Roddelen-kwaadspreken

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Jantine
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jun 2022, 17:54
Man/Vrouw: V

Roddelen-kwaadspreken

Bericht door Jantine »

Het lijkt wel normaal te zijn om over een ander te roddelen of kwaad te spreken.
Daar zeg ik dan wel iets van, maar de reactie is dan ´ik bedoel het niet kwaad, ik bedoel er niets mee, ´
De moeite blijft. Ik merk ook dat van het ene negatieve het andere negatieve komt. Het werkt besmettelijk, als een virus.


De negatieve sfeer is dan ook voelbaar.
Ook schend het een stukje vertrouwen.
Hoe gaan jullie hiermee om?
Het voelt als ''vechten tegen de bierkaai''
Damaris
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 feb 2022, 17:07
Man/Vrouw: V

Re: Roddelen-kwaadspreken

Bericht door Damaris »

Ik wil dan zelf in zo'n situatie weten of het kwaadspreken het doel is (dan is er niet zo heel veel aan te doen, behalve je ofwel afsluiten of ervan afkeren, ofwel juist heel actief dat probleem aan de kaak stellen in plaats van de roddeluitspraken te ontkrachten) of dat het doel werkelijk de moeite is die mensen met een bepaalde situatie hebben.

Ik heb het zelf vaak dat ik iets bespreek (mensen en hun gedrag eigenlijk) en dat ik er dan bij zeg: dit is geen roddelen he, het lijkt er wel op. Misschien dat het soms wel roddelen is, maar ik denk dat het bespreken van gedrag van mensen ook wel een ander doel kan dienen dan die mensen naar beneden te halen.

Als het wel het doel is om mensen naar beneden te halen of om gewoon iets te hebben om negatief over te praten is het een ander verhaal.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Roddelen-kwaadspreken

Bericht door Snelheid »

Mensen praten altijd over elkaar en worden besproken dat is al zo lang de mens bestaat;ik zeg zeg dan altijd ze kletsen maar een eind weg.

Voorts is het streven doet goed aan elkaar in woord en daad. :praying1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Roddelen-kwaadspreken

Bericht door Bonjour »

Jantine schreef: 18 jun 2022, 20:58 Het lijkt wel normaal te zijn om over een ander te roddelen of kwaad te spreken.
Daar zeg ik dan wel iets van, maar de reactie is dan ´ik bedoel het niet kwaad, ik bedoel er niets mee, ´
De moeite blijft. Ik merk ook dat van het ene negatieve het andere negatieve komt. Het werkt besmettelijk, als een virus.


De negatieve sfeer is dan ook voelbaar.
Ook schend het een stukje vertrouwen.
Hoe gaan jullie hiermee om?
Het voelt als ''vechten tegen de bierkaai''
Hallo Jantine, Welkom op het forum. Stel je eens voor, dan weten we met wie we praten.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Roddelen-kwaadspreken

Bericht door Leon »

Jantine schreef: 18 jun 2022, 20:58 Het lijkt wel normaal te zijn om over een ander te roddelen of kwaad te spreken.
Daar zeg ik dan wel iets van, maar de reactie is dan ´ik bedoel het niet kwaad, ik bedoel er niets mee, ´
De moeite blijft. Ik merk ook dat van het ene negatieve het andere negatieve komt. Het werkt besmettelijk, als een virus.


De negatieve sfeer is dan ook voelbaar.
Ook schend het een stukje vertrouwen.
Hoe gaan jullie hiermee om?
Het voelt als ''vechten tegen de bierkaai''
Ik sprak ooit iemand over te hard autorijden. Hij gaf aan over hard autorijden: “dat vind ik gewoon lekker”.

Ja daar sta je dan met jouw morele verontwaardiging. Wat moet je nu zeggen tegen iemand met hedonistische motieven?

Misschien speelt dat bij roddelen en kwaadspreken ook wel, het is gewoon lekker. Tsja…
[uit principe ben ik voor principes]
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Roddelen-kwaadspreken

Bericht door Bonjour »

Je hebt juridisch smaad en laster.
Smaad is over een negatieve eigenschap van een ander beginnen als dat niet relevant is.
Laster is zelf een negatieve eigenschap over een ander verzinnen en verspreiden.

Ik kan zo een paar gevalletjes laster opnoemen. Eentje leverde de laatste ban op.

Roddelen over iemand is weer wat anders dan een situatie verwerken waarvan één van de deelnemers van die situatie er niet meer bij is. Bij het bespreken moet weer opgepast worden voor smaad en laster.

Het bewerken van personen door essentiële gedeeltes van de waarheid te verhullen is ook een negatieve eigenschap. Minder vaak benoemd maar komt heel vaak voor.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Roddelen-kwaadspreken

Bericht door Maria K »

Damaris schreef: 18 jun 2022, 21:37 Ik wil dan zelf in zo'n situatie weten of het kwaadspreken het doel is (dan is er niet zo heel veel aan te doen, behalve je ofwel afsluiten of ervan afkeren, ofwel juist heel actief dat probleem aan de kaak stellen in plaats van de roddeluitspraken te ontkrachten) of dat het doel werkelijk de moeite is die mensen met een bepaalde situatie hebben.

Ik heb het zelf vaak dat ik iets bespreek (mensen en hun gedrag eigenlijk) en dat ik er dan bij zeg: dit is geen roddelen he, het lijkt er wel op. Misschien dat het soms wel roddelen is, maar ik denk dat het bespreken van gedrag van mensen ook wel een ander doel kan dienen dan die mensen naar beneden te halen.

Als het wel het doel is om mensen naar beneden te halen of om gewoon iets te hebben om negatief over te praten is het een ander verhaal.
Ik denk, dat je het goed verwoordt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roddel
Roddel of achterklap is een uiting van een negatief, speculatief, suggestief, onthullend dan wel tendentieus bericht over iets of iemand - zonder dat degene(n) waar het over gaat dit zelf naar buiten hebben gebracht.

Roddelen betreft dikwijls het ruchtbaar maken van desinformatie of iets negatiefs over iets of iemand.
Het praten eerst met, en later over iemand, om tot een eenduidige of minstens een bevredigende oplossing te komen, noem ik geen roddel.
Zeker niet als dat ook weer een verweer is tegen juist eerdere kwaadsprekerij, die nergens aangetoond is.

Het doel ervan hoeft dan lang niet altijd te zijn om die ander neer te halen.
Maar veeleer een poging tot uitleg aan degenen, die oordelen zonder er het fijne van te weten.

Dus als de roddel, maar dan door anderen, wordt voortgezet...............
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Roddelen-kwaadspreken

Bericht door Mart »

Jantine schreef: 18 jun 2022, 20:58 Het lijkt wel normaal te zijn om over een ander te roddelen of kwaad te spreken.
Daar zeg ik dan wel iets van, maar de reactie is dan ´ik bedoel het niet kwaad, ik bedoel er niets mee, ´
De moeite blijft. Ik merk ook dat van het ene negatieve het andere negatieve komt. Het werkt besmettelijk, als een virus. De negatieve sfeer is dan ook voelbaar. Ook schend het een stukje vertrouwen.
In het judais¡me wordt dat לשון הרע (lasjon haRa) genoemd: "kwade tong". Niet zolang geleden was er hier nog iemand die dat aanhoudend deed en het gewoon niet na kon laten naar degenen te trappen die deze persoon van een ander forum hadden gebanned -- dat is na tientallen waarschuwingen toen geëscaleerd. Nu die persoon hier permanent niet meer is, is de sfeer enorm verbeterd -- voor het eerst in vele jaren is de sfeer zelfs erg goed te noemen.
Hoe gaan jullie hiermee om?
Het voelt als ''vechten tegen de bierkaai''
Escaleren, niet langer voort laten sudderen, maar aanpakken en terugslaan -- het is het waard, want de sfeer na het conflict gaat er gigantisch op vooruit. het had eigenijk veel eerder moeten gebeuren, maar je wilt in het begin de lieve 'vrede' in stand houden -- dat is meestal een fout, want dan ettert het door zoals het hier jaren heeft gedaan.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)