Wat is belangrijk?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Wat is belangrijk?

Bericht door Leon »

Als gelovige vind je misschien andere dingen belangrijk dan als ongelovige.

1) De wereld verzaken
2) De goddelijke wetten volgen
3) Jouw persoonlijk lot ondergeschikt achten aan het lot van anderen
4) Leven in genade

Voor een ongelovig geldt misschien meer zoiets als

A) Geluk, gezondheid en welvaart
B) Persoonlijk aanzien
C) Zelfcontrole
D) Onafhankelijk leven

Aangezien in me bezighoud met de filosofie van Immanuel Kant wil ik zijn denkbeelden toetsen aan hoe gelovig of ongelovig ze zijn.

a) De empirische wereld is gedetermineerd/gepredestineerd, de wil op die wereld gericht is heteronoom en willekeurig, willekeur moet je zien te voorkomen
b) De mens moet streven naar autonomie, zelf-wetgeving, maar dit kan alleen hetzelfde betekenen als de morele wet volgen, en die komt van God
c) De morele wet zegt dat je anderen als doel moet zien/behandelen, niet als middel, dit betekent dus dat je jezelf het lot van anderen aantrekt
d) Bij het oordelen richt je je op noodzakelijk welbehagen, a priori doelmatig gericht op de morele wet

Het lijkt dat alleen bij Kant geen duidelijk “leven in genade” een plaats heeft, maar verder zijn denken dat van een gelovige is.

Ik vraag me echter af of “leven in genade” niet het belangrijkste aspect is van gelovig zijn.
[uit principe ben ik voor principes]
Snelheid
Berichten: 10793
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Snelheid »

Belangrijk is als gelovige een strijdbaar vrij mens te zijn met zicht op het Eeuwig Vaderland en alles zal je toegeworpen worden wat je nodig heeft,dus gewoon een Militia Christi zijn.

En wat belangrijk is hier op aarde zelf de regie in handen houden,zo moeilijk is het allemaal niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Leon »

Snelheid schreef: 31 jul 2022, 19:13 Belangrijk is als gelovige een strijdbaar vrij mens te zijn met zicht op het Eeuwig Vaderland en alles zal je toegeworpen worden wat je nodig heeft,dus gewoon een Militia Christi zijn.

En wat belangrijk is hier op aarde zelf de regie in handen houden,zo moeilijk is het allemaal niet.
Ik denk dat ik je begrijp, en dan zie ik geen tegenspraak met bijvoorbeeld “leven in genade”.
[uit principe ben ik voor principes]
Mullog
Berichten: 3842
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 31 jul 2022, 19:09 Als gelovige vind je misschien andere dingen belangrijk dan als ongelovige.
...
Voor een ongelovig geldt misschien meer zoiets als
...
Ik zou graag willen weten waar je de lijstjes vandaan hebt. Ik heb de indruk dat je ze zelf bedacht hebt.

Er zijn onderzoeken geweest naar wat je vraagt, bijvoorbeeld Atheïsten beschikken net zo goed als gelovigen over een moreel kompas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 31 jul 2022, 20:15
Leon schreef: 31 jul 2022, 19:09 Als gelovige vind je misschien andere dingen belangrijk dan als ongelovige.
...
Voor een ongelovig geldt misschien meer zoiets als
...
Ik zou graag willen weten waar je de lijstjes vandaan hebt. Ik heb de indruk dat je ze zelf bedacht hebt.

Er zijn onderzoeken geweest naar wat je vraagt, bijvoorbeeld Atheïsten beschikken net zo goed als gelovigen over een moreel kompas
Ik heb de punten zelf bedacht. Is iets uit ervaring. Ik heb het nu niet speciaal over een moreel kompas.

Heb je moeite met 2 vergeleken met B?
[uit principe ben ik voor principes]
Mullog
Berichten: 3842
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Mullog »

Leon schreef: 31 jul 2022, 20:26
Mullog schreef: 31 jul 2022, 20:15
Ik zou graag willen weten waar je de lijstjes vandaan hebt. Ik heb de indruk dat je ze zelf bedacht hebt.

Er zijn onderzoeken geweest naar wat je vraagt, bijvoorbeeld Atheïsten beschikken net zo goed als gelovigen over een moreel kompas
Ik heb de punten zelf bedacht. Is iets uit ervaring. Ik heb het nu niet speciaal over een moreel kompas.

Heb je moeite met 2 vergeleken met B?
Ik heb nergens moeite mee ;) . Als atheïst zou het echter raar zijn als ik zou zeggen dat de morele wet van God afkomstig is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door hopper »

Leon schreef: 31 jul 2022, 19:09 Als gelovige vind je misschien andere dingen belangrijk dan als ongelovige.

1) De wereld verzaken
2) De goddelijke wetten volgen
3) Jouw persoonlijk lot ondergeschikt achten aan het lot van anderen
4) Leven in genade

Voor een ongelovig geldt misschien meer zoiets als

A) Geluk, gezondheid en welvaart
B) Persoonlijk aanzien
C) Zelfcontrole
D) Onafhankelijk leven

Ik ben altijd ongelovig geweest , maar mijn weg is die van de wereld verzaken geweest en mijn persoonlijk lot ondergeschikt achten.

Goddelijke wetten heb ik nooit aan gedaan, dan blijf je maar in de denkbeelden hangen. Zelfcontrole is altijd uit den boze geweest voor mij, het is juist het zelf wat controle wenst. Persoonlijk aanzien heeft me nooit kunnen schelen, net zoals het me niet kan schelen wat jullie van me vinden. Het oordeel van 'de ander' komt toch wel op me neer. Het is zaak ieder oordeel (over mij) bij een ander te laten.
Snelheid
Berichten: 10793
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: 31 jul 2022, 20:39
Leon schreef: 31 jul 2022, 20:26

Ik heb de punten zelf bedacht. Is iets uit ervaring. Ik heb het nu niet speciaal over een moreel kompas.

Heb je moeite met 2 vergeleken met B?
Ik heb nergens moeite mee ;) . Als atheïst zou het echter raar zijn als ik zou zeggen dat de morele wet van God afkomstig is.
Moreel kompas van atheisten nou,hadden deze atheisten die stuk voor stuk massamoordenaars zijn Hitler,Stalin,Pol-Pot,Mao, Oom Ho, en nog wat van die fijne jongens met moreel kompas ze waren de grootst masse moordenaars uit de geschiedenis,kan dat nou niet zo zeer moreel kompas noemen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door hopper »

Leon schreef: 31 jul 2022, 19:09

a) De empirische wereld is gedetermineerd/gepredestineerd, de wil op die wereld gericht is heteronoom en willekeurig, willekeur moet je zien te voorkomen
b) De mens moet streven naar autonomie, zelf-wetgeving, maar dit kan alleen hetzelfde betekenen als de morele wet volgen, en die komt van God
c) De morele wet zegt dat je anderen als doel moet zien/behandelen, niet als middel, dit betekent dus dat je jezelf het lot van anderen aantrekt
d) Bij het oordelen richt je je op noodzakelijk welbehagen, a priori doelmatig gericht op de morele wet

Het lijkt dat alleen bij Kant geen duidelijk “leven in genade” een plaats heeft, maar verder zijn denken dat van een gelovige is.

Ik vraag me echter af of “leven in genade” niet het belangrijkste aspect is van gelovig zijn.
a) De empirische wereld is noch gedetermineerd noch gepredestineerd. De empirische wereld beantwoord wel aan universele wetten.
b) Moraliteit ligt in de mens zelve, maar je kunt er niet naar streven. Streven is een bedacht streven en het denken geeft geen antwoorden op moraliteit.
c) Anderen zijn doel noch middel. En ook al geen eigendom.
d) Huh?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door hopper »

Ik zie al weer een wedstrijdje misdadigheid het topic verzieken. Wie was er misdadiger? De christelijke RKK of de atheïstische dictators?
Ik hou het op een gelijk spel. Vergelijken laat ik wel aan de zelfzuchtigen over......
Snelheid
Berichten: 10793
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 31 jul 2022, 20:26
Mullog schreef: 31 jul 2022, 20:15
Ik zou graag willen weten waar je de lijstjes vandaan hebt. Ik heb de indruk dat je ze zelf bedacht hebt.

Er zijn onderzoeken geweest naar wat je vraagt, bijvoorbeeld Atheïsten beschikken net zo goed als gelovigen over een moreel kompas
Ik heb de punten zelf bedacht. Is iets uit ervaring. Ik heb het nu niet speciaal over een moreel kompas.

Heb je moeite met 2 vergeleken met B?
Of je de punten zelf bedacht heeft of niet,het zijn geen slechte punten en tevens wel goede discussie punten.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog
Berichten: 3842
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: 31 jul 2022, 21:19
Mullog schreef: 31 jul 2022, 20:39
Ik heb nergens moeite mee ;) . Als atheïst zou het echter raar zijn als ik zou zeggen dat de morele wet van God afkomstig is.
Moreel kompas van atheisten nou,hadden deze atheisten die stuk voor stuk massamoordenaars zijn Hitler,Stalin,Pol-Pot,Mao, Oom Ho, en nog wat van die fijne jongens met moreel kompas ze waren de grootst masse moordenaars uit de geschiedenis,kan dat nou niet zo zeer moreel kompas noemen.
Ach heden, krijgen we dat rijtje weer. Ik leg me neer bij de morele superioriteit van de gelovigen (sarcastisch en cynisch bedoeld :!: :!: :!: ).

Als de discussie op deze manier gevoerd wordt komen we nergens. De dood in de pot.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Leon »

hopper schreef: 31 jul 2022, 21:21
a) De empirische wereld is noch gedetermineerd noch gepredestineerd. De empirische wereld beantwoord wel aan universele wetten.
b) Moraliteit ligt in de mens zelve, maar je kunt er niet naar streven. Streven is een bedacht streven en het denken geeft geen antwoorden op moraliteit.
c) Anderen zijn doel noch middel. En ook al geen eigendom.
d) Huh?
Ad a) universele wetten waarbij het resultaat niet vastligt, leg eens uit?
Ad b) het lichaam brengt iets van moraliteit mee (onschendbaarheid bijvoorbeeld) maar om eea in groter verband te kunnen toetsen heb je toch iets van een rationele moraal nodig?
Ad c) war zijn ze dan wel?
Ad d) ja daar kwam ik zelf niet helemaal uit, noodzakelijk welbehagen is wel een soort leven in genade als jou dat wat zegt…
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Leon »

Mullog schreef: 31 jul 2022, 20:39
Leon schreef: 31 jul 2022, 20:26

Ik heb de punten zelf bedacht. Is iets uit ervaring. Ik heb het nu niet speciaal over een moreel kompas.

Heb je moeite met 2 vergeleken met B?
Ik heb nergens moeite mee ;) . Als atheïst zou het echter raar zijn als ik zou zeggen dat de morele wet van God afkomstig is.
Bij Kant zien we God als regulatief idee. Voor de morele rede. Ik weet niet wat voor regulatief idee atheisten hebben. Waardigheid?
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Leon »

Misschien is veel belangrijker;

Hoe lossen we de honger op in de wereld?

Of

Hoe krijgen we iedereen op een acceptabel welvaartsniveau?

Of

Hoe worden zoveel mogelijk mensen gelukkig?
[uit principe ben ik voor principes]
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Bonjour »

Door minder mensen te maken.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Bonjour »

Leon schreef: 31 jul 2022, 21:39 Ik weet niet wat voor regulatief idee atheisten hebben. Waardigheid?
Zit nu in Frankrijk, dus ik zou zeggen: Vrijheid, gelijkheid, broederschap
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door J-W »

hopper schreef: 31 jul 2022, 21:16 ........... Persoonlijk aanzien heeft me nooit kunnen schelen, net zoals het me niet kan schelen wat jullie van me vinden......
Is dat zo?
Snelheid
Berichten: 10793
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Snelheid »

J-W schreef: 31 jul 2022, 22:22
hopper schreef: 31 jul 2022, 21:16 ........... Persoonlijk aanzien heeft me nooit kunnen schelen, net zoals het me niet kan schelen wat jullie van me vinden......
Is dat zo?
:D tja...............
VERITAS VOS LIBERABIT.
Snelheid
Berichten: 10793
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Snelheid »

Bonjour schreef: 31 jul 2022, 22:01 Door minder mensen te maken.
Ga er maar aan staan,het is al te laat,in die zin als de groei van mensen zo door gaat krijgt men toch voedselschaarste daar uit vloeiend oorlogen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door J-W »

Minder kinderen betekent minder arbeidskrachten, lagere produktie, lager AOW. Willen we dat?
Een andere oplossing is het probleem van de andere kant te benaderen nl. minder oud willen worden.
Beiden zijn voor meesten geen optie zodat de ongelijkheid op deze aarde altijd wel zal blijven bestaan zo niet erger zal worden.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door hopper »

Leon schreef: 31 jul 2022, 21:37
hopper schreef: 31 jul 2022, 21:21
a) De empirische wereld is noch gedetermineerd noch gepredestineerd. De empirische wereld beantwoord wel aan universele wetten.
b) Moraliteit ligt in de mens zelve, maar je kunt er niet naar streven. Streven is een bedacht streven en het denken geeft geen antwoorden op moraliteit.
c) Anderen zijn doel noch middel. En ook al geen eigendom.
d) Huh?
Ad a) universele wetten waarbij het resultaat niet vastligt, leg eens uit?
Ad b) het lichaam brengt iets van moraliteit mee (onschendbaarheid bijvoorbeeld) maar om eea in groter verband te kunnen toetsen heb je toch iets van een rationele moraal nodig?
Ad c) war zijn ze dan wel?
Ad d) ja daar kwam ik zelf niet helemaal uit, noodzakelijk welbehagen is wel een soort leven in genade als jou dat wat zegt…
a) De empirische wereld wordt bepaald door een aantal wetmatigheden welke ontdekt worden als je de wereld verzaakt. (Wat in theoretische zin gelovigen doen volgens jou, maar wat ik in de praktijk niet kan bemerken). Oorzaak en gevolg, polariteiten/relativiteit, ritme, overeenstemming bijvoorbeeld. (Een onderwerp apart)
b) Het hart is bedekt en als het denken in die toestand moraal gaat bedenken dan komt er niks van terecht. Hart, hoofd en handelen vormen een drie-eenheid welke op elkaar afgestemd moet zijn.
c) De ander wordt Ander in mijn aangezicht. In het de ander 'anders' laten zijn ligt ons geluk. Door niet het brandpunt (gerichtheid ) van het bewustzijn op mijzelf te richten, maar op de 'ander' verwezenlijk ik mijzelf. Geheel conform de leringen van Jezus. In die verwezenlijking leer ik mijn eigen wezen kennen en zijn.
d) Nee, niet echt.
Snelheid
Berichten: 10793
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Snelheid »

J-W schreef: 31 jul 2022, 22:36 Minder kinderen betekent minder arbeidskrachten, lagere produktie, lager AOW. Willen we dat?
Een andere oplossing is het probleem van de andere kant te benaderen nl. minder oud willen worden.
Beiden zijn voor meesten geen optie zodat de ongelijkheid op deze aarde altijd wel zal blijven bestaan zo niet erger zal worden.
Hoe de mensen het nu hebben is natuurlijk zwaar voor gevochten .goede gezondheidszorg,goede werkomstandigheden,welvaart in de zin van goed wonen vrije tijd ,goed voedsel, een goede rechtstaat(die zogenaamde rechtstaat laat maar want dat is niet zo) en dan heb je nog meer zaken die mensen verworven hebben,men gaat daar geen afstand van doen,geef ze is ongelijk.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Leon »

Bonjour schreef: 31 jul 2022, 22:01 Door minder mensen te maken.
Onoplosbaar dus?
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is belangrijk?

Bericht door Leon »

Bonjour schreef: 31 jul 2022, 22:03
Leon schreef: 31 jul 2022, 21:39 Ik weet niet wat voor regulatief idee atheisten hebben. Waardigheid?
Zit nu in Frankrijk, dus ik zou zeggen: Vrijheid, gelijkheid, broederschap
Is dat voor jou synoniem met “moraal” ?
[uit principe ben ik voor principes]