Wanneer christen?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Snelheid »

Denk dat je daar gelijk in heb @Mart iets zijn het zij Christen of Nederlander of Jood heeft alleen zin als men het werkelijk is dus in juridische zin zowel profaan als kerkelijk met het bij behorende ritueel van het Heilige Doopsel. Zo ook met een staatsburgerschap.


Men kan zich wel de keizer van Japan noemen alleen inderdaad je schiet er niets mee op en men houd zich zelf voor de gek. :)
VERITAS VOS LIBERABIT.
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door umit »

Snelheid schreef: 28 feb 2023, 13:38 Denk dat je daar gelijk in heb @Mart iets zijn het zij Christen of Nederlander of Jood heeft alleen zin als men het werkelijk is dus in juridische zin zowel profaan als kerkelijk met het bij behorende ritueel van het Heilige Doopsel. Zo ook met een staatsburgerschap.

Men kan zich wel de keizer van Japan noemen alleen inderdaad je schiet er niets mee op en men houd zich zelf voor de gek. :)
klinkt allemaal erg vanzelfsprekend en normaal...en ik zie dat eigenlijk ook zo, maar helaas is dat verleden tijd. Tegenwoordig kijkt men er helaas heel anders ertegenaan.
Daarmee doel ik namelijk op de woke/gender community of hoe je die lui ook wilt betitelen, die van mening zijn dat je je man / vrouw noemen, ook al heb je de "foute" chromosomen.
Het is off topic, dat geef ik toe, maar heeft snijdvlakken met het thema "claimen dat je iets bent wat in werkelijkheid niet is".
Dus ik vind degene die hier van mening is dat bepaalde mensen geen chistenen zijn ondanks dat zij dat claimen, die dan ook consequent moeten blijven en van mening moeten zijn dat bijvoorbeeld trans vrouwen geen echte vrouwen zijn.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wanneer christen?

Bericht door Petra »

umit schreef: 28 feb 2023, 14:59
klinkt allemaal erg vanzelfsprekend en normaal...en ik zie dat eigenlijk ook zo, maar helaas is dat verleden tijd. Tegenwoordig kijkt men er helaas heel anders ertegenaan.
Daarmee doel ik namelijk op de woke/gender community of hoe je die lui ook wilt betitelen, die van mening zijn dat je je man / vrouw noemen, ook al heb je de "foute" chromosomen.
Het is off topic, dat geef ik toe, maar heeft snijdvlakken met het thema "claimen dat je iets bent wat in werkelijkheid niet is".
Ik mezelf nog nooit 'woke' genoemd, maar ach.. d'r kan altijd meer bij. :D
Queer vind ik ook geweldig! Klinkt een beetje Queen-achtig. 🤩

umit schreef: 28 feb 2023, 14:59 Dus ik vind degene die hier van mening is dat bepaalde mensen geen chistenen zijn ondanks dat zij dat claimen, die dan ook consequent moeten blijven en van mening moeten zijn dat bijvoorbeeld trans vrouwen geen echte vrouwen zijn.
Komt dat ff goed uit.. een vrouw een vrouw een woord een woord! :) 8-)


Petra schreef: 24 feb 2023, 09:10
Bron schreef: 23 feb 2023, 17:33 Een vraag aan alle vormen van al of niet christelijke gelovigen die dit topic lezen: 'wie beschouw jij (ongeveer) als een niet-gelovige?'
Dat vind ik nou 's een makkelijk te beantwoorden vraag..

Ik beschouw iedereen die zichzelf niet-gelovig noemt als... niet-gelovig.
Als jij jezelf christen of moslim of agnost, of posibillian, of niet-gelovig, of..whatever vindt, beschouw ik je als zodanig.

Bron schreef: 23 feb 2023, 17:33 Hoe ervaar je dat verschil in de manier waarop je tegen ze aankijkt?
Geen.
Het enkele feit dat iemand zichzelf al of niet-gelovig noemt zegt me eigenlijk niet zoveel. Er zijn zoveel kleuren/geuren/smaken en onderlinge verschillen in het religieuze landschap, en ook onderling tussen christenen, dat ik aan wel of geen christen zijn geen waardeoordeel kan knopen.
P.S.
Ik lees net dat Bron weer foetsie is. Mocht je dit nog lezen Bron.. ik vind het erg jammer! Misschien weer 's op Credible proberen. :flower1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer christen?

Bericht door callista »

Petra schreef: 28 feb 2023, 17:22
P.S.
Ik lees net dat Bron weer foetsie is. Mocht je dit nog lezen Bron.. ik vind het erg jammer! Misschien weer 's op Credible proberen. :flower1:
Ja...Volgens Trajecto schijnt het aan de leden te liggen.
Dat lijkt mij niet......anders mag hij het uitleggen...

@Bron moest zijn topictitel veranderen en daarna is hij verdwenen.
Er staat mij niets bij dat hij onheus of niet gastvrij behandeld is door forumleden...

viewtopic.php?p=429564#p429564
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Mullog »

callista schreef: 28 feb 2023, 17:51
Petra schreef: 28 feb 2023, 17:22
P.S.
Ik lees net dat Bron weer foetsie is. Mocht je dit nog lezen Bron.. ik vind het erg jammer! Misschien weer 's op Credible proberen. :flower1:
Ja...Volgens Trajecto schijnt het aan de leden te liggen.
Dat lijkt mij niet......anders mag hij het uitleggen...

@Bron moest zijn topictitel veranderen en daarna is hij verdwenen.
Er staat mij niets bij dat hij onheus of niet gastvrij behandeld is door forumleden...

viewtopic.php?p=429564#p429564
Hoewel de opmerking van Trajecto in zijn algemeenheid wel hout snijdt is er in dit geval wel van enige nuancering mogelijk. De onwrikbare, hautaine, autoritaire voor geen enkele discussie openstaande toon waarin hij zijn Jezusbeeld schetste nodigde niet bepaald uit tot een vriendelijk gesprek. Ik had ook niet de indruk dat hij daar zelf ook maar enige poging toe deed.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wanneer christen?

Bericht door Petra »

callista schreef: 28 feb 2023, 17:51
Petra schreef: 28 feb 2023, 17:22
P.S.
Ik lees net dat Bron weer foetsie is. Mocht je dit nog lezen Bron.. ik vind het erg jammer! Misschien weer 's op Credible proberen. :flower1:
Ja...Volgens Trajecto schijnt het aan de leden te liggen.
Dat lijkt mij niet......anders mag hij het uitleggen...

@Bron moest zijn topictitel veranderen en daarna is hij verdwenen.
Er staat mij niets bij dat hij onheus of niet gastvrij behandeld is door forumleden...

viewtopic.php?p=429564#p429564
Ik voel me i.i.g. niet aangesproken en vind het ook niet prettig om erop aangesproken te worden.
Imo.. als het aan "de leden ligt".. spreek diegenen die je bedoelt er dan op aan, daar is de crew toch crew voor. Maar dan liefs wel.. als het nog zin heeft.
Laatst gewijzigd door Petra op 28 feb 2023, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer christen?

Bericht door callista »

Petra schreef: 28 feb 2023, 18:36
callista schreef: 28 feb 2023, 17:51

Ja...Volgens Trajecto schijnt het aan de leden te liggen.
Dat lijkt mij niet......anders mag hij het uitleggen...

@Bron moest zijn topictitel veranderen en daarna is hij verdwenen.
Er staat mij niets bij dat hij onheus of niet gastvrij behandeld is door forumleden...

viewtopic.php?p=429564#p429564
Ik voel me i.i.g. niet aangesproken en vind het ook niet prettig om me aangesproken te voelen.
Imo.. als het aan "de leden ligt".. spreek diegenen die je bedoelt er dan op aan, daar is de crew toch crew voor. Maar dan dan liefs wel.. als het nog zin heeft.
Mee eens...en niet in het algemeen zodat iedereen zich schuldig kan voelen. :evil:
Dat haat ik....het komt nog als eens voor helaas...
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Snelheid »

umit schreef: 28 feb 2023, 14:59
Snelheid schreef: 28 feb 2023, 13:38 Denk dat je daar gelijk in heb @Mart iets zijn het zij Christen of Nederlander of Jood heeft alleen zin als men het werkelijk is dus in juridische zin zowel profaan als kerkelijk met het bij behorende ritueel van het Heilige Doopsel. Zo ook met een staatsburgerschap.

Men kan zich wel de keizer van Japan noemen alleen inderdaad je schiet er niets mee op en men houd zich zelf voor de gek. :)
klinkt allemaal erg vanzelfsprekend en normaal...en ik zie dat eigenlijk ook zo, maar helaas is dat verleden tijd. Tegenwoordig kijkt men er helaas heel anders ertegenaan.
Daarmee doel ik namelijk op de woke/gender community of hoe je die lui ook wilt betitelen, die van mening zijn dat je je man / vrouw noemen, ook al heb je de "foute" chromosomen.
Het is off topic, dat geef ik toe, maar heeft snijdvlakken met het thema "claimen dat je iets bent wat in werkelijkheid niet is".
Dus ik vind degene die hier van mening is dat bepaalde mensen geen chistenen zijn ondanks dat zij dat claimen, die dan ook consequent moeten blijven en van mening moeten zijn dat bijvoorbeeld trans vrouwen geen echte vrouwen zijn.
Weet je wel waar het over gaat NIET dus,dan ook niet reageren.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Snelheid »

Aldus Mullog;Hoewel de opmerking van Trajecto in zijn algemeenheid wel hout snijdt is er in dit geval wel van enige nuancering mogelijk. De onwrikbare, hautaine, autoritaire voor geen enkele discussie openstaande toon waarin hij zijn Jezusbeeld schetste nodigde niet bepaald uit tot een vriendelijk gesprek. Ik had ook niet de indruk dat hij daar zelf ook maar enige poging toe deed.

Inderdaad gelijk heb je, en dan krijg je de te hoop loop van de forumleden.Maar goed men moet daar gemakkelijk mee om gaan ......................zeg wat je te zeggen hebt en meer niet....................voorts ...................men kan het krijgen hoe men het wil hebben.

En gast vrijheid tja............................dat ligt aan de forumleden zelf en soms is het niet mogelijk om gastvrij te zijn net als in het echte leven.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wanneer christen?

Bericht door Tin »

Petra schreef: 28 feb 2023, 18:36

Ik voel me i.i.g. niet aangesproken en vind het ook niet prettig om erop aangesproken te worden.
Imo.. als het aan "de leden ligt".. spreek diegenen die je bedoelt er dan op aan, daar is de crew toch crew voor. Maar dan liefs wel.. als het nog zin heeft.
Lijkt me duidelijk dat jij je niet aangesproken hoeft te voelen.
Jij was gewoon in gesprek met hem.
Maar zoiets is toch ook ' wie de schoen past trekke hem aan?'
Althans, in dit stadium. Persoon is weg (zou ik ook gedaan hebben in zijn geval) en terugkijkend ziet Trajecto wat gebeurde en ziet: zo kan men een nieuwe forummer niet tegemoet treden.
Ik vond het ook meer dan bar.
Natuurlijk kan je zeggen dat er eerder ingegrepen had kunnen worden. Maar ja, moderators kunnen niet ieder moment constant de politieagent zijn die de mensen de basisregels voor wellevendheid voorhouden.
Verder sluit ik me aan bij je regel eerder vandaag dat het jammer is dat hij foetsie is. :flower1:
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Snelheid »

Is het niet eerder zo,dat als een nieuw forumlid in dit geval @Bron niet direct zijn zin krijgt en dat hij geen instemming kan oogsten dan ze direct weer vertrokken zijn.

Mij ervaring is dat soort mensen komen niet voor een gesprek of ontmoeting neen ze geven een monoloog waar niet tegen ingegaan mag worden doet men dat wel is het weg wezen.

Ook dit geval wel heel duidelijk.
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door peda »

Het bericht van de T S was reeds verdwenen voordat ik het gelezen had, dus ik kan geen oordeel geven over de "" teneur "" van het door de T S ingebrachte en derhalve ook niet over de toonzetting van de reacties op de "" teneur "' van het ingebrachte.
In mijn inbreng alhier, heb ik mij beperkt tot het geven van mijn persoonlijke afbakening van/rond het begrip "" christen "'.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wanneer christen?

Bericht door Petra »

Tin schreef: 28 feb 2023, 23:25
.. en ziet: zo kan men een nieuwe forummer niet tegemoet treden.
Ik vond het ook meer dan bar.
Natuurlijk kan je zeggen dat er eerder ingegrepen had kunnen worden. Maar ja, moderators kunnen niet ieder moment constant de politieagent zijn die de mensen de basisregels voor wellevendheid voorhouden.
Zoals deze naar Umit nu ?!.viewtopic.php?p=429575#p429575.

Krijgen we dan straks weer een -dag nieuwe forummer Umit-.. met eenzelfde "oproep aan eenieder" naar alle forummers. Ik pas voor die 'eer.'
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer christen?

Bericht door Yours »

Petra schreef: 01 mar 2023, 10:23
Tin schreef: 28 feb 2023, 23:25
.. en ziet: zo kan men een nieuwe forummer niet tegemoet treden.
Ik vond het ook meer dan bar.
Natuurlijk kan je zeggen dat er eerder ingegrepen had kunnen worden. Maar ja, moderators kunnen niet ieder moment constant de politieagent zijn die de mensen de basisregels voor wellevendheid voorhouden.
Zoals deze naar Umit nu ?!.viewtopic.php?p=429575#p429575.

Krijgen we dan straks weer een -dag nieuwe forummer Umit-.. met eenzelfde "oproep aan eenieder" naar alle forummers. Ik pas voor die 'eer.'
Je hebt gelijk, Petra. Waarom met name Snelheid (nota bene met zijn christelijke/katholieke achtergrond en zoals hij zelf zegt ‘hoofse’ opvoeding waar hij zich nogal eens op beroept) hier een vrijbrief heeft om werkelijk alles te schrijven, is mij een raadsel.

En met dat ‘een ieder’ wens ik ook niet aangesproken te worden. Ik probeer iedereen hier gastvrij de ruimte te geven.

Tenslotte: Laat je niet afschrikken, Umit: je bijdragen zijn welkom.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Snelheid »

Yours schreef: 01 mar 2023, 10:56
Petra schreef: 01 mar 2023, 10:23

Zoals deze naar Umit nu ?!.viewtopic.php?p=429575#p429575.

Krijgen we dan straks weer een -dag nieuwe forummer Umit-.. met eenzelfde "oproep aan eenieder" naar alle forummers. Ik pas voor die 'eer.'
Je hebt gelijk, Petra. Waarom met name Snelheid (nota bene met zijn christelijke/katholieke achtergrond en zoals hij zelf zegt ‘hoofse’ opvoeding waar hij zich nogal eens op beroept) hier een vrijbrief heeft om werkelijk alles te schrijven, is mij een raadsel.

En met dat ‘een ieder’ wens ik ook niet aangesproken te worden. Ik probeer iedereen hier gastvrij de ruimte te geven.

Tenslotte: Laat je niet afschrikken, Umit: je bijdragen zijn welkom.
Ja hoor daar je je ze weer altijd uit op herrie.
De vraag die ik stel bevalt jullie niet jammer dan,ach jullie houden van stemming makerij dan komen jullie te voorschijn tja :naughty: :naughty:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer christen?

Bericht door callista »

Er is er hier maar 1 die uit is op stemmingmakerij.... :geek:
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 01 mar 2023, 11:06 Er is er hier maar 1 die uit is op stemmingmakerij.... :geek:
Ja hoor daar is ze ja ja :lol: :lol:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer christen?

Bericht door callista »

Ja...de lach der dwazen...
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 01 mar 2023, 11:10 Ja...de lach der dwazen...
Als je het niet kan winnen ga je maar schelden tja :naughty: :naughty:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer christen?

Bericht door Yours »

Snelheid schreef: 01 mar 2023, 11:02
Yours schreef: 01 mar 2023, 10:56
Je hebt gelijk, Petra. Waarom met name Snelheid (nota bene met zijn christelijke/katholieke achtergrond en zoals hij zelf zegt ‘hoofse’ opvoeding waar hij zich nogal eens op beroept) hier een vrijbrief heeft om werkelijk alles te schrijven, is mij een raadsel.

En met dat ‘een ieder’ wens ik ook niet aangesproken te worden. Ik probeer iedereen hier gastvrij de ruimte te geven.

Tenslotte: Laat je niet afschrikken, Umit: je bijdragen zijn welkom.
Ja hoor daar je je ze weer altijd uit op herrie.
De vraag die ik stel bevalt jullie niet jammer dan,ach jullie houden van stemming makerij dan komen jullie te voorschijn tja :naughty: :naughty:
Eindelijk stellen we hier aan de kaak wat al jarenlang aan de gang is: jouw minachting èn schoffering van mensen die het (o.a.) niet met je eens zijn. En niet te vergeten: het bashen van mensen, zoals gisteren met Umit èn zojuist weer Callista.

Er is er dan ook maar één op wie jouw handjes betrekking hebben: op jezelf.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Snelheid »

Yours schreef: 01 mar 2023, 11:19
Snelheid schreef: 01 mar 2023, 11:02
Ja hoor daar je je ze weer altijd uit op herrie.
De vraag die ik stel bevalt jullie niet jammer dan,ach jullie houden van stemming makerij dan komen jullie te voorschijn tja :naughty: :naughty:
Eindelijk stellen we hier aan de kaak wat al jarenlang aan de gang is: jouw minachting èn schoffering van mensen die het (o.a.) niet met je eens zijn. En niet te vergeten: het bashen van mensen, zoals gisteren met Umit èn zojuist weer Callista.

Er is er dan ook maar één op wie jouw handjes betrekking hebben: op jezelf.
Waarom ben jij altijd uit op oorlog,ga is bij je zelf te rade,zou heel verstandig zijn.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer christen?

Bericht door callista »

Jij bent diegene die hier op oorlog uit is met je valse beschuldigingen....door andere visies als ruzie zoeken te bestempelen...
Echt ongehoord..
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer christen?

Bericht door Yours »

Snelheid schreef: 01 mar 2023, 11:22
Yours schreef: 01 mar 2023, 11:19
Eindelijk stellen we hier aan de kaak wat al jarenlang aan de gang is: jouw minachting èn schoffering van mensen die het (o.a.) niet met je eens zijn. En niet te vergeten: het bashen van mensen, zoals gisteren met Umit èn zojuist weer Callista.

Er is er dan ook maar één op wie jouw handjes betrekking hebben: op jezelf.
Waarom ben jij altijd uit op oorlog,ga is bij je zelf te rade,zou heel verstandig zijn.
Ik zeg rechtuit wat ik te zeggen heb.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wanneer christen?

Bericht door Snelheid »

Yours schreef: 01 mar 2023, 11:41
Snelheid schreef: 01 mar 2023, 11:22

Waarom ben jij altijd uit op oorlog,ga is bij je zelf te rade,zou heel verstandig zijn.
Ik zeg rechtuit wat ik te zeggen heb.
Ik ook.goed he :o
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Wanneer christen?

Bericht door Yours »

Snelheid schreef: 01 mar 2023, 11:46
Yours schreef: 01 mar 2023, 11:41

Ik zeg rechtuit wat ik te zeggen heb.
Ik ook.goed he :o
Wat je ‘goed’ noemt…..
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens