Mijn bijbels kloppen niet...

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Seven »

callista schreef: 17 sep 2022, 07:31 Die z.g. typologie is een soort leer[dogmatiek] om alles wat er in het OT staat om te buigen tot de christelijke uitlegging die in het NT weergegeven is...
Nee zo is de Bijbel nu eenmaal geschreven. God gebruikt aardse zaken om het hemelse uit te leggen.
Zo had je bv een aards Babylon maar ook een spiritueel Babylon
Een aardse tempel maar ook een spirituele tempel
Een aards Koningrijk maar ook een spiritueel koninkrijk.
Een aards volk maar ook een spiritueel volk.

Daarom deed Jezus ook onderwijs geven in gelijkenissen en vergeleek hij het hemelse met aardse zaken.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Balthasar »

Seven schreef: 17 sep 2022, 07:26 Nog eenmaal. Je loopt hier alleen maar te pronken met je Hebreeuws maar van de Bijbel heb je werkelijk geen kaas gegeten.
Ook al spreek je er Chinees en Japans bij. Ik zou zeggen leer eerst eens een Bijbel want jij hebt er totaal geen moeite mee om zowel typologie als ook profetieën af te breken. Leuk voor je dat je Hebreeuws kent. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat je dan ook de Bijbel begrijpt. Want dat doe je niet namelijk.

Dus ik zou zeggen leer eerst de Bijbel begrijpen en kom dan maar weer een keer terug.
Jij bent dus niet geïnteresseerd in wat de Bijbel zegt, alleen maar in hoe je de Bijbel naar de pijpen van je eigen ideetjes kan laten dansen. Je 'vertaalkritiek' is dus ook geen vertaalkritiek, alleen maar een subjectieve voorkeur op basis van je eigen dogma's.
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Seven »

Balthasar schreef: 17 sep 2022, 10:03
Seven schreef: 17 sep 2022, 07:26 Nog eenmaal. Je loopt hier alleen maar te pronken met je Hebreeuws maar van de Bijbel heb je werkelijk geen kaas gegeten.
Ook al spreek je er Chinees en Japans bij. Ik zou zeggen leer eerst eens een Bijbel want jij hebt er totaal geen moeite mee om zowel typologie als ook profetieën af te breken. Leuk voor je dat je Hebreeuws kent. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat je dan ook de Bijbel begrijpt. Want dat doe je niet namelijk.

Dus ik zou zeggen leer eerst de Bijbel begrijpen en kom dan maar weer een keer terug.
Jij bent dus niet geïnteresseerd in wat de Bijbel zegt, alleen maar in hoe je de Bijbel naar de pijpen van je eigen ideetjes kan laten dansen. Je 'vertaalkritiek' is dus ook geen vertaalkritiek, alleen maar een subjectieve voorkeur op basis van je eigen dogma's.
Ik kan natuurlijk het zelfde over jouw zeggen als ik dat zou willen
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door thom »

Seven schreef: 17 sep 2022, 10:06
Balthasar schreef: 17 sep 2022, 10:03

Jij bent dus niet geïnteresseerd in wat de Bijbel zegt, alleen maar in hoe je de Bijbel naar de pijpen van je eigen ideetjes kan laten dansen. Je 'vertaalkritiek' is dus ook geen vertaalkritiek, alleen maar een subjectieve voorkeur op basis van je eigen dogma's.
Ik kan natuurlijk het zelfde over jouw zeggen als ik dat zou willen
De Bijbel is er ''ter lering ende vermaeck..'' :mrgreen:
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door dingo »

Seven schreef: 17 sep 2022, 07:26 Nog eenmaal. Je loopt hier alleen maar te pronken met je Hebreeuws maar van de Bijbel heb je werkelijk geen kaas gegeten.
Ook al spreek je er Chinees en Japans bij. Ik zou zeggen leer eerst eens een Bijbel want jij hebt er totaal geen moeite mee om zowel typologie als ook profetieën af te breken. Leuk voor je dat je Hebreeuws kent. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat je dan ook de Bijbel begrijpt. Want dat doe je niet namelijk.

Dus ik zou zeggen leer eerst de Bijbel begrijpen en kom dan maar weer een keer terug.
Met deze houding geef je al aan dat je alleen in je eigen aangenomen uitleg geïnteresseerd bent. Daarmee heeft een discussie met jou geen enkele zin.
Spreuken 26:4
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door peda »

Seven schreef: 17 sep 2022, 06:08
peda schreef: 16 sep 2022, 16:59 Ik heb altijd begrepen dat het om twee totaal verschillende personen gaat. David doodde een Goliath, Elhanan doodde een Goliath. Alles op andere tijdstippen en op andere plaatsen.
Nee hoor het gaat om dezelfde Goliath. Het gaat om een andere veldslag meer niet.
Maar dat is dus ook een probleem he. Door die vertaling in de NBV kan je er van alles maken. Er zijn inderdaad mensen die geloven dat er twee Goliahts waren. Er zijn mensen die geloven dat Goliath helemaal niet gedood is daar David. Ook dat lees je tegenwoordig. Oftewel alleen maar verwarring wat die tekst in de NBV veroorzaakt.

In de HSV is er geen twijfel over mogelijk, want daar wordt geen Goliath gedood maar Jaare-Orechim die met Goliath uit Gat was. En dat is duidelijk en lijdt ook niet tot verwarring.
Er bestaan gewoon verschillende verhalen rond het Goliath-epos, dat is niet wat ik er van vind ( persoonlijk buikgevoel ) , maar je hoeft de literatuur er maar op
na te slaan en het springt je tegemoet. Dat iedere Goliath variant door de volgers van de variant als het enige juiste verhaal wordt gezien, is ook zo klaar als een klontje. Dat komt niet alleen bij het Goliath-epos voor, maar bij elke voor een specifiek geloof wezenlijke uitgangspositie en dat zijn er ontzettend vele. Ware het anders, dan zou Geloofs Gesprek geen enkele discussie functie hebben. Het is voor een ieder om uit te maken of hij/ zij ondanks het afwijzen van andere visies, toch voor de andere gedachten een zekere interesse heeft. Als het antwoord gewoon NEEN is, dan houdt het uiteraard snel op.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Balthasar »

Seven schreef: 17 sep 2022, 10:06
Balthasar schreef: 17 sep 2022, 10:03

Jij bent dus niet geïnteresseerd in wat de Bijbel zegt, alleen maar in hoe je de Bijbel naar de pijpen van je eigen ideetjes kan laten dansen. Je 'vertaalkritiek' is dus ook geen vertaalkritiek, alleen maar een subjectieve voorkeur op basis van je eigen dogma's.
Ik kan natuurlijk het zelfde over jouw zeggen als ik dat zou willen
Nee. Het is zo klaar als een klontje dat je éérst de Hebreeuwse tekst goed moet ontleden en begrijpen, voordat je verdere conclusies trekt op literair, historisch of theologisch gebied. Dat is precies wat ik (en mart hierboven) doe(n).
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door thom »

Balthasar schreef: 17 sep 2022, 10:39
Seven schreef: 17 sep 2022, 10:06

Ik kan natuurlijk het zelfde over jouw zeggen als ik dat zou willen
Nee. Het is zo klaar als een klontje dat je éérst de Hebreeuwse tekst goed moet ontleden en begrijpen, voordat je verdere conclusies trekt op literair, historisch of theologisch gebied. Dat is precies wat ik (en mart hierboven) doe(n).
Gebeurt dat ook met het N.T.?

Ik lees het O.T. niet tot nauwelijks en vraag mij af of de Bijbelvorsers van het O.T. ook het N.T. zo onder de loep nemen; tekst ontleden en begrijpen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door callista »

Als je het OT niet kent of leest kun je ook onmogelijk het NT goed weergeven of controleren...
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door thom »

callista schreef: 17 sep 2022, 10:55 Als je het OT niet kent of leest kun je ook onmogelijk het NT goed weergeven of controleren...
Dan ben ik benieuwd naar de weergave en controle van het N.T. over bijv. Joh. 17 om maar een voorbeeld te noemen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door callista »

Waarom Joh. 17?
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door thom »

callista schreef: 17 sep 2022, 11:01 Waarom Joh. 17?
Tja, spontaan.

Maar ik zie wel een overeenkomst van Joh. 17 met Psalm 23. Ook spontaan.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door peda »

thom schreef: 17 sep 2022, 10:48
Balthasar schreef: 17 sep 2022, 10:39
Nee. Het is zo klaar als een klontje dat je éérst de Hebreeuwse tekst goed moet ontleden en begrijpen, voordat je verdere conclusies trekt op literair, historisch of theologisch gebied. Dat is precies wat ik (en mart hierboven) doe(n).
Gebeurt dat ook met het N.T.?

Ik lees het O.T. niet tot nauwelijks en vraag mij af of de Bijbelvorsers van het O.T. ook het N.T. zo onder de loep nemen; tekst ontleden en begrijpen.
Bij de analyse van het N T heb je m.i. meer aan Koine-Griekse taalkennis. Maar alle gekheid op een stokje, ook het N T moet niet gelezen worden op "" buikgevoel "'. Denk maar aan de vertalingsproblematiek rond het eerste vers van het Johannes evangelie en het grote dispuut of aldaar met het "" Woord "" de bekende geschapen aartsengel wordt bedoeld. Het barst ook in het N T van de vele sterk uiteenlopende variaties in interpretatie. Ook de positie rond de invulling van het Koninkrijk, tussen de gnostiek volgers en de christelijke orthodoxie, spreekt m.i. boekdelen en zo kun je voortgaan, voortgaan en voortgaan.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Snelheid »

thom schreef: 17 sep 2022, 10:48
Balthasar schreef: 17 sep 2022, 10:39
Nee. Het is zo klaar als een klontje dat je éérst de Hebreeuwse tekst goed moet ontleden en begrijpen, voordat je verdere conclusies trekt op literair, historisch of theologisch gebied. Dat is precies wat ik (en mart hierboven) doe(n).
Gebeurt dat ook met het N.T.?

Ik lees het O.T. niet tot nauwelijks en vraag mij af of de Bijbelvorsers van het O.T. ook het N.T. zo onder de loep nemen; tekst ontleden en begrijpen.
Het NT daar gaat het om maar zaak is toch ook het OT te kennen,er wordt niet voor niets in de Kerk drie lezingen gedaan OT ,EP, HE.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door callista »

thom schreef: 17 sep 2022, 11:03
callista schreef: 17 sep 2022, 11:01 Waarom Joh. 17?
Tja, spontaan.

Maar ik zie wel een overeenkomst van Joh. 17 met Psalm 23. Ook spontaan.
Nou, volgens mij slaat die Psalm 23 gewoon op God....
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door thom »

callista schreef: 17 sep 2022, 11:12
thom schreef: 17 sep 2022, 11:03

Tja, spontaan.

Maar ik zie wel een overeenkomst van Joh. 17 met Psalm 23. Ook spontaan.
Nou, volgens mij slaat die Psalm 23 gewoon op God....
En Joh. 17 gewoon ook. Kijk, daar heb je al een overeenkomst.. :)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door thom »

Snelheid schreef: 17 sep 2022, 11:11
thom schreef: 17 sep 2022, 10:48

Gebeurt dat ook met het N.T.?

Ik lees het O.T. niet tot nauwelijks en vraag mij af of de Bijbelvorsers van het O.T. ook het N.T. zo onder de loep nemen; tekst ontleden en begrijpen.
Het NT daar gaat het om maar zaak is toch ook het OT te kennen,er wordt niet voor niets in de Kerk drie lezingen gedaan OT ,EP, HE.
Ik heb geen moeite met het N.T. zonder het O.T. te 'raadplegen moeten'. Ik kan heel goed met bijv. alleen het Joh. Evangelie diepgaand de boodschap begrijpen van het Evangelie.
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door thom »

peda schreef: 17 sep 2022, 11:07
thom schreef: 17 sep 2022, 10:48

Gebeurt dat ook met het N.T.?

Ik lees het O.T. niet tot nauwelijks en vraag mij af of de Bijbelvorsers van het O.T. ook het N.T. zo onder de loep nemen; tekst ontleden en begrijpen.
Bij de analyse van het N T heb je m.i. meer aan Koine-Griekse taalkennis. Maar alle gekheid op een stokje, ook het N T moet niet gelezen worden op "" buikgevoel "'. Denk maar aan de vertalingsproblematiek rond het eerste vers van het Johannes evangelie en het grote dispuut of aldaar met het "" Woord "" de bekende geschapen aartsengel wordt bedoeld. Het barst ook in het N T van de vele sterk uiteenlopende variaties in interpretatie. Ook de positie rond de invulling van het Koninkrijk, tussen de gnostiek volgers en de christelijke orthodoxie, spreekt m.i. boekdelen en zo kun je voortgaan, voortgaan en voortgaan.
Buikgevoel, of is het het hartgevoel?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Mart »

Wat zal Seven gaan doen? Eindelijk eens inhoudelijk ingaan op het issue, of gewoon zijn geloof weer verkondigen, of het topic maar laten voor wat het is nu Thom het ook hier weer offtopic heeft geleid?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door thom »

Mart schreef: 17 sep 2022, 11:21 Wat zal Seven gaan doen? Eindelijk eens inhoudelijk ingaan op het issue, of gewoon zijn geloof weer verkondigen, of het topic maar laten voor wat het is nu Thom het ook hier weer offtopic heeft geleid?
Ook hier?
Laatst gewijzigd door thom op 17 sep 2022, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Snelheid »

dingo schreef: 17 sep 2022, 10:25
Seven schreef: 17 sep 2022, 07:26 Nog eenmaal. Je loopt hier alleen maar te pronken met je Hebreeuws maar van de Bijbel heb je werkelijk geen kaas gegeten.
Ook al spreek je er Chinees en Japans bij. Ik zou zeggen leer eerst eens een Bijbel want jij hebt er totaal geen moeite mee om zowel typologie als ook profetieën af te breken. Leuk voor je dat je Hebreeuws kent. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat je dan ook de Bijbel begrijpt. Want dat doe je niet namelijk.

Dus ik zou zeggen leer eerst de Bijbel begrijpen en kom dan maar weer een keer terug.
Met deze houding geef je al aan dat je alleen in je eigen aangenomen uitleg geïnteresseerd bent. Daarmee heeft een discussie met jou geen enkele zin.
Vind het al zo en gehakketak draad waar velen maar wat roepen,maar wat @seven betref heb zo vermoeden waar hij kerkelijk zo niet niet kerkelijk staat zou men dat weten maak dat en hoop duidelijk. velen oefenen hier nu een vak uit wat hun vak niet is,maar goed ook hier weer het houd ze van de straat en op hun zolderkamertje.

In de Heilige Schrift staat ergens(jullie zoeken het maar zelf op) vertaal het vrij ...............ze houden zich bezig met eindeloze en zinloze discussie zonder enige kennis en dwalen maar wat rond en maken ruzie.......................... tja...
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Mart »

thom schreef: 17 sep 2022, 11:24
Mart schreef: 17 sep 2022, 11:21 Wat zal Seven gaan doen? Eindelijk eens inhoudelijk ingaan op het issue, of gewoon zijn geloof weer verkondigen, of het topic maar laten voor wat het is nu Thom het ook hier weer offtopic heeft geleid?
Ook hier?
Zoals je reeds dat topic over de messias van de T'NaCH offtoic had geleid en offtopic bleef leiden. Open maar een nieuw topic over het NT en Psalm 23. Hier is het offtopic.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Mart »

Laten we back ontopic gaan. Ben benieuwd of Seven eindelijk eens inhoudelijk probeert te reageren, of Joost achterna gaat en het topic laat voor wat het is.
Laatst gewijzigd door Mart op 17 sep 2022, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
thom
Berichten: 1704
Lid geworden op: 16 dec 2021, 11:15
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door thom »

Mart schreef: 17 sep 2022, 11:31
thom schreef: 17 sep 2022, 11:24

Ook hier?
Zoals je reeds dat topic over de messias van de T'NaCH offtoic had geleid en offtopic bleef leiden. Open maar een nieuw topic over het NT en Psalm 23. Hier is het offtopic.
Ow, op die manier.

Maar die vraag van mij over het N.T. doorvorsen zoals het O.T.

Dat is een brug te ver?

Want om even kort te gaan, als het N.T. niet begrepen wordt, hoe kan men dan oordelen over iemand die het O.T. begrijpt vanuit het N.T.?
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Mijn bijbels kloppen niet...

Bericht door Seven »

peda schreef: 17 sep 2022, 10:26
Seven schreef: 17 sep 2022, 06:08

Nee hoor het gaat om dezelfde Goliath. Het gaat om een andere veldslag meer niet.
Maar dat is dus ook een probleem he. Door die vertaling in de NBV kan je er van alles maken. Er zijn inderdaad mensen die geloven dat er twee Goliahts waren. Er zijn mensen die geloven dat Goliath helemaal niet gedood is daar David. Ook dat lees je tegenwoordig. Oftewel alleen maar verwarring wat die tekst in de NBV veroorzaakt.

In de HSV is er geen twijfel over mogelijk, want daar wordt geen Goliath gedood maar Jaare-Orechim die met Goliath uit Gat was. En dat is duidelijk en lijdt ook niet tot verwarring.
Er bestaan gewoon verschillende verhalen rond het Goliath-epos, dat is niet wat ik er van vind ( persoonlijk buikgevoel ) , maar je hoeft de literatuur er maar op
na te slaan en het springt je tegemoet. Dat iedere Goliath variant door de volgers van de variant als het enige juiste verhaal wordt gezien, is ook zo klaar als een klontje. Dat komt niet alleen bij het Goliath-epos voor, maar bij elke voor een specifiek geloof wezenlijke uitgangspositie en dat zijn er ontzettend vele. Ware het anders, dan zou Geloofs Gesprek geen enkele discussie functie hebben. Het is voor een ieder om uit te maken of hij/ zij ondanks het afwijzen van andere visies, toch voor de andere gedachten een zekere interesse heeft. Als het antwoord gewoon NEEN is, dan houdt het uiteraard snel op.
Ja dat kan maar dat klopt niet. Wat andere mensen geloven moeten ze zelf weten. In de HSV is er geen twijfel over mogelijk. David doodde Goliath die uit Gath kwam

1 Samuel 17:4 Toen kwam er een kampvechter tevoorschijn uit het leger van de Filistijnen. Zijn naam was Goliath, uit Gath; zijn lengte was zes el en een span.

Vervolgens dood Elehan ene Beth-Halachmi die met Golitah uit Gath was

2 Samuel 21:19 Er was opnieuw oorlog met de Filistijnen in Gob, en Elhanan, de zoon van Jaäre-Oregim, versloeg Beth-halachmi, die met Goliath uit Gath was. De schacht van zijn speer was als een weversboom.

Deze Beth-Halachmi was met Goliath uit Gath, De zelfde Goliath die door David was gedood. Want die Goliath kwam ook uit Gath.
Daarom wordt het ook expliciet vermeld dat deze Goliath uit Gath kwam. Dan begrijpen wij als lezers dat het om de zelfde Goliath gaat die door David is gedood.

Ik kan er niks anders van maken. De HSV is heel erg duidelijk.