Bontmuts

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Bontmuts

Bericht door Eliyahu »

Bs"d

Meer en meer, ook vandaag weer, wordt ik door mijn omgeving aangespoord om eens naar de kapper te gaan. Ik geef toe; het begint allemaal wat al te uitbundig te groeien, maar ik heb zoiets van: Laat groeien wat groeit en bloeien wat bloeit.

Maar de charedie (ultra-orthodoxe) gemeenschap waar ik in woon die hebben het daar niet zo op.

Maar ik geloof dat ik de oplossing gevonden heb; het nazireeërschap. Als iemand nazireeër wordt dan mag hij zijn haar niet meer knippen, en dan zullen ze het moeten slikken.
Nou was ik al een beetje een buitenbeentje, want de charediem gaan altijd tot in de puntjes verzorgd gekleed, terwijl ik meer neig naar de hippiestijl.

Voor mij geen grote zwarte hoed. Ik heb er wel één, maar draag hem nooit. Ik heb gewoon een zwarte pet, bevalt me veel beter. En als ik dan op oude sandalen zonder sokken loop dan wordt ik al gauw wat argwanend aangekeken.

En dan ook nog een bos woest haar er bij, en dan is het feest compleet. Maar ik geloof dat het nazireeërschap de uitkomst biedt. Hier is wat de Torah daar van zegt:

"1 De HEERE sprak tot Mozes:

2 Spreek tot de Israëlieten en zeg tegen hen: Wanneer een man of een vrouw een gelofte aflegt door de gelofte van een nazireeër te doen, om zich aan de HEERE te wijden,
3 dan moet hij zich van wijn en sterkedrank onthouden; azijn uit wijn of azijn uit sterkedrank mag hij niet drinken; verder mag hij helemaal geen druivensap drinken en geen verse of gedroogde druiven eten.
4 Alle dagen van zijn nazireeërschap mag hij niets eten wat van de wijnstok afkomstig is,

5 Alle dagen van de gelofte van zijn nazireeërschap mag geen
scheermes over zijn hoofd gaan. Totdat de dagen waarvoor hij zich aan de HEERE gewijd had, voorbij zijn, moet hij heilig zijn en de haarlokken van zijn hoofd lang laten groeien.
6 Alle dagen van zijn wijding aan de HEERE mag hij niet bij het lichaam van een dode komen.
7 Vanwege zijn vader of vanwege zijn moeder, vanwege zijn broer of vanwege zijn zuster, vanwege hen mag hij zich niet verontreinigen als zij gestorven zijn, want de kroon van zijn God is op zijn hoofd.
8 Alle dagen van zijn nazireeërschap is hij heilig voor de HEERE.
9 En wanneer de gestorvene onverwachts, plotseling, in zijn nabijheid sterft, zodat hij het hoofd van zijn nazireeërschap verontreinigt, dan moet hij op de dag van zijn reiniging zijn hoofd scheren; op de zevende dag moet hij het scheren.
10 En op de achtste dag moet hij twee tortelduiven of twee jonge duiven naar de priester brengen, bij de ingang van de tent van ontmoeting.
11 De priester moet er één als zondoffer en één als brandoffer bereiden, en moet verzoening voor hem doen, omdat hij gezondigd heeft vanwege die dode. Hij moet zijn hoofd op diezelfde dag weer heiligen.
12 Daarna moet hij opnieuw de dagen van zijn nazireeërschap aan de HEERE wijden; hij moet als schuldoffer een lam van een jaar oud brengen. En de vorige dagen vervallen, omdat zijn nazireeërschap verontreinigd was.
13 Dit is de wet voor de nazireeër: Op de dag dat de dagen van zijn nazireeërschap voorbij zijn, moet hij het volgende bij de ingang van de tent van ontmoeting brengen:
14 hij moet de HEERE als zijn offergave één lam zonder enig gebrek van een jaar oud als brandoffer aanbieden, één ooilam zonder enig gebrek van een jaar oud als zondoffer en een ram zonder enig gebrek als dankoffer.
15 Verder een mand met ongezuurd brood, koeken van meelbloem, met olie gemengd, en ongezuurde platte koeken met olie bestreken, en het bijbehorende graanoffer en de bijbehorende plengoffers.
16 En de priester moet dat voor het aangezicht van de HEERE aanbieden, en moet zijn zondoffer en zijn brandoffer bereiden.
17 Hij moet ook de ram als dankoffer voor de HEERE bereiden, met de mand met ongezuurde broden; en de priester moet zijn graanoffer en plengoffer bereiden.
18 Dan moet de nazireeër bij de ingang van de tent van ontmoeting
het hoofd van zijn nazireeërschap scheren. Hij moet het hoofdhaar van zijn nazireeërschap nemen en op het vuur leggen dat onder het dankoffer is.
19 Daarna moet de priester een gekookt schouderstuk van de ram nemen, één ongezuurd brood uit de mand, en één ongezuurde platte koek. Die moet hij in de handen van de nazireeër leggen, nadat hij zich het haar van zijn nazireeërschap afgeschoren heeft.
20 En de priester moet die als beweegoffer bewegen voor het aangezicht van de HEERE; het is een heilig deel voor de priester, met het borststuk van het beweegoffer en de achterbout van het hefoffer. Pas daarna mag de nazireeër wijn drinken.
21 Dit is de wet voor de nazireeër, die zijn offergave voor zijn nazireeërschap aan de HEERE beloofd heeft, naast datgene waartoe zijn vermogen reikt. Hij moet zo handelen volgens de gelofte die hij gedaan heeft, overeenkomstig de wet van zijn nazireeërschap.”
Num 6

Dus als iemand de gelofte aflegt om een nazireeër te worden, dan mag hij zijn haar niet meer knippen. En geen drank drinken, maar dat doe ik toch al niet.
En zich niet met de doden verontreinigen, dus dan hoef ik niet meer naar begrafenissen toe.

Win-win situatie.

Ik vroeg een rabbijn/rechter en rosh yeshiva, hoofd van een talmoed academie, wat hij van het idee vond. Hij vond het geen goed idee. Hij zei: “Het omgaan met andere mensen wordt dan moeilijk, als je er zo apart uitziet.”
Ik zei toen: “Ik vind het leuk om apart te zijn.” Hij zei toen: “Dat weet ik.”

Ik loop er al een poosje over te dubben. Het punt is, omdat er nou geen tempel is, kan de procedure met offers voor het afsluiten van je nazireeërschap niet uitvoeren, oftewel: Je zit er voor het leven aan vast.
En na verloop van tijd dan zie ik er ongeveer zo uit: https://www.youtube.com/watch?v=KDQrMoksJ4Q

Maar het mooie is dan dat geen mens er wat van kan zeggen, want een nazireeër is een zeer heilig persoon: “8 Alle dagen van zijn nazireeërschap is hij heilig voor de HEERE.”

En over de haardos staat er geschreven: “7 want de kroon van zijn God is op zijn hoofd.”

Dus de goedegemeente zal dan (knarsetandend?) moeten toegeven dat ik dan op een hoger nivo van heiligheid ben als hun.

Maar zoals we allemaal wel weten, veel van die zeer zwaar gelovige Joden, die hebben iets met bontmutsen: https://tinyurl.com/fur-hat
Dus om er dan toch nog een beetje bij te horen, wil ik ook een bontmuts.
Maar omdat ik toch wat anders ben, met dat lange haar en zo, wil ik een iets andere bontmuts.
Ik zit aan dit modelletje te denken: https://tinyurl.com/bontmuts

Wat denken jullie daarvan? Zal dat wel inslaan in zo’n ultra-orthodoxe gemeenschap?

Ik sta open voor goede raad.
Laatst gewijzigd door Eliyahu op 20 mei 2022, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Bontmuts

Bericht door J-W »

Even tussendoor, ik verbaasde me erover bij het lezen van jouw stuk dat de HEERE zich in die tijd met detailleerde voorschriften bezig hield en zich later nergens meer mee bemoeide. Wanneer we "De HEERE sprak tot Mozes" zouden veranderen in "Mozes sprak" zou alles wat geloofwaardiger overkomen, vind je ook niet?
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Bontmuts

Bericht door Snelheid »

Waarom ga je niet naakt over straat alleen met en grote rode puntmuts op je kop ;nou het gaat weer nergens over. :w op zelfverheerlijking na.
Laatst gewijzigd door Snelheid op 19 mei 2022, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Bontmuts

Bericht door Maria K »

Eliyahu schreef: 19 mei 2022, 19:17 En over de haardos staat er geschreven: “7 want de kroon van zijn God is op zijn hoofd.”

Dus de goedegemeente zal dan (knarsetandend?) moeten toegeven dat ik dan op een hoger nivo van heiligheid ben als hun.

Maar zoals we allemaal wel weten, veel van die zeer zwaar gelovige Joden, die hebben iets met bontmutsen: https://tinyurl.com/fur-hat
Dus om er dan toch nog een beetje bij te horen, wil ik ook een bontmuts.
Maar omdat ik toch wat anders ben, met dat lange haar en zo, wil ik een iets andere bontmuts.
Ik zit aan dit modelletje te denken: https://tinyurl.com/bontmuts

Wat denken jullie daarvan? Zal dat wel inslaan in zo’n ultra-orthodoxe gemeenschap?

Ik sta open voor goede raad.
Hup Eli, hup.
Dan ben jij de beste.

Go for it, Eli......
Yahooeoeoeoeooeoeoe...........
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1486
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Bontmuts

Bericht door Robert Frans »

Eliyahu schreef: 19 mei 2022, 19:17 Bs"d

Meer en meer, ook vandaag weer, wordt ik door mijn omgeving aangespoord om eens naar de kapper te gaan. Ik geef toe; het begint allemaal wat al te uitbundig te groeien, maar ik heb zoiets van: Laat groeien wat groeit en bloeien wat bloeit.

Maar de charedie (ultra-orthodoxe) gemeenschap waar ik in woon die hebben het daar niet zo op.

Maar ik geloof dat ik de oplossing gevonden heb; het nazireeërschap. Als iemand nazireeër wordt dan mag hij zijn haar niet meer knippen, en dan zullen ze het moeten slikken.
Nou was ik al een beetje een buitenbeentje, want de charediem gaan altijd tot in de puntjes verzorgt gekleed, terwijl ik meer neig naar de hippiestijl.

Voor mij geen grote zwarte hoed. Ik heb er wel één, maar draag hem nooit. Ik heb gewoon een zwarte pet, bevalt me veel beter. En als ik dan op oude sandalen zonder sokken loop dan wordt ik al gauw wat argwanend aangekeken.

En dan ook nog een bos woest haar er bij, en dan is het feest compleet. Maar ik geloof dat het nazireeërschap de uitkomst biedt.

[...]

Dus de goedegemeente zal dan (knarsetandend?) moeten toegeven dat ik dan op een hoger nivo van heiligheid ben als hun.

Maar zoals we allemaal wel weten, veel van die zeer zwaar gelovige Joden, die hebben iets met bontmutsen: https://tinyurl.com/fur-hat
Dus om er dan toch nog een beetje bij te horen, wil ik ook een bontmuts.
Maar omdat ik toch wat anders ben, met dat lange haar en zo, wil ik een iets andere bontmuts.
Ik zit aan dit modelletje te denken: https://tinyurl.com/bontmuts

Wat denken jullie daarvan? Zal dat wel inslaan in zo’n ultra-orthodoxe gemeenschap?

Ik sta open voor goede raad.
Puur op basis van dit schrijven komt je motivatie op mij niet echt vroom over. Nu ben ik geen jood, maar vanuit mijn verstaan van de Bijbel weet ik wel dat het nazireeërschap bedoelt was/is als volledige, al dan niet tijdelijke, toewijding aan God. Een toewijding die ook volstrekt niet vrijblijvend is. Aangezien je deze vrijwillig aangaat en echt niemand je daartoe verplicht, zal God je ook des te strenger eraan houden.
Ook als dat bijvoorbeeld zou betekenen dat je de uitvaart van je geliefde niet meer zou kunnen bijwonen, of slechts op grote afstand, want een nazireeër mag niet in de buurt van een lijk komen. Een loodzwaar voorschrift, die God jou ook totaal niet oplegt zolang jij geen nazireeër bent. Maar zodra je dat juk opneemt, wordt alles anders.

Jij lijkt het echter slechts te willen doen om je haar niet te hoeven knippen en zo je gemeenschap te frustreren, die op basis van haar geloofstradities dat niet zonder meer toestaat. Daarmee erger je ook hun geweten en geef je hen enorme aanstoot door het feitelijk misbruiken van een voor hen zeer heilige levensstaat, wat ook binnen het christendom een zonde is.
Je handelt in dat geval dus niet uit liefde voor God en ook niet uit liefde voor je gemeenschap, maar wilt ze feitelijk de ogen uitsteken en door hen en passant ook nog even extra heilig worden genoemd.

Mijn goede raad aan jou is daarom heel eenvoudig: schik je naar je gemeenschap en houd je dus aan haar voorschriften omtrent je haar, of ga bij haar weg en zoek een andere joodse, minder strenge gemeenschap.
Natuurlijk kun je via de binnen je gemeenschap gebruikelijke wegen de discussie erover aangaan; het jodendom is nu juist een geloof van discussie. Maar zolang er niets veranderd, heb je je te schikken en je gemeenschap en je rabbi dus te gehoorzamen.
En leg elke gelofte voor God uitsluitend af uit onvoorwaardelijke liefde voor Hem en met volle kennis van zaken. Want Hij zal je aan ál je vrijwillig afgelegde geloften houden en dat kan een verrekt hoge prijs zijn voor slechts wat langer haar.
Bedenk je tenslotte dit: als je het nu al zo moeilijk vindt om de gewone regels van je gemeenschap te gehoorzamen, hoeveel moeilijker zal het dan niet voor je worden als je ook nog die van het nazireeërschap op je wil nemen?
Vrede en alle goeds
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Bontmuts

Bericht door Snelheid »

Aldus RF;Jij lijkt het echter slechts te willen doen om je haar niet te hoeven knippen en zo je gemeenschap te frustreren, die op basis van haar geloofstradities dat niet zonder meer toestaat. Daarmee erger je ook hun geweten en geef je hen enorme aanstoot door het feitelijk misbruiken van een voor hen zeer heilige levensstaat, wat ook binnen het christendom een zonde is.
Je handelt in dat geval dus niet uit liefde voor God en ook niet uit liefde voor je gemeenschap, maar wilt ze feitelijk de ogen uitsteken en door hen en passant ook nog even extra heilig worden genoemd.
De spijker op zijn kop :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Bontmuts

Bericht door Eliyahu »

J-W schreef: 19 mei 2022, 19:31 Even tussendoor, ik verbaasde me erover bij het lezen van jouw stuk dat de HEERE zich in die tijd met detailleerde voorschriften bezig hield en zich later nergens meer mee bemoeide. Wanneer we "De HEERE sprak tot Mozes" zouden veranderen in "Mozes sprak" zou alles wat geloofwaardiger overkomen, vind je ook niet?
Bs"d

Nee, dat vind ik niet.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Bontmuts

Bericht door Eliyahu »

Snelheid schreef: 19 mei 2022, 19:54 Waarom ga je niet naakt over straat alleen met en grote rode puntmuts op je kop ;nou het gaat weer nergens over. :w op zelfverheerlijking na.
Bs"d

Het moet wel leuk blijven.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Bontmuts

Bericht door J-W »

Eliyahu schreef: 19 mei 2022, 21:22
J-W schreef: 19 mei 2022, 19:31 Even tussendoor, ik verbaasde me erover bij het lezen van jouw stuk dat de HEERE zich in die tijd met detailleerde voorschriften bezig hield en zich later nergens meer mee bemoeide. Wanneer we "De HEERE sprak tot Mozes" zouden veranderen in "Mozes sprak" zou alles wat geloofwaardiger overkomen, vind je ook niet?
Bs"d

Nee, dat vind ik niet.
Waarom niet?
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Bontmuts

Bericht door Eliyahu »

Robert Frans schreef: 19 mei 2022, 20:41 Puur op basis van dit schrijven komt je motivatie op mij niet echt vroom over. Nu ben ik geen jood, maar vanuit mijn verstaan van de Bijbel weet ik wel dat het nazireeërschap bedoelt was/is als volledige, al dan niet tijdelijke, toewijding aan God. Een toewijding die ook volstrekt niet vrijblijvend is. Aangezien je deze vrijwillig aangaat en echt niemand je daartoe verplicht, zal God je ook des te strenger eraan houden.
Ook als dat bijvoorbeeld zou betekenen dat je de uitvaart van je geliefde niet meer zou kunnen bijwonen, of slechts op grote afstand, want een nazireeër mag niet in de buurt van een lijk komen. Een loodzwaar voorschrift, die God jou ook totaal niet oplegt zolang jij geen nazireeër bent. Maar zodra je dat juk opneemt, wordt alles anders.

Jij lijkt het echter slechts te willen doen om je haar niet te hoeven knippen en zo je gemeenschap te frustreren, die op basis van haar geloofstradities dat niet zonder meer toestaat.
Bs"d

Toen ik daarover in gesprek ging met die Rosh Yeshiva, toen was het eerste wat hij mij vroeg: "Waarom wil je een nazireeër worden?"

En ik zei toen: "Om een hoger nivo van heiligheid te bereiken, en om dichter bij God te zijn."

En dat is nog steeds mijn voornaamste reden.

Dat ik dan m'n haar weer kan laten groeien is gewoon mooi meegenomen.

Maar bedankt voor je uitgebreide en goed doordachte reactie.

En ja, ik geniet er af en toe van om enorme knuppels in enorme hoenderhokken te werpen. :D

Maar dat is een bijkomstigheid.

Waar het om gaat, waar alles om gaat, is God.

Er is niets buiten God.

HalleluJah!!
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Bontmuts

Bericht door Eliyahu »

J-W schreef: 19 mei 2022, 21:36
Eliyahu schreef: 19 mei 2022, 21:22

Bs"d

Nee, dat vind ik niet.
Waarom niet?
Bs"d

De geschiedenis van het Joodse volk haalt elke veronderstelling dat het gewoon een verzonnen verhaal was volledig onderuit.

Het Joodse volk heeft iets unieks wat geen enkel ander volk of religie heeft, namelijk een openbaring van God, niet aan één enkel persoon, maar aan een heel volk van miljoenen mensen. Deze youtube gaat daar wat dieper op in: https://www.youtube.com/watch?v=PEg_Oys4NkA&t=193s
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Bontmuts

Bericht door J-W »

De bekende "Openbaringen" ja, daar kan een ongelovige niets mee.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Bontmuts

Bericht door Eliyahu »

J-W schreef: 19 mei 2022, 22:27 De bekende "Openbaringen" ja, daar kan een ongelovige niets mee.
Bs"d

Een openbaring aan één enkel persoon, daar kan je niks mee.

Een openbaring aan een volk van miljoenen mensen is een heel ander verhaal.

Voor de fijnere details kijk hier: https://www.youtube.com/watch?v=PEg_Oys4NkA&t=193s
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1822
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Bontmuts

Bericht door Yours »

Niet moeilijk doen en gewoon naar de kapper gaan, Eliyahu.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Bontmuts

Bericht door Snelheid »

Aldus ELI;Dat ik dan m'n haar weer kan laten groeien is gewoon mooi meegenomen
Je moet toch zelf weten hoe je er bij loopt,zo te zien ben je geen courant persoon en dat is prima grijze muizen zijn er al genoeg.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10091
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Bontmuts

Bericht door Messenger »

Eliyahu schreef: 19 mei 2022, 19:17 Maar zoals we allemaal wel weten, veel van die zeer zwaar gelovige Joden, die hebben iets met bontmutsen: https://tinyurl.com/fur-hat
Dus om er dan toch nog een beetje bij te horen, wil ik ook een bontmuts.
Dat zijn in mijn woordenboek kattenmandjes. :)
Eliyahu schreef: Maar omdat ik toch wat anders ben, met dat lange haar en zo, wil ik een iets andere bontmuts.
Ik zit aan dit modelletje te denken: https://tinyurl.com/bontmuts

Wat denken jullie daarvan? Zal dat wel inslaan in zo’n ultra-orthodoxe gemeenschap?

Ik sta open voor goede raad.
Dat is wel een stoere bontmuts. Iets dergelijks zag je ook bij die Sjamaan van Qanon die het Capitool bestormde.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2013458 ... -angeli-32
Je valt er wel mee op en je laat een onvergetelijke indruk achter.

En wat beharing betreft heb ik liefst zo weinig mogelijk. Op een gegeven moment gaat het kriebelen, blijft er eten in zitten, vogelnestjes etc.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Bontmuts

Bericht door Eliyahu »

Bs"d

Ik krijg nou geen commentaar meer op mijn haar. Ze begonnen er nog één keer over, een mannetje of 2-3, en toen zei ik: "Jongens, als ik te veel druk krijg op me over mijn haar, dan leg ik de gelofte voor de nazireeër af, en dan is de discussie er over afgelopen."

Sinds dien is het rustig.

Maar ik heb besloten om de gelofte te gaan afleggen. Over een paar weken. Ik krijg familiebezoek uit NL, als die weg zijn dan ga ik er voor.

Het is me volkomen duidelijk geworden dat pogingen doen om mensen te plezieren totaal nutteloos zijn, en daarom ga ik er voor om me aan God te wijden.

Van alle grote stappen die ik daar voor gedaan heb, zoals me in m'n edele delen laten snijden, naar Israel verhuizen, en nog veel meer, heb ik nog nooit een moment spijt van gehad. Integendeel. Grote zegeneningen zijn me ten deel gevallen.

HalleluJah!!
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Bontmuts

Bericht door Eliyahu »

Robert Frans schreef: 19 mei 2022, 20:41 Mijn goede raad aan jou is daarom heel eenvoudig: schik je naar je gemeenschap en houd je dus aan haar voorschriften omtrent je haar, of ga bij haar weg en zoek een andere joodse, minder strenge gemeenschap.
Bs"d

Er zijn hippie-achtige orthodoxe gemeenschappen hier in Judea, maar het punt is dat die minder streng in de leer zijn. En ik wil bij de zeer strenge zijn, omdat ik de geboden van God zo goed mogelijk wil naleven.

Nou zijn bontmutsen, zwarte hoeden, driedelige zwarte kostuums, glimmend gepoetste schoenen, drie keer per dag bidden, geen onderdeel van de geboden van God, dus in sommige aspecten loop ik de kantjes er misschien een beetje van af, maar als het komt op het naleven van de bijbelse geboden dan ga ik vaak verder en ben ik soms strenger dan de zware broeders hier.

En daarom wil ik niet naar een lichter op de hand gemeenschap verhuizen, want je wordt altijd beïnvloed door je omgeving, en daarom moet ik een zo streng mogelijke omgeving.

Maar bontmutsen, driedelige pakken met lange jassen met een buitentemperatuur tussen de 35 en 40 graden (soms hoger) hier in de woestijn van Judea, daar heb ik wat moeite mee.

Maar ik denk dat het al met al wel goed gaat. :)

Ik woon hier al 25 jaar tussen de zware broeders, en ik denk dat er nog wel 25 jaar bij kan.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1822
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Bontmuts

Bericht door Yours »

Eliyahu schreef: 30 mei 2022, 10:51 Bs"d

Ik krijg nou geen commentaar meer op mijn haar. Ze begonnen er nog één keer over, een mannetje of 2-3, en toen zei ik: "Jongens, als ik te veel druk krijg op me over mijn haar, dan leg ik de gelofte voor de nazireeër af, en dan is de discussie er over afgelopen."

Sinds dien is het rustig.

Maar ik heb besloten om de gelofte te gaan afleggen. Over een paar weken. Ik krijg familiebezoek uit NL, als die weg zijn dan ga ik er voor.

Het is me volkomen duidelijk geworden dat pogingen doen om mensen te plezieren totaal nutteloos zijn, en daarom ga ik er voor om me aan God te wijden.

Van alle grote stappen die ik daar voor gedaan heb, zoals me in m'n edele delen laten snijden, naar Israel verhuizen, en nog veel meer, heb ik nog nooit een moment spijt van gehad. Integendeel. Grote zegeneningen zijn me ten deel gevallen.

HalleluJah!!
Ik begrijp dus dat je hier nu voor kiest:
Eliyahu schreef: 19 mei 2022, 19:17 Je zit er voor het leven aan vast.
En na verloop van tijd dan zie ik er ongeveer zo uit: https://www.youtube.com/watch?v=KDQrMoksJ4Q
evenals:
Maar omdat ik toch wat anders ben, met dat lange haar en zo, wil ik een iets andere bontmuts.
Ik zit aan dit modelletje te denken: https://tinyurl.com/bontmuts
God verhoede dat je er zo uit gaat zien zoals in dit filmpje/op deze afbeelding: het ziet er zeer onverzorgd (en onhygiënisch) uit. Je zult maar in de gezondheidszorg werken en verplicht zijn om mensen in geval van ziekte/opname te verzorgen. Als iemand door een psychiatrische aandoening of door andere miserabele omstandigheden niet is staat is om zichzelf te verzorgen is het tot daar aan toe. Als dat echter uit pure gemakzucht is, zou men feitelijk weggestuurd moeten kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Yours op 30 mei 2022, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Bontmuts

Bericht door Snelheid »

Afbeelding

Even afgezien van al dat andere, en de echte Joden zitten al zo niet te wachten op niet joden die de jood gaan uithangen,maar goed dat is weer een ander kwestie.


Dit model bontmuts inderdaad aan schaffen je hebt er iets moois bij wat al zo geen grijze muis bontmuts is en in de winter lekker warm en in de zomer bescherming tegen de felle zon.Ik vind het een pracht model doen dus. :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Bontmuts

Bericht door Eliyahu »

Yours schreef: 30 mei 2022, 12:21 Ik begrijp dus dat je hier nu voor kiest:
Eliyahu schreef: 19 mei 2022, 19:17 Je zit er voor het leven aan vast.
En na verloop van tijd dan zie ik er ongeveer zo uit: https://www.youtube.com/watch?v=KDQrMoksJ4Q
Bs"d

Ja.
evenals:
Maar omdat ik toch wat anders ben, met dat lange haar en zo, wil ik een iets andere bontmuts.
Ik zit aan dit modelletje te denken: https://tinyurl.com/bontmuts
De bontmuts is optional. Ik denk niet dat ik zo'n wolf bontmuts op de kop kan tikken anyway.
God verhoede dat je er zo uit gaat zien zoals in dit filmpje/op deze afbeelding: het ziet er zeer onverzorgd (en onhygiënisch) uit. Je zult maar in de gezondheidszorg werken en verplicht zijn om mensen in geval van ziekte/opname te verzorgen. Als iemand door een psychiatrische aandoening of door andere miserabele omstandigheden niet is staat is om zichzelf te verzorgen is het tot daar aan toe. Als dat echter uit pure gemakzucht zo is, zou men weggestuurd moeten kunnen worden.
Je haar wassen en kammen is niet verboden, je kan er dus met lang haar gewoon goed verzorgd uit zien.

Maar het blijft natuurlijk apart, en dat is ook belangrijk. :D
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2859
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Bontmuts

Bericht door Eliyahu »

Snelheid schreef: 30 mei 2022, 12:27 Even afgezien van al dat andere, en de echte Joden zitten al zo niet te wachten op niet joden die de jood gaan uithangen,maar goed dat is weer een ander kwestie.
Bs"d

Zoals ik al zei: Ik heb het opgegeven om te proberen mensen te plezieren, het is een zinloze onderneming, ik ga nu proberen het God naar de zin te maken, ik ga me aan God wijden: "Wanneer een man of een vrouw een gelofte aflegt door de gelofte van een nazireeër te doen, om zich aan de HEERE te wijden,"

"Alle dagen van zijn nazireeërschap is hij heilig voor de HEERE."
Dit model bontmuts inderdaad aan schaffen je hebt er iets moois bij wat al zo geen grijze muis bontmuts is en in de winter lekker warm en in de zomer bescherming tegen de felle zon.Ik vind het een pracht model doen dus. :thumb1:
Zo'n bontmuts die slaat hier in als een bom!

Maar ik wil het niet overdrijven, maximaal loop ik met zo'n bontmuts op Poerim, het Joodse carnaval. :-D
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Bontmuts

Bericht door Snelheid »

Eliyahu schreef: 30 mei 2022, 12:37
Snelheid schreef: 30 mei 2022, 12:27 Even afgezien van al dat andere, en de echte Joden zitten al zo niet te wachten op niet joden die de jood gaan uithangen,maar goed dat is weer een ander kwestie.
Bs"d

Zoals ik al zei: Ik heb het opgegeven om te proberen mensen te plezieren, het is een zinloze onderneming, ik ga nu proberen het God naar de zin te maken, ik ga me aan God wijden: "Wanneer een man of een vrouw een gelofte aflegt door de gelofte van een nazireeër te doen, om zich aan de HEERE te wijden,"

"Alle dagen van zijn nazireeërschap is hij heilig voor de HEERE."
Dit model bontmuts inderdaad aan schaffen je hebt er iets moois bij wat al zo geen grijze muis bontmuts is en in de winter lekker warm en in de zomer bescherming tegen de felle zon.Ik vind het een pracht model doen dus. :thumb1:
Zo'n bontmuts die slaat hier in als een bom!

Maar ik wil het niet overdrijven, maximaal loop ik met zo'n bontmuts op Poerim, het Joodse carnaval. :-D
Mensen plezieren is altijd een bodemloze put niet doen, en waarom zou je,het belangrijkste is God door Jezus Christus te dienen in alle vreugde en blijheid.

Nou ja hoe dan ook kan jou het schelen die bontmuts is top gewoon doen ,je kan hem gewoon dragen en zo ook met joods carnaval.niks mis mee :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1822
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Bontmuts

Bericht door Yours »

Eliyahu schreef:
Je haar wassen en kammen is niet verboden, je kan er dus met lang haar gewoon goed verzorgd uit zien.
OK. Laten we wat dat betreft allemaal blijven beseffen dat de vrijheid van de één niet moet leiden tot de onvrijheid van de ander.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1822
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Bontmuts

Bericht door Yours »

Eliyahu schreef:
Zoals ik al zei: Ik heb het opgegeven om te proberen mensen te plezieren, het is een zinloze onderneming, ik ga nu proberen het God naar de zin te maken, ik ga me aan God wijden: "Wanneer een man of een vrouw een gelofte aflegt door de gelofte van een nazireeër te doen, om zich aan de HEERE te wijden,"

"Alle dagen van zijn nazireeërschap is hij heilig voor de HEERE.”
en Snelheid schreef:
Mensen plezieren is altijd een bodemloze put niet doen, en waarom zou je,het belangrijkste is God door Jezus Christus te dienen in alle vreugde en blijheid.

Als je naar Mattheüs 25, vers 40 kijkt, dan lijkt er uiteindelijk toch geen andere weg te zijn als het dienen van andere mensen:
Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan.
Laatst gewijzigd door Yours op 30 mei 2022, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens