Het ervaren van mensen die overleden zijn

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door Zolderworm »

Ik denk dat dit voor velen hier interessant is. Het is een rapport naar aanleiding van een grote enquête over het ervaren van mensen die overleden zijn..

https://www.adcrp.org/_files/ugd/625c5c ... BZZpfNALp0
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door Dat_beloof_ik »

Aan het begin van het artikel staat:
Een spontane en directe postmortale communicatie doet zich voor wanneer een persoon onverwacht een overledene waarneemt door middel van een verscheidenheid aan zintuiglijke waarnemingen, d.w.z. door zicht, gehoor, reuk of aanraking.
Meestal voelen personen die een PMC hebben (ervaarders genoemd) de aanwezigheid van de overledene of ervaren een contact of een communicatie tijdens het slapen of bij het in slaap vallen of wakker worden. De ervaring wordt geïnterpreteerd als een indicatie van het voortbestaan van een aspect van die persoon.
Kortom: we hebben het in plat-Nederlands over dromen. Dat noemt men dan hier alleen anders: ‘een contact of communicatie ervaren tijdens het slapen'.

Even later wordt geschreven:
Ondanks het wijdverbreid voorkomen zijn PMC’s paradoxaal weinig onderzocht en zijn ze afwezig in de media en publieke discussies. Daardoor hebben ervaarders gewoonlijk geen referentiekader om deze ervaring te begrijpen, te integreren en er ten volle van te profiteren, wat niet lijkt te stroken met de gangbare opvattingen van de realiteit.
Wel, dat laatste klopt, want we hebben het over dromen en DUS niet over realiteit. Daarom strookt het ook niet met opvattingen daarover.
Wat NIET klopt is dat dromen (want daar hebben we het over) weinig onderzocht en afwezig in de media zijn.
Het tegendeel is waar.
Het is een beetje vreemd dat de de onderzoekers dromen een andere naam geven en dan doen alsof het iets nieuws is.

De vraag of het een objectief onderzoek is, volgens de gangbare gebruiken daarbij, wordt ook al snel beantwoord, want dit blijkt dus niet zo te zijn:
De vragenlijst werd aangeboden op een beveiligd online platform in het Engels, Frans en Spaans. De link werd verstuurd naar geïnteresseerden (doelgerichte steekproef) en werd geadverteerd op een website gewijd aan dit soort ervaringen.
Deze werkwijze dus: als je vraag ‘bestaan gestreepte olifanten’ stelt op de site ‘ik-zag-een-gestreepte-olifant.com’, dan kom je tot de conclusie dat gestreepte olifanten bestaan.
Maar dan ben je niet objectief bezig. En iets zegt mij dat deze onderzoekers tóch serieus willen worden genomen.
Ik doe dat niet, en ben hier maar gestopt met stuk lezen. Wel amusant, zo’n kijkje in de wereld van wappies, maar niet meer dan dat.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door Messenger »

Zolderworm schreef: 03 aug 2022, 10:56 Ik denk dat dit voor velen hier interessant is. Het is een rapport naar aanleiding van een grote enquête over het ervaren van mensen die overleden zijn..

https://www.adcrp.org/_files/ugd/625c5c ... BZZpfNALp0
Ik vind het altijd interessant dit soort dingen.

Mijn ex-schoonmoeder zag regelmatig een manspersoon in wit die op haar bed zat en haar hand vastpakte. Ze vond het vervelend en kende die man niet.

Een vriend, atheïst, zag iemand achter hem wegschieten toen hij in de badkamerspiegel keek. Ook had hij een ervaring dat een lamp vanzelf uit-aan-uit-aan ging toen hij met zijn vriendin een zwangerschapstest bekeek. Maar hij is nog altijd atheïst, ook al kan hij die gebeurtenissen niet verklaren.

Zelf ben ik eens vastgegrepen toen ik in slaap probeerde te komen. Even schrok ik, waarna dat contact weg was, maar vond het niet bedreigend.

Ik heb, liggend in bed, vaak het idee dat er meer energie is in de slaapkamer dan van mezelf. Het kan misschien dat er entiteiten in mijn slaapkamer lopen (de vloer kraakt dan of het lijkt alsof ik word gadegeslagen) maar ik draai me dan om en val daarna gewoon in slaap.

Met mijn spiritualiteit geloof ik niet in klopgeesten die levenden willen zieken of angst aanjagen. Volgens mij heb je geen behoefte om levenden te stalken als je eenmaal gestorven bent, omdat je andere dingen gaat doen die veel interessanter zijn dan spookje spelen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20470
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door peda »

Wanneer de persoonlijke overtuiging is dat dood= dood dan heb je een andere verklaring voor "' het ervaren van mensen die overleden zijn "" als wanneer je gelooft dat biologische dood= niet spirituele dood. De basis overtuiging bepaalt de inhoud van het persoonlijk vervolgtraject, maar in het metafysische domein is er vervolgens ook geen sprake van koekoek-eenzang rond het ervaren van gestorvenen. De bekende spirituele bonte stoet.
De bonte stoet levert in mijn optiek wel meer kleur als "' er is niets na de dood "'.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef: 03 aug 2022, 13:59
Zolderworm schreef: 03 aug 2022, 10:56 Ik denk dat dit voor velen hier interessant is. Het is een rapport naar aanleiding van een grote enquête over het ervaren van mensen die overleden zijn..

https://www.adcrp.org/_files/ugd/625c5c ... BZZpfNALp0
Ik vind het altijd interessant dit soort dingen.

Mijn ex-schoonmoeder zag regelmatig een manspersoon in wit die op haar bed zat en haar hand vastpakte. Ze vond het vervelend en kende die man niet.

Een vriend, atheïst, zag iemand achter hem wegschieten toen hij in de badkamerspiegel keek. Ook had hij een ervaring dat een lamp vanzelf uit-aan-uit-aan ging toen hij met zijn vriendin een zwangerschapstest bekeek. Maar hij is nog altijd atheïst, ook al kan hij die gebeurtenissen niet verklaren.

Zelf ben ik eens vastgegrepen toen ik in slaap probeerde te komen. Even schrok ik, waarna dat contact weg was, maar vond het niet bedreigend.

Ik heb, liggend in bed, vaak het idee dat er meer energie is in de slaapkamer dan van mezelf. Het kan misschien dat er entiteiten in mijn slaapkamer lopen (de vloer kraakt dan of het lijkt alsof ik word gadegeslagen) maar ik draai me dan om en val daarna gewoon in slaap.

Met mijn spiritualiteit geloof ik niet in klopgeesten die levenden willen zieken of angst aanjagen. Volgens mij heb je geen behoefte om levenden te stalken als je eenmaal gestorven bent, omdat je andere dingen gaat doen die veel interessanter zijn dan spookje spelen.
Het optreden van een klopgeest heb ik zelf een keer meegemaakt. Mijn zus was het middel waardoor de klopgeest zich kon openbaren. Zij had bij haar thuis in die tijd vaak klopgeesten.
Mijn zus ging op het bed bij ons op zolder een dutje doen. Op een gegeven moment riep zij ons, omdat er een klopgeest was. Het was in de tijd dat je nog een po onder het bed had staan. En iets klopte heel snel tegen die po.

Ik heb ook iemand gekend die een huis in Engeland had gehuurd. Hij had daar elke nacht een klopgeest. Totdat hij de geest voorstelde hem of haar op een bepaald tijdstip op een bepaalde plek te ontmoeten. Bij een standbeeld langs de boulevard.
Toen hij daar naartoe liep zag hij een vrouw en een kind staan in kledij van een eeuw terug. Het was een snikhete dag, maar zij droegen dikke zwarte kleding. Hij was te verbaasd om iets te kunnen zeggen. Na een tijdje verdwenen ze weer.
Daarna had hij geen klopgeest meer in het huis.

Vraag me niet waarom een klopgeest klopt. Het is misschien de enige manier waarop ze aandacht kunnen krijgen. En daar hebben ze blijkbaar behoefte aan. Ik neem aan dat het om aardgebonden geesten gaat, die de weg naar het hiernamaals nog niet gevonden hebben.

Mijn oma verscheen drie dagen na haar dood bij mijn tante. Het was toen al donker. En ze had de gordijnen dicht.
Op een bepaald moment begonnen haar honden tegen het gordijn te blaffen. Zij schoof het gordijn open. En aan de andere kant stond er een witte gedaante. Naar wij vermoeden mijn oma. Ze zag er een stuk jonger uit dan ten tijde van haar overlijden, drie dagen daarvoor.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 03 aug 2022, 14:22 Wanneer de persoonlijke overtuiging is dat dood= dood dan heb je een andere verklaring voor "' het ervaren van mensen die overleden zijn "" als wanneer je gelooft dat biologische dood= niet spirituele dood. De basis overtuiging bepaalt de inhoud van het persoonlijk vervolgtraject, maar in het metafysische domein is er vervolgens ook geen sprake van koekoek-eenzang rond het ervaren van gestorvenen. De bekende spirituele bonte stoet.
De bonte stoet levert in mijn optiek wel meer kleur als "' er is niets na de dood "'.
Er zijn mensen die als groep overleden mensen hebben gezien. En ook veel atheïsten gaven in het onderzoek aan overledenen te hebben gezien. Zij waren voor die ervaring niet ervan overtuigd dat er een leven na de dood is.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door hopper »

peda schreef: 03 aug 2022, 14:22 Wanneer de persoonlijke overtuiging is dat dood= dood dan heb je een andere verklaring voor "' het ervaren van mensen die overleden zijn "" als wanneer je gelooft dat biologische dood= niet spirituele dood. De basis overtuiging bepaalt de inhoud van het persoonlijk vervolgtraject, maar in het metafysische domein is er vervolgens ook geen sprake van koekoek-eenzang rond het ervaren van gestorvenen. De bekende spirituele bonte stoet.
De bonte stoet levert in mijn optiek wel meer kleur als "' er is niets na de dood "'.
Binnen het wordende (de bonte stoet) is mss van alles mogelijk. Over kleur kunnen we het hebben en bekvechten. Over 'er is niets na de dood' zijn we snel uitgesproken.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Het ervaren van mensen die overleden

Bericht door Yours »

hopper schreef: 03 aug 2022, 17:11
peda schreef: 03 aug 2022, 14:22 Wanneer de persoonlijke overtuiging is dat dood= dood dan heb je een andere verklaring voor "' het ervaren van mensen die overleden zijn "" als wanneer je gelooft dat biologische dood= niet spirituele dood. De basis overtuiging bepaalt de inhoud van het persoonlijk vervolgtraject, maar in het metafysische domein is er vervolgens ook geen sprake van koekoek-eenzang rond het ervaren van gestorvenen. De bekende spirituele bonte stoet.
De bonte stoet levert in mijn optiek wel meer kleur als "' er is niets na de dood "'.
Binnen het wordende (de bonte stoet) is mss van alles mogelijk. Over kleur kunnen we het hebben en bekvechten. Over 'er is niets na de dood' zijn we snel uitgesproken.

Binnen het ‘Zijn’ van de non-dualiteit is het maar een saaie boel, want daar is geen ‘na de dood’. ;)
Binnen het ‘wordende’ van de dualiteit valt in die kleurige bloementuin zeker het een en ander te beleven.
Het is echter verstandig om daar niets over te delen, want voordat je het weet wordt je hier een ‘wappie’ genoemd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden

Bericht door Zolderworm »

Yours schreef: 03 aug 2022, 18:07
hopper schreef: 03 aug 2022, 17:11

Binnen het wordende (de bonte stoet) is mss van alles mogelijk. Over kleur kunnen we het hebben en bekvechten. Over 'er is niets na de dood' zijn we snel uitgesproken.

Binnen het ‘Zijn’ van de non-dualiteit is het maar een saaie boel, want daar is geen ‘na de dood’. ;)
Binnen het ‘wordende’ van de dualiteit valt in die kleurige bloementuin zeker het een en ander te beleven.
Het is echter verstandig om daar niets over te delen, want voordat je het weet wordt je hier een ‘wappie’ genoemd.
Ja, vooral met zoveel "freethinkers" in de gelederen. Tussen aanhalingstekens dan.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door Snelheid »

Waar deze draad over gaat is het zo....................sluit niets uit.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden

Bericht door Dat_beloof_ik »

Yours schreef: 03 aug 2022, 18:07
hopper schreef: 03 aug 2022, 17:11

Binnen het wordende (de bonte stoet) is mss van alles mogelijk. Over kleur kunnen we het hebben en bekvechten. Over 'er is niets na de dood' zijn we snel uitgesproken.

Binnen het ‘Zijn’ van de non-dualiteit is het maar een saaie boel, want daar is geen ‘na de dood’. ;)
Binnen het ‘wordende’ van de dualiteit valt in die kleurige bloementuin zeker het een en ander te beleven.
Het is echter verstandig om daar niets over te delen, want voordat je het weet wordt je hier een ‘wappie’ genoemd.
De schrijvers van het stuk heb ik wappie genoemd omdat ze zaken verdraaien, verkeerd voorstellen en doen alsof ze heel wetenschappelijk bezig zijn over iets doodsimpels.
Mensen die geloven in iets na de dood zijn niet per definitie wappies.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden

Bericht door Zolderworm »

Dat_beloof_ik schreef: 03 aug 2022, 18:57
Yours schreef: 03 aug 2022, 18:07


Binnen het ‘Zijn’ van de non-dualiteit is het maar een saaie boel, want daar is geen ‘na de dood’. ;)
Binnen het ‘wordende’ van de dualiteit valt in die kleurige bloementuin zeker het een en ander te beleven.
Het is echter verstandig om daar niets over te delen, want voordat je het weet wordt je hier een ‘wappie’ genoemd.
De schrijvers van het stuk heb ik wappie genoemd omdat ze zaken verdraaien, verkeerd voorstellen en doen alsof ze heel wetenschappelijk bezig zijn over iets doodsimpels.
Mensen die geloven in iets na de dood zijn niet per definitie wappies.
Volgens mij is het alleen het resultaat van een enquête.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden

Bericht door hopper »

Yours schreef: 03 aug 2022, 18:07
hopper schreef: 03 aug 2022, 17:11

Binnen het wordende (de bonte stoet) is mss van alles mogelijk. Over kleur kunnen we het hebben en bekvechten. Over 'er is niets na de dood' zijn we snel uitgesproken.

Binnen het ‘Zijn’ van de non-dualiteit is het maar een saaie boel, want daar is geen ‘na de dood’. ;)
Binnen het ‘wordende’ van de dualiteit valt in die kleurige bloementuin zeker het een en ander te beleven.
Het is echter verstandig om daar niets over te delen, want voordat je het weet wordt je hier een ‘wappie’ genoemd.
Het valt niet uit te sluiten dat als iemand 'wordend' sterft er wel een 'na de dood' is.
Ik heb daar ooit eens een draadje over geopend. Maar het betreft mijnerzijds dan wel speculatie.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden

Bericht door Dat_beloof_ik »

Zolderworm schreef: 03 aug 2022, 19:20
Dat_beloof_ik schreef: 03 aug 2022, 18:57

De schrijvers van het stuk heb ik wappie genoemd omdat ze zaken verdraaien, verkeerd voorstellen en doen alsof ze heel wetenschappelijk bezig zijn over iets doodsimpels.
Mensen die geloven in iets na de dood zijn niet per definitie wappies.
Volgens mij is het alleen het resultaat van een enquête.
Dat zou het zijn geweest als het een onderzoek was onder alle Nederlanders. Maar men is het onderzoek begonnen op een site die speciaal hierover gaat. Ja, dan wordt je alleen maar bevestigd over je vragen.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2470
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door Tiberius Claudius »

Ik heb het eens door gelezen er vielen me wat zaken op.

1. Niet overal telt de boel op tot 100% beetje slordig dus.
2. Men maakt nergens een vergelijk met de totale populatie.
3. Het bijzonder hoge percentage van mensen dier er all in geloofden voordat ze de ervaring zouden hebben gehad.
4. Er deden veel meer vrouwen mee dan mannen.

Als de Nederlandse tekst een 1 op 1 vertaling is van het originele rapport (wat ik betwijfel) dan zou ik het afkeuren om statistische redenen.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden

Bericht door Zolderworm »

Dat_beloof_ik schreef: 03 aug 2022, 23:14
Zolderworm schreef: 03 aug 2022, 19:20
Volgens mij is het alleen het resultaat van een enquête.
Dat zou het zijn geweest als het een onderzoek was onder alle Nederlanders. Maar men is het onderzoek begonnen op een site die speciaal hierover gaat. Ja, dan wordt je alleen maar bevestigd over je vragen.
Het enige manco is natuurlijk dat mensen kunnen besluiten eraan mee te doen. Je krijgt dan uiteraard alleen maar mensen die zoiets ervaren hebben. Het is dan ook een onderzoek onder mensen die zo'n ervaring hebben gehad. En niet een algemeen onderzoek onder de Nederlandse bevolking. In die zin is het inderdaad niet wetenschappelijk. Maar het gaat om de verschillende ervaringen van mensen die het hebben meegemaakt. Een algemeen onderzoek onder de Nederlandse bevolking was niet de intentie. Maar de Nederlandse of Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift zal dit artikel zeker niet halen. Ik plaatste het alleen maar omdat het voor sommigen interessant is. Niet om met een wetenschappelijke claim te komen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door Zolderworm »

Tiberius Claudius schreef: 04 aug 2022, 09:10 Ik heb het eens door gelezen er vielen me wat zaken op.

1. Niet overal telt de boel op tot 100% beetje slordig dus.
2. Men maakt nergens een vergelijk met de totale populatie.
3. Het bijzonder hoge percentage van mensen dier er all in geloofden voordat ze de ervaring zouden hebben gehad.
4. Er deden veel meer vrouwen mee dan mannen.

Als de Nederlandse tekst een 1 op 1 vertaling is van het originele rapport (wat ik betwijfel) dan zou ik het afkeuren om statistische redenen.
Ik ook.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20470
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door peda »

In de metafysica zijn er stromingen die er van overtuigd zijn dat de menselijke persoonlijkheid bij de biologische dood niet verloren gaat, maar "' ergens "' voortleeft en wel op een wijze die het voor overledenen mogelijk maakt om contact te leggen met biologisch nog levende aardelingen. Uiteraard vinden anderen zo'n contact vanuit een andere wereld weer onzin en bestrijden dan dat het om reëel contact gaat. Zoals God in de theologie contact kan leggen met schepselen en zoals in de mystiek wordt beschreven, aardbewoners contact kunnen maken met het ENE , met God, met het Kosmisch Bewustzijn of hoe het Ultieme ook genoemd moge worden, zo beschrijft de metafysica ook het contact met heel gewone overledenen ( bijvoorbeeld in de theosofie ). Dat in de metafysica over de juistheid van de beschreven ervaringen geen koekoek-eenzang bestaat, is duidelijk. Veel verschillende inzichten, dat is zeker.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door hopper »

Hamme schreef: 05 aug 2022, 16:27

Dat overleden mensen zouden langskomen zijn sensatieverhalen voor volwassenen die nog in sprookjes geloven en eigenlijk geestelijke zuigelingen zijn.
Alles is relatief. Voor Europeanen bestonden de beide Amerika's nog niet tot 1492. Voor 'Indianen' bestonden de Amerika's al wel.
Zo kunnen rondtrekkende overleden mensen voor meneer A wel bestaan , maar voor meneer B (jij dus) niet.

Voor mij bestaat het veld buiten goed en kwaad, anderen denken dan weer dat Hopper onzin kletst en dat het een sprookje is.
Simpelweg omdat ze het veld buiten goed en kwaad niet kennen.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2525
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door Inktvlam »

Dit onderwerp sluit goed aan bij het onderwerp "geestverschijningen in Japan" wat ik ooit hier geplaatst heb. Ik vraag me af waar dat gebleven is.

In maart 2011 vond er in het noordoosten van Japan een tsunami plaats. Deze heeft geleid tot de kernramp in Fukushima. Er waren golven tot veertig meter hoogte. Bij de tsunami kwamen bijna 16.000 mensen om en 2.500 mensen werden vermist. Na de tsunami waren er in het zwaarst getroffen gebied talrijke meldingen van geestverschijningen. De politie heeft honderden meldingen ontvangen van mensen die geesten hebben gezien. De Netflix serie “unsolved mysteries” besteedde er een aflevering aan. Taxichauffeurs vertellen over ingestapte passagiers die eenmaal op de plaats van bestemming ineens waren verdwenen. Meer dan 100 interviews hebben plaatsgevonden met taxichauffeurs, niet iedereen wilde zijn ervaringen delen, maar sommigen waren bereid te vertellen dat ze spookpassagiers hebben opgepikt.
Een vrouw vertelt dat ze al vanaf haar jeugd geesten kan zien. Ze zag verschillende personen in opperste verwarring, ze moest die dwalende zielen vertellen dat ze overleden waren.
Men vermoedt dat er bij andere grote rampen, zoals de atoombom op Hiroshima, ook deze indrukwekkende geestverschijningen hebben plaatsgevonden, maar dat de berichtgeving daarover de kop is ingedrukt. Tot de Netflix aflevering had ik hier nooit eerder over gehoord.

https://mysteriesrunsolved.com/2021/01/ ... irits.html

https://www.ad.nl/buitenland/geesten-dw ... ~a524c83f/
https://projectparanormaal.nl/de-tsunam ... -in-japan/
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door vegan-revolution »

Zolderworm schreef: Er zitten hier blijkbaar ook nog steeds van die atheïsten die alleen maar hun atheïstische doctrines en dwanggedachten erdoor heen drammen, zonder ook maar enigszins met andersdenkenden in gesprek te gaan of ook maar enigszins serieuze belangstelling ervoor te tonen.
Daar lijkt het inderdaad sterk op.
Zolderworm schreef:(...) Ik ben na lange tijd afwezigheid weer even komen kijken. Maar bij mij is het forum al meteen weer afgeserveerd. Ik geloof het verder wel.
Dat vind ik oprecht jammer. Ik lees je bijdragen hier met veel interesse.

[modbreakTrajecto] Quote ingekort.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
peda
Berichten: 20470
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door peda »

Je moet gewoon eigen inbreng blijven leveren, ondanks luid geschreven hoongelach van andersdenkenden. Zolderworm heeft mijn inbreng ook in het verleden wel eens van hoongelach voorzien, maar daarover heb ik mij nooit opgewonden. Op G G is het schering en inslag om over en weer opponenten niet met grote vriendelijkheid te bejegenen, dus het kan ook jezelf overkomen. Uitdelen en zelf niet incasseren, dat valt de moderatoren toe, maar moderatoren hebben op een forum ook altijd gelijk.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door hopper »

peda schreef: 07 aug 2022, 10:10 Je moet gewoon eigen inbreng blijven leveren, ondanks luid geschreven hoongelach van andersdenkenden. Zolderworm heeft mijn inbreng ook in het verleden wel eens van hoongelach voorzien, maar daarover heb ik mij nooit opgewonden. Op G G is het schering en inslag om over en weer opponenten niet met grote vriendelijkheid te bejegenen, dus het kan ook jezelf overkomen. Uitdelen en zelf niet incasseren, dat valt de moderatoren toe, maar moderatoren hebben op een forum ook altijd gelijk.
De nuance is natuurlijk dat maar weinigen zich geroepen voelen tot een bestaan als woestijnroeper. Dan wordt hier reageren nog slechts tijdbesteding.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 07 aug 2022, 10:10 Je moet gewoon eigen inbreng blijven leveren, ondanks luid geschreven hoongelach van andersdenkenden. Zolderworm heeft mijn inbreng ook in het verleden wel eens van hoongelach voorzien, maar daarover heb ik mij nooit opgewonden. Op G G is het schering en inslag om over en weer opponenten niet met grote vriendelijkheid te bejegenen, dus het kan ook jezelf overkomen. Uitdelen en zelf niet incasseren, dat valt de moderatoren toe, maar moderatoren hebben op een forum ook altijd gelijk.
Het ging mij erom dat er nu toch weer een atheïst was, met wie je geen gesprek kon hebben over geloofszaken, omdat hij gelovigen alleen maar meteen voor sukkels verklaarde, terwijl er juist door de moderatie aan gewerkt zou worden dat je hier weer een echt geloofsgesprek zou kunnen hebben. En dat dergelijke negativisten geweerd zouden worden. Of in ieder geval aangepakt. Daarom vond ik dit forum weer even niet leuk en dus ongeschikt voor mij.
Maar ik heb begrepen dat Hamme een clown-account was. Hij gedroeg zich ook als een clown. Dus nu hij er er niet meer is opent dat weer perspectieven om toch weer gewoon mee te doen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Het ervaren van mensen die overleden zijn

Bericht door Trajecto »

moderatie:
Uit het topic is allerlei meta-gepraat verwijderd.
Alleen reageren als je geïnteresseerd bent in het onderwerp s.v.p.
Nulla aetas ad discendum sera