Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Yours schreef: 19 jan 2023, 10:05
umit schreef: 19 jan 2023, 08:23
in de hemel zijn geen grenzen. geen schaamte, geen honger of dorst, geen zorgen om deugdelijkheid, geen pesterijen, geen uitsluiten van individuen uit een groep. Je eet en drinkt niet uit behoefte, maar omdat je er zin in hebt. je doet dingen omdat je het wil, niet omdat je het moet.
Op de lange termijn kan dit kloppen. Maar dan zal de kringloop op aarde voltooid moeten zijn, alle karma/oorzaak en gevolg goedgemaakt en je tevens Meester moeten zijn over je seksualiteit wat betekent dat je desnoods ook zonder seksualiteit kunt leven.
Euhm...het hiernamaals is anders dan hier...er gelden andere natuurwetten...het gaat te ver om daarover te filosoferen omdat niemand het zeker weet, maar je moet je voorstellen dat de tijd voor iedereen tegelijkertijd variabel verlopen kan enz.
enige wat we definitief weten, is dat het gerechtvaardigt verloopt.
Mensen die zelfs maar ter grootte van een mosterdzaadje ergens diep in hun hart in God geloven, komen uiteindelijk in de hemel.
anderen in de hel.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 19 jan 2023, 10:02
Meer wil ik er liever niet over kwijt, want anders vergaat de lust misschien om het Aardse leven te voltooien.
Inderdaad. Waarom zou je überhaupt je best doen om er hier op aarde iets van te maken?
Omdat je het leven de moeite waard vindt en je een sterke levenswil hebt dit leven tot een mooi einde te volbrengen?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 19 jan 2023, 10:02 Ik laat je seksuele fantasieën maar bij jou zelf, Messenger.
Mijn seksuele fantasieën bespreek ik hier niet, ik geef een algemene beschrijving van seks na de dood.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

umit schreef: 19 jan 2023, 10:09
Yours schreef: 19 jan 2023, 10:02 Inderdaad. Waarom zou je überhaupt je best doen om er hier op aarde iets van te maken?
Vanuit de Islaam gezien moet je je best doen hier op aarde, omdat je in het hiernamaals erop beoordeeld.
wil je in het hiernamaals een zo mooi mogelijke plek hebben, moet je hier je best doen.
Er is geen oordeel in het hiernamaals.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

umit schreef: 19 jan 2023, 10:16
Yours schreef: 19 jan 2023, 10:05
Op de lange termijn kan dit kloppen. Maar dan zal de kringloop op aarde voltooid moeten zijn, alle karma/oorzaak en gevolg goedgemaakt en je tevens Meester moeten zijn over je seksualiteit wat betekent dat je desnoods ook zonder seksualiteit kunt leven.
Euhm...het hiernamaals is anders dan hier...er gelden andere natuurwetten...het gaat te ver om daarover te filosoferen omdat niemand het zeker weet, maar je moet je voorstellen dat de tijd voor iedereen tegelijkertijd variabel verlopen kan enz.
enige wat we definitief weten, is dat het gerechtvaardigt verloopt.
Mensen die zelfs maar ter grootte van een mosterdzaadje ergens diep in hun hart in God geloven, komen uiteindelijk in de hemel.
anderen in de hel.
Het gaat niet over rechtvaardigheid, want dat zou betekenen dat er oordeel zou zijn en Gods liefde is onvoorwaardelijk en er is ook nog eens de vrije wil. De behoefte aan vergelding verdwijnt als met de pure liefde alles wordt geheeld en genezen.
De hel is een ervaring die je eventueel zelf kunt vormgeven, niets of niemand stuurt je erheen en die ervaring verander je wanneer je ook maar wenst. Oorzaak en gevolg verdwijnen bij het sterven.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

Zolderworm schreef: 18 jan 2023, 16:55 Onder de geleerden van de vier islamitische wetsscholen – Hanafi, Maliki, Sjafi’i en Hanbali – bestaat een grote unanimiteit. Euthanasie is een no go. Het is absoluut onaanvaardbaar. Interessant is dan de vraag: waarom precies?
En hoe weet je dat je een afschuwelijk lijden te wachten staat als je zelfmoord pleegt? Terwijl de mens met een ernstige depressie op Aarde al zo'n groot lijden heeft moeten doormaken. Zozeer dat hij ten einde raad is en er maar een eind aan maakt om van dat lijden verlost te zijn. Is dat rechtvaardig? Of is het moslimgeloof niet rechtvaardig? Zeer zwarte straf voor zelfmoord, hoe dan ook.
En waarom is euthanasie niet feitelijk zelfmoord, dat je door anderen laat doen? Waar ligt de grens? Wat denk je? Wat is in de grond het verschil?
Je hebt de vrije wil in alles, ook als het gaat om levensbeëindiging. Als je een lijdensweg nadert of doormaakt, is het ook je eigen vrije keuze om dat voor te zijn of te stoppen.
Toe laten passen van euthanasie is een medisch professionele handeling. Zelfdoding is aanmodderen op vaak amateuristische wijze die uiteindelijk niet het gewenste resultaat tot gevolg hoeft te hebben maar de situatie zelfs kan verslechteren.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Petra »

umit schreef: 19 jan 2023, 10:09
Yours schreef: 19 jan 2023, 10:02 Inderdaad. Waarom zou je überhaupt je best doen om er hier op aarde iets van te maken?
Vanuit de Islaam gezien moet je je best doen hier op aarde, omdat je in het hiernamaals erop beoordeeld.
wil je in het hiernamaals een zo mooi mogelijke plek hebben, moet je hier je best doen.
Hi Umit,
Is volgens jou in de Islam de hemel hetzelfde als het hiernamaals ?
Begrijp ik nou goed dat er daar dan ook weer meer en minder mooie plekken te verwerven zijn ?

Dus ehhh… minder goede daden is niet regelrecht naar de hel maar bv een minder mooie hemel ?
Hele goeie daden brengen je naar de beste plek in de hemel. Zoiets?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef: 19 jan 2023, 11:25
Zolderworm schreef: 18 jan 2023, 16:55 Onder de geleerden van de vier islamitische wetsscholen – Hanafi, Maliki, Sjafi’i en Hanbali – bestaat een grote unanimiteit. Euthanasie is een no go. Het is absoluut onaanvaardbaar. Interessant is dan de vraag: waarom precies?
En hoe weet je dat je een afschuwelijk lijden te wachten staat als je zelfmoord pleegt? Terwijl de mens met een ernstige depressie op Aarde al zo'n groot lijden heeft moeten doormaken. Zozeer dat hij ten einde raad is en er maar een eind aan maakt om van dat lijden verlost te zijn. Is dat rechtvaardig? Of is het moslimgeloof niet rechtvaardig? Zeer zwarte straf voor zelfmoord, hoe dan ook.
En waarom is euthanasie niet feitelijk zelfmoord, dat je door anderen laat doen? Waar ligt de grens? Wat denk je? Wat is in de grond het verschil?
Je hebt de vrije wil in alles, ook als het gaat om levensbeëindiging. Als je een lijdensweg nadert of doormaakt, is het ook je eigen vrije keuze om dat voor te zijn of te stoppen.
Toe laten passen van euthanasie is een medisch professionele handeling. Zelfdoding is aanmodderen op vaak amateuristische wijze die uiteindelijk niet het gewenste resultaat tot gevolg hoeft te hebben maar de situatie zelfs kan verslechteren.
Het waren eigenlijk vragen aan Umit. Maar volgens mij laat hij de moeilijke vragen gewoon liggen en geeft geen antwoord. Dat is niet de bedoeling als je op een gespreksforum actief bent.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

Zolderworm schreef: 19 jan 2023, 11:31
Messenger schreef: 19 jan 2023, 11:25
Je hebt de vrije wil in alles, ook als het gaat om levensbeëindiging. Als je een lijdensweg nadert of doormaakt, is het ook je eigen vrije keuze om dat voor te zijn of te stoppen.
Toe laten passen van euthanasie is een medisch professionele handeling. Zelfdoding is aanmodderen op vaak amateuristische wijze die uiteindelijk niet het gewenste resultaat tot gevolg hoeft te hebben maar de situatie zelfs kan verslechteren.
Het waren eigenlijk vragen aan Umit. Maar volgens mij laat hij de moeilijke vragen gewoon liggen en geeft geen antwoord. Dat is niet de bedoeling als je op een gespreksforum actief bent.
Het valt ook niet mee als je als nieuwkomer op een forum veel reacties krijgt en iedereen antwoord wilt geven. In elk geval neemt Umit ook deel aan de gesprekken.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20591
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door peda »

Petra schreef: 19 jan 2023, 11:29
umit schreef: 19 jan 2023, 10:09
Vanuit de Islaam gezien moet je je best doen hier op aarde, omdat je in het hiernamaals erop beoordeeld.
wil je in het hiernamaals een zo mooi mogelijke plek hebben, moet je hier je best doen.
Hi Umit,
Is volgens jou in de Islam de hemel hetzelfde als het hiernamaals ?
Begrijp ik nou goed dat er daar dan ook weer meer en minder mooie plekken te verwerven zijn ?

Dus ehhh… minder goede daden is niet regelrecht naar de hel maar bv een minder mooie hemel ?
Hele goeie daden brengen je naar de beste plek in de hemel. Zoiets?
Inderdaad kent de overlevering in de Islam meerdere hemels, met in mijn herinnering het paradijs als de mooiste hemel. Wellicht neemt umit ons op beschrijvende wijze mee naar de verschillende hemelrijken.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Petra »

peda schreef: 19 jan 2023, 11:55
Petra schreef: 19 jan 2023, 11:29

Hi Umit,
Is volgens jou in de Islam de hemel hetzelfde als het hiernamaals ?
Begrijp ik nou goed dat er daar dan ook weer meer en minder mooie plekken te verwerven zijn ?

Dus ehhh… minder goede daden is niet regelrecht naar de hel maar bv een minder mooie hemel ?
Hele goeie daden brengen je naar de beste plek in de hemel. Zoiets?
Inderdaad kent de overlevering in de Islam meerdere hemels, met in mijn herinnering het paradijs als de mooiste hemel. Wellicht neemt umit ons op beschrijvende wijze mee naar de verschillende hemelrijken.
Krijg nou wat. Ik dacht dat met hiernamaals, hemel en paradijs allemaal hetzelfde bedoeld werd. Maar volgens mij zijn er ook christenen die geloven in het belang van goede daden doen, ondanks Jezus' offer dan. Maar of ze dan ook verschillende hemelse gradaties bedoelen weet ik niet. Komt het uit de Jodendom dan misschien ?

Trouwens.. in het christendom wordt ook vaak over 'het Koninkrijk der Hemelen" gesproken. Gaf mijn ook al de indruk dat er meerdere hemelen zijn. Doet me aan Dante denken.

P.S. En niet te vergeten..het is Umits visie. (Als er in de Islam net zo'n verscheidenheid is als in het Christendom... )
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Mullog
Berichten: 3842
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Mullog »

Petra schreef: 19 jan 2023, 12:17 ...
Als er in de Islam net zo'n verscheidenheid is als in het Christendom...
Wat denk je zelf :lol: :lol: :lol:
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Petra schreef: 19 jan 2023, 11:29
umit schreef: 19 jan 2023, 10:09
Vanuit de Islaam gezien moet je je best doen hier op aarde, omdat je in het hiernamaals erop beoordeeld.
wil je in het hiernamaals een zo mooi mogelijke plek hebben, moet je hier je best doen.
Hi Umit,
Is volgens jou in de Islam de hemel hetzelfde als het hiernamaals ?
Begrijp ik nou goed dat er daar dan ook weer meer en minder mooie plekken te verwerven zijn ?

Dus ehhh… minder goede daden is niet regelrecht naar de hel maar bv een minder mooie hemel ?
Hele goeie daden brengen je naar de beste plek in de hemel. Zoiets?
Nee, het hiernamaals is niet hetzelfde als hemel
Het is nogal complex hoe het in elkaar zit, en er is geen enkel geleerde die eenduidig details ervan heeft maar grofweg ziet het proces er zo uit:

als je komt te overlijden kom je in het hiernamaals terecht. daar wordt eerst je eindbestemming bekend gemaakt...dat kan hemel of hel zijn.
Die eindbestemmingen zijn nu echter nog gesloten...ze openen op de dag des oordeels.
De zielen die overleden zijn die wachten nog in de Barzaq.
De Barzaq is een tussen situatie....een soort dynamische wachtkamer.
Daarmee bedoel ik...die wachtkamer wordt door iedereen anders waargenomen. de tijd in de Barzaq is variabel.
om een voorbeeld te noemen 1 dag aardse tijd kan in de Barzaq 1 jaar zijn voor sommigen maar tegelijk voor anderen 1 sec duren...ik noem maar wat.
Tevens kan de Barzaq een van de tuinen van de hemel zijn voor de ene...maar een van de kuilen van de hel voor de ander.

Het is bedoeld ter vereffening. Mensen die als eindbestemming hemel hebben (de mensen die in hun aardse leven God gevonden en daarmee voor hun test geslaagd zijn), maar nog zonden begaan hebben die worden daarmee bestraft in de barzaq zodat op de dag des Oordeels als de hemelpoorten open gaan, ze dan zondeloos de hemel binnen kunnen gaan.

andersom voor mensen die in hun aardse leven niet in God geloofd hebben en daarmee gezakt zijn voor hun test gaan en daarmee als eindbestemming hel hebben...maar in hun leven zulke goede daden verricht hebben die beloond moet worden...die worden dan beloond in de Barzaq...zoals op de dag des Oordeels ze geen goede daden meer hebben.

Zoals beschreven zijn hemel en hel permanent....en daar kom je ook niet meer uit. de Barzaq is tijdelijk een voorfase ervan.

Hemel en hel hebben beide 7 lagen. er zijn geleerden die zeggen dat het 7 van elkaar gescheiden lagen zijn...er zijn ook geleerden die zeggen dat de 7 lagen niet fysiek van elkaar gescheiden zijn maar dat iemand uit de 7e laag alles veel intenser ervaart als iemand van de eerste laag.
daar zijn ze het allemaal niet over eens.

kort gezegd, dat alles is het hiernamaals, waarvan hemel er maar een onderdeel van is.
Ik moet echter zeggen, ik ben geen expert op dit gebied, dus ik weet ook niet erg veel....maar dat wat ik weet, deel ik graag met jullie
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Zolderworm schreef: 19 jan 2023, 11:31 Het waren eigenlijk vragen aan Umit. Maar volgens mij laat hij de moeilijke vragen gewoon liggen en geeft geen antwoord. Dat is niet de bedoeling als je op een gespreksforum actief bent.
Haha nee, ik laat geen vragen liggen. Ik word overspoeld met vragen en het kost tijd om alles te beantwoorden. en als ik perongeluk wat laat liggen, trek aan de bel en ik probeer erop te antwoorden.
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Petra schreef: 19 jan 2023, 12:17 Krijg nou wat. Ik dacht dat met hiernamaals, hemel en paradijs allemaal hetzelfde bedoeld werd. Maar volgens mij zijn er ook christenen die geloven in het belang van goede daden doen, ondanks Jezus' offer dan. Maar of ze dan ook verschillende hemelse gradaties bedoelen weet ik niet. Komt het uit de Jodendom dan misschien ?

Trouwens.. in het christendom wordt ook vaak over 'het Koninkrijk der Hemelen" gesproken. Gaf mijn ook al de indruk dat er meerdere hemelen zijn. Doet me aan Dante denken.

P.S. En niet te vergeten..het is Umits visie. (Als er in de Islam net zo'n verscheidenheid is als in het Christendom... )
Verscheidenheid is niet het juiste woord ervoor...het is eerder onzekerheid.
sommige dingen zijn in de Koraan helder beschreven...en dan heerst er eensgezindheid onder de gelovigen.
van andere dingen is er weinig over te vinden or een paar zwakke hadiths...or meerdere hadiths die elkaar min of meer tegenspreken...en dan is er onzekerheid.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Petra »

umit schreef: 19 jan 2023, 12:52
Nee, het hiernamaals is niet hetzelfde als hemel
Het is nogal complex hoe het in elkaar zit, en er is geen enkel geleerde die eenduidig details ervan heeft maar grofweg ziet het proces er zo uit:

als je komt te overlijden kom je in het hiernamaals terecht. daar wordt eerst je eindbestemming bekend gemaakt...dat kan hemel of hel zijn.
Die eindbestemmingen zijn nu echter nog gesloten...ze openen op de dag des oordeels.
De zielen die overleden zijn die wachten nog in de Barzaq.
De Barzaq is een tussen situatie....een soort dynamische wachtkamer.
Daarmee bedoel ik...die wachtkamer wordt door iedereen anders waargenomen. de tijd in de Barzaq is variabel.
om een voorbeeld te noemen 1 dag aardse tijd kan in de Barzaq 1 jaar zijn voor sommigen maar tegelijk voor anderen 1 sec duren...ik noem maar wat.
Tevens kan de Barzaq een van de tuinen van de hemel zijn voor de ene...maar een van de kuilen van de hel voor de ander.
Sjonge dat is idd. een nogal complexe toestand, een dynamische wachtkamer nog wel. Misschien vergelijkbaar met het katholieke vagevuur ?..Ook een toestand voordat je naar de hemel of hel gaat. (dacht ik zo begrepen te hebben hoor).

umit schreef: 19 jan 2023, 12:52 Het is bedoeld ter vereffening. Mensen die als eindbestemming hemel hebben (de mensen die in hun aardse leven God gevonden en daarmee voor hun test geslaagd zijn), maar nog zonden begaan hebben die worden daarmee bestraft in de barzaq zodat op de dag des Oordeels als de hemelpoorten open gaan, ze dan zondeloos de hemel binnen kunnen gaan

andersom voor mensen die in hun aardse leven niet in God geloofd hebben en daarmee gezakt zijn voor hun test gaan en daarmee als eindbestemming hel hebben...maar in hun leven zulke goede daden verricht hebben die beloond moet worden...die worden dan beloond in de Barzaq...zoals op de dag des Oordeels ze geen goede daden meer hebben..
Ow, is 't een test.
Mijn gedachte is.. als God gevonden Wil worden, dan zorgt ZHij er wel voor om gevonden te worden.


umit schreef: 19 jan 2023, 12:52 Hemel en hel hebben beide 7 lagen. er zijn geleerden die zeggen dat het 7 van elkaar gescheiden lagen zijn...er zijn ook geleerden die zeggen dat de 7 lagen niet fysiek van elkaar gescheiden zijn maar dat iemand uit de 7e laag alles veel intenser ervaart als iemand van de eerste laag.
daar zijn ze het allemaal niet over eens.

kort gezegd, dat alles is het hiernamaals, waarvan hemel er maar een onderdeel van is.
Ik moet echter zeggen, ik ben geen expert op dit gebied, dus ik weet ook niet erg veel....maar dat wat ik weet, deel ik graag met jullie
Ja, je moet er ook allemaal maar wijs uit kunnen worden al die lagen.
Gewoon maar goede daden doen lijkt mij i.i.g. altijd wel goed. :)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Zolderworm »

umit schreef: 19 jan 2023, 12:55
Zolderworm schreef: 19 jan 2023, 11:31 Het waren eigenlijk vragen aan Umit. Maar volgens mij laat hij de moeilijke vragen gewoon liggen en geeft geen antwoord. Dat is niet de bedoeling als je op een gespreksforum actief bent.
Haha nee, ik laat geen vragen liggen. Ik word overspoeld met vragen en het kost tijd om alles te beantwoorden. en als ik perongeluk wat laat liggen, trek aan de bel en ik probeer erop te antwoorden.
Ja, je kunt hier niet op je lauweren rusten.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1820
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

umit schreef: 19 jan 2023, 10:16 Mensen die zelfs maar ter grootte van een mosterdzaadje ergens diep in hun hart in God geloven, komen uiteindelijk in de hemel.
anderen in de hel.
Nogal wat mensen die ongelovig zijn, leiden een rechtvaardiger/netter leven dan gelovigen. Is het dan rechtvaardig dat die ongelovigen naar de hel gaan?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Yours schreef: 19 jan 2023, 17:14
umit schreef: 19 jan 2023, 10:16 Mensen die zelfs maar ter grootte van een mosterdzaadje ergens diep in hun hart in God geloven, komen uiteindelijk in de hemel.
anderen in de hel.
Nogal wat mensen die ongelovig zijn, leiden een rechtvaardiger/netter leven dan gelovigen. Is het dan rechtvaardig dat die ongelovigen naar de hel gaan?
Ja...
İk snap dat je dat nu niet begrijpt. Daarvoor moet je het totaalplaatje eerst zien. İk zal je dat proberen uit te leggen als ik meer tijd heb
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Bonjour »

Ik ben het niet zo eens met dat beoordelingssysteem. Ik weiger de hemel. Kan dat?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Mart »

Bonjour schreef: 19 jan 2023, 17:23 Ik ben het niet zo eens met dat beoordelingssysteem. Ik weiger de hemel. Kan dat?
In de hel zitten de meest interessante mensen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Bonjour schreef: 19 jan 2023, 17:23 Ik ben het niet zo eens met dat beoordelingssysteem. Ik weiger de hemel. Kan dat?
PFFF, hel is geen leuke plaats om te verblijven...het zou geen verstandige keuze zijn in elk geval
we hebben het over je eeuwige verblijfplaats he.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Tin »

Mart schreef: 19 jan 2023, 17:27
Bonjour schreef: 19 jan 2023, 17:23 Ik ben het niet zo eens met dat beoordelingssysteem. Ik weiger de hemel. Kan dat?
In de hel zitten de meest interessante mensen.
Interessant misschien, maar ik zou om principiële redenen een dergelijke hemel weigeren.
In ruil daarvoor wil ik dan wel een leven hier op aard kunnen leven dat ik wel goed en rechtvaardig vind.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Tin »

umit schreef: 19 jan 2023, 17:30
Bonjour schreef: 19 jan 2023, 17:23 Ik ben het niet zo eens met dat beoordelingssysteem. Ik weiger de hemel. Kan dat?
PFFF, hel is geen leuke plaats om te verblijven...het zou geen verstandige keuze zijn in elk geval
we hebben het over je eeuwige verblijfplaats he.
De eeuwigheid is in het nu.
Toch?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Bonjour »

umit schreef: 19 jan 2023, 17:30
Bonjour schreef: 19 jan 2023, 17:23 Ik ben het niet zo eens met dat beoordelingssysteem. Ik weiger de hemel. Kan dat?
PFFF, hel is geen leuke plaats om te verblijven...het zou geen verstandige keuze zijn in elk geval
we hebben het over je eeuwige verblijfplaats he.
Ja, besef ik. Maar een God die iemand een leven laat lijden en zelfmoord verbiedt, daar heb ik geen respect voor. Als diegene dan in de hel belandt omdat ie zelfmoord pleegt, dan wil ik erbij zijn om hem te steunen. Dan hoef ik niet in de buurt van die God zijn. Ik kan dan sowieso niet genieten van een plaatst in de hemel als ik weet dat dierbaren lijden in hel. Ik doe niet mee aan dat systeem. Ik vind zelfs dat iedereen die er wel aan meedoet een gebrek aan empathie heeft.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.