N T Geen Openbaring

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Kessel
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Kessel »

thom schreef: 12 sep 2022, 10:10 Mooie samenvatting. Gods Wet overtreden heeft de zonden in zich, Gods Wet overwinnen heeft het Leven in zich. In Hem zijn wij een nieuwe Schepping.

En dat Leven ontvangen is het tot geloof komen en de werken daaruit. Waardoor uiteindelijk deze tijdelijke schepping onder de zonden (want de dood als resultaat), overwonnen wordt door de Verlosser; de wedergeboren Ziel, de Zoon, het oorspronkelijke Leven Zelf.

Ik plaats toch weer wat teksten waarin het duidelijk naar voren komt; Rom 3sv

19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.

20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.

21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:

22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;

25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;

26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.


En Joh. 17

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.


24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.



En dat geloof in Zijn bloed, is die innerlijke werking van het geloof.
Dat is het. Het is ons geloof dat ons rechtvaardigt. En te geloven dat ik gerechtvaardigd ben maakt me zo blij dat ik me aan de wetten wil houden.
En Romeinen 4 leert dat ons geloof gelijkgesteld wordt aan dat van Abraham die zijn rechtvaardiging, net als bij ons, in zijn onbesneden staat werd toegerekend. Pas na gerechtvaardigd te zijn werd hij besneden. Het NT wordt telkens met het OT in verband gebracht. Zo wordt het getal 12 in het NT meermaals herhaald dat voor Israël staat. Ook 40 komt in het NT wel vaker terug, omdat de Israëlieten 40 jaar in de woestijn hebben vertoefd.
Laatst gewijzigd door Kessel op 12 sep 2022, 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Kessel
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Kessel »

Seven schreef: 12 sep 2022, 10:39 Het offeren was er al in de tijd van Abraham. Ook Abraham moest een Lam offeren.
Offeren werd al gedaan in tijd van Kain en Abel.
Al die offers vanaf de tijd van Kain en Abel , tot Abraham en tot Mozes hadden natuurlijk de zelfde typologische betekenis. Het zelfde symbolische. Al die offers wezen naar Christus en het offer die hij zou maken aan het kruis.
Dat zie ik ook zo.
Over het paaslam wordt bijvoorbeeld geschreven dat wanneer het eenmaal geslacht is, ze ervan eten en de restanten aan een arme willen schenken, dan mogen ze de pootjes niet breken wanneer ze het het huis uit zouden willen doen. Ze mogen er niets vanaf breken en moeten het in ongebroken toestand eventueel aan een arme schenken.
Hetzelfde zie je bij Christus wiens benen niet gebroken werden aan het kruis.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door thom »

Kessel schreef: 12 sep 2022, 12:49
thom schreef: 12 sep 2022, 10:10 Mooie samenvatting. Gods Wet overtreden heeft de zonden in zich, Gods Wet overwinnen heeft het Leven in zich. In Hem zijn wij een nieuwe Schepping.

En dat Leven ontvangen is het tot geloof komen en de werken daaruit. Waardoor uiteindelijk deze tijdelijke schepping onder de zonden (want de dood als resultaat), overwonnen wordt door de Verlosser; de wedergeboren Ziel, de Zoon, het oorspronkelijke Leven Zelf.

Ik plaats toch weer wat teksten waarin het duidelijk naar voren komt; Rom 3sv

19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.

20 Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.

21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:

22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;

24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;

25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;

26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.


En Joh. 17

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.


24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.



En dat geloof in Zijn bloed, is die innerlijke werking van het geloof.
Dat is het. Het is ons geloof dat ons rechtvaardigt. En te geloven dat ik gerechtvaardigd ben maakt me zo blij dat ik me aan de wetten wil houden.
En Romeinen 4 leert dat ons geloof gelijkgesteld wordt aan dat van Abraham die zijn rechtvaardiging, net als bij ons, in zijn onbesneden staat werd toegerekend. Pas na gerechtvaardigd te zijn werd hij besneden. Het NT wordt telkens met het OT in verband gebracht. Zo wordt het getal 12 in het NT meermaals herhaalt dat voor Israël staat. Ook 40 komt in het NT wel vaker terug, omdat de Israëlieten 40 jaar in de woestijn hebben vertoeft.
Welke wetten bedoel je? Het lijkt zo eerder op een teruggrijpen/vallen naar de wet, dan een verlossen van de wet, een overwinnen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Messenger »

Seven schreef: 12 sep 2022, 11:32 O nou Mozes moest de Wet van God toch echt in steen hakken hoor.
Natuurlijk is er een Wet van God. Zonder Wet geen zonde, en zonder zonde geen Jezus, Want als er geen zonde is dan heb je geen verlosser uit de zonde nodig, En dat zou Jezus werk overbodig maken.
Jezus toonde dat zelfs de dood kon overwonnen. De wonderen die Jezus verrichtte waren een demonstratie van wat mogelijk was.
De uitspraak van Jezus "Ik ben het leven en de weg, volg Mij " had de bedoeling dat wanneer de mens niet in zichzelf geloofde, dat ze dan in Godsnaam maar Jezus moesten volgen. Want ook toen al geloofde de mens niet dat het werkelijk zo was zoals Jezus zei : "Dit, en meer dan dit zult Gij ook doen."
DIe tekst staat denk ik niet in de bijbel maar wel in de Dode Zeerollen. Met opzet uit de bijbel gelaten.
Messenger schreef:Bovendien ben je deel van de alomtegenwoordige God, want er is niets anders dan God. Jij bent daarom, net als alle andere expressies van God, God in jouw vorm. En waarom zou God zichzelf straffen of kastijden?
Seven schreef: Dat is gewoon pantheïsme wat je hier zegt.
Ja dat is panentheïsme. God ervaart zich op alle mogelijke manieren, immanent onder de levende wezens.
Transcendent is God Absoluut en alwetend. Bij de immanente ervaring heeft God de eigen alwetendheid uitgeschakeld. Zo wordt elk levend wezen (elk immanent Godsdeel) geboren zonder wetenschap over wat was, wat is, en wat gaat komen.

In de bijbel kun je die alomtegenwoordigheid terugvinden o.a. bij Jesaja 45 vers 5 t/m 7.

Daar wordt gezegd dat er buiten God niets bestaat, dat God het enige is dat er is. Wij maken daar deel van uit. Eigenlijk komt het dus gewoon overeen met wat er in sommige delen van de bijbel staat geschreven.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door peda »

Het is duidelijk dat het N T niet zo maar plotsklaps met een Volledig Ongekende Hemelse Boodschap uit de lucht kwam vallen, maar dat het N T wel degelijk is geënt op het het Oude Testament, evenwel met een aantal graverende, essentiële Geloofs Nieuwigheden. Als christen wordt er wel van uitgegaan dat die Nieuwigheden door God Zelve zijn geOpenbaard en dat het geen puur menselijke creativiteit is die na 2000 jaren nog steeds volop in de aandacht staat.
N T , Geen Openbaring, wijst er als topic titel wel op dat inmiddels zeer velen deze Goddelijke Openbaring resoluut van de hand wijzen en menselijke creativiteit als basis voor de christelijke geloofsovertuiging de hoofdrol toekennen. Ook die zienswijze is gebaseerd op goede argumentatie. De persoonlijke grondovertuiging bepaalt derhalve welke argumentatie richting wordt gevolgd.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Yours »

peda schreef: 12 sep 2022, 12:03
Yours schreef: 12 sep 2022, 11:47

Kijk eens om je heen, Messenger. Er zijn zoveel mensen die dagelijks op basis van de vrije wil de verkeerde keuzes maken: verkrachting, moord, oorlog enz. Al die ‘goddelijke’ mensen zouden niet tot inkeer moeten komen? En die zelfde mensen zouden zichzelf niet onder handen moeten/hoeven nemen? En mogen van jouw ja-knikkende God dus gewoon doorgaan met het blijven scheppen van ellende?
Het is ook het moreel zwakke in de gedachten van Walsch, dat in de Hemel de innerlijk- goede- God-Zelven voor een afdaling naar de aarde gaan kiezen om aldaar bewust ervaringen te gaan verzamelen over uiterst negatief mensengedrag, door zelve actief deel te nemen aan ethisch ( zeer ) verwerpelijk optreden. In het christendom kent God wel het kwaad, maar doet God Zelve krachtens zijn Wezen nooit kwaad. Het goede voorbeeld is daar de Jezus van het N T. Een wezenlijk verschil met de God-visie van Walsch, waar een aantal God Zelven vooraf zelfgekozen, wel degelijk kwaad doen.
Inderdaad, Peda.
Dat is inderdaad de zwakte van de God van Walsch: men mag alles doen wat God verboden heeft.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 12 sep 2022, 11:47
Messenger schreef: 12 sep 2022, 11:16
Bovendien ben je deel van de alomtegenwoordige God, want er is niets anders dan God. Jij bent daarom, net als alle andere expressies van God, God in jouw vorm. En waarom zou God zichzelf straffen of kastijden?
Kijk eens om je heen, Messenger. Er zijn zoveel mensen die dagelijks op basis van de vrije wil de verkeerde keuzes maken: verkrachting, moord, oorlog enz. Al die ‘goddelijke’ mensen zouden niet tot inkeer moeten komen? En die zelfde mensen zouden zichzelf niet onder handen moeten/hoeven nemen? En mogen van jouw ja-knikkende God dus gewoon doorgaan met het blijven scheppen van ellende?
Het scheppen van ellende, leed en pijn doet God geen genoegen. God 'kickt' daar niet op. Die dingen worden gedaan doorgaans door mensen die de verbinding met God vergeten zijn en die vaak een onjuist beeld van God hebben en God dus niet begrijpen.

Mensen die oorlog voeren op religieuze gronden. Mensen die elkaar vanwege eerwraak afmaken. Mensen die elkaar mishandelen en ter dood veroordelen. Vaak wordt geweld uit naam van God verheerlijkt. Alsof God een dienst wordt bewezen een anders of ongelovige over de klink te jagen. Waanzin. Mensen die anderen, vaak hun eigen kinderen, verstoten omdat de bijbel beweert dat hun identiteit en levensgang een gruwel is in de ogen van de HEERE.

Men staat er dan niet bij stil dat God almachtig, volmaakt en vooral pure liefde is. Hoe kan zo'n God gruwelen van de eigen schepping? Het slaat helemaal nergens anders op dan een onbegrip van de essentie van God.

Vooral de moderne mens wil niets meer weten van God, door alle onzin die over God wordt beweerd. God heeft afgedaan door boodschappers en geestelijk leiders die God niet begrijpen. Eigenlijk, als je het laat doordringen, is het godslastering zoals over God wordt gesproken. Niet met die intentie, maar door onbegrip.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Kessel
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:31
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Kessel »

thom schreef: 12 sep 2022, 13:02 Welke wetten bedoel je? Het lijkt zo eerder op een teruggrijpen/vallen naar de wet, dan een verlossen van de wet, een overwinnen.
De 10 geboden.
Ik geef toe dat het me niet lukt om me eraan te houden.
En ik bedoel niet dat ik de 10 geboden aan een ander zou opleggen, maar dat ik me er zelf aan wil houden. Ik heb Gods geboden lief. Ik heb ze nodig om te kunnen zien wie Jezus is, omdat hij zich eraan gehouden heeft.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door peda »

Hallo Yours,

Er zijn overeenkomsten tussen de God van Walsch en de God van de christenen, maar ook enorme verschillen.
Het zijn juist de enorme verschillen, die maken dat christenen zich totaal niet herkennen in het godsbeeld van Walsch.
Je praat dan beiden over God, maar bij de invulling van God lopen de zienswijzen volledig uiteen. Overigens is daar in mijn optiek niets mis mee, de bekende kleuring. Voor Walsch is het in ieder geval duidelijk, N T is GEEN Openbaring.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Messenger »

thom schreef: 12 sep 2022, 11:56 Maar is het niet simpelweg zo, dat dit niets anders inhoudt, dan dat diegene zich moet erkennen in een wereld van het lijden wat hij ondergaat? En in wezen niet de wereld is van Ik..
De wereld is volgens mij deel van mij zoals ik een deel van de wereld ben. Het water van de oceaan waarvan ik een golf ben die op weg is naar het strand en stukslaat, maar deel blijft van de oceaan maar slechts van vorm verandert.
Thom schreef: Een lijden of duisternis waarin de mensheid gevallen is, juist door de vrije keus? En dat die keus nog steeds geldt; zie waarin er gevallen is, zie wat je nu bent geworden, en zie waaruit Ik je kan begeleiden. (...)En wat men -weer- worden kan door de Oorspronkeljkheid toe te laten, bewust te worden;
Het enige dat je zou kunnen doen, is je te herinneren Wie en Wat je in oorsprong bent.
Thom schreef: 20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Als iemand op de deur klopt en zich herinnert wie Hij/ZIj in oorsprong is, en de persoon die de deur opent en zich eveneens de eigen oorsprong herinnert, leeft in het ontwaakte besef dat zij beiden ieder een ander deel van God zijn.
Thom schreef: 21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.
Degene die zich herinnert Wie en Wat Hij/Zij is, beseft zich altijd Thuis te zijn.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Yours »

peda schreef: 12 sep 2022, 13:25 Hallo Yours,

Er zijn overeenkomsten tussen de God van Walsch en de God van de christenen, maar ook enorme verschillen.
Het zijn juist de enorme verschillen, die maken dat christenen zich totaal niet herkennen in het godsbeeld van Walsch.
Je praat dan beiden over God, maar bij de invulling van God lopen de zienswijzen volledig uiteen. Overigens is daar in mijn optiek niets mis mee, de bekende kleuring. Voor Walsch is het in ieder geval duidelijk, N T is GEEN Openbaring.
Dag Peda,

Ik zal het nog sterker vertellen: welbeschouwd bestaat er helemaal geen God. Er zijn uitsluitend kosmische wetten, die van onbewustzijn via Jezus Christus tot bewustzijn voeren. Die kosmische wetten zijn o.a. die van karma/oorzaak en gevolg en die van reïncarnatie. Een ieder geeft op die weg naar bewustzijn elke keer opnieuw de eigen invulling aan ‘God’. Het NT kan daar als ‘openbaring’ behulpzaam bij zijn.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Messenger »

peda schreef: 12 sep 2022, 12:03 Het is ook het moreel zwakke in de gedachten van Walsch, dat in de Hemel de innerlijk- goede- God-Zelven voor een afdaling naar de aarde gaan kiezen om aldaar bewust ervaringen te gaan verzamelen over uiterst negatief mensengedrag, door zelve actief deel te nemen aan ethisch ( zeer ) verwerpelijk optreden. In het christendom kent God wel het kwaad, maar doet God Zelve krachtens zijn Wezen nooit kwaad. Het goede voorbeeld is daar de Jezus van het N T. Een wezenlijk verschil met de God-visie van Walsch, waar een aantal God Zelven vooraf zelfgekozen, wel degelijk kwaad doen.
In het christendom heb je het Oude Testament waarin God dood en verderf zaait en in Jesaja 45 vers 7 staat: "Ik schep het licht en de duisternis, Ik schep den vrede en het kwaad. Ik, de HEERE, doe al deze dingen."
Dus wat je hier vertelt over het moreel van de christelijke bijbel lijkt mij zwakke gedachtengang.

God is transcendent Absoluut en kent zich als pure liefde, almachtig, alomtegenwoordig, alwetend, alziend, volmaakt, onkwetsbaar en zonder enige behoefte. Als God iets wil scheppen is dat binnen het eigen wezen, gezien er buiten God niets anders bestaat.

Daartoe werd binnen het Absolute Rijk, het Relatieve Rijk geschapen waar naast liefde ook angst kon bestaan, naast vrede ook kwaad kon bestaan, waar onkwetsbaar en kwetsbaar konden bestaan, waar volmaaktheid naast imperfectie kon bestaan, etc.

Zonder links kan rechts zich niet kennen, zonder lang kan kort zich niet kennen, zonder boven kan beneden zich niet herkennen, zonder binnen geen buiten, zonder kwaad geen liefde herkennen etc.

God had statisch Absoluut kunnen blijven, maar door zich immanent te begeven in het Relatieve Rijk, kon God zich ervaren zoals God is en zoals God niet is.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door peda »

Messenger schreef: 12 sep 2022, 13:43
In het christendom heb je het Oude Testament waarin God dood en verderf zaait en in Jesaja 45 vers 7 staat: "Ik schep het licht en de duisternis, Ik schep den vrede en het kwaad. Ik, de HEERE, doe al deze dingen."
Dus wat je hier vertelt over het moreel van de christelijke bijbel lijkt mij zwakke gedachtengang.

God is transcendent Absoluut en kent zich als pure liefde, almachtig, alomtegenwoordig, alwetend, alziend, volmaakt, onkwetsbaar en zonder enige behoefte. Als God iets wil scheppen is dat binnen het eigen wezen, gezien er buiten God niets anders bestaat.

Daartoe werd binnen het Absolute Rijk, het Relatieve Rijk geschapen waar naast liefde ook angst kon bestaan, naast vrede ook kwaad kon bestaan, waar onkwetsbaar en kwetsbaar konden bestaan, waar volmaaktheid naast imperfectie kon bestaan, etc.

God had statisch Absoluut kunnen blijven, maar door zich immanent te begeven in het Relatieve Rijk, kon God zich ervaren zoals God is en zoals God niet is.
Hallo Messenger,

Je weet dat ik in het O T de aan God toegeschreven Kwalijkheden, metaforisch lees ( de lagen leer ). ik hoef mij dan ook niet bezig te houden met theologische verklaringen rond God Die Zelve ook Kwade zaken doet. Ik ga dus niet verklaren waarom God ten diepste geen Kwaad doet, als Hij menselijk gezien kwaad doet.

In de dualiteit van de schepping heb je goed, maar automatisch ook kwaad, ik zie dit conform Jesaja 45 vers 7. Alleen doen in de christelijke optiek de schepselen kwaad ( het niet goede ), God Doet vanuit de christelijke theologie niet Zelve Kwaad. Hier is een verschil met Walsch omdat Walsch het christelijke begrip schepselen niet kent, maar op aarde verduisterde God-Zelven laat rondwandelen. Het christelijke begrip van de Goddelijke Zelfbeperking is absoluut niet gelijk aan de God Zelven in verduistering ( Walsch ).

Waarom in de christelijke beschouwing God ooit de schepping heeft gerealiseerd is ook theologisch lastig om te verklaren. Uit Liefde is dan wel de main-stream opvatting, maar het blijft een lastige in mijn optiek. Dat God Zich wilde ervaren door middel van de schepping, is m.i. geen christelijke main-stream opvatting, maar die opvatting is wel weer dominant bij Walsch.
Ik herhaal de stelregel van Walsch : N T Geen Openbaring van God.
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Seven »

Messenger schreef: 12 sep 2022, 13:05 Daar wordt gezegd dat er buiten God niets bestaat, dat God het enige is dat er is. Wij maken daar deel van uit. Eigenlijk komt het dus gewoon overeen met wat er in sommige delen van de bijbel staat geschreven.
Nou dat haal ik absoluut niet uit die tekst hoor. God zegt dat er buiten hem om geen andere goden bestaan, wat die overigens in de zelfde verzen uitlegt. Dat heeft niets te maken mat dat wij een deel zijn van zijn goddelijkheid.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Messenger »

Seven schreef: 12 sep 2022, 16:14
Messenger schreef: 12 sep 2022, 13:05 Daar wordt gezegd dat er buiten God niets bestaat, dat God het enige is dat er is. Wij maken daar deel van uit. Eigenlijk komt het dus gewoon overeen met wat er in sommige delen van de bijbel staat geschreven.
Nou dat haal ik absoluut niet uit die tekst hoor. God zegt dat er buiten hem om geen andere goden bestaan, wat die overigens in de zelfde verzen uitlegt. Dat heeft niets te maken mat dat wij een deel zijn van zijn goddelijkheid.
Met de bijbel kun je alle kanten op, hoe je het ook interpreteert. Daarom wordt het ook wel een spoorboekje genoemd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Messenger »

Jesaja 45:
5 Ik ben de HEERE, en niemand meer, buiten Mij is er geen God; Ik zal u gorden, hoewel gij Mij niet kent.[/quote]

"Ik zal u kracht geven en sterken, hoewel gij Mij niet (meer) kent. (vanwege uitschakelen alwetendheid)
Jesaja 45: schreef: 6 Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.

7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
"Dat er buiten Mij niets is" gaat niet over Goden, dat stond al in vers 5.
Buiten God bestaat er niets, God is het enige dat is.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door thom »

Messenger schreef: 12 sep 2022, 16:15
Seven schreef: 12 sep 2022, 16:14

Nou dat haal ik absoluut niet uit die tekst hoor. God zegt dat er buiten hem om geen andere goden bestaan, wat die overigens in de zelfde verzen uitlegt. Dat heeft niets te maken mat dat wij een deel zijn van zijn goddelijkheid.
Met de bijbel kun je alle kanten op, hoe je het ook interpreteert. Daarom wordt het ook wel een spoorboekje genoemd.
Ik vind die uitspraak 'opdat God zij alles in allen' wel bijzonder omdat het in die hele tekst lijkt alsof God al in alles is (van de mens). Maar toch moet er van alles overwonnen worden.

Dat wat overwonnen wordt, is datgene wat onder de wet leeft, u en ik, en de dood immer als scherprechter heeft; het tijdelijke, het verval, de ijdelheid, de begeerte of wel 'het vlees en bloed, deze natuur'. Ook weer te lezen als in relatie met Openb. 3 waar de overwinnaar in Hem is.

1 Kor. 15
22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Seven »

Messenger schreef: 12 sep 2022, 16:25
Jesaja 45:
5 Ik ben de HEERE, en niemand meer, buiten Mij is er geen God; Ik zal u gorden, hoewel gij Mij niet kent.
"Ik zal u kracht geven en sterken, hoewel gij Mij niet (meer) kent. (vanwege uitschakelen alwetendheid)
Jesaja 45: schreef: 6 Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.

7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
"Dat er buiten Mij niets is" gaat niet over Goden, dat stond al in vers 5.
Buiten God bestaat er niets, God is het enige dat is.
[/quote]

Ja dat zeg ik toch? Buiten God is er niets. Geen andere goden. God is de gene die alles maakt Hij is de God die alles schept. Dat is wat God uitlegt.
Maar ik kan er niet in lezen dat wij deel van God zouden uitmaken of God een deel van schepping. Want dat staat nergens.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Messenger »

thom schreef: 12 sep 2022, 16:30
Messenger schreef: 12 sep 2022, 16:15
Met de bijbel kun je alle kanten op, hoe je het ook interpreteert. Daarom wordt het ook wel een spoorboekje genoemd.
Ik vind die uitspraak 'opdat God zij alles in allen' wel bijzonder omdat het in die hele tekst lijkt alsof God al in alles is (van de mens).
in alles, in elk organisme, in elk levend wezen.
Thom schreef: Maar toch moet er van alles overwonnen worden.
Van alles, en het komt allemaal eigenlijk neer op ANGST. En die is verbonden met de 10 illusies van de mensen.

1. De illusie van behoeftigheid
2. De illusie van Mislukking
3. De illusie van Verdeeldheid
4. De illusie van Ontoereikendheid
5. De illusie van Vereisten
6. De illusie van Oordeel
7. De illusie van Veroordeling
8. De illusie van Voorwaardelijkheid
9. De illusie van Superioriteit
10. De illusie van Onwetendheid

(Uit : Eén met God van Neale Donald Walsch.)

Misschien iets voor een nieuw topic?
Laatst gewijzigd door Messenger op 12 sep 2022, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door thom »

Messenger schreef: 12 sep 2022, 16:47
thom schreef: 12 sep 2022, 16:30

Ik vind die uitspraak 'opdat God zij alles in allen' wel bijzonder omdat het in die hele tekst lijkt alsof God al in alles is (van de mens).
in alles, in elk organisme, in elk levend wezen.
Thom schreef: Maar toch moet er van alles overwonnen worden.
Van alles, en het komt allemaal eigenlijk neer op ANGST. En die is verbonden met de 10 illusies van de mensen.

1. De illusie van behoeftigheid
2. De illusie van Mislukking
3. De illusie van Verdeeldheid
4. De illusie van Ontoereikendheid
5. De illusie van Vereisten
6. De illusie van Oordeel
7. De illusie van Veroordeling
8. De illusie van Voorwaardelijkheid
9. De illusie van Superioriteit
10. De illusie van Onwetendheid

(Uit : Eén met God van Neale Donald Walsch.

Misschien iets voor een nieuw topic?
Angst regeert de wereld, dat klopt wel.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Messenger »

thom schreef: 12 sep 2022, 16:49 Angst regeert de wereld, dat klopt wel.
Als we dat allemaal snappen, zijn we een heel eind. Dan kunnen we kiezen vanuit de liefde en de angst herinneren door opgedane ervaring (Dit nooit weer) en angst herkennen op conceptuele wijze via een fictieve thriller, horror of rampenfilm bijvoorbeeld.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door peda »

Seven schreef: 12 sep 2022, 16:42

Ja dat zeg ik toch? Buiten God is er niets. Geen andere goden. God is de gene die alles maakt Hij is de God die alles schept. Dat is wat God uitlegt.
Maar ik kan er niet in lezen dat wij deel van God zouden uitmaken of God een deel van schepping. Want dat staat nergens.
Dat is m.i. inderdaad niet datgene dat in het christendom wordt geleerd.
In dit verband is het wel interessant om te kijken naar het Paulus vers "' God Alles in Allen "'.
Ook daar wordt m.i. niet bedoeld dat de geschapen mensen ziel zijn identiteit verliest en volledig opgaat In God, zoals in de esoterische omgeving wel eens wordt verkondigd, maar ik zie het eerder als een specifieke vorm van theocratie, waarbij alle geschapen geloofsneuzen na de verwijdering van het kwaad in de wereld ooit eens in precies dezelfde God-richting gaan staan.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Mart »

In Deuteronomium 4:35 staat letterlijk dat er niets buiten God is: יהוה הוא האלהים אין עוד מלבדו, wat letterlijk betekent "JHWH, Hij is de God, er is niets anders buiten Hem". Sommige vertalingen hebben ervan gemaakt "er is geen andere god dan Hij", hetgeen er niet staat. Indien bedoeld zou zijn dat er geen andere god buiten Hem was, dan zou de tekst moeten zeggen: יהוה הוא האלהים אין עוד אלהים מלבדו, hetgeen er niet staat.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door thom »

Messenger schreef: 12 sep 2022, 16:52
thom schreef: 12 sep 2022, 16:49 Angst regeert de wereld, dat klopt wel.
Als we dat allemaal snappen, zijn we een heel eind. Dan kunnen we kiezen vanuit de liefde en de angst herinneren door opgedane ervaring (Dit nooit weer) en angst herkennen op conceptuele wijze via een fictieve thriller, horror of rampenfilm bijvoorbeeld.
Of deze wereld doorzien, dat het niet uit God is, maar uit de mens/ziel die zich in deze wereld handhaven wil omdat hij meent dat dit het enige leven is.

De illusie doorzien, dat deze schepping niet de Ware is, lees ik dan weer in Joh. 17

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door callista »

thom schreef: 12 sep 2022, 17:05
Messenger schreef: 12 sep 2022, 16:52
Als we dat allemaal snappen, zijn we een heel eind. Dan kunnen we kiezen vanuit de liefde en de angst herinneren door opgedane ervaring (Dit nooit weer) en angst herkennen op conceptuele wijze via een fictieve thriller, horror of rampenfilm bijvoorbeeld.
Of deze wereld doorzien, dat het niet uit God is, maar uit de mens/ziel die zich in deze wereld handhaven wil omdat hij meent dat dit het enige leven is.
Dat is in ieder geval iets dat we met zekerheid weten
En dat we goed voor deze aarde; de natuur en ook de dieren en voor elkaar moeten zorgen zodat onze nakomelingen ook nog een woonbare aarde hebben...