Wanneer christen?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Bron
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 feb 2023, 10:21
Man/Vrouw: M

Wanneer christen?

Bericht door Bron »

...
Laatst gewijzigd door Bron op 26 feb 2023, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Mullog
Berichten: 3842
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Mullog »

Bron schreef: 26 feb 2023, 16:41 Ik vind het prima dat anderen mij, in mijn aparte visie op Jezus, niet beschouwen als gelovig Christen, want zo zie ik mijzelf ook echt niet (of niet echt).
...
Voor mezelf sprekend, het interesseert mij echt helemaal niks of je een gelovig christen bent, of satanist, of hindoe of wat dan ook. Waarom het gaat is dat je nogal pedant en arrogant beweert dat wat jij verkondigd de waarheid is. Maar maak je niet druk, er zijn genoeg anderen die hun eigen waarheid als de waarheid verkondigen.
Snelheid
Berichten: 10794
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: 26 feb 2023, 18:59
Bron schreef: 26 feb 2023, 16:41 Ik vind het prima dat anderen mij, in mijn aparte visie op Jezus, niet beschouwen als gelovig Christen, want zo zie ik mijzelf ook echt niet (of niet echt).
...
Voor mezelf sprekend, het interesseert mij echt helemaal niks of je een gelovig christen bent, of satanist, of hindoe of wat dan ook. Waarom het gaat is dat je nogal pedant en arrogant beweert dat wat jij verkondigd de waarheid is. Maar maak je niet druk, er zijn genoeg anderen die hun eigen waarheid als de waarheid verkondigen.
Dan nog is hele lappen tekst die niemand leest of er even doorheen vliegt;en een van de kenmerken van het ware is..................laat u woorden weinige zijn................

Maar goed het forum moet gevuld :D
VERITAS VOS LIBERABIT.
Mullog
Berichten: 3842
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: 26 feb 2023, 19:05
Mullog schreef: 26 feb 2023, 18:59
Voor mezelf sprekend, het interesseert mij echt helemaal niks of je een gelovig christen bent, of satanist, of hindoe of wat dan ook. Waarom het gaat is dat je nogal pedant en arrogant beweert dat wat jij verkondigd de waarheid is. Maar maak je niet druk, er zijn genoeg anderen die hun eigen waarheid als de waarheid verkondigen.
Dan nog is hele lappen tekst die niemand leest of er even doorheen vliegt;en een van de kenmerken van het ware is..................laat u woorden weinige zijn................

Maar goed het forum moet gevuld :D
;)
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Dat_beloof_ik »

Fantastisch, al die mensen die zeggen Jezus te volgen, maar geen christen te zijn.

Dan ga ik denk ik maar Mohammed aanhangen. Maar ik ben geen moslim.
Dus ik laat mij niet besnijden.
Dat is voor mensen die letterlijk de koran volgen en dat doe ik niet.
Want dat komt mij niet uit. O nee, sorry, dat kan ik natuurlijk niet zeggen.
Ik bedoel uiteraard dat ik Mohammed gedesyncretiseerd aanhang volgens zijn enige ware leer; die helaas niet bewaard is gebleven.
Bron
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 feb 2023, 10:21
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Bron »

"Er bestaan vele richtingen van geloven die nog wel of toch eigenlijk niet onder het christendom kunnen vallen. Voor zulke "randgebieden" kun je hier terecht.


Zaken die off-topic zijn worden als het kan vermeden in dit deel.
Positieve welwillende belangstelling voor wat de ander zegt is hier, zoals in het gehele forum, vereist.
Geloofsbestrijding is -- eveneens zoals in de rest van het forum ook -- verboden."

:thumb1:
Berjan1986ii
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:30
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Berjan1986ii »

Dat_beloof_ik schreef: 26 feb 2023, 20:49 Fantastisch, al die mensen die zeggen Jezus te volgen, maar geen christen te zijn.

Dan ga ik denk ik maar Mohammed aanhangen. Maar ik ben geen moslim.
Dus ik laat mij niet besnijden.
Dat is voor mensen die letterlijk de koran volgen en dat doe ik niet.
Want dat komt mij niet uit. O nee, sorry, dat kan ik natuurlijk niet zeggen.
Ik bedoel uiteraard dat ik Mohammed gedesyncretiseerd aanhang volgens zijn enige ware leer; die helaas niet bewaard is gebleven.
Wat is precies het probleem met mensen die Jezus volgen maar geen christen zijn. Er zijn veel mensen die weten dat de Jezus die wij nu kennen via de Bijbel niet de "ware" is. En dat andere evangeliën en "sekten" vervolgd zijn door "de" kerk.. Dus ik snap heel goed dat Bron wel Jezus wil volgen maar niet geïnstitueerd christen.

Bijna niet te vergelijken met islam, zoals die tot ons is gekomen. Of boeddhisme, of hindoeïsme.
Mullog
Berichten: 3842
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Mullog »

Bron schreef: 26 feb 2023, 21:25 "Er bestaan vele richtingen van geloven die nog wel of toch eigenlijk niet onder het christendom kunnen vallen. Voor zulke "randgebieden" kun je hier terecht.


Zaken die off-topic zijn worden als het kan vermeden in dit deel.
Positieve welwillende belangstelling voor wat de ander zegt is hier, zoals in het gehele forum, vereist.
Geloofsbestrijding is -- eveneens zoals in de rest van het forum ook -- verboden."

:thumb1:
Ik doe niet aan geloofsbestrijding. Ik probeer je duidelijk te maken hoe je op mij overkomt. En aan de reacties te zien ook op anderen.

Voor hetzelfde geld kan iemand beweren dat jij aan geloofsbestrijding doet door de manier waarop je het beeld van Jezus met een gezaghebbende toon op autoritaire wijze probeert aan te passen aan je eigen inzichten en dat beeld aan andere opdringt. Van een open discussie is geen sprake.

Misschien moet je eens op jezelf reflecteren.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Graag suggestie voor degelijke topic titel
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Mullog
Berichten: 3842
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 27 feb 2023, 08:33 [modbreak Bonjour] Graag suggestie voor degelijke topic titel
De randen van het christendom. Dan heb nog wel een goede topic start nodig.
Snelheid
Berichten: 10794
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: 27 feb 2023, 10:02
Bonjour schreef: 27 feb 2023, 08:33 [modbreak Bonjour] Graag suggestie voor degelijke topic titel
De randen van het christendom
Maar wat zijn de randen van het Christendom????
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 27 feb 2023, 10:04
Mullog schreef: 27 feb 2023, 10:02
De randen van het christendom
Maar wat zijn de randen van het Christendom????
Ik denk vanwege de dieptevrees dieper op het geloof in te gaan en daarbij de 'zekerheid' van het geloof over de rand, de afgrond in valt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid
Berichten: 10794
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Snelheid »

Messenger schreef: 27 feb 2023, 10:30
Snelheid schreef: 27 feb 2023, 10:04

Maar wat zijn de randen van het Christendom????
Ik denk vanwege de dieptevrees dieper op het geloof in te gaan en daarbij de 'zekerheid' van het geloof over de rand, de afgrond in valt.
:lol: Je hebt het weer niet begrepen,voorts lees is goed wat de vraag is .
En je haat tegen gelovigen is wel duidelijk,zoek het maar lekker uit.
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door peda »

Bezien vanuit de apostolische geloofsbelijdenis, is er een goede argumentatie te geven, dat bij het verlaten van de leerstellingen van de apostolische geloofsbelijdenis, iemand uit de inner-circle christendom stapt en daarmede één van de ontzettend vele gevarieerde Jezus stromingen volgt. Rand-christenen zou ik dezulken niet willen noemen, omdat er geen patent bestaat op gebruik van het woord "" christen"'. Liever orthodox-christen ( apostolische geloofsbelijdenis ) en niet-orthodox-christen. Bij niet-orthodoxe - christenen zit je dan in het kleinste-gemene-veelvoud-gebied van Jezus opvattingen.
Mullog
Berichten: 3842
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Mullog »

Snelheid schreef: 27 feb 2023, 10:04
Mullog schreef: 27 feb 2023, 10:02
De randen van het christendom
Maar wat zijn de randen van het Christendom????
Bijvoorbeeld wat Bron neerzet, of de JG's, of mormonen. Christendom dat buiten mainstream valt maar wel duidelijk gelieerd of ontstaan uit het christendom.
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door umit »

Dat_beloof_ik schreef: 26 feb 2023, 20:49 Fantastisch, al die mensen die zeggen Jezus te volgen, maar geen christen te zijn.

Dan ga ik denk ik maar Mohammed aanhangen. Maar ik ben geen moslim.
Dus ik laat mij niet besnijden.
Dat is voor mensen die letterlijk de koran volgen en dat doe ik niet.
Want dat komt mij niet uit. O nee, sorry, dat kan ik natuurlijk niet zeggen.
Ik bedoel uiteraard dat ik Mohammed gedesyncretiseerd aanhang volgens zijn enige ware leer; die helaas niet bewaard is gebleven.
Het ironische aan deze reactie is dat je in je voorbeeld toevallig de grootste groep mensen erbij haalt die allemaal in Jezus geloven, maar die geen christen zijn.
daarmee schiet je jezelf eigenlijk in je knie :lol:
Snelheid
Berichten: 10794
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Snelheid »

Mullog schreef: 27 feb 2023, 12:22
Snelheid schreef: 27 feb 2023, 10:04

Maar wat zijn de randen van het Christendom????
Bijvoorbeeld wat Bron neerzet, of de JG's, of mormonen. Christendom dat buiten mainstream valt maar wel duidelijk gelieerd of ontstaan uit het christendom.
Inderdaad dat zijn de randen,zelf de Vrij Katholieken behoren ook tot die rand,zij hebben zichzelf tot die rand gebracht,maar dat is weer vrij onbekend bij de meeste mensen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Berjan1986ii
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:30
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Berjan1986ii »

umit schreef: 27 feb 2023, 14:03
Dat_beloof_ik schreef: 26 feb 2023, 20:49 Fantastisch, al die mensen die zeggen Jezus te volgen, maar geen christen te zijn.

Dan ga ik denk ik maar Mohammed aanhangen. Maar ik ben geen moslim.
Dus ik laat mij niet besnijden.
Dat is voor mensen die letterlijk de koran volgen en dat doe ik niet.
Want dat komt mij niet uit. O nee, sorry, dat kan ik natuurlijk niet zeggen.
Ik bedoel uiteraard dat ik Mohammed gedesyncretiseerd aanhang volgens zijn enige ware leer; die helaas niet bewaard is gebleven.
Het ironische aan deze reactie is dat je in je voorbeeld toevallig de grootste groep mensen erbij haalt die allemaal in Jezus geloven, maar die geen christen zijn.
daarmee schiet je jezelf eigenlijk in je knie :lol:
Scherp gezien :lol:
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] De titel "Wanneer christen?" leek me aardig passen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Snelheid
Berichten: 10794
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Snelheid »

Wanneer christen? Zie hier de verdergaande onwetendheid in dit land.

Wanneer Christen........................voor hen die opgelet hebben zouden het moeten weten ,en zo moeilijk is het ook niet.

Vermoed eerder dat deze draad een oorlogsdraad is tja................... :cry:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer christen?

Bericht door callista »

Christenen maken onderling altijd amok' vandaar die vele denominaties.
Bij elke andere visie weer een nieuwe denominatie....praten is er niet bij....arrrggh

Als o.a. iemand zich een christen noemt----ook zonder het dogma van de Drie-eenheid--- is dat prima!!
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Mart »

Christenen noemen zich soms ook "Israel" en dat mag. Iedereen mag zich eveneens Jood noemen, ook al hebben ze - net als andere niet-Joden - geen enkel recht automatisch in Israel te mogen wonen of enig ander recht dat Joden woonachtig in Israel wel hebben. Iedereen mag zich eveneens "Nederlander" noemen, maar dat maaakt een asiel-aanvraag nog niet tot een succes -- integendeel zelfs.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer christen?

Bericht door callista »

Ik lees net dat de TS niet bestaat.....
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door peda »

Mart schreef: 28 feb 2023, 07:04 Christenen noemen zich soms ook "Israel" en dat mag. Iedereen mag zich eveneens Jood noemen, ook al hebben ze - net als andere niet-Joden - geen enkel recht automatisch in Israel te mogen wonen of enig ander recht dat Joden woonachtig in Israel wel hebben. Iedereen mag zich eveneens "Nederlander" noemen, maar dat maaakt een asiel-aanvraag nog niet tot een succes -- integendeel zelfs.
Wel is dan het geestelijke Israel gemeend en het is goed dat er geschreven wordt over "' sommige "" christenen, immers de "" vervangingsleer "' wordt bij mijn weten door de grotere kerkgenootschappen niet meer gevolgd.
Het geestelijke Israel houdt in dat de Kerk in het Goddelijke Plan, de plaats van Israel ( de oogappel van God ) heeft overgenomen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Mart »

peda schreef: 28 feb 2023, 10:39
Mart schreef: 28 feb 2023, 07:04 Christenen noemen zich soms ook "Israel" en dat mag. Iedereen mag zich eveneens Jood noemen, ook al hebben ze - net als andere niet-Joden - geen enkel recht automatisch in Israel te mogen wonen of enig ander recht dat Joden woonachtig in Israel wel hebben. Iedereen mag zich eveneens "Nederlander" noemen, maar dat maaakt een asiel-aanvraag nog niet tot een succes -- integendeel zelfs.
Wel is dan het geestelijke Israel gemeend en het is goed dat er geschreven wordt over "' sommige "" christenen, immers de "" vervangingsleer "' wordt bij mijn weten door de grotere kerkgenootschappen niet meer gevolgd.
Het geestelijke Israel houdt in dat de Kerk in het Goddelijke Plan, de plaats van Israel ( de oogappel van God ) heeft overgenomen.
Klopt. Een puur christelijk fenomeen dat slechts door sommige christenen wordt aangehangen. Mensen zijn vrij zich te noemen wat ze willen, maar daar schiet niemand wat mee op. Ik mag me als atheist gerust "christen" noemen, het zou alleen nergens op slaan indien ik dat zou doen. Hetzelfde geldt voor anderen die geen christen zijn: ze hebben het recht zich "christen" te noemen, maar geen christelijke kerk zal hun leer onderschrijven en ze schieten er niets mee op.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)