die een nieuw Jeruzalem gaat laten ontstaan is een zinloze exercitie.
Mensen moeten het zelf doen, vrede bewerkstelligen, dat wordt niet opgelegd door een intervenierende God.
In een spel waarin vrede een ongewenste gast is, zal men het nooit zover laten komen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3594
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Praatvaria

Bericht door dingo »

Eliyahu schreef: 04 mei 2022, 06:24
dingo schreef: 04 mei 2022, 00:32 Lezen is moeilijk hè? Het oprichten van een muur door de Israëlische regering is vergelijkbaar met het in het verleden instellen van het getto van Warschau en het oprichten van concentratiekampen. Waar heb ik het er over dat de Joden dat doen? Helemaal nergens.
Overigens is het oprichten van die muur door dezelfde EU en andere instellingen ook veroordeeld. Dus dat zijn nu ook allemaal antisemieten volgens jou.
Bs"d

Ah, een muur bouwen om jezelf te beschermen tegen moordenaars is volgens jou vergelijkbaar met het instellen van een getto.

Verdere discussie hierover is zinloos. Je mag vinden wat wil, maar je weet nou in elk geval wat je bent volgens die internationaal geaccepteerde definitie van antisemitisme.
Overigens is het oprichten van die muur door dezelfde EU en andere instellingen ook veroordeeld. Dus dat zijn nu ook allemaal antisemieten volgens jou.
De EU vergelijkt Israel niet met de nazi's zoals jij doet.
Ik weet wat ik ben en dat is niet antisemitisch integendeel, de joden hebben ook volgens het NT nog steeds een speciale status. Dat verandert niets aan het feit dat de staat Israël i.m.o. een misdrijf gepleegd heeft door die muur te laten bouwen en de Palestijnse gebieden niet van voldoende water te voorzien.
Het is overigens wel opvallend dat Mart, een geboren Jood, hier een stuk nuchterder in staat dan jij.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3594
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Praatvaria

Bericht door dingo »

Mart schreef: 04 mei 2022, 03:17
dingo schreef: 03 mei 2022, 20:11 Er zijn zoveel afspraken en beloften geweest tussen Israel, Palestijnen en andere buren die niet nagekomen zijn dat simpel kaartjes geen recht doet aan de situatie. Wat imo wel relevant is dat de Israëli's zich net zo slecht gedragen als de nazi's zich eerder gedroegen. Palestijnen opsluiten achter een muur en ze uitsluiten van voldoende water voor de landbouw en andere middelen zodat het verworden zijn tot twee getto's.
Ben het met je eens dat Israël vreselijk onrechtvaardig tekeer gaat tegen de Palestijnen - afzichtelijk zelfs, maar een Nazi-vergelijking gaat te ver.
I.m.o. blijft het een misdrijf tegenover de Palestijnen die door de Israëlische staat gepleegd wordt maar ik zal die Nazi-vergelijking niet meer maken.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Praatvaria

Bericht door Mart »

dingo schreef: 04 mei 2022, 11:46 I.m.o. blijft het een misdrijf tegenover de Palestijnen die door de Israëlische staat gepleegd...
Mee eens.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Praatvaria

Bericht door Messenger »

Mart schreef: 04 mei 2022, 11:02
Prima uitleg Mart, zo had ik het niet bekeken nog...
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1822
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Praatvaria

Bericht door Yours »

Zie het bericht van Mart om 11.02 uur van vandaag.
Dat staat nu in Praatvaria: Kan er wellicht een apart topic van gemaakt worden?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Praatvaria

Bericht door Eliyahu »

MagereHein schreef: 04 mei 2022, 08:10
Eliyahu schreef: 03 mei 2022, 22:31

Bs"d

"Criminele niets ontziende schoften. Duivels."

Maar het is niet zo dat je de Joden haat of zo?
Welnee! Ik haat expansief gedrag.
Bs"d

Dus, om maar even iets te noemen, je vindt de Chinezen en de Russen dus ook criminele niets ontziende schoften en duivels?
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Praatvaria

Bericht door MagereHein »

Eliyahu schreef: 04 mei 2022, 16:34
MagereHein schreef: 04 mei 2022, 08:10
Welnee! Ik haat expansief gedrag.
Bs"d

Dus, om maar even iets te noemen, je vindt de Chinezen en de Russen dus ook criminele niets ontziende schoften en duivels?
Het systeem klopt niet. Ik denk dat er vele fatsoenlijke Russen en Chinezen zijn.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Bonjour
Moderator
Berichten: 7673
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Praatvaria

Bericht door Bonjour »

Eliyahu schreef: 03 mei 2022, 22:14
Bonjour schreef: 03 mei 2022, 21:57 Voeg even een plaatje toe van circa 1200 - 1900.

Volgens mij zijn er ook nog wat regels hoe je voor burgers moet zorgen in gebieden die je bezet.
Bs"d

Ja, die regels die zijn er.

En zoals ik al eerder zei: De arabieren in Israel hebben het beter dan arabieren waar dan ook in het Midden Oosten.

Ze hebben meer geld, meer vrijheid, meer mensenrechten.
Toen er sprake van was dat Israel Judea en Samaria zou gaan weggeven aan de arabieren, toen kwamen de arabieren in dichte drommen naar het Israelische ministerie van binnenlandse zaken toe om vlug Israelisch staatsburgerschap aan te vragen, want ze hadden helemaal geen zin om onder de zoveelste arabische dictator te leven.
Het argument "Ergens anders hebben ze het nog slechter" is het meest waardeloze argument dat je kan geven en ik vraag me af of het waar is. Ik verwijs regelmatig naar deze site:
https://www.rememberthesechildren.org/

Een Palestijnse moeder heeft altijd angst. "Overleven mijn kinderen het", "Wordt mijn huis niet vernield in de volgende vergelding", "Wordt mijn huis niet afgepakt". Ik denk helemaal niet dat ze het beter hebben dan mensen in Egypte, Jordanië.

Israël respecteert de grenzen niet van Gaza of de Westelijke Jordaan oever, gezien het ordinaire landjepikkerij en vergeldingen. Als er een vergelding is vanuit Israël zijn er altijd 10 keer zoveel doden als een Israëlische zijde. Als je de grenzen niet respecteert, is het gewoon een provincie van het land. Maar op het moment dat er bv coronavaccins zijn, blijkt ineens de 2-deling. Dan komt de politiek die Zuid-Afrika niet zou misstaan. Vaccinatiegraad onder de ene bevolkingsgroep torenhoog, onder de andere super beroerd.

Eeuw na eeuw was er geen Israël. Daarna is het door rijke Joden opgekocht, stukje voor stukje. Er is daarmee een probleem gecreëerd en dat speelt nu een eeuw.

Mart heeft gelijk dat Israël er belang bij heeft het conflict in stand te houden. Maar dat kan ook in een andere mate. Doe eens een goed gebaar en zorg voor vaccins in de bezette gebieden. Schoon drinkwater in Gaza. Je kan natuurlijk vertrouwen op je Iron Dome, maar voorkomen dat raketten gelanceerd worden kan ook.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Praatvaria

Bericht door Eliyahu »

MagereHein schreef: 04 mei 2022, 18:16
Eliyahu schreef: 04 mei 2022, 16:34

Bs"d

Dus, om maar even iets te noemen, je vindt de Chinezen en de Russen dus ook criminele niets ontziende schoften en duivels?
Het systeem klopt niet. Ik denk dat er vele fatsoenlijke Russen en Chinezen zijn.
Bs"d

En nou komt de aap uit de mouw. Als het om Chinezen en Russen gaat dan wil je niet zeggen dat het criminele niets ontziende schoften en duivels zijn, dan zeg je: "Ik denk dat er veel fatsoenlijke Russen en Chinezen zijn."

De Chinezen zijn Tibet binnengevallen, houden het al meer dan 70 jaar bezet, veel langer dan Israel is teruggekeerd naar Judea en Samaria.

De Chinezen hebben daar al een miljoen van de 7 miljoen Tibetanen vermoord, waaronder de hele geestelijkheid van Tibet, want religie en communisme dat gaat nou eenmaal niet samen.
Wat Rusland nou bijvoorbeeld weer in de Oekraïne doet, dan kunnen we allemaal in de krant lezen.

Maar nee, dat zijn geen "criminele niets ontziende schoften en duivels", dan zijn er vast wel "veel fatsoenlijke Russen en Chinezen".

Maar in het geval van de Joodse staat, bij wiens conflict met de arabieren veel minder doden zijn gevallen dan wat de Russen en Chinezen doen, en dan in geval van Israel ook nog allemaal in zelfverdediging, dan zijn het plotseling criminele niets ontziende schoften en duivels.

Het lijkt me overduidelijk dat het verschil in benadering is omdat we in het geval van Israel met Joden van doen hebben.

Als China een miljoen Tibetanen uitmoord dan zijn er vast veel fatsoenlijke Chinezen.

Als Israel zich verdedigt tegen moordzuchtige moslims die willen gaan afmaken wat hitler begonnen is, dan zijn het criminele niets ontziende schoften en duivels.

I rest my case.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Praatvaria

Bericht door Eliyahu »

Messenger schreef: 04 mei 2022, 08:18
Mart schreef: 04 mei 2022, 03:17
Ben het met je eens dat Israel vreselijk onrechtvaardig tekeer gaat tegen de Palestijnen - afzichtelijk zelfs, maar een Nazi-vergelijking gaat te ver.
Het is jammer dat telkens na een aanslag wordt gekozen voor vergelding door beide partijen. Zo komt er nooit een ontkomen aan de vicieuze cirkel.
Bs"d

Je bedoelt dat Israel moet stoppen met zichzelf te verdedigen tegen de arabieren die in hun handvest hebben staan dat de laatste Jood uitgemoord moet worden?

Ze moeten zich maar gewoon als schapen laten slachten, want alleen als de laatste Jood dood is dan komt er vrede??
Als men zich zou afvragen wat liefde zou doen na zo'n aanslag, zou het wellicht tot een dialoog komen waarbij op een volwassen manier naar elkaar wordt geluisterd en geleidelijk wordt toegegeven aan het verdrijven van de wederzijdse haat.
Er is geen "wederzijdse haat". De haat komt maar van één kant. De Joden haten de arabieren niet. Maar de arabieren worden opgevoed met het idee dat alle Joden vermoord moeten worden, en zo staat dat ook in het handvest van hamas.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Praatvaria

Bericht door Eliyahu »

Bonjour schreef: 05 mei 2022, 06:43
Eliyahu schreef: 03 mei 2022, 22:14

Bs"d

Ja, die regels die zijn er.

En zoals ik al eerder zei: De arabieren in Israel hebben het beter dan arabieren waar dan ook in het Midden Oosten.

Ze hebben meer geld, meer vrijheid, meer mensenrechten.
Toen er sprake van was dat Israel Judea en Samaria zou gaan weggeven aan de arabieren, toen kwamen de arabieren in dichte drommen naar het Israelische ministerie van binnenlandse zaken toe om vlug Israelisch staatsburgerschap aan te vragen, want ze hadden helemaal geen zin om onder de zoveelste arabische dictator te leven.
Het argument "Ergens anders hebben ze het nog slechter" is het meest waardeloze argument dat je kan geven en ik vraag me af of het waar is. Ik verwijs regelmatig naar deze site:
https://www.rememberthesechildren.org/
Bs"d

Arabische leugenpropaganda.

En het is niet alleen dat ze het ergens anders nog slechter hebben, de arabieren in Israel hebben gewoon een goed leven.
Een Palestijnse moeder heeft altijd angst. "Overleven mijn kinderen het", "Wordt mijn huis niet vernield in de volgende vergelding", "Wordt mijn huis niet afgepakt". Ik denk helemaal niet dat ze het beter hebben dan mensen in Egypte, Jordanië.
Een Israelische moeder heeft altijd angst: Gaat mijn kind vermoord worden door een arabier die weer eens een terreuraanslag pleegt?

En huizen worden alleen vernield als de bewoner ervan Joden vermoord heeft. Dat lijkt me een gematigde en passende straf.

En huizen worden niet afgepakt. Ook dat is weer leugenpropoganda dat Israel huizen afpakt van arabieren.
Israël respecteert de grenzen niet van Gaza of de Westelijke Jordaan oever, gezien het ordinaire landjepikkerij en vergeldingen.
Israel pakt geen land af van gaza, en Judea en Samaria, wat jij "de westelijke Jordaanoever" noemt, dat is onderdeel van Israel, en behoort niet aan de arabieren. Israel kan daar doen en laten wat ze willen.
Niettegenstaande dat hebben ze daar de arabische gebieden zelfbestuur gegeven, en daar wordt niks afgepakt.

Wat betreft vergeldingen, als Israel ophoudt met vergeldingen en zichzelf te verdedigen dan hebben we direkt weer een nieuwe holocaust.

Ik weet dat een hoop mensen dat graag zouden zien, maar dat gaat dus niet gebeuren.
Als er een vergelding is vanuit Israël zijn er altijd 10 keer zoveel doden als een Israëlische zijde.
Daar is een simpele oplossing voor: De arabieren moeten gewoon stoppen met het vermoorden van Joden en stoppen met het bestoken van Israelische burgers met raketten, en dan gaat Israel niet gaza bombarderen om hun eigen burgers te beschermen.
Als je de grenzen niet respecteert, is het gewoon een provincie van het land.
Als je raketten op Israelische burgerdoelen gaat afvuren dan weet je dat er bommen terug komen.

De tijd dat de Joden zich als schapen ter slachting laten leiden is voorbij. Wen er maar aan.
Maar op het moment dat er bv coronavaccins zijn, blijkt ineens de 2-deling. Dan komt de politiek die Zuid-Afrika niet zou misstaan. Vaccinatiegraad onder de ene bevolkingsgroep torenhoog, onder de andere super beroerd.
Israel zorgt voor Israelische burgers, ook voor de arabieren onder de Israelische burgers, en gaza en de palestijnse autoriteit die hebben hun eigen verantwoordelijkheid.
Eeuw na eeuw was er geen Israël. Daarna is het door rijke Joden opgekocht, stukje voor stukje. Er is daarmee een probleem gecreëerd en dat speelt nu een eeuw.
Het is maar wat je een probleem noemt. Israel is een succesverhaal, en de arabieren in Israel die profiteren daar ook van.
Mart heeft gelijk dat Israël er belang bij heeft het conflict in stand te houden. Maar dat kan ook in een andere mate. Doe eens een goed gebaar en zorg voor vaccins in de bezette gebieden. Schoon drinkwater in Gaza. Je kan natuurlijk vertrouwen op je Iron Dome, maar voorkomen dat raketten gelanceerd worden kan ook.
Met godsdienstwaanzinnige moslims die alle Joden moeten uitmoorden van hun geloof kan je niet normaal redeneren. Mooie gebaren die helpen daar niet bij.
Het enige wat je er voor terug krijgt is moordpartijen en raketten.

Het enige wat je daar mee kan doen is wat Israel doet; een grote muur er om heen en ze buiten de deur houden.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Bonjour
Moderator
Berichten: 7673
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Israelische politiek

Bericht door Bonjour »

Dit is een hele enge reactie. Veel en veel enger dan ik me had voorgesteld dat je zou geven. Je doet zelf een tweede wereldoorlog vergelijking, dus doe ik er ook één:
Wir habben es nicht gewusst.

Alleen het is je verteld. Je ontkent het terwijl alle feiten mij gelijk geven. Net zo erg.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7673
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Israelische politiek

Bericht door Bonjour »

https://www.youtube.com/watch?v=yDQUONGCRXk
Zo gaat het daar. Militairen die politietaken doen.
Ach, en als je zo vaak belaagd wordt, ben je blij dat je wat terug kan doen
https://www.youtube.com/watch?v=ey48uTfIeww

https://www.youtube.com/watch?v=84bK5TITCsU

En dan loopt het weer eens uit de hand. Jongen 15 dood
https://www.youtube.com/watch?v=_mHuWoVCgQ8

'Most of our shooting was random... we didn't think about civilian casualties'
https://www.youtube.com/watch?v=McZO0MC9gwA

https://www.youtube.com/watch?v=hF3ZMy7ICDY

Dit is even 10 minuten youtube struinen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Praatvaria

Bericht door Messenger »

Eliyahu schreef: 05 mei 2022, 07:36
Messenger schreef: 04 mei 2022, 08:18
Het is jammer dat telkens na een aanslag wordt gekozen voor vergelding door beide partijen. Zo komt er nooit een ontkomen aan de vicieuze cirkel.
Bs"d

Je bedoelt dat Israel moet stoppen met zichzelf te verdedigen tegen de arabieren die in hun handvest hebben staan dat de laatste Jood uitgemoord moet worden?

Ze moeten zich maar gewoon als schapen laten slachten, want alleen als de laatste Jood dood is dan komt er vrede??
Israel zou wijzer kunnen zijn en het op een andere manier proberen dan de geweldsmanier. Het is ooit geprobeerd door Yitzhak Rabin, voormalig premier van Israel die jammerlijk werd doodgeschoten op een cruciaal moment door een extremistische Jood.
Messenger schreef:Als men zich zou afvragen wat liefde zou doen na zo'n aanslag, zou het wellicht tot een dialoog komen waarbij op een volwassen manier naar elkaar wordt geluisterd en geleidelijk wordt toegegeven aan het verdrijven van de wederzijdse haat.
Eliyahu schreef:Er is geen "wederzijdse haat". De haat komt maar van één kant. De Joden haten de arabieren niet. Maar de arabieren worden opgevoed met het idee dat alle Joden vermoord moeten worden, en zo staat dat ook in het handvest van hamas.
De haat komt van beide kanten. Landjepik van Israel zet kwaad bloed bij Palestijnen die uit hun huizen worden gegooid en vervolgens worden de huizen door Joden ingepikt. Drijf een kat in het nauw en dan kan ie gaan krabben en bijten. Het geweld waarmee Israel antwoord is niet proportioneel.

Echt, het conflict had veel dichterbij de vrede kunnen zijn als Yitzak Rabin niet door een extremistische Jood was vermoord.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Rabin
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Praatvaria

Bericht door MagereHein »

Eliyahu schreef: 05 mei 2022, 07:30
MagereHein schreef: 04 mei 2022, 18:16
Het systeem klopt niet. Ik denk dat er vele fatsoenlijke Russen en Chinezen zijn.
Bs"d

En nou komt de aap uit de mouw. Als het om Chinezen en Russen gaat dan wil je niet zeggen dat het criminele niets ontziende schoften en duivels zijn, dan zeg je: "Ik denk dat er veel fatsoenlijke Russen en Chinezen zijn."

De Chinezen zijn Tibet binnengevallen, houden het al meer dan 70 jaar bezet, veel langer dan Israel is teruggekeerd naar Judea en Samaria.

De Chinezen hebben daar al een miljoen van de 7 miljoen Tibetanen vermoord, waaronder de hele geestelijkheid van Tibet, want religie en communisme dat gaat nou eenmaal niet samen.
Wat Rusland nou bijvoorbeeld weer in de Oekraïne doet, dan kunnen we allemaal in de krant lezen.

Maar nee, dat zijn geen "criminele niets ontziende schoften en duivels", dan zijn er vast wel "veel fatsoenlijke Russen en Chinezen".

Maar in het geval van de Joodse staat, bij wiens conflict met de arabieren veel minder doden zijn gevallen dan wat de Russen en Chinezen doen, en dan in geval van Israel ook nog allemaal in zelfverdediging, dan zijn het plotseling criminele niets ontziende schoften en duivels.

Het lijkt me overduidelijk dat het verschil in benadering is omdat we in het geval van Israel met Joden van doen hebben.

Als China een miljoen Tibetanen uitmoord dan zijn er vast veel fatsoenlijke Chinezen.

Als Israel zich verdedigt tegen moordzuchtige moslims die willen gaan afmaken wat hitler begonnen is, dan zijn het criminele niets ontziende schoften en duivels.

I rest my case.
Ja, doe jij je case maar resten en ga je zitten schamen.
Lees je wat ik schrijf?
Ik heb het over die verrotte systemen die menen dat ze maar moeten blijven overheersen en uitbreiden. Natuurlijk is Xi geen haar beter dan Benny (Netanyahu) en de huidige regering die meent dat alle Arabieren moeten opzouten.
Hoe soldaten dit alles uitvoeren weet ik niet. OF ze geweten hebben? Of ze doorhebben dat ze hele gezinnen verrot maken?
Ik weet t niet.
Het zijn maw de corrupte allesoverheersende uitbreidende mensonterende systemen die ik verafschuw EN....de mensen die hier achter staan!

Is dit duidelijk?
PS. Hoe haal je het in je hoofd, het ene kwaad met t andere te gaan vergelijken om zo je eigen kwaad goed te praten?
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Praatvaria

Bericht door Eliyahu »

Messenger schreef: 05 mei 2022, 08:55
Eliyahu schreef: 05 mei 2022, 07:36

Bs"d

Je bedoelt dat Israel moet stoppen met zichzelf te verdedigen tegen de arabieren die in hun handvest hebben staan dat de laatste Jood uitgemoord moet worden?

Ze moeten zich maar gewoon als schapen laten slachten, want alleen als de laatste Jood dood is dan komt er vrede??
Israel zou wijzer kunnen zijn en het op een andere manier proberen dan de geweldsmanier.
En als Israelische dorpen weer onder een rakettenregen liggen vanuit gaza, en Israel mag geen geweld gebruiken, hoe zou Israel dat dan op moeten lossen volgens jou? Vriendelijk vragen of ze op willen houden met raketten afschieten op Israelische burgers?
Het is ooit geprobeerd door Yitzhak Rabin, voormalig premier van Israel die jammerlijk werd doodgeschoten op een cruciaal moment door een orthodoxe jood.
Ja. En zijn opvolger die was nog linkser dan Rabin, en die gaf het land sneller weg dan de arabieren er om konden vragen. Er werd hun een eigen staat aangeboden in de gazastrook en 97% van Judea en Samaria, en voor de ontbrekende 3% zouden ze gecompenseerd worden met ander land.

En het arabische antwoord daarop was om een oorlog te ontketenen waarbij meer dan 1000 Israelische burgers vermoord werden.
Messenger schreef:Als men zich zou afvragen wat liefde zou doen na zo'n aanslag, zou het wellicht tot een dialoog komen waarbij op een volwassen manier naar elkaar wordt geluisterd
Dus als Israelische burgers met raketten bestookt worden dan moet Israel volgens jou een charme offensief beginnen om de arabieren te laten ophouden met het vermoorden van Joden.

Maar voor de rest gaat het wèl goed met je? Waarom ga je niet tegen de Oekraïniërs vertellen dat ze in plaats van de Russen dood te schieten ze hen heel veel liefde moeten geven.
en geleidelijk wordt toegegeven aan het verdrijven van de wederzijdse haat.
Eliyahu schreef:Er is geen "wederzijdse haat". De haat komt maar van één kant. De Joden haten de arabieren niet. Maar de arabieren worden opgevoed met het idee dat alle Joden vermoord moeten worden, en zo staat dat ook in het handvest van hamas.
De haat komt van beide kanten.
Nee, de haat komt niet van beide kanten. Joden haten de arabieren niet. Arabieren haten wel de Joden, daar worden ze mee opgevoed, dat staat in de koran.
Landjepik van Israel zet kwaad bloed bij Palestijnen die uit hun huizen worden gegooid en vervolgens worden de huizen door Joden ingepikt.
Waarom is het dat als het om Joden gaat, dan mensen dan denken dat ze onbekommerd de meest vreselijke leugens kunnen rondstrooien??

Er worden geen arabieren uit hun huizen gegooid die vervolgens door Joden ingepikt worden.
Drijf een kat in het nauw en dan kan ie gaan krabben en bijten. Het geweld waarmee Israel antwoord is niet proportioneel.
Zelfverdediging is proportioneel zolang als je stopt met geweld als de aanvaller ophoudt je aan te vallen.

Gezien het feit dat de arabieren Israel blijven aanvallen, doet Israel te weinig, en niet te veel.
Echt, het conflict had veel dichterbij de vrede kunnen zijn als Yitzak Rabin niet door een Jood was vermoord.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Rabin
Zijn opvolger die was nog linkser dan Rabin, en die gaf het land sneller weg dan de arabieren er om konden vragen. Er werd hun een eigen staat aangeboden in de gazastrook en 97% van Judea en Samaria, en voor de ontbrekende 3% zouden ze gecompenseerd worden met ander land.

En het arabische antwoord daarop was om een oorlog te ontketenen waarbij meer dan 1000 Israelische burgers vermoord werden.

En zo reageren de arabieren op elk vredesaanbod van Israel.

Afbeelding
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Praatvaria

Bericht door Eliyahu »

MagereHein schreef: 05 mei 2022, 09:32
Eliyahu schreef: 05 mei 2022, 07:30

Bs"d

En nou komt de aap uit de mouw. Als het om Chinezen en Russen gaat dan wil je niet zeggen dat het criminele niets ontziende schoften en duivels zijn, dan zeg je: "Ik denk dat er veel fatsoenlijke Russen en Chinezen zijn."

De Chinezen zijn Tibet binnengevallen, houden het al meer dan 70 jaar bezet, veel langer dan Israel is teruggekeerd naar Judea en Samaria.

De Chinezen hebben daar al een miljoen van de 7 miljoen Tibetanen vermoord, waaronder de hele geestelijkheid van Tibet, want religie en communisme dat gaat nou eenmaal niet samen.
Wat Rusland nou bijvoorbeeld weer in de Oekraïne doet, dan kunnen we allemaal in de krant lezen.

Maar nee, dat zijn geen "criminele niets ontziende schoften en duivels", dan zijn er vast wel "veel fatsoenlijke Russen en Chinezen".

Maar in het geval van de Joodse staat, bij wiens conflict met de arabieren veel minder doden zijn gevallen dan wat de Russen en Chinezen doen, en dan in geval van Israel ook nog allemaal in zelfverdediging, dan zijn het plotseling criminele niets ontziende schoften en duivels.

Het lijkt me overduidelijk dat het verschil in benadering is omdat we in het geval van Israel met Joden van doen hebben.

Als China een miljoen Tibetanen uitmoord dan zijn er vast veel fatsoenlijke Chinezen.

Als Israel zich verdedigt tegen moordzuchtige moslims die willen gaan afmaken wat hitler begonnen is, dan zijn het criminele niets ontziende schoften en duivels.

I rest my case.
Ja, doe jij je case maar resten en ga je zitten schamen.
Lees je wat ik schrijf?
Ik heb het over die verrotte systemen die menen dat ze maar moeten blijven overheersen en uitbreiden. Natuurlijk is Xi geen haar beter dan Benny (Netanyahu) en de huidige regering die meent dat alle Arabieren moeten opzouten.
Hoe soldaten dit alles uitvoeren weet ik niet. OF ze geweten hebben? Of ze doorhebben dat ze hele gezinnen verrot maken?
Ik weet t niet.

PS. Hoe haal je het in je hoofd, het ene kwaad met t andere te gaan vergelijken om zo je eigen kwaad goed te praten?
Bs"d

Hoe haal jij het in je hoofd om het kwaad wat China doet door Tibet binnen te vallen en daar dan een miljoen burgers te vermoorden, waaronder de hele geestelijkheid van Tibet, te gaan vergelijken met de zelfverdediging die Israel moet doen om te overleven?

Ik weet dat in de EU men vindt dat Israel niet het recht heeft om zich te verdedigen, maar de EU heeft dan ook een duizenden jaren lange geschiedenis van het haten, discrimineren, deporteren, martelen, en verbranden van Joden, met als gruwelijk dieptepunt de holocaust.

Maar om de zelfverdediging van Israel tegen moslims die de joden tot de laatste man willen uitmoorden:

"It will be a war of annihilation. It will be a momentous massacre in history that will be talked about like the massacres of the Mongols or the Crusades.

Azzam Pasha, Secretary-General of the Arab League. Interview in Akhbar Al-Yom Newspaper, on the impending Arab attack on the fledgling state of Israel 1948

Om die Israelische zelfverdediging "kwaad" te noemen en dat te vergelijken met genocides als van China, dat is natuurlijk te krankzinnig voor woorden.
Het zijn maw de corrupte allesoverheersende uitbreidende mensonterende systemen die ik verafschuw EN....de mensen die hier achter staan!

Is dit duidelijk?
Wat mij duidelijk is is dat je Joden die zichzelf verdedigen tegen moslims die hen tot de laatste man vrouw en kind willen uitmoorden (net zoals europeanen daar mee bezig waren 75 jaar geleden) dat je die "criminele niets ontziende schoften en duivels" noemt, maar dat je de Chinezen en Russen die regelrechte genocides uitvoeren weer geen "criminele niets ontziende schoften en duivels" wil noemen.

Ik denk dat dat wel genoeg zegt.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Israelische politiek

Bericht door MagereHein »

Ik denk dat je je nog dieper moet gaan schamen. Ik lees Poetin-retoriek.
Die arme ARME Israëliërs toch. KIJK naar het plaatje dat Maria gepost heeft! Israël is een crimineel land. Er worden stenen naar ZWAAR bewapende militairen gegooid, uit onmacht van de bevolking die er op elkaar in getto's woont.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Praatvaria

Bericht door Messenger »

Eliyahu schreef: 05 mei 2022, 09:41 En als Israelische dorpen weer onder een rakettenregen liggen vanuit gaza, en Israel mag geen geweld gebruiken, hoe zou Israel dat dan op moeten lossen volgens jou? Vriendelijk vragen of ze op willen houden met raketten afschieten op Israelische burgers?
Dat zou een mooi begin zijn. Denk je dat geweld op geweld alles oplost?
Messenger schreef: Het is ooit geprobeerd door Yitzhak Rabin, voormalig premier van Israel die jammerlijk werd doodgeschoten op een cruciaal moment door een orthodoxe jood.
Eliyahu schreef: Ja. En zijn opvolger die was nog linkser dan Rabin, en die gaf het land sneller weg dan de arabieren er om konden vragen. Er werd hun een eigen staat aangeboden in de gazastrook en 97% van Judea en Samaria, en voor de ontbrekende 3% zouden ze gecompenseerd worden met ander land.

En het arabische antwoord daarop was om een oorlog te ontketenen waarbij meer dan 1000 Israelische burgers vermoord werden.
Ik vraag me af of je wel een juiste beschrijving geeft van de situatie.
Messenger schreef:Als men zich zou afvragen wat liefde zou doen na zo'n aanslag, zou het wellicht tot een dialoog komen waarbij op een volwassen manier naar elkaar wordt geluisterd
Eliyahu schreef: Dus als Israelische burgers met raketten bestookt worden dan moet Israel volgens jou een charme offensief beginnen om de arabieren te laten ophouden met het vermoorden van Joden.
Wanneer heeft Israel het voor het laatst geprobeerd met charme?
Eliyahu schreef: Maar voor de rest gaat het wèl goed met je? Waarom ga je niet tegen de Oekraïniërs vertellen dat ze in plaats van de Russen dood te schieten ze hen heel veel liefde moeten geven.
Het gaat prima met me, dankjewel. De aanval is gestart door Rusland die compleet vernietigend is. Onder het mom van bevrijding wordt de gehele leefomgeving vernietigd door een Russisch leger. Aangestuurd door een krankzinnige psychotische Poetin.

Dat is iets anders dan wat stenen die kinderen gooien, af en toe een zelfmoordaanslag of een raket. De Palestijnen reageren uit machteloosheid en hebben geheel andere motieven. Zij willen ook gewoon vrij kunnen wonen in het gebied waar ze van oudsher woonden.

In het conflict met Rusland is Oekraine het slachtoffer en in het conflict met Israel zijn de Palestijnen volgens mij meer het slachtoffer.
Messenger schreef: en geleidelijk wordt toegegeven aan het verdrijven van de wederzijdse haat.

De haat komt van beide kanten.
Eliyahu schreef: Nee, de haat komt niet van beide kanten. Joden haten de arabieren niet. Arabieren haten wel de Joden, daar worden ze mee opgevoed, dat staat in de koran.
In de bijbel worden Joden aangewezen als de moordenaars van Jezus Christus. In het gebied van de Palestijnen is er sprake van Israelische bezetting. Een bezettingsmacht kan rekenen op verzet. Zo ook in Oekraine.
Messenger schreef: Landjepik van Israel zet kwaad bloed bij Palestijnen die uit hun huizen worden gegooid en vervolgens worden de huizen door Joden ingepikt.
Eliyahu schreef: Er worden geen arabieren uit hun huizen gegooid die vervolgens door Joden ingepikt worden.
Ik heb diverse documentaires gezien die het tegendeel bewijzen.
Messenger schreef: Drijf een kat in het nauw en dan kan ie gaan krabben en bijten. Het geweld waarmee Israel antwoord is niet proportioneel.
Eliyahu schreef: Zelfverdediging is proportioneel zolang als je stopt met geweld als de aanvaller ophoudt je aan te vallen.
Beide partijen hebben een wapenstilstand en zijn niet onophoudelijk en continue in gevecht.
Eliyahu schreef: Gezien het feit dat de arabieren Israel blijven aanvallen, doet Israel te weinig, en niet te veel.
De Palestijnen delen speldenprikjes uit. Israel antwoordt met zwaar militair geweld. De Palestijnen zijn eigenlijk geen partij en moeten het hebben van angst die ze brengen met die speldenprikjes.
Eliyahu schreef: Echt, het conflict had veel dichterbij de vrede kunnen zijn als Yitzak Rabin niet door een Jood was vermoord.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Rabin
Eliyahu schreef: Zijn opvolger die was nog linkser dan Rabin, en die gaf het land sneller weg dan de arabieren er om konden vragen. Er werd hun een eigen staat aangeboden in de gazastrook en 97% van Judea en Samaria, en voor de ontbrekende 3% zouden ze gecompenseerd worden met ander land.

En het arabische antwoord daarop was om een oorlog te ontketenen waarbij meer dan 1000 Israelische burgers vermoord werden.

En zo reageren de arabieren op elk vredesaanbod van Israel.

Afbeelding
Misschien is het aanbod niet genoeg? Misschien moet Israel ruimhartiger zijn? Overigens staat het jaar 1995 niet in je overzicht. Dat jaar had het kantelpunt kunnen worden in het hele conflict. Een extremistische Joodse terrorist stak daar een stokje voor helaas.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: Israelische politiek

Bericht door vegan-revolution »

 
MagereHein schreef: 04 mei 2022, 08:10
Welnee! Ik haat expansief gedrag.
 
Als het gaat om expansief gedrag, kijk dan bijvoorbeeld ook eens hoe expansief de islam terrein wint. Ook binnen Israël zelf. Uit de moeite die Eliyahu heeft moeten doen om jood te worden blijkt dat er onder joden een verwaarloosbare (of géén) bekeringsdrift is. Hoe anders is dat onder moslims. Israël had in 1950 ongeveer 8,5% moslims. Nu heeft Israël al ongeveer 18% moslims. Het percentage joden in Israël viel van ongeveer 88% in 1950 tot ongeveer 74% nu.

Kijken we buiten Israël naar de Gaza Strook waar de bevolking voor 99% uit moslims bestaat, dan wordt er wel eens schande van gesproken dat er ongeveer 2 miljoen mensen op zo'n klein stuk grond moeten leven. Maar hoe zijn daar zoveel mensen gekomen? Vooral door een extreme bevolkingsgroei. In Gaza Strip/Demographics staat :
 
The majority of the Palestinians descend from refugees who were driven from or left their homes during the 1948 Arab–Israeli War. The Strip's population has continued to increase since that time, one of the main reasons being a total fertility rate which peaked at 8.3 children per woman in 1991 and fell to 4.4 children per woman in 2013 which was still among the highest worldwide.
 
Alleen al ten opzichte van het jaar 2000 is de bevolking in de Gaza Strook bijna verdubbeld.
 
De hetzes tegen Israël lijken voornamelijk te worden gevoed door een islamitisch-agressieve expansiedrift waarbij moslims het niet kunnen uitstaan dat er in de Midden-Oosten regio óók een land is dat niet door de islam gedomineerd wordt. Voor die hetzes heeft het gros van de westerse bevolking telkens een gewillig oor. Moeten we daar blij mee zijn?
 
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 05 mei 2022, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Israelische politiek

Bericht door MagereHein »

https://www.bol.com/nl/nl/f/een-schreeu ... /30548512/

Slechts 9 euro. Ook Dries was altijd, zoals de meeste Nederlanders, pro-Israel. Had uiteraard veel met WO2 te maken.
Maar van Agt is zich gaan verdiepen in de situatie daar en de handelswijze van Israël is tenenkrommend.
Ik ga Geen vergelijking met andere malafide regimes maken. Als we dat doen is Poetin wellicht een lieverdje.

P.s. ook islamitisch expansiedrift keur ik af. Sowieso evangeliseren heb ik een broertje dood aan. Als we met z'n allen nu eens een redelijk op wetenschap gebaseerde samenleving creëeren is er niets meer aan de hand. (Wetenschap in de breedste zin van de betekenis)
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
MagereHein
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 nov 2021, 17:16
Man/Vrouw: M

Re: Israelische politiek

Bericht door MagereHein »

Israël is heer en meester in de bezette gebieden en ontzegt de Palestijnen het recht op zelfbeschikking. De bouw van steeds meer nederzettingen maakt een Palestijnse staat steeds minder mogelijk. De samenstelling van de huidige Israëlische regering, de meest rechtse die het land ooit heeft gehad, doet vrezen dat het niet bij het landjepik van nu zal blijven. Israël dreigt heel Palestina te pikken. Koloniale onderdrukking lokt altijd antikoloniaal verzet uit. Dat dat verzet gewelddadige vormen aanneemt en dan het etiket terrorisme krijgt opgeplakt is ook normaal. De staat Israël zelf is geboren mede dankzij gewapend verzet tegen de Britse autoriteiten in het mandaatgebied Palestina. Onder de joodse terroristen van toen waren de latere premiers Begin, Shamir en Sharon. Hamas ontstond in 1987 tijdens de eerste intifada, na tientallen jaren koloniale vernedering. De kreten ‘dood aan de joden’ van demonstranten in het buitenland en ‘dood aan de Arabieren’ van demonstranten in Israël bewijzen dat de schreeuwers de aard van het Israëlisch-Palestijnse conflict niet hebben begrepen. Dat gaat niet over godsdienst of ras, maar over koloniale onderdrukking en antikoloniaal verzet.

De Israëlische leiders zouden blij moeten zijn dat de Palestijnse bevrijdingsorganisatie PLO het geweld heeft afgezworen, Israël heeft erkend en met diplomatieke middelen het conflict wil oplossen. Een betere partner voor de vrede dan Mahmoud Abbas van de Palestijnse Autoriteit – Israëls net afgetreden president Peres heeft het zelf gezegd – kan Jeruzalem zich moeilijk wensen. Tenminste, als het zelf ook vrede zou willen. Tijdens de laatste ‘vredesbesprekingen’ ging het landjepik rustig door. De besprekingen werden deskundig gesaboteerd door de partij die bij dekolonisering alles te verliezen heeft: de kolonistenpartij van minister Naftali Bennett. Premier Netanyahu eiste van Abbas het onmogelijke, en hielp het overleg om zeep door de afgesproken vrijlating van een laatste groep Palestijnse gevangenen niet door te laten gaan.

Maar Hamas dan? Dat is statutair uit op de vernietiging van de staat Israël en de vestiging van een Palestijnse staat van de Jordaan tot de zee. In 2005 werd Gaza na 38 jaar bezetting door de Israëlische militairen en kolonisten ontruimd. Dat daarna Hamas het gebied niet heeft ontwikkeld maar er een bolwerk van gewapend verzet van heeft gemaakt, bewijst volgens Israël en zijn vrienden dat de stichting van een Palestijnse staat niet kan worden toegestaan. De joodse staat, zeggen ze, heeft het volste recht zich te verdedigen tegen terroristen die uit zijn op zijn destructie. Het is het recht dat een koloniale mogendheid zichzelf toekent om haar bezetting voort te zetten.

Ook na 2005 is de Israëlische bezetting van de Gazastrook doorgegaan. Zonder toestemming van Israël kunnen de Gazanen letterlijk geen kant uit. De land- en zeegrenzen, het luchtruim, de bevoorrading, de elektriciteits- en watervoorziening, de mobiele telefonie, zelfs het bevolkingsregister – alles staat onder strikte Israëlische controle. Alleen de korte zuidgrens met Egypte ontsnapt aan de Israëlische blokkade, maar sinds in Caïro de macht in handen is van generaal al-Sisi, wiens haat tegen de Moslimbroederschap ook haar dochterorganisatie Hamas treft, is ook die grens, over land of via clandestiene tunnels, praktisch gesloten.

De 1,8 miljoen gedetineerden in deze openluchtgevangenis kunnen alleen vrij komen als de blokkade wordt opgeheven. Direct nadat Hamas in 2007 in Gaza de macht had gegrepen en de concurrenten van Fatah had verjaagd, stelde Israël een blokkade in, bedoeld om de Gazanen in opstand te brengen tegen hun nieuwe leiders. Hamas liet weten dat het alle beschietingen zou stoppen als Israël de grensovergangen zou openstellen. De politieke leider van Hamas, Khaled Masjaal, zei vorige week: ‘Wij zijn geen radicalen of fanatici. We vechten niet tegen de joden omdat het joden zijn. We vechten tegen de bezetting. Ik kan coëxisteren met joden, met christenen. Maar ik kan niet leven met de bezetting.’ Als het Hamas inderdaad niet meer te doen is om de vernietiging van Israël, maar om de opheffing van het beleg van Gaza, is er een basis voor een dialoog.

Zonder een einde van de koloniale overheersing geen begin van vrede. De jongste Gaza-oorlog begon, veelbetekenend, na de mislukking van de frenetieke pogingen van de Amerikaanse minister John Kerry om de partijen tot elkaar te brengen. Abbas probeerde daarna zijn povere reputatie bij de Palestijnen op te vijzelen door een politiek akkoord te sluiten met Hamas. Hij verzekerde dat de nieuwe eenheidsregering Israël zou erkennen. In plaats van deze doorbraak aan te moedigen en op z’n minst de gematigde vleugel van Hamas in nieuw vredesoverleg te betrekken, zette Israël Abbas weg als ‘leider van een terroristische bende’. Netanyahu, die vlak daarvoor nog had geroepen dat praten met Abbas zinloos was zolang hij niet alle Palestijnen vertegenwoordigde, zei nu dat Abbas moest kiezen tussen Israël en de Hamas-terroristen.

Toen in de bezette gebieden drie Israëlische tieners door een paar terroristen werden ontvoerd, schreef Israël dat onmiddellijk toe aan Hamas. Het bewijs moet nog altijd geleverd worden. Netanyahu zwoer revanche. Een paar Israëlische jongeren namen wraak op hun manier: ze overgoten een willekeurige Palestijnse jongen met benzine en staken hem in brand.

Toen een van de ontvoerde Israëlische jongens de politie wist te bellen, werden ze alle drie vermoord. De Israëlische regering hield dat bijna drie weken geheim. Haatcampagnes hitsten intussen de publieke opinie op tegen Hamas. Met als excuus de speurtocht naar de slachtoffers en hun ontvoerders begon het leger de Westelijke Jordaanoever extra te terroriseren. Te midden van oplaaiend verzet werden daar honderden leden en sympathisanten van Hamas opgepakt. Hamas reageerde op deze oorlogsverklaring met een spervuur van raketten, dat beantwoord werd met bombardementen en weldra ook met een landinvasie.

Israël dacht dat de operatie tegen Gaza net als de vorige keren zou neerkomen op ‘grasmaaien’: het periodiek kortwieken van Hamas’ militaire infrastructuur. Het heeft tot zijn verrassing gemerkt dat Hamas dankzij betere wapens, een betere militaire voorbereiding en een labyrint van tunnels zich ditmaal niet gemakkelijk klein laat krijgen. Voor Hamas staat de overleving op het spel. Het is in het Midden-Oosten de ene vriend na de andere kwijtgeraakt: Syrië en de Libanese Hezbollah hebben met Hamas gebroken vanwege zijn steun aan het verzet tegen Assad, wapenleverancier Iran heeft de relaties op een laag pitje gezet, Egypte is na de coup tegen Morsi van vriend vijand geworden, Saoedi-Arabië, de meeste Golfstaten en Jordanië zien in de radicale islam een veel groter gevaar dan in Israël. Alleen Qatar en Turkije hebben nog banden met Hamas. Slechts het internationale afgrijzen over Israëls overkill kan Hamas uit haar isolementspositie helpen.

Met ieder bloedbad dat de Israëlische strijdkrachten in Gaza aanrichten isoleert Israël zichzelf verder. De bombardementen en beschietingen op woonwijken, ziekenhuizen, scholen vol vluchtelingen, moskeeën, een park met spelende kinderen, medische reddingsteams, de belangrijkste markt, het telecommunicatiecentrum, de enige elektriciteitscentrale, de haven – al deze terreuracties zijn steeds minder te verkopen als legitieme zelfverdediging tegen terroristen die zelfs de eigen bevolking de dood injagen. De wanverhoudingen tussen de aantallen slachtoffers spreken voor zich. Palestijnse doden tot afgelopen maandagmiddag: 1865, vooral burgers, onder wie zo’n 400 kinderen; Israëlische doden 67, van wie 64 militairen; vluchtelingen in Gaza 400.000, in Israël nul.

Zelfs als het de oorlog tegen Gaza wint dreigt Israël de strijd in de internationale arena te verliezen. De protesten, al aangewakkerd door de bouw van nederzettingen, zijn scherp toegenomen: ambassadeurs zijn uit Israël teruggeroepen, bekende persoonlijkheden verheffen hun stem, secretaris-generaal van de VN Ban Ki-moon is ziedend, de roep wordt sterker om investeringen niet alleen terug te trekken uit de bezette gebieden maar ook uit Israël zelf en om producten te boycotten, protestdemonstraties brengen duizenden mensen op de been.

De antisemieten spinnen er garen bij. Alsof alle joden waar ook ter wereld verantwoordelijk zijn voor het optreden van de Israëlische regering. Die doet zelf mee aan die absurde logica door het protest tegen haar acties al gauw gelijk te stellen aan antisemitisme. Aanhangers van Israël noemen mensen die oprecht protesteren tegen de oorlogspolitiek van Netanyahu nazivrienden. En als het joden zijn die hun stem verheffen? Die worden afgedaan als ‘zelfhaters’.

Behalve voor de oorlogsindustrie is de oorlog voor Israël in alle opzichten contraproductief. De jeugd van Gaza, getuige van gruwelen die waarschijnlijk pure oorlogsmisdaden zijn, is vervuld van haat tegen Israël. Hamas was internationaal geïsoleerd en in Gaza zelf sterk omstreden, maar heeft dankzij het taaie verzet tegen de Israëlische acties zijn prestige terug. In eventuele onderhandelingen kan Hamas met de vuist op tafel slaan. Een einde van de blokkade is wel het minste wat het kan vragen. Met een door Israël geëiste ontwapening zal het pas kunnen instemmen als ook Israël garandeert dat het geen geweld meer zal gebruiken. Garanties die de huidige Israëlische regering niet wil geven.

Op het eerste gezicht heeft de Gaza-oorlog Netanyahu in de binnenlandse politiek geen windeieren gelegd. Sinds het grote zomerprotest van 2011 werd de agenda beheerst door sociaal-economische problemen. Die zijn nu verdrongen door een voor Netanyahu vertrouwd dossier: veiligheid. Op dat terrein krijgt hij automatisch het gros van de bevolking achter zich. Maar die steun is al aan het afkalven.

Belangrijker is dat democratie en menselijkheid een forse knauw hebben gekregen. Vredesbetogers worden in elkaar geslagen en voor landverraders uitgemaakt, er is censuur ingesteld, in de collectieve hetze vieren moordlust, rassenhaat en meedogenloosheid hoogtij. Joodse zeloten hebben in de media zelfs opgeroepen tot genocide. Israëls Arabische minderheid voelt zich nog meer gemangeld, de relaties met de Palestijnse bevolking op de Westelijke Jordaanoever zijn verder verziekt. Allemaal uitstekende ingrediënten voor instabiliteit en nieuwe geweldsuitbarstingen. Alleen een vredesproces dat die naam verdient kan deze vicieuze cirkel doorbreken. Maar dat is van het huidige Israëlische regime waarschijnlijk te veel gevraagd.




SCHAAM JE! En verdiep je in je eigen geschiedenis!!

DIEP!

BRON : Kwijt. Volgens mij de groene Amsterdammer.
Laatst gewijzigd door MagereHein op 05 mei 2022, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Praatvaria

Bericht door Messenger »

vegan-revolution schreef: 05 mei 2022, 10:15  
MagereHein schreef: 04 mei 2022, 08:10
Welnee! Ik haat expansief gedrag.
 
Als het gaat om expansief gedrag, kijk dan bijvoorbeeld ook eens hoe expansief de islam terrein wint. Ook binnen Israël zelf. Uit de moeite die Eliyahu heeft moeten doen om jood te worden blijkt dat er onder joden een verwaarloosbare (of géén) bekeringsdrift is. Hoe anders is dat onder moslims. Israël had in 1950 ongeveer 8,5% moslims. Nu heeft Israël al ongeveer 18% moslims. Het percentage joden in Israël viel van ongeveer 88% in 1950 tot ongeveer 74% nu.
Ik ken iemand die Joods is van huis-uit en zich bekeerde tot de Pinkstergemeente. Zo zijn er misschien meer.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: Praatvaria

Bericht door vegan-revolution »

Messenger schreef: 05 mei 2022, 10:44
vegan-revolution schreef: 05 mei 2022, 10:15  

 
Als het gaat om expansief gedrag, kijk dan bijvoorbeeld ook eens hoe expansief de islam terrein wint. Ook binnen Israël zelf. Uit de moeite die Eliyahu heeft moeten doen om jood te worden blijkt dat er onder joden een verwaarloosbare (of géén) bekeringsdrift is. Hoe anders is dat onder moslims. Israël had in 1950 ongeveer 8,5% moslims. Nu heeft Israël al ongeveer 18% moslims. Het percentage joden in Israël viel van ongeveer 88% in 1950 tot ongeveer 74% nu.
Ik ken iemand die Joods is van huis-uit en zich bekeerde tot de Pinkstergemeente. Zo zijn er misschien meer.
Vast wel. Het omgekeerde is extreem veel zeldzamer.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest