Redelijkheid

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Kessel
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Kessel »

Mullog schreef: 08 jul 2022, 13:27 Als je het op deze manier beschrijft spreekt er een soort van angst voor anders denkende of andere visies uit. Het lijkt mij een bekrompen wereld.
Uiteraard geloof ik je als je zegt dat jou dat zo lijkt, maar ik weet dat mijn God veelzijdig is.
Ik zal altijd open blijven staan voor andermans opvattingen zolang zij dat ook voor de mijne doen.
Je hebt gelijk, ik heb ook vrees voor anders denkenden, maar dat is niet onterecht. Er is werkelijk een gevaar. Ik denk niet dat iemand zich in deze wijde wereld snel veilig kan voelen. Door Gods instructies op te volgen voel ik me pas veilig.
Kessel
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Kessel »

Dat_beloof_ik schreef: 09 jul 2022, 07:35
Kessel schreef: 08 jul 2022, 10:32
Hetzelfde geldt voor heidenen die Christus niet willen aannemen. Dat doen ze uit vrees voor vervolging. Ze weten dat, wanneer ze genade gaan tonen, ze daarmee een grote groep mensen, de meerderheid, kwijtraken.
Integendeel. Christenen volgen Jezus uit vrees voor eeuwige verdoemenis. Heidenen hebben die vrees niet, juist omdat ze heiden zijn en die woorden dus niet serieus nemen.
Het citaat was uit Galaten 6,12,
"Allen die een schoon gelaat willen tonen naar het vlees, dwingen u om besneden te worden, alleen omdat zij vanwege het kruis van Christus niet vervolgd zouden worden."
En of Paulus dit zei over Joden die Jezus nu wel of niet hebben aangenomen, is eigenlijk niet duidelijk. (Het kan ook zijn dat het Messias-belijdende Joden betreft).
Hoe ook, vreesden zij de mensen, de meerderheid, meer dan God die toch veel sterker is dan alle mensen. Hiermee zegt hij dus hetzelfde wat jij ook zegt over heidenen, want ze vrezen God niet, maar hebben wel degelijk een mate van vrees. Namelijk voor de groep waar zij in staan en van waaruit zij het kruis van Christus vervolgen. Zij vrezen dat diezelfde groep, waar zij nu in staan, hen gaat vervolgen wanneer zij eruit stappen en Christus gaan volgen door genade te tonen.
Mullog
Berichten: 3848
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 09 jul 2022, 08:38
Mullog schreef: 09 jul 2022, 08:29
Andersom ook. Vrijheid maakt steeds meer kapot (ook als je de definitie van Kant hanteert want Kant verschuift volgens mij alleen maar het probleem naar de vraag wat moreel juist is). Het zijn net communicerende vaten.

Je overdenkt niet wat ik zeg en gaat niet in op wat ik zeg. In tegendeel kom je met je eigen agendapunt “vrijheid is gevaarlijk”. Er is niemand die dat niet weet, maar er zijn weinigen die weten dat de keuze voor zekerheid het opgeven van vrijheid is.

Volgens mij is het in ieder geval niet redelijk om alle vrijheid op te geven voor zekerheid. Of het redelijk is alle zekerheid op te geven voor vrijheid, nee dat ook niet.
Deuhhhhh....

Als je het op die manier stelt bedoel je denk ik dat ik je bij voorbaat geen gelijk geef.
Mullog
Berichten: 3848
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Mullog »

Kessel schreef: 09 jul 2022, 10:51
Mullog schreef: 08 jul 2022, 13:27 Als je het op deze manier beschrijft spreekt er een soort van angst voor anders denkende of andere visies uit. Het lijkt mij een bekrompen wereld.
Uiteraard geloof ik je als je zegt dat jou dat zo lijkt, maar ik weet dat mijn God veelzijdig is.
Ik zal altijd open blijven staan voor andermans opvattingen zolang zij dat ook voor de mijne doen.
Je hebt gelijk, ik heb ook vrees voor anders denkenden, maar dat is niet onterecht. Er is werkelijk een gevaar. Ik denk niet dat iemand zich in deze wijde wereld snel veilig kan voelen. Door Gods instructies op te volgen voel ik me pas veilig.
Is dat niet eerder dat je bang bent dat je geloof niet sterk genoeg is? Als je geloof sterk genoeg is hoeft je volgens mij niet bang te zijn dat je ervan af valt.
Snelheid
Berichten: 10823
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: 09 jul 2022, 12:58
Kessel schreef: 09 jul 2022, 10:51

Uiteraard geloof ik je als je zegt dat jou dat zo lijkt, maar ik weet dat mijn God veelzijdig is.
Ik zal altijd open blijven staan voor andermans opvattingen zolang zij dat ook voor de mijne doen.
Je hebt gelijk, ik heb ook vrees voor anders denkenden, maar dat is niet onterecht. Er is werkelijk een gevaar. Ik denk niet dat iemand zich in deze wijde wereld snel veilig kan voelen. Door Gods instructies op te volgen voel ik me pas veilig.
Is dat niet eerder dat je bang bent dat je geloof niet sterk genoeg is? Als je geloof sterk genoeg is hoeft je volgens mij niet bang te zijn dat je ervan af valt.
Denk een protestants euvel altijd bang en beducht op zogenaamde anders denkende; de echte Militia Christi is niet bang een weet dat hij de Eeuwigheid en de vreugde van het Geloof hebt wat alles zal over winnen.Hen die tot de Ware Kerk behoren weten Christus Vincit Christus Regnat Christus Imperat.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Dat_beloof_ik »

Kessel schreef: 09 jul 2022, 10:51
Mullog schreef: 08 jul 2022, 13:27 Als je het op deze manier beschrijft spreekt er een soort van angst voor anders denkende of andere visies uit. Het lijkt mij een bekrompen wereld.
Uiteraard geloof ik je als je zegt dat jou dat zo lijkt, maar ik weet dat mijn God veelzijdig is.
Ik zal altijd open blijven staan voor andermans opvattingen zolang zij dat ook voor de mijne doen.
Je hebt gelijk, ik heb ook vrees voor anders denkenden, maar dat is niet onterecht. Er is werkelijk een gevaar. Ik denk niet dat iemand zich in deze wijde wereld snel veilig kan voelen. Door Gods instructies op te volgen voel ik me pas veilig.
Dat kan niet. Je voelt je veilig maar gelijkertijd heb je angst voor iedereen die anders denkt. Dan heb je een rotleven en zit je jezelf voor de gek te houden.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7697
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Bonjour »

Aan de andere kant vind ik het fijn dat er tenminste iemand is met vrees voor de andersdenkende moderator. Dat mis ik vaak bij anderen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Mullog
Berichten: 3848
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 09 jul 2022, 14:03 Aan de andere kant vind ik het fijn dat er tenminste iemand is met vrees voor de andersdenkende moderator. Dat mis ik vaak bij anderen.
Je kunt op twee manieren bang zijn voor een andersdenkende moderator. Voor zijn "anders denken" of voor de macht die hij heeft (gelukkig beperkt tot het forum :) ).

Het doet mij deugt dat jij het fijn vindt dat er nog iemand bang voor je is. Een kinderhand is snel gevuld, zullen we maar zeggen :lol:

Aan de andere kant, zou je gewoon niet wat respect willen hebben :?:
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Redelijkheid

Bericht door Leon »

Moeilijk bij geloof is dat men ook vaak zekerheid kiest boven vrijheid. Onderwerping is een logisch onderdeel van geloof. Vanuit de overmacht van God is dat goed te begrijpen. Netto zal de wereld dus steeds vaker voor zekerheden kiezen.
[uit principe ben ik voor principes]
Kessel
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Kessel »

Mullog schreef: 09 jul 2022, 12:58
Kessel schreef: 09 jul 2022, 10:51

Uiteraard geloof ik je als je zegt dat jou dat zo lijkt, maar ik weet dat mijn God veelzijdig is.
Ik zal altijd open blijven staan voor andermans opvattingen zolang zij dat ook voor de mijne doen.
Je hebt gelijk, ik heb ook vrees voor anders denkenden, maar dat is niet onterecht. Er is werkelijk een gevaar. Ik denk niet dat iemand zich in deze wijde wereld snel veilig kan voelen. Door Gods instructies op te volgen voel ik me pas veilig.
Is dat niet eerder dat je bang bent dat je geloof niet sterk genoeg is? Als je geloof sterk genoeg is hoeft je volgens mij niet bang te zijn dat je ervan af valt.
Ja dat is het. Ik ben bang ervan af te vallen. Ook al word je gelovig, je blijft toch je vleselijke verlangens houden. Ik ben bang dat ik mijn beheersing verlies en misschien ooit te ver ga. (Want ook bij God geldt dat zijn geduld niet eeuwig is) Op een keer raakt het op.
Kessel
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Kessel »

Dat_beloof_ik schreef: 09 jul 2022, 13:41
Kessel schreef: 09 jul 2022, 10:51

Uiteraard geloof ik je als je zegt dat jou dat zo lijkt, maar ik weet dat mijn God veelzijdig is.
Ik zal altijd open blijven staan voor andermans opvattingen zolang zij dat ook voor de mijne doen.
Je hebt gelijk, ik heb ook vrees voor anders denkenden, maar dat is niet onterecht. Er is werkelijk een gevaar. Ik denk niet dat iemand zich in deze wijde wereld snel veilig kan voelen. Door Gods instructies op te volgen voel ik me pas veilig.
Dat kan niet. Je voelt je veilig maar gelijkertijd heb je angst voor iedereen die anders denkt. Dan heb je een rotleven en zit je jezelf voor de gek te houden.
Zolang men open staat voor het evangelie mogen ze van mij anders denken, maar als iemand duidelijk laat merken dat hij het evangelie versmaadt, zal ik me verre van die persoon willen houden.
De huidige tijdsgeest is: Je moet voor jezelf opkomen. De boodschap van het evangelie is: Kom voor de ander op. Mensen die voor zichzelf opkomen zijn er vele en samen zijn zij misschien een collectief of eensgezind of hebben samen één gevoel of noemen dat objectief, maar hun boodschap verraadt dat ze allemaal alleen staan omdat ze enkel voor zichzelf opkomen.
Twee groepen. Twee domeinen. Om welk van de 2 moeten we ons nu echt zorgen maken?
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door peda »

Leon schreef: 10 jul 2022, 09:04 Moeilijk bij geloof is dat men ook vaak zekerheid kiest boven vrijheid. Onderwerping is een logisch onderdeel van geloof. Vanuit de overmacht van God is dat goed te begrijpen. Netto zal de wereld dus steeds vaker voor zekerheden kiezen.
Ik denk dat het al of niet kiezen voor zekerheid, verlopend volgens de bekende lange liniaal, afhangt van de persoonlijke psychologie. Zo zit ik zelf duidelijk in het spectrum "' keuze voor zekerheid "', maar ik ken ook genoeg personen in mijn omgeving die bewust kiezen voor zoals ik het noem de "' avontuurlijke levensinsteek "" ( vrijheid, blijheid ). Wie zich vastpint op Godsdienstige leerstellingen, derhalve religieuze dogma's leidend voor de levenswandel volgt, heeft uiteraard minder vrijheid bij de invulling van zijn/ haar levenswandel als de bekende bon-vivant, de levensgenieter die zelf wel uitmaakt wat goed of niet goed is voor hem of haarzelf. Redelijkheid voor de ene beschouwer hoeft niet de redelijkheid van de andere beschouwer te zijn, niet alleen de op mathematiek gegronde logica bepaalt de uitkomst, zo mijn visie.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Dat_beloof_ik »

Kessel schreef: 10 jul 2022, 09:56
Dat_beloof_ik schreef: 09 jul 2022, 13:41

Dat kan niet. Je voelt je veilig maar gelijkertijd heb je angst voor iedereen die anders denkt. Dan heb je een rotleven en zit je jezelf voor de gek te houden.
Zolang men open staat voor het evangelie mogen ze van mij anders denken, maar als iemand duidelijk laat merken dat hij het evangelie versmaadt, zal ik me verre van die persoon willen houden.
Nu noem je het 'verre van houden' maar ik citeerde je op 'angst hebben voor iedereen die anders denkt'.
Dat is fundamenteel iets anders.
Wat je stelde: veilig zijn en tegelijkertijd angst hebben voor iedereen die anders denkt, kan niet.
Op die constatering ga je niet in, en in plaats daarvan ga je je eigen woorden verdraaiien. Die waren echter heel duidelijk.
Laatst gewijzigd door Dat_beloof_ik op 10 jul 2022, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelheid
Berichten: 10823
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 10 jul 2022, 09:04 Moeilijk bij geloof is dat men ook vaak zekerheid kiest boven vrijheid. Onderwerping is een logisch onderdeel van geloof. Vanuit de overmacht van God is dat goed te begrijpen. Netto zal de wereld dus steeds vaker voor zekerheden kiezen.
Zekerheid en zelfverzekerd zijn is vrijheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Redelijkheid

Bericht door Yours »

Kessel schreef: 10 jul 2022, 09:50
Mullog schreef: 09 jul 2022, 12:58
Is dat niet eerder dat je bang bent dat je geloof niet sterk genoeg is? Als je geloof sterk genoeg is hoeft je volgens mij niet bang te zijn dat je ervan af valt.
Ja dat is het. Ik ben bang ervan af te vallen. Ook al word je gelovig, je blijft toch je vleselijke verlangens houden. Ik ben bang dat ik mijn beheersing verlies en misschien ooit te ver ga. (Want ook bij God geldt dat zijn geduld niet eeuwig is) Op een keer raakt het op.
Dag Kessel,

Ik begrijp nu je positie als gelovige. En begrijp daarmee ook dat je je zekerheid, en daarmee ook je veiligheid, in het evangelie en dus je geloof vindt. Prima als dat je kompas is. :thumb1:
Wellicht is het wel goed om te proberen neutraal - en tevens niet (ver-)oordelend - naar anderen te zijn.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door hopper »

Zekerheid en kiezen is een contradictio in terminis. Zolang je nog kiest heb je juist geen zekerheid. Je kunt bv kiezen uit een leven na de dood (gelovig standpunt) en er is geen leven na de dood (ongelovig standpunt). Dan heb je weliswaar gekozen, maar je hebt geen enkele zekerheid.

Kiezen voor vrijheid is ook al een contradictio in terminis. Je kunt alleen weten wat vrijheid is als je die vrijheid ook bent. Iemand zong ooit: "Freedom is just another word for nothin' left to lose". Die vrouw had Jezus begrepen. Pas als je niets meer te verliezen hebt (en dus ook niets bént) weet je wat vrijheid is. Zolang je nog 'kiest' ben je juist onvrij.....
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Redelijkheid

Bericht door Leon »

Snelheid schreef: 10 jul 2022, 12:01
Leon schreef: 10 jul 2022, 09:04 Moeilijk bij geloof is dat men ook vaak zekerheid kiest boven vrijheid. Onderwerping is een logisch onderdeel van geloof. Vanuit de overmacht van God is dat goed te begrijpen. Netto zal de wereld dus steeds vaker voor zekerheden kiezen.
Zekerheid en zelfverzekerd zijn is vrijheid.
Ligt er aan wat je ermee doet. Vrijheid wordt bepaald door goed doen of geen goed doen. Je zou kunnen zeggen dat pas niet het goede doen vrijheid is, want dan kan je iets doen wat ‘origineel’ is, maar als je uiteindelijk kiest voor het doen van het goede, mag dat een keuze uit vrijheid heten, want blijkbaar is dat wat mogelijk is.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Redelijkheid

Bericht door Leon »

hopper schreef: 10 jul 2022, 13:08 Zekerheid en kiezen is een contradictio in terminis. Zolang je nog kiest heb je juist geen zekerheid. Je kunt bv kiezen uit een leven na de dood (gelovig standpunt) en er is geen leven na de dood (ongelovig standpunt). Dan heb je weliswaar gekozen, maar je hebt geen enkele zekerheid.
Psychologische zekerheid is echte zekerheid.
hopper schreef: Kiezen voor vrijheid is ook al een contradictio in terminis. Je kunt alleen weten wat vrijheid is als je die vrijheid ook bent. Iemand zong ooit: "Freedom is just another word for nothin' left to lose". Die vrouw had Jezus begrepen. Pas als je niets meer te verliezen hebt (en dus ook niets bént) weet je wat vrijheid is. Zolang je nog 'kiest' ben je juist onvrij.....
Ja daar zit wat in.
[uit principe ben ik voor principes]
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door hopper »

Leon schreef: 10 jul 2022, 13:14
hopper schreef: 10 jul 2022, 13:08 Zekerheid en kiezen is een contradictio in terminis. Zolang je nog kiest heb je juist geen zekerheid. Je kunt bv kiezen uit een leven na de dood (gelovig standpunt) en er is geen leven na de dood (ongelovig standpunt). Dan heb je weliswaar gekozen, maar je hebt geen enkele zekerheid.
Psychologische zekerheid is echte zekerheid.
hopper schreef: Kiezen voor vrijheid is ook al een contradictio in terminis. Je kunt alleen weten wat vrijheid is als je die vrijheid ook bent. Iemand zong ooit: "Freedom is just another word for nothin' left to lose". Die vrouw had Jezus begrepen. Pas als je niets meer te verliezen hebt (en dus ook niets bént) weet je wat vrijheid is. Zolang je nog 'kiest' ben je juist onvrij.....
Ja daar zit wat in.

Het is juist de psyche die kiest. Dat wat niet kiest (bewustzijn) verkeert in de staat van ultieme vrijheid. Maar dat moet je wel zelf ervaren. Het bewustzijn is namelijk niet in staat om naar verleden of toekomst te gaan. Dus de humor is feitelijk dat als de psyche kiest voor een bestaan na de dood, dat het bewustzijn daar nooit aan kán komen! Het is een onmogelijkheid. Omdat bewustzijn alleen maar in het 'nu' aanwezig kan zijn en daarmee ook de aanwezigheid zelve is.

Waarmee met 100% zekerheid is vast te stellen dat leven na de dood niet bestaat. "Dat wat kiest" bestaat alleen tussen geboorte en dood. Nooit na de dood....
Mullog
Berichten: 3848
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Mullog »

Kessel schreef: 10 jul 2022, 09:50
Mullog schreef: 09 jul 2022, 12:58
Is dat niet eerder dat je bang bent dat je geloof niet sterk genoeg is? Als je geloof sterk genoeg is hoeft je volgens mij niet bang te zijn dat je ervan af valt.
Ja dat is het. Ik ben bang ervan af te vallen. Ook al word je gelovig, je blijft toch je vleselijke verlangens houden. Ik ben bang dat ik mijn beheersing verlies en misschien ooit te ver ga. (Want ook bij God geldt dat zijn geduld niet eeuwig is) Op een keer raakt het op.
Ik lees hier op het forum vaak genoeg dat het geduld van God oneindig is. Dat je als zondaar altijd vergeving krijgt.

Ik ben ex-RKK en in de afscheidsbrief van de RKK staat dat ik geen recht meer heb op begraven worden in gewijde grond (niet relevant want ik wordt gecremeerd en de plaats waar ik uitgestrooid wil worden komt niet eens in de buurt van gewijde grond) en het sacrament van de ziekenzalving niet meer mag ontvangen en nog wat dingen die ik vergeten ben. Ik geloof daar niks van. Als mijn laatste uur geslagen is en ik laat een priester roepen om mezelf alsnog te bekeren dan zal er geen priester zijn die dat zal weigeren (denk ik, zoals ik ook denk dat het grootste probleem een logistiek probleem zal zijn, het vinden van een priester in de buurt). Als de RKK al zo acteert, wie is God dan om het anders te doen?

Maar misschien is jouw god niet zo geduldig. Niemand die het weet.
Mullog
Berichten: 3848
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Mullog »

hopper schreef: 10 jul 2022, 13:08 Zekerheid en kiezen is een contradictio in terminis. Zolang je nog kiest heb je juist geen zekerheid. Je kunt bv kiezen uit een leven na de dood (gelovig standpunt) en er is geen leven na de dood (ongelovig standpunt). Dan heb je weliswaar gekozen, maar je hebt geen enkele zekerheid.

Kiezen voor vrijheid is ook al een contradictio in terminis. Je kunt alleen weten wat vrijheid is als je die vrijheid ook bent. Iemand zong ooit: "Freedom is just another word for nothin' left to lose". Die vrouw had Jezus begrepen. Pas als je niets meer te verliezen hebt (en dus ook niets bént) weet je wat vrijheid is. Zolang je nog 'kiest' ben je juist onvrij.....
Janis Joplin heeft Jezus begrepen... ? :ugeek:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door hopper »

Mullog schreef: 10 jul 2022, 13:30
hopper schreef: 10 jul 2022, 13:08 Zekerheid en kiezen is een contradictio in terminis. Zolang je nog kiest heb je juist geen zekerheid. Je kunt bv kiezen uit een leven na de dood (gelovig standpunt) en er is geen leven na de dood (ongelovig standpunt). Dan heb je weliswaar gekozen, maar je hebt geen enkele zekerheid.

Kiezen voor vrijheid is ook al een contradictio in terminis. Je kunt alleen weten wat vrijheid is als je die vrijheid ook bent. Iemand zong ooit: "Freedom is just another word for nothin' left to lose". Die vrouw had Jezus begrepen. Pas als je niets meer te verliezen hebt (en dus ook niets bént) weet je wat vrijheid is. Zolang je nog 'kiest' ben je juist onvrij.....
Janis Joplin heeft Jezus begrepen... ? :ugeek:
Vermoedelijk heeft ze die tekst zelf niet geschreven, maar de tekst bevat wel een onmetelijke waarheid.
Jezus had op het einde ook niks meer te verliezen, zelfs God had hem verlaten.
In feite was Jezus een enorme verliezer. Hetgeen ook de kern is van zijn leer in mijn optiek.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Willempie »

Mullog schreef: 10 jul 2022, 13:24
Kessel schreef: 10 jul 2022, 09:50

Ja dat is het. Ik ben bang ervan af te vallen. Ook al word je gelovig, je blijft toch je vleselijke verlangens houden. Ik ben bang dat ik mijn beheersing verlies en misschien ooit te ver ga. (Want ook bij God geldt dat zijn geduld niet eeuwig is) Op een keer raakt het op.
Ik lees hier op het forum vaak genoeg dat het geduld van God oneindig is. Dat je als zondaar altijd vergeving krijgt.

Ik ben ex-RKK en in de afscheidsbrief van de RKK staat dat ik geen recht meer heb op begraven worden in gewijde grond (niet relevant want ik wordt gecremeerd en de plaats waar ik uitgestrooid wil worden komt niet eens in de buurt van gewijde grond) en het sacrament van de ziekenzalving niet meer mag ontvangen en nog wat dingen die ik vergeten ben. Ik geloof daar niks van. Als mijn laatste uur geslagen is en ik laat een priester roepen om mezelf alsnog te bekeren dan zal er geen priester zijn die dat zal weigeren (denk ik, zoals ik ook denk dat het grootste probleem een logistiek probleem zal zijn, het vinden van een priester in de buurt). Als de RKK al zo acteert, wie is God dan om het anders te doen?

Maar misschien is jouw god niet zo geduldig. Niemand die het weet.
De RKK is God niet.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7697
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door Bonjour »

hopper schreef: 10 jul 2022, 13:08 ... Iemand zong ooit: "Freedom is just another word for nothin' left to lose". Die vrouw had Jezus begrepen.
Zij zong ook " Lord, won't you buy me a Mercedes-Benz." Ik hoop dat er een hemel is want ze is veel te jong overleden. Ik ben bang dat de drugs een grotere rol in haar leven speelden dan Jezus. Je kiest niet altijd wat er op je pad komt.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Redelijkheid

Bericht door hopper »

Bonjour schreef: 10 jul 2022, 14:47
hopper schreef: 10 jul 2022, 13:08 ... Iemand zong ooit: "Freedom is just another word for nothin' left to lose". Die vrouw had Jezus begrepen.
Zij zong ook " Lord, won't you buy me a Mercedes-Benz." Ik hoop dat er een hemel is want ze is veel te jong overleden. Ik ben bang dat de drugs een grotere rol in haar leven speelden dan Jezus. Je kiest niet altijd wat er op je pad komt.
Ze zit al bij de club van 27, dan heb je toch geen hemel meer nodig?

Daarnaast gaat de hemel niet bestaan omdat er jonge mensen dood gaan.