Beschrijven van God met Goddelijke kenmerken

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20585
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Beschrijven van God met Goddelijke kenmerken

Bericht door peda »

In de metafysica heeft een ieder het eigen verhaal. Het verhaal is niet onder de microscoop te leggen en het verhaal wordt dus niet door iedereen op dezelfde wijze herkend of onderschreven. Nog sterker, in de metafysica is het mogelijk dat de verhalen volstrekt tegenstrijdige oplossingen aanbieden. Wie niets ziet in metafysische verhalen, doet met de metafysische verhalen ten diepste niet mee. Eigen keuze, zeker weten.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10088
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Beschrijven van God met Goddelijke kenmerken

Bericht door Messenger »

Dat_beloof_ik schreef: 26 okt 2022, 14:02
Messenger schreef: 26 okt 2022, 12:38
Nou dan begrijp je denk ik dat ik daarom de bijbel niet als gezaghebbend zie.
Interessant. Maar jouw God heeft dus wel die eigenschappen ?
Ik ben dan wel benieuwd hoe je dat weet ?
In persoonlijke crisis heb ik volgens mij God ervaren die deze inzichten aan mij gaf en die uitgebreider werden beschreven in de boeken van Neale Donald Walsch waarin ik bevestiging kreeg.

Ik vind de Goddelijke eigenschappen die ik noem vanzelfsprekend en logisch, immers mag je die van een echte God verwachten lijkt me.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Beschrijven van God met Goddelijke kenmerken

Bericht door Dat_beloof_ik »

Messenger schreef: 26 okt 2022, 15:25
Dat_beloof_ik schreef: 26 okt 2022, 14:02

Interessant. Maar jouw God heeft dus wel die eigenschappen ?
Ik ben dan wel benieuwd hoe je dat weet ?
In persoonlijke crisis heb ik volgens mij God ervaren die deze inzichten aan mij gaf en die uitgebreider werden beschreven in de boeken van Neale Donald Walsch waarin ik bevestiging kreeg.

Ik vind de Goddelijke eigenschappen die ik noem vanzelfsprekend en logisch, immers mag je die van een echte God verwachten lijkt me.
Je noemt dus eigenschappen op, omdat jij vindt dat je die van een god mag verwachten.
Dat is dan toch een weergave van jouw verwachtingspatroon, in plaats van een weergave van de eigenschappen van een God ?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10088
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Beschrijven van God met Goddelijke kenmerken

Bericht door Messenger »

Dat_beloof_ik schreef: 27 okt 2022, 12:21
Messenger schreef: 26 okt 2022, 15:25
In persoonlijke crisis heb ik volgens mij God ervaren die deze inzichten aan mij gaf en die uitgebreider werden beschreven in de boeken van Neale Donald Walsch waarin ik bevestiging kreeg.

Ik vind de Goddelijke eigenschappen die ik noem vanzelfsprekend en logisch, immers mag je die van een echte God verwachten lijkt me.
Je noemt dus eigenschappen op, omdat jij vindt dat je die van een god mag verwachten.
Dat is dan toch een weergave van jouw verwachtingspatroon, in plaats van een weergave van de eigenschappen van een God ?
Van een God heb ik heel hoge verwachtingen, dat klopt. Alles dat daar niet aan voldoet bestaat naar mijn idee niet.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20585
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Beschrijven van God met Goddelijke kenmerken

Bericht door peda »

Het is inderdaad een gangbaar theologisch en filosofisch axioma om aan God de kwalitatief menselijk hoogst mogelijk denkbare eigenschappen te koppelen. Of dat de AL kenmerken zijn, daarover bestaat discussie ( zie bijvoorbeeld Kushner ).
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Beschrijven van God met Goddelijke kenmerken

Bericht door callista »

Omdat de mens daar behoefte aan heeft.
Door die keuze aan behoeftes herken je de mens.
Over een God zegt het niets.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Beschrijven van God met Goddelijke kenmerken

Bericht door Dat_beloof_ik »

Messenger schreef: 27 okt 2022, 12:37
Dat_beloof_ik schreef: 27 okt 2022, 12:21

Je noemt dus eigenschappen op, omdat jij vindt dat je die van een god mag verwachten.
Dat is dan toch een weergave van jouw verwachtingspatroon, in plaats van een weergave van de eigenschappen van een God ?
Van een God heb ik heel hoge verwachtingen, dat klopt. Alles dat daar niet aan voldoet bestaat naar mijn idee niet.
Oke, maar dan beschrijf je dus je verwachtingen.
Je beschrijft niet een God aan dat wat je hebt geconstateerd.
Realiseer je wel dat dit 2 heel verschillende dingen zijn.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10088
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Beschrijven van God met Goddelijke kenmerken

Bericht door Messenger »

Dat_beloof_ik schreef: 27 okt 2022, 15:10
Messenger schreef: 27 okt 2022, 12:37
Van een God heb ik heel hoge verwachtingen, dat klopt. Alles dat daar niet aan voldoet bestaat naar mijn idee niet.
Oke, maar dan beschrijf je dus je verwachtingen.
Je beschrijft niet een God aan dat wat je hebt geconstateerd.
Realiseer je wel dat dit 2 heel verschillende dingen zijn.
Ik denk dat de inzichten die ik kreeg gewoon voldoen aan de verwachtingen die ik al van een God had. Dat ik die herken in de boekenserie van Neale Donald Walsch is voor mij een extra bevestiging.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Beschrijven van God met Goddelijke kenmerken

Bericht door Dat_beloof_ik »

Messenger schreef: 31 okt 2022, 09:18
Dat_beloof_ik schreef: 27 okt 2022, 15:10

Oke, maar dan beschrijf je dus je verwachtingen.
Je beschrijft niet een God aan dat wat je hebt geconstateerd.
Realiseer je wel dat dit 2 heel verschillende dingen zijn.
Ik denk dat de inzichten die ik kreeg gewoon voldoen aan de verwachtingen die ik al van een God had. Dat ik die herken in de boekenserie van Neale Donald Walsch is voor mij een extra bevestiging.
Uiteraard voldoet jouw beeld van jouw God aan de verwachtingen die je van een God hebt.
Het zou raar zijn als dat niet zo was.
Het is simpelweg het invullen van je verwachtingen.