De stikstof fuik van Arnout Jaspers

Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Forumregels
Als je een tip wil geven over een bepaald boek, dan kan dat hier in het topic "Boekentips".
Wil je uitgebreid een boek gaan bespreken open er dan een apart topic voor. Dan kun je het uitgebreid bespreken en erover in discussie gaan.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

De stikstof fuik van Arnout Jaspers

Bericht door Messenger »

https://www.bol.com/nl/nl/p/de-stikstof ... 0142696987

Vanochtend gezien in WNL op Zondag, de auteur Arnout Jaspers, wetenschapsjournalist voor diverse media.

In het inkijkexemplaar krijg je een indruk van het boek:
https://www.bol.com/nl/nl/p/de-stikstof ... modal_open

Ik ga het aanschaffen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

Bericht door dingo »

Als ik de reacties lees vrees ik dat het vooral een politiek gemotiveerd boek is. Wetenschappelijke modellen zijn en blijven modellen maar om de afwezigheid van biodiversiteit te meten hoef je alleen naar buiten te gaan en te tellen. Ruim 40% van het grondbezit zit bij de boeren en wordt langzaam maar zeker een ecologische woestijn. En wat doet iedereen: de kop in het zand steken, complottheorieën ontvouwen en oplossingen tegenhouden zodat er eerst nog meer schade moet ontstaan voordat er wat gaat gebeuren. Als we dan niet te laat zijn tenminste.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

Bericht door Messenger »

In elk geval kan ik aanraden de uitzending van vanochtend te kijken.

Ik zie dat de levertijd 2 tot 3 weken is, dat is jammer.
Misschien zie ik het ergens in de winkel liggen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

Bericht door Mullog »

Uit het boek (bladzijde 13). Ik weet niet of het lijstje verder gaat want daar hield de inkijk op ;)
  • De stikstofcrisis gaat niet over uw gezondheid.
    Lijkt mij correct
  • De stikstofcrisis heeft niets te maken met klimaatverandering.
    Lijkt mij correct
  • De stikstofcrisis wordt niet afgedwongen door Europese regels.
    Dat zou ik niet zo durven stellen
  • Door de stikstofcrisis gaat de natuur in Nederland niet omvallen. Niet over een jaar en ook niet over tien jaar. Overbelasting
    met stikstof is nadelig voor een deel van de natuur in Nederland, maar herstel blijft in principe altijd mogelijk.
    Lijkt mij niet correct
Vooral het laatste punt kan ik niet vatten. Eenmaal vernietigde ecologie komt nooit meer terug zoals het was. Uiteindelijk hangt het er helemaal vanaf van wat er onder herstel wordt verstaan. Ecosystemen, en daarmee ook de mens, bestaan bij de gratie van diversiteit. Tot op zeker hoogte kun je die diversiteit zonder consequenties verminderen. En als het alleen om Nederland zou gaan zou het in het grote geheel der dingen geen verschil maken. Maar diversiteit wordt wereldwijd aangetast en dan moet je diversiteit, ook in Nederland, koesteren.

Primaire reactie op een klein stukje inhoud van het boek, zonder het gelezen te hebben. Dus misschien wordt het goed onderbouwd en zit ik er helemaal naast.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

Bericht door Messenger »

Mullog schreef: 02 apr 2023, 13:40
  • De stikstofcrisis wordt niet afgedwongen door Europese regels.
    Dat zou ik niet zo durven stellen
    In de uitzending van WNL op Zondag kwamen een Nederlandse en een Duitse boer aan het woord. De Nederlander moest zich met zijn bedrijf aan stikstofregels houden en krimpen, terwijl net over de grens de Duitse boer kon boeren zoals hij dat wilde.

    Europese regels kunnen niet verschillend zijn tussen beide boeren. Ik denk dat de wetgeving voor het grote deel door Nederland zelf is vastgelegd.
    Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
    Gebruikersavatar
    dingo
    Site Admin
    Berichten: 3574
    Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
    Man/Vrouw: M

    Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

    Bericht door dingo »

    Messenger schreef: 02 apr 2023, 13:47
    Mullog schreef: 02 apr 2023, 13:40
    • De stikstofcrisis wordt niet afgedwongen door Europese regels.
      Dat zou ik niet zo durven stellen
      In de uitzending van WNL op Zondag kwamen een Nederlandse en een Duitse boer aan het woord. De Nederlander moest zich met zijn bedrijf aan stikstofregels houden en krimpen, terwijl net over de grens de Duitse boer kon boeren zoals hij dat wilde.

      Europese regels kunnen niet verschillend zijn tussen beide boeren. Ik denk dat de wetgeving voor het grote deel door Nederland zelf is vastgelegd.
      Het percentage landbouwgrond is in Duitsland een stuk lager en het percentage natuurgrond een stuk hoger, dus het is appels met peren vergelijken. Wat wel zou helpen is een Europees model voor de berekening van stikstofdepositie zodat het onderling beter vergelijkbaar wordt.
      Spreuken 26:4
      Gebruikersavatar
      Messenger
      Berichten: 9982
      Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door Messenger »

      dingo schreef: 02 apr 2023, 13:55
      Messenger schreef: 02 apr 2023, 13:47

      In de uitzending van WNL op Zondag kwamen een Nederlandse en een Duitse boer aan het woord. De Nederlander moest zich met zijn bedrijf aan stikstofregels houden en krimpen, terwijl net over de grens de Duitse boer kon boeren zoals hij dat wilde.

      Europese regels kunnen niet verschillend zijn tussen beide boeren. Ik denk dat de wetgeving voor het grote deel door Nederland zelf is vastgelegd.
      Het percentage landbouwgrond is in Duitsland een stuk lager en het percentage natuurgrond een stuk hoger, dus het is appels met peren vergelijken. Wat wel zou helpen is een Europees model voor de berekening van stikstofdepositie zodat het onderling beter vergelijkbaar wordt.
      In Nederland staat alles stil vanwege een rekenmodel voor de stikstofuitstoot. Geen woningbouw, geen huisvesting asielzoekers, geen wielrenwedstrijd (vanwege de volgauto's), enz.
      De normering is vastgesteld door de Raad van State en de rechter toetst aan de hand daarvan.

      Ik hoor die fysicus en wetenschapsjournalist in een kwartier uitleggen dat Den Haag totaal verblind is en met waanzin bezig is.

      Het komt op mij over als even grote waanzin ten aanzien van het door Frans Timmermans gepromote biomassa-beleid, waarbij grote bosgebieden worden gekapt tegen vele miljarden subsidie over de hele wereld, om vervolgens op te stoken in houthaarden. Zogenaamd om CO2 uitstoot tegen te gaan, wat juist door verbranden van biomassa gebeurt.
      Hele bosgebieden, die de zuurstof leveren die we nodig hebben. Bovendien worden die houtmassa's van neergehaalde bomen verscheept in tankers die varen op vervuilende diesel brandstof.
      "Duurzame energie" volgens de klimaatpaus Timmermans.

      Gevolg van paniek en ondoordacht reactiebeleid daarop. "Het gaat fout met de planeet dus we moeten snel beleid maken." Doordenken wordt niet gedaan.

      Met dit stikstofgedoe lijkt de regering opnieuw de fout in te gaan.
      Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
      Mullog
      Berichten: 3785
      Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door Mullog »

      Messenger schreef: 02 apr 2023, 15:22
      dingo schreef: 02 apr 2023, 13:55
      Het percentage landbouwgrond is in Duitsland een stuk lager en het percentage natuurgrond een stuk hoger, dus het is appels met peren vergelijken. Wat wel zou helpen is een Europees model voor de berekening van stikstofdepositie zodat het onderling beter vergelijkbaar wordt.
      In Nederland staat alles stil vanwege een rekenmodel voor de stikstofuitstoot. Geen woningbouw, geen huisvesting asielzoekers, geen wielrenwedstrijd (vanwege de volgauto's), enz.
      De normering is vastgesteld door de Raad van State en de rechter toetst aan de hand daarvan.

      Ik hoor die fysicus en wetenschapsjournalist in een kwartier uitleggen dat Den Haag totaal verblind is en met waanzin bezig is.

      Het komt op mij over als even grote waanzin ten aanzien van het door Frans Timmermans gepromote biomassa-beleid, waarbij grote bosgebieden worden gekapt tegen vele miljarden subsidie over de hele wereld, om vervolgens op te stoken in houthaarden. Zogenaamd om CO2 uitstoot tegen te gaan, wat juist door verbranden van biomassa gebeurt.
      Hele bosgebieden, die de zuurstof leveren die we nodig hebben. Bovendien worden die houtmassa's van neergehaalde bomen verscheept in tankers die varen op vervuilende diesel brandstof.
      "Duurzame energie" volgens de klimaatpaus Timmermans.

      Gevolg van paniek en ondoordacht reactiebeleid daarop. "Het gaat fout met de planeet dus we moeten snel beleid maken." Doordenken wordt niet gedaan.

      Met dit stikstofgedoe lijkt de regering opnieuw de fout in te gaan.
      Zoals Dingo al schreef zijn het appels en peren met elkaar vergelijken. Om dan weer het biomassa beleid erbij te halen lijkt mij ook niet zinvol. Het is al ingewikkeld genoeg. Voor je het weet begint iemand over palmolie plantages en dan is einde helemaal zoek.

      Voor mij zit er een onrechtvaardigheid in wat de boeren eisen. Dat heeft namelijk niks met toekomstvisie te maken maar is alleen gericht op eigen gewin. Om een of andere reden schijnt niemand dat te willen of kunnen zien (misschien omdat die Caroline van der Plas zo'n lieve, zachtaardige en charismatische uitstraling heeft). Maar de bouwsector is 6 of 7 keer zo groot als de agrarische sector (de hele agrarische sector, dus ook akkerbouw en tuinbouw die niet voor stikstof problemen zorgen) en de maatschappelijke impact van de stagnatie in de bouw is vele malen groter dan het wegvallen van een aantal boeren waarvan 80% van de productie sowieso geëxporteerd wordt. We worden gegijzeld door een minderheid en schijnen het nog goed te vinden ook.

      Daar doet een stikstof fuik niks aan af.
      Snelheid
      Berichten: 10753
      Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door Snelheid »

      Arnout Jaspers Heeft natuurlijk wel gelijk er is een zogenaamd probleem wat er helemaal niet is,het is nog nooit zo groen geweest in het gekkenhuis wat Nederland heet.
      VERITAS VOS LIBERABIT.
      Gebruikersavatar
      dingo
      Site Admin
      Berichten: 3574
      Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door dingo »

      Snelheid schreef: 03 apr 2023, 10:33 Arnout Jaspers Heeft natuurlijk wel gelijk er is een zogenaamd probleem wat er helemaal niet is,het is nog nooit zo groen geweest in het gekkenhuis wat Nederland heet.
      Er zijn ook nog nooit zoveel soorten uitgestorven als in de afgelopen 25 jaar.
      Spreuken 26:4
      Snelheid
      Berichten: 10753
      Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door Snelheid »

      dingo schreef: 03 apr 2023, 10:46
      Snelheid schreef: 03 apr 2023, 10:33 Arnout Jaspers Heeft natuurlijk wel gelijk er is een zogenaamd probleem wat er helemaal niet is,het is nog nooit zo groen geweest in het gekkenhuis wat Nederland heet.
      Er zijn ook nog nooit zoveel soorten uitgestorven als in de afgelopen 25 jaar.
      Tja als de mens hun leefgebied in perkt krijg je dat het met haast 8 miljard mensen op Aarde.
      VERITAS VOS LIBERABIT.
      Gebruikersavatar
      Messenger
      Berichten: 9982
      Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door Messenger »

      dingo schreef: 03 apr 2023, 10:46
      Snelheid schreef: 03 apr 2023, 10:33 Arnout Jaspers Heeft natuurlijk wel gelijk er is een zogenaamd probleem wat er helemaal niet is,het is nog nooit zo groen geweest in het gekkenhuis wat Nederland heet.
      Er zijn ook nog nooit zoveel soorten uitgestorven als in de afgelopen 25 jaar.
      Dat zei Arnout Jaspers ook in de uitzending: Dat soorten niet uitsterven omdat ze ook voorkomen in andere landen om ons heen.
      Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
      Bonjour
      Moderator
      Berichten: 7634
      Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door Bonjour »

      Snelheid schreef: 03 apr 2023, 10:33 Arnout Jaspers Heeft natuurlijk wel gelijk er is een zogenaamd probleem wat er helemaal niet is,het is nog nooit zo groen geweest in het gekkenhuis wat Nederland heet.
      Zo groen dat de bijen massaal het loodje leggen.
      Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
      Peda.
      Inzicht vergt verificatie.
      Snelheid
      Berichten: 10753
      Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door Snelheid »

      Bonjour schreef: 03 apr 2023, 11:20
      Snelheid schreef: 03 apr 2023, 10:33 Arnout Jaspers Heeft natuurlijk wel gelijk er is een zogenaamd probleem wat er helemaal niet is,het is nog nooit zo groen geweest in het gekkenhuis wat Nederland heet.
      Zo groen dat de bijen massaal het loodje leggen.
      Ja als de mens alle wilde bloemen maar weg maait langs de weg en in tuin hebben de bijen inderdaad geen kans om te overleven.
      VERITAS VOS LIBERABIT.
      Gebruikersavatar
      Messenger
      Berichten: 9982
      Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door Messenger »

      Hier het fragment van WNL op Zondag met Arnout Jaspers, fysicus en wetenschapsjournalist:
      https://www.youtube.com/watch?v=gQgHJzR649o
      Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
      Mullog
      Berichten: 3785
      Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door Mullog »

      Messenger schreef: 03 apr 2023, 11:20
      dingo schreef: 03 apr 2023, 10:46
      Er zijn ook nog nooit zoveel soorten uitgestorven als in de afgelopen 25 jaar.
      Dat zei Arnout Jaspers ook in de uitzending: Dat soorten niet uitsterven omdat ze ook voorkomen in andere landen om ons heen.
      En anders hebben we nog wel een exemplaar ergens in een dierentuin :twisted:
      Gebruikersavatar
      dingo
      Site Admin
      Berichten: 3574
      Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door dingo »

      Messenger schreef: 03 apr 2023, 11:20
      dingo schreef: 03 apr 2023, 10:46
      Er zijn ook nog nooit zoveel soorten uitgestorven als in de afgelopen 25 jaar.
      Dat zei Arnout Jaspers ook in de uitzending: Dat soorten niet uitsterven omdat ze ook voorkomen in andere landen om ons heen.
      Wat in andere landen voor komt helpt niet om hier het ecosysteem gezond te houden. En als het allemaal echt geen probleem is, stel ik voor heel Nederland grasland te maken. Daar een genetisch gemanipuleerde grassoort te gebruiken die zo is gemodificeerd dat het een cocktail van de herbiciden dicamba, glufosinaat-ammonium en glyfosaat kan verdragen. De rest gaat allemaal dood en het gras kan maximaal benut worden. Ver gezocht? Nee dat is precies wat met de sojateelt gebeurd is in de VS door Bayer en voorgangers.
      Spreuken 26:4
      Gebruikersavatar
      callista
      Berichten: 35552
      Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
      Man/Vrouw: V

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door callista »

      Glyfosaat zie ik hier sommige boeren ook nog gebruiken....gele weilanden.
      Verder worden er veel te insecticiden gebruikt en ook wordt helaas in de eikenbomen de processierups bestreden met gif...
      [ik heb verschillende eiken en nog nooit die rups gezien]
      Bovendien nuttigen o.a. de koolmeesjes die rupsen of de larven weer...
      Allemaal vergif alom, zodat ook de bijen er weer van doodgaan

      Het is een en al de natuur verpesten en naar de gallemiezen helpen. :evil: :cry:
      De mens meent maar dat hij --als meest vreselijke beest---overal moet ingrijpen...
      Gebruikersavatar
      callista
      Berichten: 35552
      Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
      Man/Vrouw: V

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door callista »

      Messenger schreef: 03 apr 2023, 11:50 Hier het fragment van WNL op Zondag met Arnout Jaspers, fysicus en wetenschapsjournalist:
      https://www.youtube.com/watch?v=gQgHJzR649o
      Dank @Messenger :thumb1:
      Gebruikersavatar
      Tin
      Beheerder
      Berichten: 7378
      Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
      Man/Vrouw: M
      Locatie: Den Haag

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door Tin »

      callista schreef: 03 apr 2023, 13:44 Glyfosaat zie ik hier sommige boeren ook nog gebruiken....gele weilanden.
      Verder worden er veel te insecticiden gebruikt en ook wordt helaas in de eikenbomen de processierups bestreden met gif...
      [ik heb verschillende eiken en nog nooit die rups gezien]
      Bovendien nuttigen o.a. de koolmeesjes die rupsen of de larven weer...
      Allemaal vergif alom, zodat ook de bijen er weer van doodgaan

      Het is een en al de natuur verpesten en naar de gallemiezen helpen. :evil: :cry:
      De mens meent maar dat hij --als meest vreselijke beest---overal moet ingrijpen...
      Zo is het maar net.
      En de uitslag van de jongste verkiezingen gaan er niet aan bijdragen dat het beter wordt.
      Maar ja, dat is ook democratie.
      'De politiek' kan je moeilijk overal de schuld van geven.
      Die kunnen het per definitie nooit goed doen, want de Nederlanders zelf zijn verdeeld.
      Allemaal heel begrijpelijk hoor, zeker wanneer er ook van 'wetenschappers' verschillende geluiden komen.
      Maar uiteindelijk is de aarde, en dus ook de bewoners daarvan, de dupe.
      Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn.
      Sebastiaan.

      Niets is wat het lijkt.
      Bonjour
      Moderator
      Berichten: 7634
      Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door Bonjour »

      Snelheid schreef: 03 apr 2023, 11:46
      Bonjour schreef: 03 apr 2023, 11:20
      Zo groen dat de bijen massaal het loodje leggen.
      Ja als de mens alle wilde bloemen maar weg maait langs de weg en in tuin hebben de bijen inderdaad geen kans om te overleven.
      Je vergeet het gif van de boeren.
      Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
      Peda.
      Inzicht vergt verificatie.
      Snelheid
      Berichten: 10753
      Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door Snelheid »

      Bonjour schreef: 03 apr 2023, 18:24
      Snelheid schreef: 03 apr 2023, 11:46

      Ja als de mens alle wilde bloemen maar weg maait langs de weg en in tuin hebben de bijen inderdaad geen kans om te overleven.
      Je vergeet het gif van de boeren.
      Met gif werken in de natuur en op het land is al zo uit den boze,en als het moet zo spaarzaam mogelijk.
      VERITAS VOS LIBERABIT.
      Gebruikersavatar
      Messenger
      Berichten: 9982
      Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door Messenger »

      Ik heb het bestelde boek binnen gekregen en ik ben aan het lezen. Ik ben totaal verbijsterd over deze stikstofcrisis. Complete waanzin waar dit kabinet mee bezig is.
      Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
      Bonjour
      Moderator
      Berichten: 7634
      Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door Bonjour »

      Ik ben toch bang dat je een boek leest van iemand die overtuigend kan schrijven, maar nog niet de feiten helemaal correct weergeeft.

      Wanneer boswachters melden dat er een probleem is op hei en in bossen, en we gewoon kunnen constateren dat er overal bramen tegenwoordig te vinden zijn, is er iets aan de hand.
      Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
      Peda.
      Inzicht vergt verificatie.
      Gebruikersavatar
      Messenger
      Berichten: 9982
      Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
      Man/Vrouw: M

      Re: De stikstof fuik van Arnout Jaspers

      Bericht door Messenger »

      Bonjour schreef: 05 apr 2023, 14:51 Ik ben toch bang dat je een boek leest van iemand die overtuigend kan schrijven, maar nog niet de feiten helemaal correct weergeeft.

      Wanneer boswachters melden dat er een probleem is op hei en in bossen, en we gewoon kunnen constateren dat er overal bramen tegenwoordig te vinden zijn, is er iets aan de hand.
      Dat beschrijft hij dus ook, dat het beheren van hei juist biodiversiteit tegen gaat. Als gekozen wordt om heidegebied aan te leggen, worden vele soorten vernietigd ter plekke of krijgen er geen kans.

      Ik kan het van harte aanbevelen dit boek, politici moeten het zeker ook lezen.
      Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.