Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Willempie »

Bonjour schreef: 02 aug 2022, 13:27 Ik heb gisteren uren in de bergen gelopen. Je ziet hoe bergwanden uit lagen opgebouwd zijn. Je ziet hoe een beekje zich een weg tussen de rotsen doorgebaand heeft. Hoe stenen afgesleten zijn en rond zijn geworden. Je hoeft geen berekeningen te maken over de tijd die nodig was om dat landschap te vormen. Je ziet gewoon dat het oud is. Erg oud.
Wat je ook ziet is duidelijke scheidslijnen in de lagen. De overgang is dus niet geleidelijk maar ineens.
Vreugdevol
Berichten: 1290
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Vreugdevol »

Bonjour schreef: 02 aug 2022, 13:27 Ik heb gisteren uren in de bergen gelopen. Je ziet hoe bergwanden uit lagen opgebouwd zijn. Je ziet hoe een beekje zich een weg tussen de rotsen doorgebaand heeft. Hoe stenen afgesleten zijn en rond zijn geworden. Je hoeft geen berekeningen te maken over de tijd die nodig was om dat landschap te vormen. Je ziet gewoon dat het oud is. Erg oud.
Kracht van (heel veel) water, tijd kan dat niet.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: 02 aug 2022, 11:38 Je bedoeld dus dat je niet accepteert, dat geloof op gebeurtenissen zijn gebaseerd.
Op JW.ORG kan je veel feiten vinden.
Juist OMDAT het daar staat (een link naar de glasparels zou leuk zijn geweest) is het onbetrouwbaar.
Mullog
Berichten: 3842
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Mullog »

Dat_beloof_ik schreef: 02 aug 2022, 21:11
Alpha schreef: 02 aug 2022, 11:38 Je bedoeld dus dat je niet accepteert, dat geloof op gebeurtenissen zijn gebaseerd.
Op JW.ORG kan je veel feiten vinden.
Juist OMDAT het daar staat (een link naar de glasparels zou leuk zijn geweest) is het onbetrouwbaar.
Je begrijpt de marketing strategie niet. Het is om je te verleiden op jw.org te gaan rondneuzen. Misschien blijf je er wel hangen.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Dat_beloof_ik »

Mullog schreef: 02 aug 2022, 21:25
Dat_beloof_ik schreef: 02 aug 2022, 21:11

Juist OMDAT het daar staat (een link naar de glasparels zou leuk zijn geweest) is het onbetrouwbaar.
Je begrijpt de marketing strategie niet. Het is om je te verleiden op jw.org te gaan rondneuzen. Misschien blijf je er wel hangen.
Ik heb er dan ook niet gekeken. Ik heb een goede virus scanner maar zit niet te wachten op jehovas die op de deuren van mijn pc bonken.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2549
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 02 aug 2022, 10:31
Tiberius Claudius schreef: 25 jul 2022, 14:23
Niet precies hoor.
Het eerste wat we dan denken dat die geleerde niet bestaat.
Als jij "geleerd" was, zou je geen ongenuanceerde opmerkingen plaatsen. ;)
Noem dan zijn naam maar eens.
Dat zal je wel niet doen, want dat doe je nooit.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2549
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 02 aug 2022, 10:34
Maria K schreef: 25 jul 2022, 15:06
Is het dan geen smoes van die gesjeesde student om zijn studie om de reden te staken?

Die zijn realiteit.
Realiteit is ook dat het een zeldzaam genoemde reden is om niet verder te willen studeren.
Iemand die bewust opstapt, is niet gesjeesd.

Uit de excessen blijkt de mentaliteit.
Ik begrijp wèl dat iemand het dan voor gezien ziet.
Bijna elke gesjeesde student heft wel een verhaal waaruit zou blijken dat het niet echt zijn schuld is.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2549
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Tiberius Claudius »

Willempie schreef: 02 aug 2022, 13:45
Bonjour schreef: 02 aug 2022, 13:27 Ik heb gisteren uren in de bergen gelopen. Je ziet hoe bergwanden uit lagen opgebouwd zijn. Je ziet hoe een beekje zich een weg tussen de rotsen doorgebaand heeft. Hoe stenen afgesleten zijn en rond zijn geworden. Je hoeft geen berekeningen te maken over de tijd die nodig was om dat landschap te vormen. Je ziet gewoon dat het oud is. Erg oud.
Wat je ook ziet is duidelijke scheidslijnen in de lagen. De overgang is dus niet geleidelijk maar ineens.
Dat klopt je ziet dan dat er een nieuw tijdperk is aangetreden.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Dat_beloof_ik »

Alpha schreef: 02 aug 2022, 11:23
Inktvlam schreef: 25 jul 2022, 20:46
Wat is dit voor waardeloos gezwets?
Je hebt dus totaal geen bewijzen. Er zijn ook inderdaad geen bewijzen. De evolutietheorie is honderd procent propaganda en nul procent wetenschap. Het is allemaal grootspraak en bluf. Atheïstische bullshit. Die rots van jou is dus nog minder waard dan de spreekwoordelijke laatste strohalm.
Amen.

Wat informatie over evolutie versus schepping:

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/video ... heid/film/

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-lee ... ie-deel-2/

Een wetenschapper vertelt:

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/tijds ... interview/

https://www.jw.org/nl/bibliotheek/tijds ... interview/

En zo nog een tiental anderen.

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-lee ... andpunten/

Voorbeelden van ontwerpen overgenomen van dieren.

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-lee ... ontworpen/
Deze links bevatten alleen buitengewoon doorzichtige reclame voor de jehova's.
De verhalen gaan allemaal volgens hetzelfde stramien: erg slimme mensen die zeggen dat ze zijn overtuigd door de verhalen van jehova's. Dus vooral bedoeld om de veldwerkers te bemoedigen, maar voor buitenstaanders duidelijk in elkaar gezet. Laatste was ik in Zeeuws-Vlaanderen, toen ik weer eens veldwerkers tegen kwam en aardig ogend meisje van jullie mij een folder aan bood. Maar de blik in haar ogen verraade dat ze de wanhoop nabij was. En ja hoor, ook ik weigerde de folder aan te nemen. Duidelijk teleurgesteld sloeg ze de ogen neer. "Het ligt niet aan jou, maar aan de folder" probeerde ik haar nog op te beuren. Ik had toch wel met haar te doen.

Als jullie op de site nu zulke kundige biologen aan het woord laten over hun bekering, hoe komt het dan dat er een stukje wordt geschreven over het reukvermogen van een hond, waarbij alleen maar de neus wordt geroemd en niet het orgaan van Jacobson, waardoor honden juist zo goed geur waarnemen.... Voor buitenstaanders is dat gewoon humoristisch, haha!
Ik kan me voorstellen dat dit voor getuigen heel overtuigend is en dat ze dit daardoor ook naar buiten toe verkondigen. Maar realiseer je wel dat dit soort stukjes door buitenstaanders veel kritischer wordt bekeken dan door getuigen en dat daardoor voor buitenstaanders vrij snel duidelijk is dat de informatie niet klopt.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Willempie »

Tiberius Claudius schreef: 03 aug 2022, 09:30
Willempie schreef: 02 aug 2022, 13:45

Wat je ook ziet is duidelijke scheidslijnen in de lagen. De overgang is dus niet geleidelijk maar ineens.
Dat klopt je ziet dan dat er een nieuw tijdperk is aangetreden.
Van de ene op de andere dag. Boem!
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2549
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Tiberius Claudius »

Willempie schreef: 03 aug 2022, 17:30
Tiberius Claudius schreef: 03 aug 2022, 09:30 Dat klopt je ziet dan dat er een nieuw tijdperk is aangetreden.
Van de ene op de andere dag. Boem!
Dat is soms mogelijk wanneer er een snelle verandering intreedt.
Maar meestal staat een millimeter voor tientallen jaren en dan is het overgangsgebied niet met het oog waarneembaar.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Snelheid
Berichten: 10794
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Snelheid »

Tiberius Claudius schreef: 03 aug 2022, 17:47
Willempie schreef: 03 aug 2022, 17:30

Van de ene op de andere dag. Boem!
Dat is soms mogelijk wanneer er een snelle verandering intreedt.
Maar meestal staat een millimeter voor tientallen jaren en dan is het overgangsgebied niet met het oog waarneembaar.
Mits je een goede bril hebt van .................Hans Anders. :ugeek:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Dat_beloof_ik »

Willempie schreef: 03 aug 2022, 17:30
Tiberius Claudius schreef: 03 aug 2022, 09:30 Dat klopt je ziet dan dat er een nieuw tijdperk is aangetreden.
Van de ene op de andere dag. Boem!
Knap dat je dat kunt zien in die lagen, en kunt onderscheiden van de een op de andere eeuw, of de een op het andere millennium.
Of is het zo dat dit in jouw beeld past en je het daarom zo verkondigt, terwijl je er geen enkele bewijs voor hebt?
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Willempie »

Dat_beloof_ik schreef: 03 aug 2022, 23:22
Willempie schreef: 03 aug 2022, 17:30

Van de ene op de andere dag. Boem!
Knap dat je dat kunt zien in die lagen, en kunt onderscheiden van de een op de andere eeuw, of de een op het andere millennium.
Of is het zo dat dit in jouw beeld past en je het daarom zo verkondigt, terwijl je er geen enkele bewijs voor hebt?
Er is een verschil tussen de theoretische aardlagen op plaatjes in boeken en de aardlagen in werkelijkheid. In Nederland is dat niet goed zichtbaar maar in andere landen wel. Indien je werkelijk geïnteresseerd bent:

https://www.rd.nl/artikel/428971-aardla ... -zondvloed
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Willempie »

Willempie schreef: 04 aug 2022, 08:03
Dat_beloof_ik schreef: 03 aug 2022, 23:22
Knap dat je dat kunt zien in die lagen, en kunt onderscheiden van de een op de andere eeuw, of de een op het andere millennium.
Of is het zo dat dit in jouw beeld past en je het daarom zo verkondigt, terwijl je er geen enkele bewijs voor hebt?
Er is een verschil tussen de theoretische aardlagen op plaatjes in boeken en de aardlagen in werkelijkheid. In Nederland is dat niet goed zichtbaar maar in andere landen wel. Indien je werkelijk geïnteresseerd bent:

https://www.rd.nl/artikel/428971-aardla ... -zondvloed
En voordat je met een ad hominem jegens Andrew Snelling komt:

https://www.researchgate.net/scientific ... 2009962514
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Bonjour »

Willempie schreef: 04 aug 2022, 08:03 Er is een verschil tussen de theoretische aardlagen op plaatjes in boeken en de aardlagen in werkelijkheid. In Nederland is dat niet goed zichtbaar maar in andere landen wel. Indien je werkelijk geïnteresseerd bent:
In Nederland vertelt de bodem ook genoeg. Als je maar diep genoeg gaat. De dode vulkaan tussen Harlingen en Vlieland bijvoorbeeld. De aardgasvelden.

Ik heb dus in Frankrijk heel wat aardlagen bestudeerd en het zijn er heel veel.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Willempie »

Bonjour schreef: 04 aug 2022, 08:12
Willempie schreef: 04 aug 2022, 08:03 Er is een verschil tussen de theoretische aardlagen op plaatjes in boeken en de aardlagen in werkelijkheid. In Nederland is dat niet goed zichtbaar maar in andere landen wel. Indien je werkelijk geïnteresseerd bent:
In Nederland vertelt de bodem ook genoeg. Als je maar diep genoeg gaat. De dode vulkaan tussen Harlingen en Vlieland bijvoorbeeld. De aardgasvelden.

Ik heb dus in Frankrijk heel wat aardlagen bestudeerd en het zijn er heel veel.
Het zijn er inderdaad veel. Ik heb ze in kloven in de Karoo gezien waar ze bijzonder duidelijk zichtbaar zijn, met duidelijke scheidslijnen die een plotselinge overgang laten zien. Poreuze gashoudende gesteenten bevinden zich vrijwel altijd onder zoutlagen.

Wat ook interessant is (vind ik) is dat bij boringen in de Noordzee op 2500 meter diepte regelmatig hout wordt aangeboord.
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door peda »

Fossielen duiden op dood. Dateringsmethoden geven aan dat er reeds miljarden jaren sprake was van biologische dood op aarde ( oorspronkelijk het sterven van bacteriën ) , dus lang voordat de eerste mensen het levenslicht zagen. De theologie dat door de zonde van de eerste mensen het lijden en de biologische dood als "' straf "' in de wereld zijn gekomen ( interpretatie Genesis verhaal ) is met de datering van plantaardige en dierlijke fossielen vondsten slecht te combineren. Uiteraard zijn er theologische uitwerkingen die lijden en biologische dood een andere plaats geven, maar deze andere theologische uitwerkingen volgen niet de overtuigingslijn van de rechts-orthodoxie.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Dat_beloof_ik »

Willempie schreef: 04 aug 2022, 08:03
Dat_beloof_ik schreef: 03 aug 2022, 23:22
Knap dat je dat kunt zien in die lagen, en kunt onderscheiden van de een op de andere eeuw, of de een op het andere millennium.
Of is het zo dat dit in jouw beeld past en je het daarom zo verkondigt, terwijl je er geen enkele bewijs voor hebt?
Er is een verschil tussen de theoretische aardlagen op plaatjes in boeken en de aardlagen in werkelijkheid. In Nederland is dat niet goed zichtbaar maar in andere landen wel. Indien je werkelijk geïnteresseerd bent:

https://www.rd.nl/artikel/428971-aardla ... -zondvloed
De stupiditeit van dit artikel grenst aan het ongelooflijke, getuige de zin "Ook deed het RATE-team onderzoek naar de verhouding tussen koolstof 12 en koolstof 14 in fossiele resten van planten en dieren in de aardlagen. Deze zouden miljoenen jaren oud moeten zijn, evenals de aardlagen. Uit koolstofdatering van deze fossiele resten volgt echter een leeftijd van hooguit 60.000 jaar."
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Willempie »

Dat_beloof_ik schreef: 04 aug 2022, 19:43
Willempie schreef: 04 aug 2022, 08:03

Er is een verschil tussen de theoretische aardlagen op plaatjes in boeken en de aardlagen in werkelijkheid. In Nederland is dat niet goed zichtbaar maar in andere landen wel. Indien je werkelijk geïnteresseerd bent:

https://www.rd.nl/artikel/428971-aardla ... -zondvloed
De stupiditeit van dit artikel grenst aan het ongelooflijke, getuige de zin "Ook deed het RATE-team onderzoek naar de verhouding tussen koolstof 12 en koolstof 14 in fossiele resten van planten en dieren in de aardlagen. Deze zouden miljoenen jaren oud moeten zijn, evenals de aardlagen. Uit koolstofdatering van deze fossiele resten volgt echter een leeftijd van hooguit 60.000 jaar."
Dit is geen argument maar een uiting van jouw gevoel en/of vermeende "kennis". Met wetenschap heeft jouw reactie helemaal niets te maken. Het spijt me voor je.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Bonjour »

Koolstofdatering werkt maar tot 50.000 jaat, Willempie. Dat weet je toch wel?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Willempie »

Bonjour schreef: 04 aug 2022, 20:18 Koolstofdatering werkt maar tot 50.000 jaat, Willempie. Dat weet je toch wel?
Ik weet dat datering op basis van koolstof beperkingen heeft. Sowieso gaan al die dateringsmethoden van aannames uit, zoals bijvoorbeeld de aanname dat er nooit verstoringen hebben plaatsgevonden en dat onze huidige metingen zonder enig probleem geëxtrapoleerd kunnen worden op het verre verleden.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2549
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Tiberius Claudius »

Willempie schreef: 04 aug 2022, 21:36
Bonjour schreef: 04 aug 2022, 20:18 Koolstofdatering werkt maar tot 50.000 jaat, Willempie. Dat weet je toch wel?
Ik weet dat datering op basis van koolstof beperkingen heeft. Sowieso gaan al die dateringsmethoden van aannames uit, zoals bijvoorbeeld de aanname dat er nooit verstoringen hebben plaatsgevonden en dat onze huidige metingen zonder enig probleem geëxtrapoleerd kunnen worden op het verre verleden.
Ook hier laat je weer zien dat je niet weet hoe het werkt.
Met wat je opnoemt wordt wel degelijk rekening gehouden,
daarom is het geen middelbare school sommetje maar het werk van academisch geschoolden..
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Willempie »

Tiberius Claudius schreef: 04 aug 2022, 21:50
Willempie schreef: 04 aug 2022, 21:36

Ik weet dat datering op basis van koolstof beperkingen heeft. Sowieso gaan al die dateringsmethoden van aannames uit, zoals bijvoorbeeld de aanname dat er nooit verstoringen hebben plaatsgevonden en dat onze huidige metingen zonder enig probleem geëxtrapoleerd kunnen worden op het verre verleden.
Ook hier laat je weer zien dat je niet weet hoe het werkt.
Met wat je opnoemt wordt wel degelijk rekening gehouden,
daarom is het geen middelbare school sommetje maar het werk van academisch geschoolden..
Jij weet zelf niet hoe het werkt. Er wordt uitgegaan van constanten.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Dateringsmethoden en ouderdom van de aarde

Bericht door Bonjour »

Willempie schreef: 04 aug 2022, 22:13 Jij weet zelf niet hoe het werkt. Er wordt uitgegaan van constanten.
En je weet ook dat er miljoenen gestopt is in onderzoek hoe we de snelheid van radioactief verval kunnen versnellen en dat dat niets opleverde? Temperatuur heeft bv geen invloed, net als druk.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.