Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door peda »

Huilen, lachen, ergeren, medelijden hebben, hoe je het ook noemt, maar Alpha wekt het forum wel uit de Doornroosjesslaap. Dat is ook een bewijs van "" kunnen "', althans zo zie ik het wel. De gehele dag de "" slaapmodus "' en plotsklaps veel leven, mij lukt zulks niet.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Messenger »

peda schreef: 20 sep 2022, 17:34 Huilen, lachen, ergeren, medelijden hebben, hoe je het ook noemt, maar Alpha wekt het forum wel uit de Doornroosjesslaap. Dat is ook een bewijs van "" kunnen "', althans zo zie ik het wel. De gehele dag de "" slaapmodus "' en plotsklaps veel leven, mij lukt zulks niet.
Als we het allemaal met elkaar eens zouden zijn, zou het forum ook in slaap vallen.
Ik moet bekennen, ik keek uit naar vandaag omdat Alpha zich weer present zou melden. :)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 20 sep 2022, 17:27
Alpha schreef: 20 sep 2022, 17:14 Vele leringen, die men aan de Bijbel heeft toegevoegd, zijn afkomstig uit vormen van afgoderij.
Zo kan men niet onderscheiden dat alleen de kleine kudde naar de hemel gaat om met Jezus als koningen en priesters te regeren.
De grote schare, overlevenden van Gods ingrijpen, blijven op aarde.

Op de begrafenis van Koningin Elizabeth werd beweerd, dat zij naar haar man in de hemel zou gaan.
De tekst, die voorgelezen werd, was (voor mij) duidelijk van toepassing op de kleine kudde.
Ik heb geprobeerd om die tekst te vinden, maar nog niet gelukt.
Iedereen gaat naar de hemel. We maken allemaal een hemelvaart.
God, die pure liefde is, houdt innig en onvoorwaardelijk van ieder mens.
Mt 6:10 Laat uw Koninkrijk komen. Laat uw wil gedaan worden op aarde net zoals in de hemel.

Psalm 115:
15 Mogen jullie gezegend worden door Jehovah, de Maker van hemel en aarde.
16 De hemel is van Jehovah, maar de aarde heeft hij aan de mensen gegeven.

Jesaja 45:18 Want dit zegt Jehovah, de Schepper van de hemel, de ware God, degene die de aarde heeft gevormd, haar Maker die haar stevig heeft gefundeerd, die haar niet voor niets heeft geschapen, maar haar gemaakt heeft om bewoond te worden: ‘Ik ben Jehovah, en er is niemand anders. NWV.

De tekst die werd voorgelezen bij de begrafenis van Koningin Elizabeth was:

Johannes 14:
2 In het huis van mijn Vader zijn veel woningen. Als dat niet zo was, zou ik het jullie hebben gezegd. Ik ga weg om een plaats voor jullie in orde te maken.
3 Maar als ik wegga en een plaats voor jullie in orde maak, zal ik terugkomen en jullie met me meenemen, zodat ook jullie kunnen zijn waar ik ben.
NWV.

Uit de context blijkt dat hij het tegen zijn gezalfde discipelen heeft, de 144.000, die met Jezus over de aarde gaan regeren als koningen en priesters.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 20 sep 2022, 17:43 Johannes 14:
2 In het huis van mijn Vader zijn veel woningen. Als dat niet zo was, zou ik het jullie hebben gezegd. Ik ga weg om een plaats voor jullie in orde te maken.
3 Maar als ik wegga en een plaats voor jullie in orde maak, zal ik terugkomen en jullie met me meenemen, zodat ook jullie kunnen zijn waar ik ben.
NWV.

Uit de context blijkt dat hij het tegen zijn gezalfde discipelen heeft, de 144.000, die met Jezus over de aarde gaan regeren als koningen en priesters.
God maakt geen enkel onderscheid. Iedereen gaat naar de hemel. Ongeacht de levensbeschouwing. Dat de bijbel anders doet vermoeden, is omdat de bijbel het niet heeft over een God van pure liefde. Daar heb ik het echter wel over.
Laatst gewijzigd door Messenger op 20 sep 2022, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 20 sep 2022, 17:36
peda schreef: 20 sep 2022, 17:34 Huilen, lachen, ergeren, medelijden hebben, hoe je het ook noemt, maar Alpha wekt het forum wel uit de Doornroosjesslaap. Dat is ook een bewijs van "" kunnen "', althans zo zie ik het wel. De gehele dag de "" slaapmodus "' en plotsklaps veel leven, mij lukt zulks niet.
Als we het allemaal met elkaar eens zouden zijn, zou het forum ook in slaap vallen.
Ik moet bekennen, ik keek uit naar vandaag omdat Alpha zich weer present zou melden. :)
:) Meestal heb ik de maandag daar voor gereserveerd, maar de laatste tijd heb ik het vrij druk en moet ik mij daar even voor vrij maken.

Mt 25:
1 Het Koninkrijk van de hemel kan vergeleken worden met tien maagden die met hun lampen op weg gingen, de bruidegom tegemoet.
2 Vijf van hen waren dwaas en vijf waren verstandig.
3 Want de dwaze maagden namen wel hun lampen mee maar geen olie,
4 terwijl de verstandige maagden behalve hun lampen ook een kruik met olie meenamen.
5 Omdat de bruidegom op zich liet wachten, werden ze allemaal moe en vielen ze in slaap.
6 Maar midden in de nacht werd er geroepen: “Daar is de bruidegom! Ga hem tegemoet.”
7 Toen stonden alle maagden op en maakten hun lampen klaar.
8 De dwaze maagden zeiden tegen de verstandige: “Geef ons wat van jullie olie, want onze lampen gaan bijna uit.”
9 De verstandige maagden antwoordden: “Misschien is er niet genoeg voor ons en jullie samen. Jullie kunnen beter naar een verkoper gaan om zelf olie te kopen.”
10 Terwijl ze onderweg waren om olie te kopen, kwam de bruidegom. De maagden die klaarstonden, gingen met hem naar binnen naar het bruiloftsfeest, en de deur werd gesloten.
11 Later kwamen ook de andere maagden. “Mijnheer, mijnheer, laat ons binnen!”, riepen ze.
12 Maar hij antwoordde: “Ik verzeker jullie, ik ken jullie niet.”
13 Blijf dus waakzaam, want jullie weten de dag en het uur niet. NWV
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 20 sep 2022, 17:48
Alpha schreef: 20 sep 2022, 17:43 Johannes 14:
2 In het huis van mijn Vader zijn veel woningen. Als dat niet zo was, zou ik het jullie hebben gezegd. Ik ga weg om een plaats voor jullie in orde te maken.
3 Maar als ik wegga en een plaats voor jullie in orde maak, zal ik terugkomen en jullie met me meenemen, zodat ook jullie kunnen zijn waar ik ben.
NWV.

Uit de context blijkt dat hij het tegen zijn gezalfde discipelen heeft, de 144.000, die met Jezus over de aarde gaan regeren als koningen en priesters.
God maakt geen enkel onderscheid. Iedereen gaat naar de hemel. Ongeacht de levensbeschouwing. Dat de bijbel anders doet vermoeden, is omdat de bijbel het niet heeft over een God van pure liefde. Daar heb ik het echter wel over.
De aarde is gemaakt voor de mens, ter bewoning, de hemel is gemaakt voor God en de engelen.

De hemelgang is afkomstig uit de Griekse filosofie: zie de veerman.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 20 sep 2022, 17:33 Het zijn niet MIJN voorspellingen, maar Bijbelse profetieën.
Dit zijn slecht een klein aantal, er schijnen 332 profetieën over Jezus te zijn..
Het is onmogelijk dat Jezus als de profetieën naar zijn hand heeft kunnen zetten.
profetie #1 Gen 3:15.

Mt 27:
7 Nadat ze met elkaar hadden overlegd, gebruikten ze het geld om het veld van de pottenbakker te kopen als begraafplaats voor vreemdelingen. 8 Daarom wordt dat veld tot op de dag van vandaag Bloedveld genoemd.
9 Zo ging in vervulling wat via de profeet Jeremia was gezegd: ‘En ze namen de 30 zilverstukken, de prijs die voor hem was bepaald, de prijs die enkele zonen van Israël voor hem hadden vastgesteld,

Het genoemde bedrag was de prijs van een slaaf.
Het zou 30 sikkels kunnen zijn, zilver gewicht van een sikkel is 11,4 gram.

Exodus 21:32 Als de stier een slaaf of slavin stoot, moet de eigenaar van de stier de prijs van 30 sikkels aan zijn of haar meester betalen, en de stier moet gestenigd worden. NWV.
Het is jouw uitleg en/of van jouw sekte van die teksten.
Het kostte me nauwelijks moeite die onderuit te halen.
Nu kom je weer met nieuwe teksten.
Die ga ik echter niet bekijken omdat je toch nauwelijks of niet op commentaar van anderen reageert.

Er waren destijds verschillende soorten zilverlingen in omloop, het is niet goed bekend welke werd bedoeld in de tekst.
De sikkel heeft over het hele gebied en de loop van de eeuwen sterk van waarde gewisseld.

Ook de waarde van slaven varieerde sterk in die tijd, at kwam dat er na een grote Romeinse overwinning er (te) veel slaven op de markt kwamen, wat de prijs stek om laag liet gaan. Ook was de ene slaat de andere niet een hoog geletterde slaaf was veel meer waarde dan de gemiddelde.


Blijft nog steeds staan dat de twee teksten niet kloppen, de ene gaat over munstukken de andere over zilverbrokjes of korrls.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 20 sep 2022, 17:51
Messenger schreef: 20 sep 2022, 17:48
God maakt geen enkel onderscheid. Iedereen gaat naar de hemel. Ongeacht de levensbeschouwing. Dat de bijbel anders doet vermoeden, is omdat de bijbel het niet heeft over een God van pure liefde. Daar heb ik het echter wel over.
De aarde is gemaakt voor de mens, ter bewoning, de hemel is gemaakt voor God en de engelen.

De hemelgang is afkomstig uit de Griekse filosofie: zie de veerman.
De hemel is er voor alle Godsdelen, dus ook voor alle mensen.
Overigens is het verblijf er niet eeuwig, aangezien de ziel verlangt naar een nieuw avontuur in onwetendheid. De hemel is behalve een hemelse ervaring en hereniging ook een werkplaats waar je werkt aan een nieuwe levensvorm, nieuwe agenda/bucketlist.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 20 sep 2022, 17:49
Messenger schreef: 20 sep 2022, 17:36
Als we het allemaal met elkaar eens zouden zijn, zou het forum ook in slaap vallen.
Ik moet bekennen, ik keek uit naar vandaag omdat Alpha zich weer present zou melden. :)
:) Meestal heb ik de maandag daar voor gereserveerd, maar de laatste tijd heb ik het vrij druk en moet ik mij daar even voor vrij maken.

Mt 25:
1 Het Koninkrijk van de hemel kan vergeleken worden met tien maagden die met hun lampen op weg gingen, de bruidegom tegemoet.
2 Vijf van hen waren dwaas en vijf waren verstandig.
3 Want de dwaze maagden namen wel hun lampen mee maar geen olie,
4 terwijl de verstandige maagden behalve hun lampen ook een kruik met olie meenamen.
5 Omdat de bruidegom op zich liet wachten, werden ze allemaal moe en vielen ze in slaap.
6 Maar midden in de nacht werd er geroepen: “Daar is de bruidegom! Ga hem tegemoet.”
7 Toen stonden alle maagden op en maakten hun lampen klaar.
8 De dwaze maagden zeiden tegen de verstandige: “Geef ons wat van jullie olie, want onze lampen gaan bijna uit.”
9 De verstandige maagden antwoordden: “Misschien is er niet genoeg voor ons en jullie samen. Jullie kunnen beter naar een verkoper gaan om zelf olie te kopen.”
10 Terwijl ze onderweg waren om olie te kopen, kwam de bruidegom. De maagden die klaarstonden, gingen met hem naar binnen naar het bruiloftsfeest, en de deur werd gesloten.
11 Later kwamen ook de andere maagden. “Mijnheer, mijnheer, laat ons binnen!”, riepen ze.
12 Maar hij antwoordde: “Ik verzeker jullie, ik ken jullie niet.”
13 Blijf dus waakzaam, want jullie weten de dag en het uur niet. NWV
Ik heb dat altijd een raar verhaal gevonden.
Wie neemt er nu lampen mee als jet toch geen olie meeneemt?

De wijze maagden waren duidelijk hebberig want ze wilden iet delen, wat juist werd gepredikt.

De Bruigom was een nare man,
want alles was zijn schuld doordat hij te laat kwam en in plaats zich te verontschuldigen reageert hij zich op die maagden af.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Inktvlam »

Dat_beloof_ik schreef: 18 sep 2022, 05:35
Inktvlam schreef: 17 sep 2022, 20:41 Ik heb het scheppingsverhaal al meerdere keren uitgelegd.
viewtopic.php?p=381251#p381251
Ja, daarbij schrijf je
Ik wil wel benadrukken dat ik ‘schepping van iets met een (virtuele) geschiedenis’ bijvoorbeeld fossielen, een goede grap vind van de schepper.
Sta je er dan wel stil dat als een God je misleidt over het verleden, hij dat over de toekomst ook wel zal hebben gedaan.
Goede grap he?
Over de ouderdom van de aarde zeggen deze posts van jou dus niets.
Ik wil graag goed geciteerd worden. Bovenstaande woorden (in het tweede gedeelte) zijn absoluut niet mijn woorden !

Dat de aarde onvoorstelbaar oud is, is wel duidelijk. De diverse aardlagen en de bijbehorende fossielen en ook de massa-uitroeiingen laten zien dat het leven op aarde een enorm lange geschiedenis kent. Ik had al geschreven over de plaattektoniek. De continent-verschuivingen zijn duidelijk bewijs voor een oude aarde. Daardoor is Afrika ooit losgeraakt van Zuid-Amerika. De kustlijnen van Afrika en Zuid-Amerika passen precies in elkaar. Die verschuivende platen zijn via de satelliet waarneembaar, ze bewegen enkele centimeters per jaar ten opzichte van elkaar.

Ik heb wel 's iemand horen beweren dat de aardlagen werden afgezet door de zondvloed. Dat is natuurlijk onzinnig. Dan zou de zondvloed ook nog eens de juiste fossielen in de juiste aardlagen moeten deponeren. De fossielen in de geologische kolom liggen in een specifieke volgorde. Men vindt geen konijn in het Cambrium. De fossielen in de bijbehorende aardlagen laten zien welke dieren in welke tijd leefden, maar niet hoe ze zijn ontstaan.
Daarnaast veroorzaakt een overstroming alleen maar chaos. Overstromingen gooien alles door elkaar. Modder, zand, stenen, planten, bomen, dode dieren, allerlei voorwerpen liggen hopeloos door elkaar. Dus het geologische zondvloedmodel van de jonge-aarde-creationisten klopt niet.

Ook het licht van de sterren wijst op een buitengewoon oud heelal. Het licht wat we nu zien is vele miljoenen jaren geleden door die sterren uitgezonden. Dat strookt niet met een jong heelal waarbij de sterren ergens op scheppingsdag vier zijn geschapen (als we het scheppingsverhaal letterlijk nemen).
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Snelheid »

Aldus Inkvlam;Men vindt geen konijn in het Cambrium
Dat klopt helemaal die konijnen vonden het daar niet leuk en wat doet een konijn zo ook een haas die gaan er vandoor en komen niet meer terug.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: 20 sep 2022, 16:32
Dat_beloof_ik schreef: 06 sep 2022, 08:58

Is dat zo?
Zie hier het huis van Serena Williams, zo'n beetje de bekendste van jullie leden.
https://www.architecturaldigest.com/sto ... orida-home
En mensen als jij maar elkeer keer giften afdragen.....



Is ook niet nodig als je zelf met zulke rare voorbeelden komt. Die lamme en blinde kennen Serenas huis waarschijnlijk niet.
Of zij een Jg is, weet ik niet.

Er zijn wel meer bekende mensen, die Jg geworden zijn.
Een bekend artist kan veel geld verdienen.
En dàt wekt afgunst op.

Zo was er een Duitse bekende gitarist, die midden in zijn carrière Jg werd, zo als gebruikelijk na grondig Bijbel onderzoek.
Hij gaf de voorkeur aan om Gods koninkrijk op de eerste plaats te stellen, tot groot verdriet van zijn fans.
Desondanks treed hij incidenteel nog wel op, maar aanzienlijk minder.

Het is een feit, geen raar voorbeeld, dat een blinde Jg met een lamme Jg het goede nieuws bekend maken in Afrika.
De blinde man duwt de rolstoel van de lamme man en die geeft aan waar ze naar toe gaan.

Ik kan je verzekeren dat zij niet dom zijn, maar in ieder geval slimmer dan jij.
Zij hebben bewust gekozen voor Gods koninkrijk en ondersteunen elkaar.
Blijft het gegeven dat Serena Williams één van jullie bekendste leden is, steenrijk en dat valt te rijmen met Jezus die alles voor niets deed
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Trajecto »

Volgens de Engelstalige Wikipedia-pagina:
Williams was raised a Jehovah's Witness, but states she has "never really practiced it".[244] She often thanks Jehovah after winning matches.[399] Williams confirmed that she follows some practices: "Olympia doesn't celebrate birthdays. We're Jehovah's Witnesses, so we don't do that."[400]
Volgens mij kun je niet echt toegetreden zijn op de manier zoals daar staat.
Maar wellicht kan Alpha daar iets over zeggen.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Peter79 »

vegan-revolution schreef: 18 sep 2022, 12:40 Enfin, over dat de aarde ongeveer 4,5 miljard jaar oud is lijken wij allen hier het wel eens te zijn.
 
Wat maakt dat je denkt dat de aarde ongeveer 4,5 miljard jaar oud is? Heb je dat zelf vastgesteld of neem je dat aan op gezag van andere mensen?
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Mullog »

Peter79 schreef: 25 sep 2022, 20:13
vegan-revolution schreef: 18 sep 2022, 12:40 Enfin, over dat de aarde ongeveer 4,5 miljard jaar oud is lijken wij allen hier het wel eens te zijn.
 
Wat maakt dat je denkt dat de aarde ongeveer 4,5 miljard jaar oud is? Heb je dat zelf vastgesteld of neem je dat aan op gezag van andere mensen?
Interessante vraagstelling.

Iedereen doet dat natuurlijk op gezag van anderen. De twee uitersten:
  • Jonge aarde creationisten; Op gezag van de bijbel. Maar de meesten zullen de grondteksten niet in hun originele vorm kunnen lezen (denk ik) en gaan daarom uit van het gezag van de vertalers. De meesten zullen ook niet de moeite hebben genomen James Ussher te controleren en gaan daarmee voor de scheppingsdatum, 23 oktober 4004 voor Christus, van zijn gezag uit.
  • Wetenschap; Op gezag van wetenschappelijke metingen die hun basis vinden in fysische theorieën. Op gezag van degene die de metingen uitvoeren en degene die de theorieën hebben opgesteld en geverifieerd. Maar vrijwel niemand zal deze metingen zelf uitvoeren en relatief weinigen kunnen beoordelen of het allemaal klopt.
Kortom, linksom of rechtsom, het is praktisch altijd op gezag van anderen.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Bonjour »

Mullog schreef: 26 sep 2022, 07:30 Jonge aarde creationisten; Op gezag van de bijbel. Maar de meesten zullen de grondteksten niet in hun originele vorm kunnen lezen (denk ik) en gaan daarom uit van het gezag van de vertalers. De meesten zullen ook niet de moeite hebben genomen James Ussher te controleren en gaan daarmee voor de scheppingsdatum, 23 oktober 4004 voor Christus, van zijn gezag uit.
Dan ben je er nog niet. Je moet nog onderzoeken wanneer die teksten geschreven zijn, wat het tijdsbeeld toen was. Zelf leren te vertalen. etc. Onmogelijke opgave.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door peda »

Een overtuiging is m.i. altijd wel gebaseerd op enige vorm van onderliggend gezag. Maar zulk gezag loopt zeer uiteen. De wetenschapsvolgers geven gezag aan de wetenschappelijke methode en gaan er daarbij van uit dat peer-reviewed publicaties zulk gezag hebben. Het is uiteraard onmogelijk voor een leek om de juistheid van die veelheid van publicaties in de volle breedte en diepte zelf te kunnen controleren. Wie gelooft in een Sprekende God, geeft de Openbaring gezag. Eveneens een lange liniaal, die voor de leek objectief niet in de volle breedte en diepte te controleren is. Maar dat niet kunnen controleren, wordt opgeheven door de persoonlijke ervaring. innerlijk is men wel aangesloten op het " God-kanaal, of er bestaat vertrouwen in diegenen die over het "" God-kanaal "" beschikken. Een veelheid van basis-bronnen levert het gezag en de discussie gaat er nu juist over dat de vele bronnen onderling niet als valide bron van weten worden gezien. Kortom jouw bron is fout, want mijn bron is om die of die reden goed.
Laatst gewijzigd door peda op 26 sep 2022, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Tiberius Claudius »

Mullog schreef: 26 sep 2022, 07:30
Peter79 schreef: 25 sep 2022, 20:13
Wat maakt dat je denkt dat de aarde ongeveer 4,5 miljard jaar oud is? Heb je dat zelf vastgesteld of neem je dat aan op gezag van andere mensen?
Interessante vraagstelling.

Iedereen doet dat natuurlijk op gezag van anderen. De twee uitersten:
  • Jonge aarde creationisten; Op gezag van de bijbel. Maar de meesten zullen de grondteksten niet in hun originele vorm kunnen lezen (denk ik) en gaan daarom uit van het gezag van de vertalers. De meesten zullen ook niet de moeite hebben genomen James Ussher te controleren en gaan daarmee voor de scheppingsdatum, 23 oktober 4004 voor Christus, van zijn gezag uit.
  • Wetenschap; Op gezag van wetenschappelijke metingen die hun basis vinden in fysische theorieën. Op gezag van degene die de metingen uitvoeren en degene die de theorieën hebben opgesteld en geverifieerd. Maar vrijwel niemand zal deze metingen zelf uitvoeren en relatief weinigen kunnen beoordelen of het allemaal klopt.
Kortom, linksom of rechtsom, het is praktisch altijd op gezag van anderen.
Ze zijn echter niet gelijkwaardig.

Het eerste is gebaseerd op op zich zelf staande uitspraken die verder geen enkele onderbouwing hebben.

De tweede is gebaseerd op eeuwen van onderzoek (boeken kasten vol) en die een ieder kan natrekken.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door peda »

De Sprekende God = minderwaardig aan de wetenschappelijke methode. De wetenschappelijke methode = minderwaardig aan de Sprekende God.
Ga er maar aan staan. Diepgewortelde en dus 100 % volledig onveranderlijke overtuigingen botsen op elkaar en blijven uiteraard botsen.
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door vegan-revolution »

Peter79 schreef: 25 sep 2022, 20:13
vegan-revolution schreef: 18 sep 2022, 12:40 Enfin, over dat de aarde ongeveer 4,5 miljard jaar oud is lijken wij allen hier het wel eens te zijn.
 
Wat maakt dat je denkt dat de aarde ongeveer 4,5 miljard jaar oud is? Heb je dat zelf vastgesteld of neem je dat aan op gezag van andere mensen?
Vaak is iemands privévermogen niet toereikend om bepaalde experimenten zelf uit te (laten) voeren. Maar voorlopig verlaat ik mij op wat in de wetenschappelijke wereld aanvaard is conform wat hier beschreven staat. Natuurlijk mag jij dat betwisten. Ik ben er dan wel benieuwd naar op basis waarvan.

Aangezien iemand in de praktijk privé nooit alles hoogstpersoonlijk kan controleren of verifiëren zal iemand zelf moeten inschatten waaraan diegene voor zichzelf meer of minder betrouwbaarheid wenst toe te kennen.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Peter79 »

vegan-revolution schreef: 26 sep 2022, 11:07
Peter79 schreef: 25 sep 2022, 20:13
Wat maakt dat je denkt dat de aarde ongeveer 4,5 miljard jaar oud is? Heb je dat zelf vastgesteld of neem je dat aan op gezag van andere mensen?
Vaak is iemands privévermogen niet toereikend om bepaalde experimenten zelf uit te (laten) voeren. Maar voorlopig verlaat ik mij op wat in de wetenschappelijke wereld aanvaard is conform wat hier beschreven staat. Natuurlijk mag jij dat betwisten. Ik ben er dan wel benieuwd naar op basis waarvan.
Stel, 25 jaar geleden. Ik zit in de kamer een video te kijken.
Mijn huisgenoot komt binnen, en zegt: je bent al een uur video aan het kijken.
Hoe kom je daarbij, vraag ik.
Huisgenoot: Ik zie op het apparaat dat je al bij minuut 60 bent.
Ik: Ik heb het begin doorgespoeld; ik vond dat minder interessant.

De wetenschap zegt in dit voorbeeld op basis van het draaien van de videoband dat ik een uur van de film erop heb zitten. En dat klopt, er is een uur van de film voorbij. Maar ik heb niet een uur zitten kijken. Dat is ook waar.

Met het geloof heb ik een keuze, die mij voorzichtig maakt. De wetenschap biedt een werkend model. Ik zou zeggen dat het bij de 4,5 miljard jaar gaat om astronomische tijd. Maar die tijd is niet noodzakelijkerwijs dezelfde tijd als de tijd die ik beleef in de afwisselingen van dagen, seizoenen en jaren. Het maakt mij voorzichtig om andere bronnen te diskwalificeren.

Het christelijk geloof wordt gesymboliseerd door Abraham. Hij werd door God geroepen om op weg te gaan naar een land dat hij niet kende. Hij ging; hij vertrouwde God, hij kende God een bepaald gezag toe over wat het beste was voor zijn leven. Hij kon niet verifieren wat God tegen hem zei. Gelovigen doen dat nog steeds, net als Abraham. Sommige gelovigen gaan heel ver in het letterlijk nemen van de Bijbel. Ze kennen aan de Bijbel in vergaande mate gezag toe. Daarvoor hoeven ze nog niet eens een creationistisch model aan te hangen. Ze geloven dat God de aarde maakte in zes dagen en dat correspondeert niet met het wetenschappelijk model. Wie vertrouw je dan? Een model dat berust op aannames van mensen die je niet kent of vertrouw je op de mensen die dichtbij je staan, in dezelfde God geloven, vertrouw je op dat waarvan je gelooft dat God het zelf gesproken heeft.

Er is een heel spectrum van posities tussen creationisme en evolutionisme. Maar één ding zal toch iedereen onderschrijven: niemand van de mensen heeft lang genoeg geleefd om het zelf vast te stellen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door callista »

Peter79 schreef: 26 sep 2022, 11:27 . Daarvoor hoeven ze nog niet eens een creationistisch model aan te hangen. Ze geloven dat God de aarde maakte in zes dagen en dat correspondeert niet met het wetenschappelijk model.

Wie vertrouw je dan? Een model dat berust op aannames van mensen die je niet kent of vertrouw je op de mensen die dichtbij je staan, in dezelfde God geloven, vertrouw je op dat waarvan je gelooft dat God het zelf gesproken heeft.
Is die vraag nu echt serieus? :roll:
Ben je opeens een creationist geworden i.p.v. te vertrouwen op een peer review wetenschappelijk onderzoek?
Er is een heel spectrum van posities tussen creationisme en evolutionisme.

Maar één ding zal toch iedereen onderschrijven: niemand van de mensen heeft lang genoeg geleefd om het zelf vast te stellen.
Wat een flauwe, simpele en er niet toe doende opmerking.....tjonge tjonge...
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Peter79 »

callista schreef: 26 sep 2022, 11:42
Peter79 schreef: 26 sep 2022, 11:27 . Daarvoor hoeven ze nog niet eens een creationistisch model aan te hangen. Ze geloven dat God de aarde maakte in zes dagen en dat correspondeert niet met het wetenschappelijk model.

Wie vertrouw je dan? Een model dat berust op aannames van mensen die je niet kent of vertrouw je op de mensen die dichtbij je staan, in dezelfde God geloven, vertrouw je op dat waarvan je gelooft dat God het zelf gesproken heeft.
Is die vraag nu echt serieus? :roll:
Ben je opeens een creationist geworden i.p.v. te vertrouwen op een peer review wetenschappelijk onderzoek?
Er is een heel spectrum van posities tussen creationisme en evolutionisme.

Maar één ding zal toch iedereen onderschrijven: niemand van de mensen heeft lang genoeg geleefd om het zelf vast te stellen.
Wat een flauwe, simpele en er niet toe doende opmerking.....tjonge tjonge...
Wat fijn dat je op deze grijze dag nog wat sfeer brengt. Dat miste ik nog :flower1:
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door vegan-revolution »

Peter79 schreef: 26 sep 2022, 11:27Ze geloven dat God de aarde maakte in zes dagen en dat correspondeert niet met het wetenschappelijk model. Wie vertrouw je dan? Een model dat berust op aannames van mensen die je niet kent of vertrouw je op de mensen die dichtbij je staan, in dezelfde God geloven, vertrouw je op dat waarvan je gelooft dat God het zelf gesproken heeft.
Historici hebben al een aantal keren vastgesteld dat de bijbel soms verhaalt op een manier die historisch onjuist is, waarvan Dat_beloof_ik onlangs nog hier een voorbeeld gaf. Moet ik alle verhalen die in het verleden zijn opgetekend serieus nemen en letterlijk voor waar houden? Waar brengt mij dat? Word ik daar beter van? Of kan ik mij beter verlaten op wat mensen die ik niet ken in een recentere periode zeggen te hebben vastgesteld op basis van vastgestelde (wetenschappelijke) regels waarmee in het verleden succes is geboekt getuige de hedendaagse technische hoogstandjes?
Peter79 schreef: 26 sep 2022, 11:27Er is een heel spectrum van posities tussen creationisme en evolutionisme. Maar één ding zal toch iedereen onderschrijven: niemand van de mensen heeft lang genoeg geleefd om het zelf vast te stellen.
Je kunt niet anders dan uitgaan van wat je in deze tijd zélf kunt vaststellen. En op basis van wat je in deze tijd zelf kunt vaststellen kun je iets van wat er in het verleden gebeurd is proberen te herleiden. Het schijnt dat het gebruik van wetenschappelijke hulpmiddelen daarbij kan helpen.

De maan draait al langere tijd rondjes om de aarde. En op basis daarvan kun je vermoeden dat die maan dat al langer doet. Langer dan jij en ik leven. Maar het is geen zekerheid. Misschien was er wel een grote tovenaar die 200 jaar geleden een maan materialiseerde die pas vanaf dan rondjes om de aarde ging draaien. Ik acht dat persoonlijk echter wel onwaarschijnlijk. Maar een ander is uiteraard vrij om dat heel anders in te schatten dan ikzelf.
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 26 sep 2022, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Tiberius Claudius »

vegan-revolution schreef: 26 sep 2022, 11:57
Peter79 schreef: 26 sep 2022, 11:27Ze geloven dat God de aarde maakte in zes dagen en dat correspondeert niet met het wetenschappelijk model. Wie vertrouw je dan? Een model dat berust op aannames van mensen die je niet kent of vertrouw je op de mensen die dichtbij je staan, in dezelfde God geloven, vertrouw je op dat waarvan je gelooft dat God het zelf gesproken heeft.
Historici hebben al een aantal keren vastgesteld dat de bijbel soms verhaalt op een manier die historisch onjuist is, waarvan Dat_beloof_ik onlangs nog hier een voorbeeld gaf. Moet ik alle verhalen die in het verleden zijn opgetekend serieus nemen en letterlijk voor waar houden? Waar brengt mij dat? Wordt ik daar beter van? Of kan ik mij beter verlaten op wat mensen die ik niet ken in een recentere periode zeggen te hebben vastgesteld op basis van vastgestelde (wetenschappelijke) regels waarmee in het verleden succes is geboekt getuige de hedendaagse technische hoogstandjes?
Peter79 schreef: 26 sep 2022, 11:27Er is een heel spectrum van posities tussen creationisme en evolutionisme. Maar één ding zal toch iedereen onderschrijven: niemand van de mensen heeft lang genoeg geleefd om het zelf vast te stellen.
Je kunt niet anders dan uitgaan van wat je in deze tijd zélf kunt vaststellen. En op basis van wat je in deze tijd zelf kunt vaststellen kun je iets van wat er in het verleden gebeurd is proberen te herleiden. Het schijnt dat het gebruik van wetenschappelijke hulpmiddelen daarbij kan helpen.

De maan draait al langere tijd rondjes om de aarde. En op basis daarvan kun je vermoeden dat die maan dat al langer doet. Langer dan jij en ik leven. Maar het is geen zekerheid. Misschien was er wel een grote tovenaar die 200 jaar geleden een maan materialiseerde die pas vanaf dan rondjes om de aarde ging draaien. Ik acht dat persoonlijk echter wel onwaarschijnlijk. Maar een ander is uiteraard vrij om dat heel anders in te schatten dan ikzelf.
Dan moet je die tovenaar wel 200jaar gelden wel alles laten scheppen.
Want van de maan wordt als 5000 jaar gewag gemaakt.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?