Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Messenger »

https://www.youtube.com/watch?v=RFpiW_4aIy0

Een gesprek tussen Neale Donald Walsch (auteur van o.a. de Gesprekken met God boeken) en Michael Sandler (voor mij tot vandaag onbekend).

Zeer interessante en inspirerende video en ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. :)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Leon »

Hallo Messenger,

Ik vind de vraag belangrijk, waarom het zo’n zooitje is in de wereld, maar de insteek in de video is volgens mij volkomen fout.

Het gaat er niet om of we vrije wil al dan niet verkeerd gebruiken. De een doet het ene en de andere het andere. Zo zit het bestaan nu eenmaal in elkaar.

Wat mogelijk is, is om “verlicht” te raken, of de “genade van God” te ontvangen. Daarna blijft de wereld een zooitje maar deert het niet meer voor die persoon persoonlijk.

Dan geldt nog wel dat ik liever in een vreedzaam deel van de wereld leef, en dat de omstandigheden relatief mild blijven. Maar meer dan een wereldlijke wens is dat niet. Ik zal toch rekening moeten houden met een deel van de ellende van de wereld, en uiteindelijk de lichamelijke dood. Dat lijkt me een volwassen houding.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Leon »

Wat vind je zelf van het verhaal uit de video?
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Messenger »

Leon schreef: 15 feb 2023, 17:10 Hallo Messenger,

Ik vind de vraag belangrijk, waarom het zo’n zooitje is in de wereld, maar de insteek in de video is volgens mij volkomen fout.

Het gaat er niet om of we vrije wil al dan niet verkeerd gebruiken. De een doet het ene en de andere het andere. Zo zit het bestaan nu eenmaal in elkaar.
De insteek is dat we een vrije wil hebben en ook de almacht hebben, maar dat we denken dat we afhankelijk zijn van een hogere macht. Maar die hogere macht zijn wij zelf, wij zijn allen individuaties van die hogere macht. En daar zijn we allen een evenbeeld van.

Doordat we ons afhankelijk opstellen creëren we een wereld zoals we die nu ervaren. Als we in onszelf geloven en overeenkomstig handelen kunnen we de wereld veranderen.

Ook moeten we leren luisteren naar ons gevoel, omdat het gevoel de taal van de ziel (God) is, niet te verwarren met onze emoties die ontstaan door onze gedachten ergens over.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Messenger »

Leon schreef: 15 feb 2023, 17:14 Wat vind je zelf van het verhaal uit de video?
Het kan de kijk op het leven veranderen en hoe je dat ervaart.

Ook beschrijven ze in de video dat een alomtegenwoordige God, overal en in alles aanwezig, waarbuiten niets anders bestaat, niets nodig heeft van de mens. De liefde van die God is puur en onvoorwaardelijk alsook om niet en zonder enige verwachting of behoefte.
Als je beseft dat je daar een onlosmakelijk deel van bent, en je ook als zodanig gedraagt (liefde geven zonder voorwaarden of iets terug te verwachten) dan leef je een heel ander leven.

Mooi was het verhaal over Paus Johannes II die na de moordaanslag door een Turkse jongeman geraakt was door 6 kogels.
De dader was overmeesterd en veroordeeld tot levenslang. De paus zocht hem op in de gevangenis en wilde begrijpen waarom de jongeman tot zijn daad gekomen was. De paus vergaf hem en ze schreven elkaar brieven en er ontstond een zekere vriendschap.

Na 7 jaar vroeg de paus hem vrij te laten, gratie te verlenen. En dat gebeurde ook.

Een ander mooi verhaal ging over Neale als klein kind. Op de schoorsteenmantel stond een vaas die honderden jaren in de familie werd doorgegeven. Zijn moeder verbood hem om daar aan te komen.
Neale probeerde toch de vaas te pakken die vervolgens in scherven eindigde en zijn moeder pakte hem liefdevol vast en zei dat ze veel van die vaas hield maar lang niet zoveel als van haar eigen kind.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Bonjour »

Messenger schreef: 15 feb 2023, 17:24 De insteek is dat we een vrije wil hebben en ook de almacht hebben, maar dat we denken dat we afhankelijk zijn van een hogere macht. Maar die hogere macht zijn wij zelf, wij zijn allen individuaties van die hogere macht. En daar zijn we allen een evenbeeld van.

Doordat we ons afhankelijk opstellen creëren we een wereld zoals we die nu ervaren. Als we in onszelf geloven en overeenkomstig handelen kunnen we de wereld veranderen.
Het valt me op dat je een hele religieuze insteek kiest om het probleem te benaderen. Daardoor mis je misschien oplossingen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Tin »

Als we zouden beseffen dat we een onlosmakelijk verbonden zijn met het geheel zou dat m.i. zowel de oplossing van het probleem als de ware religieuze geest zelve zijn.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Snelheid
Berichten: 10794
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Snelheid »

Tin schreef: 15 feb 2023, 21:01 Als we zouden beseffen dat we een onlosmakelijk verbonden zijn met het geheel zou dat m.i. zowel de oplossing van het probleem als de ware religieuze geest zelve zijn.
Alleen het is geen zooitje op deze Aarde,het zooitje is de mens zelf,de mens met vrolijkheid en dat zijn er maar bitter weinig maken er iets moois van,op het Plein zitten met halve liter bier en en borrelplank er bij......................niks zooitje dus.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Bonjour »

Tin schreef: 15 feb 2023, 21:01 Als we zouden beseffen dat we een onlosmakelijk verbonden zijn met het geheel zou dat m.i. zowel de oplossing van het probleem als de ware religieuze geest zelve zijn.
Maar dat besef krijg je niet tussen de oren van iedereen. Kijk eens naar het conflict tussen boeren en natuurbeschermers. Die denken allebei al dat ze verbonden zijn met het geheel. Dus wat je voorstelt is een mooie gedachte, maar het helpt je geen stap verder.
Goed en kwaad is relatief.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Messenger »

Tin schreef: 15 feb 2023, 21:01 Als we zouden beseffen dat we een onlosmakelijk verbonden zijn met het geheel zou dat m.i. zowel de oplossing van het probleem als de ware religieuze geest zelve zijn.
Jij snapt het. :thumb1:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Willempie »

Bonjour schreef: 15 feb 2023, 21:48
Tin schreef: 15 feb 2023, 21:01 Als we zouden beseffen dat we een onlosmakelijk verbonden zijn met het geheel zou dat m.i. zowel de oplossing van het probleem als de ware religieuze geest zelve zijn.
Maar dat besef krijg je niet tussen de oren van iedereen. Kijk eens naar het conflict tussen boeren en natuurbeschermers. Die denken allebei al dat ze verbonden zijn met het geheel. Dus wat je voorstelt is een mooie gedachte, maar het helpt je geen stap verder.
Goed en kwaad is relatief.
Er is geen conflict tussen boeren en natuurbeschermers. Er is een conflict tussen boeren, vissers en andere bevolkingsgroepen en tirannieke bureaucraten.
Laatst gewijzigd door Willempie op 16 feb 2023, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Messenger »

Bonjour schreef: 15 feb 2023, 18:03
Messenger schreef: 15 feb 2023, 17:24 De insteek is dat we een vrije wil hebben en ook de almacht hebben, maar dat we denken dat we afhankelijk zijn van een hogere macht. Maar die hogere macht zijn wij zelf, wij zijn allen individuaties van die hogere macht. En daar zijn we allen een evenbeeld van.

Doordat we ons afhankelijk opstellen creëren we een wereld zoals we die nu ervaren. Als we in onszelf geloven en overeenkomstig handelen kunnen we de wereld veranderen.
Het valt me op dat je een hele religieuze insteek kiest om het probleem te benaderen. Daardoor mis je misschien oplossingen.
Het is niet religieus maar spiritueel.

De perceptie op het leven is totaal anders wanneer je jezelf ziet als een onlosmakelijk en gelijkwaardig deel van de hogere macht, waarbij 'hogere' niet wordt bedoeld als superieur, maar als almachtig (tot alles in staat, niet bedoeld als heersend over).

Beseffen dat je in dit leven kunt zijn wie je wilt zijn en dat het niet bedoeld is om dingen te doen of om te gehoorzamen, dat het leven juist bedoeld is om gelukkig te zijn.

Op individueel niveau kun je jezelf recreëren, jezelf opnieuw uitvinden.
Het is lastiger als je op collectief niveau dingen wilt recreëren, omdat de meeste mensen zich anders zien.
Met gelijkgestemden kun je collectief dingen veranderen en zeker als een kritische massa wordt bereikt. Een kritische massa, zoals water op een bepaald punt begint te borrelen bij het koken.

Beseffen dat je pure liefde bent, die in jezelf en om je heen is, dat je een vrije wil hebt die manifest kan worden via de hogere macht. Het besef dat je perfect bent en onkwetsbaar. Dat de hogere macht (en dus ook jijzelf) niets nodig heeft om te zijn.

Je kijkt op een geheel andere wijze naar het leven en je schudt veel zaken van je af. Piekeren en tobben doe je niet meer en je richt je op positieve zaken in plaats van teveel op negatieve zaken.

Ik denk dat je dan in staat bent voor elk probleem een oplossing te vinden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Bonjour »

Messenger schreef: 16 feb 2023, 10:06 Het is niet religieus maar spiritueel.
Mooi verhaal, maar ik denk niet dat je veel gaat bereiken met een spirituele oplossing van het probleem.

Ten eerste omdat je hele concept van vrije wil niet onbetwist is. Dat betekent dat mensen echt niet zo kunnen veranderen dan jij denkt dat ze kunnen veranderen.

En daarnaast hebben we de tegengestelde belangen. Zonder scheidsrechter blijven deze conflicten. Ik denk dat er inderdaad een hogere macht nodig is, maar dan minder abstract dan jij bedoelt. En die hogere macht moet vrij zijn van eigenbelang in het maken van hun beslissingen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Messenger »

Bonjour schreef: 16 feb 2023, 16:02
Messenger schreef: 16 feb 2023, 10:06 Het is niet religieus maar spiritueel.
Mooi verhaal, maar ik denk niet dat je veel gaat bereiken met een spirituele oplossing van het probleem.

Ten eerste omdat je hele concept van vrije wil niet onbetwist is. Dat betekent dat mensen echt niet zo kunnen veranderen dan jij denkt dat ze kunnen veranderen.
Ze zullen af moeten van de idee dat de vrije wil begrensd is, dat er eisen aan hen gesteld worden, dat ze afhankelijk zijn van de genade en toorn van God. Velen gaan er vanuit dat als ze iets willen God wikt en beslist en dat God NEE kan zeggen.

Er is al een besluit genomen, namelijk dat jouw/jullie wil de wil van God is. De vrije wil om te kiezen wordt gefaciliteerd met de almacht van God.
Bonjour schreef: En daarnaast hebben we de tegengestelde belangen. Zonder scheidsrechter blijven deze conflicten. Ik denk dat er inderdaad een hogere macht nodig is, maar dan minder abstract dan jij bedoelt. En die hogere macht moet vrij zijn van eigenbelang in het maken van hun beslissingen.
De hogere macht hoeft geen scheidsrechter te zijn. Mensen dienen zich bewust te zijn van hun eigen Goddelijkheid, van hun eigen potentieel en de uitkomst van de keuze is gewenst. Twijfelen de mensen over de uitkomst, is hun onderlinge gedachte niet ondersteunend maar ondermijnend, dan krijgen ze een uitkomst die niet gewenst is.

Walsch legt dit uit in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=ZMPhTLez_Ck

De hogere macht is vrij van eigenbelang, want jouw/jullie belang is het belang van God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Tin »

Bonjour schreef: 16 feb 2023, 16:02
Messenger schreef: 16 feb 2023, 10:06 Het is niet religieus maar spiritueel.
Mooi verhaal, maar ik denk niet dat je veel gaat bereiken met een spirituele oplossing van het probleem.
Omdat het niet gebeurd.
Een oplossing die niet plaatsvindt heeft kan ook geen resultaat hebben.



Ten eerste omdat je hele concept van vrije wil niet onbetwist is. Dat betekent dat mensen echt niet zo kunnen veranderen dan jij denkt dat ze kunnen veranderen.

En daarnaast hebben we de tegengestelde belangen. Zonder scheidsrechter blijven deze conflicten. Ik denk dat er inderdaad een hogere macht nodig is, maar dan minder abstract dan jij bedoelt. En die hogere macht moet vrij zijn van eigenbelang in het maken van hun beslissingen.
Juist, mensen veranderen niet en dus is het een zootje.
Eigenbelang brengt het zootje voort.
Geen mens is zonder eigenbelang.
Dus.....
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Willempie »

Bonjour schreef: 16 feb 2023, 16:02
Messenger schreef: 16 feb 2023, 10:06 Het is niet religieus maar spiritueel.
Mooi verhaal, maar ik denk niet dat je veel gaat bereiken met een spirituele oplossing van het probleem.

Ten eerste omdat je hele concept van vrije wil niet onbetwist is. Dat betekent dat mensen echt niet zo kunnen veranderen dan jij denkt dat ze kunnen veranderen.

En daarnaast hebben we de tegengestelde belangen. Zonder scheidsrechter blijven deze conflicten. Ik denk dat er inderdaad een hogere macht nodig is, maar dan minder abstract dan jij bedoelt. En die hogere macht moet vrij zijn van eigenbelang in het maken van hun beslissingen.
je negeert het feit dat mensen wel degelijk radicaal kunnen veranderen. Daarvoor zijn zoveel aantoonbare bewijzen dat het mij een raadsel is waarom anti-theisten zoals jij dit hardnekkig blijven ontkennen. Wat jij blijkbaar ook niet wilt (of kunt) zien is dat er heel veel mensen zijn die geen tegengestelde belangen hebben.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Willempie »

Tin schreef: 16 feb 2023, 19:22
Juist, mensen veranderen niet en dus is het een zootje.
Eigenbelang brengt het zootje voort.
Geen mens is zonder eigenbelang.
Dus.....
Je hebt het heel erg fout. Zie ook mijn reactie aan Bonjour. Er zijn heel veel mensen die niet hun eigen belang nastreven. Ik snap dat mensen die dit wel doen niet kunnen geloven dat er mensen bestaan die dit niet doen. Nochtans is het wel de realiteit. Waarom sluit je je niet aan bij die mensen die niet hun eigen belang nastreven? Want die bestaan wel degelijk, ondanks jouw negatieve (zelf)reflectie. Het spijt me als ik je wat harder dan nodig confronteer maar met zoete broodjes bakken is helemaal niemand gediend.
Snelheid
Berichten: 10794
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Snelheid »

Willempie schreef: 16 feb 2023, 20:12
Tin schreef: 16 feb 2023, 19:22
Juist, mensen veranderen niet en dus is het een zootje.
Eigenbelang brengt het zootje voort.
Geen mens is zonder eigenbelang.
Dus.....
Je hebt het heel erg fout. Zie ook mijn reactie aan Bonjour. Er zijn heel veel mensen die niet hun eigen belang nastreven. Ik snap dat mensen die dit wel doen niet kunnen geloven dat er mensen bestaan die dit niet doen. Nochtans is het wel de realiteit. Waarom sluit je je niet aan bij die mensen die niet hun eigen belang nastreven? Want die bestaan wel degelijk, ondanks jouw negatieve (zelf)reflectie. Het spijt me als ik je wat harder dan nodig confronteer maar met zoete broodjes bakken is helemaal niemand gediend.
Er zijn maar bitter weinig mensen die niet hun eigen belang nastreven,je heb er wel maar dan moetje zijn bij de mensen die geroepen zijn tot het religieuze leven in een Gemeenschap/Abdij/Klooster.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 16 feb 2023, 20:47
Willempie schreef: 16 feb 2023, 20:12

Je hebt het heel erg fout. Zie ook mijn reactie aan Bonjour. Er zijn heel veel mensen die niet hun eigen belang nastreven. Ik snap dat mensen die dit wel doen niet kunnen geloven dat er mensen bestaan die dit niet doen. Nochtans is het wel de realiteit. Waarom sluit je je niet aan bij die mensen die niet hun eigen belang nastreven? Want die bestaan wel degelijk, ondanks jouw negatieve (zelf)reflectie. Het spijt me als ik je wat harder dan nodig confronteer maar met zoete broodjes bakken is helemaal niemand gediend.
Er zijn maar bitter weinig mensen die niet hun eigen belang nastreven,je heb er wel maar dan moetje zijn bij de mensen die geroepen zijn tot het religieuze leven in een Gemeenschap/Abdij/Klooster.
Die mensen vind je ook buiten het religieuze leven.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Willempie »

Snelheid schreef: 16 feb 2023, 20:47
Willempie schreef: 16 feb 2023, 20:12

Je hebt het heel erg fout. Zie ook mijn reactie aan Bonjour. Er zijn heel veel mensen die niet hun eigen belang nastreven. Ik snap dat mensen die dit wel doen niet kunnen geloven dat er mensen bestaan die dit niet doen. Nochtans is het wel de realiteit. Waarom sluit je je niet aan bij die mensen die niet hun eigen belang nastreven? Want die bestaan wel degelijk, ondanks jouw negatieve (zelf)reflectie. Het spijt me als ik je wat harder dan nodig confronteer maar met zoete broodjes bakken is helemaal niemand gediend.
Er zijn maar bitter weinig mensen die niet hun eigen belang nastreven,je heb er wel maar dan moetje zijn bij de mensen die geroepen zijn tot het religieuze leven in een Gemeenschap/Abdij/Klooster.
Het is gewoon niet waar wat je zegt. We zijn in de minderheid maar niet bitter weinig. Als je het verlangen zou hebben iets goeds te doen in je leven zijn er talloze mogelijkheden en lang niet alleen in een klooster. Je kunt je aansluiten bij Dorcas, het Leger des Heils, Mercy Ships en talloze andere organisaties die geen eigen belang nastreven. Binnen de katholieke kerk zijn er natuurlijk ook talloze mogelijkheden maar daarbuiten ook.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Willempie »

Messenger schreef: 16 feb 2023, 20:55
Snelheid schreef: 16 feb 2023, 20:47

Er zijn maar bitter weinig mensen die niet hun eigen belang nastreven,je heb er wel maar dan moetje zijn bij de mensen die geroepen zijn tot het religieuze leven in een Gemeenschap/Abdij/Klooster.
Die mensen vind je ook buiten het religieuze leven.
Ook buiten de Kerk zijn er inderdaad mogelijkheden maar wel veel minder en minder effectief. Artsen zonder grenzen is prachtig maar haalt het niet bij Samaritan Purse of World Vision. De reden daarvoor is dat overtuigde christenen niet bang zijn hun leven of goed te verliezen voor de zaak waarvoor zij staan. ik was in de late negentiger jaren in Somalië voor een waterproject van de E.U en de Wereldbank. De situatie daar was uiterst gevaarlijk. De enige hulporganisatie daar nog aanwezig was World Vision. Alle seculiere hulporganisaties waren al lang gevlucht, inclusief die van de V.N. Echte christenen geven niet om gevaar voor leven en goed. En dat maakt ze onoverwinnelijk en uiterst effectief.
Snelheid
Berichten: 10794
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Snelheid »

Willempie schreef: 16 feb 2023, 21:13
Messenger schreef: 16 feb 2023, 20:55
Die mensen vind je ook buiten het religieuze leven.
Ook buiten de Kerk zijn er inderdaad mogelijkheden maar wel veel minder en minder effectief. Artsen zonder grenzen is prachtig maar haalt het niet bij Samaritan Purse of World Vision. De reden daarvoor is dat overtuigde christenen niet bang zijn hun leven of goed te verliezen voor de zaak waarvoor zij staan. ik was in de late negentiger jaren in Somalië voor een waterproject van de E.U en de Wereldbank. De situatie daar was uiterst gevaarlijk. De enige hulporganisatie daar nog aanwezig was World Vision. Alle seculiere hulporganisaties waren al lang gevlucht, inclusief die van de V.N. Echte christenen geven niet om gevaar voor leven en goed. En dat maakt ze onoverwinnelijk en uiterst effectief.
Klopt; was ook ten tijde van de gelukkig nu voorbij toestand in het Midden Oosten IS;iedereen nam de benen maar de Kerk bleef op haar post en de aanverwante kerkelijke organisatie,s
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Tin »

Willempie schreef: 16 feb 2023, 20:12
Tin schreef: 16 feb 2023, 19:22
Juist, mensen veranderen niet en dus is het een zootje.
Eigenbelang brengt het zootje voort.
Geen mens is zonder eigenbelang.
Dus.....
Je hebt het heel erg fout. Zie ook mijn reactie aan Bonjour. Er zijn heel veel mensen die niet hun eigen belang nastreven. Ik snap dat mensen die dit wel doen niet kunnen geloven dat er mensen bestaan die dit niet doen. Nochtans is het wel de realiteit. Waarom sluit je je niet aan bij die mensen die niet hun eigen belang nastreven? Want die bestaan wel degelijk, ondanks jouw negatieve (zelf)reflectie. Het spijt me als ik je wat harder dan nodig confronteer maar met zoete broodjes bakken is helemaal niemand gediend.
Ik zou hier de regel van Snelheid achter kunnen zetten:
'Er zijn maar bitter weinig mensen die niet hun eigen belang nastreven'.
Heb ik het helemaal fout of is het de realiteit?
Hele godsdiensten zijn verzonnen ten bate van persoonlijk belang.
En de niet godsdienstige heeft natuurlijk vaak al helemaal geen reden een ander belang dan het eigen belang te zien.
Het is gewoon de uitkomst van hoe wij als individu staan t.o.v. het geheel: afgescheiden.
Dan mag je voorbeelden noemen waarin het minder radicaal is als gesteld: natuurlijk zijn er ook mooie en onbaatzuchtige houdingen van mensen.
Maar dat neemt niet weg dat de titel van dit topic klopt: het is een zootje in de wereld.
Zoete broodjes bakken heeft geen zin.
Daarmee verandert de wereld niet.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Willempie »

Tin schreef: 18 feb 2023, 11:21
Ik zou hier de regel van Snelheid achter kunnen zetten:
'Er zijn maar bitter weinig mensen die niet hun eigen belang nastreven'.
Heb ik het helemaal fout of is het de realiteit?
Hele godsdiensten zijn verzonnen ten bate van persoonlijk belang.
En de niet godsdienstige heeft natuurlijk vaak al helemaal geen reden een ander belang dan het eigen belang te zien.
Het is gewoon de uitkomst van hoe wij als individu staan t.o.v. het geheel: afgescheiden.
Dan mag je voorbeelden noemen waarin het minder radicaal is als gesteld: natuurlijk zijn er ook mooie en onbaatzuchtige houdingen van mensen.
Maar dat neemt niet weg dat de titel van dit topic klopt: het is een zootje in de wereld.
Zoete broodjes bakken heeft geen zin.
Daarmee verandert de wereld niet.
Je zou kunnen beargumenteren dat de Islam door Mohammed is opgericht voor zijn persoonlijke belang (geld, macht, aanzien en seks) maar verder zou ik geen godsdienst kunnen bedenken die is verzonnen ten bate van eigenbelang. Er zijn natuurlijk wel heel enge sektes die opgericht zijn vanuit eigen belang, met bijvoorbeeld Peoples Temple als afschikwekkend voorbeeld in de geschiedenis. Ik deel de mening dat het een zooitje in de wereld is en meen zelfs dat het met sneltreinvaart steeds erger lijkt te worden. Toch sta ik er minder negatief in dan vele anderen. Het is maar waar je je ogen op richt. Ik zie dan dat er nog steeds heel veel lieve, welwillende mensen bestaan, gelovig of niet, die veel voor een ander over hebben. Het zijn over het algemeen niet de gewone mensen die het grootste kwaad doen maar een relatief kleine elitegroep. Dat was altijd al zo en nu is dat nog steeds zo. Het zijn altijd machthebbers die mensen onderdrukken en een kleine groep daaromheen die daarvan mee profiteert. Gelukkig komt aan al die slechte machthebbers ook altijd weer een einde. Het feestje van Hitler en zijn trawanten heeft ook niet zo lang geduurd. Daar blijf ik steeds de hand van God in zien en er zijn niet weinig historici die dat ook herkennen. De Bijbel geeft ons de hoop dat al het kwaad ooit zal worden overwonnen. In de tussentijd zijn er talloze manieren om goed te doen i.p.v. kwaad. Zelfs in de meest corrupte landen zijn er altijd nog mensen die niet aan die corruptie meedoen en er op geen enkele wijze van wensen te profiteren.

C.S. schreef eens zoiets als dat de grootste zondes niet worden bedreven in kroegen en bordelen maar in luxe, nette kantoren, door mensen in dure pakken. Zoiets.
Snelheid
Berichten: 10794
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Waarom is het zo'n zooitje in de wereld?

Bericht door Snelheid »

Als de hebzucht als de uitbuiting als de gierigheid als de roofmentaliteit als de misbruiken van dieren en mensen als het egoisme als de oorlogzucht als de haat.........................enz enz enz achterwege zou blijven,dan zou het al voor 90% minder een zooitje........................tel uit je winst. :!:
VERITAS VOS LIBERABIT.