Geesten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 17 mei 2023, 22:46 Kijk aan...de grote bijbelonderzoeker... :shock: :lol: :w
Ik kan daar trouwens weinig van merken......maar dit terzijde... :geek:
Wat ben jij toch een sufkees. Ik zeg toch niet dat ik de bijbel onderzoek. Juist niet. Ik onderzoek zelf. Dat zeg ik. Leren lezen, zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 17 mei 2023, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geesten

Bericht door callista »

Hahahaha...ja ik ben een lekker ding...toch? :w
Niks geen sufkees....
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geesten

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 17 mei 2023, 22:48
callista schreef: 17 mei 2023, 22:46 Kijk aan...de grote bijbelonderzoeker... :shock: :lol: :w
Ik kan daar trouwens weinig van merken......maar dit terzijde... :geek:
Wat ben jij toch een sufkees. Ik zeg toch niet dat ik de bijbel onderzoek. Juist niet. Ik onderzoek zelf. Dat zeg ik. Leren lezen, zou ik zeggen.
Ja...jij onderzoekt zelf en dat impliceert volgens mij ook de Bijbel.
Jij meent dat jij dus alles zeker weet....etc..enz. en daar gaat het over..
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 17 mei 2023, 22:49 Hahahaha...ja ik ben een lekker ding...toch? :w
Niks geen sufkees....
Nou daar heb je nou is helemaal gelijk in............................heb nog nooit zo lekker ding gezien als jij en dat wil wat zeggen ;) :D :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geesten

Bericht door callista »

Snelheid schreef: 17 mei 2023, 23:09
callista schreef: 17 mei 2023, 22:49 Hahahaha...ja ik ben een lekker ding...toch? :w
Niks geen sufkees....
Nou daar heb je nou is helemaal gelijk in............................heb nog nooit zo lekker ding gezien als jij en dat wil wat zeggen ;) :D :thumb1:
:lol: :lol: love you :kiss1:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 17 mei 2023, 23:08
Zolderworm schreef: 17 mei 2023, 22:48
Wat ben jij toch een sufkees. Ik zeg toch niet dat ik de bijbel onderzoek. Juist niet. Ik onderzoek zelf. Dat zeg ik. Leren lezen, zou ik zeggen.
Ja...jij onderzoekt zelf en dat impliceert volgens mij ook de Bijbel.
Jij meent dat jij dus alles zeker weet....etc..enz. en daar gaat het over..
Ik heb geschreven: "Er is een verschil tussen een heilig boek uit je hoofd leren en zelf op onderzoek gaan." Als je zelf op onderzoek gaat, op het gebied van geestelijke dingen, is het resultaat nooit dat je iets zeker weet. Omdat je dat onderzoek je leven lang voorzet. Je gaat immers op onderzoek omdat je het niet weet. En het resultaat van dat onderzoek is altijd datgene wat je het meest waarschijnlijk vind. Maar niet iets dat je zeker kunt weten. Je beseft dat het nooit iets zal zijn wat je zeker kunt weten. Omdat het, in dit geval, geen dingen zijn die wetenschappelijk te bewijzen zijn. Daarom noemen we het "op onderzoek gaan". Het uitgangspunt is "niet weten" en het resultaat is dan nooit iets wat je zeker weet. Of zelfs niet iets dat je zeker kunt weten, omdat het om dingen gaat die niet wetenschappelijk te bewijzen zijn.
Of, zoals Einstein zei: “Eén ding heb ik geleerd in een lang leven: dat al onze wetenschap, gemeten aan de realiteit, primitief en kinderlijk is. We weten nog steeds geen duizendste van een procent van wat de natuur ons heeft onthuld. Het is heel goed mogelijk dat achter de perceptie van onze zintuigen werelden verborgen zijn waarvan we ons niet bewust zijn."

Daarentegen kun je een boek verklaren tot door God geschreven. En dus absoluut waar. En dit vervolgens uit je hoofd leren. En dat als absolute waarheid verkondigen. En dan heet je bijvoorbeeld Alfa.
Only dead fish go with the flow
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

peda schreef: 16 mei 2023, 10:04

Dat er een vorm van bewustzijn bestaat dat los van het fysieke lichaam kan existeren, dat sluit ik zeker niet uit.
Bekend is wel in dit verband het "' zilveren koord "' dat ook in de bijbel in Prediker 12 vers 6/7 wordt genoemd en door sommigen wordt geduid als de verbinding tussen het fysieke en geestelijke lichaam. In het spirituele domein wordt het "' zilveren koord "" regelmatig genoemd en ook bij de uittreding. Wordt bij uittreding het zilveren koord verbroken, dan sterft het biologische lichaam. Een "' zombie "" toestand ( een biologisch lichaam zonder het geestelijk lichaam ) is m.i. niet de main-stream opvatting in de spirituele beleving.
Ik verbaas me dat ik dit hier lees. Binnen de Islaam hebben we het er over dat elk mens in zijn slaap uit zn lichaam treedt en vrij door de wereld zweeft maar dat hij altijd nog in verbindig staat met zn lichaam met een koord.
Dus het Christendom kent ook iets soortgelijks.
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door peda »

umit schreef: 19 mei 2023, 14:13
peda schreef: 16 mei 2023, 10:04

Dat er een vorm van bewustzijn bestaat dat los van het fysieke lichaam kan existeren, dat sluit ik zeker niet uit.
Bekend is wel in dit verband het "' zilveren koord "' dat ook in de bijbel in Prediker 12 vers 6/7 wordt genoemd en door sommigen wordt geduid als de verbinding tussen het fysieke en geestelijke lichaam. In het spirituele domein wordt het "' zilveren koord "" regelmatig genoemd en ook bij de uittreding. Wordt bij uittreding het zilveren koord verbroken, dan sterft het biologische lichaam. Een "' zombie "" toestand ( een biologisch lichaam zonder het geestelijk lichaam ) is m.i. niet de main-stream opvatting in de spirituele beleving.
Ik verbaas me dat ik dit hier lees. Binnen de Islaam hebben we het er over dat elk mens in zijn slaap uit zn lichaam treedt en vrij door de wereld zweeft maar dat hij altijd nog in verbindig staat met zn lichaam met een koord.
Dus het Christendom kent ook iets soortgelijks.
Hallo Umit,

Het christendom is enorm pluriform qua inhoud van de specifieke geloofsovertuiging. Of elke christen de uittreding omarmd, dat betwijfel ik, maar Prediker is m.i. met het koord wel duidelijk.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Geesten

Bericht door Yours »

umit schreef: 19 mei 2023, 14:13
peda schreef: 16 mei 2023, 10:04

Dat er een vorm van bewustzijn bestaat dat los van het fysieke lichaam kan existeren, dat sluit ik zeker niet uit.
Bekend is wel in dit verband het "' zilveren koord "' dat ook in de bijbel in Prediker 12 vers 6/7 wordt genoemd en door sommigen wordt geduid als de verbinding tussen het fysieke en geestelijke lichaam. In het spirituele domein wordt het "' zilveren koord "" regelmatig genoemd en ook bij de uittreding. Wordt bij uittreding het zilveren koord verbroken, dan sterft het biologische lichaam. Een "' zombie "" toestand ( een biologisch lichaam zonder het geestelijk lichaam ) is m.i. niet de main-stream opvatting in de spirituele beleving.
Ik verbaas me dat ik dit hier lees. Binnen de Islaam hebben we het er over dat elk mens in zijn slaap uit zn lichaam treedt en vrij door de wereld zweeft maar dat hij altijd nog in verbindig staat met zn lichaam met een koord.
Dus het Christendom kent ook iets soortgelijks.
Dag Umit,

Interessant dat de Islam het als normaal beschouwt dat de mens tijdens de slaap uittreedt en dat een koord de verschillende lichamen van de mens dan met elkaar verbindt. Heeft dat koord in de Islam nog een bepaalde naam?
Zo ja, welke? En wordt het lichaam dat uitreedt ook met een bepaalde naam aangeduid?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

umit schreef: 19 mei 2023, 14:13
peda schreef: 16 mei 2023, 10:04

Dat er een vorm van bewustzijn bestaat dat los van het fysieke lichaam kan existeren, dat sluit ik zeker niet uit.
Bekend is wel in dit verband het "' zilveren koord "' dat ook in de bijbel in Prediker 12 vers 6/7 wordt genoemd en door sommigen wordt geduid als de verbinding tussen het fysieke en geestelijke lichaam. In het spirituele domein wordt het "' zilveren koord "" regelmatig genoemd en ook bij de uittreding. Wordt bij uittreding het zilveren koord verbroken, dan sterft het biologische lichaam. Een "' zombie "" toestand ( een biologisch lichaam zonder het geestelijk lichaam ) is m.i. niet de main-stream opvatting in de spirituele beleving.
Ik verbaas me dat ik dit hier lees. Binnen de Islaam hebben we het er over dat elk mens in zijn slaap uit zn lichaam treedt en vrij door de wereld zweeft maar dat hij altijd nog in verbindig staat met zn lichaam met een koord.
Dus het Christendom kent ook iets soortgelijks.
Ik was ook blij verrast toen ik ontdekte dat mijn islamitische vrienden (2 stuks) geen enkele moeite hebben met de gedachte dat je als mens kunt uittreden.
Een zilveren koord heb ik nog nooit gezien. En ik hoor van anderen het zelfde. Het lijkt me ook vreemd, omdat ik soms wel eens vele tientallen koprolletjes maakte boven m'n bed, omdat dat zo leuk was. Het zilveren koord zou dan helemaal in de knoop raken.
Only dead fish go with the flow
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

Yours schreef: 19 mei 2023, 19:17 Dag Umit,

Interessant dat de Islam het als normaal beschouwt dat de mens tijdens de slaap uittreedt en dat een koord de verschillende lichamen van de mens dan met elkaar verbindt. Heeft dat koord in de Islam nog een bepaalde naam?
Zo ja, welke? En wordt het lichaam dat uitreedt ook met een bepaalde naam aangeduid?
De uittreding uit het lichaam wordt "de kleine dood" genoemd. De koord is geen koord. het is een "verbinding" en wordt niet nader gespecificeerd. Of het daadwerkelijk een koord is en van welk materiaal is niet bekend.

hier heb je wat meer informatie erover inclusief referenties in Quraan en hadeeth:
https://islamqa.info/en/answers/160880/ ... -you-sleep
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

umit schreef: 22 mei 2023, 08:47
Yours schreef: 19 mei 2023, 19:17 Dag Umit,

Interessant dat de Islam het als normaal beschouwt dat de mens tijdens de slaap uittreedt en dat een koord de verschillende lichamen van de mens dan met elkaar verbindt. Heeft dat koord in de Islam nog een bepaalde naam?
Zo ja, welke? En wordt het lichaam dat uitreedt ook met een bepaalde naam aangeduid?
De uittreding uit het lichaam wordt "de kleine dood" genoemd. De koord is geen koord. het is een "verbinding" en wordt niet nader gespecificeerd. Of het daadwerkelijk een koord is en van welk materiaal is niet bekend.

hier heb je wat meer informatie erover inclusief referenties in Quraan en hadeeth:
https://islamqa.info/en/answers/160880/ ... -you-sleep
In ieder geval kun je tijdens een uittreding, dus als je eruit bent, even terug schakelen naar het stoffelijk lichaam, bijvoorbeeld om te voelen of je er nog wel goed bij ligt. Maar het is de vraag of we de dimensies niet zelf creëren.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Geesten

Bericht door Yours »

Dank voor jullie reacties, Zolderworm en Umit.

‘De kleine dood’ is dus aanwezig in de slaap.

In mijn verdere zoektocht naar het zilveren koord trof ik een artikel aan van de mij verder onbekende Rob Gruben, die het weer vanuit een andere invalshoek, en wel de esoterische kant, bekijkt.

https://www.robgruben.nl/artikelen/zilveren-koord/

In dit artikel haalt hij een quote aan uit een boek van de Amerikaan Kenneth Ring:
Baanbrekend onderzoek werd in dit verband verricht door Kenneth Ring, die de resultaten daarvan onder andere publiceerde in het boek Life at death. Op deze plaats willen we een citaat uit dit boek opnemen dat ontleend is aan de ervaring die een regulier arts had bij de dood van een naast familielid. Hierbij wordt het Zilveren Koord niet alleen expliciet genoemd, maar ook daadwerkelijk waargenomen.
Dan volgt o.a. het citaat van de getuigenis van de arts, die aanwezig was bij het overlijden van een naast familielid.
het koord (was) rond en misschien tweeëneenhalve centimeter in doorsnee. Het was doorschijnend en bezat een stralende, zilverkleurige glans. Het koord scheen te vibreren van levensenergie.
Uit die getuigenis kwam verder naar voren dat ‘de grote dood’ intrad toen het eerder aan de schedelbasis aangehechte zilveren koord definitief gescheiden was van het fysieke lichaam. Waarna de geest/ziel vrij kwam en verder ging.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Geesten

Bericht door Yours »

In dit hierboven genoemde artikel van Rob Gruben staat onder het hoofdstuk ‘Herinneringsplateau’ nog het een en ander dat verklaart waarom men bij (bijna dood-ervaringen/)het overlijden het leven in een flits aan zich voorbij ziet trekken.
Dat is denk ik (ook) interessant voor jou, Messenger.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door peda »

G de Purucker ( theosofie ) verbindt bijvoorbeeld het "' gouden koord "" met de akasische aura.
Kortom "' het koord "' is niet alleen oud, maar kent ook een brede spirituele toepassing.
Steeds is er wel de relatie tussen het geestelijke en het stoffelijke lichaam.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 22 mei 2023, 12:28 In dit hierboven genoemde artikel van Rob Gruben staat onder het hoofdstuk ‘Herinneringsplateau’ nog het een en ander dat verklaart waarom men bij (bijna dood-ervaringen/)het overlijden het leven in een flits aan zich voorbij ziet trekken.
Dat is denk ik (ook) interessant voor jou, Messenger.
Bij de levensschouw ervaar je volgens mij hoe je jezelf hebt gepresenteerd, welke indruk je op mensen maakte vanuit hun perspectief. Sommige mensen herinneren zich na een BDE flarden daarvan, die voorbijkwamen in een flits en die een diepe indruk op hen maakten. Als het leven verdergaat in dezelfde vorm, blijft het bij flarden of geheel geen beleving/herinnering.

Volgens mij, wanneer je een BDE hebt doorgemaakt, heb je alles herinnerd en de hemel ervaren en je dierbaren ontmoet. Omdat de dood omkeerbaar is ga je na al die ervaring en herinnering aan Wie en Wat je bent terug als je nog niet klaar bent om het leven los te laten. Het meeste van de beleving/ervaring ben je dan alweer vergeten. Het leven wordt dan hervat enkele momenten voordat het sterven plaatsvond.
Met een slopende jarenlang durende ziekte zal je niet willen verder modderen neem ik aan, maar bij een ongeval waarbij iemand op slag dood is lijkt het me wel mogelijk. Het hangt af van wat je voor agenda/bucketlist had, wat je in dit specifieke leven kwam doen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Snelheid »

Zolderworm schreef: 22 mei 2023, 09:51
umit schreef: 22 mei 2023, 08:47
De uittreding uit het lichaam wordt "de kleine dood" genoemd. De koord is geen koord. het is een "verbinding" en wordt niet nader gespecificeerd. Of het daadwerkelijk een koord is en van welk materiaal is niet bekend.

hier heb je wat meer informatie erover inclusief referenties in Quraan en hadeeth:
https://islamqa.info/en/answers/160880/ ... -you-sleep
In ieder geval kun je tijdens een uittreding, dus als je eruit bent, even terug schakelen naar het stoffelijk lichaam, bijvoorbeeld om te voelen of je er nog wel goed bij ligt. Maar het is de vraag of we de dimensies niet zelf creëren.
Of we dimensies of dimensie zelf creeren weet het niet ik denk het niet wat in mijn ervaring betreft het gebeurde gewoon en het ook weer terug in de normale toestand;dacht gelukkig maar.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

umit schreef: 21 apr 2023, 13:55
Zolderworm schreef: 21 apr 2023, 12:29
Ik vind het allemaal wel goed. Maar je bent toch niet je wandelende religie? Je hebt toch zeker ook zelf een mening. Ik wil hier graag in gesprek met mensen. Niet met religies.
Jij hebt absoluut gelijk. Ik moet echter zeggen dat ik het een redelijk sluitend verhaal vind en kan er dan ook goed erin vinden. Ik bedoel, als een verhaal geloofwaardig is, dan hoef ik er toch geen persoonlijke draai aan te geven?
Wat vind jij van deze Jinn verhaal? en als je het niet plausibel vindt, (waar ik eigenlijk vanuit ga) waar zitten dan wat jou betreft de gaten? misschien heb ik dingen over het hoofd gezien.
Aflevering 2 van seizoen 4 van het tv-programma "Help! My house is haunted" heeft als titel "The curse of the jinn". Het gaat over een moeder en haar dochter die in hun huis door een jinn worden belaagd. Het was op TLC vanmorgen (vrijdag) om 3:55 uur. Maar als je het juiste abonnement hebt kun je het nog terugkijken. Of: https://www.dailymotion.com/video/x8h0ug2
Only dead fish go with the flow
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

Zolderworm schreef: 26 mei 2023, 07:32
umit schreef: 21 apr 2023, 13:55
Jij hebt absoluut gelijk. Ik moet echter zeggen dat ik het een redelijk sluitend verhaal vind en kan er dan ook goed erin vinden. Ik bedoel, als een verhaal geloofwaardig is, dan hoef ik er toch geen persoonlijke draai aan te geven?
Wat vind jij van deze Jinn verhaal? en als je het niet plausibel vindt, (waar ik eigenlijk vanuit ga) waar zitten dan wat jou betreft de gaten? misschien heb ik dingen over het hoofd gezien.
Aflevering 2 van seizoen 4 van het tv-programma "Help! My house is haunted" heeft als titel "The curse of the jinn". Het gaat over een moeder en haar dochter die in hun huis door een jinn worden belaagd. Het was op TLC vanmorgen (vrijdag) om 3:55 uur. Maar als je het juiste abonnement hebt kun je het nog terugkijken. Of: https://www.dailymotion.com/video/x8h0ug2
dank je wel voor de video. Ik ben het nu aan het kijken. heb het even gepauzeerd om deze reactie te schrijven.
We moeten natuurlijk wel kritisch blijven en kunnen niet alles wat we op internet vinden geloven.
In dit geval komt een cameraploeg aan bij het huis.
minuut 06:30, Snorremans loopt naar binnen zonder dat iemand de deur voor hem open gemaakt heeft...wat op zich al nogal opmerkelijk is.
Ziet boven aan de trap een deur op een kier gaan met een schaduw ernaast.

Ik weet het niet, maar het ziet gespeeld uit. ik kijk verder.

Vanaf minuut 16:00
met de jinn communiceren via een spirit box? ik geloof het niet zo eigenlijk.
Maar wat er tot nu toe erover gezegd wordt is wat ik over die wezens weet.
Dat ze gestuurd kunnen worden d.m.v zwarte magie enz.
En afhankelijk waar ze op af gestuurd worden, kunnen ze een huis of woning bezetten of juist erg mobiel zijn en constant een bepaald persoon vervolgen.

Vanaf minuut 29:30
De jinn expert reciteert niet daadwerkelijk uit de Quraan. Hij herhaalt bepaalde woorden meermaals.
Bovendien worden de effectiefste surahs tegen jinns niet aangehaald.
dat zijn de relatief korte surahs an-Nas, al Falaqh maar ook de algemenere surahs Ayat al Kursi, al Fatiha en al Ihlas.

minuut 33:20
OK een deel van Ayat al Kursi wordt hier gereciteerd, wat goed klinkt.
Echter heb ik nooit gehoord dat een djinn zwakker en zwakker gemaakt kan worden of zelfs gedood kan worden met holy water en Quraan recitaties. Bovendien wil je een djinn niet doden, omdat je de situatie dan nog veel erger maakt omdat andere djinns dan wraak kunnen gaan nemen. Je wilt ze verdrijven, niet doden.

minuut 43:26
dat de overleden vader ook aanwezig is om de familie te helpen? dat geloof ik niet.

Conclusie
Geen idee. het ziet in scene gezet uit. Uit verhalen van mensen die echt met jinns te maken hebben gehad haal ik juist uit dat het een erg langslepende en vermoeiende zaken zijn. Dat je het niet op een avondje op kan lossen.
het kan ook zijn dat het heel erg geknipt is om het voor de kijker interessanter te maken.

Dus ik weet het niet.
Laatst gewijzigd door umit op 26 mei 2023, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Messenger »

Ik geloof niks van spookvideo's. Volgens mij is het allemaal gespeeld en trucage.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

umit schreef: 26 mei 2023, 08:20
Zolderworm schreef: 26 mei 2023, 07:32
Aflevering 2 van seizoen 4 van het tv-programma "Help! My house is haunted" heeft als titel "The curse of the jinn". Het gaat over een moeder en haar dochter die in hun huis door een jinn worden belaagd. Het was op TLC vanmorgen (vrijdag) om 3:55 uur. Maar als je het juiste abonnement hebt kun je het nog terugkijken. Of: https://www.dailymotion.com/video/x8h0ug2
dank je wel voor de video. Ik ben het nu aan het kijken. heb het even gepauzeerd om deze reactie te schrijven.
We moeten natuurlijk wel kritisch blijven en kunnen niet alles wat we op internet vinden geloven.
In dit geval komt een cameraploeg aan bij het huis.
minuut 06:30, Snorremans loopt naar binnen zonder dat iemand de deur voor hem open gemaakt heeft...wat op zich al nogal opmerkelijk is.
Ziet boven aan de trap een deur op een kier gaan met een schaduw ernaast.

Ik weet het niet, maar het ziet gespeeld uit. ik kijk verder.

Vanaf minuut 16:00
met de jinn communiceren via een spirit box? ik geloof het niet zo eigenlijk.
Maar wat er tot nu toe erover gezegd wordt is wat ik over die wezens weet.
Dat ze gestuurd kunnen worden d.m.v zwarte magie enz.
En afhankelijk waar ze op af gestuurd worden, kunnen ze een huis of woning bezetten of juist erg mobiel zijn en constant een bepaald persoon vervolgen.

Vanaf minuut 29:30
De jinn expert reciteert niet daadwerkelijk uit de Quraan. Hij herhaalt bepaalde woorden meermaals.
Bovendien worden de effectiefste surahs tegen jinns niet aangehaald.
dat zijn de relatief korte surahs an-Nas, al Falaqh maar ook de algemenere surahs Ayat al Kursi, al Fatiha en al Ihlas.

minuut 33:20
OK een deel van Ayat al Kursi wordt hier gereciteerd, wat goed klinkt.
Echter heb ik nooit gehoord dat een djinn zwakker en zwakker gemaakt kan worden of zelfs gedood kan worden met holy water en Quraan recitaties. Bovendien wil je een djinn niet doden, omdat je de situatie dan nog veel erger maakt omdat andere djinns dan wraak kunnen gaan nemen. Je wilt ze verdrijven, niet doden.

minuut 43:26
dat de overleden vader ook aanwezig is om de familie te helpen? dat geloof ik niet.

Conclusie
Geen idee. het ziet in scene gezet uit. Uit verhalen van mensen die echt met jinns te maken hebben gehad haal ik juist uit dat het een erg langslepende en vermoeiende zaken zijn. Dat je het niet op een avondje op kan lossen.
het kan ook zijn dat het heel erg geknipt is om het voor de kijker interessanter te maken.

Dus ik weet het niet.
Om te beginnen: de cameraman was natuurlijk al naar binnen gegaan, voordat snorremans naar binnen ging. En hoe weet je dat het half zeven 's morgens was?
Bij zo'n documentaire worden natuurlijk altijd "takes" gemaakt. Vandaar dat het er soms gespeeld uitziet.
Maar dit was geen jinn in de zin van het Islamitsche geloof. Omdat moeder en dochter vermoedelijk uit het midden-oosten kwamen werd het een jinn genoemd. Zoals ik al eerder schreef, kloppen volgens mij veel gedachten over jinns niet.
Only dead fish go with the flow
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

Messenger schreef: 26 mei 2023, 09:05 Ik geloof niks van spookvideo's. Volgens mij is het allemaal gespeeld en trucage.
Ik ook niet echt. Voor djinns is het een absoluut groot misdrijf om voor de mensen te verschijnen. Laat staan dat je ze ook nog vastlegt op video wat getoond kan worden aan de wereld. Dat zou een djinn te allen tijde willen vermijden.

Maar nu rijst bij mij de vraag:
Geloof jij wel in spoken, demonen of andere onzichtbare entiteiten dan? of geloof je daar helemaal niet in?
En waarom wel of niet?
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

Zolderworm schreef: 26 mei 2023, 09:34
umit schreef: 26 mei 2023, 08:20
dank je wel voor de video. Ik ben het nu aan het kijken. heb het even gepauzeerd om deze reactie te schrijven.
We moeten natuurlijk wel kritisch blijven en kunnen niet alles wat we op internet vinden geloven.
In dit geval komt een cameraploeg aan bij het huis.
minuut 06:30, Snorremans loopt naar binnen zonder dat iemand de deur voor hem open gemaakt heeft...wat op zich al nogal opmerkelijk is.
Ziet boven aan de trap een deur op een kier gaan met een schaduw ernaast.

Ik weet het niet, maar het ziet gespeeld uit. ik kijk verder.

Vanaf minuut 16:00
met de jinn communiceren via een spirit box? ik geloof het niet zo eigenlijk.
Maar wat er tot nu toe erover gezegd wordt is wat ik over die wezens weet.
Dat ze gestuurd kunnen worden d.m.v zwarte magie enz.
En afhankelijk waar ze op af gestuurd worden, kunnen ze een huis of woning bezetten of juist erg mobiel zijn en constant een bepaald persoon vervolgen.

Vanaf minuut 29:30
De jinn expert reciteert niet daadwerkelijk uit de Quraan. Hij herhaalt bepaalde woorden meermaals.
Bovendien worden de effectiefste surahs tegen jinns niet aangehaald.
dat zijn de relatief korte surahs an-Nas, al Falaqh maar ook de algemenere surahs Ayat al Kursi, al Fatiha en al Ihlas.

minuut 33:20
OK een deel van Ayat al Kursi wordt hier gereciteerd, wat goed klinkt.
Echter heb ik nooit gehoord dat een djinn zwakker en zwakker gemaakt kan worden of zelfs gedood kan worden met holy water en Quraan recitaties. Bovendien wil je een djinn niet doden, omdat je de situatie dan nog veel erger maakt omdat andere djinns dan wraak kunnen gaan nemen. Je wilt ze verdrijven, niet doden.

minuut 43:26
dat de overleden vader ook aanwezig is om de familie te helpen? dat geloof ik niet.

Conclusie
Geen idee. het ziet in scene gezet uit. Uit verhalen van mensen die echt met jinns te maken hebben gehad haal ik juist uit dat het een erg langslepende en vermoeiende zaken zijn. Dat je het niet op een avondje op kan lossen.
het kan ook zijn dat het heel erg geknipt is om het voor de kijker interessanter te maken.

Dus ik weet het niet.
Om te beginnen: de cameraman was natuurlijk al naar binnen gegaan, voordat snorremans naar binnen ging. En hoe weet je dat het half zeven 's morgens was?
Bij zo'n documentaire worden natuurlijk altijd "takes" gemaakt. Vandaar dat het er soms gespeeld uitziet.
Maar dit was geen jinn in de zin van het Islamitsche geloof. Omdat moeder en dochter vermoedelijk uit het midden-oosten kwamen werd het een jinn genoemd. Zoals ik al eerder schreef, kloppen volgens mij veel gedachten over jinns niet.
Nee sorry, ik weet niet dat het half 7 smorgens is. met 06:30 bedoelde ik minuut 06:30 van de video. dus als je de video doorspoelt naar 06:30. zo bedoelde ik het.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

umit schreef: 26 mei 2023, 09:41
Zolderworm schreef: 26 mei 2023, 09:34
Om te beginnen: de cameraman was natuurlijk al naar binnen gegaan, voordat snorremans naar binnen ging. En hoe weet je dat het half zeven 's morgens was?
Bij zo'n documentaire worden natuurlijk altijd "takes" gemaakt. Vandaar dat het er soms gespeeld uitziet.
Maar dit was geen jinn in de zin van het Islamitsche geloof. Omdat moeder en dochter vermoedelijk uit het midden-oosten kwamen werd het een jinn genoemd. Zoals ik al eerder schreef, kloppen volgens mij veel gedachten over jinns niet.
Nee sorry, ik weet niet dat het half 7 smorgens is. met 06:30 bedoelde ik minuut 06:30 van de video. dus als je de video doorspoelt naar 06:30. zo bedoelde ik het.
Hahaha, oké.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef: 26 mei 2023, 09:05 Ik geloof niks van spookvideo's. Volgens mij is het allemaal gespeeld en trucage.
Er zijn inmiddels zo'n tien series. Met elk vele tientallen afleveringen. En heel vaak bij mensen thuis, die gevraagd hebben of het team kon langskomen. Of beheerders van gebouwen. En al die mensen en beheerders zouden uitstekende toneelspelers zijn, die een toneelstukje opvoeren. En omdat de huizen in beeld komen zou geen van de buren of buurtbewoners aan de bel trekken, bijvoorbeeld op sociale media, om te melden dat in dat huis in het echt andere mensen wonen, maar dat de zogenaamde bewoners worden gespeeld door toneelspelers. En de medewerkers van het team, die vaak bekende mediums zijn, of parapsychologen, of bekende tv-persoonlijkheden, zijn feitelijk ook allemaal toneelspelers.
Maar bedrog komt zeker voor. Zoals bij het programma Ghost Adventures.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 26 mei 2023, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow