Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

Maria K schreef: 17 mei 2022, 09:55
Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 07:11
Dat is geen kwaad en lijden, dat is gewoon jaloezie.

Er gaat geen mens dood van de honger in NL, iedereen heeft een dak boven zijn hoofd, (behalve dan misschien wat verslaafden en mental cases) dus alles wat je meer hebt is luxe.
Zijn mensen in Nederland de maatstaf voor de welstand in de wereld?
En natuurlijk; geld maakt niet gelukkig.

Heel veel geld ook niet.
Maar geen geld hebben maakt wel ongelukkig.
Nederland als maatstaf tja als zijn/haar dorp niet uit komt wel :shock:
Maar goed geld maakt niet gelukkig maar wel heel gemakkelijk het is de sleutel tot zeer vele mogelijkheden.Dus wens ik iedereen heel veel geld toe vooraf oneindig geestelijke rijkdom. Zo ook de rijkdom van het eeuwig leven.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Snelheid schreef: 17 mei 2022, 09:59 Maar goed geld maakt niet gelukkig maar wel heel gemakkelijk het is de sleutel tot zeer vele mogelijkheden.Dus wens ik iedereen heel veel geld toe vooraf oneindig geestelijke rijkdom. Zo ook de rijkdom van het eeuwig leven.
Ik voegde later nog toe:
"Daar doet wijsheid niets aan af.
Met wijsheid kun je het wel scherper zien.
En ook wat het met mensen doet."


Zo kan wijsheid wel een groot deel zijn van geestelijke rijkdom, als het ten goede wordt gebruikt.
Tijdens een "struggle for life" is daar vaak weinig ruimte voor.

En daarmee mijn idee.
Door zelf geleden te hebben, kun je vaak anderen beter begrijpen en daardoor ook vaak beter helpen.
Maar de voorwaarde is eerst: Liefde en aandacht voor elkaar.

Zo kan (gezamelijk) doorgemaakte ellende mensen verenigen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Eliyahu »

Maria K schreef: 17 mei 2022, 09:55
Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 07:11
Dat is geen kwaad en lijden, dat is gewoon jaloezie.

Er gaat geen mens dood van de honger in NL, iedereen heeft een dak boven zijn hoofd, (behalve dan misschien wat verslaafden en mental cases) dus alles wat je meer hebt is luxe.
Zijn mensen in Nederland de maatstaf voor de welstand in de wereld?
En natuurlijk; geld maakt niet gelukkig.

Heel veel geld ook niet.
Maar geen geld hebben maakt wel ongelukkig.
Bs"d

Klopt.

Maar mensen zonder enig geld die zijn in NL bijzonder dun gezaaid. Iedereen die het nodig heeft die krijgt een uitkering, dus dat probleem speelt niet.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Eliyahu »

Maria K schreef: 17 mei 2022, 08:31
Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 07:46

Bs"d

Doordat God dat doet.

Er is niet zoiets als een free lunch, als je een bank berooft dan ga je de gevangenis in, en als je zondigt word je gestraft.

En iedereen lijdt voor zijn eigen zonden, (en eventueel voor de zonden van je voorvaderen als je voortgaat in de zonden van je voorouders) en het is niet zo dat God daar voor gestraft wordt en moet lijden om jouw zonden uit te wissen. Lijden voor je zonden dat doet een ieder zelf.
Mijn vraag was:
Hoe wist lijden de zonden uit?

Als ik jou antwoord lees, dan lijkt het alsof iemand die niet veel lijdt, niet zoveel zonden deed.
En veel lijden, dat men toch wel een heel grote zondaar is.
Bs"d

Klopt.
En dat allemaal terwijl God je niet straft?
God straft wel degelijk.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 14:09
Maria K schreef: 17 mei 2022, 09:55
Zijn mensen in Nederland de maatstaf voor de welstand in de wereld?


Maar geen geld hebben maakt wel ongelukkig.
Bs"d

Klopt.

Maar mensen zonder enig geld die zijn in NL bijzonder dun gezaaid. Iedereen die het nodig heeft die krijgt een uitkering, dus dat probleem speelt niet.
Zoiets schreef je al, dacht ik.

Daar volgde mijn vraag op, die je nu niet beantwoordt.
Zijn Nederlanders in de wereld de maatstaf voor welstand?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 14:18
Maria K schreef: 17 mei 2022, 08:31

Mijn vraag was:
Hoe wist lijden de zonden uit?

Als ik jou antwoord lees, dan lijkt het alsof iemand die niet veel lijdt, niet zoveel zonden deed.
En veel lijden, dat men toch wel een heel grote zondaar is.
Bs"d

Klopt.
En dat allemaal terwijl God je niet straft?
God straft wel degelijk.
Dan nogmaals
Mijn vraag was:
Hoe wist lijden de zonden uit?

Het is toch juist genade en vergiffenis, die zonden wist.
Bij mij wel tenminste.
Meestal ben ik alles direct daarna vergeten, als men zich schuldig voelt en dat ook bekent.

Met straf wordt er voor zonden geboet/betaald en zouden die ook ingelost moeten zijn.
Zo gaat dat met materiele schade, maar niet als men anderen kwetst en schaadt.
Dat is niet af te kopen.
Er wordt er in de praktijk vaak alleen nog meer geleden.
Het hele leven lang.
Zowel door slachtoffer en als dan ook door de dader, die zijn schuld zijn leven lang nooit vergeven ziet, ook al heeft hij nog zoveel spijt en is hij nog zoveel wijzer geworden.

Ook door gelovigen en berouwvollen, voor wiens zonden de ultiemen zondebok werd geofferd.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Eliyahu »

Maria K schreef: 17 mei 2022, 15:57
Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 14:09

Bs"d

Klopt.

Maar mensen zonder enig geld die zijn in NL bijzonder dun gezaaid. Iedereen die het nodig heeft die krijgt een uitkering, dus dat probleem speelt niet.
Zoiets schreef je al, dacht ik.

Daar volgde mijn vraag op, die je nu niet beantwoordt.
Zijn Nederlanders in de wereld de maatstaf voor welstand?
Bs"d

Nee.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Eliyahu »

Maria K schreef: 17 mei 2022, 16:13
Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 14:18

Bs"d

Klopt.



God straft wel degelijk.
Dan nogmaals
Mijn vraag was:
Hoe wist lijden de zonden uit?
Bs"d

Voor de fijnere technische details moet je bij Hem zijn.
Het is toch juist genade en vergiffenis, die zonden wist.
Bij mij wel tenminste.
God vergeeft. Maar dat betekent niet dat je er zonder straf vanaf komt.

Zie hier hoe het werkte voor koning David. Hij deed wat hij deed met de vrouw van zijn buurman, en de profeet Natan confronteerde hem er mee. Nadat David zich realiseerde wat hij gedaan had, riep hij uit: "Ik heb tegen de HERE gezondigd", waarop de profeet zei: "De HERE heeft uw zonde vergeven". II Samuel 12:9-13

Geen dieroffers, slechts berouw en God vergeeft.

MAAR, dat betekent niet dat als we gezondigd hebben, dat we dan alleen maar berouw hoeven te hebben, en God vergeeft, en dat was dat. God vergeeft ELKE zonde na diep berouw en terugkeer naar zijn wet, maar dit betekent niet dat we er ongestraft van af komen. God vergaf koning David, maar niet tegenstaande dat werd hij toch zwaar gestraft voor zijn daad. Toen de profeet hem confronteerde met zijn daad gaf hij hem een aantal zware vervloekingen: "Waarom hebt gij het woord des HEREN veracht, en gedaan wat kwaad is in zijn ogen? De Hethiet Uria hebt gij door het zwaard verslagen; zijn vrouw hebt gij u tot vrouw genomen, hemzelf hebt gij door het zwaard der Ammonieten gedood. Nu dan, het zwaard zal van uw huis nimmermeer wijken, omdat gij Mij hebt veracht, en de vrouw van de Hethiet Uria genomen hebt, opdat zij u tot vrouw zou zijn. Zo zegt de HERE: Zie, Ik zal over u een kwaad doen komen, uit uw eigen huis; Ik zal uw vrouwen voor uw ogen weghalen en aan uw naaste geven; die zal bij uw vrouwen liggen op klaarlichte dag. Want gij hebt het wel in het verborgen gedaan, maar Ik zal dit doen in tegenwoordigheid van geheel Israël en in het volle licht. Toen sprak David tot Natan: Ik heb tegen de HERE gezondigd. En Natan zeide tot David: De HERE heeft uw zonde vergeven: gij zult niet sterven, ofschoon gij door deze daad de vijanden des HEREN zeer hebt doen lasteren, – de zoon echter, die u geboren is, zal sterven."

En al deze vervloekingen zijn uitgekomen. We lezen in II Sam 12 dat het eerste kind van David en Bathseba stierf.

De zoon van David, Amnon, werd verliefd op zijn halfzuster Tamar, en hij verkrachtte haar. Een andere zoon van David, Absolom, was daar zo kwaad over, dat hij Amnon vermoordde. II Sam 13. Later rebelleerde Absolom tegen zijn vader David, en David moest vluchten om zijn leven te redden. Dit was het kwaad dat over David kwam vanuit zijn eigen huis.

Toen zei de adviseur van Absolom dat hij de bijvrouwen van zijn vader publiekelijk moest verkrachten om het volk te laten zien dat hij nu de touwtjes in handen had. Er werd een tent opgezet op het dak van het paleis, en Absolom ging met de bijvrouwen van zijn vader die tent in, zo de vloek vervullend dat David's vrouwen publiekelijk aan een ander gegeven zouden worden. II Sam 16:20-22.

Dus hier zien we hoe het werkt: Wanneer wij zondigen dan worden wij daarvoor gestraft. En dus niet God, niet de buurman, maar wijzelf.
Meestal ben ik alles direct daarna vergeten, als men zich schuldig voelt en dat ook bekent.

Met straf wordt er voor zonden geboet/betaald en zouden die ook ingelost moeten zijn.
Ja, sommige zonden die worden vergeven, en dat was dat. Andere zonden worden vergeven, maar je krijgt toch straf.

En weer andere zonden worden ook vergeven, maar je moet toch sterven om zelf voor die zonden te betalen.
Zo gaat dat met materiele schade, maar niet als men anderen kwetst en schaadt.
Dat is niet af te kopen.
Maar dat wordt wel afgekocht, dat noemt men "smartegeld".
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door peda »

Kwaad en lijden is het eeuwig terugkerende thema van de theodicee. Waarom en waarom duurt het zo lang.
Het verhaal van Job, persoonlijke feeling oplossingen, leereffecten, het afzetten tegen of wat dan ook, de theodicee is nog nooit theologisch goed opgelost. Omdat de goede oplossing nog steeds niet gegeven wordt, komt het doel of niet doel van kwaad en lijden, regelmatig weer in de focus.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 18:16
Maria K schreef: 17 mei 2022, 16:13 Dan nogmaals
Mijn vraag was:
Hoe wist lijden de zonden uit?
Voor de fijnere technische details moet je bij Hem zijn.
Ik vraag het jou, want jij schrijft deze woorden.
Het is toch juist genade en vergiffenis, die zonden wist.
Bij mij wel tenminste.
God vergeeft. Maar dat betekent niet dat je er zonder straf vanaf komt.

Zie hier hoe het werkte voor koning David. Hij deed wat hij deed met de vrouw van zijn buurman, en de profeet Natan confronteerde hem er mee. Nadat David zich realiseerde wat hij gedaan had, riep hij uit: "Ik heb tegen de HERE gezondigd", waarop de profeet zei: "De HERE heeft uw zonde vergeven". II Samuel 12:9-13

Geen dieroffers, slechts berouw en God vergeeft.
.....
Dus hier zien we hoe het werkt: Wanneer wij zondigen dan worden wij daarvoor gestraft. En dus niet God, niet de buurman, maar wijzelf.
Hoe haal jij dit uit dit verhaal?
David verliest de zoon die hij had bij Bathseba, maar zij verliest haar eersteling.

Wie kan dit rchtvaardigheid noemen?
Welke straf had zij verdiend?

In het hele verdere verhaal is het niet David, die gestraft wordt, maar zijn kinderen hebben dezelfde soort streken en worden gestraft.
Zo gaat dat met materiele schade, maar niet als men anderen kwetst en schaadt.
Dat is niet af te kopen.
Maar dat wordt wel afgekocht, dat noemt men "smartegeld".
Smartegeld kennen wij in heel specifiek gevallen, maar nooit als afkoopsom van een schuld.
Wel extra ter compensatie van geleden schade en inkomensverlies.
En in Nederland een zeer lichte vorm, een symbolisch bedrag voor genoegdoening bij sommige misdaden gedaan naar een persoon.

Het waren ooit de rijken en machtigen, die hun zonden konden afkopen en niet de armen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Eliyahu »

Maria K schreef: 17 mei 2022, 19:33
Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 18:16
Voor de fijnere technische details moet je bij Hem zijn.
Ik vraag het jou, want jij schrijft deze woorden.
God vergeeft. Maar dat betekent niet dat je er zonder straf vanaf komt.

Zie hier hoe het werkte voor koning David. Hij deed wat hij deed met de vrouw van zijn buurman, en de profeet Natan confronteerde hem er mee. Nadat David zich realiseerde wat hij gedaan had, riep hij uit: "Ik heb tegen de HERE gezondigd", waarop de profeet zei: "De HERE heeft uw zonde vergeven". II Samuel 12:9-13

Geen dieroffers, slechts berouw en God vergeeft.
.....
Dus hier zien we hoe het werkt: Wanneer wij zondigen dan worden wij daarvoor gestraft. En dus niet God, niet de buurman, maar wijzelf.
Hoe haal jij dit uit dit verhaal?
David verliest de zoon die hij had bij Bathseba, maar zij verliest haar eersteling.

Wie kan dit rchtvaardigheid noemen?
Bs"d

ALLES wat God doet is rechtvaardig.
Welke straf had zij verdiend?
Zij had die straf verdiend die ze kreeg. Iedereen krijgt precies wat hij/zij verdient.
In het hele verdere verhaal is het niet David, die gestraft wordt, maar zijn kinderen hebben dezelfde soort streken en worden gestraft.
David wordt ook gestraft. Hij moet op de vlucht voor zijn zoon, en dan vermoorden zijn mannen zijn geliefde zoon, waar hij vreselijk onder leed.
Hij kreeg zijn trekken thuis.
Maar dat wordt wel afgekocht, dat noemt men "smartegeld".
Smartegeld kennen wij in heel specifiek gevallen, maar nooit als afkoopsom van een schuld.
Wel extra ter compensatie van geleden schade en inkomensverlies.
En voor compensatie van leed.
En in Nederland een zeer lichte vorm, een symbolisch bedrag voor genoegdoening bij sommige misdaden gedaan naar een persoon.

Het waren ooit de rijken en machtigen, die hun zonden konden afkopen en niet de armen.
Maak je geen zorgen; iedereen krijgt wat hij verdient.

Niemand komt ergens mee weg, daar zorgt God voor.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Eliyahu »

Maria K schreef: 17 mei 2022, 19:33
Eliyahu schreef: 17 mei 2022, 18:16
Voor de fijnere technische details moet je bij Hem zijn.
Ik vraag het jou, want jij schrijft deze woorden.
Bs"d

Ik weet dat jij het mij vraagt, maar ik weet het antwoord op die vraag niet, en daarom verwijs ik je naar Hem die alles weet.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Yours »

Eliyahu schreef: 18 mei 2022, 07:03
Niemand komt ergens mee weg, daar zorgt God voor.
God als zodanig bestaat niet: het is de Wet van Oorzaak en Gevolg die daar aan ten grondslag ligt.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Eliyahu »

Yours schreef: 18 mei 2022, 07:31
Eliyahu schreef: 18 mei 2022, 07:03
Niemand komt ergens mee weg, daar zorgt God voor.
God als zodanig bestaat niet: het is de Wet van Oorzaak en Gevolg die daar aan ten grondslag ligt.
Bs"d

De wet van oorzaak en gevolg is door de quantum mechanica naar de prullenbak verwezen.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door peda »

Op micro niveau ( kwantum wereld ) komt men ( bij huidig weten ) inderdaad gebeurtenissen zonder oorzaak tegen, op macro niveau is mij dat onbekend. Omdat voor de menselijke belevingswereld het macro niveau beslissend is, volg ik gewoon de wet van oorzaak en gevolg. Stap je op macro niveau van een hoog dak af, dan heeft dat vervolgens wel zwaartekracht consequenties. Hebben kwaad en lijden in de wereld een doel of niet, is op macro niveau dus een terechte vraag. Dat de vraag niet met zekerheid te beantwoorden is, doet niets af aan de betekenis van de vraag.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Eliyahu schreef: 18 mei 2022, 07:03
Maria K schreef: 17 mei 2022, 19:33 Hoe haal jij dit uit dit verhaal?
David verliest de zoon die hij had bij Bathseba, maar zij verliest haar eersteling.

Wie kan dit rchtvaardigheid noemen?
ALLES wat God doet is rechtvaardig.
Welke straf had zij verdiend?
Zij had die straf verdiend die ze kreeg. Iedereen krijgt precies wat hij/zij verdient.
Wat had Batsheba misdaan?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Eliyahu schreef: 18 mei 2022, 07:06
Maria K schreef: 17 mei 2022, 19:33
Ik vraag het jou, want jij schrijft deze woorden.
Ik weet dat jij het mij vraagt, maar ik weet het antwoord op die vraag niet, en daarom verwijs ik je naar Hem die alles weet.
Dit topic heeft een doel, nl. om in gesprek met elkaar te komen en zo mogelijk tot verdieping te komen door elkaar te vragen, als er dingen zijn, daar waar er geen begrip is.

Waarom gebruik je dan zulke stellige woorden?
Terwijl je mij geen antwoord kunt geven, omdat je er niets van weet?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Eliyahu schreef: 18 mei 2022, 07:33 De wet van oorzaak en gevolg is door de quantum mechanica naar de prullenbak verwezen.
Wat is vlg. jou quantum mechanica, die er de oorzaak van zou zijn, dat het niet meer zou gelden, dat als iemand iets doet tegen zijn eigen ingeschapen natuur in en tegen die van zijn medemens, het geen gevolgen meer zou hebben?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

Het leed is niet slechts de ervaring van de een, maar is ook de ervaring van alle anderen. Dit besef je als je het stoffelijk lichaam afwerpt, waarna jje realiseert dat er niets anders is dan de Ene, die jij bent.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Snelheid »

Messenger schreef: 18 mei 2022, 10:51 Het leed is niet slechts de ervaring van de een, maar is ook de ervaring van alle anderen. Dit besef je als je het stoffelijk lichaam afwerpt, waarna jje realiseert dat er niets anders is dan de Ene, die jij bent.
Kan je daar geen plaatwerk bij doen :D ;)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 18 mei 2022, 10:53
Messenger schreef: Het leed is niet slechts de ervaring van de een, maar is ook de ervaring van alle anderen. Dit besef je als je het stoffelijk lichaam afwerpt, waarna jje realiseert dat er niets anders is dan de Ene, die jij bent.
Kan je daar geen plaatwerk bij doen :D ;)
Met een mooie zonsopgang of zonsondergang?

Of een school vissen die zwemt als 1 vis?

Plaatjes zijn leuk, maar ik heb geen pc en doe het via de foon.
En als je dingen goed uit kan leggen heb je geen plaatjes nodig ook niet voor extra gewicht in de schaal. ;)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Messenger schreef: 18 mei 2022, 10:51 Het leed is niet slechts de ervaring van de een, maar is ook de ervaring van alle anderen. Dit besef je als je het stoffelijk lichaam afwerpt, waarna jje realiseert dat er niets anders is dan de Ene, die jij bent.
Je weet, dat ik niet hetzelde geloof als jij.
Maar dit is voor mij een waarheid als een koe.

Even in mijn gedachten en mijn bewoordingen.
Het is in deze wereld: Samen uit, samen thuis.
En niet zoals bij zovelen: Ieder voor zich en God voor ons allen.

Als we niet het besef hebben, dat we allemaal uit hetzelfde hout gesneden zijn in de oorsprong, dat ieder naar een bepaald beeld is gevormd tijdens zijn leven, kunnen we nooit beseffen en accepteren, dat ons lichaam terug tot stof en as zal vergaan. Net als alle andere leven.
Wat rest is de herinnering aan de oorsprong van ons leven, het geluk van de voorouder, die het waardevol maakt nog te bestaan voor hen, die na ons komen.
Want die eeuwig durende cyclus van leven en dood en opnieuw leven, daar zijn we allemaal onderdeel van.
Niet één uitgezonderd.

Noem het zoals je wil.
Messenger schreef: 18 mei 2022, 11:17 En als je dingen goed uit kan leggen heb je geen plaatjes nodig ook niet voor extra gewicht in de schaal. ;)
Ik hoop het zo verwoord te hebben, dat het begrijpbaar is voor allen.
Ook al is er geen 100% overeenstemming, ik hoop op begrip, respect en vriendschap, ook al denken we verschillend. :flower1:
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Maria K »

Snelheid schreef: 18 mei 2022, 10:53 Kan je daar geen plaatwerk bij doen :D ;)
Ja hoor, omdat je erom vraagt. :clown:

Ter illustratie van wat ik al schreef:
Maria K schreef: 18 mei 2022, 13:15 Ook al is er geen 100% overeenstemming, ik hoop op begrip, respect en vriendschap, ook al denken we verschillend. :flower1:
Afbeelding
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Eliyahu »

Maria K schreef: 18 mei 2022, 09:28
Eliyahu schreef: 18 mei 2022, 07:03

ALLES wat God doet is rechtvaardig.



Zij had die straf verdiend die ze kreeg. Iedereen krijgt precies wat hij/zij verdient.
Wat had Batsheba misdaan?
Bs"d

Overspel.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Welk doel heeft het kwaad en het lijden in deze wereld?

Bericht door Eliyahu »

Maria K schreef: 18 mei 2022, 09:35
Eliyahu schreef: 18 mei 2022, 07:06
Ik weet dat jij het mij vraagt, maar ik weet het antwoord op die vraag niet, en daarom verwijs ik je naar Hem die alles weet.
Dit topic heeft een doel, nl. om in gesprek met elkaar te komen en zo mogelijk tot verdieping te komen door elkaar te vragen, als er dingen zijn, daar waar er geen begrip is.

Waarom gebruik je dan zulke stellige woorden?
Terwijl je mij geen antwoord kunt geven, omdat je er niets van weet?
Bs"d

Wie zegt dat ik er niets van weet?

Weet ik hoe een magnetron precies werkt? Nee.

Weerhoudt dat mij er van om een magnetron te gebruiken om mijn eten op te warmen?

Nee.

Je hoeft niet van alles precies het hoe en waarom te weten om toch bepaalde dingen met stelligheid te kunnen zeggen.

Zo kan ik met stelligheid zeggen dat ik met een magnetron mijn eten kan opwarmen, ondanks dat ik niet tot het laatste detail weet hoe mijn magnetron werkt.

En zo is het ook betreffende God die dingen vergeeft.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13