Handboek Schaken

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Handboek Schaken

Bericht door Eliyahu »

Bs"d

Een must have voor iedereen; een mens kan er niet buiten: https://media.s-bol.com/BQzrNKLA2Woo/YW ... 50x756.jpg

Mijn eerste schaakboek was "Zo leer je goed schaken" van wereldkampioen grootmeester dokter Euwe.

Een vreselijk boek. Het enige wat ik er van geleerd heb is helemaal niks.

Maar het Handboek Schaken, wat ik voor het eerst tegenkwam in de bibliotheek, in de kinderafdeling nog wel, is een knaller.

Iemand die helemaal niks weet van schaken kan leren schaken met dit boek. Het begint met: "De 64 velden van het schaakbord zijn ingedeeld in lichte en donkere velden." Elementairder wordt het niet.

Het legt de loop van de stukken uit, geeft trainingspartijen, grootmeesterpartijen, 50 openingen, elk met een flink aantal varianten, gouden openingsregels, eindspelen, eindspelen voor gevorderden, geschiedenis van het schaken, overzicht van de wereldkampioenschappen vanaf het begin tot aan Kasparov, en nog veel meer. Het boek leidt op tot hoog club nivo.

Het is dit boek waaruit ik mijn eerste vallen leerde, waarmee ik spectaculair succes had en nog heb, waaronder het Stafford gambiet, zij het met slechts één variant, maar wel de beste met dat dame-offer.

Ook de Blackburn-Shilling val heb ik uit dit boek, een killer voor de oningewijden, die je toch telkens weer tegen komt. Of, wat ook heel leuk is, je komt mensen tegen die denken dat ze de weerlegging kennen. Ik vind het heerlijk om hen dan duidelijk te maken dat er geen weerlegging is van die val.

Dat herinnert me aan de club in NL waar ik tegen iedereen die het maar horen wilde, en tegen nog veel meer die het niet horen wilden, het evangelie van de openingsvallen predikte. Er was iemand die zei tegen mij: "Die vallen van jou; die werken niet in de echte wereld!"
Ik zei niks.
Ik wist wel beter.
En toen op een avond op de club toen daagde diegene me uit voor een partij. Hij begon met de Italiaanse opening, en ik gooide op zet 3 mijn paard naar voren, naar d4: 1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Nd4.

De vijand nam toen mijn ongedekte pion op e5, en daarmee klapte de val dicht. Ik zei tegen hem: "Je ben in een val getrapt, en je ben nou op zijn minst een stuk kwijt." Hij keek naar het bord, zag dat hij een pion voor stond, en dat hij twee stukken, zijn paard en loper, had die samen het punt f7 aanvielen, en ik had alleen een ongedekt paard in het midden van het bord wat niks dreigde. "Laat maar zien!" zei hij, duidelijk een ongelovige.
Ik gooide mijn dame er uit, naar g5. Hij keek even naar de stelling, en zei toen: "Volgens mij ga JIJ een stuk verliezen!" en hij plantte zijn paard op f7, daarmee een vork makend op mijn dame en toren.
Ik bleef kalm, en mijn dame sloeg in op g2. Daarmee dreigde ik zijn toren te nemen op h1, gevolgd door het verlies van de witte dame, dus hij verzette zijn toren naar f1.
Daarna ging mijn dame naar e4, met schaak. Nou had hij een probleem. Zijn koning kon niet weglopen uit het schaak, hij moest er iets tussen zetten. Dat kon alleen met 2 stukken, de dame of de loper. Aangezien mijn paard op d4 het veld e2 aanviel, zou de dame er tussen zetten leiden tot het direkte verlies van zijn dame, dus hij zette zijn loper er tussen. En toen, op zet 7, zette ik mijn paard op f3, en zei: "Mat!"
1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Nd4 4. Nxe5 Qg5 5. Nxf7 Qxg2 6. Rf1 Qxe4+ 7. Be2 Nf3#

Ik zei toen: "Mijn vallen werken niet in de praktijk? Stikmat in 7 zetten!"

Hij keek zo teleurgesteld... :twisted:

En ook andere goede vallen heb ik daaruit gehaald. Het zette me op het spoor van de openingsvallen.

Ik denk dat ik een stuk of 10 van die boeken gekocht heb. Ze verdwijnen, je leent ze uit en krijgt ze nooit meer terug, en op andere manieren verdwijnen ze. Ik heb er momenteel 3 van. Eén hier in de boekenkast, één op de WC, en één voor een andere locatie waar ik regelmatig verblijf hou.

Dat boek wordt regelmatig opnieuw uitgebracht, meestal onder een iets andere naam. Handboek schaken, Beter schaken handboek voor de schaker, Schaakhandboek, maar binnenin is het altijd precies hetzelfde. https://tinyurl.com/Theo-Schuster
https://tinyurl.com/Schuster-T
Ik koop ze altijd voor 6 euro, maar Bol wil er 20 euro voor hebben, maar het boek is het zeker waard.

Ik leer er nog steeds regelmatig uit. Uit dit boek leerde ik mat geven met koning paard en loper tegen koning en vele andere vaardigheden.

Het is een gouden greep.
Laatst gewijzigd door Eliyahu op 20 mei 2022, 15:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2465
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Handboek Schaken

Bericht door Tiberius Claudius »

Tja Bol is niet echt goedkoop.

Misschien kan je ze downloaden met een Toorent.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Handboek Schaken

Bericht door Eliyahu »

Tiberius Claudius schreef: 20 mei 2022, 11:15 Tja Bol is niet echt goedkoop.

Misschien kan je ze downloaden met een Toorent.
Bs"d

Ik geloof niet dat het als E-book beschikbaar is. Google zegt van niet.

Hier heb je een zo goed als nieuwe voor slechts 12,50, met 4,60 verzendkosten: https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... bij-de-weg

Hier heeft Bol er één voor 15 euro, maar dan komt dan waarschijnlijk nog porto bovenop: https://www.bol.com/nl/nl/p/handboek-vo ... 001552646/

En hier heb je er één tweedehands voor 6 euro, met 3,60 porto, voor dat geld hoef je niet moeilijk te doen: https://www.boekwinkeltjes.nl/b/2118687 ... e-schaker/
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Handboek Schaken

Bericht door Mullog »

1e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Nd4.

Er is natuurlijk geen enkele reden om die pion op e5 te pakken. Gewoon c2-c3 dwingt het zwarte paard tot een verklaring en geeft wit een dijk van een centrum. Het zou me niks verbazen als wit in hogere zin al gewonnen staat.

Daar staat tegenover dat dit soort valstrikken, soms zelfs nog op grootmeester niveau, tot een snelle winst kunnen leiden :D
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Handboek Schaken

Bericht door Eliyahu »

Mullog schreef: 20 mei 2022, 20:37 1e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Nd4.

Er is natuurlijk geen enkele reden om die pion op e5 te pakken.
Bs"d

Er is een goede reden, en dat is dat het kan.
Iemand die die val niet kent die zal bijna altijd de pion pakken, zoals het spreekwoord zegt: "Pionnen vreten ze altijd".
Als je een stuk aanbiedt dan worden ze argwanend, en gaan ze heel goed kijken, maar een pion is een ander verhaal.

Nou denk ik wel dat dit de meest bekende val is die er is, maar als ik die val 5 keer zet, dan trapt er gemiddeld 1 persoon in.

En dan is de partij meestal binnen 10 zetten over.
Gewoon c2-c3 dwingt het zwarte paard tot een verklaring en geeft wit een dijk van een centrum. Het zou me niks verbazen als wit in hogere zin al gewonnen staat.
Misschien als je tegen een grootmeester speelt, maar die staat in de beginstelling al gewonnen. Ik kom c3 vaak tegen, en krijg prima spel.
Daar staat tegenover dat dit soort valstrikken, soms zelfs nog op grootmeester niveau, tot een snelle winst kunnen leiden :D
Samuel Reshevsky, 20 jaar kampion van Amerika, speelde in het kampioenschap van Amerika tegen een 14 jarig jongetje, en dat jongetje ving hem in een openingsval, en hij moest in de opening afscheid nemen van zijn dame voor een paard en een loper.

Dat jongetje werd toen de nieuwe kampioen van Amerika. Zijn naam was Bobby Fischer.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Handboek Schaken

Bericht door Mullog »

Eliyahu schreef: 21 mei 2022, 19:25
Mullog schreef: 20 mei 2022, 20:37 1e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Nd4.

Er is natuurlijk geen enkele reden om die pion op e5 te pakken.
Bs"d

Er is een goede reden, en dat is dat het kan.
In zekere zin heb je daar gelijk in, maar ...

Men moet e4 spelen. Men moet Lc4 spelen. Hoewel mijn uitdaging misschien anders doet vermoeden speel ik zelf zelden e4 en nog minder Lc4, als ik e4 speel.

Dat is het probleem van valstrikken. Je bent van teveel factoren of meewerken afhankelijk voor je iemand in de kuil kunt laten vallen.

En ik wil ze de kost niet geven die na 1e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Nd4 4. c3 Pxf3 5. Dxf3 zich op f7 pardoes mat laten zetten :D
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Handboek Schaken

Bericht door Eliyahu »

Mullog schreef: 21 mei 2022, 19:39
Eliyahu schreef: 21 mei 2022, 19:25

Bs"d

Er is een goede reden, en dat is dat het kan.
In zekere zin heb je daar gelijk in, maar ...

Men moet e4 spelen. Men moet Lc4 spelen. Hoewel mijn uitdaging misschien anders doet vermoeden speel ik zelf zelden e4 en nog minder Lc4, als ik e4 speel.
Bs"d

De meest gespeelde opening is het Spaans, maar het Italiaans is een goede tweede. Je kan die val dus heel wat keren proberen.

Nee, niet altijd, maar wel vaak.
Dat is het probleem van valstrikken. Je bent van teveel factoren of meewerken afhankelijk voor je iemand in de kuil kunt laten vallen.
Er zijn vallen waar je op de eerste zet mee kan beginnen.

OK, je moet zwart zijn, en de vijand moet met d4 beginnen.
En ik wil ze de kost niet geven die na 1e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Nd4 4. c3 Pxf3 5. Dxf3 zich op f7 pardoes mat laten zetten :D
Ik krijg deze lijn 1e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bc4 Nd4 4. c3 Pxf3 5. Dxf3 erg vaak, en ik laat me niet mat zetten. En na deze lijn is er nog een val die dan regelmatig het kopje opsteekt.

Maar je moet wel heel wat vallen kennen wil je regelmatig iemand er mee kunnen vangen. Ik heb hier 15 boeken met als enige onderwerp openingsvallen, dus ik heb er vrij regelmatig succes mee.

En ze kennen is ook heel belangrijk om te zorgen dat jij zelf niet ten prooi valt van iemand die die val zet.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: Handboek Schaken

Bericht door vegan-revolution »

Bedankt voor je tip over "Handboek Schaken", Eliyahu. Het kennen van openingsvallen is bij schaken inderdaad nuttige kennis. Mijn kennis daarvan is te mager. Verder heb ik wel enige algemene kennis over het schaakspel. Heb je toevallig ook een account op chess.com, Eliyahu?
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Handboek Schaken

Bericht door Eliyahu »

vegan-revolution schreef: 24 mei 2022, 22:59 Bedankt voor je tip over "Handboek Schaken", Eliyahu. Het kennen van openingsvallen is bij schaken inderdaad nuttige kennis. Mijn kennis daarvan is te mager. Verder heb ik wel enige algemene kennis over het schaakspel. Heb je toevallig ook een account op chess.com, Eliyahu?
Bs"d

Nee, ik speel alleen om Lichess.com. Dat is de beste.

Op het moment speel ik niet echt, te veel gedaan, en dan word ik het zat en kan ik me niet meer concentreren. Ik neem dan meestal een pauze van een paar maanden, en dan begin ik weer.

Ik heb net een paar partijtjes tegen Mullog gespeeld, en een paar losse partijtjes, en daarbij ving ik iemand in een openingval, en hij ging mat op de 13e zet: https://lichess.org/rYe5ue22wfK2
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: Handboek Schaken

Bericht door vegan-revolution »

Je kunt het op Lichess.com wel eens tegen mij proberen. Mijn Blitz rating is daar momenteel 2053 en mijn Rapid rating 2059. Ik zou zomaar in een openingsval kunnen trappen.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Handboek Schaken

Bericht door Eliyahu »

vegan-revolution schreef: 29 mei 2022, 19:27 Je kunt het op Lichess.com wel eens tegen mij proberen. Mijn Blitz rating is daar momenteel 2053 en mijn Rapid rating 2059. Ik zou zomaar in een openingsval kunnen trappen.
Bs"d

Ik speel principieel niet tegen mensen met zulk angstaanjagend hoge ratingen.

Ik heb een hekel aan verliezen.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Handboek Schaken

Bericht door Eliyahu »

Bs"d

Op Lichess kan je je eigen achtergrond bij je schaakbord kiezen.

Ik gebruik dit als achtergrond, vind ik wel aardig: https://i.pinimg.com/originals/6d/4a/85 ... a2a8ac.jpg
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Handboek Schaken

Bericht door Christiaan »

Sinds anderhalf jaar weer begonnen met schaken (na ruim 30 jaar niet meer te hebben gedaan). Youtube is sindsdien m'n beste vriend. Veel interessante content over schaken. Met name de video's van Daniel Naroditsky zijn erg goed. Saint Louis Chess club heeft ook goede uitleg van openingen en positites.

Spaans en Italiaans vind ik nogal saai. Geef mij maar de gambieten, zoals de Weense en de Deense. :D
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Handboek Schaken

Bericht door Eliyahu »

Christiaan schreef: 30 mei 2022, 17:09 Sinds anderhalf jaar weer begonnen met schaken (na ruim 30 jaar niet meer te hebben gedaan). Youtube is sindsdien m'n beste vriend. Veel interessante content over schaken. Met name de video's van Daniel Naroditsky zijn erg goed. Saint Louis Chess club heeft ook goede uitleg van openingen en positites.
Bs"d

Je hoeft tegenwoordig eigenlijk geen schaakboeken meer te kopen, er is zo'n ongelooflijke hoeveelheid schaakmateriaal op Youtube te vinden, dat is verbijsterend.

Wat ook verbijsterend is, is hoe vaak die schaak-youtube's bezocht worden. Vele worden miljoenen malen bekeken.

Toch zal ik iedereen het schaakhandboek van Theo Schuster aanbevelen, omdat je zo'n enorme gevarieerde hoeveelheid materiaal bij elkaar hebt.
En dat in het nederlands, die youtube's zijn bijna allemaal in het engels, en niet iedereen is vloeiend in Engels, vooral de oudere generatie niet.
Spaans en Italiaans vind ik nogal saai. Geef mij maar de gambieten, zoals de Weense en de Deense. :D
Het mooist zijn de trappy gambits, waar één of meerdere vallen in zitten. Het is altijd lachen als je iemand in een val ziet trappen. :twisted:
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Handboek Schaken

Bericht door Eliyahu »

Christiaan schreef: 30 mei 2022, 17:09 Sinds anderhalf jaar weer begonnen met schaken (na ruim 30 jaar niet meer te hebben gedaan). Youtube is sindsdien m'n beste vriend. Veel interessante content over schaken. Met name de video's van Daniel Naroditsky zijn erg goed. Saint Louis Chess club heeft ook goede uitleg van openingen en positites.
Bs"d

Waar speel jij? Op Lichess?
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Handboek Schaken

Bericht door Christiaan »

Eliyahu schreef: 30 mei 2022, 17:42
Christiaan schreef: 30 mei 2022, 17:09 Sinds anderhalf jaar weer begonnen met schaken (na ruim 30 jaar niet meer te hebben gedaan). Youtube is sindsdien m'n beste vriend. Veel interessante content over schaken. Met name de video's van Daniel Naroditsky zijn erg goed. Saint Louis Chess club heeft ook goede uitleg van openingen en positites.
Bs"d

Waar speel jij? Op Lichess?
Lichess en Chess.com
Mocht je een potje willen ... AppieB
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Handboek Schaken

Bericht door Eliyahu »

Christiaan schreef: 30 mei 2022, 19:06
Eliyahu schreef: 30 mei 2022, 17:42

Bs"d

Waar speel jij? Op Lichess?
Lichess en Chess.com
Mocht je een potje willen ... AppieB
Bs"d

Ik zie dat je veel studeert en dat je bijna uitsluitend bullet speelt. Ik speel alleen classical, meestal 15/15. Mijn hersens werken niet snel genoeg voor bullet. Ik moet de tijd hebben om na te denken voordat ik mijn blunderful zetten doe.

Op het moment speel ik niet, onlangs een overdosis schaak gehad, ik moet een paar maanden bijkomen.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Handboek Schaken

Bericht door Christiaan »

Eliyahu schreef: 30 mei 2022, 19:22
Christiaan schreef: 30 mei 2022, 19:06
Lichess en Chess.com
Mocht je een potje willen ... AppieB
Bs"d

Ik zie dat je veel studeert en dat je bijna uitsluitend bullet speelt. Ik speel alleen classical, meestal 15/15. Mijn hersens werken niet snel genoeg voor bullet. Ik moet de tijd hebben om na te denken voordat ik mijn blunderful zetten doe.

Op het moment speel ik niet, onlangs een overdosis schaak gehad, ik moet een paar maanden bijkomen.
Ik ben ook zeker in voor een portie rapid (10 of 15/15). Eigenlijk is dat ook beter om het spel beter te begrijpen. Maar ben soms wat ongeduldig.
Misschien over een paar maanden dan. :thumb1:
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Handboek Schaken

Bericht door Eliyahu »

Eliyahu schreef: 29 mei 2022, 03:02
vegan-revolution schreef: 24 mei 2022, 22:59 Bedankt voor je tip over "Handboek Schaken", Eliyahu. Het kennen van openingsvallen is bij schaken inderdaad nuttige kennis. Mijn kennis daarvan is te mager. Verder heb ik wel enige algemene kennis over het schaakspel. Heb je toevallig ook een account op chess.com, Eliyahu?
Bs"d

Nee, ik speel alleen om Lichess.com. Dat is de beste.

Op het moment speel ik niet echt, te veel gedaan, en dan word ik het zat en kan ik me niet meer concentreren. Ik neem dan meestal een pauze van een paar maanden, en dan begin ik weer.

Ik heb net een paar partijtjes tegen Mullog gespeeld, en een paar losse partijtjes, en daarbij ving ik iemand in een openingval, en hij ging mat op de 13e zet: https://lichess.org/rYe5ue22wfK2
Bs"d

Ik ben weer is heel voorzichtig wat gaan schaken. Ik moet de slag weer te pakken krijgen, en me vooral niet te veel mentaal inspannen, want ik ben nog niet geheel hersteld van m'n overdosis schaak.

Wel kwam ik een oude bekende tegen, tegen wie ik heel vaak speel, en die met zwart altijd de Caro-Kann speelt.

Ik heb hem dus al een keer 6-7 gevangen met die val in de Caro-Kann, en de laatste tijd trapte hij er niet meer in.

Dus ik speciaal voor hem heb ik een andere val in de CK geleerd, het enige probleem was, toen hij net weer met de CK kwam, was ik die val straal vergeten.

Dus ik ging maar voor de oude val, en hij voelde nattigheid. Hij dacht heel lang na over iedere zet, maar vreemd genoeg trapte hij toch weer in die oude val, en ging hij mat op zet 13.
Ik had verwacht dat ik een kwaliteit winst zou hebben, want het mat in 2 is zo makkelijk te zien, en ik heb hem daar al zo vaak mee te grazen genomen, maar nee, hij maakte het toch mogelijk voor mij om dat mat in 2 te spelen. Vreemd, maar wel heel grappig.

1. Nf3 c6 2. e4 d5 3. Nc3 { B10 Caro-Kann Defense: Two Knights Attack } dxe4 4. Nxe4 Bf5 5. Ng3 Bg6 6. h4 h6 7. Ne5 Bh7 8. Qh5 g6 9. Bc4 e6 10. Qe2 Bg7 11. Nxf7 Kxf7 12. Qxe6+ Kf8 13. Qf7# { White wins by checkmate. } 1-0

Deze tekst is in PGN formaat, het kan geplakt worden in bijvoorbeeld Lichess.org, en dan kan je het op het scherm naspelen. Maar het is hetzelfde of bijna hetzelfde partijtje als degene die hierboven staat.

Maar het blijft grappig. :mrgreen: Zoals een collega van me in NL die niet kon schaken, maar ik had hem leren schaken, en had hem dat Handboek voor de Schaker aangesmeerd, en hem gezegd welke delen en vallen hij moest leren, die zei eens tegen me: "Afgelopen weekend heb ik met m'n neef geschaakt, en hij trapte in die ene val. Het is zo leuk als je iemand in een val ziet trappen!"

En zo is dat.

Zo zegt ook de nederlandse schaker Tim Krabbé op zijn schaakpagina: "To celebrate the 50,000th visitor to my main chess page, and my tenth win of the same game at ICC (with Black!), I've decided to give away this trap, my best. Amazing what fun it is to win a game where you haven't played chess, but enough is enough." https://timkr.home.xs4all.nl/chess2/platypus.htm

"Amazing what fun it is to win a game where you haven't played chess" Vertaling: "Verbazinwekkend hoe leuk het is om iemand in een openingsval te vangen!"

Hij vindt het dus ook heel leuk om mensen in vallen te vangen. Het enige verschil tussen hem en mij is dat ik nooit zeg: "Enough is enough".
Ik blijf ze vangen in mijn vallen.

No mercy.

Met een kleine variatie op een uitspraak van Tarrasch zeg ik: https://tinyurl.com/trappish
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13