Geesten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Geesten

Bericht door Zolderworm »

Soms zien we dat geesten die in hetzelfde huis verblijven elkaar nogal eens helemaal niet waarnemen, zelfs als ze nauw verwant met elkaar zijn. Zo hadden we laatst her geval van een moeder en haar kinderen. De kinderen waren eerder overleden, wat op zich heel triest is. Een jongetje was onder de trein gekomen en het meisje stierf een paar jaar later aan een dodelijke ziekte.
Toen de moeder stierf ging ze uiteraard op zoek naar haar kinderen in het huis. Maar ze kon hen niet vinden, terwijl die kinderen in het zelfde huis verbleven. Blijkbaar waren ze zich wel bewust van hun omgeving, maar niet van andere geesten.
Nou moet wel gezegd worden dat de moeder zich vooral ophield op de benedenverdieping en de kinderen op de eerste verdieping. Maar we zien vaker dat geesten een klein gebied bezetten, soms enkel een kast.
Het lijkt vreselijk saai om je soms vele tientallen jaren of langer in een kast te verblijven. Maar deze geesten bewonen daarnaast ook een stukje astrale wereld, vaak in hun eentje. Zij creëren zelf die wereld en ook allerlei gebeurtenissen. Het is een beetje te vergelijken met een droom. Maar wel een lange droom, soms meer dan honderd jaar. Maar blijkbaar vervelen ze zich geen moment. Dit gezien het feit dat ze het vaak niet fijn vinden dat mensen het spookhuis op zich bezoeken en ze het liefst willen dat deze zo snel mogelijk weer vertrekken. Blijkbaar hebben ze geen last van eenzaamheid, deze geesten.
Ze leven feitelijk in een soort droomwereld, waarin ze zich heel lang gewoon thuis voelen.
Vanuit het spookhuis waar ze verblijven gaan ze er heen via portals. Dat kan bijvoorbeeld een spiegel zijn. Of een raam.
Maar zelfs in een en hetzelfde huis leven ze soms in verschillende werelden en zien elkaar niet. Het is wonderbaarlijk.
Maar elke helderziende kan goed werk doen door hen bij elkaar te brengen.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10799
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Snelheid »

Je heb ook rondreizende spoken die op een kermis werken en mensen die ze bezoeken in het spookhuis,de meesten mensen schrikken zich rot daar inderdaad die spoken het niet fijn vinden dat er maar steeds mensen hun huis binnen komen het zijn wel spoken die graag reizen want die heb je ook.

Maar al met al een mooi onderwerp deze draad.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 13 apr 2023, 19:00 Je heb ook rondreizende spoken die op een kermis werken en mensen die ze bezoeken in het spookhuis,de meesten mensen schrikken zich rot daar inderdaad die spoken het niet fijn vinden dat er maar steeds mensen hun huis binnen komen het zijn wel spoken die graag reizen want die heb je ook.

Maar al met al een mooi onderwerp deze draad.
Nou, ik moet zeggen dat mijn echtgenote hier, na haar dood, nooit gespookt heeft. Wel voor haar dood, toen ze nog wel eens spookte in de nacht als ze thuis was. Wat toen nog elk weekend was. Later durfde ze niet meer naar huis te komen met de trein. Dat was te belastend, gezien haar ziekte: schizofrenie. Dan bleef ze maar gewoon in de GGZ-instelling. Waar ik haar dan opzocht.
Maar mijn schoonvader heeft hier, de dagen na zijn dood, vermoedelijk wel gespookt. Als mijn vrouw hier in het weekend thuis was, was er soms een vreemd lawaai in huis. Dat is ook eens gebeurd toen Trajecto hier was. Als ik hier alleen was, kwam hij niet. Dat vond hij niet interessant.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Messenger »

Ik heb zover ik weet geen ervaring met geesten die spoken.

Mijn favoriete auteur Neale Donald Walsch schreef een boek over de dood (Thuis bij God, engelse titel : Home with God) maar vermeldt niets over (klop)geesten.
Van alle vragen die hij nog wel eens mag stellen aan God (ik krijg daar geen inzichten over), hoop ik dat hij naar spoken en klopgeesten en andere occulte zaken zoals demonen en voodoo gaat vragen.

Als ik moet afgaan op mijn eigen inzichten, is er geen reden voor de overledene om te blijven rondhangen in een huis of kasteel.
Na het sterven word je omgeven door wezens die je begeleiden naar het Licht en ontdek je snel dat jouw wezen overal bestaat. En dat je ook weet dat het leven verder gaat.

Voodoo is misschien iets dat met de scheppende kracht van gedachte mogelijk is, maar ik zie dat graag bevestigd worden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef: 14 apr 2023, 10:49 Ik heb zover ik weet geen ervaring met geesten die spoken.

Mijn favoriete auteur Neale Donald Walsch schreef een boek over de dood (Thuis bij God, engelse titel : Home with God) maar vermeldt niets over (klop)geesten.
Van alle vragen die hij nog wel eens mag stellen aan God (ik krijg daar geen inzichten over), hoop ik dat hij naar spoken en klopgeesten en andere occulte zaken zoals demonen en voodoo gaat vragen.

Als ik moet afgaan op mijn eigen inzichten, is er geen reden voor de overledene om te blijven rondhangen in een huis of kasteel.
Na het sterven word je omgeven door wezens die je begeleiden naar het Licht en ontdek je snel dat jouw wezen overal bestaat. En dat je ook weet dat het leven verder gaat.

Voodoo is misschien iets dat met de scheppende kracht van gedachte mogelijk is, maar ik zie dat graag bevestigd worden.
Er zijn veel zogeheten aardgebonden geesten. Om te beginnen blijft vrijwel elke geest na zijn overlijden zo'n drie dagen op de Aarde. Er zijn ook geesten die niet beseffen dat ze dood zijn. Dat kan zijn omdat ze plotseling zijn overleden. Vaak blijven ze gewoon de dagelijkse routine volgen.
Sommige van die geesten vind je op een bepaalde plek in het huis. Zo ken ik het geval van iemand die op de wc was gestorven en blijkbaar niet besefte dat hij dood was. In dit huis werd men zich bewust van een geest op de wc.
Ook zijn er geesten die nog iets af te handelen hebben. Iets wat zij niet meer kunnen afhandelen, omdat zij nu eenmaal dood zijn. Maar ze geven het niet op.
Zelfmoord leidt ook nogal eens tot aardgebondenheid. Ze blijven dan hangen in het moment van hun zelfmoord.
Klopgeesten kunnen worden veroorzaakt door een van de bewoners van het huis. Het zijn dan meestal kinderen in de tienerleeftijd. Ze doen dit onbewust.
Maar het kunnen ook gewoon overleden personen zijn. Ik sprak ooit iemand die een huis in Engeland had gehuurd. Hij had daar last van een klopgeest. Hij nodigde de geest uit elkaar te ontmoeten bij een standbeeld op de boulevard op een bepaald tijdstip.
Op dat moment de volgende dag stond er een geheel in het zwart gekleden vrouw met een kind bij het standbeeld te wachten. Dik gekleed terwijl het een snikhete dag was. Hij was te verbaasd om iets te zeggen en de geest en het kind verdwenen in het niets. Daarna had hij geen last meer van klopgeesten in het huis.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Geesten

Bericht door Tin »

Tja, geesten...
Ik hoor er tegenwoordig niet zo veel meer van.
Nou ja, misschien kan je me bijspijkeren.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Snelheid
Berichten: 10799
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Snelheid »

Wat wel jammer is dat de huisspoken nou nooit een lekker glas wijn inschenken,maar voor de rest ze doen geen kwaad...............................maar ja mensen zijn toch wat beducht voor een spookhuis.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geesten

Bericht door callista »

Ik ben dol op spookhuizen.

Als kind wilde ik altijd al in een spookhuis....de Julianatoren o.a. in Apeldoorn...
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Geesten

Bericht door Leon »

Bij mij komen geesten wel eens in de geest, maar nooit los in de ruimte.

Die ervaring van los in de ruimte ken ik niet.
[uit principe ben ik voor principes]
Snelheid
Berichten: 10799
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Snelheid »

Leon schreef: 14 apr 2023, 20:24 Bij mij komen geesten wel eens in de geest, maar nooit los in de ruimte.

Die ervaring van los in de ruimte ken ik niet.
Ga is naar een spookhuis die zijn te huur een hele ervaring.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Mart »

Heb verscheidene vrienden en kennissen die beweren geesten te hebben gezien. Ook een studente van me -- een zeer integere en intelligente dame. Zou best kunnen. Het zijn in ieder geval geen mensen die zomaar wat zeggen; daarvoor ken ik ze te goed.

Eén van de kanalen die ik regelmatig beluister, is die van Mr Ballen (in het Engels klinkt de naam niet zo vreemd); een geniaal verteller van - naar eigen zeggen - waargebeurde verhalen met een mysterieuze lading. Vaak gaan deze ook over geesten en mensen die ze hebben gezien, bijv.: klik en klik.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1486
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Robert Frans »

Ik geloof best dat geesten kunnen bestaan, alleen niet dat het overleden personen zijn. Ik ga er vanuit dat je na je overlijden direct naar het hiernamaals gaat, omdat je ziel zonder natuurlijk lichaam niet langer in de natuur kan blijven. Elk bisdom heeft zelfs een exorcist in dienst voor als een persoon of gebouw bezeten is door een geest. Interviews met zulke exorcisten leveren dan nog weleens spannende verhalen op. 'I'm not afraid of the devil, the devil is afraid of me.' Niet zo extreem als in The Exorcist, hoewel die film de procedure ernaartoe en het ritueel zelf wel vrij realistisch weergeeft, maar toch dingen die je aan het denken kunnen zetten.

In De grote scheiding verhaalt C.S. Lewis hoe de protagonist in de hemel echter toch over spoken hoort. Volgens dit verhaal begint iedereen die naar de hemel wil gaan als een onwerkelijke schim die er nog geen grassprietje kan buigen, waardoor het gras pijnlijk door de voeten steekt als je eroverheen loopt, maar kun je met hulp van een hemelbewoner steviger en werkelijker worden naarmate je er langer blijft en je er laat louteren van alle kwaad dat in je huist. Maar dan schrijft hij dit:

Er waren ook Spoken zonder meer: boemannen die hun eigen verderf kenden en de traditionele spokenrol op zich hadden genomen, schijnbaar in de hoop dat ze iemand bang konden maken. Ik had nooit gedacht dat iemand dat zou kunnen willen. Maar mijn Leraar herinnerde mij eraan dat het genoegen om iemand angst aan te jagen op Aarde ook niet onbekend is. Zoals Tacitus schreef: 'Zij jagen angst aan om zelf niet te hoeven vrezen.' Als het restant van een vergane menselijke ziel beseft dat het tot een spook verkruimeld is en concludeert: 'Nu ben ik wat de hele mensheid vreest, een kille kerkhofschaduw, iets walgelijks dat niet kan bestaan maar er toch is,' dan lijkt het schrik aanjagen van anderen een uitweg uit de verdoemde toestand dat je zelf een Schim bent en toch bang bent voor Schimmen - zelfs voor de Schim die je zelf bent. Want bang zijn voor jezelf is het vreselijkste wat er bestaat.

Zoals al gezegd geloof ik niet in overlevenden die nog op aarde zouden huizen en C.S. Lewis schrijft ook nadrukkelijk dat je zijn verhaal puur als metafoor moet lezen en niet als werkelijke omschrijving van het leven hiernamaals. Maar vond dit wel een mooie omschrijving van de angst, reddeloosheid en rusteloosheid die een ziel kan ervaren als zij zich niet kan toevertrouwen aan Gods louterende, vergevende barmhartigheid. Zouden zielen op aarde kunnen ronddolen, dan kan ik me zo voorstellen dat dit hun motief daartoe moet zijn, omdat zij die niet bang zijn en het geluk niet afwijzen, niet op aarde zullen willen blijven als er een hemel op ze wacht.
Vrede en alle goeds
Snelheid
Berichten: 10799
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Snelheid »

Aldus Zouden zielen op aarde kunnen ronddolen, dan kan ik me zo voorstellen dat dit hun motief daartoe moet zijn, omdat zij die niet bang zijn en het geluk niet afwijzen, niet op aarde zullen willen blijven als er een hemel op ze wacht.
Aardig gezegd voor een bekeerling,maar goede de goede geest die in het lichaam de Verrezen Heer voor de andere mensen beleden heeft,wil hier niet blijven maar bij Hem zijn in de Hemel dus.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Messenger »

Mart schreef: 14 apr 2023, 21:07 Heb verscheidene vrienden en kennissen die beweren geesten te hebben gezien. Ook een studente van me -- een zeer integere en intelligente dame. Zou best kunnen. Het zijn in ieder geval geen mensen die zomaar wat zeggen; daarvoor ken ik ze te goed.

Eén van de kanalen die ik regelmatig beluister, is die van Mr Ballen (in het Engels klinkt de naam niet zo vreemd); een geniaal verteller van - naar eigen zeggen - waargebeurde verhalen met een mysterieuze lading. Vaak gaan deze ook over geesten en mensen die ze hebben gezien, bijv.: klik en klik.
Mijn ex-schoonmoeder kreeg vaak nachtelijk bezoek in haar slaapkamer van een witte gedaante van een man.
Een geest die haar af en toe wekte met een ijskoude hand op haar been (?) en daar praatte ze tegen, ze wilde dat hij wegging. De man was haar verder niet bekend maar ik geloof dat ze op een zeker moment hem een naam gaf.

Ik had ooit tijdens een logeerpartij een koor van krijsende heksen (zo klonk het) naast mijn bed gehoord waardoor ik in 1 klap wakker schrok. Maar na wat speuren en een herhaling ervan, bleek dit lucht in de radiator te zijn. :lol:

In bed hoor ik af en toe lucht verplaatsen alsof iemand in dezelfde ruimte is, soms ook een krakende vloer (heb goedkoop laminaat). Heb ook eens tijdens het wachten op de slaap ervaren dat iets/iemand me vastgreep en met me leek te worstelen, maar ik gaf een schreeuw van de schrik en het liet me gelijk los. Dit was waarschijnlijk een pseudo hallucinatie. Soms word ik wakker omdat iemand lijkt te bonken op de deur en de ramen of gewoon aanbelt. Dat dit hetzelfde is, weet ik doordat ik mijn slaapgedrag registreer met mijn smartphone geluidsrecorder. Bij het terugluisteren wordt de bel of het gebonk niet gehoord.

Wel heb ik door REM-slaapstoornis de meest vreemde gesprekken met iets of iemand waarbij ik een oostbloktaal lijk te spreken naast Nederlands en maak ik de bewegingen die ik droom. Af en toe net de Matrix waarbij ik uit het bed spring en soms mezelf ook verwond. Maar dat heeft niks meer met geesten te maken denk ik.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid
Berichten: 10799
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Snelheid »

Jij woont gewoon in een spook................... huis en waarom ben je bang dat je je zolderkamertje voor de spoken afsluit niet doen laat ze gaan ze doen je niks.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 15 apr 2023, 00:07 Jij woont gewoon in een spook................... huis en waarom ben je bang dat je je zolderkamertje voor de spoken afsluit niet doen laat ze gaan ze doen je niks.
Ik ben helemaal niet bang voor spoken. Ik ben banger voor wespen, bijen en al het ander vliegende tuig dat me wil prikken. :lol:

En ik zit nooit op de vliering by the way. :)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

Robert Frans schreef: 14 apr 2023, 21:51 Ik geloof best dat geesten kunnen bestaan, alleen niet dat het overleden personen zijn. Ik ga er vanuit dat je na je overlijden direct naar het hiernamaals gaat, omdat je ziel zonder natuurlijk lichaam niet langer in de natuur kan blijven. Elk bisdom heeft zelfs een exorcist in dienst voor als een persoon of gebouw bezeten is door een geest. Interviews met zulke exorcisten leveren dan nog weleens spannende verhalen op. 'I'm not afraid of the devil, the devil is afraid of me.' Niet zo extreem als in The Exorcist, hoewel die film de procedure ernaartoe en het ritueel zelf wel vrij realistisch weergeeft, maar toch dingen die je aan het denken kunnen zetten.

In De grote scheiding verhaalt C.S. Lewis hoe de protagonist in de hemel echter toch over spoken hoort. Volgens dit verhaal begint iedereen die naar de hemel wil gaan als een onwerkelijke schim die er nog geen grassprietje kan buigen, waardoor het gras pijnlijk door de voeten steekt als je eroverheen loopt, maar kun je met hulp van een hemelbewoner steviger en werkelijker worden naarmate je er langer blijft en je er laat louteren van alle kwaad dat in je huist. Maar dan schrijft hij dit:

Er waren ook Spoken zonder meer: boemannen die hun eigen verderf kenden en de traditionele spokenrol op zich hadden genomen, schijnbaar in de hoop dat ze iemand bang konden maken. Ik had nooit gedacht dat iemand dat zou kunnen willen. Maar mijn Leraar herinnerde mij eraan dat het genoegen om iemand angst aan te jagen op Aarde ook niet onbekend is. Zoals Tacitus schreef: 'Zij jagen angst aan om zelf niet te hoeven vrezen.' Als het restant van een vergane menselijke ziel beseft dat het tot een spook verkruimeld is en concludeert: 'Nu ben ik wat de hele mensheid vreest, een kille kerkhofschaduw, iets walgelijks dat niet kan bestaan maar er toch is,' dan lijkt het schrik aanjagen van anderen een uitweg uit de verdoemde toestand dat je zelf een Schim bent en toch bang bent voor Schimmen - zelfs voor de Schim die je zelf bent. Want bang zijn voor jezelf is het vreselijkste wat er bestaat.

Zoals al gezegd geloof ik niet in overlevenden die nog op aarde zouden huizen en C.S. Lewis schrijft ook nadrukkelijk dat je zijn verhaal puur als metafoor moet lezen en niet als werkelijke omschrijving van het leven hiernamaals. Maar vond dit wel een mooie omschrijving van de angst, reddeloosheid en rusteloosheid die een ziel kan ervaren als zij zich niet kan toevertrouwen aan Gods louterende, vergevende barmhartigheid. Zouden zielen op aarde kunnen ronddolen, dan kan ik me zo voorstellen dat dit hun motief daartoe moet zijn, omdat zij die niet bang zijn en het geluk niet afwijzen, niet op aarde zullen willen blijven als er een hemel op ze wacht.
Om te weten wat er na de dood gebeurt, moet je de boeken lezen van mensen die uit hun lichaam zijn getreden. Of dat nog steeds met regelmaat doen. Zoals Gijsbert van der Zeeuw, die er drie boeken over heeft geschreven. Hij bezocht onder begeleiding met regelmaat de hiernamaalswerelden. In zijn geval die van katholieke snit, terwijl hij zelf niet katholiek was.
Tegenwoordig hebben we Jaap Hiddema, die onder meer over zijn uitredingservaringen heeft geschreven. En over de zielenwereld. Inmiddels meer dan twintig boeken.
En natuurlijk nog wat andere auteurs, zoals Robert Monroe en Sten Oomen.

Tussen waken en slapen in kun je je stoffelijk lichaam verlaten. Je komt dan in eerste instantie gewoon als een soort geest in je huis terecht, ziet je lichaam vanaf een afstandje liggen, en kunt door muren en deuren heen.
Je kunt ook naar verschillende hiernamaalswerelden gaan via zogenaamde portals. Dat moet je niet doen zonder begeleiding. Want anders is het gevaarlijk.
Het blijkt dat er zich in het hiernamaalsgebied geen Jezus ophoudt. En ook geen God. Dat zijn namelijk ooit zelfbedachte godsconcepten, zoals dat met alle goden in deze wereld het geval is. Wat niet wegneemt dat overleden mensen voor zichzelf wel een soort Jezusgestalte kunnen scheppen. Wat zelfs mensen kan overkomen die nog onder de levenden zijn. Die spreken dan van een ontmoeting met Jezus. Maar die hebben ze zelf geschapen.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10799
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Snelheid »

Het is een vreemde gewaarwording alleen je hoeft er niet bang voor te zijn en de duur kan lang kort zijn is de ervaring ,je ligt in bed je wordt wakker en je zweeft boven je lichaam en je keert weer terug in je lichaam.Het is wel een ervaring van eeuwigheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 15 apr 2023, 11:54 Het is een vreemde gewaarwording alleen je hoeft er niet bang voor te zijn en de duur kan lang kort zijn is de ervaring ,je ligt in bed je wordt wakker en je zweeft boven je lichaam en je keert weer terug in je lichaam.Het is wel een ervaring van eeuwigheid.
Heb je het zelf ook meegemaakt, Snelheid?
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10799
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Snelheid »

Zolderworm schreef: 15 apr 2023, 12:04
Snelheid schreef: 15 apr 2023, 11:54 Het is een vreemde gewaarwording alleen je hoeft er niet bang voor te zijn en de duur kan lang kort zijn is de ervaring ,je ligt in bed je wordt wakker en je zweeft boven je lichaam en je keert weer terug in je lichaam.Het is wel een ervaring van eeuwigheid.
Heb je het zelf ook meegemaakt, Snelheid?
Ja,daarom deze bijdrage.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 15 apr 2023, 12:11
Zolderworm schreef: 15 apr 2023, 12:04
Heb je het zelf ook meegemaakt, Snelheid?
Ja,daarom deze bijdrage.
Goed zo!
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Messenger »

Zolderworm schreef: 15 apr 2023, 11:49 Het blijkt dat er zich in het hiernamaalsgebied geen Jezus ophoudt. En ook geen God. Dat zijn namelijk ooit zelfbedachte godsconcepten, zoals dat met alle goden in deze wereld het geval is. Wat niet wegneemt dat overleden mensen voor zichzelf wel een soort Jezusgestalte kunnen scheppen. Wat zelfs mensen kan overkomen die nog onder de levenden zijn. Die spreken dan van een ontmoeting met Jezus. Maar die hebben ze zelf geschapen.
Dat heb ik ook begrepen, dat je de energie (gedachtenconstructies) meeneemt naar het hiernamaals gebied dat je zelf inkleurt. Zo kan iemand denken dat het Laatste Oordeel wordt geveld en hij terecht staat en in de hel belandt.

Omdat er geen tijd is en elke keuze direct gevolg krijgt, kan de overleden geest de situatie gelijk veranderen. Van hel naar hemel dus in een oogwenk.
Uiteindelijk is er, begreep ik, een ultieme uitkomst die voor ieder hetzelfde is.

Als ik zou geloven in een Egyptische God zal ik deze kunnen ontmoeten.

De maakbaarheid van het hiernamaalsgebied doet mij denken aan lucide dromen waarbij je weet dat je droomt en de droom kan aanpassen naar eigen believen.

(Het boek van Monroe heb ik jaren geleden gelezen en staat opnieuw op mijn lijstje)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef: 15 apr 2023, 14:54
Zolderworm schreef: 15 apr 2023, 11:49 Het blijkt dat er zich in het hiernamaalsgebied geen Jezus ophoudt. En ook geen God. Dat zijn namelijk ooit zelfbedachte godsconcepten, zoals dat met alle goden in deze wereld het geval is. Wat niet wegneemt dat overleden mensen voor zichzelf wel een soort Jezusgestalte kunnen scheppen. Wat zelfs mensen kan overkomen die nog onder de levenden zijn. Die spreken dan van een ontmoeting met Jezus. Maar die hebben ze zelf geschapen.
Dat heb ik ook begrepen, dat je de energie (gedachtenconstructies) meeneemt naar het hiernamaals gebied dat je zelf inkleurt. Zo kan iemand denken dat het Laatste Oordeel wordt geveld en hij terecht staat en in de hel belandt.

Omdat er geen tijd is en elke keuze direct gevolg krijgt, kan de overleden geest de situatie gelijk veranderen. Van hel naar hemel dus in een oogwenk.
Uiteindelijk is er, begreep ik, een ultieme uitkomst die voor ieder hetzelfde is.

Als ik zou geloven in een Egyptische God zal ik deze kunnen ontmoeten.

De maakbaarheid van het hiernamaalsgebied doet mij denken aan lucide dromen waarbij je weet dat je droomt en de droom kan aanpassen naar eigen believen.

(Het boek van Monroe heb ik jaren geleden gelezen en staat opnieuw op mijn lijstje)
Sterker nog, volgens Van der Zeeuw leven veel overledenen temidden van hun eigen gedachtenconstructies. Zo scheppen ze voor zichzelf een woonomgeving die lijkt op de aardse omstandigheden. Wat nogal logisch is, want als die hiernamaalswereld een geestelijk gebied is, dan zijn er geen aardse omstandigheden. Dus inderdaad te vergelijken met de lucide droom.
Er is ook het geval van de man die bij een bijna-dood-ervaring in zoiets als de hel terecht kwam, compleet met een duivel met horentjes. Maar de duivel heeft z'n horentjes geërfd van de bosgod Pan. De duivel is dus een verzonnen figuur. Dus feitelijk was de hele hel verzonnen. Of althans zelfgeschapen. Zo'n schepping kan inderdaad meteen eindigen of veranderen in iets totaal anders.
Only dead fish go with the flow
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

interessant onderwerp.

De Islamitische visie hierop voor de geinteresseerden:

Spoken / geesten zoals we die kennen uit films e.d. bestaan niet.
Geesten van overleden mensen hebben heel andere zorgen die hun bezighouden, dus dat komt nooit voor dat zij met de levenden contact zoeken.

Er zijn echter andere wezens die wel die potentie hebben en af en toe ook gebruiken: Jinns (waar ook de genie in the bottle vandaan komt in het verhaal van Aladdin).

Jinns zijn wezens, met een vrije wil net als de mens, geschapen uit vuur...onzichtbaar voor het menselijk oog echter zij kunnen ons wel waarnemen, veel ouder dan wij, veel sneller en krachtiger dan wij. Sommigen kunnen vliegen, andere kunnen gedaanten van mensen en dieren aannemen...ze zijn echter niet zo intelligent als wij en hebben het intellect van een kind. Ze kunnen dus erg koppig zijn en daardoor moeilijk op andere gedachten te brengen.

Ook jinns hebben religies. Ze kunnen moslim, christelijk, joods, budhistisch, etc. zijn...of zelfs atheistisch.
Voor jinns is het absoluut verboden om contact te zoeken met de mens. Overigens is het voor de mens ook verboden om contact te zoeken met de jinns. De jinns die dat toch doen begaan daarmee een grote zonde. Goede jinns zullen dat dan ook nooit doen. Echter de kwade jinns kunnen dat wel doen (vaak zijn dat dan de niet gelovige jinns)

Er was een tijd waar jinns zichtbaar waren voor de mens en waarin ze zelfs met elkaar samengewerkt hebben...Solomon was een grote koning die jinns in dienst had. God heeft Solomon een ring gegeven waardoor hij over de jinns beheersen kon. Hij liet hen werken in de bouw en gaf hen de zwaarste opdrachten, opdrachten die de mens niet uitvoeren kan. (mogelijk is dat de euwenoude constructies die we tegenwoordig kennen en niet logisch kunnen verklaren het werk van jinns). Zowel het pentagram (satanskruis) als de davidskruis zijn symbolen van Solomon om over de jinns te beheersen.

Wat betreft kennis over de toekomst: er is geen enkele entiteit die enige kennis heeft van de toekomst afgezien van God. Het is mogelijk dat enkele uitgekozen individuen stukjes informatie over de toekomst hebben gekregen, maar afgezien daarvan kent geen enkele wezen de toekomst. Geen mens, engel, jinn of duivel heeft er kennis van.
Dat de jinns de toekomst niet kennen, halen we uit het verhaal van Solomon. Solomon had de Jinns een glazen paleis laten bouwen van waaruit hij hen in het oog kon houden tijdens hun zware werk. Solomon was al vrij oud en wist dat hij niet lang meer te leven had, maar hij vreesde dat als hij zou sterven, dat de jinns het werk neer zouden leggen...hij stierf echter staand, in zijn glazen paleis, terwijl hij aan zijn staf leunde. De jinns dachten dat hij hen in de gaten hield en werkten ijverig door...totdat na verloop van tijd een houtworm of termiet aan Solomons staf knaagde en hij daardoor op de grond viel...maar dan was het werk al lang gedaan.
Als de jinns kennis van de toekomst hadden, hadden ze veel eerder kunnen ophouden met werken.

de zogenaamde waarzegsters die "de toekomst kunnen voorspellen" of die d.m.v. een medium met de doden kunnen spreken is onzin. Dat is niet mogelijk.
binnen de Islaam zijn er mensen die deze jinns kunnen beinvloeden of zelfs aan het werk zetten...ze betalen er echter een zeer hoge prijs daarvoor, namelijk de garantie voor hel.
Ze trekken de aandacht van de kwade jinns door slechte dingen te doen, bijvoorbeeld de Koraan aan de voeten binden en daarmee naar het toilet enz. De niet gelovige jinns vinden dat vermakelijk en zijn bereid om kleine dingen voor die mens te doen onder voorwaarde dat de mens verder gaat met zijn gevaarlijke praktijken...
Vanwege hun eigenschappen dat zij bliksemsnel zijn, onzichtbaar zijn en zeer oud kunnen worden, kunnen zij over informatie beschikken of lospeuteren die wij niet hebben.

De jinn kan dan via andere jinns die de overledene gekend hebben zeer persoonlijke informatie lospeuteren die normaal gesproken eigenlijk alleen de nabestaanden weten...en dat in een fractie van een seconde...voor de jinn is dat geen enkele moeite. Die informatie speelt hij door aan de mens, die zich voordoet als waarzegster en daarmee als hij goed speelt bakken met geld verdienen kan.
De mens denkt dat hij een goede deal heeft gemaakt, en dat hij daarmee de jinn in zijn macht heeft, maar in werkelijkheid is het dus juist andersom. Voor de jinn is die informatie niets waard en bevondien zeer weinig moeite om los te peuteren. In ruil hebben zij vermaak omdat de mens daarvoor belachelijke dingen moet doen en daarmee in feite zijn ziel verkoopt. vaak nemen de eisen van de jinns ook toe.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

umit schreef: 20 apr 2023, 09:33 interessant onderwerp.

De Islamitische visie hierop voor de geinteresseerden:

Spoken / geesten zoals we die kennen uit films e.d. bestaan niet.
Geesten van overleden mensen hebben heel andere zorgen die hun bezighouden, dus dat komt nooit voor dat zij met de levenden contact zoeken.

Er zijn echter andere wezens die wel die potentie hebben en af en toe ook gebruiken: Jinns (waar ook de genie in the bottle vandaan komt in het verhaal van Aladdin).

Jinns zijn wezens, met een vrije wil net als de mens, geschapen uit vuur...onzichtbaar voor het menselijk oog echter zij kunnen ons wel waarnemen, veel ouder dan wij, veel sneller en krachtiger dan wij. Sommigen kunnen vliegen, andere kunnen gedaanten van mensen en dieren aannemen...ze zijn echter niet zo intelligent als wij en hebben het intellect van een kind. Ze kunnen dus erg koppig zijn en daardoor moeilijk op andere gedachten te brengen.

Ook jinns hebben religies. Ze kunnen moslim, christelijk, joods, budhistisch, etc. zijn...of zelfs atheistisch.
Voor jinns is het absoluut verboden om contact te zoeken met de mens. Overigens is het voor de mens ook verboden om contact te zoeken met de jinns. De jinns die dat toch doen begaan daarmee een grote zonde. Goede jinns zullen dat dan ook nooit doen. Echter de kwade jinns kunnen dat wel doen (vaak zijn dat dan de niet gelovige jinns)

Er was een tijd waar jinns zichtbaar waren voor de mens en waarin ze zelfs met elkaar samengewerkt hebben...Solomon was een grote koning die jinns in dienst had. God heeft Solomon een ring gegeven waardoor hij over de jinns beheersen kon. Hij liet hen werken in de bouw en gaf hen de zwaarste opdrachten, opdrachten die de mens niet uitvoeren kan. (mogelijk is dat de euwenoude constructies die we tegenwoordig kennen en niet logisch kunnen verklaren het werk van jinns). Zowel het pentagram (satanskruis) als de davidskruis zijn symbolen van Solomon om over de jinns te beheersen.

Wat betreft kennis over de toekomst: er is geen enkele entiteit die enige kennis heeft van de toekomst afgezien van God. Het is mogelijk dat enkele uitgekozen individuen stukjes informatie over de toekomst hebben gekregen, maar afgezien daarvan kent geen enkele wezen de toekomst. Geen mens, engel, jinn of duivel heeft er kennis van.
Dat de jinns de toekomst niet kennen, halen we uit het verhaal van Solomon. Solomon had de Jinns een glazen paleis laten bouwen van waaruit hij hen in het oog kon houden tijdens hun zware werk. Solomon was al vrij oud en wist dat hij niet lang meer te leven had, maar hij vreesde dat als hij zou sterven, dat de jinns het werk neer zouden leggen...hij stierf echter staand, in zijn glazen paleis, terwijl hij aan zijn staf leunde. De jinns dachten dat hij hen in de gaten hield en werkten ijverig door...totdat na verloop van tijd een houtworm of termiet aan Solomons staf knaagde en hij daardoor op de grond viel...maar dan was het werk al lang gedaan.
Als de jinns kennis van de toekomst hadden, hadden ze veel eerder kunnen ophouden met werken.

de zogenaamde waarzegsters die "de toekomst kunnen voorspellen" of die d.m.v. een medium met de doden kunnen spreken is onzin. Dat is niet mogelijk.
binnen de Islaam zijn er mensen die deze jinns kunnen beinvloeden of zelfs aan het werk zetten...ze betalen er echter een zeer hoge prijs daarvoor, namelijk de garantie voor hel.
Ze trekken de aandacht van de kwade jinns door slechte dingen te doen, bijvoorbeeld de Koraan aan de voeten binden en daarmee naar het toilet enz. De niet gelovige jinns vinden dat vermakelijk en zijn bereid om kleine dingen voor die mens te doen onder voorwaarde dat de mens verder gaat met zijn gevaarlijke praktijken...
Vanwege hun eigenschappen dat zij bliksemsnel zijn, onzichtbaar zijn en zeer oud kunnen worden, kunnen zij over informatie beschikken of lospeuteren die wij niet hebben.

De jinn kan dan via andere jinns die de overledene gekend hebben zeer persoonlijke informatie lospeuteren die normaal gesproken eigenlijk alleen de nabestaanden weten...en dat in een fractie van een seconde...voor de jinn is dat geen enkele moeite. Die informatie speelt hij door aan de mens, die zich voordoet als waarzegster en daarmee als hij goed speelt bakken met geld verdienen kan.
De mens denkt dat hij een goede deal heeft gemaakt, en dat hij daarmee de jinn in zijn macht heeft, maar in werkelijkheid is het dus juist andersom. Voor de jinn is die informatie niets waard en bevondien zeer weinig moeite om los te peuteren. In ruil hebben zij vermaak omdat de mens daarvoor belachelijke dingen moet doen en daarmee in feite zijn ziel verkoopt. vaak nemen de eisen van de jinns ook toe.
Ik heb weinig vertrouwen in mensen die het allemaal precies denken te weten.
Only dead fish go with the flow