Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Ik heb het Google gevraagd.
Waarom lijden? Om iets te leren hier op aarde?

Je wil niet weten hoeveel soorten antwoorden erop werden gegeven.
Ook hier diezelfde soort teneur.
En daarna mijn vragen en opmerkingen.
Willempie schreef: 16 mei 2022, 09:02
J-W schreef: 16 mei 2022, 08:23 ...............
Want noem mij eens éen reden waarom Hij de vernietiging van de satan zo lang uitstelt!!!
Wanneer dat gelijk in het paradijs was gebeurt had Jezus gelijk het koningschap op zich kunnen nemen en had JHWH de mensheid veel leed bespaard!!!
en had die mensheid nog helemaal niets geleerd.
Individueel als mens?
Of als mensheid, die na iedere val van een cultuur weer van voor af aan moet begonnen met de restanten van het overgebleve.

Nu moet ik onwillekeurig denken aan de reïncarnatieleer.
Met het doel om tijdens het leven iets te leren en daarmee weer een volgend leven te beginnen.
Misschien met wijsheid vanuit een vorig leven, van vooral weer totaal onwetend op een ander onderwerp een leerproces door moeten maken gedurend dit leven.
In de theosofie legt men dit zo uit, dat men tijdens een leven gemakkelijk of juist moeilijk dingen kan leren.
Gemakkelijk, omdat het nest waarin je bent geboren al veel wetenschap en een goede voedingsbodem voor verder leren met zich meebrengt.
Wat als jullie welvarend waren en nooit gebrek leden?
Met een geweten van goed en kwaad, waardoor het stelen van een brood zware zonde was.
Wat als je geboren was in één of andere soppenwijk en het had geleerd zonder ouders of verzorgers zelf op straat te overleven?

Of anderszins in een tijd geleefd van veel soeciale en religieuse wetten en een zondig schuldgevoel, als je je niet aan al die wetten kon houden.
Een tijd van bijv. meer en minder en daarna weer meer homofobie.
Jij, uitermate gelovig en puriteins hebt geleefd en God op je knieën hebt gedankt dat jij niet "zo" was.

Dat je dan je leven over "mag" doen me tjuist al die valkuilen, waar je eerder geen last van had.
Zoals homo zijn, altijd die ander was.
Om te leren, hoe dat is en of je dan nog zo zou denken over je medemens, die niet in jouw straatje en jouw morele opinie past.
Of iets dergelijks.

Klinkt voor mij wel enigszins logisch, als er dat doel is van het weer opneuw geboren worden.

Maar bij een eenmalig leven?
Je hebt geloofd en je best gedaan en vertrouwd op de liefde Gods, die je toch nog wel een keer over je bol aait en zegt: Omdat je geloofd hebt, ben je zalig.
En zo gelukkig, dat je naar het beloofde heerlijke paradijs mag, na dit leven.

Waarom zou je dan meer geleerd moeten hebben, dan te vertrouwen op de jouw aangeleerde en geloofde waarheid?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Willempie »

Ik weet alleen maar wat de Bijbel ons daarover vertelt en dat is dat lijden bedoeld is om ons te doen terugkeren naar onze Maker. Maar ik luister natuurlijk ook naar wat anderen daarover hebben te vertellen. C.S. Lewis heeft er een boek over geschreven waar ik veel aan heb gehad, "The Problem of Pain", onder verschillende titels in het Nederlands vertaald. Wat ik zelf in het leven ervaar is dat lijden ons helpt om mee te voelen met anderen. En dat is volgens mij al heel wat. Met de tegenwoordig populaire reïncarnatieleer heb ik helemaal niets.
Laatst gewijzigd door Willempie op 16 mei 2022, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Willempie »

.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Leon »

Het lijkt alsof het gaat over het nut van lijden. Ik denk niet dat je dat zo moet willen stellen. Lijden is nergens goed voor. Wat wel mogelijk is, is verlost te worden van lijden, en dan bedoel ik niet de dood, maar de verlichting.

Bij allerlei culturen/leerstellingen, niet alleen de Christelijke, is verlichting het doel. Inzicht in lijden kan je snel voeren tot verlichting.

Zou een wereld zonder lijden mogelijk zijn? Ik denk het niet. Bestaan is het bestaan van tegenstellingen, geluk plus lijden. We bevinden ons in het bestaande, dus hebben we te maken met lijden. Liever toch bestaan dan niet-bestaan. Dan inderdaad maar streven naar verlichting al het teveel wordt. Bestaan met een onafhankelijke geest. Los van het lijden, ook los van geluk. Dus we kunnen ook nog wel even wachten. Het geluk proeven, het lijden proeven. Leven.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

Willempie schreef: 16 mei 2022, 16:11 Wat ik zelf in het leven ervaar is dat lijden ons helpt om mee te voelen met anderen. En dat is volgens mij al heel wat. Met de tegenwoordig populaire reïncarnatieleer heb ik helemaal niets.
Dat mee kunnen voelen met/je in kunnen leven in anderen en op basis daarvan in Liefde handelen is inderdaad heel belangrijk. Het ego daardoor verliezen en uiteindelijk terug keren naar de Bron is uiteindelijk de bedoeling èn het resultaat. Maar daar heb je echt heel wat meer levens dan één voor nodig.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

Het kwaad en het lijden heeft geen enkel doel,het is wat we ons zelf aan doen en meer niet.

Overwin het kwade door het GOEDE.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Willempie »

Snelheid schreef: 16 mei 2022, 17:02 Het kwaad en het lijden heeft geen enkel doel,het is wat we ons zelf aan doen en meer niet.

Overwin het kwade door het GOEDE.
Probeer dat verhaaltje eens te verkopen aan de overlevenden van de vernietigingskampen.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

Willempie schreef: 16 mei 2022, 17:26
Snelheid schreef: 16 mei 2022, 17:02 Het kwaad en het lijden heeft geen enkel doel,het is wat we ons zelf aan doen en meer niet.

Overwin het kwade door het GOEDE.
Probeer dat verhaaltje eens te verkopen aan de overlevenden van de vernietigingskampen.
Doe je best,maar daar gaat het nou even niet om de W 2 erbij te halen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Willempie »

Snelheid schreef: 16 mei 2022, 17:36
Willempie schreef: 16 mei 2022, 17:26

Probeer dat verhaaltje eens te verkopen aan de overlevenden van de vernietigingskampen.
Doe je best,maar daar gaat het nou even niet om de W 2 erbij te halen.
Overwin het kwade door het goede, inderdaad. Maar de rest van jouw reactie heeft helemaal niets met de realiteit te maken. Het lijden kan je gewoon overkomen, zonder dat je daar zelf iets aan kunt doen of dat je daar zelf voor verantwoordelijk bent. Kinderen die sterven aan de honger of door oorlogen of afgevoerd worden naar een vernietigingskamp.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

Willempie schreef: 16 mei 2022, 17:48
Snelheid schreef: 16 mei 2022, 17:36

Doe je best,maar daar gaat het nou even niet om de W 2 erbij te halen.
Overwin het kwade door het goede, inderdaad. Maar de rest van jouw reactie heeft helemaal niets met de realiteit te maken. Het lijden kan je gewoon overkomen, zonder dat je daar zelf iets aan kunt doen of dat je daar zelf voor verantwoordelijk bent. Kinderen die sterven aan de honger of door oorlogen of afgevoerd worden naar een vernietigingskamp.
Nogmaals wij doen ons dat zelf aan en dat begon al met Adam en Eva; wat @Mart altijd zegt als een kleine groep mensen haast alle rijkdommen hebben en anderen verdienen het zout in de pap niet is dat een kwaad en lijden waar men al zo een einde aan kan maken,zo dat iedereen het goed heeft op deze Aarde. Enz enz enz.

Voorts is zelfwerkzaamheid ook geboden en veel landen willen dat niet en gaan niet aan de slag om het beter te krijgen dat is ook een kant van het kwaad en lijden.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Zolderworm »

Heeft ons lijden een doel? Groeien wij daardoor? Mischien over meerdere levens heen.
Ik denk niet dat je bij het lijden kunt spreken van een doel. We denken natuurlijk sterk in termen van dat dingen een doel moeten hebben. Om van iets wat niet echt positief is, toch nog iets positiefs te maken. Daarbij gaan we ook erg uit van wat wij positief vinden en wat niet. Maar dat is onze menselijke visie.
Als we het vanuit een meer universele visie zouden kunnen bekijken, dan zouden we vermoedelijk ontdekken dat er heel andere dingen gelden voor wat positief en wat negatief is.
Leven in een bestaan waarin er ijden is, is gewoon een stadium op onze weg. En meer niet. En vermoedelijk komt er hierna een nieuw, een volgend stadium. Daarin zal er waarschijnlijk geen lijden meer zijn.
Only dead fish go with the flow
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Zolderworm schreef: 16 mei 2022, 22:53 Heeft ons lijden een doel? Groeien wij daardoor? Mischien over meerdere levens heen.
Ik denk niet dat je bij het lijden kunt spreken van een doel. We denken natuurlijk sterk in termen van dat dingen een doel moeten hebben. Om van iets wat niet echt positief is, toch nog iets positiefs te maken.
.....knip.......
Leven in een bestaan waarin er ijden is, is gewoon een stadium op onze weg. En meer niet. En vermoedelijk komt er hierna een nieuw, een volgend stadium. Daarin zal er waarschijnlijk geen lijden meer zijn.
Er beginnen aardig wat raakvlakken te komen.

Was het niet vlg. de Catechismeus:
"Ellende, hoop en verlossing."
Meerdere levensvisies worden hier overbrugd. :)
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Eliyahu »

Snelheid schreef: 16 mei 2022, 17:36
Willempie schreef: 16 mei 2022, 17:26

Probeer dat verhaaltje eens te verkopen aan de overlevenden van de vernietigingskampen.
Doe je best,maar daar gaat het nou even niet om de W 2 erbij te halen.
Bs"d

Waarom niet? Was dat geen kwaad en lijden?
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Eliyahu »

Snelheid schreef: 16 mei 2022, 21:08 Nogmaals wij doen ons dat zelf aan en dat begon al met Adam en Eva; wat @Mart altijd zegt als een kleine groep mensen haast alle rijkdommen hebben en anderen verdienen het zout in de pap niet is dat een kwaad en lijden
Bs"d

Dat is geen kwaad en lijden, dat is gewoon jaloezie.

Er gaat geen mens dood van de honger in NL, iedereen heeft een dak boven zijn hoofd, (behalve dan misschien wat verslaafden en mental cases) dus alles wat je meer hebt is luxe. En natuurlijk; geld maakt niet gelukkig.

Heel veel geld ook niet.

Afbeelding
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Eliyahu »

Bs"d

Lijden is straf voor zonde.

Lijden wist de zonde uit.

Er is dus geen zinloos lijden.

Als je niet wil lijden vrees dan God en onderhoudt Zijn geboden.

Afbeelding
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Willempie schreef: 16 mei 2022, 17:48
Snelheid schreef: 16 mei 2022, 17:36

Doe je best,maar daar gaat het nou even niet om de W 2 erbij te halen.
Overwin het kwade door het goede, inderdaad. Maar de rest van jouw reactie heeft helemaal niets met de realiteit te maken. Het lijden kan je gewoon overkomen, zonder dat je daar zelf iets aan kunt doen of dat je daar zelf voor verantwoordelijk bent. Kinderen die sterven aan de honger of door oorlogen of afgevoerd worden naar een vernietigingskamp.
Kwaad is er altijd geweest en zal er altijd zijn.

Wat is de realiteit van jouw lijden in jouw eigen leven en voor jou persoonlijk, Willempie?
Wat leer jij er van en wat is het doel in jouw persoonlijke leven?

Waarom steeds wegkijken daarvan door de aandacht op de ellende van anderen of die op de wereldgeschiedenis te richten?
Is het dat waardoor mensen de eigen ellende minder onder ogen hoeven te zien?
Wat leer je daarvan?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 07:17
Lijden wist de zonde uit.
Hoe?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 07:17 img] https://tinyurl.com/Spr3-12 [/img]
Graag zonder die, voor op een forum irritante, enorme lappen plaatwerk.
Een enkele maal is mooi.
Steeds weer opnoeuw beschouw ik als persoonlijke aandachttrekkerij.
Vooral in een discussie en gespreksforum.
Het is hier geen Facebook, waar je slechts gemakzuchtig en vluchtig communiveert.

En ik ben ook gemakzuchtig. Ik heb n. een hekel aan zinloos door te moeten scrollen. :clown:
Gewoon zelf te schrijven is prima en leidt niet de aandacht af. :)
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Eliyahu »

Maria K schreef: 17 mei 2022, 07:39
Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 07:17 img] https://tinyurl.com/Spr3-12 [/img]
Graag zonder die, voor op een forum irritante, enorme lappen plaatwerk.
Een enkele maal is mooi.
Steeds weer opnoeuw beschouw ik als persoonlijke aandachttrekkerij.
Bs"d

Het is niet beleefd om te denken dat wat jij vindt dat dat de absolute waarheid is, en al helemaal niet als je dan gaat proberen jouw mening aan anderen op te leggen.

En zoals het spreekwoord zegt: "Een plaatje zegt meer dan duizend woorden", dus ik bespaar me een hoop typen met zo'n plaatje. :)

En mijn plaatjes zijn zo groot niet, maar dit forum blaast ze op totdat ze de hele pagina vullen. Kan ik ook niks aan doen.
Laatst gewijzigd door Eliyahu op 17 mei 2022, 07:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Eliyahu »

Maria K schreef: 17 mei 2022, 07:34
Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 07:17
Lijden wist de zonde uit.
Hoe?
Bs"d

Doordat God dat doet.

Er is niet zoiets als een free lunch, als je een bank berooft dan ga je de gevangenis in, en als je zondigt word je gestraft.

En iedereen lijdt voor zijn eigen zonden, (en eventueel voor de zonden van je voorvaderen als je voortgaat in de zonden van je voorouders) en het is niet zo dat God daar voor gestraft wordt en moet lijden om jouw zonden uit te wissen. Lijden voor je zonden dat doet een ieder zelf.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Willempie »

Maria K schreef: 17 mei 2022, 07:28
Wat is de realiteit van jouw lijden in jouw eigen leven en voor jou persoonlijk, Willempie?
Wat leer jij er van en wat is het doel in jouw persoonlijke leven?

Waarom steeds wegkijken daarvan door de aandacht op de ellende van anderen of die op de wereldgeschiedenis te richten?
Is het dat waardoor mensen de eigen ellende minder onder ogen hoeven te zien?
Wat leer je daarvan?
Mijn lijden stelt in mijn ogen helemaal niets voor in vergelijking met het lijden van vele anderen. Voor zover er lijden is in mijn leven brengt me dat steeds dichter bij God. Ik ben er dankbaar voor. Als ik problemen heb dan kruip ik dichter tegen mijn Vader aan. Zonder die problemen zou ik waarschijnlijk het waanidee hebben dat ik autonoom ben en het zelf allemaal wel red. Mijn doel is om steeds dichter bij God te komen. Neemt niet weg dat het een Bijbelse opdracht is het lijden zoveel mogelijk te verzachten.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 07:43 Het is niet beleefd om te denken dat wat jij vindt dat dat de absolute waarheid is, en al helemaal niet als je dan gaat proberen jouw mening aan anderen op te leggen.

En zoals het spreekwoord zegt: "Een plaatje zegt meer dan duizend woorden", dus ik bespaar me een hoop typen met zo'n plaatje. :)

En mijn plaatjes zijn zo groot niet, maar dit forum blaast ze op totdat ze de hele pagina vullen. Kan ik ook niks aan doen.
Je hebt je bericht nu aangevuld.
Het eerste deel heb ik net geciteerd in een nieuw topic.

Mijn reactie in een ander topic Plaatwerk à la Facebook als bericht op een forum.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 07:46
Maria K schreef: 17 mei 2022, 07:34

Hoe?
Bs"d

Doordat God dat doet.

Er is niet zoiets als een free lunch, als je een bank berooft dan ga je de gevangenis in, en als je zondigt word je gestraft.

En iedereen lijdt voor zijn eigen zonden, (en eventueel voor de zonden van je voorvaderen als je voortgaat in de zonden van je voorouders) en het is niet zo dat God daar voor gestraft wordt en moet lijden om jouw zonden uit te wissen. Lijden voor je zonden dat doet een ieder zelf.
Mijn vraag was:
Hoe wist lijden de zonden uit?

Als ik jou antwoord lees, dan lijkt het alsof iemand die niet veel lijdt, niet zoveel zonden deed.
En veel lijden, dat men toch wel een heel grote zondaar is.

En dat allemaal terwijl God je niet straft?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 07:11
Snelheid schreef: 16 mei 2022, 21:08 Nogmaals wij doen ons dat zelf aan en dat begon al met Adam en Eva; wat @Mart altijd zegt als een kleine groep mensen haast alle rijkdommen hebben en anderen verdienen het zout in de pap niet is dat een kwaad en lijden
Bs"d

Dat is geen kwaad en lijden, dat is gewoon jaloezie.

Er gaat geen mens dood van de honger in NL, iedereen heeft een dak boven zijn hoofd, (behalve dan misschien wat verslaafden en mental cases) dus alles wat je meer hebt is luxe. En natuurlijk; geld maakt niet gelukkig.

Heel veel geld ook niet.

Afbeelding
Ach je weet niet waar het over gaat dus laat maar zonde van de tijd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 07:11
Snelheid schreef: 16 mei 2022, 21:08 Nogmaals wij doen ons dat zelf aan en dat begon al met Adam en Eva; wat @Mart altijd zegt als een kleine groep mensen haast alle rijkdommen hebben en anderen verdienen het zout in de pap niet is dat een kwaad en lijden
Dat is geen kwaad en lijden, dat is gewoon jaloezie.

Er gaat geen mens dood van de honger in NL, iedereen heeft een dak boven zijn hoofd, (behalve dan misschien wat verslaafden en mental cases) dus alles wat je meer hebt is luxe.
Zijn mensen in Nederland de maatstaf voor de welstand in de wereld?
En natuurlijk; geld maakt niet gelukkig.

Heel veel geld ook niet.
Maar geen geld hebben maakt wel ongelukkig.

Daar doet wijsheid niets aan af.
Met wijsheid kun je het wel scherper zien.
En ook wat het met mensen doet.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.