Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

callista schreef: 18 jan 2023, 09:57 Niemand weet wat Gods bedoeling is of wat God precies wil......dat wordt door mensen ingevuld.
Geen christen, geen moslim, geen agnost en geen atheïst.
Niemand dus....
Een leven zonder lijden is onmogelijk....
Leven is ook lijden maar noodzakelijk om momenten van geluk te kunnen ervaren en hoop te houden en er je best ervoor doen....
Mee eens...Niemand weet wat Gods bedoeling is...uitgezonderd van de paar dingen die Hijzelf geopenbaard heeft natuurlijk.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

umit schreef: 18 jan 2023, 10:34
Yours schreef: 18 jan 2023, 10:26
Vergeving vragen aan die ander is echter onmogelijk als die persoon bijvoorbeeld door jouw hand van het leven is beroofd.
Dat klopt...en daarom is dat ook een erg grote zonde...maar aan de andere kant snapt God natuurlijk ook wel dat in gevallen waar het onmogelijk is iemand om vergeving te vragen maar waar in elk geval de spijtbetuiging duidelijk aanwezig is, en dat men bereid is om het weer goed te maken, dat het in overweging genomen moet worden.

Zoals gezegd, God is barmhartig en rechtvaardig
Ik denk dat het daarmee beslist niet afgedaan is.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

Ik vraag mij af waarom moslims soms in de naam van God doden. Men roept dan dat Allah groot is en vervolgens berooft men iemand van het leven. Men denkt wellicht op basis van jij schrijft, namelijk dat God barmhartig en rechtvaardig is, dat dit ongestraft kan.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

callista schreef: 18 jan 2023, 09:57 Niemand weet wat Gods bedoeling is of wat God precies wil......dat wordt door mensen ingevuld.
Geen christen, geen moslim, geen agnost en geen atheïst.
Niemand dus....
Een leven zonder lijden is onmogelijk....
Leven is ook lijden maar noodzakelijk om momenten van geluk te kunnen ervaren en hoop te houden en er je best ervoor doen....
Ik denk dat het simpel zo is dat God zich wil ervaren op empirische wijze via unieke individuaties met een geheel eigen perceptie. Die individuaties zijn wij (en al het overige leven).
Lijden kan bestaan als je je situatie als zodanig beoordeelt.
Je kunt daardoor 'door de hel gaan' in het leven of, als je de situatie anders beoordeelt 'door de hemel' gaan.

Of iemand lijdt is geheel aan die persoon dus. Hoe gaat hij/zij om met het dragen van een ongeneeslijke dodelijke ziekte?

Ik heb geleerd elke omstandigheid, elke persoon en elke gebeurtenis te zegenen en in alles de perfectie te kunnen zien.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Yours schreef: 18 jan 2023, 10:50 Ik vraag mij af waarom moslims soms in de naam van God doden. Men roept dan dat Allah groot is en vervolgens berooft men iemand van het leven. Men denkt wellicht op basis van jij schrijft, namelijk dat God barmhartig en rechtvaardig is, dat dit ongestraft kan.
Je bedoelt die figuren die op een drukke treinstation zichzelf opblazen en daarmee zoveel onschuldigen het leven beroven?
omdat het idioten zijn. Omdat zij denken in een fantasiewereld te leven waar jihad heerst. Zij denken dat de westerse wereld in een soort van religieuze oorlog verkeerdt tegen de Islaam. En zodoende denken ze dat ze een goede daad verrichten als zij hun leven opofferen door zo veel mogelijk heidenen met zich mee in het graf te slepen. dat het daarmee gerechtvaardigd is.

Jihad is niks anders dan het recht om je religie te verdedigen in geval van een dreigement. Als bijvoorbeeld Mekka of Medina gedreigd wordt met atoomwapens of wat dan ook...dat zal definitief leiden tot een echte jihad...maar dan staan ook de gewone vredelievende moslims op om te gaan vechten voor hun religie...ze krijgen de martelaren status door dapper te vechten, niet om laf zelfmoord te plegen in de poging om mensen die totaal niet vijandig zijn te vermoorden. totaal van een ander kaliber dus.

Zelfmoord is ten strengste verboden bij ons, resultaat is bijna zeker hel. Terroristen die dat doen worden door andere moslims ook niet als moslim gezien. Zelfmoord betekent je religie de rug toekeren. Een moslim pleegt geen zelfmoord.

Dus ongestraft blijft het zowiezo niet...maar goed, dit tijdelijke leven kan alleen onrechtvaardig zijn als een test voor ons mensen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

Hoi Umit,

Ik had op jouw posting gereageerd en ook een vraag gesteld. Misschien is het je ontgaan?
viewtopic.php?p=426544#p426544
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Tin »

Het lastige is dat in het 'heilige boek' toch opgeroepen wordt niet bepaald zachtzinnig met de 'heidenen' om te springen.
Nou is de Bijbel ook niet overal zo vreedzaam, maar de gemiddelde Christen volgt dat soort teksten gelukkig niet (meer).
Hopelijk ook niet al teveel Moslims, maar is het dan niet beter je gewoon niet meer te identificeren met zoiets als georganiseerde religie en gewoon proberen je eigen pad naar schoonheid, waarheid en liefde te volgen?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

Tin schreef: 18 jan 2023, 11:44 Het lastige is dat in het 'heilige boek' toch opgeroepen wordt niet bepaald zachtzinnig met de 'heidenen' om te springen.
Nou is de Bijbel ook niet overal zo vreedzaam, maar de gemiddelde Christen volgt dat soort teksten gelukkig niet (meer).
Hopelijk ook niet al teveel Moslims, maar is het dan niet beter je gewoon niet meer te identificeren met zoiets als georganiseerde religie en gewoon proberen je eigen pad naar schoonheid, waarheid en liefde te volgen?
Het het mohammedanisme is heidendom wat gebruikt maakt van wat christelijke elementen zoals de jehova,s en mormonen,en het geweld wat op geroepen wordt in de zogenaamde koran liegt er niet om.dus laat men zich hier niets wijs maken over de werkelijke bedoeling zo ook hier op dit forum,en nog maals dit moeten we niet hebben hier op dit forum.


O ja en het kwaad heeft geen enkel doel nul coma nul.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 18 jan 2023, 11:57
Tin schreef: 18 jan 2023, 11:44 Het lastige is dat in het 'heilige boek' toch opgeroepen wordt niet bepaald zachtzinnig met de 'heidenen' om te springen.
Nou is de Bijbel ook niet overal zo vreedzaam, maar de gemiddelde Christen volgt dat soort teksten gelukkig niet (meer).
Hopelijk ook niet al teveel Moslims, maar is het dan niet beter je gewoon niet meer te identificeren met zoiets als georganiseerde religie en gewoon proberen je eigen pad naar schoonheid, waarheid en liefde te volgen?
Het het mohammedanisme is heidendom wat gebruikt maakt van wat christelijke elementen zoals de jehova,s en mormonen,en het geweld wat op geroepen wordt in de zogenaamde koran liegt er niet om.dus laat men zich hier niets wijs maken over de werkelijke bedoeling zo ook hier op dit forum,en nog maals dit moeten we niet hebben hier op dit forum.


O ja en het kwaad heeft geen enkel doel nul coma nul.
Jij doet nu net of jouw geloof het enige ware geloof is en ik denk dat je je daarin vergist.
Voor God maakt het niet uit wat iemand wel of niet gelooft. God is zo onvoorstelbaar groot dat je God onmogelijk kunt missen. Welk spiritueel of atheïstisch pad je ook bewandelt, je komt altijd bij God uit.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door callista »

Het christendom heeft ook allerlei tradities overgenomen uit andere culturen en die aangepast.

En daarbij die andere culturen vernietigd met de vreselijkste maatregelen bij het niet accepteren...zoals martelen, moord en soms hete pek gieten in die kelen die het geweldige nieuws niet wilden aannemen.
De kerstening en het blijven evangeliseren..... :evil:

Diepe treurnis de fundamenten van het christendom...

Als het Laatste Oordeel zou bestaan dan komen ze het eerst aan de beurt om zich te verantwoorden....
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

callista schreef: 18 jan 2023, 12:06 Het christendom heeft ook allerlei tradities overgenomen uit andere culturen en die aangepast.

En daarbij die andere culturen vernietigd met de vreselijkste maatregelen bij het niet accepteren...zoals martelen, moord en soms hete pek gieten in die kelen die het geweldige nieuws niet wilden aannemen.
De kerstening en het blijven evangeliseren..... :evil:

Diepe treurnis de fundamenten van het christendom...

Als het Laatste Oordeel zou bestaan dan komen ze het eerst aan de beurt om zich te verantwoorden....
Ik denk dat als de hel zou bestaan dat deze vol zit met heilige en zalige boontjes... :praying1:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

umit schreef: 18 jan 2023, 11:22
Yours schreef: 18 jan 2023, 10:50 Ik vraag mij af waarom moslims soms in de naam van God doden. Men roept dan dat Allah groot is en vervolgens berooft men iemand van het leven. Men denkt wellicht op basis van jij schrijft, namelijk dat God barmhartig en rechtvaardig is, dat dit ongestraft kan.
Je bedoelt die figuren die op een drukke treinstation zichzelf opblazen en daarmee zoveel onschuldigen het leven beroven?
omdat het idioten zijn. Omdat zij denken in een fantasiewereld te leven waar jihad heerst. Zij denken dat de westerse wereld in een soort van religieuze oorlog verkeerdt tegen de Islaam. En zodoende denken ze dat ze een goede daad verrichten als zij hun leven opofferen door zo veel mogelijk heidenen met zich mee in het graf te slepen. dat het daarmee gerechtvaardigd is.
We zijn het eens dat het èchte krankzinnigen zijn die zoiets doen.
Zelfmoord is ten strengste verboden bij ons, resultaat is bijna zeker hel. Terroristen die dat doen worden door andere moslims ook niet als moslim gezien. Zelfmoord betekent je religie de rug toekeren. Een moslim pleegt geen zelfmoord.

Dus ongestraft blijft het zowiezo niet...maar goed, dit tijdelijke leven kan alleen onrechtvaardig zijn als een test voor ons mensen.
Ik raad zelfmoord ook aan iedereen af. Het lost absoluut niets op: integendeel. En het verschuift de problemen alleen maar naar een volgend leven.

Hoe ziet de hel van moslims er uit? En met name van de zelfmoordterroristen?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Zolderworm »

umit schreef: 18 jan 2023, 11:22
Yours schreef: 18 jan 2023, 10:50 Ik vraag mij af waarom moslims soms in de naam van God doden. Men roept dan dat Allah groot is en vervolgens berooft men iemand van het leven. Men denkt wellicht op basis van jij schrijft, namelijk dat God barmhartig en rechtvaardig is, dat dit ongestraft kan.
Je bedoelt die figuren die op een drukke treinstation zichzelf opblazen en daarmee zoveel onschuldigen het leven beroven?
omdat het idioten zijn. Omdat zij denken in een fantasiewereld te leven waar jihad heerst. Zij denken dat de westerse wereld in een soort van religieuze oorlog verkeerdt tegen de Islaam. En zodoende denken ze dat ze een goede daad verrichten als zij hun leven opofferen door zo veel mogelijk heidenen met zich mee in het graf te slepen. dat het daarmee gerechtvaardigd is.

Jihad is niks anders dan het recht om je religie te verdedigen in geval van een dreigement. Als bijvoorbeeld Mekka of Medina gedreigd wordt met atoomwapens of wat dan ook...dat zal definitief leiden tot een echte jihad...maar dan staan ook de gewone vredelievende moslims op om te gaan vechten voor hun religie...ze krijgen de martelaren status door dapper te vechten, niet om laf zelfmoord te plegen in de poging om mensen die totaal niet vijandig zijn te vermoorden. totaal van een ander kaliber dus.

Zelfmoord is ten strengste verboden bij ons, resultaat is bijna zeker hel. Terroristen die dat doen worden door andere moslims ook niet als moslim gezien. Zelfmoord betekent je religie de rug toekeren. Een moslim pleegt geen zelfmoord.

Dus ongestraft blijft het zowiezo niet...maar goed, dit tijdelijke leven kan alleen onrechtvaardig zijn als een test voor ons mensen.
Het probleem met zelfmoord is natuurlijk dat als je aan iemand vraagt wat zijn plannen voor de komende week zijn, dat hij dan niet gauw zou zeggen: "Morgen doe ik een dagje Amsterdam. En over morgen pleeg ik zelfmoord."
Zelfmoord doet men niet omdat men erom staat te springen. Maar omdat echt aan een depressie lijdt bijvoorbeeld. Die het leven ondraaglijk maakt.
Je kunt natuurlijk ook in je uppie door het oerwoud gaan zwerven, zonder enige ervaring. Mensen zullen dan zeggen: "Maar dat is zelfmoord." De vraag is: is dat dan ook zelfmoord? Of is het een ongeluk als gevolg van roekeloosheid.
En het zit het met euthanasie? Als het lijden ondraaglijk is geworden. Is dat dan gerechtvaardigd. Of is het ook zelfmoord? In de Nederlandse samenleving wordt dat over het algemeen niet als zelfmoord beschouwd, als je aan de voorwaarden voldoet.
Hoe kijkt men in de moslimwereld daartegen aan?
Only dead fish go with the flow
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Mijn excuses,

Ik vezuip zowat in de vele reacties. Ik probeer overal een antwoord op te geven...sorry als er iets aan mijn aandacht ontschiet.
Messenger schreef: 17 jan 2023, 17:49
De mens is een geïndividueerd deel van God, waarmee God zich per individuatie op een unieke wijze empirisch ervaart in het leven.
Als deel van God is de mens (mede-)schepper van deze wereld.
Ik had je reactie niet werkelijk begrepen omdat ik me nog niet realiseerde dat je panentheist was. maar nu kan ik het volgen.
Ik vraag me alleen af wat het het nut ervan is. met wat als doel?
Messenger schreef: 17 jan 2023, 17:49 Goed kan niet bestaan zonder kwaad, pure liefde kan niet bestaan zonder angst. Zoals warm niet kan bestaan zonder koud, dik niet zonder dun kan, lang niet zonder kort etc. In deze relatieve wereld kunnen alle aspecten van elkaar verschillen en zich definiëren ten opzichte van het andere.
De pure liefde van God is onvoorwaardelijk, vandaar de vrije wil. Een God van pure liefde schept geen hel, en zal vanwege de onvoorwaardelijk vrije wil niet oordelen of straffen.
God is omnipotent en kan alles. De engelen zijn een goed voorbeeld dat ze geen keus hebben en alleen het goede kunnen doen.
in het geval van warm en koud...kou is simpelweg de afwezigheid van warmte. dat betekent warm kan niet zonder koud, maar koud kan zeer zeker zonder warm. dik en dun gaat over relativiteit. zonder een vergelijking kan er niet gezegd worden of iets dun of dik is.
ik begrijp echter de relatie tussen vrije wil en pure liefde niet. ik bedoel, je bedoelt waarschijnlijk dat ongeacht je keuzes en daden, dat God van je houdt, maar dat kon toch ook zonder vrije wil? waarvoor is het dan belangrijk dat we een vrije wil hebben?
Messenger schreef: 17 jan 2023, 17:49
Het fysieke lichaam kent beperkingen en kan averij oplopen. Onze Mind (geest) is bij geboorte 'geheugen-gewist'.
Herinneringen aan onze ziel zijn we daardoor kwijt en we realiseren ons dus niet dat onze zielen in feite God zelve zijn.
Mee eens. Dat geloven wij ook dat wissen van het geheugen bij de geboorte...maar vanwege andere redenen.
Messenger schreef: 17 jan 2023, 17:49 Er is tussen de zielen geen superioriteit. God is almachtig en alomtegenwoordig en allesomvattend. Daardoor alziend en alwetend. Een almachtige God is volmaakt, evenals het geschapene, en onkwetsbaar. Bovendien heeft een almachtige, volmaakte God die alomtegenwoordig is geen behoefte en niets nodig van de mens. God heeft slechts het verlangen Zich/Haar empirisch te ervaren via jou, mij en al het overige.
Gehoorzaamheid aan God is een illusie omdat we een vrije wil hebben. Het volstaat er eenvoudig te Zijn, op de manier zoals jij er wilt Zijn.
God heeft inderdaad niks nodig van de mens. ben ik mee eens. Dat gehoorzaamheid een illusie is vanwege vrije wil had ik ook niet begrepen. Wij leggen dat anders uit. wezens die geen vrije wil hebben kunnen niet ongehoorzaam zijn omdat ze simpelweg doen waar ze voor geschapen zijn. Wij als mens kunnen kiezen en daarmee is het absoluut geen illusie.
Maar goed, we hoeven het er niet mee eens te zijn. dank je wel voor je visie.
Messenger schreef: 17 jan 2023, 17:49
Als sprake is van een echt vrije wil, is er niet zoiets als een gebod dat kan worden geschonden en daarmee een zonde en zondaar ontstaat. God is in de meest pure vorm onvoorwaardelijke liefde die niet oordeelt en niet straft. Zou er wel een oordeel en straf zijn, dan zou geen sprake zijn van een vrije wil.
snap ik. wij leggen het anders uit.
Messenger schreef: 17 jan 2023, 17:49
God heeft een zee van oneindige keuzes en mogelijkheden geschapen waar wij met onze vrije wil kunnen afroepen wat we maar kiezen. Er bestaan geen onmogelijkheden bij een almachtige God.
Het leven is er om ons te herinneren Wie en Wat we zijn. Het is een avontuur waarin we onszelf herinneren wat we eigenlijk altijd hebben geweten. Dat we Goddelijke wezens zijn die hun alwetendheid door geheugen-wissen tijdelijk zijn vergeten. Zodat we ons als mens, dier en plant konden ervaren. We herinneren ons gaandeweg dat we God zijn, bestaande uit onnoemelijk veel zielen.
met alle respect, mooie woorden, maar naar mijn mening niet zo logisch...of ik mis nog wat.
waarom eerst geheugen wissen en dan met veel moeite proberen te herinneren? avontuur met wat als doel? wat hebben we altijd al geweten?
ik herinner mij helemaal niet dat ik eigenlijk god ben. zou ik nooit doen. klinkt als trots...wat een serieuze zonde is.
Messenger schreef: 17 jan 2023, 17:49 Dank je voor jouw visie. Ik vraag me af : mannen krijgen in de Islam een paradijs met 72 maagden heb ik me laten vertellen. Wat krijgen de vrouwen in het leven na de dood?
Geen idee. Ik moet zeggen dat ik gelukkig een beetje meer kennis en daarmee een bredere visie heb dan de doorsnee moslim, maar ik ben zeer zeker geen expert, en er zijn nog zeer veel dingen wat ik niet weet.

Die 72 maagden gelden voor martelaren grloof ik. Niet die losers met bomgordels in drukke winkelcentra, maar de echte martelaren.
Over het algemeen krijg je alles wat je begeert in het paradijs ongeacht man of vraag.
Als je als vrouw in het paradijs (om het zeer oneerbiedig te noemen) lekker de hoer uit wil hangen, dan kan je dat doen.
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Yours schreef: 18 jan 2023, 13:18
umit schreef: 18 jan 2023, 11:22
Je bedoelt die figuren die op een drukke treinstation zichzelf opblazen en daarmee zoveel onschuldigen het leven beroven?
omdat het idioten zijn. Omdat zij denken in een fantasiewereld te leven waar jihad heerst. Zij denken dat de westerse wereld in een soort van religieuze oorlog verkeerdt tegen de Islaam. En zodoende denken ze dat ze een goede daad verrichten als zij hun leven opofferen door zo veel mogelijk heidenen met zich mee in het graf te slepen. dat het daarmee gerechtvaardigd is.
We zijn het eens dat het èchte krankzinnigen zijn die zoiets doen.
Zelfmoord is ten strengste verboden bij ons, resultaat is bijna zeker hel. Terroristen die dat doen worden door andere moslims ook niet als moslim gezien. Zelfmoord betekent je religie de rug toekeren. Een moslim pleegt geen zelfmoord.

Dus ongestraft blijft het zowiezo niet...maar goed, dit tijdelijke leven kan alleen onrechtvaardig zijn als een test voor ons mensen.
Ik raad zelfmoord ook aan iedereen af. Het lost absoluut niets op: integendeel. En het verschuift de problemen alleen maar naar een volgend leven.

Hoe ziet de hel van moslims er uit? En met name van de zelfmoordterroristen?
Er zijn vele beschrijvingen hoe de hel eruitziet...kort gezegd, gruwelijk, pijnlijk, stinkend, en heet...geen plek om voor eeuwig in te verblijven.
peda
Berichten: 20467
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door peda »

Ook het klassieke christendom claimt panentheïstisch te zijn, dus panentheïsme exclusief de geloofsvisie van Messenger toe te schrijven, is te kort door de bocht. Bij zowel de visie de mens= goddelijk als bij de visie de mens is een schepping, kan God panentheïstisch worden begrepen.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Tin »

umit schreef: 18 jan 2023, 14:15

Die 72 maagden gelden voor martelaren grloof ik. Niet die losers met bomgordels in drukke winkelcentra, maar de echte martelaren.
Over het algemeen krijg je alles wat je begeert in het paradijs ongeacht man of vraag.
Als je als vrouw in het paradijs (om het zeer oneerbiedig te noemen) lekker de hoer uit wil hangen, dan kan je dat doen.
Moeten we dit nog als een serieus of de mens (man/vrouw) waardig gesprek zien?
En dat is dan ook een vraag waarvan ik benieuwd ben naar de visie van het moderaat.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Zolderworm schreef: 18 jan 2023, 13:40 Het probleem met zelfmoord is natuurlijk dat als je aan iemand vraagt wat zijn plannen voor de komende week zijn, dat hij dan niet gauw zou zeggen: "Morgen doe ik een dagje Amsterdam. En over morgen pleeg ik zelfmoord."
Zelfmoord doet men niet omdat men erom staat te springen. Maar omdat echt aan een depressie lijdt bijvoorbeeld. Die het leven ondraaglijk maakt.
Je kunt natuurlijk ook in je uppie door het oerwoud gaan zwerven, zonder enige ervaring. Mensen zullen dan zeggen: "Maar dat is zelfmoord." De vraag is: is dat dan ook zelfmoord? Of is het een ongeluk als gevolg van roekeloosheid.
En het zit het met euthanasie? Als het lijden ondraaglijk is geworden. Is dat dan gerechtvaardigd. Of is het ook zelfmoord? In de Nederlandse samenleving wordt dat over het algemeen niet als zelfmoord beschouwd, als je aan de voorwaarden voldoet.
Hoe kijkt men in de moslimwereld daartegen aan?
In de moslimwereld wordt het gezien als zinloos. Een persoon die zelfmoord pleegt, doet dat in de hoop verlost te worden van de pijn en leed op deze wereld. wat deze persoon echter vergeet dat de dood geen verlossing voor iemands met zich meebrengt.
Ik bedoel, hoe kan jij weten dat jij verlost bent zonder dat God nog over je geoordeeld heeft? jij kan voor jezelf toch niet bepalen of je in de hemel of hel wilt zijn? in het geval je in de hel terecht komt is je leed opeens duizenden malen erger dan het beetje leed dat je had op Aarde.
Daarom worden zelfmoordplegers gezien als afvalligen en komen bijna garandeerd in hel terecht waarmee hun situatie alleen maar erger wordt. en terug is niet meer mogelijk.
Euthanasie wordt daarom eerder gezien als gemak voor de nabestaanden, en geen oplossing voor de persoon zelf...wat weer nogal egoistisch is.
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Tin schreef: 18 jan 2023, 14:31
umit schreef: 18 jan 2023, 14:15

Die 72 maagden gelden voor martelaren grloof ik. Niet die losers met bomgordels in drukke winkelcentra, maar de echte martelaren.
Over het algemeen krijg je alles wat je begeert in het paradijs ongeacht man of vraag.
Als je als vrouw in het paradijs (om het zeer oneerbiedig te noemen) lekker de hoer uit wil hangen, dan kan je dat doen.
Moeten we dit nog als een serieus of de mens (man/vrouw) waardig gesprek zien?
En dat is dan ook een vraag waarvan ik benieuwd ben naar de visie van het moderaat.
Wat ik daarmee bedoel is dat in het paradijs geen grenzen zijn. niets is slecht of kwaad...alles is OK...Als mannen van maagd tot maagd springen kunnen, kunnen vrouwen dat ok. Zo heb ik het bedoeld. Je krijgt alles wat je begeert.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Bonjour »

umit schreef: 18 jan 2023, 14:33 In de moslimwereld wordt het gezien als zinloos. Een persoon die zelfmoord pleegt, doet dat in de hoop verlost te worden van de pijn en leed op deze wereld. wat deze persoon echter vergeet dat de dood geen verlossing voor iemands met zich meebrengt.
Ik bedoel, hoe kan jij weten dat jij verlost bent zonder dat God nog over je geoordeeld heeft? jij kan voor jezelf toch niet bepalen of je in de hemel of hel wilt zijn? in het geval je in de hel terecht komt is je leed opeens duizenden malen erger dan het beetje leed dat je had op Aarde.
Daarom worden zelfmoordplegers gezien als afvalligen en komen bijna garandeerd in hel terecht waarmee hun situatie alleen maar erger wordt. en terug is niet meer mogelijk.
Euthanasie wordt daarom eerder gezien als gemak voor de nabestaanden, en geen oplossing voor de persoon zelf...wat weer nogal egoistisch is.
Dit standpunt weerhoudt mensen ervan depressieve mensen echt serieus te nemen. Net als mensen met een ernstige, ondraaglijke ziekte,lijden zij heftig. Zelfmoord veroordelen, euthanasie niet toestaan is eerder een gemakzucht voor de religieuze leiders, die niet onderkennen wat een afschuwelijk lijden God toestaat. Het is een gemis aan inlevingsvermogen. Euthanasie is een extreme liefdevolle daad. Want de oplossing is er niet.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Zolderworm »

umit schreef: 18 jan 2023, 14:38
Tin schreef: 18 jan 2023, 14:31

Moeten we dit nog als een serieus of de mens (man/vrouw) waardig gesprek zien?
En dat is dan ook een vraag waarvan ik benieuwd ben naar de visie van het moderaat.
Wat ik daarmee bedoel is dat in het paradijs geen grenzen zijn. niets is slecht of kwaad...alles is OK...Als mannen van maagd tot maagd springen kunnen, kunnen vrouwen dat ok. Zo heb ik het bedoeld. Je krijgt alles wat je begeert.
De vraag is dan: waarom krijg je dat pas in het paradijs, en niet nu al? Moet je nu zedig en zuiver leven om straks in het paradijs de beest te kunnen uithangen? De logica daarvan ontgaat me.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Tin »

umit schreef: 18 jan 2023, 14:38
Tin schreef: 18 jan 2023, 14:31

Moeten we dit nog als een serieus of de mens (man/vrouw) waardig gesprek zien?
En dat is dan ook een vraag waarvan ik benieuwd ben naar de visie van het moderaat.
Wat ik daarmee bedoel is dat in het paradijs geen grenzen zijn. niets is slecht of kwaad...alles is OK...Als mannen van maagd tot maagd springen kunnen, kunnen vrouwen dat ok. Zo heb ik het bedoeld. Je krijgt alles wat je begeert.
Dat is het idee, geloof, dat er een hiernamaals is waarin wensen die ik als bizar omschrijf en als niet realistisch in een omgeving die als 'paradijs' te kwalificeren is, werkelijkheid zou zijn.
Nou maak ik me niet zo'n zorgen over dat paradijs eerlijk gezegd, maar wel over mensen die zich zo'n paradijs voorstellen.
Want dat voorstellen gebeurd in het hier en nu.
En waar een mens zich iets voorstelt....
Misschien is het wel wat te lang wachten op dat hiernamaals wanneer je nog jong en viriel bent.....
Laatst gewijzigd door Tin op 18 jan 2023, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
peda
Berichten: 20467
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door peda »

Bonjour schreef: 18 jan 2023, 14:46
umit schreef: 18 jan 2023, 14:33 In de moslimwereld wordt het gezien als zinloos. Een persoon die zelfmoord pleegt, doet dat in de hoop verlost te worden van de pijn en leed op deze wereld. wat deze persoon echter vergeet dat de dood geen verlossing voor iemands met zich meebrengt.
Ik bedoel, hoe kan jij weten dat jij verlost bent zonder dat God nog over je geoordeeld heeft? jij kan voor jezelf toch niet bepalen of je in de hemel of hel wilt zijn? in het geval je in de hel terecht komt is je leed opeens duizenden malen erger dan het beetje leed dat je had op Aarde.
Daarom worden zelfmoordplegers gezien als afvalligen en komen bijna garandeerd in hel terecht waarmee hun situatie alleen maar erger wordt. en terug is niet meer mogelijk.
Euthanasie wordt daarom eerder gezien als gemak voor de nabestaanden, en geen oplossing voor de persoon zelf...wat weer nogal egoistisch is.
Dit standpunt weerhoudt mensen ervan depressieve mensen echt serieus te nemen. Net als mensen met een ernstige, ondraaglijke ziekte,lijden zij heftig. Zelfmoord veroordelen, euthanasie niet toestaan is eerder een gemakzucht voor de religieuze leiders, die niet onderkennen wat een afschuwelijk lijden God toestaat. Het is een gemis aan inlevingsvermogen. Euthanasie is een extreme liefdevolle daad. Want de oplossing is er niet.
Het standpunt in het verhaal is dat "" God geeft het leven en God neemt het leven "". Het leven is aan God en niet aan de mens. Een totaal ander verhaal als jouw verhaal waar God/god helemaal geen rol in speelt. Uiteraard mogen depressieve mensen in de godsdienstige overtuiging gebruik maken van de diensten van professionals om hun ellende het hoofd te bieden, maar wanneer dat niet lukt en het leven wordt beëindigd ben je volgens het godsdienstige verhaal wel "' bokkie "" in het vervolg leven. Uiteraard levert een ander verhaal een totaal andere uitkomst. Het verhaal dat wordt gevolgd ( basis overtuiging ) heeft uiteraard grote invloed op de levensinvulling.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

Zolderworm schreef: 18 jan 2023, 14:47
umit schreef: 18 jan 2023, 14:38
Wat ik daarmee bedoel is dat in het paradijs geen grenzen zijn. niets is slecht of kwaad...alles is OK...Als mannen van maagd tot maagd springen kunnen, kunnen vrouwen dat ok. Zo heb ik het bedoeld. Je krijgt alles wat je begeert.
De vraag is dan: waarom krijg je dat pas in het paradijs, en niet nu al? Moet je nu zedig en zuiver leven om straks in het paradijs de beest te kunnen uithangen? De logica daarvan ontgaat me.
Wat Umit beschrijft staat als ik mij goed herinner ook op Messengers wensenlijstje voor later.
Begrijpen doe ik dat net als Zolderworm ook niet.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door umit »

Tin schreef: 18 jan 2023, 15:01
umit schreef: 18 jan 2023, 14:38
Wat ik daarmee bedoel is dat in het paradijs geen grenzen zijn. niets is slecht of kwaad...alles is OK...Als mannen van maagd tot maagd springen kunnen, kunnen vrouwen dat ok. Zo heb ik het bedoeld. Je krijgt alles wat je begeert.
Dat is het dee, geloof, dat er een hiernamaals is waarin wensen die ik als bizar omschrijf en als niet realistisch in een omgeving die als 'paradijs' te kwalificeren is, werkelijkheid zou zijn.
Nou maak ik me niet zo'n zorgen over dat paradijs eerlijk gezegd, maar wel over mensen die zich zo'n paradijs voorstellen.
Want dat voorstellen gebeurd in het hier en nu.
En waar een mens zich iets voorstelt....
Misschien is het wel wat te lang wachten op dat hiernamaals wanneer je nog jong en viriel bent.....
Andere mensen, andere wensen...wij kunnen ons ook niet voorstellen hoe het er precies uitziet. Waarschijnlijk gelden de natuurwetten waar we hier op aarde aan gebonden zijn, daar niet meer...totaal een andere dimensie, geen honger, geen leed, geen vermoeidheid, geen ouderdom elk persoon zoals hij halverwege 30 jaren was of zou zijn geweest.
We durven niemand te veroordelen op basis hoe hij / zij het paradijs voorstelt.