Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Een algemene plek voor bespreken van alles dat niet past in een ander meer gespecialiseerd subforum.
Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Dat_beloof_ik »

small brother schreef: 05 sep 2022, 11:07
Dat voor het stilzetten van de zon geen bewijs, is, is helemaal nog niet zo vreemd als je denkt. Er is ook geen bewijs voor deze heel lange hete zomer. Maar als ik je vertel dat wij ons klimaat bliksemsnel aan gort helpen door de windmolens gaten te laten boren in de voor ons zeeklimaat noodzakelijk intacte luchtdruk, en dat het plaatsen van zonnepanelen in weilanden fnuikend is voor de temperatuur (een hogere graad van opwarming dan zwarte daken plaatsen in de weilanden), en zelfs dat het boren van gaten in de aardkorst niet zonder gevolgen kan blijven, dan heb jij volop onweerlegbaar bewijs, maar dat doet je helemaal niets, Want bewijs is nooit genoeg. Bewijs wordt pas bewijs genoemd, als het ook wordt geloofd. Hoe gelovig ben jij? Twijfel je? Denk je dat het slechts gaat om speldenprikjes? Is een speldenprikje in luchtdruk en warmte genoeg wettig om causaal te kunnen zijn? Prik jezelf eens in je arm. Ik wed dat het je meer doet, dan je zou willen toegeven in de lijn van deze bijdrage.
Je gaf aan dat je voor alle verhalen kon aantonen dat ze waren gebeurd. Daar werd het stilzetten van de zon genoemd. En je reageert met: dat daarvoor geen bewijs is, is niet vreemd.
Daarmee haal je dus zelf je eigen bewering dat je alle verhalen kunt aantonen onderuit. Dank.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door peda »

Ondanks reeksen aan inbreng is voor mij nog steeds niet duidelijk welke meerwaarde het binnenbrengen van God in de wetenschap zou ( kunnen ) hebben. Volgens de definitie is God immaterieel, derhalve niet waarneembaar en niet met de wetenschappelijke methode te bestuderen. Ook sporen van Goddelijk ingrijpen, kunnen niet onderzocht worden, zoals bijvoorbeeld het goddelijk-dna in de eicel van Maria, of het menselijke Fox P 2 genen pakket in de sprekende ezel. Kortom het is mij althans volledig onduidelijk wat het onderbrengen van God in de wetenschap toevoegt aan de aldaar nog steeds toenemende kennis. Bovendien is dan nog de vervolgvraag rond welke God er wordt ingebracht. De trinitaire God, de joodse God, de moslim-God, de vele esoterische bovennatuurlijke Entiteiten etc. God in de wetenschap leidt m.i. tot veel meer onduidelijkheid, dan God buiten de wetenschap, zodat ik de voorkeur heb voor behoud van de huidige Punt plaatsing , boven oprekking van de Komma. De verwarring in geloofsland svp buiten de wetenschap houden.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Mullog »

small brother schreef: 05 sep 2022, 10:42
Seven schreef: 05 sep 2022, 09:14

Nou ik zie geen enkel verband tussen een huis bouwen en God. Ik zie geen enkel verband tussen een vliegtuig laten vliegen of God. ook dat verband zie ik niet. Ik zie wel een verband tussen geneesmiddelen en God, bv ziektes en zo. God heeft tal van geboden gegeven over hygiëne en dat soort zaken. Hoe ze zich moesten wassen , moesten reinigen al die dingen. maar verder zie ik weinig verband eigenlijk.
God is zuiver en vraagt zuiverheid en heiliging en volle inzet en algehele toewijding. De mens moet zich heilig gedragen, omdat zijn oorsprong heilig is! Bij alles wat hij doet. Daarom zal een huizenbouwer zó zuiver zijn en zó consciëntieus, dat dat huis nooit of te nimmer zal kunnen instorten of anderszins feilen kent. Want het is een erezaak bij het werken aan Gods aarde, dat de hoogste kwaliteit wordt geleverd aan de kinderen van God of zo je wilt aan de beheersers van de aarde. Dat alles geldt te meer bij vliegtuigen en geneesmiddelen.
Je hebt zeker nooit met een aannemer te maken had :lol: :lol: :lol:
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Mullog »

small brother schreef: 05 sep 2022, 11:07
Mullog schreef: 05 sep 2022, 10:38
Zondvloed, de uittocht uit Egypte, het boek Daniël is een grote hoax, iets met de zon stilzetten waar geen bewijs voor is en er is vast wel meer wat allemaal verzonnen is.
Alle werelddelen hebben getuigenissen van de zondvloed, overigens net als vele berglandschappen (met name Scandinavië en Canada) met zee-sedimenten tot de hoogste bergtoppen. Daniël wegzetten als hoax, is door het boek later geschreven te laten zijn, dan de voorspeling, wat dus per saldo ook bij het gefaked zijn gewoon helder ook met jouw inzichten bewijst dat Daniël inderdaad een betrouwbaar geschiedenisboek is.

Dat voor het stilzetten van de zon geen bewijs, is, is helemaal nog niet zo vreemd als je denkt. Er is ook geen bewijs voor deze heel lange hete zomer. Maar als ik je vertel dat wij ons klimaat bliksemsnel aan gort helpen door de windmolens gaten te laten boren in de voor ons zeeklimaat noodzakelijk intacte luchtdruk, en dat het plaatsen van zonnepanelen in weilanden fnuikend is voor de temperatuur (een hogere graad van opwarming dan zwarte daken plaatsen in de weilanden), en zelfs dat het boren van gaten in de aardkorst niet zonder gevolgen kan blijven, dan heb jij volop onweerlegbaar bewijs, maar dat doet je helemaal niets, Want bewijs is nooit genoeg. Bewijs wordt pas bewijs genoemd, als het ook wordt geloofd. Hoe gelovig ben jij? Twijfel je? Denk je dat het slechts gaat om speldenprikjes? Is een speldenprikje in luchtdruk en warmte genoeg wettig om causaal te kunnen zijn? Prik jezelf eens in je arm. Ik wed dat het je meer doet, dan je zou willen toegeven in de lijn van deze bijdrage.
Het vervelende van feiten is dat je kunt oreren tot je een ons weegt maar dat een feit daardoor niet verandert.
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door small brother »

Mullog schreef: 05 sep 2022, 12:43 Het vervelende van feiten is dat je kunt oreren tot je een ons weegt maar dat een feit daardoor niet verandert.
Dat is niet het vervelende, maar de winst. Het feit verdedigt zichzelf en vindt zijn eigen weg naar de toekomst.
Wie oreren wil die orere wat de geest hem geeft. En wie horen wil, die hore wat de geest hem geeft. Ora et labora.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Eliyahu »

Mullog schreef: 05 sep 2022, 10:38
small brother schreef: 05 sep 2022, 10:25 ...
Alle verhalen zijn gebeurd. Toon jij mij een verhaal, en ik toon je aan dat die is gebeurd of althans is erkend door het volk Israël c.q. andere getuigen, dat die echt gebeurd moeten hebben. Voor hun ging het niet om sprookjes en gelogen moraal, maar om wetenschap en betrouwbare geschiedschrijving.
Zondvloed, de uittocht uit Egypte, het boek Daniël is een grote hoax, iets met de zon stilzetten waar geen bewijs voor is en er is vast wel meer wat allemaal verzonnen is.
Bs"d

Het zondvloedverhaal uit de bijbel: mensen met een kort attentie span kunnen dit overslaan en doorgaan naar de “belangrijkste kenmerken”:

5 Toen J-H-W-H zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was, 6 berouwde het J-H-W-H, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in zijn hart. 7 En J-H-W-H zeide: Ik zal de mensen, die Ik geschapen heb, van de aardbodem uitroeien, de mensen zowel als het vee en het kruipend gedierte en het gevogelte des hemels, want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb. 8 Maar Noach vond genade in de ogen van J-H-W-H.

9 Dit is de geschiedenis van Noach. Noach was onder zijn tijdgenoten een rechtvaardig en onberispelijk man; Noach wandelde met God. 10 En Noach verwekte drie zonen: Sem, Cham en Jafet. 11 De aarde nu was verdorven voor Gods aangezicht, en de aarde was vol geweldenarij. 12 En God zag de aarde aan, en zie, zij was verdorven, want al wat leeft had zijn weg op de aarde verdorven.

13 Toen zeide God tot Noach: Het einde van al wat leeft is door Mij besloten, want door hun schuld is de aarde vol geweldenarij, en zie, Ik ga hen met de aarde verdelgen. 14 Maak u een ark van goferhout; met vakken zult gij de ark maken en haar van binnen en van buiten met pek bestrijken. 15 En zó zult gij haar maken: driehonderd el zal de lengte der ark zijn, vijftig el haar breedte en dertig el haar hoogte. 16 Gij zult aan de ark een lichtopening maken, en een el van boven af zult gij die afwerken, en de ingang der ark zult gij in haar zijkant aanbrengen; met een onderste, een tweede en een derde verdieping zult gij haar maken. 17 Want zie, Ik ga een watervloed over de aarde brengen om al wat leeft, waarin een levensgeest is, van onder de hemel te verdelgen; alles wat op de aarde is, zal omkomen. 18 Maar met u zal Ik mijn verbond oprichten, en gij zult in de ark gaan, gij en uw zonen en uw vrouw en de vrouwen uwer zonen met u. 19 En van al wat leeft, van alle vlees, van alles zult gij één paar in de ark brengen om het met u in het leven te behouden; mannetje en wijfje zullen zij zijn. 20 Van het gevogelte naar zijn aard en van het vee naar zijn aard, van al het kruipend gedierte van de aardbodem naar zijn aard, van alles zal één paar tot u komen om het in het leven te behouden. 21 En gij, neem u van alle voedsel, dat gegeten wordt, en verzamel het bij u, opdat het voor u en voor hen tot spijze zij. 22 En Noach deed het; geheel zoals God het hem geboden had, deed hij.

1 En J-H-W-H zeide tot Noach: Ga in de ark, gij en geheel uw huis, want u heb Ik in dit geslacht voor mijn aangezicht rechtvaardig bevonden. 2 Van alle reine dieren zult gij zeven paar nemen, het mannetje en zijn wijfje, maar van de dieren, die niet rein zijn, één paar, het mannetje en zijn wijfje; 3 ook van het gevogelte des hemels zeven paar, mannetjes en wijfjes, om het geslacht in het leven te behouden op de gehele aarde. 4 Want over nog zeven dagen zal Ik het op de aarde veertig dagen en veertig nachten doen regenen, en Ik zal alles wat bestaat, hetgeen Ik gemaakt heb, van de aardbodem verdelgen. 5 En Noach deed naar alles wat J-H-W-H hem geboden had. 6 En Noach was zeshonderd jaar oud, toen de watervloed over de aarde kwam. 7 En Noach ging met zijn zonen en zijn vrouw en de vrouwen zijner zonen met hem, in de ark vanwege de wateren van de vloed. 8 Van de reine dieren en van de dieren, die niet rein waren, van het gevogelte en (van) alles wat op de aarde kruipt, 9 kwamen er twee aan twee tot Noach in de ark, mannetje en wijfje, zoals God Noach geboden had.

10 Na zeven dagen kwamen de wateren van de vloed over de aarde. 11 In Noachs zeshonderdste levensjaar, in de tweede maand, op de zeventiende dag der maand, op die dag braken alle kolken der grote waterdiepten open en werden de sluizen des hemels geopend. 12 En de slagregen was veertig dagen en veertig nachten over de aarde. 13 Op diezelfde dag gingen Noach en Sem, Cham en Jafet, Noachs zonen, en de vrouw van Noach en de drie vrouwen zijner zonen met hem in de ark, 14 zij en al het wild gedierte naar zijn aard en al het vee naar zijn aard en al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt, naar zijn aard en al het gevogelte naar zijn aard, alle vogels van allerlei gevederte; 15 zij kwamen dan tot Noach in de ark twee aan twee, van al wat leeft, waarin een levensgeest is. 16 En die kwamen, kwamen als mannetjes en wijfjes van al wat leeft, zoals God hem geboden had; en J-H-W-H sloot de deur achter hem. 17 En de vloed was veertig dagen over de aarde en de wateren wiesen en hieven de ark op, zodat zij oprees boven de aarde. 18 Toen de wateren zeer toenamen en sterk wiesen boven de aarde, dreef de ark op de wateren. 19 En de wateren namen geweldig sterk toe over de aarde, en alle hoge bergen onder de ganse hemel werden overdekt. 20 Vijftien el daarboven stegen de wateren, en de bergen werden overdekt. 21 En al wat leeft, dat zich op de aarde roert, het gevogelte, het vee en het wild gedierte en alle wemelend gedierte, dat op de aarde wemelt, benevens alle mensen, kwamen om. 22 Alles, in welks neus de adem van de levensgeest was, alles wat op het droge was, stierf. 23 Zo verdelgde Hij alles wat bestond, wat op de aardbodem was, mensen zowel als vee en kruipend gedierte en het gevogelte des hemels, zodat zij verdelgd werden van de aarde; Noach alleen bleef over en wat met hem in de ark was. 24 En de wateren hadden de overhand over de aarde, honderd vijftig dagen lang.



1 Toen gedacht God Noach en al het wild gedierte en al het vee, dat met hem in de ark was, en God deed een wind over de aarde strijken, zodat de wateren daalden. 2 De kolken der waterdiepte en de sluizen des hemels werden toegesloten en de regen uit de hemel hield op, 3 en de wateren vloeiden gestadig van de aarde weg. Aldus namen de wateren na verloop van honderd vijftig dagen af. 4 En in de zevende maand, op de zeventiende dag der maand, bleef de ark vastzitten op het gebergte van Ararat. 5 En de wateren namen tot de tiende maand gestadig af; in de tiende maand, op de eerste der maand, werden de toppen der bergen zichtbaar.

6 Na verloop van veertig dagen opende Noach het venster, dat hij in de ark gemaakt had, 7 en hij liet een raaf uit, en deze vloog heen en weer, totdat de wateren van de aarde waren opgedroogd. 8 Daarna liet hij een duif uit om te zien, of de wateren afgenomen waren van de aardbodem. 9 Doch de duif vond geen rustplaats voor het hol van haar voet en keerde tot hem in de ark terug, omdat op de gehele aarde water was, en hij stak zijn hand uit, greep haar en bracht haar tot zich in de ark. 10 Toen wachtte hij nog zeven dagen en hij liet de duif weer uit de ark; 11 tegen de avond kwam de duif bij hem, en zie, een vers olijfblad was in haar snavel. Hieraan bemerkte Noach, dat de wateren afgenomen waren van de aarde. 12 Voorts wachtte hij nog zeven dagen en hij liet de duif uit, en zij keerde niet weer tot hem terug. 13 In het zeshonderd en eerste jaar, in de eerste (maand), op de eerste der maand, waren de wateren opgedroogd van de aarde; daarop verwijderde Noach het luik van de ark, en hij zag uit, en zie, de aardbodem droogde op. 14 In de tweede maand, op de zevenentwintigste dag der maand, was de aarde droog.

15 En God sprak tot Noach: 16 Ga uit de ark, gij en uw vrouw en uw zonen en de vrouwen uwer zonen met u; 17 doe al het gedierte dat met u is, van al wat leeft: het gevogelte, het vee en al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt, met u uitgaan, opdat zij wemelen op de aarde, en vruchtbaar zijn en talrijk worden op de aarde. 18 Toen ging Noach uit, en zijn zonen en zijn vrouw en de vrouwen zijner zonen met hem. 19 Al het wild gedierte, al het kruipend gedierte en al het gevogelte, alles wat zich op de aarde roert, naar hun geslachten, ging uit de ark. 20 En Noach bouwde een altaar voor J-H-W-H, en hij nam van al het reine vee en van al het reine gevogelte en bracht brandoffers op het altaar. 21 Toen J-H-W-H de liefelijke reuk rook, zeide J-H-W-H bij Zichzelf: Ik zal de aardbodem niet weer vervloeken om de mens, omdat het voortbrengsel van des mensen hart boos is van zijn jeugd aan, en Ik zal al wat leeft niet weer slaan, zoals Ik gedaan heb. 22 Voortaan zullen, zolang de aarde bestaat, zaaiing en oogst, koude en hitte, zomer en winter, dag en nacht, niet ophouden.


1 En God zegende Noach en zijn zonen en zeide tot hen: Weest vruchtbaar, wordt talrijk en vervult de aarde. 2 En de vrees en de schrik voor u zij over al het gedierte der aarde en over al het gevogelte des hemels, al wat zich op de aardbodem roert en alle vissen der zee; in uw hand zijn zij gegeven. 3 Alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn; Ik heb het u alles gegeven evenals het groene kruid. 4 Alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten. 5 En waarlijk, Ik zal uw eigen bloed eisen; van al het gedierte zal Ik het eisen en van de mensen onderling zal Ik het leven des mensen eisen. 6 Wie des mensen bloed vergiet, diens bloed zal door de mens vergoten worden, want naar het beeld Gods heeft Hij de mens gemaakt. 7 En gij, weest vruchtbaar en wordt talrijk, wemelt op de aarde, ja, wordt talrijk daarop.

8 En God zeide tot Noach en tot zijn zonen met hem: 9 Zie, Ik richt mijn verbond op met u en met uw nageslacht, 10 en met alle levende wezens die bij u zijn: het gevogelte, het vee en het wild gedierte der aarde bij u, allen, die uit de ark gegaan zijn, alle gedierte der aarde. 11 Ik dan richt mijn verbond met u op, dat voortaan niets dat leeft, meer door de wateren van de zondvloed zal worden uitgeroeid, en dat er geen zondvloed meer wezen zal, om de aarde te verderven. 12 En God zeide: Dit is het teken van het verbond, dat Ik geef tussen Mij en u en alle levende wezens, die bij u zijn, voor alle volgende geslachten: 13 mijn boog stel Ik in de wolken, opdat die tot een teken zij van het verbond tussen Mij en de aarde. 14 Wanneer Ik dan wolken over de aarde breng en de boog in de wolken verschijnt, 15 zal Ik mijn verbond gedenken, dat tussen Mij en u en alle levende wezens van alle vlees bestaat, zodat de wateren niet weer tot een vloed zullen worden om al wat leeft te verderven. 16 Als de boog in de wolken is, dan zal Ik hem zien, zodat Ik mijn eeuwig verbond gedenk tussen God en alle levende wezens van alle vlees, dat op aarde is. 17 En God zeide tot Noach: Dit is het teken van het verbond, dat Ik heb opgericht tussen Mij en al wat op de aarde leeft.
Genesis 6-9
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Eliyahu »

De belangrijkste kenmerken zijn dat alle mensen uitgeroeid werden, behalve één familie op een boot, vanwege zonden tegen God, het brengen van offers aan God na de vloed, het uitzenden van vogels, en de regenboog.

En dat zien we ook weer terug bij alle andere oude volkeren:

“Dit is een oude geschiedenis, verteld door onze vroegste voorouders die zeer diepzinnige kennis bezaten”, zo kondigde de oude man van de Aboriginalstam zijn verhaal aan. Vervolgens begon hij te vertellen hoe, in lang vervlogen tijden, een aantal kinderen de spot had gedreven met Dumbi, de de Knipogende Uil. Ze hadden zijn veren uitgerukt, op hem gespuwd, en hem gepijnigd. Ngadja, de allerhoogste godheid, kreeg medelijden met Dumbi, en werd heel boos op de kinderen. Ngadja waarschuwde Gajara, die op dat moment nog een mens was, en zei hem: “Als je in leven wilt blijven, neem dan je vrouw, je zoons, en de vrouwen van je zoons, en maak een dubbel vlot. Want vanwege de situatie rond Dumbi heb ik besloten iedereen te laten verdrinken. Ik ben van plan regen te zenden, en een grote overstroming van de zee.” Gajara volgde de raad op en nam op zijn vlot ook voedsel en een aantal dieren mee, waaronder vogels en een kangeroe. Vervolgens barstte de regen los.

Nadat de vloed voorbij was zond Gajara vogels uit. Hiervan kwam de koekoek niet meer terug omdat hij land gevonden had. Toen het water ver genoeg gezakt was kwam de bergtop Ngumbindji als eerste in zicht. Toen ze weer op het droge waren, besloot Gajara de kangaroe die hij had meegenomen te doden en als voedsel te bereiden. De lucht van de gebraden kangeroe steeg op in de lucht en bereikte Ngadja. De godheid genoot van de heerlijke lucht en was tevreden. Hij plaatste ten slotte een regenboog in de lucht, om zo de regenwolken tegen te houden. “De regenboog houdt de wolken tegen, en beschermt ons” zei de oude Aboriginal, “zodat het water nooit te hoog zal stijgen. Ons volk begrijpt de betekenis er van. Altijd als wij een regenboog zien zeggen we: 'Er zal geen abnormaal sterke regen meer komen.'”

( Coates, H. “Aboriginal Flood Legend”, in Creation 4(3) 1981 p 9-12 )

Hierin zien we vrijwel alle hoofdelementen van het bijbelse zondvloedverhaal terug. De overeenkomsten zijn onmiskenbaar, zeggen dat het over een andere gebeurtenis gaat is onzin.



In India, een land wat overwegend hindoeïstisch is van godsdienst, kent men talloze goden, mythen, en religieuze verhalen. Onder deze verhalen neemt het verhaal van de wereldwijde vloed een centrale plaats in. Volgens de heilige geschriften van de oude Indiërs heette de overlevende van de vloed “Manu”, (spreek uit Manoe) hoewel hij soms bij een titel wordt genoemd; Satyavrata, “de rechtvaardige”. Het vloedverhaal verloopt als volgt: Manu kwam een vis tegen die hij besloot mee te nemen. De vis groeide en groeide, net zo lang tot hij alleen nog maar in de oceaan kon overleven. Op dat moment waarschuwde de vis Manu dat er een vloed zou komen om de aarde te zuiveren. Hij moest een groot schip gaan bouwen om aan de ramp te ontkomen. Toen de ramp losbarstte zorgde de vis er voor dat het schip op de juiste koers vaarde. Toen het water aan het einde van de vloed weer begon te zakken, leidde de vis Manu naar een hoge bergtop in de Himalaya. Daar openbaarde de vis zijn ware gelaat: het was de godheid Parjapati Brahma. Hij droeg Manu op om alle levende wezens opnieuw te scheppen. Manu begon vervolgens alle dingen tot bestaan te roepen, en zo ontstonden de mensen en dieren van het huidige tijdperk.

Zoals de bijbel verteld dat Noach op de ark leefde met zeven anderen, namelijk zijn vrouw, drie zoons, en drie vrouwen van zijn zoons, zo zou Manu op zijn schip hebben gevaren met zeven anderen.

Manu zou volgens de overlevering drie zoons hebben gehad. In de Padma Purana, een oud hindoe geschrift, worden zij Sherma, Charma, en Jyapeti genoemd. (1) Deze namen komen sterk overeen met de Sem, Cham, en Jafet uit Genesis. In sommige Indiase vloedverhalen wordt zelfs verteld hoe Charma door zijn vader vervloekt zou zijn, omdat hij om hem lachte toen hij dronken werd van de wijn die hij verbouwde na de vloed.

Hier is het Genesis verhaal: “18 De zonen van Noach, die uit de ark gegaan waren, waren Sem, Cham en Jafet; Cham was de vader van Kanaän. 19 Deze drie waren de zonen van Noach, en uit dezen is de gehele aarde bevolkt.

20 En Noach werd een landman en plantte een wijngaard. 21 Toen hij van de wijn gedronken had, werd hij dronken en hij ontblootte zich in zijn tent. 22 Toen zag Cham, de vader van Kanaän, zijns vaders naaktheid en hij vertelde het aan zijn beide broeders buiten. 23 Daarop namen Sem en Jafet een mantel, legden die op hun beider schouders, liepen achterwaarts en bedekten huns vaders naaktheid, terwijl hun aangezicht afgewend was, zodat zij huns vaders naaktheid niet zagen. 24 Toen Noach uit zijn roes ontwaakte en vernam, wat zijn jongste zoon hem aangedaan had, 25 zeide hij: Vervloekt zij Kanaän, een knecht der knechten zij hij voor zijn broeders. 26 Voorts zeide hij: Geprezen zij J-H-W-H, de God van Sem, maar Kanaän zij hem tot knecht. 27 God breide Jafet uit, en hij wone in de tenten van Sem, en Kanaän zij hem tot knecht.”

Gen 9




In het verre oosten zien we het vloedverhaal allereerst terug in de mythen van de oude chinezen. (13) Zij vertellen hoe de mens ooit in vrede op de aarde leefde, totdat er een grote catastrophe plaatsvond. De lucht spleet open en het begon hevig te regenen; binnen korte tijd was de aarde bedekt met kolkende waterstromen. Tegelijkertijd braken de vulkanen open die kokend hete lava op de aarde lieten neerdalen. De aarde zou volledig verwoest worden, maar gelukkig had Nuwa besloten de wereld te redden. Nuwa repareerde de scheuren in de lucht waardoor de regen stopte, en maakte dammen op aarde waardoor de vloed werd tegengehouden. Toen de mensheid in veiligheid gebracht was nam Nuwa afscheid van de andere goden en verdween voor altijd. Volgens andere versies van de mythe zou Nuwa ontkomen zijn in een boot. Na de vloed zou Nuwa de eerste mens hebben voortgebracht uit klei.

De naam van de chinese vloedoverlevende Nuwa, kent grote overeenkomst met de naam Noach. Nuwa wordt in de chinese mythen niet alleen gezien als vloedheld, maar ook als een belangrijke voorvader van de mensheid. Nuwa was de vader van drie zonen (net als Noach) die zijn heerschappij overnamen. Noorbergen zegt hierover: “Drie legendarische mannen volgden Nuwa op; er wordt vaak aan hen gerefereerd als helden, vorsten, of koningen, en zij overbrugden de periode tussen de Oude Man (Nuwa) en de eerste chinese dynastieën; de Hsia, de Shang, en de Chou. Is het mogelijk dat Nuwa en Noach van de bijbel dezelfde zijn? (14)

De vloed is tot op vandaag een centraal thema onder veel stammen en etnische groepen in China: De Han, Yi, Bai, Hani, Naxi, Lahu, Miao, Jinuo, Yal, She, Li, Shui, Dong, Zhuang, Buyi, Goashan, Gelao, Bengling, en Wa - allemaal zijn ze van mening dat de mensheid is voortgekomen uit de overlevenden van de vloed. (17) Sommige van deze overleveringen zijn sterk vervaagd, zoald die van Lusu uit Noordwest – Yunnan (China). Zij vertellen hoe twee weeskinderen door gouden volgels werden gewaarschuwd voor de vloed, en de ramp overleefden in een pompoen. Na de vloed trokken de kinderen van de weeskinderen verschillende richtingen op en werden zo de voorouders van alle volken. Andere mythen hebben meer herkenbare elementen, zoals die van de Yi (vroeger wel Lolo genoemd) uit Zuidwest China. Zij beschrijven hoe de mensen voor de vloed slecht en goddeloos waren, op Du-mu na, die werd gered op een houtblok, met zijn vier zonen en enkele otters, wilde eenden en andere dieren. Du-mu wordt door de Yi aanbeden als hun voorvader, en bijna alle Yi-legendes beginnen met een verwijzing naar Du-mu of de vloed. (18)




De oude Grieken kenden meerdere vloedverhalen. Verreweg de bekendste is die van Deucalion, de man die gewaarschuwd wordt voor de komende vloed. Zeus had namelijk besloten alle mensen te vernietigen, omdat ze uitzonderlijk goddeloos waren. Deucalion verborg zich in een ark samen met zijn vrouw Pyrrha en met vele dieren. Vervolgens openden de fonteinen van de diepten zich en een enorme regen viel op de aarde, waardoor de rivieren en zeeën overstroomden. De vloed duurde negen dagen en doodde alle mensen. De ark landde volgens de meeste griekse mythen op de berg Thessalië en het water stroomde weg via een afgrond in Hierapolis. Vanwege zijn vroomheid en rechtvaardigheid werd Deucalion de schakel tussen het eerste en tweede mensenras.

Er is overigens iets bijzonders aan de hand met de naam die de Grieken gaven aan de overlevende van de vloed. Noach werd door veel volkeren geassocieerd met de wijn die hij kort na de vloed verbouwde en die hem dronken maakte:

“En Noach werd een landman en plantte een wijngaard. 21 Toen hij van de wijn gedronken had, werd hij dronken en hij ontblootte zich in zijn tent. 22 Toen zag Cham, de vader van Kanaän, zijns vaders naaktheid en hij vertelde het aan zijn beide broeders buiten. 23 Daarop namen Sem en Jafet een mantel, legden die op hun beider schouders, liepen achterwaarts en bedekten huns vaders naaktheid, terwijl hun aangezicht afgewend was, zodat zij huns vaders naaktheid niet zagen. 24 Toen Noach uit zijn roes ontwaakte en vernam, wat zijn jongste zoon hem aangedaan had, 25 zeide hij: Vervloekt zij Kanaän, een knecht der knechten zij hij voor zijn broeders. 26 Voorts zeide hij: Geprezen zij J-H-W-H, de God van Sem, maar Kanaän zij hem tot knecht. 27 God breide Jafet uit, en hij wone in de tenten van Sem, en Kanaän zij hem tot knecht.” Gen 9.

De naam van de griekse Noach onthuld dat deze associatie ook bij de Grieken voorkwam: Deucalion is namelijk een samentrekking van 'Deucos', (nieuwe wijn) en 'halieus' (zeeman). (19) Hoewel de oude Grieken de naam Noach niet meer kenden, associeerden zij de vloedoverlevende nog wel met de zeeën en de eerste wijn.

Het Griekse verhaal over Deucalion en Pyrrha is niet de enige verwijzing naar de vloed die we vinden bij de Grieken. Veel mensen kennen de Griekse legende van het verzwolgen rijk Atlantis, op schrift gesteld door de Griekse filosoof Plato, (427-347 BCE) (20) Plato's beschrijving van Atlantis heeft voor de meest fantastische theorieën gezorgd. Tot op vandaag trachten onderzoekers de restanten van het rijk terug te vinden op de zeebodem. Het lijkt er echter op dat al deze onderzoekers een belangrijke opmerking van de Griekse wijsgeer over het hoofd zien: Volgens Plato werd Atlantis verzwolgen tijdens 'de grote vloed ten tijde van Deucalion'. Plato beschreef dus gewoon het oercontinent dat tijdens de vloed verzwolgen werd: de 'eerste wereld'.

Atlantis zou volgens Plato een continent zijn geweest, een belangrijk en welvarend rijk dat ver ontwikkeld was in kennis van onder andere astronomie, bouwkunst en wiskunde. De bewoners van Atlantis zouden op een bijzondere manier verbonden zijn geweest met de goden. Het rijk werd geregeerd door tien koningen, waarbij de vader telkens de macht overgaf aan zijn zoon. Deze beschrijvingen komen overeen met wat Genesis ons vertelt over de wereld van voor de vloed: Daar regeerden de tien generaties stamvaders van Adam tot Noach, en was er volgens sommige uitleggers veel contact met bovennatuurlijke machten. Het rijk Atlantis kwam echter aan zijn einde toen het volkomen verzwolgen werd door een gigantische overstromingscatastrofe met aardbevingen, waardoor ieder spoor van het land werd uitgewist.

Plato leek er bij zijn beschrijving zelf van overtuigd dat de gebeurtenis op waarheid was gebaseerd. Hij had het verhaal zelf gehoord van Solon van Athene, die het op zijn beurt van een Egyptische priester had gehoord. De kans is daarom groot dat het originele verhaal al verregaand aangepast was. Dit wordt bevestigd door het feit dat Solon van Athene sprak over slechts één zondvloed die het rijk vernietigde, terwijl Plato meende dat de zondvloed zich in meerdere fasen of aparte overstromingen voltrokken had. Wat Plato schreef was niets minder dan een gemythologiseerd verhaal over de mysterieuze wereld van voor de vloed – het oercontinent dat compleet verzwolgen was en waarvan men niets meer kon terug vinden.

Door geschriften van wijsgeren zoals Plato zien we dat de zondvloed voor de oude Grieken niet enkel een legende of mythe was; zij leefden werkelijk in het bewustzijn dat er een vloed geweest was. Ook Aristoteles schrijft in één van zijn geschriften dat de oudste Griekse stad Graia al gesticht was 'voor de zondvloed'. (23)


De inwoners van Hawaï zeggen, dat lang na de eerste mens, Kumuhonua, de aarde goddeloos werd en de verering van de goden verwaarloosde. Eén man was rechtvaardig, Nuu. Hij bouwde een grote kano met een woning erop en sloeg er voedsel in op en nam planten en dieren in. Toen rezen de wateren over de gehele aarde en vernietigden alle mensen behalve Nuu en zijn gezin. Toen hij weer aan land ging, nadat het water gezakt was, keek hij op en zag de maan en dacht, dat het Cane, de grote god was; daarom vereerde hij hem. Dit misnoegde Cane, die op een regenboog afdaalde om Nuu te berispen, maar hij strafte hem niet want Nuu had het bij vergissing gedaan. Toen hij weer naar de hemel terugkeerde liet hij de regenboog achter als een teken van zijn vergevingsgezindheid.

Uit "De Vloed" van Rehwinkel.


In Oost Afrika vertellen de Masaï over de vloed die door Tumbainot, een rechtvaardige man, en zijn drie zoons Oshomo, Bartimaro, en Barmao, overleefd werd. De vloed werd gezonden omdat de aarde overbevolkt was, en omdat de mensen ongehoorzaam waren aan de godheid. Ze hadden echter nog geen moorden begaan, totdat een man Nambija een andere man genaamd Suage, op het hoofd sloeg. Toen was de maat vol en werd de vloed gezonden . Tumbainot vond genade in de ogen van de godheid en overleefde de vloed in een ark van hout met zijn familie en met dieren van iedere soort.
Nadat de regen gestopt was, liet Tumbainot een duif uitvliegen, die vermoeid terugkeerde, daarna liet hij een gier uit. Uiteindelijk strandde de ark op de steppe. Na de vloed zag Tumbainot vier regenbogen, één in elke hoek van de hemel, die symboliseerden dat Gods wraak over was.


“Dit is een oude geschiedenis, verteld door onze vroegste voorouders die zeer diepzinnige kennis bezaten”, zo kondigde de oude man van de Aboriginalstam zijn verhaal aan. Vervolgens begon hij te vertellen hoe, in lang vervlogen tijden, een aantal kinderen de spot had gedreven met Dumbi, de de Knipogende Uil. Ze hadden zijn veren uitgerukt, op hem gespuwd, en hem gepijnigd. Ngadja, de allerhoogste godheid, kreeg medelijden met Dumbi, en werd heel boos op de kinderen. Ngadja waarschuwde Gajara, die op dat moment nog een mens was, en zei hem: “Als je in leven wilt blijven, neem dan je vrouw, je zoons, en de vrouwen van je zoons, en maak een dubbel vlot. Want vanwege de situatie rond Dumbi heb ik besloten iedereen te laten verdrinken. Ik ben van plan regen te zenden, en een grote overstroming van de zee.” Gajara volgde de raad op en nam op zijn vlot ook voedsel en een aantal dieren mee, waaronder vogels en een kangeroe. Vervolgens barstte de regen los.
Nadat de vloed voorbij was zond Gajara vogels uit. Hiervan kwam de koekoek niet meer terug omdat hij land gevonden had. Toen het water ver genoeg gezakt was kwam de bergtop Ngumbindji als eerste in zicht. Toen ze weer op het droge waren, besloot Gajara de kangaroe die hij had meegenomen te doden en als voedsel te bereiden. De lucht van de gebraden kangeroe steeg op in de lucht en bereikte Ngadja. De godheid genoot van de heerlijke lucht en was tevreden. Hij plaatste ten slotte een regenboog in de lucht, om zo de regenwolken tegen te houden. “De regenboog houdt de wolken tegen, en beschermt ons” zei de oude Aboriginal, “zodat het water nooit te hoog zal stijgen. Ons volk begrijpt de betekenis er van. Altijd als wij een regenboog zien zeggen we: 'Er zal geen abnormaal sterke regen meer komen.'”
( Coates, H. “Aboriginal Flood Legend”, in Creation 4(3) 1981 p 9-12 )


Hierin zien we vrijwel alle hoofdelementen van het bijbelse zondvloedverhaal terug. De overeenkomsten zijn onmiskenbaar, zeggen dat het over een andere gebeurtenis gaat is onzin.


In het noorden van Europa vinden we de geschiedenis van de vloed eveneens terug. Zo beschreven de oude Scandinaviërs hoe de drie goden Odin, Honir, en Loki de strijd aanbonden met reuzen. [24] Uit de wond van de reus Ymir begond koud water te stromen dat alle reuzen deed verdrinken. Hierdoor onstond er een grote vloed, maar Bergelmir ontsnapte samen met zijn vrouw en kinderen in een boot, gemaakt van een uitgeholde boomstam. [25]


En er is nog veel meer waar dit vandaan komt. Dit komt overigens uit “De Wereldwijde Vloed” van Tjerko Evenboer: http://www.bol.com/nl/p/de-wereldwijde- ... 009390540/

Al met al zijn er meer dan 300 zondvloedverhalen bekend onder oude volkeren. Een duidelijk bewijs dat het ook werkelijk plaatsgevonden heeft.

1. Deze indiaase variant van het zondvloedverhaal is opgetekend in de Padma Purana. Geraadpleegde bronnen zijn Mill J. “The History of British India” Baldwin, Cradock and Joy, London, 1826, p 149, en Child L.M.F., “The Progress of Religious Ideas Through Successive Ages” C.S. Francis, New York, 1855, p 55

13. Bingham J. “Chinese Myths”, Windmill books New York, 2009 p 16

14. Noorbergen R. “Secrets of the Lost Races”, Teach Services inc, 2001, p 7

17. Honko L. “Religion, Myth, and Folklore in the Worlds Epics: the Kaleva and its Predecesssors”, Walter de Gruyter, 19990, p 507

Voor een uitgebreide analyse van oude Chinese vloedmythen, zie: Lewis, M.E. “The Floood Myths of Early China” SUNY press 2006

18. Kemp E.G., “Chinese Mettle”, Cosimo inc 2005, p 133

19 Dorey S. “The Master of Speech”, 2003, p 203

20 Plato beschreef Atlantis in zijn geschriften Timaus en Critias

23 Graia, wat 'oude stad' betekent, zou de oudste stad van Griekenland zijn. Het woord 'Grieks' is volgens sommige geleerden ook terug te voeren op 'Graia'. Aristoteles zei dat de stad gesticht was voor de zondvloed. Dezelfde verklaring over de oorsprong van deze stad is teruggevonden op een oud marmertablet, de Parian Chronicle, dat in 1687 ontdekt werd en afkomstig is uit 267-263 BCE

24 Sommige versies van de mythe zeggen Odin Vili en Ve.

25 K.N. Daly, M. Rengel, "Norse Mythology A to Z", Infobase publishing New York 2010, pag 17
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Eliyahu »

Mullog schreef: 05 sep 2022, 10:38
small brother schreef: 05 sep 2022, 10:25 ...
Alle verhalen zijn gebeurd. Toon jij mij een verhaal, en ik toon je aan dat die is gebeurd of althans is erkend door het volk Israël c.q. andere getuigen, dat die echt gebeurd moeten hebben. Voor hun ging het niet om sprookjes en gelogen moraal, maar om wetenschap en betrouwbare geschiedschrijving.
Zondvloed, de uittocht uit Egypte, het boek Daniël is een grote hoax, iets met de zon stilzetten waar geen bewijs voor is en er is vast wel meer wat allemaal verzonnen is.
Bs'd






Werelden in botsing

Door Chaim Eliav

Vertaald in het nederlands door Thea, de dochter van Noach



Dit artikel is gepubliceerd in Mishpacha op 20 april 2005

Als oprecht gelovige joden hebben we geen wetenschappelijk bewijs nodig om ons geloof te rechtvaardigen. Ons erfgoed is een levend geloof en het is doorgegeven met verbazingwekkende getrouwheid en consistentie van geslacht tot geslacht zonder enige onderbreking.
Zoals Rabbi Yehuda HaLevi schreef: directe overlevering is gelijkwaardig aan het aanschouwen met eigen ogen. Er is geen essentieel verschil tussen iemand die getuige is van een gebeurtenis en iemand die, generaties later, een exacte kopie hoort van het gebeuren, die via zijn voorouders is doorgegeven, mits de ketting van doorgevers nooit is doorbroken.
Ons geloof in de Torah is absoluut en geen archeologische vondst of wetenschappelijke studie heeft de mogelijkheid dat rotsvaste geloof te ondermijnen.
Toch hebben we gedurende de laatste generaties het fenomeen van ontkenners meegemaakt; er zijn ontkenners van de holocaust, zelfs al zijn er slachtoffers vandaag de dag nog in leven.
Er zijn mensen die het bestaansrecht van de staat Israël”ontkennen, de “nieuwe geschiedschrijvers”, synoniem voor “de leugenaars”.
Er zijn mensen, die plotseling het feit ontkennen dat het Joodse volk ooit in Israël geleefd heeft. Ze claimen dat geen enkele historische gebeurtenis dat feit onderschrijft. In moderne taal worden deze mensen vaak “professors”genoemd.
In dat licht gezien is het geen wonder dat er mensen zijn die de uittocht uit Egypte ontkennen.

Ik kwam in aanraking met de wereld van uittocht-ontkenners in 1978 toen ik een column schreef voor seculiere krant Ma’ariv. Mijn column, die elke week verscheen, werd geplaatst onder de titel “Ken uw Judaïsme” onder redactie van mijn rabbi’s. Ter ere van de naderende Pesach, focuste ik op de verbazingwekkende vondst van professor Emanuël Velikovsky aangaande de uittocht uit Egypte. In de column gebruikte ik voor mijn wetenschappelijke lezers potentieel provocatieve teksten, in de hoop dat ze de Exodus serieuzer en met meer respect zouden benaderen. De uittocht uit Egypte is de hoeksteen van ons geloof en de sleutel voor de beschouwingen in de Torah. En ik had gelijk: de column had een breed scala van reacties tot gevolg.

In die tijd wist ik niets over professor Velikovsky. Later ontdekte ik dat hij destijds in de Verenigde Staten woonde, in de universiteitsstad Princeton, New Yersey, vlak bij de beroemde Albert Einstein. Ik had zijn verbazingwekkende bevindingen in één van zijn boeken ontdekt en ik was geboeid door hetgeen ik las.
Toen mijn column eenmaal gepubliceerd was, dacht ik dat ik de zaak verder zou kunnen laten rusten. Maar in werkelijkheid werd die Pesach juist het begin van het verhaal. Het begon in de dagen van Pesach, met een aanval via de radio. Twee radiozenders op Kol Israël werden gewijd aan het onderwerp van Velikovsky. Beide zenders interviewden geleerden die de spot dreven met de man die ik nog nooit had ontmoet, en gaven hem alle mogelijke bijnamen: charlatan, goochelaar, geldjager, dwingeland, onwetende, manipulator, stommerd, en wie weet wat nog meer. Natuurlijk noemde geen van de zenders wat nu precies de geleerden zo op stang had gejaagd, namelijk dat de genoemde heer was verschenen in de religieuze column van Ma’ariv.
Ik luisterde naar beide programma’s en mijn nieuwsgierigheid werd geprikkeld. Ik merkte dat er iets interessants verborgen lag in het verhaal van Velikovsky, maar was niet zeker wat het was. De felle kritiek wees erop dat de man het waarschijnlijk bij het rechte eind had. Anders hadden de beide mannen niet zoveel energie en verbaal vuurwerk verspild aan een onderwerp dat zij als belachelijk zagen.
Ik begon te lezen en te onderzoeken. Ik bezocht het huis van Velikovsky’s dochter in Haifa. Ik ontdekte een onderwerp wat gewoonweg fascinerend was. Ik kreeg toegang tot zijn boeken en een megahoeveelheid publicaties, nog steeds aangevuld tot aan de huidige dag, meer dan 50 jaar nadat hij de wereld schokte met zijn revolutionaire theorieën. Een andere ontdekking die ik deed was het minder bekende, lelijke aangezicht van de amerikaanse upper-class, die vermaard is om het promoten van vrijheid van meningsuiting, onderzoek, en het recht te twijfelen aan de mening van je collega’s.
Maar toen het op Velikovsky’s zaak aankwam, bleek dat al die idealen voor bepaalde wetenschappers slechts opgingen wanneer ze gebaseerd waren op hun bestaand geloof. Zo niet, dan noemen ze je een vervalser van de feiten en de wetenschappelijke maffia zal dan allerlei dubieuze manieren gebruiken om je tot zwijgen te brengen, zoals boycots en afpersing, zelfs het verspreiden van leugens. Er was een wetenschapper, die door de Velikovsky-affaire herinnerd werd aan Gallileo’s vervolging door de katholieke kerk. Wetenschappers waren van mening dat zaken als vervolging thuishoorden in de donkere tijd van de middeleeuwen, evenals censuur van wetenschappelijke uitgaven, en het kleingeestige voorkomen van de vooruitgang van de wetenschap, maar hier gedroegen zich Amerikaanse wetenschappers op dezelfde manier tegenover Velikovsky, met dezelfde verdorvenheid, kleingeestigheid en middeleeuwse opvattingen. Het is gewoon verbazingwekkend te zien hoe de Amerikaanse wetenschappers zich op hem stortten toen hij in 1950 zijn boek probeerde te publiceren.

Wie was Velikovsky en waarom veroorzaakten zijn ideeën zo’n ontzettende weerstand bij de Amerikaanse wetenschap?


Overeenkomsten in een papyrus


Om de reactie van de buitenwereld te begrijpen, moeten we precies begrijpen wat professor Immanuël Velikovsky, Rus van geboorte en psychiater, dwarszat. Om de een of andere reden was hij bij zijn dagelijkse routineonderzoek op de gedachte gekomen: ”Hoe kan het toch, dat het verhaal van de uittocht uit Egypte, dat zo’n belangrijke plaats inneemt in de Torah en in de beschouwelijke leer, en verwoord wordt in “het Lied van Deborah” en in de Psalmen, een geweldige gebeurtenis die diepe indruk heeft nagelaten bij het Joodse volk en bij de aangrenzende niet-Joden, zoals beschreven is in het lied van de zee, hoe is het mogelijk dat een gebeurtenis van die omvang, nergens is verschenen in publicaties van buurlanden uit die periode, noch in de geschiedenis van Egypte, dat toch als eerste natie getroffen werd, hoe is dat toch mogelijk?” vroeg hij zich af.
Bestaan er niet ontelbare schriftelijke verslagen uit die tijd? Hoe kon het dat er geen woord was verschenen over de uittocht uit Egypte? Het was toch zeker een zeer belangrijk gebeuren (terzijde: bij gebrek aan historische beschrijvingen zijn er veel Joodse en niet-Joodse historici die de authenticiteit van het verhaal ontkennen).
Immanuël Velikovsky was niet religieus. Toch geloofde hij in de authenticiteit van de bijbel. En dus, in tegenstelling tot de geleerden uit zijn tijd, besloot hij een oplossing voor het raadsel te vinden.
Juist in dat jaar, 1939, ging hij naar de Verenigde Staten vanwege een verlofjaar. Daar spitte hij zich door bibliotheken heen op zoek naar iets wat hem in staat zou stellen het raadsel op te lossen. En hij had succes, in een New Yorkse bibliotheek vond hij de vertaling van een egyptische boekrol, die werd bewaard in een museum in Leiden (Holland). Het werd de Ipuwer Boekrol genoemd en was het onderwerp van mijn column meer dan 20 jaar geleden.

Deze boekrol geeft inderdaad het gevoel dat het een Egyptische beschrijving van de 10 plagen is. In het bijgevoegde kader kan men de overeenkomsten zien tussen de beschrijving in de torah en de klaagzang van de egyptische priester Ipuwer. Zie de beschrijving van de tiende Plaag in de Torah: “En er was bloed in het gehele land Egypte” en wat Ipuwer zag: ”Een plaag teistert Egypte, het land is overdekt met bloed”.
Fascinerend, in de laatste alinea is de beschrijving van de rookkolom die aan het Joodse kamp voorafging: “en God ging voor hen uit, gehuld in een vuurkolom ……….om hun de weg te wijzen”. De Egyptenaren namen dit fascinerende schouwspel waar, maar interpreteerden het verkeerd: "Gezien de vuurkolom hoog opgericht is, is zijn vuurkracht gericht tegen de vijanden van het land”.
De overeenkomst hier afgedrukt is slechts een gedeelte van de overeenkomsten tussen de beschrijvingen in de torah en de boekrol. De overeenkomst tussen de egyptische plagen en de uittocht is zonneklaar.
Ik geef toe dat, toen ik voor het eerst de vertaling van de boekrol las, ik erg ontroerd was. Het was niet zo dat ik naar een excuus zocht voor de uittocht uit Egypte, de hemel verhoede dat. Ik geloof de beschrijving in de Torah volkomen. Maar het was interessant om te lezen hoe de gebeurtenissen waren ervaren door een vreemdeling, speciaal door een Egyptisch slachtoffer.
Klaarblijkelijk was Velikovsky ook erg opgewonden, zoals hij later beschreef in 1 van zijn boeken. Hij had een bewijs van buitenaf gevonden voor de uittocht uit Egypte, het bewijs waarnaar hij gezocht had. De Egyptenaren hadden het genoemd. Maar hij had nog steeds niets in handen om aan de wetenschap en het wijdere publiek te tonen. Veliskovski, die de wetenschappers die niet in de uittocht geloofden, wilde overtuigen van zijn gelijk en dat de historische gebeurtenis was genoemd in de Torah, had eerst nog twee problemen op te lossen.

Het eerste probleem was, dat volgens het gebruikelijke Egyptische dateringssysteem, de Ipuwer boekrol behoorde tot een eerder tijdvak 600 jaar vóór de uittocht uit Egypte. Het was onmogelijk dat de Egyptische schrijver een gebeurtenis kon noemen die pas 600 jaar later zou plaatsvinden.

Het tweede probleem was dat de Egyptische Plaag niet verklaard kon worden volgens natuurkundige wetten.

Het was duidelijk dat de atheïstische geleerden nooit het gebeuren van een wonder zouden accepteren. Maar omdat het wonder was geschied in de fysieke realiteit van die wereld, was het duidelijk dat er fysieke veranderingen hadden plaatsgevonden. De Nijl was veranderd in bloed en hagel had bomen geveld. Velikovsky wilde weten wat de rampen, beschreven in de torah en in de egyptische boekrol, had veroorzaakt. Als hij een aanvaardbare natuurkundige verklaring voor de oorzaak van de egyptische plagen kon vinden (zonder te concluderen of een Goddelijk ingrijpen er de oorzaak van was of niet), en dat ook kon bewijzen, zouden de wetenschappers hem gelijk moeten geven, of ze wilden of niet.
In feite waren de oplossingen die Velikovsky voor deze gebeurtenissen voorstelde, een totale ommekeer in de wetenschappelijke theorieën van die tijd. Een ommekeer die tegenstand bood aan de aanvaarde wetenschappelijke bevindingen in 1950.
Het feit dat Velikovsky zo’n tegenstand ondervond, dat een waar dictatorschap hem trachtte de mond te snoeren door hem te boycotten en te verbannen, gaf wel aan, dat de wetenschap zijn bevindingen niet eenvoudig zou afdoen met een alledaags, arrogant “nonsens”.



600 jaar en een uittocht daarvoor in de plaats vinden


Velikovsky loste het chronologische probleem op met een eenvoudige procedure. Na het onderwerp van alle kanten te hebben bekeken, kwam hij tot de conclusie dat de tijdsduur van de egyptische geschiedenis overschat moest zijn, en dat het uiteindelijk korter was dan de historici hadden vermoed.
Zelfs Egyptologen geven toe dat de chronologie niet helemaal betrouwbaar is. Dit in tegenstelling tot de Tanach (Oude Testament), welke verbazingwekkend precies is.
Volgens de Tanach kunnen we de uittocht uit Egypte exact dateren. Wat deed Velikovsky nu? Bij wijze van experiment schrapte hij de 600 jaar uit de egyptische geschiedenis en zette de Ipuwer papyrus in dezelfde periode als de uittocht uit Egypte. En dat is waar het wezenlijk verbazingwekkende gebeurde. Op het moment dat hij de 600 jaar verschil wiste, zag Velikovsky een fascinerende overeenkomst tussen de Egyptische boekrol en de Tanach.
Het was een overeenkomst die de eerste 1000 jaar continueerde tot de verwoesting van de eerste tempel. De Egyptische geschriften beschreven vele belangrijke gebeurtenissen die plaatsvonden gedurende de periode van de regering van de koningen en profeten. Plotseling werd duidelijk wie de Amelekieten waren. De historische geschriften noemden de Koningin van Sheba, beschreven de koninklijkheid van Salomo en maakten gewag van de grote vrouw die in Shuman leefde tijdens de regering van koning Ahab. De Egyptenaren beschreven zelfs hoe de indianen in Amerika reageerden nadat de zon weigerde op te komen nadat hij was stopgezet door Jehoshua in Givon. Er waren veel van zulke verhelderende geschiedenissen.


Velikovsky’s uitgebreide pogingen tot reconstructie de geschiedenis van de antieke volkeren door aanpassing van de 600 jaar verschil was de aanleiding tot het ontstaan van zijn serie “Eeuwen in Chaos”. Het belangrijkste was echter dat duidelijk werd dat het Joodse volk van groot belang was in die tijd, stilzwijgend geaccepteerd door de meeste aanvaarde tekstboeken.

Zo loste Velikovsky het eerste probleem op.

Wat betreft het tweede probleem, wat er precies gebeurde op natuurkundig gebied toen de plagen Egypte troffen, wat leidde tot de ineenstorting van de egyptische monarchie, kwam Velikovsky tot een andere opzienbarende oplossing. Na alle mythen van die tijd onderzocht te hebben, realiseerde Velikovsky zich dat de plagen geen lokale gebeurtenis waren, maar van een dergelijke omvang waren dat zij een mondiaal karakter hadden. (en de torah-geleerden leren ons dat toen het water van de Rode Zee gescheiden werd, alle wateren in de wereld gescheiden werden).
Ter vergelijking: de midras schrijft dat de geleerden der volkeren naar Bilaam kwamen om hem te vragen of God misschien weer een zondvloed over de wereld zou laten komen. Bilaam antwoordde dat God beloofd had niet weer een zondvloed over de wereld te laten komen. De wijzen zeiden: “Misschien niet een watervloed, maar een van vuur?” Bilaam zei: ”Nee, God geeft nu de torah aan Zijn volk Israël." Klaarblijkelijk worden de gevolgen van een bepaalde natuurkundige gebeurtenis door de volkeren der aarde waargenomen. Als dat het geval is, zullen ze zeker hun angsten te boek stellen. En inderdaad vond Velikovsky in oude geschriften een overvloed aan mythen en verhalen, zowel als duidelijke historische waarnemingen uit velerlei onafhankelijke bronnen, die hem in staat stelden te reconstrueren wat er was gebeurd toen die rampen plaatsvonden. En het complete plaatje komt overeen met het verhaal in de torah.
Velikovsky kwam tot de conclusie dat zijn eerdere aannames nu bewezen feiten waren. Toen hij daar eenmaal zeker van was, ging hij aan de slag om een natuurkundig bewijs voor zijn theorie te vinden. Hij wijdde zichzelf aan een uitgebreide studie van onder andere astronomie, geologie, paleontologie, natuurkunde, scheikunde en radioactieve datering. Zijn indrukwekkende conclusie was een uitgebreide reconstructie van gebeurtenissen die duizenden jaren geleden hadden plaatsgevonden. Velikovsky’s belangrijkste bevinding was dat de wereld getuige was geweest van een reeks natuurrampen die ontstonden door beïnvloeding van hemellichamen.
Deze rampen waren duidelijk waargenomen door de oude volkeren en veroorzaakten plotselinge veranderingen in de gehele oude geschiedenis. Dit artikel is niet de juiste plaats om uit te wijden over Velikovsky’s bevindingen. Daarvoor in de plaats wil ik zijn conclusie in een paar zinnen samenvatten: De aard van deze catastrofale gebeurtenissen en de gevolgen daarvan, zoals beschreven in historische werken was dat de gebeurtenis die ten grondslag lag aan het geweld en de aarde had doen schudden was gelegen in de vurige afsplitsing van de planeet Venus van de planeet Jupiter. Na haar afsplitsing en voordat ze in haar huidige baan wentelde, was Venus diverse malen dicht bij de aarde gekomen en elke keer veroorzaakte dat enorme schade.
Het is van belang op te merken dat Velikovsky concludeerde dat de ruimte geen leeg vacuüm is, waarin zich alleen hemellichamen bevinden die zich uitsluitend bewegen volgens de gravitatiewetten en Newtons natuurkundige formules, maar dat er ook lichamen zijn en electromagnetische deeltjes die uitgebreide magnetische velden vormen en de mogelijkheid tot sterke degeneratie. Eerlijk gezegd ligt het niet in mijn bedoeling met dit artikel de waarschijnlijkheid van zijn theorie te bewijzen. Ik ben geen wetenschapper, noch heb ik behoefte aan enig wetenschappelijk onderzoek om mijn geloof in de uittocht te rechtvaardigen. En Velikovsky, in zijn dwangmatige zoektocht om alles te verklaren in wetenschappelijke termen aanvaardbaar voor de gemeenschap van wetenschappers, trok eveneens conclusies, die wij gelovigen niet kunnen accepteren en die totaal overbodig zijn om zijn fantastische theorie te ondersteunen.
In een telefonisch gesprek met hem gaf hij toestemming dat een zekere rabbi uit Jeruzalem, die hij bij name noemde, zijn bevindingen zou onderzoeken in het geval ze in het Hebreeuws vertaald zouden worden. Mijn belangrijkste item is de hysterische reactie van de wetenschappers op zijn poging de Tanach uit puur natuurkundig oogpunt te verklaren.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Eliyahu »

De grote strijd begint


In 1950 zagen de meeste historici en sterrenkundigen Velikovsky’s voorspellingen en conclusies als nonsens. Maar waar de meeste goede wetenschappers de bereidheid hebben een publicatie van een theorie te accepteren, ook als hij nog niet wetenschappelijk bewezen is, was dit niet wat er gebeurde met Velikovsky. Zijn boek “Werelden in botsing” werd het doelpunt van krachtige aanvallen, zelfs voordat het ter perse ging. De aanval werd ingezet door Dr. Harlow Shapley, een beroemd sterrenkundige die destijds als directeur aan het Observatorium van de Harvard Universiteit verbonden was. Velikovsky ontmoette Shapley in het voorjaar van 1946 en deed verslag van de uiteenlopende vertakkingen van zijn uitgebreide en uitputtende onderzoek wat betreft de antieke geschriften. Hij vroeg of Shapley er mee instemde het manuscript te lezen, waar hij al zes jaar mee bezig was en of hij bereid was wat onderzoek te doen om zijn theorie te vereffiëren. Shapley, die destijds onder grote druk stond, weigerde. Hoewel hij beloofde dat hij het manuscript zou laten lezen door een bekende wetenschapper, die hij persoonlijk kende. Wanneer die het goedkeurde dan zou hij de tijd vinden het te lezen en hij of een collega zouden de gevraagde onderzoeken uitvoeren.
Dr. Horace Kallen, een bekend geleerde en mede-oprichter van de Nieuwe School voor Sociaalwetenschappelijk Onderzoek in New York las Velikovsky’s werk. Diep onder de indruk schreef hij Shapley en vroeg hem zo snel mogelijk met het onderzoek te beginnen, zeggende dat als de theorie op waarheid bleek te berusten, “ niet alleen sterrenkunde en geschiedenis, maar ook een groot deel van de antropologische en sociale wetenschappen herzien zullen moeten worden wat betreft inhoud en uitleg.
Toen Shapley hoorde dat Velikovsky’s werk twijfel deed ontstaan aan de stabiliteit van het zonnestelsel, antwoordde hij slechts met: “ Als Velikovsky gelijk heeft, dan zijn wij allemaal gek”.
En dat was niet alles, kort nadat het boek gedrukt was, vroeg een studente aan Shapley of ze haar eindpresentatie op het boek mocht baseren. Hij weigerde, zeggende dat Velikovsky was een leugenaar en een vervalser was. Toen ze vroeg of hij het boek had gelezen, kwam Shapley met het volgende wetenschappelijke antwoord:” Ik heb het niet gelezen en ik ben ook niet van plan het te lezen omdat hij een leugenaar en een vervalser is”. Het was zo simpel als dat. Toen het over Velikovsky ging was het beroemde Amerikaanse “voordeel van de twijfel” om de een of andere reden verdwenen.

Aan het begin van 1950, toen de Macmillan uitgeverij aankondigde Velikovsky’s “Werelden in botsing” te gaan publiceren, probeerde Shapley te voorkomen dat het werk ter perse zou gaan. Hij dreigde zijn overeenkomst met de uitgeverij op te zeggen, terwijl de uitgeverij voor een groot gedeelte van zijn omzet afhankelijk was van studieboeken.
In wat leek op een georganiseerde boycot, kwam een stroom van brieven naar het Macmillan kantoor van wetenschappers, auteurs en professoren, die allemaal gebruik maakten van de studieboeken van Shapley voor hun cursussen. De brieven waarschuwden de uitgeverij af te zien van publicatie van Velikovsky’s boeken. Maar toen was het drukken van het boek al begonnen. Geconfronteerd met een moeilijk dilemma kondigde de uitgeverij akkoord te gaan met een last-minute beoordeling van het boek door drie bekende wetenschappers.
Toen twee van de drie akkoord gingen met publicatie, ging het drukken door en het boek verscheen in april dat jaar in de boekwinkels.

Toen brak de storm los.

Velen zagen de logica in Velikovsky’s ideeën en ondersteunden zijn recht die te uiten. Gordon A. Atwater, curator van het Hayden Museum voor Natuurhistorie in New York wordt genoemd in het begin van Hurton Ulstler’s column in Readers Digest en geciteerd: “De theorieën van Dr. Velikovsky zijn uniek en zouden moeten worden gepresenteerd aan de moderne wetenschap zodat alles in detail kan worden onderzocht."
Atwater was zo gegrepen door Velikovsky’s werk dat hij in het planetarium de theorie van “werelden in botsing” visualiseerde. Daarbij schreef hij een hoofdartikel voor het weekblad “Weekly” waar hij de lezers aanried Velikovsky’s werk onbevooroordeeld te beschouwen.

De nacht voordat “Weekly” werd uitgegeven werd Awater gevraagd af te treden van zijn positie bij het planetarium.

Korte tijd later ontsloeg Macmillan de redacteur die het contract voor het boek ondertekend had. Er werd druk uitgeoefend op Macmillan om de uitgave van “Werelden in Botsing” stop te zetten. Acht weken later kwam het boek op de planken. Macmillan sluisde de rechten door naar Doubleday, een uitgever gespecialiseerd in niet-wetenschappelijke lectuur. Dat was een ongehoorde stap in het publiceren van boeken, vooral op dat moment, gezien “Werelden in Botsing” aan de top van de bestsellerlijst van non-fictie werken stond.
Het eerste verzet tegen Velikovsky’s ideeën was zo agressief dat commentatoren moesten denken aan Gallileo’s veroordeling door de inquisitie. Blijkbaar kon de wetenschap niet verdragen dat de bijbel wel eens op waarheid zou kunnen berusten. En dus werd Velikovsky doodverklaard voor meerdere jaren, zelfs al waren zijn boeken bestsellers. De wetenschappers bespotten en vernederden hem en hij werd genegeerd en geïsoleerd gedurende vele jaren. Al zijn verzoeken de teksten die hij publiceerde wetenschappelijk te onderzoeken, werden geweigerd of zelfs ronduit genegeerd. Achteraf gezien is het eenvoudig vast te stellen dat hij vervolgd werd omdat hij de wetenschap ertoe wilde dwingen de authenticiteit van de torah te accepteren. Dat verklaarde een wetenschapper vele jaren nadat de boeken werden gepubliceerd: "Hij zou het Velikovsky nooit zou vergeven dat hij ervoor had gezorgd dat zoveel Joden en Christenen weer in de bijbel waren gaan geloven." Een Australische, niet-Joodse, wetenschapper, een aanhanger van het feit dat hemellichamen aan storingen onderhevig waren gedurende recente historische periodes, vertelde dat, wanneer hij lezingen gaf over Velikovsky’s werk, er altijd hevig werd geapplaudiseerd. Maar op het moment dat men begreep dat dit inhield dat deze theorieën de waarheid van de uittocht uit Egypte, zoals verteld in de Torah, ondersteunden, ontmoette hij altijd felle vijandschap en tegenstand.


Veronderstelling wordt feit


Maar spoedig kwam het grote moment voor Velikovsky. De wereld der wetenschap die hem meedogenloos veracht en vervolgd had, werd als bij donderslag getuige van het onmogelijke: zijn voorspellingen begonnen uit te komen. Van toen af tot vandaag aan toe zijn er nieuwe bevindingen naar voren gebracht, met behulp van radio-telescopische observaties en ruimtereizen, die geloofwaardigheid gaven aan tal van zijn stellingen en voorspellingen. Voor zover als ik me kan herinneren waren er 78 stellingen die wetenschappelijk werden bewezen door observaties. Dr. Lionel Rubinoff, een professor in de filosofie, verbonden aan de Trent universiteit in Ontario, vatte het als volgt samen: “Velikovsky begint met mythen en verhalen, ontwikkelt een hypothese en vult die dan aan met een uitleg van natuurkundige verschijnselen. Het is ongelooflijk, want nu verschijnen er uiteindelijk de resultaten van onderzoeken en testen, die zijn hypothese onderschrijven.”
In feite zijn de bewijzen letterlijk verbazingwekkend, ik zal er een paar noemen:

1- De eerste conclusie van Veliskvsky, dat Venus zich had afgescheiden van Jupiter, was ontvangen met spot en hoon. Volgens de heersende sterrenkundige hypotheses ontstaan planeten voorbij het zonnestelsel in een reusachtige ruimte van cosmische stof. Tien jaar na de publicatie van “Werelden in Botsing” , bewees R.A. Littleton, de beroemde Engelse ruimtedeskundige wiskundig dat zowel Venus als de bijbehorende planeten zich van Jupiter hadden afgescheiden, hoewel het in zijn opinie veel eerder was gebeurd. In 1974 werd door de verzamelde gegevens van de ruimteshuttle Mariner 10 bewezen dat de hypothese waar was. “Onregelmatige afstanden schuin achter een planeet wijzen op het bestaan van een staart, hetgeen doet denken aan een komeet”, aldus de bemanning die de gegevens van de Mariner 10 analyseerde.

Dit betekent dat Velikovsky’s berekeningen juist waren.

2- Velikovsky beweerde dat Venus brandde met intense hitte gedurende specifieke historische tijdsgewrichten. In 1950 geloofden de meeste geleerden dat de atmosfeer rond de planeet Venus slechts enkele graden hoger was dan die van de nabijgelegen planeet Aarde, zeker niet hoger dan het kookpunt van water. In contrast hiermee veronderstelde Velikovsky dat, hoewel de afscheiding verscheidene duizenden jaren geleden had plaatsgevonden, de planeet toch veel heter zou zijn dan de Aarde. In 1962, toen de Mariner 11 Venus passeerde, werd er een temperatuur geregistreerd van 800 graden Fahrenheit, 299 graden hoger dan het kookpunt van lood. Gedurende latere, meer nauwkeuriger waarnemingen werden temperaturen van 900 graden Fahrenheit gemeten. Alweer kreeg Velikovsky gelijk.

3- Een andere conclusie van Velikovsky: Ik zei dat Venus een heel massieve atmosfeer heeft, tegelijkertijd zei mijn tegenstander, Spencer Jones, die mij bekritiseerde dat de atmosfeer van Venus minder compact is dan die van de aarde.

In 1966 was de Russische shuttle Venere 3 volkomen onvoorbereid op de druk die er op uitgeoefend werd, toen het toestel op Venus landde. De shuttle explodeerde in scherven. In feite bleek de atmosfeer op Venus 95 maal dichter dan die van de aarde te zijn. Weer een keer was wetenschappelijk bewezen dat Velikovsky gelijk had.

4- Velikovsky zei dat organische moleculen, bestaande uit koolstof, waterstof en zuurstof op Venus aanwezig waren. Inderdaad ontdekte in februari 1974 de Mariner 10 dat deze drie elementen in de buitenste laag aanwezig waren. Dit gegeven verleende sterke ondersteuning aan Velikovsky’s gezichtspunten.

In 1978 wezen de gegevens van testen met de Pionier Venus shuttle uit dat er inderdaad een aanzienlijk percentage van methaan (koolwaterstof) aanwezig was. Niet alleen dat, de gegevens van de shuttle deden de geleerden versteld staan door de onontkoombare conclusie dat de samenstelling van Venus totaal anders was dan die van de aarde. Het percentage van b.v. de isotoop ergon-36 in de atmosfeer van Venus was vele malen hoger dan die gemeten op de aarde. Ergon-36 is een edelgas, dat niet onderhevig is aan chemische veranderingen en zijn aanwezigheid wordt enkel verklaard als een of andere radioactieve degeneratie.

5- Velikovsky zei dat de ruimte niet geheel leeg is en dat electromagnetisme een belangrijke functie in het zonnestelsel heeft. In feite weerstreefden alle wetenschappers uit de vroege vijftiger jaren die stelling. Onder de tegenstanders bevond zich Albert Einstein, een goede bekende van Velikovsky uit de twintiger jaren. Niettegenstaande het feit dat Einstein met enthousiasme reageerde op verscheidene van Velikovsky’s basisgedachten, was hij sterk gericht tegen de stelling dat electromagnetische velden de ruimte vulden, dat de zon en de planeten geladen lichamen waren en dat electromagnetisme de bewegingen van de ruimtelichamen beïnvloedden.

In juni 1954, toen de beide geleerden vlakbij elkaar in Princeton, New Yersey woonden, stelde Velikovsky voor dat ze samen zijn theorie zouden onderzoeken. Schriftelijk legde hij uit dat de theorie zou blijken correct of ongegrond te zijn aan de hand van de resultaten van een onderzoek naar het feit of Jupiter al dan niet radiogolven afscheidde. Einstein antwoordde in zijn gewoonlijke stijl met aantekeningen in de marge van de documenten, waarbij er eentje die mogelijkheid tegensprak.

Tien maanden later, in het begin van 1955, werden sterrenkundigen van het Carnegy instituut overrompeld toen ze krachtige radiogolven opvingen die van Jupiter afkomstig waren.

En weer had Velikovsky gelijk.

Toen Einstein van de ontwikkelingen hoorde, verklaarde hij met grote nadruk dat hij zijn invloed zou aanwenden om Velikovsky’s theorieën wetenschappelijk te laten onderzoeken. Negen dagen later stierf hij. “Werelden in Botsing” lag opengeslagen op zijn bureau.

6- Velikovsky beweerde ook begin 1954 dat behoorlijke hoeveelheden van de edelgassen ergon en neon aanwezig zouden zijn in de atmosfeer van Mars.

In het begin van de zeventiger jaren bevestigden Russische onderzoeken van Mars dit.

7- Zelfs de Maan levert bewijs voor de ruimtelijke aktiviteiten die Velikovsky beschreef. Op 21 juli 1969, toen de eerste mens op de maan landde, publiceerde de New York Times een collumn over Immanuël Velikovsky, betreffende zijn verwachtingen. Hij zei: “k beweer dat minder dan 3000 jaar geleden het oppervlak van de maan dikwijls vloeibaar en borrelde. De maansteen en gestolde lava zijn blijkbaar nog steeds rijk aan electromagnetische resten. Ik zal niet verbaasd zijn als er bitumen, caryatid of barbitone gevonden wordt in de steenlagen. Ik voorspel dat er in beperkte gebieden sterke radio-actieve straling gevonden wordt als het eindproduct van electromagnetische interplanetaire degeneratie.
Daarnaast voorspel ik dat er veel “aardbevingen” zijn op het maanoppervlak.”

Deze veronderstellingen werden, samen met andere opgestuurd in een memo naar professor H.H. Hess, voorzitter van de Wetenschappelijke Ruimte Raad van het Nationaal Wetenschappelijk Genootschap. De meeste sterrenkundige zagen deze voorspellingen als geraaskal, waarvan de waarschijnlijkheid hoogst twijfelachtig was of zelfs onmogelijk. Tot hun verbazing bleek uit proeven op de maansteen en andere monsters die op de maan waren verzameld door de 6 Apollo-shuttles, dat voor de zoveelste keer Velikovsky’s voorspellingen tot in detail klopten.


Een geciviliseerd debat?


Als u dacht dat Veliscovsky’s reputatie hersteld was na deze successen, moet u nog even verder denken. Om de een of andere reden kreeg Veliscovsky nooit het recht toegekend als wetenschapper theorieën te mogen voorleggen, zelfs niet nadat zijn ideeën wetenschappelijk bewezen waren. Einstein gedroeg zich als een heer toen bleek dat hij ongelijk had gehad, maar hoe ging het bij de anderen?
Zelfs vandaag nog wordt er door sterrenkundigen maar een kleine mate van waarschijnlijkheid toegekend aan Velikovsky’s idee dat Venus haar oorsprong heeft als een afgescheide komeet van de Planeet Jupiter of dat de baan van de planeet Aarde plotseling is vreanderd 2700 en 3500 jaar geleden.
De geoloog Stephen J. Gould schreef een paar maanden geleden in de “National Geographic” dat hij voort zou gaan met afstand te nemen van ontluikende ideeën die afkomstig waren uit onwetenschappelijke bronnen. Hij schreef ook: “Ik denk niet dat Velikovsky zich onder de winnaars zal scharen in deze strijd, die het moeilijkst te bewijzen is van alle."

Maar het is moeilijk het fenomeen Velikovsky te negeren.

De bevestigingen die zijn ideeën kregen na ieder succesvol ruimte-onderzoek veroorzaakte veel spanning bij de wetenschappelijke gemeenschap. Sinds de publicatie van de eerste druk in 1950, was “Worlds in Collision” vele malen herdrukt en in vele talen vertaald. Verscheidene wetenschappelijke tijdschriften wijdden hele nummers aan Velikovsky’s ideeën. Zijn theorieën inspireerden cursussen en seminars op veel universiteiten. Veel wetenschappelijke artikelen vonden en vinden nog hun basis in zijn werk, in een verscheidenheid aan onderwerpen van antieke geschiedenis tot aan internationale relaties. Vele boeken, soms voor, soms tegen Velikovsky’s werk, behandelden zijn theorieën.

Het populaire wetenschappelijke maandblad “Signs” zei, in zijn commentaar op Velikovsky’s werk, dat zijn theorieën tegenwoordig een scheidingslijn vormen tussen stromingen in de belangrijkste Amerikaanse wetenschappelijke richtingen.

Maar de wetenschappelijke gemeenschap ging niet op haar lauweren rusten. In 1974 hield de “American Association for the Advancement of Science” ( de AAAS), een symposium in San Francisco, gewijd aan Velikovsky’s theorieën. In een uitputtend debat, dat 7 uur duurde, stond Velikovsky zijn mannetje tegen een leger van aanvallers. Met de bedoeling Velikovsky’s ongelijk aan te tonen vervalsten de geleerden simpelweg delen van Velikovsky’s boek en die gebruikten ze als basis voor het openbare debat. Toen Velikovsky riep dat er fraude werd gepleegd, dat de wetenschappers dingen weerlegden die hij helemaal niet geschreven had, werd hij simpelweg genegeerd. Hij kreeg veel minder tijd om te weerleggen dan zij kregen die hem aanvielen. In zijn lezing verdedigde hij hevig en verhit zijn positie en weerlegde alle feiten die zij geponeerd hadden. Aan het eind van zijn speech stond een groot deel van de AAAS-leden en gasten op en gaven hem een staande ovatie.
Maar zijn grootse optreden en succes hielpen Velikovsky niet veel. De wetenschappelijke wereld bleef hem afwijzen en als een recensie van het betreffende symposium werd gepubliceerd, deinsden de wetenschappers er niet voor terug de vervalste versie van zijn werken te publiceren, wederom hem de mogelijkheid weigerend om zich te verdedigen. Klaarblijkelijk was dit de straf die toebedeeld werd aan iemand die trachtte de uittocht uit Egypte op wetenschappelijke wijze te verklaren.


Velikovsky’s werkelijke plaats.


Toen publiceerde de bekende Atheïstische sterrenkundige Carl Sagan van de Cornell universiteit een spottend artikel van 57 pagina’s gericht tegen de wereldvisie van Velikovsky. Hij schreef: “Daar waar Velikovsky origineel is, hij heeft het duidelijk bij het verkeerde eind, en waar hij gelijk heeft, zijn anderen hem reeds voorgegaan”. Maar in dat hele uitgebreide artikel ging hij niet in op de facetten van Velikovsky’s werk die bewezen waren waarheid te zijn.


In 1978 werd het boek “Velikovsky en de wetenschappelijke gemeenschap” uitgegeven, geschreven door Velikovsky zelf en de redacteuren van het “Chronus Journal”. Het boek maakte gewag van Sagan’s argumenten en haalde een paar van zijn dwaalwegen naar voren, evenals die van andere critici.
Na het symposium werden er meer lezingen gehouden, alle gecentreerd rond Velikovsky’s werk. Alsof het was om zijn lasteraars te dwarsbomen, kwamen er steeds meer rapporten over Jupiter binnen van de Pioneer 10 en 11, de Mariner die Venus en Mercurius passeerde en tenslotte van de Venus shuttle, die voortgingen de geloofwaardigheid van Velikovsky’s theorieën te onderstrepen.

Tot aan de dag dat hij stierf, in november 1979, ging Velikovsky door hevig zijn positie te verdedigen en elke aanval te weerleggen. Vandaag bestaat er een aanzienlijke groep Velikovsky-supporters, velen van hen zijn experts in de natuurwetenschappen, de beroepsgroep die het meest in aanraking komt met de issues die door Velikovsky aangekaard zijn. Zelfs nu nog verschijnen er wetenschappelijke verslagen gewijd aan zijn theorie. “Het is niet zo belangrijk wat de juiste plaats is van Velikovsky in de revolutie die de wetenschap op zijn kop zette in vele studierichtingen.” zei Velikovsky op een bijeenkomst voor de ontwikkeling van de wetenschap; “Maar mijn hoop is dat dit symposium een verlate erkenning is van het feit dat spottende kritiek uiten in plaats van wetenschappelijk onderzoek doen, nergens toe leidt. Niemand van mijn tegenstanders kan de electromagnetische velden uitwissen, niemand kan de radiogolven van Jupiter stoppen, de hitte van Venus doen afkoelen, en niemand kan een enkele zin in mijn boeken veranderen."
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door callista »

En daar gaan we weer..... :w
Verveel je je Eli?
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Eliyahu »

Dit is een vluchtige blik op een fascinerende zaak, waarin de vrijheid van meningsuiting werd verworpen door de wetenschap, alleen maar om te zorgen dat de waarheid niet aan het licht kwam. De volgende anecdote kan het hele fenomeen verklaren. Een bekende archeoloog twistte met een Israëlische historicus, die hem de juistheid van een thesis van Velikovsky aangaande een specifieke historische gebeurtenis aantoonde. De verblufte onderzoeker antwoordde: “Wat wil je nu dat ik doe? Al de boeken verbranden die ik over dit onderwerp geschreven heb? Dat wil ik helemaal niet!”

Dat is natuurlijk een uiterst “wetenschappelijk” argument dat we onmogelijk kunnen weerleggen.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Eliyahu »

Mullog schreef: 05 sep 2022, 10:38
small brother schreef: 05 sep 2022, 10:25 ...
Alle verhalen zijn gebeurd. Toon jij mij een verhaal, en ik toon je aan dat die is gebeurd of althans is erkend door het volk Israël c.q. andere getuigen, dat die echt gebeurd moeten hebben. Voor hun ging het niet om sprookjes en gelogen moraal, maar om wetenschap en betrouwbare geschiedschrijving.
Zondvloed, de uittocht uit Egypte, het boek Daniël is een grote hoax, iets met de zon stilzetten waar geen bewijs voor is en er is vast wel meer wat allemaal verzonnen is.
Bs"d

Het stilstaan van de zon is terug te vinden in de kronieken van veel oude volken:

In de mexicaanse "Annalen van Cuauhtitlan", de geschiedenis van het
keizerreik van Culhuacan en Mexico, geschreven in het Nuhua-Indiaans
in de 16e eeuw, wordt verteld dat tijdens een kosmische catastrophe
die in het verre verleden plaatsvond, de lange nacht maar geen einde
wilde nemen.

In de mexicaanse annalen wordt vermeld dat de wereld was beroofd van
licht, en dat de zon een viervoudige nacht lang niet verscheen.
(tijdens een verlengde dag of nacht kon men de tijd niet meten met de
gebruikelijke middelen die hen toen ten dienste stonden.

Sahagun, de spaanse geleerde die een generatie na Columbus naar
Amerika kwam en de overleveringen van de inboorlingen verzamelde,
schreef dat ten tijde van één kosmische catastrophe de zon maar een
klein eind boven de horizon steeg en daar onbeweeglijk bleef staan,
ook de maan stond stil.

Bernardo de Sahagun, Historia general de las cosas de Nueva Espana,
nieuwe ed. 1938 Franse vertaling D. Jouranet en R. Simon, blz 481.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door vegan-revolution »

Dat er verhalen bestaan zegt nog niets over de betrouwbaarheid van die verhalen.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Tiberius Claudius »

vegan-revolution schreef: 09 sep 2022, 12:03 Dat er verhalen bestaan zegt nog niets over de betrouwbaarheid van die verhalen.
Dat klopt.

Ook is het vaak cherry-picking want men plukt een of twee verhalen uit en verzameling van soms honderden.
Die andere verhalen worden dan weer wel verworpen.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
vegan-revolution
Berichten: 609
Lid geworden op: 20 feb 2022, 01:19
Man/Vrouw: M

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door vegan-revolution »

Zo heb ik ooit ook eens een Indisch scheppingsverhaal aanschouwd waarin de eerste man als eerste zondigde tegen een gebod van zijn schepper en de eerste vrouw hem daarvan trachtte te weerhouden. Anders dus dan het bijbelse scheppingsverhaal. De bron van dit verhaal heb ik helaas op dit moment niet bij de hand.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Mullog »

Eliyahu schreef: 09 sep 2022, 11:17
Zondvloed, de uittocht uit Egypte, het boek Daniël is een grote hoax, iets met de zon stilzetten waar geen bewijs voor is en er is vast wel meer wat allemaal verzonnen is.
Ik heb je berichten gemeld. Dit is geen manier van discussiëren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Zolderworm »

Mullog schreef: 09 sep 2022, 16:34
Eliyahu schreef: 09 sep 2022, 11:17
Zondvloed, de uittocht uit Egypte, het boek Daniël is een grote hoax, iets met de zon stilzetten waar geen bewijs voor is en er is vast wel meer wat allemaal verzonnen is.
Ik heb je berichten gemeld. Dit is geen manier van discussiëren.
Hij heeft wel gelijk.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Eliyahu »

Mullog schreef: 09 sep 2022, 16:34
Eliyahu schreef: 09 sep 2022, 11:17
Zondvloed, de uittocht uit Egypte, het boek Daniël is een grote hoax, iets met de zon stilzetten waar geen bewijs voor is en er is vast wel meer wat allemaal verzonnen is.
Ik heb je berichten gemeld. Dit is geen manier van discussiëren.
Bs"d

Dit lijkt wel heel veel op: "Ik heb hier geen weerwoord op, en daarom ga ik proberen jou het zwijgen op te leggen." :(
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Mullog »

Zolderworm schreef: 09 sep 2022, 16:36
Mullog schreef: 09 sep 2022, 16:34

Ik heb je berichten gemeld. Dit is geen manier van discussiëren.
Hij heeft wel gelijk.
Geen idee. Ik ga me niet door eindeloze lappen tekst worstelen. Ik kan natuurlijk boeken en artikelen copy/pasten die het tegendeel aantonen maar dat gaat niemand lezen en er wordt ook niemand wijzer van.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Mullog »

Eliyahu schreef: 09 sep 2022, 16:40
Mullog schreef: 09 sep 2022, 16:34

Ik heb je berichten gemeld. Dit is geen manier van discussiëren.
Bs"d

Dit lijkt wel heel veel op: "Ik heb hier geen weerwoord op, en daarom ga ik proberen jou het zwijgen op te leggen." :(
Nee hoor, maar ik voer geen discussie met eindeloos copy/paste erin. Geef dan gewoon links.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Eliyahu »

Mullog schreef: 09 sep 2022, 16:43
Eliyahu schreef: 09 sep 2022, 16:40

Bs"d

Dit lijkt wel heel veel op: "Ik heb hier geen weerwoord op, en daarom ga ik proberen jou het zwijgen op te leggen." :(
Nee hoor, maar ik voer geen discussie met eindeloos copy/paste erin. Geef dan gewoon links.
Bs"d

Het is hier niet toegestaan om te discussieren met links.

En wat is het verschil of je het verhaal leest in een link of hier?
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Eliyahu »

Mullog schreef: 09 sep 2022, 16:43
Eliyahu schreef: 09 sep 2022, 16:40

Bs"d

Dit lijkt wel heel veel op: "Ik heb hier geen weerwoord op, en daarom ga ik proberen jou het zwijgen op te leggen." :(
Nee hoor, maar ik voer geen discussie met eindeloos copy/paste erin.
Bs"d

Dat is jouw goed recht om de discussie dan niet aan te gaan, maar ga dan aub niet proberen om een ander de discussie onmogelijk te maken.

Dat riekt naar censuur.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Mullog »

Eliyahu schreef: 09 sep 2022, 16:46
Mullog schreef: 09 sep 2022, 16:43

Nee hoor, maar ik voer geen discussie met eindeloos copy/paste erin. Geef dan gewoon links.
Bs"d

Het is hier niet toegestaan om te discussieren met links.

En wat is het verschil of je het verhaal leest in een link of hier?
Het verschil is volgens mij dat je in een paar zinnen kunt vertellen wat je bedoelt en dat je daarna (eventueel met toelichting) een link kunt geven die dat onderbouwd.

Het is dan aan mij of ik dat verder lees. Nu moet ik in die brij van woorden ook nog eens gaan zoeken of je er zelf wat tussen hebt geplaatst.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Zolderworm »

Mullog schreef: 09 sep 2022, 16:41
Zolderworm schreef: 09 sep 2022, 16:36
Hij heeft wel gelijk.
Geen idee. Ik ga me niet door eindeloze lappen tekst worstelen. Ik kan natuurlijk boeken en artikelen copy/pasten die het tegendeel aantonen maar dat gaat niemand lezen en er wordt ook niemand wijzer van.
Nou ja, in het OT vinden een aantal "fantastische verhalen" over dingen die goed als zeker nooit echt gebeurd zijn. Goddienstwetenschappers zijn het zelfs over het algemeen over eens dat Mozes nooit echt bestaan heeft. Deze verhalen bevatten echter wel een diepgaande representerende symboliek, die staat voor transformatieprocessen. Joh. M. Pameijer heeft bijvoorbeeld onder meer de uittocht uit Egypte in verband hiermee uitgebreid geanalyseerd. Zelfs de plaatsen waarlangs men getrokken is hebben een symbolische betekenis.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: Kun je wetenschap beschouwen als religie?

Bericht door Eliyahu »

Bs'd

En natuurlijk, voor onderbouwing van de uittocht uit Egypte, hebben we ook nog de El-Arish stele:

De Israelieten konden eindelijk Egypte verlaten, maar ze werden prompt
achtervolgd door de boze Egyptenaren: " 1 De HERE sprak tot Mozes: 2 Zeg tot de Israëlieten, dat zij teruggaan en zich legeren voor Pi-Hachirot, tussen Migdol en de zee; recht tegenover Baäl-Sefon zult gij u legeren, aan de zee. 3 Dan zal Farao van de Israëlieten denken: zij zijn in het land verdwaald, de woestijn heeft hun de weg versperd. 4 En Ik zal het hart van Farao verharden, zodat hij hen achtervolgt. Dan zal Ik Mij aan Farao en aan zijn gehele legermacht verheerlijken, en de Egyptenaren zullen weten, dat Ik de HERE ben. En zij deden alzo. 5 Toen aan de koning van Egypte bericht werd, dat het volk gevlucht was, veranderde de gezindheid van Farao en van zijn dienaren ten aanzien van het volk, en zij zeiden: Wat hebben wij gedaan, dat wij Israël uit onze dienst hebben ontslagen? 6 Daarop spande hij zijn wagen aan en nam zijn volk met zich. 7 Hij nam zeshonderd uitgelezen wagens, ja, al de wagens van Egypte, alle volledig bemand. 8 Zo verhardde de HERE het hart van Farao, de koning van Egypte, zodat hij de Israëlieten achtervolgde. Maar de Israëlieten zetten hun uittocht voort, door een verheven hand geleid.
9 De Egyptenaren nu, al de paarden en wagens van Farao, zijn ruiters en zijn legermacht, achtervolgden hen en haalden hen in, terwijl zij gelegerd waren aan de zee, bij Pi-Hachirot, tegenover Baäl-Sefon."
Ex 14

En daar sta je dan, met je goeie gedrag, bij Pi-Hachirot, aan de zee, en dan komt het hele Egyptische leger er aan denderen.
Gelukkig gebeurde er een wonder:

"21 Toen strekte Mozes zijn hand uit over de zee en de HERE deed de zee de gehele nacht door een sterke oostenwind wegvloeien, maakte haar
droog, en de wateren werden gespleten. 22 Zo gingen de Israëlieten in het midden der zee op het droge; terwijl rechts en links de wateren voor hen waren als een muur.
23 En de Egyptenaren vervolgden hen en kwamen achter hen aan – alle paarden van Farao, zijn wagens en zijn ruiters – midden in de zee. 24 Toen dan, in de morgenwake, schouwde de HERE in vuurkolom en wolk naar het leger der Egyptenaren en bracht het leger der Egyptenaren in
verwarring. 25 Hij deed de wielen van hun wagens wegglijden en met moeite voortrijden, zodat de Egyptenaren zeiden: Laten wij vluchten voor de Israëlieten, want de HERE strijdt voor hen tegen Egypte.
26 Toen zeide de HERE tot Mozes: Strek uw hand uit over de zee, opdat de wateren terugvloeien over de Egyptenaren, over hun wagens en ruiters. 27 En Mozes strekte zijn hand uit over de zee en tegen het aanbreken van de morgen vloeide de zee terug in haar bedding, terwijl de Egyptenaren haar tegemoet vluchtten; zo dreef de HERE de Egyptenaren midden in de zee. 28 De wateren vloeiden terug en bedekten
de wagens en de ruiters van de gehele legermacht van Farao, die hen in de zee achterna getrokken waren; er bleef van hen niet één over.
29 Maar de Israëlieten gingen op het droge midden door de zee en de wateren waren hun rechts en links als een muur. 30 Zo verloste de HERE op die dag de Israëlieten uit de macht der Egyptenaren. En Israël zag de Egyptenaren dood op de oever der zee liggen. 31 Toen zag Israël, welk een machtige daad de HERE tegen Egypte gedaan had; en het volk vreesde de HERE en zij geloofden in de HERE en in Mozes, zijn knecht."

En WEG was het Egyptische leger.

Is het niet wonderbaarlijk?

Nou zijn er natuurlijk ongelovigen die zullen beweren dat dit allemaal sprookjes zijn, en dat zoiets helemaal nooit gebeurt is.

En daarvoor hebben we de el-Arish stele. (stele: https://en.wikipedia.org/wiki/Stele ) Dat is een zwarte schrijn, aangetroffen te el-Arish, op de grens van Egypte en Israel. En daarop staat geschreven: "Het land was in grote nood. Onheil viel op deze aarde .... Er was een grote ontreddering in de hoofdstad .... Gedurende 9 dagen kon niemand het paleis verlaten (er was geen uitweg uit het paleis) en gedurende deze negen dagen van beroering stormde het zo, dat noch mensen noch goden (de koninklijke familie) de gezichten van die naast hen waren konden zien."

Dit was 1 van de plagen beschreven ook weer in de Torah: "21 Daarna zeide de HERE tot Mozes: Strek uw hand uit naar de hemel, opdat er duisternis zij over het land Egypte, zodat men de duisternis kan tasten. 22 En Mozes strekte zijn hand uit naar de hemel, en er was gedurende drie dagen een dikke duisternis in het gehele land Egypte.
23 Gedurende drie dagen kon niemand een ander zien, noch van zijn plaats opstaan; maar alle Israëlieten hadden licht, waar zij woonden." Ex 10.

En de hierogliefentekst vermeldt ook dat de farao de "boosdoeners" vervolgde naar de plaats "Pi-Khiroti geheten".

En lijkt dat "Pi-Khiroti" nou niet heel veel op "Pi-Hachirot", waar volgens de Torah, de farao de Israelieten inhaalde?
Bedenk dat de "kh" in het engels uitgesproken wordt als onze "ch", en de "ha" dat is het hebreeuwse lidwoord van bepaaldheid, dus "Pi-Hachirot" = "Pi-Khirot".

De stele heeft het over "Pi-Khiroti".

En de stele gaat verder en verteld ons over de dood van de farao:
"Toen nu zijne majesteit in deze kolk tegen de boosdoeners vocht, op de plaats van de draaikolk, zegevierden de boosdoeners niet over zijne majesteit. Zijne majesteit sprong in de plaats van de draaikolk."

Dat lijkt toch wel veel op: "19 Toen Farao’s paarden met zijn wagenen en ruiters in de zee gekomen waren, deed de HERE de wateren der zee over hen terugvloeien," Ex 15.

Toch?

Je vraagt je af: "Hoe is dit mogelijk, als dat allemaal nooit gebeurd is?"

En er is nog meer archeologisch bewijs, zie de video "The Exodus Decoded".
Laatst gewijzigd door Eliyahu op 09 sep 2022, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13