De levens van de heiligen voor elke dag - oktober
Geplaatst: 30 sep 2022, 18:55
1 oktober

De heilige Sabbas van Wisjera, werd tot hegoumen gekozen van het Sabbas-klooster bij Twer. Hij weigerde echter dit ambt en trok naar de Athos. Later keerde hij naar zijn vaderland terug en stichtte een klooster aan de Wisjera, niet ver van Novgorod. Daar voleindigde hij zijn ascetisch leven op een zuil tot hij stierf in 1460.
De monnikmartelaar Michaël, hegoumen van het Sowa-klooster bij Sebastopol. Hij werd samen met 36 van zijn monniken onthoofd door de Arabieren die het klooster hadden overvallen, tijdens de regering van Konstantijn en lrene (780-797).
De heilige martelaar Domninos uit Thessalonika‚ waar hij ter dood werd gebracht op bevel van keizer Maximiaan (286-305), omdat Domninos het gewaagd had Christus te blijven prediken terwijl de keizer in de stad gekomen was om daar een paleis voor zichzelf te bouwen.

De heilige Johannes met de bijnaam Kukuzelis, omdat hij uitsluitend van rauwe bonen leefde. Hij was afkomstig uit Bulgarije maar nadat zijn vader gestorven was, werd hij opgevoed in Konstantinopel. Daar werd hij om zijn muzikale begaafdheid dirigent van het koor van het keizerlijk paleis doch hij weigerde het voordelige huwelijk te sluiten dat de keizer voor hem had gearrangeerd, omdat zijn verlangen uitging naar het monnikschap.
Hij profiteerde van het bezoek van de hegoumen van de Grote Laura en vroeg een onderhoud, zonder zijn positie bekend te maken. Na een gesprek van enkele uren oordeelde deze dat het hier een echte roeping betrof, en hij nam hem mee naar de Athos‚ waar hij de opdracht kreeg de kudde bokken te hoeden in het bergland. Daar leefde hij in de eenzaamheid, wijdde zich dag en nacht aan het gebed en zong daarbij de lof van God.
Een medebroeder hoorde per toeval de unieke schoonheid van deze zangstem‚ en zo kwam zijn identiteit aan het licht. De hegoumen wist van de keizer, die overal naar Johannes had laten zoeken, de toestemming te verkrijgen dat deze tot aan zijn dood in de Grote Laura van de heilige Athanasios mocht blijven, waar hij een kluis betrok en alleen zondags bij de andere monniken zong in het koor. Hij is in vrede gestorven, maar de bronnen zijn uiterst vaag over de tijd van zijn leven. De schattingen lopen uiteen van de 12e tot de 15e eeuw.
De heilige Gregorios, koorleider in de Grote Laura op de Athos. Gestorven in 1360, maar deze datum is even onzeker als die van Johannes Kukuzelis.
De heilige Nicetius‚ bisschop van Trier van 527 tot aan zijn dood in 566, nadat hij eerst aan het hoofd had gestaan van een abdij. Hij won de harten van de nog barbaarse Franken door zijn edelmoedig en onverschrokken optreden. Maar toen hij koning Clotarius I in de ban had gedaan om diens wreedheid en openlijke misdrijven, werd hij uit het rijk verbannen in 560. Diens opvolger Sigebert l haalde hem naar Trier terug.
Aan zijn mening werd hoge waarde gehecht op een aantal concilies, en zijn correspondentie strekte zich uit tot keizer Justinianos in Byzantium.
[...]
De heilige martelaar Piaton uit Beneventum werd vanuit Rome naar Gallië gezonden als metgezel van de heilige Dionyssius van Parijs. Hij predikte in de streek van Rijssel en Doornik, en werd door de barbaren gedood te Seclin, rond 287.
De heilige Bavo (Aldowin, dwz. “door allen geliefd”), graaf van Haspengouw, was gelukkig getrouwd en leidde een plezierig en nogal losbandig leventje. Zij kregen een dochter, de latere heilige Adeltrudis. Toen zijn vrouw stierf was Bavo volkomen verslagen. Heel het leven scheen hem waardeloos, er was niets meer waar hij enig plezier in kon scheppen. Hij klaagde zijn nood bij de heilige bisschop Amandus. Deze nam hem omstreeks 640 aan als boeteling en raadde hem aan zijn goederen uit te delen aan de armen, en hen schadeloos te stellen wie hij onrecht had aangedaan. Bavo ging zo ver dat hij een man, die hij ten onrechte als slaaf had verkocht, bij diens terugkeer vroeg hem kaal te scheren en tot het einde van de Grote Vasten in boeien te slaan. Op Witte Donderdag werd hij door de heilige Amandus bevrijd en waarschijnlijk priester gewijd.
Bavo was nu volkomen onder de bekoring geraakt van deze heilige bisschop. Hij volgde hem op al diens missiereizen om hem maar steeds over God te horen spreken. ln hem ontwaakte het verlangen naar een geestelijk leven. Op den duur keerde Bavo naar Gent terug, waar hij rekluus werd in het klooster dat hij daar had gebouwd, en dat onder het bestuur stond van de abt Floribertus. Na een heilig leven is hij daar gestorven rond 659.
Ook nog op deze dag de heilige martelaren Verissimus, met zijn zusters Maxima en Julia, die in Lissabon hun lijden hebben voltooid onder Diokletiaan; Aretas met nog vele anderen te Rome; Germana, gedood te Bar-sur-Aube; en Priskos, Kreskens (Crescens) en Evagrios te Tomi in Pontus.
Eveneens op deze dag de heilige priester Severus te Orvieto; de abt Sullavus, 6e eeuw; de maagd Urlella, 7e eeuw; de kluizenaar Vulgis‚ 6e eeuw; Wasnulphus (Wasnon), waarschijnlijk 7e eeuw; Albinus (Albaud), bisschop van Poul, 6e eeuw; en Dodon, Moustiers-en-Fagne, 8e eeuw.
https://orthodoxasten.nl/evenementen/he ... e-dag-636/

Volksoproer van de Efeziërs onder leiding van de zilversmid Demetrius
De heilige Sabbas van Wisjera, werd tot hegoumen gekozen van het Sabbas-klooster bij Twer. Hij weigerde echter dit ambt en trok naar de Athos. Later keerde hij naar zijn vaderland terug en stichtte een klooster aan de Wisjera, niet ver van Novgorod. Daar voleindigde hij zijn ascetisch leven op een zuil tot hij stierf in 1460.
De monnikmartelaar Michaël, hegoumen van het Sowa-klooster bij Sebastopol. Hij werd samen met 36 van zijn monniken onthoofd door de Arabieren die het klooster hadden overvallen, tijdens de regering van Konstantijn en lrene (780-797).
De heilige martelaar Domninos uit Thessalonika‚ waar hij ter dood werd gebracht op bevel van keizer Maximiaan (286-305), omdat Domninos het gewaagd had Christus te blijven prediken terwijl de keizer in de stad gekomen was om daar een paleis voor zichzelf te bouwen.

De heilige Johannes met de bijnaam Kukuzelis, omdat hij uitsluitend van rauwe bonen leefde. Hij was afkomstig uit Bulgarije maar nadat zijn vader gestorven was, werd hij opgevoed in Konstantinopel. Daar werd hij om zijn muzikale begaafdheid dirigent van het koor van het keizerlijk paleis doch hij weigerde het voordelige huwelijk te sluiten dat de keizer voor hem had gearrangeerd, omdat zijn verlangen uitging naar het monnikschap.
Hij profiteerde van het bezoek van de hegoumen van de Grote Laura en vroeg een onderhoud, zonder zijn positie bekend te maken. Na een gesprek van enkele uren oordeelde deze dat het hier een echte roeping betrof, en hij nam hem mee naar de Athos‚ waar hij de opdracht kreeg de kudde bokken te hoeden in het bergland. Daar leefde hij in de eenzaamheid, wijdde zich dag en nacht aan het gebed en zong daarbij de lof van God.
Een medebroeder hoorde per toeval de unieke schoonheid van deze zangstem‚ en zo kwam zijn identiteit aan het licht. De hegoumen wist van de keizer, die overal naar Johannes had laten zoeken, de toestemming te verkrijgen dat deze tot aan zijn dood in de Grote Laura van de heilige Athanasios mocht blijven, waar hij een kluis betrok en alleen zondags bij de andere monniken zong in het koor. Hij is in vrede gestorven, maar de bronnen zijn uiterst vaag over de tijd van zijn leven. De schattingen lopen uiteen van de 12e tot de 15e eeuw.
De heilige Gregorios, koorleider in de Grote Laura op de Athos. Gestorven in 1360, maar deze datum is even onzeker als die van Johannes Kukuzelis.
De heilige Nicetius‚ bisschop van Trier van 527 tot aan zijn dood in 566, nadat hij eerst aan het hoofd had gestaan van een abdij. Hij won de harten van de nog barbaarse Franken door zijn edelmoedig en onverschrokken optreden. Maar toen hij koning Clotarius I in de ban had gedaan om diens wreedheid en openlijke misdrijven, werd hij uit het rijk verbannen in 560. Diens opvolger Sigebert l haalde hem naar Trier terug.
Aan zijn mening werd hoge waarde gehecht op een aantal concilies, en zijn correspondentie strekte zich uit tot keizer Justinianos in Byzantium.
[...]
De heilige martelaar Piaton uit Beneventum werd vanuit Rome naar Gallië gezonden als metgezel van de heilige Dionyssius van Parijs. Hij predikte in de streek van Rijssel en Doornik, en werd door de barbaren gedood te Seclin, rond 287.
De heilige Bavo (Aldowin, dwz. “door allen geliefd”), graaf van Haspengouw, was gelukkig getrouwd en leidde een plezierig en nogal losbandig leventje. Zij kregen een dochter, de latere heilige Adeltrudis. Toen zijn vrouw stierf was Bavo volkomen verslagen. Heel het leven scheen hem waardeloos, er was niets meer waar hij enig plezier in kon scheppen. Hij klaagde zijn nood bij de heilige bisschop Amandus. Deze nam hem omstreeks 640 aan als boeteling en raadde hem aan zijn goederen uit te delen aan de armen, en hen schadeloos te stellen wie hij onrecht had aangedaan. Bavo ging zo ver dat hij een man, die hij ten onrechte als slaaf had verkocht, bij diens terugkeer vroeg hem kaal te scheren en tot het einde van de Grote Vasten in boeien te slaan. Op Witte Donderdag werd hij door de heilige Amandus bevrijd en waarschijnlijk priester gewijd.
Bavo was nu volkomen onder de bekoring geraakt van deze heilige bisschop. Hij volgde hem op al diens missiereizen om hem maar steeds over God te horen spreken. ln hem ontwaakte het verlangen naar een geestelijk leven. Op den duur keerde Bavo naar Gent terug, waar hij rekluus werd in het klooster dat hij daar had gebouwd, en dat onder het bestuur stond van de abt Floribertus. Na een heilig leven is hij daar gestorven rond 659.
Ook nog op deze dag de heilige martelaren Verissimus, met zijn zusters Maxima en Julia, die in Lissabon hun lijden hebben voltooid onder Diokletiaan; Aretas met nog vele anderen te Rome; Germana, gedood te Bar-sur-Aube; en Priskos, Kreskens (Crescens) en Evagrios te Tomi in Pontus.
Eveneens op deze dag de heilige priester Severus te Orvieto; de abt Sullavus, 6e eeuw; de maagd Urlella, 7e eeuw; de kluizenaar Vulgis‚ 6e eeuw; Wasnulphus (Wasnon), waarschijnlijk 7e eeuw; Albinus (Albaud), bisschop van Poul, 6e eeuw; en Dodon, Moustiers-en-Fagne, 8e eeuw.
https://orthodoxasten.nl/evenementen/he ... e-dag-636/

Volksoproer van de Efeziërs onder leiding van de zilversmid Demetrius
Damaris, de eerste vrouw die zich bekeerd had door de prediking van de heilige apostel Paulos in Athene (Hnd. 18: 34); Kassianos , monnik van Oeglitsj, 1504; en Scarlberga, echtgenote van de heilige Arnold, ter dood gebracht in Les Yvelines.
De opwekking van Eutychus door Paulus
Paulus vaart terug naar Jeruzalem
Dionysios de Rekluus van het Kievse Holenklooster‚ 15e eeuw; Juvinus, kluizenaar in de 9e eeuw; Pathus, bisschop van Meaux, 7e/8e eeuw; en Widrad, abt van Flavigny, gestorven in 748.
Heilige Cyprianus en Justina, de ikoon van de orthodoxe parochie in Utrecht
Profeet Agabus voorspelt in Cæsarea de gevangenschap van Paulus
Paulus spreekt tot de menigte van joden
Paulus vóór de goeverneur Felix
Peter vóór het Sanhedrin (we kunnen ons voorstellen dat het ook Paulus is (Handelingen 22), maar de geschilderde personage is daar te verlegen voor)
Heilige Nikanor
Paulus vóór de gouverneur Festus
Paulus vóór koning Agrippa
Heilige Jona, bisschop van Hankou (Wuhan, China)

Paulus evangeliseert de joden in Rome, waar hij twee jaar verblijft

Schepping van het heelal en de mensen door God

Mensen in de tuin van Eden, paradijs.
4 rivieren van Eden
Martelaressen Zinaïda en Filonilla
Zondeval en verdrijving uit het paradijs
De moord van Abel door Kaïn
Martelares Zlata uit Bulgarije, XVIII eeuw
Het leven van de eerste mensen buiten het paradijs



Ark van Noah
Einde van de zondvloed en Noah's brandoffer
De uitvinding van wijn en eenmalige dronkenschap van Noah
Noah voorspelt de vervloeking van Canaän


Toren van Babel (impressie van de kunstenaar) en de taalverwarring

Vertrek van Abraham uit Ur naar Kanaän
Abraham en Sara in Egypte
Abraham en Sara in het paleis van de farao, schilder Giovanni Muzzioli, 1875.

Abraham en Lot verdelen het land onder elkaar.
Abraham in gesprek met God
Abraham en Melchisedek
Hagar en Ismael in de woestijn.
853 martelaren van Thracië

Gods engelen treffen de Sodomieten met blindheid nadat die erop uit waren om hen te vernederen met homoseksuele verkrachting.
Vernietiging van Sodom en Gomorra. De vlucht van Lot en zijn gezin naar Sigor en het tragische einde van de vrouw van Lot.
De dochters van Lot en hun vader. Het schilderij gaat over de gebeurtenissen beschreven in Genesis 19:30-38
Koning Abimelech van Gerar geeft Sara aan Abraham terug. De handeling vindt plaats bovenaan de trappen voor het paleis van de koning. De koning staat rechts met een tulband op het hoofd en gekleed in een lange hermelijnen mantel. Achter hem hogepriesters en soldaten. Links Abraham met een hond.
Sara en Isaäk
De verdrijving van Hagar en Ismael uit het huis van Abraham