De eigenschappen van ons potlood

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Maria K »

In een ander topic las ik opnieuw het verhaal, waar Storm mee kwam.
Mooi topic.
viewtopic.php?p=404511#p404511
En kwam dat op meerdere plaatsen tegen.

Oa. hier samen met andere mooie schrijfsels
https://annemiekehillen.wordpress.com/u ... _gegrepen/
Hier wil ik de eigenschappen van het potlood aankaarten.
Van Zinnige Verhalen,© 2016 Zinnige Verhalen, ontving ik de volgende verhalen, te mooi om niet te delen:

Het verhaal van het potlood.
“Dat is maar de vraag, hoe je naar de dingen kijkt, m’n jongen,” antwoordde z’n grootmoeder glimlachend. “Weet je, dit potlood heeft vijf eigenschappen. En wanneer het je lukt om je deze eigenschappen eigen te maken, dan zul je een mens zijn die in vrede met de wereld leeft.

- De eerste eigenschap luidt: je kunt grote dingen doen. Maar je mag nooit vergeten dat er een hand is, die al je stappen leidt. Die hand noemen we het Universum, je bent altijd verbonden met alles om je heen.
- De tweede eigenschap laat zien, dat ik het schrijven af en toe moet onderbreken om het potlood opnieuw te slijpen. Daardoor lijdt het puntje wel een beetje, maar is daarna weer goed scherp. Leer dus om af en toe pijn te verdragen, want dat zal je van nut zijn.
- Kijk, de derde eigenschap zie je aan het potlood einde: daar zit een stufje, waarmee je fouten kunt verbeteren. Het is namelijk zo, dat correcties niet verkeerd zijn. Integendeel zelfs, ze zijn dringend noodzakelijk om op de rechte “weg” te blijven.
- De vierde eigenschap zegt ons, dat het bij een potlood niet om het hout of om de uiterlijke vorm gaat, maar om de kwaliteit van de kern, die in het binnenste zit. Let dus altijd op hetgeen er vanbinnen in je omgaat.
- Tenslotte de vijfde eigenschap van het potlood: het laat altijd een spoor na. Dat geldt ook voor jou: alles wat je in het leven doet, laat sporen na. Probeer daarom alles wat je doet, bewust te doen.”
Wie herkent dit?
Hoe zien wij de wereld om ons heen?
Hoe delen wij onze gedachten met de wereld om ons heen?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door J-W »

Een oudere projectleider wilde bij ons een keer het potlood van een tekenaar even hebben om wat te schetsen maar de tekenaar had geen potlood,alles op de pc. De projectleider zei: "Wat is nu een tekenaar zonder potlood!!!"
De tekenaar reageerde gelijk: "Wat is nu een potlood zonder tekenaar!!!"
De sturende hand die hierboven als eerste eigenschap genoemd wordt, helemaal waar.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Tin »

Dat laat mij er aan denken dat op het forum wel eens geschreven is dat 'buiten de hersenen nog nooit bewustzijn aangetoond is'.
Dat echter zonder bewustzijn nooit hersenen aangetoond zijn is evengoed waar. Ik vind dat wel iets om bij stil te staan.
Het zet aan tot nadenken over hoe de werkelijkheid nou eigenlijk in elkaar zit
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10088
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Messenger »

Tin schreef: 26 mei 2022, 15:00 Dat laat mij er aan denken dat op het forum wel eens geschreven is dat 'buiten de hersenen nog nooit bewustzijn aangetoond is'.
Dat echter zonder bewustzijn nooit hersenen aangetoond zijn is evengoed waar. Ik vind dat wel iets om bij stil te staan.
Het zet aan tot nadenken over hoe de werkelijkheid nou eigenlijk in elkaar zit
Ik vind het nog steeds een wonder dat een 44-jarige ambtenaar met gezin geen hersenen bleek te hebben bij een MRI en desondanks goed functioneerde. Het weinige hersenweefsel dat hij nog had was tegen de schedel geplakt. Bewustzijn had hij dus wel.

https://www.bing.com/search?q=lancet+44 ... A1&PC=LCTS
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10088
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Messenger »

Ik baal als een stekker dat mijn tikwerk voor niks was. Het forum accepteert veel minder quotes dan voorheen. Geen idee waarom. Ik ga het niet opnieuw doen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2548
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Tiberius Claudius »

Messenger schreef: 26 mei 2022, 16:41
Tin schreef: 26 mei 2022, 15:00 Dat laat mij er aan denken dat op het forum wel eens geschreven is dat 'buiten de hersenen nog nooit bewustzijn aangetoond is'.
Dat echter zonder bewustzijn nooit hersenen aangetoond zijn is evengoed waar. Ik vind dat wel iets om bij stil te staan.
Het zet aan tot nadenken over hoe de werkelijkheid nou eigenlijk in elkaar zit
Ik vind het nog steeds een wonder dat een 44-jarige ambtenaar met gezin geen hersenen bleek te hebben bij een MRI en desondanks goed functioneerde. Het weinige hersenweefsel dat hij nog had was tegen de schedel geplakt. Bewustzijn had hij dus wel.

https://www.bing.com/search?q=lancet+44 ... A1&PC=LCTS
Hij heeft wel degelijk hersenen maar 90% bleek flinke schade opgelopen te hebben.
Dan kan het geheel nog best werken, want maar zelden is meer dan 10% van de hersenen tegelijk aan het werk.

PS.
Een IQ van 75 is meer dan nodig voor een ambtenaar. :lol:
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Mullog
Berichten: 3842
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Mullog »

Tiberius Claudius schreef: 26 mei 2022, 17:02
Messenger schreef: 26 mei 2022, 16:41
Ik vind het nog steeds een wonder dat een 44-jarige ambtenaar met gezin geen hersenen bleek te hebben bij een MRI en desondanks goed functioneerde. Het weinige hersenweefsel dat hij nog had was tegen de schedel geplakt. Bewustzijn had hij dus wel.

https://www.bing.com/search?q=lancet+44 ... A1&PC=LCTS
Hij heeft wel degelijk hersenen maar 90% bleek flinke schade opgelopen te hebben.
Dan kan het geheel nog best werken, want maar zelden is meer dan 10% van de hersenen tegelijk aan het werk.

PS.
Een IQ van 75 is meer dan nodig voor een ambtenaar. :lol:
Een beetje mijn idee. Het punt is dat dit gebracht wordt alsof hier aangetoond wordt dat het bewustzijn of intelligentie helemaal niet met het brein verbonden is maar ergens daarbuiten zetelt.

Ik heb geprobeerd meer informatie te vinden maar veel verder dan dit "persberichtje" kom je niet. Ik weet ook niet wat ze in dit geval met een "White collar worker" bedoelen. Voor hetzelfde geld is het iemand die de brieven open maakt op de postkamer waarmee het bijzonder suggestief wordt.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2548
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Tiberius Claudius »

Mullog schreef: 26 mei 2022, 20:37Ik heb geprobeerd meer informatie te vinden maar veel verder dan dit "persberichtje" kom je niet. Ik weet ook niet wat ze in dit geval met een "White collar worker" bedoelen. Voor hetzelfde geld is het iemand die de brieven open maakt op de postkamer waarmee het bijzonder suggestief wordt.
Het is al vrij oud als bericht, ik schat over de tien jaar.
Maar daar durf ik geen eed op te doen.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Snelheid
Berichten: 10793
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Snelheid »

De eigenschap van een potlood is deze........................goed geslepen kan je met zo,n potlood prachtige tekeningen maken...........................waar praten we nog over :idea:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10088
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Messenger »

Tiberius Claudius schreef: 26 mei 2022, 17:02 Een IQ van 75 is meer dan nodig voor een ambtenaar. :lol:
Ik dacht al, wie zal deze grap maken? :mrgreen:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door J-W »

Ik herinner me een krantenbericht over een zekere Piet Potlood. Op een gegeven moment werd er meer vrijheid aan de vorm van doodskisten gegeven en Piet maakte daar dankbaar gebruik van. De vorm van de kist waarin hij zich liet begraven laat zich raden :)
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2548
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Tiberius Claudius »

Messenger schreef: 26 mei 2022, 22:24
Tiberius Claudius schreef: 26 mei 2022, 17:02 Een IQ van 75 is meer dan nodig voor een ambtenaar. :lol:
Ik dacht al, wie zal deze grap maken? :mrgreen:
Het was even sterker dan mezelf.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2857
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Eliyahu »

Tin schreef: 26 mei 2022, 15:00 Dat laat mij er aan denken dat op het forum wel eens geschreven is dat 'buiten de hersenen nog nooit bewustzijn aangetoond is'.
Dat echter zonder bewustzijn nooit hersenen aangetoond zijn is evengoed waar. Ik vind dat wel iets om bij stil te staan.
Het zet aan tot nadenken over hoe de werkelijkheid nou eigenlijk in elkaar zit
Bs"d

Zoeken naar bewustzijn in de hersenen dat is als het zoeken naar de omroeper in de radio.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Mart »

Tin schreef: 26 mei 2022, 15:00 Dat laat mij er aan denken dat op het forum wel eens geschreven is dat 'buiten de hersenen nog nooit bewustzijn aangetoond is'.
Klopt. En ook geen goden.
Dat echter zonder bewustzijn nooit hersenen aangetoond zijn is evengoed waar.
Wat heeft dat met de locatie van het bewustzijn te maken? Dat zonder bewustzijn nooit hersenen kunnen worden aangetoond, betekent nergens dat het bewustzijn zich buiten de hersenen zou bevinden -- integendeel: al sinds de negentiende eeuw weten wetenschappers dat de hersenschors belangrijk is voor het bewustzijn en nieuw bewijs heeft een posterieur-corticale zone aan het licht gebracht die daar medeverantwoordelijk voor is. Al is nog lang niet alles bekend aangaande het bewustzijn, het is steeds duidelijker geworden dat meerdere delen van de hersenen verantwoordelijk zijn voor het bewustzijn.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2548
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Tiberius Claudius »

Eliyahu schreef: 27 mei 2022, 11:58
Tin schreef: 26 mei 2022, 15:00 Dat laat mij er aan denken dat op het forum wel eens geschreven is dat 'buiten de hersenen nog nooit bewustzijn aangetoond is'.
Dat echter zonder bewustzijn nooit hersenen aangetoond zijn is evengoed waar. Ik vind dat wel iets om bij stil te staan.
Het zet aan tot nadenken over hoe de werkelijkheid nou eigenlijk in elkaar zit
Bs"d

Zoeken naar bewustzijn in de hersenen dat is als het zoeken naar de omroeper in de radio.
Bewustzijn is ook geen ding maar een toestand, van de hersenen.
Net als snelheid geen ding is maar een toestand.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Leon »

Tiberius Claudius schreef: 28 mei 2022, 09:38
Eliyahu schreef: 27 mei 2022, 11:58

Bs"d

Zoeken naar bewustzijn in de hersenen dat is als het zoeken naar de omroeper in de radio.
Bewustzijn is ook geen ding maar een toestand, van de hersenen.
Net als snelheid geen ding is maar een toestand.
Niet alleen de hersenen, bewustzijn is betrokken op de gehele fysieke werkelijkheid, met veel meten leg je die fysieke werkelijkheid (tijdelijk) vast, waardoor er minder vrijheid overblijft. De fysieke werkelijkheid is “jouw” werkelijkheid, en betreft dus “jouw” bewustzijn. Bewustzijn is bewustzijn van de fysieke werkelijkheid.
[uit principe ben ik voor principes]
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Maria K »

Wil iedereen de topic opening nog een lezen?
Maria K schreef: 26 mei 2022, 12:53 Hier wil ik de eigenschappen van het potlood aankaarten.
“Dat is maar de vraag, hoe je naar de dingen kijkt, m’n jongen,” antwoordde z’n grootmoeder glimlachend. “Weet je, dit potlood heeft vijf eigenschappen. En wanneer het je lukt om je deze eigenschappen eigen te maken, dan zul je een mens zijn die in vrede met de wereld leeft.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
peda
Berichten: 20585
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door peda »

De Celestijnse belofte, het potlood epos, de oude dame en de jongen ( Godontmoeting ), elk verhaal haakt m.i. in op Zingeving. Het omgevingsveld waarbinnen de Zingeving wordt aangesproken verschilt, maar in elk verhaal komt de betekenis van Zingeving met eigen boodschap wel naar voren.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Mart »

Maria K schreef: 28 mei 2022, 10:55 Wil iedereen de topic opening nog een lezen?
Maria K schreef: 26 mei 2022, 12:53 Hier wil ik de eigenschappen van het potlood aankaarten.
Woorden, woorden, maar geen hulp. Indien je het geluk hebt in het rijke deel van de wereld te zijn geboren en geen honger of diepe armoede kent, kan men zich voorhouden in vrede met de wereld en het universum te leven. Woon je elders, heb je honger of worden je kinderen in één van de vele oorlogen verkracht, afgeslacht of erger: gemarteld, dan heb je wel iets anders aan je hoofd dan gratis advies om in vrede met de wereld te leven via een potlood-metafoor. Na jaren van ervaring met het helpen van mensen in armoede, is me één ding onmiskenbaar duidelijk geworden: als het erop aankomt zijn er velen die geen vinger uitsteken naar de medemens, maar vooraanstaan hem sterkte te wensen en van ongevraagd advies te voorzien.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Maria K »

Mart schreef: 28 mei 2022, 12:44 Woorden, woorden, maar geen hulp.

Indien je het geluk hebt in het rijke deel van de wereld te zijn geboren en geen honger of diepe armoede kent, kan men zich voorhouden in vrede met de wereld en het universum te leven. Woon je elders, heb je honger of worden je kinderen in één van de vele oorlogen verkracht, afgeslacht of erger: gemarteld, dan heb je wel iets anders aan je hoofd dan gratis advies om in vrede met de wereld te leven via een potlood-metafoor.

Na jaren van ervaring met het helpen van mensen in armoede, is me één ding onmiskenbaar duidelijk geworden: als het erop aankomt zijn er velen die geen vinger uitsteken naar de medemens, maar vooraanstaan hem sterkte te wensen en van ongevraagd advies te voorzien.
Allemaal hypocrisie dus? :?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Maria K »

peda schreef: 28 mei 2022, 12:40 De Celestijnse belofte, het potlood epos, de oude dame en de jongen ( Godontmoeting ), elk verhaal haakt m.i. in op Zingeving. Het omgevingsveld waarbinnen de Zingeving wordt aangesproken verschilt, maar in elk verhaal komt de betekenis van Zingeving met eigen boodschap wel naar voren.
Het is wat veel mensen bezighoudt.
En er dan veel over denken en schrijven.
En het liefst samen met anderen, om ook weer tot meer inzcht te komen.

Velen zullen er positieviteit uithalen voor in hun eigen persoonlijke leven.

Anderen zeggen:
"Wat moet ik ermee?
Woorden brengen geen brood op de plank, maar zijn slechts praatjes voor de vaak."
Wie zijn er dan mee gebaat?
De hypocrieten, die zich alleen mooi voor willen doen?
Mart schreef: 28 mei 2022, 12:44 Woorden, woorden, maar geen hulp.
.....
als het erop aankomt zijn er velen die geen vinger uitsteken naar de medemens, maar vooraanstaan hem sterkte te wensen en van ongevraagd advies te voorzien.
Het toont iig. hetgeen Mart in zijn leven tegenkomt en hoe hij het ervaart.
Niet positief dus.
En dat is wat hij wil delen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
peda
Berichten: 20585
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door peda »

Goede Zingeving wijst m.i. ongeacht het omgevingsveld naar een betere wereld voor allen in de toekomst. Slechte Zingeving kent dit voor allen niet en heeft het over de exclusieve persoonlijke zingeving eventueel ten koste van anderen. Wel een verschil in boodschap. Het wordt collectief echt beter of het wordt collectief niet en nooit echt beter. Welke boodschap is het persoonlijk credo. In welk verband, in welk omgevingsveld wordt het "' beter worden "' dan gerealiseerd. Van Waterman tot Jezus ( in meerdere variaties ), de lange liniaal met vele posities die tussen de uiterste flanken in liggen.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Leon »

Als de ellende van anderen ongerelateerd hoeft te zijn aan hun bewustzijn van ellende, is het ook moeilijk om hen te helpen. Dan is de primaire taak kijken hoe bewustzijn zonder ellende mogelijk is. En dan gaat het allereerst om het eigen bewustzijn.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10088
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Messenger »

Leon schreef: 28 mei 2022, 14:16 Als de ellende van anderen ongerelateerd hoeft te zijn aan hun bewustzijn van ellende, is het ook moeilijk om hen te helpen. Dan is de primaire taak kijken hoe bewustzijn zonder ellende mogelijk is. En dan gaat het allereerst om het eigen bewustzijn.
Positief denken, spreken en doen. Dan verandert meestal de realiteit om je heen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: De eigenschappen van ons potlood

Bericht door Leon »

Messenger schreef: 28 mei 2022, 15:00
Leon schreef: 28 mei 2022, 14:16 Als de ellende van anderen ongerelateerd hoeft te zijn aan hun bewustzijn van ellende, is het ook moeilijk om hen te helpen. Dan is de primaire taak kijken hoe bewustzijn zonder ellende mogelijk is. En dan gaat het allereerst om het eigen bewustzijn.
Positief denken, spreken en doen. Dan verandert meestal de realiteit om je heen.
De zichtbare ellende van anderen kan je belemmeren positief te denken, spreken en doen. Dan kan je zelfs haat en woede gaan voelen. Inzicht is de eerste vereiste.
[uit principe ben ik voor principes]