Single zijn als gelovige

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Jantine
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jun 2022, 17:54
Man/Vrouw: V

Single zijn als gelovige

Bericht door Jantine »

Tegenwoordig zijn steeds meer mensen ongehuwd.

"'Het is niet goed dat de mens alleen is'', dat staat in het boek Genesis.
Ik vraag mij af hoe ik dat moet opvatten in deze huidige tijden, dat het 'ongehuwd zijn' steeds normaler wordt.

De ongehuwde draagt zorg voor de dingen van de Heere, hoe hij de Heere zal behagen. (I Korintiërs 7, vers 32).
Hoe moet ik dit opvatten?
Heb je dan een speciale taak, of denkt ik dan te groots?
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Single zijn als gelovige

Bericht door Robert Frans »

Daar je als ongehuwde niet voor een gezin hoeft te zorgen, heb je volgens Paulus meer tijd voor gebed en bezinning. Ook kun je vandaag de dag als ongehuwde geroepen worden tot het priesterschap (als je man bent) of tot het religieuze leven in een klooster.
Maar ook zonder zo'n roeping kun je als ongehuwde een unieke, eigen bijdrage leveren aan kerk en samenleving, juist omdat je niet gebonden bent aan een partner of aan een gezin. Die vrijheid kun je dus gebruiken om je in het bijzonder toe te wijden aan gebed en aan goede werken, waar gezinnen vaak (veel) minder tijd voor hebben.
Het huwelijk is binnen het christendom dus geen plicht en is het ook nooit geweest. Er zijn verschillende manieren om vrucht te dragen, om nieuw leven voort te brengen, en het huwelijk is daar één van.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Single zijn als gelovige

Bericht door Snelheid »

Niets is mooier dan getrouwd te zijn met Onze Moeder de Heilige Kerk.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Single zijn als gelovige

Bericht door Bonjour »

Robert Frans schreef: 06 jul 2022, 11:00 Daar je als ongehuwde niet voor een gezin hoeft te zorgen
Ik ben ongehuwd, met gezin.
Het huwelijk is binnen het christendom dus geen plicht
Nee, dat kan niet anders. Anders is Jezus niet zonder zonden.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Single zijn als gelovige

Bericht door Robert Frans »

Bonjour schreef: 06 jul 2022, 12:09Ik ben ongehuwd, met gezin.
Fair enough. Ik ging echter uit van de situatie zoals de topicstarter die in normale omstandigheden voor zich zag, dus ofwel ongehuwd, ofwel getrouwd met gezin. Maar natuurlijk kan het gebeuren dat je om wat voor reden ook in je eentje een gezin moet onderhouden.
In dat geval zul je met dezelfde struggles te maken krijgen als met een twee-oudergezin en wellicht nog wel meer, omdat je immers alles alleen moet regelen.
Nee, dat kan niet anders. Anders is Jezus niet zonder zonden.
Natuurlijk kan het wel anders. Jezus had eenvoudig het huwelijk verplicht kunnen stellen en ook zelf kunnen trouwen. Maar beiden heeft Hij dus niet gedaan.
Misschien ook wel als antwoord op de ook in deze tijd nog altijd sluimerende verwachting dat je als single ooit toch een relatie zal willen of zal trouwen. Alsof je als single geen volwaardig, gelukkig bestaan kan opbouwen.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Single zijn als gelovige

Bericht door Snelheid »

Er wordt hier een probleem gemaakt wat er niet is.De een gaat trouwen heeft er spijt van als haren op zijn/haar hoofd; er zijn er die trouwen naar te vredenheid er zijn er die nooit trouwen geen behoefte aan en nooit iemand tegen gekomen die echt de moeite waard is,het is van alle tijden en nu is de keuze een totaliteit die men kan maken.

Hen die geroepen zijn tot de Kerk hebben de vreugde van de eeuwige bestemming in tijd en eeuwigheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Barnabas
Berichten: 1654
Lid geworden op: 16 dec 2020, 14:12
Man/Vrouw: M

Re: Single zijn als gelovige

Bericht door Barnabas »

Jantine schreef: 05 jul 2022, 21:13 Tegenwoordig zijn steeds meer mensen ongehuwd.

"'Het is niet goed dat de mens alleen is'', dat staat in het boek Genesis.
Ik vraag mij af hoe ik dat moet opvatten in deze huidige tijden, dat het 'ongehuwd zijn' steeds normaler wordt.

De ongehuwde draagt zorg voor de dingen van de Heere, hoe hij de Heere zal behagen. (I Korintiërs 7, vers 32).
Hoe moet ik dit opvatten?
Heb je dan een speciale taak, of denkt ik dan te groots?
De ongehuwde die zorg draagt voor de dingen van de Heere betreft iemand die de Heere kent en ongehuwd blijft opdat hij (of zij) al zijn tijd aan de Heere kan toewijden. Paulus was zo'n persoon. Hij was ijverig voor de Heer en bracht op vele plaatsen het evangelie. Ik ken ook een vrouw die zich heeft toegewijd aan het verzorgen van gehandicaten in een vreemd land. Dat doet zij voor de Heer. Omdat zij ongehuwd is kan zij al haar tijd daaraan geven. Dat is de bedoeling.
Maar dat ongehuwd zijn normaal wordt in deze tijd is mede door de afval van God. Dat is geen goede reden om ongehuwd te blijven. Emancipatie geeft dat vrouwen relaties utistellen en carriërrie verkiezen boven een gezond huwelijk. Rolpatronen worden omgedraaid waardoor relaties niet aantrekkelijk zijn.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Single zijn als gelovige

Bericht door Snelheid »

Barnabas schreef: ...
Maar dat ongehuwd zijn normaal wordt in deze tijd is mede door de afval van God. Dat is geen goede reden om ongehuwd te blijven.
...
Flauwe kul natuurlijk vroeger trouwde men om dat het niet anders kon zeer zeker voor de vrouw en als ze dat echt niet wilde en ze ook geen kloosterlinge wilde worden werd ze Begijn.

Nu is het zo dat mensen niet trouwen dat ze daar een boel ellende van gezien hebben en denken laat maar liever gelukkig alleen dan ongelukkig met zijn twee.

Trouwen is alleen geoorloofd als je de juiste gevonden heb met zielsverwantschap ander gewoon alleen blijven verre weg het allerbeste.
VERITAS VOS LIBERABIT.