N T Geen Openbaring

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

N T Geen Openbaring

Bericht door peda »

In het topic "" de messias volgens de tenach "" tref ik inbreng aan, die ik rangschik als het ontkennen dat het N T voortgaande Goddelijke Openbaring is. Kortom de vraag is of na het afsluiten van de Tenach God is gestopt met Openbaren, of ging de Goddelijke Openbaring na de Tenach voort en wel met als climax in de komst van Jezus de Christus verbonden met de bekende Boodschap en Eigenschappen, zoals beschreven in het Nieuwe Testament.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 08 sep 2022, 17:53 In het topic "" de messias volgens de tenach "" tref ik inbreng aan, die ik rangschik als het ontkennen dat het N T voortgaande Goddelijke Openbaring is. Kortom de vraag is of na het afsluiten van de Tenach God is gestopt met Openbaren, of ging de Goddelijke Openbaring na de Tenach voort en wel met als climax in de komst van Jezus de Christus verbonden met de bekende Boodschap en Eigenschappen, zoals beschreven in het Nieuwe Testament.
De openbaring ging niet door, want er nooit openbaring geweest. Alleen projectie van het godsbeeld.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Trajecto »

moderatie:
Laten we het topic een kans geven. Wat ik nu zie lijkt meer op het willen laten stranden van het topic met twee korte zinnen.
Ik kan overwegen het topic in het besloten gedeelte te plaatsen maar dat lijkt me niet helemaal de juiste plek.
Ik vraag om een goed doordachte benadering.
Nulla aetas ad discendum sera
Snelheid
Berichten: 10796
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Snelheid »

Een kans geven van een draad moet forum eigen zijn als het in de doel stelling van een forum of dit forum valt,maar ook hier weer leuk zo,n draad maar het gaat welles nietes worden.

En het NT is gewoon een openbaring een venster naar de Eeuwigheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door J-W »

Het OT en het NT zijn voor mij 2 totaal verschillende boeken. In het OT valt het op dat God rechtstreeks tot de Zijnen spreekt, Abraham, Mozes en de profeten. Het NT zie ik meer als een uiteenzettting van het christelijk geloof naar aanleiding van de komst van Jezus, de lang verwachtte Messias die in zijn tijd velen teleurstelde dat Hij geen aards koninkrijk gesticht heeft. In het NT wordt een poging gedaan uit te leggen wat het werkelijk doel van zijn komst was. Van wie de schrijvers die kennis hadden weet ik niet, Jezus zelf was daar niet echt duidelijk over. Paulus wekt in zijn brieven wel de indruk dat hij al zijn kennis over Jezus als de Verzoener en het leven na dit leven niet van zichzelf had. Voor wie in het contact tussen God en de aartsvaders gelooft zal met de openbaringen aan Paulus geen moeite hebben.
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Seven »

J-W schreef: 09 sep 2022, 07:43 Het OT en het NT zijn voor mij 2 totaal verschillende boeken. In het OT valt het op dat God rechtstreeks tot de Zijnen spreekt, Abraham, Mozes en de profeten. Het NT zie ik meer als een uiteenzettting van het christelijk geloof naar aanleiding van de komst van Jezus, de lang verwachtte Messias die in zijn tijd velen teleurstelde dat Hij geen aards koninkrijk gesticht heeft. In het NT wordt een poging gedaan uit te leggen wat het werkelijk doel van zijn komst was. Van wie de schrijvers die kennis hadden weet ik niet, Jezus zelf was daar niet echt duidelijk over. Paulus wekt in zijn brieven wel de indruk dat hij al zijn kennis over Jezus als de Verzoener en het leven na dit leven niet van zichzelf had. Voor wie in het contact tussen God en de aartsvaders gelooft zal met de openbaringen aan Paulus geen moeite hebben.
Het NT is de vervulling van het OT. Jezus deed niets anders dan citeren uit het OT.
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door J-W »

Seven schreef: 09 sep 2022, 07:53
J-W schreef: 09 sep 2022, 07:43 Het OT en het NT zijn voor mij 2 totaal verschillende boeken. In het OT valt het op dat God rechtstreeks tot de Zijnen spreekt, Abraham, Mozes en de profeten. Het NT zie ik meer als een uiteenzettting van het christelijk geloof naar aanleiding van de komst van Jezus, de lang verwachtte Messias die in zijn tijd velen teleurstelde dat Hij geen aards koninkrijk gesticht heeft. In het NT wordt een poging gedaan uit te leggen wat het werkelijk doel van zijn komst was. Van wie de schrijvers die kennis hadden weet ik niet, Jezus zelf was daar niet echt duidelijk over. Paulus wekt in zijn brieven wel de indruk dat hij al zijn kennis over Jezus als de Verzoener en het leven na dit leven niet van zichzelf had. Voor wie in het contact tussen God en de aartsvaders gelooft zal met de openbaringen aan Paulus geen moeite hebben.
Het NT is de vervulling van het OT. Jezus deed niets anders dan citeren uit het OT.
Deden alle Joden dat niet ten tijde van Jezus? Zij hielden volgens mij allen vast aan de Tenach en heeft Paulus daar pas verandering in aangebracht. Jezus heeft slechts de wetten van Mozes wat verzacht. De vervulling van het OT met haar "profetieën" is een ander verhaal, kijk maar naar de JG, die zien dat allemaal totaal anders dan christenen.
Mullog
Berichten: 3842
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Mullog »

J-W schreef: 09 sep 2022, 08:01
Seven schreef: 09 sep 2022, 07:53

Het NT is de vervulling van het OT. Jezus deed niets anders dan citeren uit het OT.
Deden alle Joden dat niet ten tijde van Jezus? Zij hielden volgens mij allen vast aan de Tenach en heeft Paulus daar pas verandering in aangebracht. Jezus heeft slechts de wetten van Mozes wat verzacht. De vervulling van het OT met haar "profetieën" is een heel ander verhaal.
Paulus heeft daar geen verandering in gebracht. Paulus heeft de Joodse sekte die naar het christendom neigde open gesteld voor niet Joden waardoor het de potentie kreeg een wereld godsdienst te worden en dat ook werd. De "echte" Joden zijn gewoon Jood gebleven en blijven bij de Tenach.

Echte tussen quotes om dat ik denk dat de echte Jood niet bestaat, net zomin als de echte Nederlander
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Seven »

J-W schreef: 09 sep 2022, 08:01
Seven schreef: 09 sep 2022, 07:53

Het NT is de vervulling van het OT. Jezus deed niets anders dan citeren uit het OT.
Deden alle Joden dat niet ten tijde van Jezus? Zij hielden volgens mij allen vast aan de Tenach en heeft Paulus daar pas verandering in aangebracht. Jezus heeft slechts de wetten van Mozes wat verzacht. De vervulling van het OT met haar "profetieën" is een ander verhaal, kijk maar naar de JG, die zien dat allemaal totaal anders dan christenen.
Uiteraard want het NT bestond in die tijd natuurlijk nog niet. Jezus zei het namelijk zelf. Jezus claimde dat de geschriften (OT) over hem gingen.

Johannes 5:39 U onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen.

Wat Jezus eigenlijk zei is dat ze er niets van snapte. Ze dachten eeuwig leven te vinden in de geschriften maar ze gaan over mij (Jezus)

Het waren nogal claims die Jezus maakte.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door thom »

Seven schreef: 09 sep 2022, 08:19
J-W schreef: 09 sep 2022, 08:01

Deden alle Joden dat niet ten tijde van Jezus? Zij hielden volgens mij allen vast aan de Tenach en heeft Paulus daar pas verandering in aangebracht. Jezus heeft slechts de wetten van Mozes wat verzacht. De vervulling van het OT met haar "profetieën" is een ander verhaal, kijk maar naar de JG, die zien dat allemaal totaal anders dan christenen.
Uiteraard want het NT bestond in die tijd natuurlijk nog niet. Jezus zei het namelijk zelf. Jezus claimde dat de geschriften (OT) over hem gingen.

Johannes 5:39 U onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen.

Wat Jezus eigenlijk zei is dat ze er niets van snapte. Ze dachten eeuwig leven te vinden in de geschriften maar ze gaan over mij (Jezus)

Het waren nogal claims die Jezus maakte.
Ik denk dat met 'Mij' Jezus niet zichzelf bedoelde, van kijk Mij als persoon, maar juist als de Vader Die Zich doorheen de Zoon openbaart, wat zich in de gelovige mens ont-wikkelt. Hem aanbidden, de Christus, is een innerlijke aangelegenheid, en geen aanbidden van de 'Mij' uit de historie.


Joh. 16;
21 Een vrouw, wanneer zij baart, heeft droefheid, dewijl haar ure gekomen is; maar wanneer zij het kindeken gebaard heeft, zo gedenkt zij de benauwdheid niet meer, om de blijdschap, dat een mens ter wereld geboren is.

22 En gij dan hebt nu wel droefheid; maar Ik zal u wederom zien, en uw hart zal zich verblijden, en niemand zal uw blijdschap van u wegnemen.

23 En in dien dag zult gij Mij niets vragen. Voorwaar, voorwaar Ik zeg u: Al wat gij den Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven.

24 Tot nog toe hebt gij niet gebeden in Mijn Naam; bidt, en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.

25 Deze dingen heb Ik door gelijkenissen tot u gesproken; maar de ure komt, dat Ik niet meer door gelijkenissen tot u spreken zal, maar u vrijuit van den Vader zal verkondigen.

26 In dien dag zult gij in Mijn Naam bidden; en Ik zeg u niet, dat Ik den Vader voor u bidden zal;

27 Want de Vader Zelf heeft u lief, dewijl gij Mij liefgehad hebt, en hebt geloofd, dat Ik van God ben uitgegaan.

28 Ik ben van den Vader uitgegaan, en ben in de wereld gekomen; wederom verlaat Ik de wereld, en ga heen tot den Vader.
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Seven »

Nee het staat zoals het er staat. Als Jezus zegt het gaat over mij dan bedoelt die natuurlijk niet wat anders. Mij is mij.

Luk 24:27 En Hij begon bij Mozes en al de profeten en legde hun uit wat in al de Schriften over Hem geschreven was.

Over hem. Wie? Nou Jezus dus.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door thom »

Seven schreef: 09 sep 2022, 08:56 Nee het staat zoals het er staat. Als Jezus zegt het gaat over mij dan bedoelt die natuurlijk niet wat anders. Mij is mij.

Luk 24:27 En Hij begon bij Mozes en al de profeten en legde hun uit wat in al de Schriften over Hem geschreven was.

Over hem. Wie? Nou Jezus dus.
Jezus is de Verlosser in actie, door de Christus in Hem, het Licht.

Christus is wat weder-geboren moet worden in de mens.

Matt. 11 SV; 27 Alle dingen zijn Mij overgegeven van Mijn Vader; en niemand kent den Zoon dan de Vader, noch iemand kent den Vader dan de Zoon, en dien het de Zoon wil openbaren.

28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.

29 Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.

30 Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.



En die 1Joh 5 tekst vind ik ook zo geweldig om te lezen in relatie met het gegeven (..) van de Zoon;

10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

De Zoon is dié mens, die de wil van de Vader doet.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.


Het is een innerlijke aangelegenheid voor elk mens, die het geloof heeft.

Oh ja, het staat er toch gewoon? :)
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door peda »

Waar het mij omgaat, is om een verduidelijking te verkrijgen op het topic van Mart aangaande de "" messias en de Tenach "'. In dat topic is het uitgangspunt dat bij letterlijke lezing van de Tenach er een andere Identiteit van de Messias wordt beschreven, als de Identiteit die door Jezus in het N T werd getoond. De rode draad van dat topic is derhalve "" Jezus is niet de messias "'. Bij het accepteren van voortgaande Openbaring gaat het verhaal evenwel verder. God Zelve toont in het N T aan dat de woordelijke beschrijving van de messias-identiteit in de Tenach daar op versluierde wijze is weergegeven. De onversluierde identiteit toont Jezus aan in de Voortgaande Openbaring. Kortom wie ontkent dat het N T de Ware Identiteit van Jezus de Messias toont, verwerpt in mijn argumentatie keten het N T als Voortgaande Openbaring. Precies zoals de joden doen, zij ontkennen dat het N T van God afkomstig is, dus het N T is Geen Openbaring. De atheisten volgen een andere weg. Noch de Tenach, noch het N T is afkomstig van God en of Jezus nu al of niet voldoet als de Bedoelde in het Tenach verhaal, is gewoon een literaire vraag. Bij hen ligt de nadruk op het afwijzen van de Goddelijke Bedoelingen rond Jezus, simpel omdat god niet bestaat of zich nergens mee bemoeit. Het N T is Geen Openbaring.
Bij Thom ligt het weer anders, hij volgt de gnostiek, waar Jezus wordt gezien als de boodschapper die ieder mens er op wijst dat hij/ zij een soort van goddelijke kern heeft, alleen deze goddelijke kern moet individueel wel worden aangeboord. Lukt dat aanboren, dan is het Doel bereikt. Het N T geeft aan hoe het "' aanboren "' moet plaats vinden. Het N T is wel degelijk een vorm van Openbaring.
Voor de traditionele christen is het helemaal helder en duidelijk. God is na het afsluiten van de Tenach gewoon doorgegaan met Openbaren en heeft bij die voortzetting klip en klaar verteld Waar Het In De Gehele Bijbel Om Gaat ( verzoening door voldoening). Het N T is wel degelijk DE OPENBARING. .
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door thom »

peda schreef: 09 sep 2022, 09:42 Waar het mij omgaat, is om een verduidelijking te verkrijgen op het topic van Mart aangaande de "" messias en de Tenach "'. In dat topic is het uitgangspunt dat bij letterlijke lezing van de Tenach er een andere Identiteit van de Messias wordt beschreven, als de Identiteit die door Jezus in het N T werd getoond. De rode draad van dat topic is derhalve "" Jezus is niet de messias "'. Bij het accepteren van voortgaande Openbaring gaat het verhaal evenwel verder. God Zelve toont in het N T aan dat de woordelijke beschrijving van de messias-identiteit in de Tenach daar op versluierde wijze is weergegeven. De onversluierde identiteit toont Jezus aan in de Voortgaande Openbaring. Kortom wie ontkent dat het N T de Ware Identiteit van Jezus de Messias toont, verwerpt in mijn argumentatie keten het N T als Voortgaande Openbaring. Precies zoals de joden doen, zij ontkennen dat het N T van God afkomstig is, dus het N T is Geen Openbaring. De atheisten volgen een andere weg. Noch de Tenach, noch het N T is afkomstig van God en of Jezus nu al of niet voldoet als de Bedoelde in het Tenach verhaal, is gewoon een literaire vraag. Bij hen ligt de nadruk op het afwijzen van de Goddelijke Bedoelingen rond Jezus, simpel omdat god niet bestaat of zich nergens mee bemoeit. Het N T is Geen Openbaring.
Bij Thom ligt het weer anders, hij volgt de gnostiek, waar Jezus wordt gezien als de boodschapper die ieder mens er op wijst dat hij/ zij een soort van goddelijke kern heeft, alleen deze goddelijke kern moet individueel wel worden aangeboord. Lukt dat aanboren, dan is het Doel bereikt. Hert N T geeft aan hoe het "' aanboren "' moet plaats vinden. Het N T is wel degelijk een vorm van Openbaring.
Voor de traditionele christen is het helemaal helder en duidelijk. God is na het afsluiten van de Tenach gewoon doorgegaan met Openbaren en heeft bij die voortzetting klip en klaar verteld Waar Het Om Gaat ( verzoening door voldoening). Het N T is wel degelijk DE OPENBARING. .
Duidelijkheid krijgt de mens m.i. pas, als deze geraakt wordt door en in Datgene wat dit allemaal aangaat; in en door het Licht zelf. Joh. 1sv

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

6 Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.

7 Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.

8 Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.

9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.

10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.

11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Seven »

peda schreef: 09 sep 2022, 09:42 Waar het mij omgaat, is om een verduidelijking te verkrijgen op het topic van Mart aangaande de "" messias en de Tenach "'. In dat topic is het uitgangspunt dat bij letterlijke lezing van de Tenach er een andere Identiteit van de Messias wordt beschreven, als de Identiteit die door Jezus in het N T werd getoond. De rode draad van dat topic is derhalve "" Jezus is niet de messias "'. Bij het accepteren van voortgaande Openbaring gaat het verhaal evenwel verder. God Zelve toont in het N T aan dat de woordelijke beschrijving van de messias-identiteit in de Tenach daar op versluierde wijze is weergegeven. De onversluierde identiteit toont Jezus aan in de Voortgaande Openbaring. Kortom wie ontkent dat het N T de Ware Identiteit van Jezus de Messias toont, verwerpt in mijn argumentatie keten het N T als Voortgaande Openbaring. Precies zoals de joden doen, zij ontkennen dat het N T van God afkomstig is, dus het N T is Geen Openbaring. De atheisten volgen een andere weg. Noch de Tenach, noch het N T is afkomstig van God en of Jezus nu al of niet voldoet als de Bedoelde in het Tenach verhaal, is gewoon een literaire vraag. Bij hen ligt de nadruk op het afwijzen van de Goddelijke Bedoelingen rond Jezus, simpel omdat god niet bestaat of zich nergens mee bemoeit. Het N T is Geen Openbaring.
Bij Thom ligt het weer anders, hij volgt de gnostiek, waar Jezus wordt gezien als de boodschapper die ieder mens er op wijst dat hij/ zij een soort van goddelijke kern heeft, alleen deze goddelijke kern moet individueel wel worden aangeboord. Lukt dat aanboren, dan is het Doel bereikt. Het N T geeft aan hoe het "' aanboren "' moet plaats vinden. Het N T is wel degelijk een vorm van Openbaring.
Voor de traditionele christen is het helemaal helder en duidelijk. God is na het afsluiten van de Tenach gewoon doorgegaan met Openbaren en heeft bij die voortzetting klip en klaar verteld Waar Het In De Gehele Bijbel Om Gaat ( verzoening door voldoening). Het N T is wel degelijk DE OPENBARING. .
Het is eigenlijk heel simpel. De Bijbel is waarheid en Jezus is God. Meer hoef je eigenlijk niet te weten. Dan heb je het antwoord op je vraag.
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door peda »

Seven schreef: 09 sep 2022, 09:57
peda schreef: 09 sep 2022, 09:42 Waar het mij omgaat, is om een verduidelijking te verkrijgen op het topic van Mart aangaande de "" messias en de Tenach "'. In dat topic is het uitgangspunt dat bij letterlijke lezing van de Tenach er een andere Identiteit van de Messias wordt beschreven, als de Identiteit die door Jezus in het N T werd getoond. De rode draad van dat topic is derhalve "" Jezus is niet de messias "'. Bij het accepteren van voortgaande Openbaring gaat het verhaal evenwel verder. God Zelve toont in het N T aan dat de woordelijke beschrijving van de messias-identiteit in de Tenach daar op versluierde wijze is weergegeven. De onversluierde identiteit toont Jezus aan in de Voortgaande Openbaring. Kortom wie ontkent dat het N T de Ware Identiteit van Jezus de Messias toont, verwerpt in mijn argumentatie keten het N T als Voortgaande Openbaring. Precies zoals de joden doen, zij ontkennen dat het N T van God afkomstig is, dus het N T is Geen Openbaring. De atheisten volgen een andere weg. Noch de Tenach, noch het N T is afkomstig van God en of Jezus nu al of niet voldoet als de Bedoelde in het Tenach verhaal, is gewoon een literaire vraag. Bij hen ligt de nadruk op het afwijzen van de Goddelijke Bedoelingen rond Jezus, simpel omdat god niet bestaat of zich nergens mee bemoeit. Het N T is Geen Openbaring.
Bij Thom ligt het weer anders, hij volgt de gnostiek, waar Jezus wordt gezien als de boodschapper die ieder mens er op wijst dat hij/ zij een soort van goddelijke kern heeft, alleen deze goddelijke kern moet individueel wel worden aangeboord. Lukt dat aanboren, dan is het Doel bereikt. Het N T geeft aan hoe het "' aanboren "' moet plaats vinden. Het N T is wel degelijk een vorm van Openbaring.
Voor de traditionele christen is het helemaal helder en duidelijk. God is na het afsluiten van de Tenach gewoon doorgegaan met Openbaren en heeft bij die voortzetting klip en klaar verteld Waar Het In De Gehele Bijbel Om Gaat ( verzoening door voldoening). Het N T is wel degelijk DE OPENBARING. .
Het is eigenlijk heel simpel. De Bijbel is waarheid en Jezus is God. Meer hoef je eigenlijk niet te weten. Dan heb je het antwoord op je vraag.
Vanuit jouw overtuiging geef jij een kloppend antwoord, maar niet iedereen die in deze forum rubriek inbreng levert, heeft ook jouw overtuiging. Maar bij een andere overtuiging behoort wel een goede onderbouwende argumentatie, anders wordt het een uitwisseling van "' buikgevoelens "'.
Ik laat gewoon zien dat het topic vanuit totaal verschillende richtingen kan worden beantwoord. Waar het m.i. om gaat is om de verschillende rode draden goed uit elkaar te houden en elke rode draad op de eigen merites te beoordelen. Jij zult nooit de rode draad van de atheisten of van Thom of de joden accepteren en dat vraagt ook niemand en omgekeerd zullen noch joden, noch atheisten, noch Thom jouw overtuiging gaan omarmen en bij mij gaat het ook helemaal niet om overtuigingsverandering, maar om informatie uitwisseling.
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Seven »

Ja dat zou allemaal best zo zijn natuurlijk. Maar God doet niet aan overtuigingen. God is nu eenmaal God. En ooit op een dag staat iedereen voor zijn troon verantwoording af te leggen. Of je nu wel geloofd of niet geloofd.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Messenger »

Seven schreef: 09 sep 2022, 10:32 Ja dat zou allemaal best zo zijn natuurlijk. Maar God doet niet aan overtuigingen. God is nu eenmaal God. En ooit op een dag staat iedereen voor zijn troon verantwoording af te leggen. Of je nu wel geloofd of niet geloofd.
Gewoon zeggen dat je een vrije wil dacht te hebben gehad. En dat een God van echte en pure liefde daar geen voorwaarden bij stelt, anders is er geen sprake van een 'vrije' wil.
Volgens mij komt er geen Laatste Oordeel, juist vanwege de 'vrije' wil. Bij een 'vrije' wil wordt niet ingegrepen, niets geboden en niets vereist, niet geoordeeld en niet gestraft.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Seven »

Nou dan moet je toch even de Bijbel beter lezen.

Openbaring 18:4 En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen: Ga uit haar weg, Mijn volk, opdat u geen deelhebt aan haar zonden, en opdat u niet van haar plagen zult ontvangen.

En wat is nu de zonde? Nou dat staat dus in de Bijbel. Een zonde is namelijk als je de Wet van God overtreed.

1 Joh 3:4 Ieder die zondigt overtreedt Gods Wet, want zondigen is Gods Wet overtreden.

Als je een wet overtreed dan hoort daar een oordeel bij en een straf. Maar dat wil niet zeggen dat je dan geen vrije wil zou hebben. Je kan er ook voor kiezen om die wet niet te overtreden.

Je kan ervoor kiezen om door het rood te rijden, maar je kan er ook voor kiezen om gewoon voor dat stoplicht te stoppen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Mart »

Toon maar aan dat het christelijke Testament is gebaseerd op voortgaande openbaring. Iedereen kan wel vanalles claimen -- Dositheos de Samaritaan, Sjim'on bar Kochba, Sjabbataj Tsvi, Sjlomo Molcho, Jezus van Nazareth. Jezus is onder de Joden nooit populair geweest. Sjim'on bar Kochba en Sjabbataj Tsvi waren de twee Joodse messias-claimanten die het grootste deel van de Joden achter zich kregen -- zelfs de meeerderheid van de Joden. Jezus heeft zelfs nu nog niet eens 1% van de Joden achter zich. We hebben Jezus naar mijn mening terecht aangegeven en uitgeleverd. De gojiem mogen hem hebben.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door thom »

Mart schreef: 09 sep 2022, 11:21 Toon maar aan dat het christelijke Testament is gebaseerd op voortgaande openbaring. Iedereen kan wel vanalles claimen -- Dositheos de Samaritaan, Sjim'on bar Kochba, Sjabbataj Tsvi, Sjlomo Molcho, Jezus van Nazareth. Jezus is onder de Joden nooit populair geweest. Sjim'on bar Kochba en Sjabbataj Tsvi waren de twee Joodse messias-claimanten die het grootste deel van de Joden achter zich kregen -- zelfs de meeerderheid van de Joden. Jezus heeft zelfs nu nog niet eens 1% van de Joden achter zich. We hebben Jezus naar mijn mening terecht aangegeven en uitgeleverd. De gojiem mogen hem hebben.
Openbaring in de mens.

Het gaat Hem aan in ons. Het Licht zoekt het Licht.

Psalm 27
1 Een psalm van David. De HEERE is mijn Licht en mijn Heil, voor wien zou ik vrezen? De HEERE is mijns levens kracht, voor wien zou ik vervaard zijn?

2 Als de bozen, mijn tegenpartijen, en mijn vijanden tegen mij, tot mij naderden, om mijn vlees te eten, stieten zij zelven aan, en vielen.

3 Ofschoon mij een leger belegerde, mijn hart zou niet vrezen; ofschoon een oorlog tegen mij opstond, zo vertrouw ik hierop.

4 Een ding heb ik van den HEERE begeerd, dat zal ik zoeken: dat ik al de dagen mijns levens mocht wonen in het huis des HEEREN, om de liefelijkheid des HEEREN te aanschouwen, en te onderzoeken in Zijn tempel.

5 Want Hij versteekt mij in Zijn hut, ten dage des kwaads; Hij verbergt mij in het verborgene Zijner tent; Hij verhoogt mij op een rotssteen.

6 Ook nu zal mijn hoofd verhoogd worden boven mijn vijanden, die rondom mij zijn, en ik zal in Zijn tent offeranden des geklanks offeren; ik zal zingen, ja, psalmzingen den HEERE.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Mart »

Seven schreef: 09 sep 2022, 09:57 Het is eigenlijk heel simpel. De Bijbel is waarheid en Jezus is God. Meer hoef je eigenlijk niet te weten. Dan heb je het antwoord op je vraag.
Omdat dat in het christelijke Testament staat? Je kunt niet eens op basis van de T'NaCH aantonen dat jouw NT ook maar een pietsie geldigheid heeft. Voor de rest is iedereen vrij om in hun eigen "voortgaande openbaring" en zogenaamde gezaghebbende goddelijke visioenen te geloven, waar er een enorm aantal van zijn en die elkaar veelal eveneens tegenspreken. Laten we bijvoorbeeld een midrasj aggadah uit de Talmoed nemen, waar de beroemde Onkolos (ook de schrijver van een Targoem) Jezus opriep uit de dood:
Bavlie Gietien 57a schreef:אזל אסקיה [ליש"ו] בנגידא (לפושעי ישראל) א"ל מאן חשיב בההוא עלמא א"ל ישראל מהו לאדבוקי בהו א"ל טובתם דרוש רעתם לא תדרוש כל הנוגע בהן כאילו נוגע בבבת עינו
א"ל דיניה דההוא גברא במאי א"ל בצואה רותחת דאמר מר כל המלעיג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת תא חזי מה בין פושעי ישראל לנביאי אומות העולם עובדי ע"ז
Daar staat: ''Hij (Onkelos) wekte Jezus de Nazarener op uit de dood en zei tegen hem: wie is het belangrijkste in die wereld? Hij (Jezus) zei: het Joodse volk. (Onkelos vroeg hem): moet ik me dan aan hen verbinden? Hij (Jezus) zei tegen hem: hun welzijn zul je zoeken, hun ongeluk zul je niet zoeken, want iedereen die hen verkeerd aanraakt, wordt uiteindelijk beschouwd alsof hij de appel van Zijn oog aanraakt (Zacharia 2:12).

Hij (Onkelos) zei tegen hem: wat is de straf voor ''die man'' (''die man'' - דההוא גברא - is een eufemisme voor Jezus zelf) in de komende wereld? Jezus zei tegen hem: (
dit laat ik weg, want het past niet op dit forum). En dit was zijn zonde. De Gemara zegt: kom en zie het verschil tussen de zondaars van Israël en de profeten van de volken van de wereld. Zoals Bil'am, die een profeet was, Israël kwaad wenste, terwijl Jezus de Nazarener, die een Joodse zondaar was, hun welzijn zocht''.

Hier is Jezus schuldig, terwijl in het christelijke Testament Jezus onschuldig is. Beiden zijn prima, maar ze spreken elkaar wel tegen. Persoonlijk volg ik gewoon de Bijbelwetenschap en Tekstkritiek en daaruit blijkt dat de historische Jezus verdraaid weinig met de christelijke Jezus van doen heeft.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door peda »

thom schreef: 09 sep 2022, 11:30
Mart schreef: 09 sep 2022, 11:21 Toon maar aan dat het christelijke Testament is gebaseerd op voortgaande openbaring. Iedereen kan wel vanalles claimen -- Dositheos de Samaritaan, Sjim'on bar Kochba, Sjabbataj Tsvi, Sjlomo Molcho, Jezus van Nazareth. Jezus is onder de Joden nooit populair geweest. Sjim'on bar Kochba en Sjabbataj Tsvi waren de twee Joodse messias-claimanten die het grootste deel van de Joden achter zich kregen -- zelfs de meeerderheid van de Joden. Jezus heeft zelfs nu nog niet eens 1% van de Joden achter zich. We hebben Jezus naar mijn mening terecht aangegeven en uitgeleverd. De gojiem mogen hem hebben.
Openbaring in de mens.

Het gaat Hem aan in ons. Het Licht zoekt het Licht.
In mijn optiek verwerpen de meeste atheisten de christus in de mens net zo hard als dat Jezus woonachtig in de Hemel wordt verworpen. Mart heeft het in zijn betoog weliswaar niet over de messias ( christus ) in de mens, maar voor beiden wordt door hem niet in de handen geklapt. Zoals ik reeds eerder heb opgemerkt, kent het oude joodse geloof wel mystiek, maar niet de gnostiek. De gnostiek heeft zich m.i. met een geheel eigen overtuiging geplaatst in de christelijke omgeving en wel vanaf den beginne. Ik meen zelfs dat Paulus de gnostiek reeds op de korrel nam.
Laatst gewijzigd door peda op 09 sep 2022, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door thom »

peda schreef: 09 sep 2022, 11:42
thom schreef: 09 sep 2022, 11:30

Openbaring in de mens.

Het gaat Hem aan in ons. Het Licht zoekt het Licht.
In mijn optiek verwerpen de meeste atheisten de christus in de mens net zo hard als dat Jezus woonachtig in de Hemel wordt verworpen. Mart heeft het in zijn betoog weliswaar niet over de messias ( christus ) in de mens, maar voor beiden wordt door hem niet in de handen geklapt. Zoals ik reeds eerder heb opgemerkt, kent het oude joodse geloof wel mystiek, maar niet de gnostiek. De gnostiek heeft zich m.i. met een geheel eigen overtuiging geplaatst in de christelijke omgeving.
Kende je Psalm 27?

Ik niet.

Maar misschien Mart wel. En ik vond het bijzonder dat het er zo duidelijk staat.

Mede de uitspraak van Paulus; weet je niet dat ons lichaam Gods Tempel is.
Laatst gewijzigd door thom op 09 sep 2022, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: N T Geen Openbaring

Bericht door Mart »

peda schreef: 09 sep 2022, 11:42
thom schreef: 09 sep 2022, 11:30

Openbaring in de mens.

Het gaat Hem aan in ons. Het Licht zoekt het Licht.
In mijn optiek verwerpen de meeste atheisten de christus in de mens net zo hard als dat Jezus woonachtig in de Hemel wordt verworpen. Mart heeft het in zijn betoog weliswaar niet over de messias ( christus ) in de mens, maar voor beiden wordt door hem niet in de handen geklapt. Zoals ik reeds eerder heb opgemerkt, kent het oude joodse geloof wel mystiek, maar niet de gnostiek. De gnostiek heeft zich m.i. met een geheel eigen overtuiging geplaatst in de christelijke omgeving.
Ook het proto-orthodoxe christendom bestreed reeds de gnostiek en gnostici.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)