Vleesconsumptie

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 24 feb 2023, 16:25
Word je er ook winderig van? Dan kun je de volgende dag de Doerian opnieuw ruiken? :shock:
Whoehahaha, volgens mij niet. Wij hebben brakend onze bakjes weggegooid en zijn daarna op veilige afstand in shock gaan toekijken hoe dochter het hele bakje wegwerkte. Met moeite, maar toch! Daarna hebben we deze krachtpatserij uitbundig gevierd met een overheerlijk etentje en haar gekroond tot vreselijke-vreet-koningin..en goddank :D niks meer aan haar geroken.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Tin »

Petra schreef: 24 feb 2023, 15:48
Bron schreef: 24 feb 2023, 11:30 Sinds een jaar of tien eet ik alleen nog maar plantaardig.
Vanaf mijn twintigste stopte ik met vlees, vis, eieren, alcohol, uien, prei, paddestoelen en knoflook (soortgelijk effect op de geest als vlees of vis eten).
Dat klinkt als het dieet van : https://nl.wikipedia.org/wiki/Bhakti-yoga


Bron schreef: 24 feb 2023, 14:03 Er horen nog meer dingen bij, zoals die stinkende tropische Doerian vrucht (niet voor niets "stinken" look-soorten, vlees, vis, bier, wijn en eieren ook, maar stank kan door bepaalde mensen juist lekker gevonden vonden, zoals ook met het zweet van je geliefde bijvoorbeeld).
Haha, Doerian is echt de meest vreselijke stank die ik ooit geroken heb. Wij hebben in China gewoond waar het op de markt verkocht werd. We hadden toen met ons kroost afgesproken om alles te proberen, we hebben de meest gekke dingen gegeten maar die vrucht.. verschrikkelijk! :shock: :lol:
Uiteindelijk hadden we een weddenschap op de Doerian, alleen onze dochter is het gelukt om een hele bak op te eten.
Haha.
Ja. Die doerian is het meest geprezen en verguisde voedingsmiddel.
Of iets waar chinezen ons kwai lo's (westerlingen) mee om de oren kunnen slaan dat het zo héérlijk is, terwijl iedere westerling er van kokhalst.
Nou, ik heb het zegge en schrijven 1x geprobeerd.
De geur is natuurlijk wee en onaantrekkelijk, maar de substantie vind ik helemaal om onpasselijk van te worden.
Maar inderdaad, niet alleen Bron noemt de nadelen van doerian.
Aziaten hebben mij er dikwijls op gewezen dat het 'heaty' voedsel is. Nou, en berg je dan maar, dan kunnen er gekke dingen gebeuren :D
Nou ja, laten we het erop houden dat de afkeer van de doerian een zeer natuurlijk mechanisme van de mens is. :)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Bron
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 feb 2023, 10:21
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Bron »

Petra schreef: 24 feb 2023, 15:34Volgens de vedische geschriften zijn knoflook en uien lustopwekkend en versterken ze het libido.

De Ayurveda kent voeding drie belangrijke eigenschappen (Guna’s) toe. passief, sloom makend (tamas), activerend, opwekkend (rajas) en kalmerend, zuiverend (sattva) Volgens de ayurveda zijn uien en knoflook rajas en maken dus onrustig.
Het verschilt nog wel eens per traditie.
Andere tradities delen de look-planten in bij de tamasika (statisch voedsel), net als vlees, vis, eieren en paddestoelen.

Rode linzen wordt soms ook bij tamas ingedeeld.

Dit dieet dat ook en vooral kijkt naar het effect op je geest, wordt yoga-dieet genoemd.
Voor mensen die alleen sattvisch willen eten, zoals de meeste yogi's (of de mensen van bijvoorbeeld ISKCON) is dit het te volgen dieet.
Het is geen religieus dieet zoals dat van Moslims of Joden, maar een spiritueel dieet, je werkt via experimenten (hoe werkt het bij mij) en probeert je geest zo zuiver mogelijk te houden.

Het schijnt dat Johannes de Doper alleen cake en honing at. Honing is ook sattvisch, als je het tenminste met een drank verdunt en niet zo uit de pot oplepelt.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Snelheid »

Afbeelding


Wat is er nou weer mis met de Doerian.....................heerlijk zelfs Klaas=Jan (zie foto )is er gek op.

En na een goed portie sate van de geit met een pittige pindasaus er over is het na heerlijk verfrissend om de Doerian te eten,wellicht met nog een licht biertje er bij.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Berjan1986ii
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:30
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Berjan1986ii »

Tin schreef: 24 feb 2023, 19:02
Petra schreef: 24 feb 2023, 15:48

Dat klinkt als het dieet van : https://nl.wikipedia.org/wiki/Bhakti-yoga




Haha, Doerian is echt de meest vreselijke stank die ik ooit geroken heb. Wij hebben in China gewoond waar het op de markt verkocht werd. We hadden toen met ons kroost afgesproken om alles te proberen, we hebben de meest gekke dingen gegeten maar die vrucht.. verschrikkelijk! :shock: :lol:
Uiteindelijk hadden we een weddenschap op de Doerian, alleen onze dochter is het gelukt om een hele bak op te eten.
Haha.
Ja. Die doerian is het meest geprezen en verguisde voedingsmiddel.
Of iets waar chinezen ons kwai lo's (westerlingen) mee om de oren kunnen slaan dat het zo héérlijk is, terwijl iedere westerling er van kokhalst.
Nou, ik heb het zegge en schrijven 1x geprobeerd.
De geur is natuurlijk wee en onaantrekkelijk, maar de substantie vind ik helemaal om onpasselijk van te worden.
Maar inderdaad, niet alleen Bron noemt de nadelen van doerian.
Aziaten hebben mij er dikwijls op gewezen dat het 'heaty' voedsel is. Nou, en berg je dan maar, dan kunnen er gekke dingen gebeuren :D
Nou ja, laten we het erop houden dat de afkeer van de doerian een zeer natuurlijk mechanisme van de mens is. :)
Dat doet me denken aan de Zweedse vis Surstroming.
visitsweden.nl/te-doen/eten-drinken/zweedse-eetcultuur/surstromming/#:~:text=Surströmming%20is%20een%20traditioneel%20gerecht,surströmming%20om%20zijn%20geweldige%20smaak.

Dat je je afvraagt wie dat ooit verzonnen heeft om te eten. Meestal zegt de geur, ons mensen, of het te eten is of niet.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Petra »

Bron schreef: 24 feb 2023, 19:41
Petra schreef: 24 feb 2023, 15:34Volgens de vedische geschriften zijn knoflook en uien lustopwekkend en versterken ze het libido.

De Ayurveda kent voeding drie belangrijke eigenschappen (Guna’s) toe. passief, sloom makend (tamas), activerend, opwekkend (rajas) en kalmerend, zuiverend (sattva) Volgens de ayurveda zijn uien en knoflook rajas en maken dus onrustig.
Het verschilt nog wel eens per traditie.
Andere tradities delen de look-planten in bij de tamasika (statisch voedsel), net als vlees, vis, eieren en paddestoelen.

Rode linzen wordt soms ook bij tamas ingedeeld.
Yep, klopt.
Bron schreef: 24 feb 2023, 19:41 Dit dieet dat ook en vooral kijkt naar het effect op je geest, wordt yoga-dieet genoemd.

Voor mensen die alleen sattvisch willen eten, zoals de meeste yogi's (of de mensen van bijvoorbeeld ISKCON) is dit het te volgen dieet.
Het is geen religieus dieet zoals dat van Moslims of Joden, maar een spiritueel dieet, je werkt via experimenten (hoe werkt het bij mij) en probeert je geest zo zuiver mogelijk te houden.
Ja, daarom schreef ik (viewtopic.php?p=429225#p429225) dat ik dacht dat jouw dieet Bhakti-yoga was.


Bron schreef: 24 feb 2023, 19:41Het schijnt dat Johannes de Doper alleen cake en honing at. Honing is ook sattvisch, als je het tenminste met een drank verdunt en niet zo uit de pot oplepelt.
Honing en sprinkhanen.

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.3/Matteus-3/
"Johannes droeg een ruwe mantel van kameelhaar met een leren gordel; hij voedde zich met sprinkhanen en wilde honing."
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Bron
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 feb 2023, 10:21
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Bron »

Petra schreef: 25 feb 2023, 08:21Honing en sprinkhanen.

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.3/Matteus-3/
"Johannes droeg een ruwe mantel van kameelhaar met een leren gordel; hij voedde zich met sprinkhanen en wilde honing."
Dat sprinkhanen schijnt op een leesfout/vertaalfout te berusten van het Aramese woord voor cake.
Hetzelfde met 'kameel' (door een naald) in plaats van 'kabel'.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Petra »

Bron schreef: 25 feb 2023, 08:36
Petra schreef: 25 feb 2023, 08:21Honing en sprinkhanen.

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.3/Matteus-3/
"Johannes droeg een ruwe mantel van kameelhaar met een leren gordel; hij voedde zich met sprinkhanen en wilde honing."
Dat sprinkhanen schijnt op een leesfout/vertaalfout te berusten van het Aramese woord voor cake.
Hetzelfde met 'kameel' (door een naald) in plaats van 'kabel'.
Hou op!!!
Toeval bestaat niet. :D Ik had vanmorgen een topic op Credible gemaakt om vertaalfouten te verzamelen. (N.a.v. Mozes met hoorntjes)

Maar.. heb je hier ook een bron van ?

Ik las hier bijv:
https://www.theologie.nl/artikelen/sprinkhaan/

"f.Dat Johannes de Doper sprinkhanen en wildehoning eet, vatten we letterlijk op (zie L-c). Deze concrete schildering roept echter wel een beeld op. Het schetst Johannes als asceet, woestijnbewoner. Eén die zijn leven wijdt aan God. Zijn kleding verwijst naar Elia. De evangelisten zeggen: Johannes is niet zomaar iemand. Hij staat in dienst van God en het profetisme. Let dus op hetgeen hij verkondigt en aankondigt. Deze schildering benadrukt het gewicht van zijn woorden en van de persoon die in zijn boodschap centraal staat, namelijk Jezus."
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Bron
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 feb 2023, 10:21
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Bron »

Petra schreef: 25 feb 2023, 08:49Maar.. heb je hier ook een bron van ?
Ik vond net deze bron, die het ook in een breder kader plaatst dan alleen de tekst in Markus.
Het hele stuk is boeiend om te lezen, dus ik citeer maar niet eruit:

https://jamestabor.com/did-john-the-bap ... -pancakes/
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Petra »

Bron schreef: 25 feb 2023, 09:20
Petra schreef: 25 feb 2023, 08:49Maar.. heb je hier ook een bron van ?
Ik vond net deze bron, die het ook in een breder kader plaatst dan alleen de tekst in Markus.
Het hele stuk is boeiend om te lezen, dus ik citeer maar niet eruit:

https://jamestabor.com/did-john-the-bap ... -pancakes/
Ik heb het gelezen. Eigenlijk zeggen ze dat de Ebonieten hadden geschreven dat Johannes de Doper vast vegetarisch moest zijn, en dat daarom zowel Mattheus als Markus het vast verkeerd hadden opgeschreven.

Je schreef dat het een lees- of vertaalfout van het Aramese woord voor "cake" was, maar het hele NT is oorspronkelijk in het Grieks geschreven. Het betreft dus het Griekse woord voor sprinkhanen (akris/ἀκρίδες) wat lijkt op het Griekse woord voor "cake” (enkris/έγκρίς).
Het lijkt me sterk dat het in twee evangeliën verkeerd is opgeschreven.
Sprinkhanen komen best vaak voor in de Bijbel. In de NT ook nog in *Openbaringen 9:3 als we daar de cake gebruiken, dan kwam uit de rook cake neer op aarde, die dezelfde vermogens als schorpioenen kregen. (Wel eens grappige tekst zo :lol: )


*Uit de rook kwamen sprinkhanen neer op de aarde. Ze kregen de beschikking over dezelfde vermogens als schorpioenen op aarde.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Mart »

De joodse Ebionieten vonden Paulus eveneens een verrader en geloofden evenmin een goddelijke Jezus die geboren was uit een maagd. Ook Paulus ondervond heftige tegenstand uit de hoek van de echte apostelen van Jezus die tijdens Paulus nog leefden en in Jehoedah (Judea) woonachtig waren. In tegenstelling tot Paulus, werd Jezus' broer en opvolger van de joodse sekte, net als waarschijnlijk Jezus zelf, daarentegen zeer gewaardeerd als diep religieuze, Torahgetrouwe jood die de Tempel regelmatig bezocht en bekend stond als een rechtvaardig man. De Romeinse jood Paulus die ladingen heidenen de joodse sekte binnenloodste, is een heel ander verhaal. Uiteindelijk werd volgens Paulus' reisgenoot Lukas in Handelingen alle voedsel rein verklaard door de figuur Petrus - die in werkelijkheid bij de Jeruzalemse gemeente hoorde en bij Ja'akov, de broer van Jezus - een visioen mee te laten maken: varkensvlees was geen probleem meer. Uiteindelijk is de joodse sekte dan ook in een heidense godsdienst veranderd en de eerste pausen van de Grote Kerk waren Romeinen. Van de echte apostelen is er echter niets in de christelijke Canon terechtgekomen dat niet pseudepigrafisch was (= niet werkelijk geschreven door degene aan wie het werd toegeschreven).
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Bron
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 feb 2023, 10:21
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Bron »

Petra schreef: 26 feb 2023, 15:14Het lijkt me sterk dat het in twee evangeliën verkeerd is opgeschreven.
Sprinkhanen komen best vaak voor in de Bijbel. In de NT ook nog in *Openbaringen 9:3 als we daar de cake gebruiken, dan kwam uit de rook cake neer op aarde, die dezelfde vermogens als schorpioenen kregen. (Wel eens grappige tekst zo :lol: )


*Uit de rook kwamen sprinkhanen neer op de aarde. Ze kregen de beschikking over dezelfde vermogens als schorpioenen op aarde.
De synoptische evangelieverhalen zijn vooral gebasseerd op Markus en de Q-gezegden van Jezus.
Als Markus het fout heeft overgenomen uit een Aramese bron met die leesfout of een Griekse vertaling van die leesfout, dan copieren die andere synoptische schrijvers diezelfde fout vanuit Markus weer mee. Mogelijk vloeide die leesfout wel voort uit het vaker voorkomen van die sprinkhanen.

Dat hij als heilige een dieet met insekten zou hebben gegeten is bovendien onwaarschijnlijk.
Zulke mensen aten meestal plantaardig.
Daar zijn er normaal gesproken ook nog eens te weinig van (sprinkhanen).

Ik heb in mijn reconstructie van Q ook een paar van dit soort lees- of copieerfouten gevonden.
In het Aramees gebruikte men blijkbaar minder letters per woord en ze lijken ook wat meer op elkaar.
Dan kun je zomaar een ander woord lezen dan bedoeld was.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Snelheid »

De Heiligen in het algemeen aten gewoon hun maaltijden net als ieder mens.Dat ze over het algemeen sober waren en zijn e is zo gek niet, en aten wel vlees maar ook niet altijd zo als het nu in de Kloosters en Abdijen gaat maaltijden sober maar goed en niet elke dag vlees.Maar alles wordt gegeten en op iemands naamdag wordt er een wijntje geschonken of er wordt bier gedronken.
Laatst gewijzigd door Snelheid op 26 feb 2023, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Leon »

Ik ben dankbaar dat ik af en toe vlees mag eten, en niet zo’n eigenwijze geest meer heb die mij allerlei principes geeft waaraan ik mij moet houden.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Petra »

Bron schreef: 26 feb 2023, 18:28
Dat hij als heilige een dieet met insekten zou hebben gegeten is bovendien onwaarschijnlijk.
Zulke mensen aten meestal plantaardig.
Daar zijn er normaal gesproken ook nog eens te weinig van (sprinkhanen).
Ja, dat schreef ik al.. de aanname is dat Johannes de Doper vegetarisch was.. en dus... als uit de tekst blijkt van niet.. dan was het vast een foutje.
Maar wat.. als die aanname gewoon niet correct is ?

Waarom zou Johannes de Doper plantaardig hebben gegeten ? Hoezo aten heilige mensen vegetarisch ?
Naar mijn weten stonden vooral Pythagoreeërs daarom bekend. Christenen niet.
Zelfs Jezus was immers geen vegetariër dus waarom zouden andere heiligen heiliger dan Jezus zijn ?!

Zoals uit dat artikel wat ik linkte (https://www.theologie.nl/artikelen/sprinkhaan/) blijkt komen sprinkhanen best vaak voor in de Bijbel.
In Leviticus worden ze zelfs specifiek vermeld als reine dieren in de voorschriften omtrent reine en onreine dieren die je wel of niet mag eten. En gezien het eind waar een paar keer "Wees heilig, want Ik ben heilig.” staat, maakt alleen het eten van onreine dieren je niet heilig.



https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/LE ... iticus-11/
"Ook gevleugelde insecten gelden voor jullie als oneetbaar. 21 Van deze dieren mag je alleen die eten die ook een stel springpoten hebben. 22 Dat zijn de verschillende soorten veldsprinkhanen, sabelsprinkhanen, krekels en dwergsprinkhanen. Die mag je wel eten. 23 Alle andere gevleugelde insecten gelden voor jullie als oneetbaar."


"44..Jullie moeten heilig zijn. Wees heilig, want Ik ben heilig.
46 Tot zover de voorschriften omtrent de dieren die op het land leven, de vogels, alle levende wezens in het water en alle dieren die over de grond kruipen. 47 Er moet onderscheid worden gemaakt tussen wat rein is en wat onrein en tussen dieren die wel en dieren die niet gegeten mogen worden."
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 26 feb 2023, 22:09 Ik ben dankbaar dat ik af en toe vlees mag eten, en niet zo’n eigenwijze geest meer heb die mij allerlei principes geeft waaraan ik mij moet houden.
Zo is dat waarde @Leon je maakt zelf uit wat je eet en niet eet,altijd je eigen plan trekken en meer niet ...........................dus een heerlijk paarden biefstuk altijd lekker met wat gebakken aardappelen er bij en verse sperziebonen. Biertje er bij en wat wil je nog meer. :) :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.