Vleesconsumptie

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef: 04 feb 2023, 10:35
Zolderworm schreef: 04 feb 2023, 10:26
Laatst een uitgebreid artikel over de vraag of al dat kunstvlees, vegaburgers, noem maar op, echt hoogwaardig voedsel is, dat vlees echt kan vervangen. Vergeet het maar. Als je vegetarisch wilt eten moet je het anders doen. Dan moet je zelf een voedingspatroon ontwikkelen waarbij je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Zonder al die vleesvervangers te eten
Het was alsof ik nat karton zat te eten van de een of andere verhuisdoos... :o
Ja, ik vind het ook zo'n onzingedachte om vlees te willen namaken.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Tin »

Messenger schreef: 04 feb 2023, 00:31 Vandaag vega kip gegeten, wat dat ook mag voorstellen. Kip was het niet en voor mij hoeft dat vega eten niet meer. Ik snap niet dat je iets plantaardigs kip kunt noemen.
Alle voedsel behalve dode dieren is vega eten.
Denk dat er gelukkig heel veel voedsel bestaat dat een mens als 'lekker' kan ervaren. Bij de argumentatie voor of tegen vleesconsumptie dicht ik het al of niet lekker zijn ervan eigenlijk geen rol toe.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Vleesconsumptie

Bericht door callista »

@ Tin :thumb1:

Ik ga er verder niet eens op in.
Beetje dommig allemaal...en primitief
Als iemand zich vol wil vreten met vlees...dat tevens gepaard kan gaan met allerlei ziektes-----gaat men zijn gang maar... :thumb1:

Lijkenpikkers moeten er ook zijn...
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef: 04 feb 2023, 10:42 Omdat het vlees van dieren komt die al doodgemaakt zijn, en ik zelf geen dieren slacht, ben ik eigenlijk meer een aaseter. :lol:
Als leeuw A mee-eet van een buffel die door leeuw B is gedood, dan is hij dus ook een aaseter.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Zolderworm »

Tin schreef: 04 feb 2023, 10:51
Messenger schreef: 04 feb 2023, 00:31 Vandaag vega kip gegeten, wat dat ook mag voorstellen. Kip was het niet en voor mij hoeft dat vega eten niet meer. Ik snap niet dat je iets plantaardigs kip kunt noemen.
Alle voedsel behalve dode dieren is vega eten.
Denk dat er gelukkig heel veel voedsel bestaat dat een mens als 'lekker' kan ervaren. Bij de argumentatie voor of tegen vleesconsumptie dicht ik het al of niet lekker zijn ervan eigenlijk geen rol toe.
Men denkt juist dat er een soort namaakvlees moet worden aangeboden, dat lijkt op echt vlees. En dat vooral ook de structuur van vlees heeft. En dat beslist lekker moet zijn. Dus om te beginnen veel zout en andere smaakmakers. En men stopt er dan nog even wat vitamine B12 in. En het is dik voor elkaar.
Only dead fish go with the flow
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Mullog »

Zolderworm schreef: 04 feb 2023, 11:11
Messenger schreef: 04 feb 2023, 10:42 Omdat het vlees van dieren komt die al doodgemaakt zijn, en ik zelf geen dieren slacht, ben ik eigenlijk meer een aaseter. :lol:
Als leeuw A mee-eet van een buffel die door leeuw B is gedood, dan is hij dus ook een aaseter.
Volgens mij zijn de meeste vleeseters vooral aaseters. Het vangen van prooi is doorgaans geen sinecure, vooral ook omdat prooien zich niet graag willen laten vangen.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door dingo »

Ik ben zelf flextariër maar als ik vega eet is dat zonder vleesvervangers. Voor mijn idee kan je dan net zo goed vlees eten. Ik zie niks in een vegatarische hamburger of vegetarische kip. Voor de smaak hoef je het in elk geval niet te doen, dan eet ik liever wat bonen, noten of kaas erbij.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Inktvlam »

Tin schreef: 03 feb 2023, 21:11
Inktvlam schreef: 03 feb 2023, 17:08 Voedingsdeskundige Louise Fresco zegt dat we vlees nodig hebben
Voor ieder standpunt zijn altijd linkjes te geven om dat standpunt te onderbouwen. Daarom vind ik dat nogal zinloos. Dan krijgen we weer een welles-nietes op basis van linkjes.
Linkje? Zeg, niet zo denigrerend ! Louise Fresco is niet zomaar een kwebbelzieke roddeltante. Ze kan bogen op een indrukwekkende carrière.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Louise_Fresco
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Peter79 »

Inktvlam schreef: 04 feb 2023, 15:07
Tin schreef: 03 feb 2023, 21:11
Voor ieder standpunt zijn altijd linkjes te geven om dat standpunt te onderbouwen. Daarom vind ik dat nogal zinloos. Dan krijgen we weer een welles-nietes op basis van linkjes.
Linkje? Zeg, niet zo denigrerend ! Louise Fresco is niet zomaar een kwebbelzieke roddeltante. Ze kan bogen op een indrukwekkende carrière.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Louise_Fresco
Het verhaal op Wikipedia is nogal eenzijdig. De keerzijde van haar carriere is dat ze zich inzet voor een landbouw met gebruik van gif, hetgeen in haar persoonlijk belang is gezien haar band met de gifproducent Syngenta. In de wereld van de natuur- en milieubescherming staat zij zeer negatief bekend (maar Wiki zwijgt hierover)

https://www.tijd.be/opinie/algemeen/pla ... 779tZY8r-s
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Inktvlam »

Peter79 schreef: 04 feb 2023, 21:19
Inktvlam schreef: 04 feb 2023, 15:07
Linkje? Zeg, niet zo denigrerend ! Louise Fresco is niet zomaar een kwebbelzieke roddeltante. Ze kan bogen op een indrukwekkende carrière.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Louise_Fresco
Het verhaal op Wikipedia is nogal eenzijdig. De keerzijde van haar carriere is dat ze zich inzet voor een landbouw met gebruik van gif, hetgeen in haar persoonlijk belang is gezien haar band met de gifproducent Syngenta. In de wereld van de natuur- en milieubescherming staat zij zeer negatief bekend (maar Wiki zwijgt hierover)

https://www.tijd.be/opinie/algemeen/pla ... 779tZY8r-s
Oké. Het is altijd interessant ook de mening van de andere kant te horen. Maar wie heeft het bij het rechte eind? De waarheid zal wel weer in het midden liggen. Dus wel vlees, maar niet te veel.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Dat_beloof_ik »

Tin schreef: 01 feb 2023, 16:01 Gewoon helemaal geen vlees eten.
En veganisme als pré.
Altijd een uitzonderlijk hoog percentage vega's op dit forum geweest.
Maar mogelijk zit er op dit moment - omgekeerd evenredig aan de ontwikkelingen in de maatschappij- een beetje de klad in.
Discusseren, tips over waar te eten etc. altijd leuk.
Maar mijn mening veranderen, wat dit onderwerp betreft: uitgesloten, haha.
Veganisme en christendom gaan niet samen.
Ik heb nergens in de bijbel gelezen dat God wordt behaagd door een brandende krop sla of stronkje broccoli.
Want, laten we realistisch zijn, je kunt niet het eten van dieren afwijzen en daarnaast een Gods aanhangen bij wie het offeren van dieren één van de centrale zaken is.
Met alle respect (en ik leg er de nadruk op dat dit niet beledigend maar uitleggend is bedoeld !!) het is het Lam God's en niet één of andere groente.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Tin »

Dat_beloof_ik schreef: 07 feb 2023, 07:42
Tin schreef: 01 feb 2023, 16:01 Gewoon helemaal geen vlees eten.
En veganisme als pré.
Altijd een uitzonderlijk hoog percentage vega's op dit forum geweest.
Maar mogelijk zit er op dit moment - omgekeerd evenredig aan de ontwikkelingen in de maatschappij- een beetje de klad in.
Discusseren, tips over waar te eten etc. altijd leuk.
Maar mijn mening veranderen, wat dit onderwerp betreft: uitgesloten, haha.
Veganisme en christendom gaan niet samen.
Ik heb nergens in de bijbel gelezen dat God wordt behaagd door een brandende krop sla of stronkje broccoli.
Want, laten we realistisch zijn, je kunt niet het eten van dieren afwijzen en daarnaast een Gods aanhangen bij wie het offeren van dieren één van de centrale zaken is.
Met alle respect (en ik leg er de nadruk op dat dit niet beledigend maar uitleggend is bedoeld !!) het is het Lam God's en niet één of andere groente.
Ik denk dat je je beter kunt houden bij de vaststelling dat jij zelf géén vegetariër en géén christen bent.
We hebben hier een goede christelijke forummer en ex moderator, die tegenwoordig nog een enkele keer post, die vegetariër is.
Bij de oprichting van dit forum was ook iemand betrokken die lid is van een christelijk te noemen genootschap. Had hier een tijd lang zijn eigen hoekje.
En wat te denken van Marianne Thieme, oprichtster van de partij voor de dieren?!
Of denk aan dominee Hans Bouma, of theoloog en Nobelprijswinnaar Albert Schweizer.
Of men van mening is dat Jezus voortkomt uit zich vegetarisch voedende Essenen, laat ik aan de mensen die dat geloven over.
Kan daar niet over oordelen.
Weet dat in Hindoeïsme en Buddhisme vegetarisme algemener geworteld is.
Maar als niet christen over christenen gaan oordelen dat vegetarisme daarmee niet samen gaat is gek.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Dat_beloof_ik »

Tin schreef: 07 feb 2023, 09:58
Dat_beloof_ik schreef: 07 feb 2023, 07:42

Veganisme en christendom gaan niet samen.
Ik heb nergens in de bijbel gelezen dat God wordt behaagd door een brandende krop sla of stronkje broccoli.
Want, laten we realistisch zijn, je kunt niet het eten van dieren afwijzen en daarnaast een Gods aanhangen bij wie het offeren van dieren één van de centrale zaken is.
Met alle respect (en ik leg er de nadruk op dat dit niet beledigend maar uitleggend is bedoeld !!) het is het Lam God's en niet één of andere groente.
Ik denk dat je je beter kunt houden bij de vaststelling dat jij zelf géén vegetariër en géén christen bent.
We hebben hier een goede christelijke forummer en ex moderator, die tegenwoordig nog een enkele keer post, die vegetariër is.
Bij de oprichting van dit forum was ook iemand betrokken die lid is van een christelijk te noemen genootschap. Had hier een tijd lang zijn eigen hoekje.
En wat te denken van Marianne Thieme, oprichtster van de partij voor de dieren?!
Of denk aan dominee Hans Bouma, of theoloog en Nobelprijswinnaar Albert Schweizer.
Of men van mening is dat Jezus voortkomt uit zich vegetarisch voedende Essenen, laat ik aan de mensen die dat geloven over.
Kan daar niet over oordelen.
Weet dat in Hindoeïsme en Buddhisme vegetarisme algemener geworteld is.
Maar als niet christen over christenen gaan oordelen dat vegetarisme daarmee niet samen gaat is gek.

Uiteraard is mij bekend dat er veel christenen zijn die ook veganist zijn.
Kun je ook ingaan op wat ik inhoudelijk schreef over die vergelijking, dus de reden die ik aangaf waarom de 2 volgens mij niet samengaan?
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Tin »

Dat_beloof_ik schreef: 09 feb 2023, 07:08
Tin schreef: 07 feb 2023, 09:58

Ik denk dat je je beter kunt houden bij de vaststelling dat jij zelf géén vegetariër en géén christen bent.
We hebben hier een goede christelijke forummer en ex moderator, die tegenwoordig nog een enkele keer post, die vegetariër is.
Bij de oprichting van dit forum was ook iemand betrokken die lid is van een christelijk te noemen genootschap. Had hier een tijd lang zijn eigen hoekje.
En wat te denken van Marianne Thieme, oprichtster van de partij voor de dieren?!
Of denk aan dominee Hans Bouma, of theoloog en Nobelprijswinnaar Albert Schweizer.
Of men van mening is dat Jezus voortkomt uit zich vegetarisch voedende Essenen, laat ik aan de mensen die dat geloven over.
Kan daar niet over oordelen.
Weet dat in Hindoeïsme en Buddhisme vegetarisme algemener geworteld is.
Maar als niet christen over christenen gaan oordelen dat vegetarisme daarmee niet samen gaat is gek.

Uiteraard is mij bekend dat er veel christenen zijn die ook veganist zijn.
Kun je ook ingaan op wat ik inhoudelijk schreef over die vergelijking, dus de reden die ik aangaf waarom de 2 volgens mij niet samengaan?
Jij stelde vast dat veganisme en christendom niet samengaan.
Maar dat geldt niet voor alle christenen, dus klopt niet.
Jij en ik zijn geen christen.
Dus waarom zou ik oordelen of het wel of niet binnen het geloof van een ander past?
Ik houd mij aan genesis 1.29:
 En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!

Verder kan ik dingen in de Bijbel lezen die ik onderschrijf en waarschijnlijk nog veel meer dingen die mij niks zeggen of tegenstaan. Maar dat gaat dan over mij persoonlijk.
Voor een ander kan ik niet spreken.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Bonjour »

Mooie beschrijving:
https://www.gotquestions.org/Nederlands/vegetarier.html
Jezus was geen vegetariër. De Bijbel vertelt van Jezus dat Hij vis at (Lucas 24:42-43) en lam (Lucas 22:8-15). Jezus gaf de menigten op wonderbaarlijke wijze vis en brood te eten; iets wat heel raar zou zijn als Hij een vegetariër was geweest (Matteüs 14:17-21). In een visioen dat aan de apostel Petrus verscheen, verklaarde Jezus dat al het voedsel rein was, inclusief dieren (Handelingen 10:10-15). Na de zondvloed in de tijd van Noach gaf God de mens toestemming om vlees te eten (Genesis 9:2-3). God heeft deze toestemming nooit ingetrokken.

Dat gezegd hebbende is er niets mis mee als een Christen vegetariër is. De Bijbel beveelt ons niet om vlees te eten. ....
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Dat_beloof_ik »

Bonjour schreef: 10 feb 2023, 08:09 Mooie beschrijving:
https://www.gotquestions.org/Nederlands/vegetarier.html
Jezus was geen vegetariër. De Bijbel vertelt van Jezus dat Hij vis at (Lucas 24:42-43) en lam (Lucas 22:8-15). Jezus gaf de menigten op wonderbaarlijke wijze vis en brood te eten; iets wat heel raar zou zijn als Hij een vegetariër was geweest (Matteüs 14:17-21). In een visioen dat aan de apostel Petrus verscheen, verklaarde Jezus dat al het voedsel rein was, inclusief dieren (Handelingen 10:10-15). Na de zondvloed in de tijd van Noach gaf God de mens toestemming om vlees te eten (Genesis 9:2-3). God heeft deze toestemming nooit ingetrokken.

Dat gezegd hebbende is er niets mis mee als een Christen vegetariër is. De Bijbel beveelt ons niet om vlees te eten. ....
De Bijbel beveelt ons niet om vlees te eten.
Maar de Bijbel beveelt wel bepaalde zaken bij offers.
Zo kent Leviticus Schuld-, zonde, vrede, brand- en spijsoffers.
Alleen de laatste bestaan niet uit dieren omdat die uit dankbaarheid voor de oogst zijn.
De anderen moeten uit dieren bestaan, waarbij bloed een steeds terugkerend wezenlijk element is.
En dat is onverenigbaar met het zijn van vegetarier/ veganist.

Tin schreef: 09 feb 2023, 20:00
Jij stelde vast dat veganisme en christendom niet samengaan.
Maar dat geldt niet voor alle christenen, dus klopt niet.
.

Die negeren dan hele delen van de Bijbel
Laatst gewijzigd door Dat_beloof_ik op 10 feb 2023, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door dingo »

Dat_beloof_ik schreef: 10 feb 2023, 18:25
Bonjour schreef: 10 feb 2023, 08:09 Mooie beschrijving:
https://www.gotquestions.org/Nederlands/vegetarier.html
De Bijbel beveelt ons niet om vlees te eten.
Maar de Bijbel beveelt wel bepaalde zaken bij offers.
Zo kent Leviticus Schuld-, zonde, vrede, brand- en spijsoffers.
Alleen de laatste bestaan niet uit dieren omdat die uit dankbaarheid voor de oogst zijn.
De anderen moeten uit dieren bestaan, waarbij bloed een steeds terugkerend wezenlijk element is.
En dat is onverenigbaar met het zijn van vegetarier/ veganist.

Tin schreef: 09 feb 2023, 20:00
Jij stelde vast dat veganisme en christendom niet samengaan.
Maar dat geldt niet voor alle christenen, dus klopt niet.
.

Die negeren dan hele delen van de Bijbel
Dat wordt niet genegeerd. Niet-joodse christenen hebben op het vlak van de wetgeving uit het OT zich alleen te onthouden van het verstikte en van het eten van bloed volgens Handelingen.
Maar ook in het OT blijkt dat Daniël en zijn vrienden liever vegetarisch eten dan het aan Babylonische goden geofferd vlees te eten en wijn te drinken. Kortom het is niet zo zwartwit als jij het hier voorstelt.
Spreuken 26:4
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Snelheid »

Aldus Dingo;Dat wordt niet genegeerd. Niet-joodse christenen hebben op het vlak van de wetgeving uit het OT zich alleen te onthouden van het verstikte en van het eten van bloed volgens Handelingen.
En dat tot op de huidige dag; en voor de rest is men vrij om alles te eten.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Bron
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 feb 2023, 10:21
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Bron »

Sinds een jaar of tien eet ik alleen nog maar plantaardig.
Vanaf mijn twintigste stopte ik met vlees, vis, eieren, alcohol, uien, prei, paddestoelen en knoflook (soortgelijk effect op de geest als vlees of vis eten).

Met enige walging zie het ik nog liggen in de winkel, de lappen dierenlijk.
Gelukkig zal het over enkele jaren voor de meeste mensen onbetaalbaar worden om het iedere dag te eten, zoals al in veel delen van de wereld en hier vroeger ook. Als de subsidies stoppen en het veevoeder niet meer geimporteerd mag worden en ook de kunstmest verdwijnt, is het gauw bekeken met die roofbouw op de aarde, gelukkig.

Ik kan slecht tegen linzen en bonen, dus ik doe veel amandelmelk door de pap en eet walnoten tussendoor.
Sinds ik stopte met zuivel, voel ik me opgewekter en sta ik vroeger en makkelijker op.
Fysiek voelt het ook beter.
En het wegsleuren van kalfjes bij hun moeder is natuurlijk hartverscheurend en gemeen.
Of het jaarlijks in de hakselaar gooien van miljoenen nog levende mannelijke kuikentjes, enkel om je eitje of kip te kunnen eten, brrrr.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Tin »

Bron schreef: 24 feb 2023, 11:30 Sinds een jaar of tien eet ik alleen nog maar plantaardig.
Vanaf mijn twintigste stopte ik met vlees, vis, eieren, alcohol, uien, prei, paddestoelen en knoflook (soortgelijk effect op de geest als vlees of vis eten).
.
Ok, ja, grappig van die uien en knoflook.
Nou ja, grappig, maar ik heb een zwager die afgezien van vegetarier zijn ook geen uien en knoflook eet.
Terwijl je in eerste instantie zou zeggen: dat heeft er toch niks mee te maken?
Weet ook dat in sommige restaurants in Azië voeding met ui/knoflook wel eens als 'niet vegetarisch' aangegeven staat.
Heeft natuurlijk alles te maken met filosofische/ religieuze redenen/ achtergrond. Mijn zwager houdt zich bezig met taoïsme. Heeft het voor jou ook een dergelijke achtergrond?

Met die koffie ben ik trouwens wel 'strenger' dan jij hoor.
Drink het nooit.
Nou ja, gisteren sinds lange tijd een kopje.
Maar dat was ook in de ochtend.
Dan gaat het nog. :D
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Bron
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 feb 2023, 10:21
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Bron »

Tin schreef: 24 feb 2023, 12:42Ok, ja, grappig van die uien en knoflook.
Nou ja, grappig, maar ik heb een zwager die afgezien van vegetarier zijn ook geen uien en knoflook eet.
Terwijl je in eerste instantie zou zeggen: dat heeft er toch niks mee te maken?
Weet ook dat in sommige restaurants in Azië voeding met ui/knoflook wel eens als 'niet vegetarisch' aangegeven staat.
Heeft natuurlijk alles te maken met filosofische/ religieuze redenen/ achtergrond. Mijn zwager houdt zich bezig met taoïsme. Heeft het voor jou ook een dergelijke achtergrond?
Toen ik begon, vroeg ik me dat ook af en heb toen wat ge-experimenteerd met wat voor effect die looksoorten op me hebben.
En ik merkte duidelijk een soort roeseffect, een klein beetje te vergelijken met het effect van alcohol.
Het schijnt gebruikt te worden als lust-opwekkend middel, het wordt wat warmer in klieren in de onderste regionen van je lijf, waardoor je meer zin krijgt.
Allemaal prima als je geen geestelijke dingen doet zoals meditatie.

Er horen nog meer dingen bij, zoals die stinkende tropische Doerian vrucht (niet voor niets "stinken" look-soorten, vlees, vis, bier, wijn en eieren ook, maar stank kan door bepaalde mensen juist lekker gevonden vonden, zoals ook met het zweet van je geliefde bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Petra »

Tin schreef: 24 feb 2023, 12:42
Weet ook dat in sommige restaurants in Azië voeding met ui/knoflook wel eens als 'niet vegetarisch' aangegeven staat.
Heeft natuurlijk alles te maken met filosofische/ religieuze redenen/ achtergrond. Mijn zwager houdt zich bezig met taoïsme. Heeft het voor jou ook een dergelijke achtergrond?
De link met vegetarisch ken ik niet, wel de link met Taoïsme en Hindoeïsme. Ook in het Hindoeïsme was er een hemelgevecht tussen Goden, halfGoden, gevallen Goden, Demonen. De God Krishna/Vishnoe deelde onsterfelijkheidshoning uit en werd door de zon en de maan gewaarschuwd dat demonen mee wilden eten, uiteraard werden die door Vishnoe de tent uitgevochten. Hun bloed viel op de grond en daar groeide knoflook en ui uit.
Volgens de vedische geschriften zijn knoflook en uien lustopwekkend en versterken ze het libido.

De Ayurveda kent voeding drie belangrijke eigenschappen (Guna’s) toe. passief, sloom makend (tamas), activerend, opwekkend (rajas) en kalmerend, zuiverend (sattva) Volgens de ayurveda zijn uien en knoflook rajas en maken dus onrustig.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Snelheid »

Afbeelding


Wat is er mis met een goed stuk gebraden lamsbout met veel knoflook en rozemarijn.......................heerlijk, het is nu de Grote Heilige Vasten maar weer met Pasen :thumb1: :thumb1: :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Petra »

Bron schreef: 24 feb 2023, 11:30 Sinds een jaar of tien eet ik alleen nog maar plantaardig.
Vanaf mijn twintigste stopte ik met vlees, vis, eieren, alcohol, uien, prei, paddestoelen en knoflook (soortgelijk effect op de geest als vlees of vis eten).
Dat klinkt als het dieet van : https://nl.wikipedia.org/wiki/Bhakti-yoga


Bron schreef: 24 feb 2023, 14:03 Er horen nog meer dingen bij, zoals die stinkende tropische Doerian vrucht (niet voor niets "stinken" look-soorten, vlees, vis, bier, wijn en eieren ook, maar stank kan door bepaalde mensen juist lekker gevonden vonden, zoals ook met het zweet van je geliefde bijvoorbeeld).
Haha, Doerian is echt de meest vreselijke stank die ik ooit geroken heb. Wij hebben in China gewoond waar het op de markt verkocht werd. We hadden toen met ons kroost afgesproken om alles te proberen, we hebben de meest gekke dingen gegeten maar die vrucht.. verschrikkelijk! :shock: :lol:
Uiteindelijk hadden we een weddenschap op de Doerian, alleen onze dochter is het gelukt om een hele bak op te eten.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Vleesconsumptie

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 24 feb 2023, 15:48
Bron schreef: 24 feb 2023, 11:30 Sinds een jaar of tien eet ik alleen nog maar plantaardig.
Vanaf mijn twintigste stopte ik met vlees, vis, eieren, alcohol, uien, prei, paddestoelen en knoflook (soortgelijk effect op de geest als vlees of vis eten).
Dat klinkt als het dieet van : https://nl.wikipedia.org/wiki/Bhakti-yoga


Bron schreef: 24 feb 2023, 14:03 Er horen nog meer dingen bij, zoals die stinkende tropische Doerian vrucht (niet voor niets "stinken" look-soorten, vlees, vis, bier, wijn en eieren ook, maar stank kan door bepaalde mensen juist lekker gevonden vonden, zoals ook met het zweet van je geliefde bijvoorbeeld).
Haha, Doerian is echt de meest vreselijke stank die ik ooit geroken heb. Wij hebben in China gewoond waar het op de markt verkocht werd. We hadden toen met ons kroost afgesproken om alles te proberen, we hebben de meest gekke dingen gegeten maar die vrucht.. verschrikkelijk! :shock: :lol:
Uiteindelijk hadden we een weddenschap op de Doerian, alleen onze dochter is het gelukt om een hele bak op te eten.
Word je er ook winderig van? Dan kun je de volgende dag de Doerian opnieuw ruiken? :shock:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.