Geesten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

Zolderworm schreef: 21 apr 2023, 11:09 Ik heb weinig vertrouwen in mensen die het allemaal precies denken te weten.
Dat is goed je recht. Maar dit is de algemene zienswijze van moslims.
Er zijn natuurlijk ook wel mensen die in spoken en geesten geloven, Maar volgens de Islaam bestaan jinns wel degelijk.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

umit schreef: 21 apr 2023, 11:33
Zolderworm schreef: 21 apr 2023, 11:09 Ik heb weinig vertrouwen in mensen die het allemaal precies denken te weten.
Dat is goed je recht. Maar dit is de algemene zienswijze van moslims.
Er zijn natuurlijk ook wel mensen die in spoken en geesten geloven, Maar volgens de Islaam bestaan jinns wel degelijk.
Ik vind het allemaal wel goed. Maar je bent toch niet je wandelende religie? Je hebt toch zeker ook zelf een mening. Ik wil hier graag in gesprek met mensen. Niet met religies.
Only dead fish go with the flow
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

Zolderworm schreef: 21 apr 2023, 12:29
umit schreef: 21 apr 2023, 11:33
Dat is goed je recht. Maar dit is de algemene zienswijze van moslims.
Er zijn natuurlijk ook wel mensen die in spoken en geesten geloven, Maar volgens de Islaam bestaan jinns wel degelijk.
Ik vind het allemaal wel goed. Maar je bent toch niet je wandelende religie? Je hebt toch zeker ook zelf een mening. Ik wil hier graag in gesprek met mensen. Niet met religies.
Jij hebt absoluut gelijk. Ik moet echter zeggen dat ik het een redelijk sluitend verhaal vind en kan er dan ook goed erin vinden. Ik bedoel, als een verhaal geloofwaardig is, dan hoef ik er toch geen persoonlijke draai aan te geven?
Wat vind jij van deze Jinn verhaal? en als je het niet plausibel vindt, (waar ik eigenlijk vanuit ga) waar zitten dan wat jou betreft de gaten? misschien heb ik dingen over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

umit schreef: 21 apr 2023, 13:55
Zolderworm schreef: 21 apr 2023, 12:29
Ik vind het allemaal wel goed. Maar je bent toch niet je wandelende religie? Je hebt toch zeker ook zelf een mening. Ik wil hier graag in gesprek met mensen. Niet met religies.
Jij hebt absoluut gelijk. Ik moet echter zeggen dat ik het een redelijk sluitend verhaal vind en kan er dan ook goed erin vinden. Ik bedoel, als een verhaal geloofwaardig is, dan hoef ik er toch geen persoonlijke draai aan te geven?
Wat vind jij van deze Jinn verhaal? en als je het niet plausibel vindt, (waar ik eigenlijk vanuit ga) waar zitten dan wat jou betreft de gaten? misschien heb ik dingen over het hoofd gezien.
Wat ze in het midden-oosten Jinns noemen, noemen ze hier elementalen. Maar bij klopgeesten weet je nooit wat het precies is.
Maar dat mensen geen contact hebben met overledenen, dat klopt volgens mij niet. Het zijn echt niet allemaal elementalen die zich als overledenen voordoen. Of Jinns. Er zijn best veel mensen die hun brood verdienen met contact met overledenen. Ik heb ook best veel mensen gesproken, die dergelijke contacten hadden. Ook in de eigen familie.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Snelheid »

Zolderworm schreef: 21 apr 2023, 15:43
umit schreef: 21 apr 2023, 13:55
Jij hebt absoluut gelijk. Ik moet echter zeggen dat ik het een redelijk sluitend verhaal vind en kan er dan ook goed erin vinden. Ik bedoel, als een verhaal geloofwaardig is, dan hoef ik er toch geen persoonlijke draai aan te geven?
Wat vind jij van deze Jinn verhaal? en als je het niet plausibel vindt, (waar ik eigenlijk vanuit ga) waar zitten dan wat jou betreft de gaten? misschien heb ik dingen over het hoofd gezien.
Wat ze in het midden-oosten Jinns noemen, noemen ze hier elementalen. Maar bij klopgeesten weet je nooit wat het precies is.
Maar dat mensen geen contact hebben met overledenen, dat klopt volgens mij niet. Het zijn echt niet allemaal elementalen die zich als overledenen voordoen. Of Jinns. Er zijn best veel mensen die hun brood verdienen met contact met overledenen. Ik heb ook best veel mensen gesproken, die dergelijke contacten hadden. Ook in de eigen familie.
Maar @Zolder of die contacten nou altijd zinvol zijn,zelf denk ik het beste is helemaal geen contact.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 21 apr 2023, 16:39
Zolderworm schreef: 21 apr 2023, 15:43
Wat ze in het midden-oosten Jinns noemen, noemen ze hier elementalen. Maar bij klopgeesten weet je nooit wat het precies is.
Maar dat mensen geen contact hebben met overledenen, dat klopt volgens mij niet. Het zijn echt niet allemaal elementalen die zich als overledenen voordoen. Of Jinns. Er zijn best veel mensen die hun brood verdienen met contact met overledenen. Ik heb ook best veel mensen gesproken, die dergelijke contacten hadden. Ook in de eigen familie.
Maar @Zolder of die contacten nou altijd zinvol zijn,zelf denk ik het beste is helemaal geen contact.
We hadden laatst het geval van iemand die zelfmoord had gepleegd. Iedereen maakte zich erg ongerust en had schuldgevoelens. Contact met de betreffende vrouw echter maakte duidelijk dat de zelfmoord onvermijdelijk was, dat niemand daar schuld aan had, en dat zij gewoon was overgegaan naar de hiernamaalswereld en bij haar "loved ones" was. Dat wil zeggen: onder meer familieleden die eerder waren overleden.
Ook kan iemand min of meer in het bezit zijn genomen door een overleden persoon. Die na de dood de weg niet heeft kunnen vinden, vanwege nog niet afgemaakte trauma's. Zo iemand ziet de nog levende persoon als een licht en klampt zich aan hem of haar vast. We spreken dan van "zich nestelen in de aura". Dit kan leiden tot gevoelens van depressie bij de in bezit genomen persoon.
Het is dan goed met de overledene contact op te nemen en hem of haar te begeleiden naar de hiernamaalswereld.
Dit zijn maar twee voorbeelden.
Only dead fish go with the flow
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

Zolderworm schreef: 21 apr 2023, 15:43 Wat ze in het midden-oosten Jinns noemen, noemen ze hier elementalen.
Ik heb nog nooit gehoord van elementalen. Heb het zojuist gegooglet. geen idee of het dezelfde wezens zijn of niet. wat ik wel weet dat jinns voor moslims niet zomaar "mytische wezens" zijn. In de Koraan wordt maar liefst 29 maal naar jinns verwezen. Er is zelfs een speciaal hoofdstuk aan toegewijd. Binnen de Islaam is het niet een vereiste om in het bestaan van jinns te geloven, maar toch vrij essentieel.
Zolderworm schreef: 21 apr 2023, 15:43 Maar bij klopgeesten weet je nooit wat het precies is.
Maar dat mensen geen contact hebben met overledenen, dat klopt volgens mij niet. Het zijn echt niet allemaal elementalen die zich als overledenen voordoen. Of Jinns. Er zijn best veel mensen die hun brood verdienen met contact met overledenen. Ik heb ook best veel mensen gesproken, die dergelijke contacten hadden. Ook in de eigen familie.
Degene die goed hun brood daarmee verdienen zijn juist diegene die contact hebben weten te maken met deze jinns en op die manier binnen een fractie van een seconde over zeer persoonlijke informatie kan beschikken van een wildvreemde klant.

Dat met die contacten binnen eigen familie kan ik niks over zeggen. bedoel je direct contact of d.m.v. een professional (medium)? en wat voor contact dan precies? ik bedoel, kan je dat dan een beetje beschrijven?
Zolderworm schreef: 22 apr 2023, 08:33 We hadden laatst het geval van iemand die zelfmoord had gepleegd. Iedereen maakte zich erg ongerust en had schuldgevoelens. Contact met de betreffende vrouw echter maakte duidelijk dat de zelfmoord onvermijdelijk was, dat niemand daar schuld aan had, en dat zij gewoon was overgegaan naar de hiernamaalswereld en bij haar "loved ones" was. Dat wil zeggen: onder meer familieleden die eerder waren overleden.
Hoe ging dat "contact maken" dan precies in zijn werk? was dat direkt contact of door middel van een medium.
als het via een medium is, dan heeft die medium een vaste jinn contact die voor hem werkt en informatie zoekt (naar mijn weten).
Zolderworm schreef: 22 apr 2023, 08:33 Ook kan iemand min of meer in het bezit zijn genomen door een overleden persoon. Die na de dood de weg niet heeft kunnen vinden, vanwege nog niet afgemaakte trauma's. Zo iemand ziet de nog levende persoon als een licht en klampt zich aan hem of haar vast. We spreken dan van "zich nestelen in de aura". Dit kan leiden tot gevoelens van depressie bij de in bezit genomen persoon.
Het is dan goed met de overledene contact op te nemen en hem of haar te begeleiden naar de hiernamaalswereld.
Dit zijn maar twee voorbeelden.
jinns kunnen mensen in bezit nemen inderdaad en willen er dan ook niet uit.
Voor zover ik het weet heeft de overledene na de dood geen enkele kans om zelfstandig ook maar een stap te nemen.
De engel des doods trekt de ziel uit het lichaam en dan wordt de overledene direct ondervraagd door de twee engelen Munkar en Nakir.
en daarna wordt de overledene begeleidt naar zijn wachtplek in het hiernamaals. Hij heeft dus geen enkele kans om vrij rond te dolen tussen de levenden.

De engelen maken daarbij geen fouten en zien geen enkele overledene over het hoofd.
Dus binnen de Islaam is het absoluut onmogelijk dat je contact kunt leggen met de overledenen. Alleen Jezus en een paar andere profeten hadden die gave...Maar dat waren uitzonderingen die in die situaties noodzakelijk waren en waar ze expliciet van God eenmalig toestemming voor gekregen hadden. Die gave hadden ze dus niet altijd, maar slechts eenmalig voor die ene uitzonderlijke situatie.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Mart »

umit schreef: 24 apr 2023, 09:12Dan wordt de overledene direct ondervraagd door de twee engelen Munkar en Nakir.
Dat is volgens mij een latere toevoeging en staat nergens in de Kor'an.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

Mart schreef: 24 apr 2023, 20:00
umit schreef: 24 apr 2023, 09:12Dan wordt de overledene direct ondervraagd door de twee engelen Munkar en Nakir.
Dat is volgens mij een latere toevoeging en staat nergens in de Kor'an.
hier zou ik graag op willen reageren, maar het is helaas een totaal andere discussie.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Mart »

umit schreef: 25 apr 2023, 08:45
Mart schreef: 24 apr 2023, 20:00
Dat is volgens mij een latere toevoeging en staat nergens in de Kor'an.
hier zou ik graag op willen reageren, maar het is helaas een totaal andere discussie.
Voel je vrij erop te reageren -- het maakt immers zijdelings deel uit van het topic.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

Mart schreef: 25 apr 2023, 09:56
umit schreef: 25 apr 2023, 08:45
hier zou ik graag op willen reageren, maar het is helaas een totaal andere discussie.
Voel je vrij erop te reageren -- het maakt immers zijdelings deel uit van het topic.
jij hebt deels gelijk, want de namen Munkar en Nakir komen niet voor in de Koraan. Het zijn echter ook geen latere toevoegingen.

In de verzen 47:27 en 8:50 wordt gesproken over engelen die mensen bestraffen die als niet-gelovige gestorven zijn.

Verder zijn er talloze hadeeths waar wel degelijk over Munkar en Nakir gesproken wordt. De hadeeths zijn op de Koraan na de belangrijkste informatiebronnen waarop Moslims kunnen terugvallen en zijn zeker geen latere toevoegingen aan het geloof.

voorbeelden die niet (of niet in detail) vermeld staan in de Koraan maar wel degelijk in de hadeeths:
Hoe Moslims het vijfmaal dagelijks gebed uitvoeren moeten en op welke tijdstippen;
welke rituelen tijdens de pilgrimstocht uitgevoerd moeten worden;
Hoe men zich wast voor het gebed.

Ik zou daar verder op in kunnen gaan wat hadeeths precies zijn en waarom dat geen latere toevoegingen aan het geloof zijn, maar zoals ik al zei, dit is een volledig andere discussie. Dus ik wil het hierbij houden eigenlijk
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Mart »

umit schreef: 25 apr 2023, 14:28
Mart schreef: 25 apr 2023, 09:56
Voel je vrij erop te reageren -- het maakt immers zijdelings deel uit van het topic.
jij hebt deels gelijk, want de namen Munkar en Nakir komen niet voor in de Koraan. Het zijn echter ook geen latere toevoegingen.

In de verzen 47:27 en 8:50 wordt gesproken over engelen die mensen bestraffen die als niet-gelovige gestorven zijn.

Verder zijn er talloze hadeeths waar wel degelijk over Munkar en Nakir gesproken wordt. De hadeeths zijn op de Koraan na de belangrijkste informatiebronnen waarop Moslims kunnen terugvallen en zijn zeker geen latere toevoegingen aan het geloof.

voorbeelden die niet (of niet in detail) vermeld staan in de Koraan maar wel degelijk in de hadeeths:
Hoe Moslims het vijfmaal dagelijks gebed uitvoeren moeten en op welke tijdstippen;
welke rituelen tijdens de pilgrimstocht uitgevoerd moeten worden;
Hoe men zich wast voor het gebed.

Ik zou daar verder op in kunnen gaan wat hadeeths precies zijn en waarom dat geen latere toevoegingen aan het geloof zijn, maar zoals ik al zei, dit is een volledig andere discussie. Dus ik wil het hierbij houden eigenlijk
Heb het vermoeden dat de Achadieth vergelijkbaar zijn met de joodse Torah sje b'al peh (de mondelinge overlevering die teruggaat tot op Mozes) of de Katholieke Traditie (een Traditie die volgens de Kerk teruggaat tot Jezus zelf): een keten aan overleveringen die teruggaat tot de profeet Mohammed en later is opgeschreven. Okay, in dat geval snap ik wat je bedoelt dat het geen latere toevoegingen betreffen, al zal de tekstkritiek het daar niet mee eens zijn.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

Mart schreef: 25 apr 2023, 23:30 Heb het vermoeden dat de Achadieth vergelijkbaar zijn met de joodse Torah sje b'al peh (de mondelinge overlevering die teruggaat tot op Mozes) of de Katholieke Traditie (een Traditie die volgens de Kerk teruggaat tot Jezus zelf): een keten aan overleveringen die teruggaat tot de profeet Mohammed en later is opgeschreven. Okay, in dat geval snap ik wat je bedoelt dat het geen latere toevoegingen betreffen, al zal de tekstkritiek het daar niet mee eens zijn.
Ik weet niet wat de joodse Torah sje b'al peh is, maar de hadeeth worden ook getoetst op betrouwbaarheid:
- De keten zelf moet bij de vermelding van een specifieke hadith vermeld worden, want dat is minstens zo belangrijk. Zonder die keten is de hadith
slechts een stuk tekst die niet betrouwbaar is.
- wat is de bron van die hadeeth? niet alle personen zijn even betrouwbaar.
- door hoeveel mensen is een bepaalde event of een vergelijkbare gebeurtenis gerapporteerd? er zijn events waar meerdere mensen getuigen van zijn geweest en dat ook zo gerapporteerd hebben. Dus als meerdere hadeeths gevonden worden met verschillende bronnen wint het aan betrouwbaarheid.

Deze punten worden voor elke hadeeth overwogen. al-Bukhari en Imam Muslim zijn bijvoorbeeld zulke personen die er hun levenswerk van hebben gemaakt en heeft de meest betrouwbare hadeeths gebundeld hebben tot een boekwerk: de saheeh al bukhari en de saheeh al muslim.

Dat is heel fijn omdat wij, het normale volk zich niet meer bezig hoeft te houden met te achterhalen welke hadeeth wel of niet betrouwbaar is.

Daarnaast duiken er natuurlijk ook hadeeths op die later duidelijk toevoegingen zijn geweest. maar die hebben een slechte keten en vallen daardoor snel door de mand. Die zijn dan ook niet in de algemeen wereldwijd geaccepteerde hadeethbundels te vinden.

Als het joodse of het christelijke versie ook deze manier van toetsing heeft, spreken we inderdaad van hetzelfde.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

umit schreef: 24 apr 2023, 09:12
Zolderworm schreef: 21 apr 2023, 15:43 Wat ze in het midden-oosten Jinns noemen, noemen ze hier elementalen.
Ik heb nog nooit gehoord van elementalen. Heb het zojuist gegooglet. geen idee of het dezelfde wezens zijn of niet. wat ik wel weet dat jinns voor moslims niet zomaar "mytische wezens" zijn. In de Koraan wordt maar liefst 29 maal naar jinns verwezen. Er is zelfs een speciaal hoofdstuk aan toegewijd. Binnen de Islaam is het niet een vereiste om in het bestaan van jinns te geloven, maar toch vrij essentieel.
De Koran heeft natuurlijk niet het alleenrecht op dit soort wezens in een universum van 60 miljard lichtjaar groot. Elke geloofsrichting heeft zijn eigen benaming.
Zolderworm schreef: 21 apr 2023, 15:43 Maar bij klopgeesten weet je nooit wat het precies is.
Maar dat mensen geen contact hebben met overledenen, dat klopt volgens mij niet. Het zijn echt niet allemaal elementalen die zich als overledenen voordoen. Of Jinns. Er zijn best veel mensen die hun brood verdienen met contact met overledenen. Ik heb ook best veel mensen gesproken, die dergelijke contacten hadden. Ook in de eigen familie.
Degene die goed hun brood daarmee verdienen zijn juist diegene die contact hebben weten te maken met deze jinns en op die manier binnen een fractie van een seconde over zeer persoonlijke informatie kan beschikken van een wildvreemde klant.
Nee, ze hebben zelf ervaring in de astrale wereld. Ze kunnen in de astrale wereld kijken en horen. In onze familie zijn er overledenen "in person" drie dagen na hun dood verschenen. Daar kwamen geen jinns aan te pas.
[Dat met die contacten binnen eigen familie kan ik niks over zeggen. bedoel je direct contact of d.m.v. een professional (medium)? en wat voor contact dan precies? ik bedoel, kan je dat dan een beetje beschrijven?
Onder meer waarneming van geesten. Of spookverschijnselen in huis enkele dagen na de dood van een familielid.
Zolderworm schreef: 22 apr 2023, 08:33 We hadden laatst het geval van iemand die zelfmoord had gepleegd. Iedereen maakte zich erg ongerust en had schuldgevoelens. Contact met de betreffende vrouw echter maakte duidelijk dat de zelfmoord onvermijdelijk was, dat niemand daar schuld aan had, en dat zij gewoon was overgegaan naar de hiernamaalswereld en bij haar "loved ones" was. Dat wil zeggen: onder meer familieleden die eerder waren overleden.
Hoe ging dat "contact maken" dan precies in zijn werk? was dat direct contact of door middel van een medium.
Als het via een medium is, dan heeft die medium een vaste jinn contact die voor hem werkt en informatie zoekt (naar mijn weten).
Dat is volgens mij niet het geval. Veel mediums kunnen direct in de astrale wereld zien en horen en zo contact maken met geesten.
Wel hebben sommige medium bij seances een geleidegeest. Maar die zoekt niet de informatie, maar heeft een leidende rol.
Zolderworm schreef: 22 apr 2023, 08:33 Ook kan iemand min of meer in het bezit zijn genomen door een overleden persoon. Die na de dood de weg niet heeft kunnen vinden, vanwege nog niet afgemaakte trauma's. Zo iemand ziet de nog levende persoon als een licht en klampt zich aan hem of haar vast. We spreken dan van "zich nestelen in de aura". Dit kan leiden tot gevoelens van depressie bij de in bezit genomen persoon.
Het is dan goed met de overledene contact op te nemen en hem of haar te begeleiden naar de hiernamaalswereld.
Dit zijn maar twee voorbeelden.
jinns kunnen mensen in bezit nemen inderdaad en willen er dan ook niet uit.
Niet alleen jinns, maar ook gewoon overledenen. Sommige mediums laten een overledene bewust hun lichaam overnemen.
Voor zover ik het weet heeft de overledene na de dood geen enkele kans om zelfstandig ook maar een stap te nemen.
De engel des doods trekt de ziel uit het lichaam en dan wordt de overledene direct ondervraagd door de twee engelen Munkar en Nakir.
en daarna wordt de overledene begeleidt naar zijn wachtplek in het hiernamaals. Hij heeft dus geen enkele kans om vrij rond te dolen tussen de levenden.
De ervaring leert (bijna-dood ervaringen en uittredingen) dat dit juist niet het geval is. Het laatste heb ik zelf zo'n 15 jaar meegemaakt. De ervaring is juist een enorme vrijheid, verlost van het lichaam en zijn beperkingen. De overgang is ook niet echt merkbaar. Het enige is dat je de ervaring hebt te zweven en het lichaam kunt verlaten.
De engelen maken daarbij geen fouten en zien geen enkele overledene over het hoofd.
Dus binnen de Islaam is het absoluut onmogelijk dat je contact kunt leggen met de overledenen. Alleen Jezus en een paar andere profeten hadden die gave...Maar dat waren uitzonderingen die in die situaties noodzakelijk waren en waar ze expliciet van God eenmalig toestemming voor gekregen hadden. Die gave hadden ze dus niet altijd, maar slechts eenmalig voor die ene uitzonderlijke situatie.
De islam heeft geen gelijk, volgens mij.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Dat_beloof_ik »

Zolderworm schreef: 11 mei 2023, 23:04
De islam heeft geen gelijk, volgens mij.
Hoe zit het dan wel.
En dan bedoel ik niet "ik denk dit " want er meningen te over.
Nee, ik doel op feiten, hoe zit het dan wel?
umit
Berichten: 268
Lid geworden op: 17 jan 2023, 09:05
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door umit »

Zolderworm schreef: 11 mei 2023, 23:04
De Koran heeft natuurlijk niet het alleenrecht op dit soort wezens in een universum van 60 miljard lichtjaar groot. Elke geloofsrichting heeft zijn eigen benaming.
Nee dat snap ik. ik verwacht ook niet dat niet-moslims dat als elleenrecht moeten zien. ik gaf alleen mijn visie.
Echter, voor mij heeft de Koraan wel het alleenrecht omdat dat mijn referentie is.
Zolderworm schreef: 11 mei 2023, 23:04 Nee, ze hebben zelf ervaring in de astrale wereld. Ze kunnen in de astrale wereld kijken en horen. In onze familie zijn er overledenen "in person" drie dagen na hun dood verschenen. Daar kwamen geen jinns aan te pas.
Puur uit interesse:
Hoe weet jij zo zeker dat het die personen zijn geweest? Jinns kunnen van gedaante veranderen en over de nodige geheime informatie beschikken zoals ik al beschreven heb. zo kunnen ze ook valse positieve gevoel bij jou opwekken.
Bij mij zouden er dan meerdere alarmbellen afgaan.
Zolderworm schreef: 11 mei 2023, 23:04 Onder meer waarneming van geesten. Of spookverschijnselen in huis enkele dagen na de dood van een familielid.
Die spookverschijnselen waren dan ook die overledenen "in person"? of was dat een ander verschijnsel?
Zolderworm schreef: 11 mei 2023, 23:04 Dat is volgens mij niet het geval. Veel mediums kunnen direct in de astrale wereld zien en horen en zo contact maken met geesten.
Wel hebben sommige medium bij seances een geleidegeest. Maar die zoekt niet de informatie, maar heeft een leidende rol.
OK
Zolderworm schreef: 11 mei 2023, 23:04
De ervaring leert (bijna-dood ervaringen en uittredingen) dat dit juist niet het geval is. Het laatste heb ik zelf zo'n 15 jaar meegemaakt. De ervaring is juist een enorme vrijheid, verlost van het lichaam en zijn beperkingen. De overgang is ook niet echt merkbaar. Het enige is dat je de ervaring hebt te zweven en het lichaam kunt verlaten.
Pff geen idee. ik heb te weinig kennis om hier iets over te zeggen. ik heb nooit zoiets meegemaakt.
Zolderworm schreef: 11 mei 2023, 23:04 De islam heeft geen gelijk, volgens mij.
Euhm, zoals ik al zeigaan bij mij veel alarmbellen af als ik jouw reacties lees.
Alhoewel ik het je streng afraden wil om aan dit soort praktijken deel te nemen, zie ik dat jij er veel waarde aan hecht en er duidelijk in gelooft.

Wees echter voorzichtig, want ik ben nog steeds ervan overtuigd dat de jinns achter deze praktijken zitten en jou en je familie voor de gek proberen te houden.
Die wezens zijn gevaarlijk en kunnen jou serieuze schade toebrengen. Vanwege hun koppigheid kom je ook niet meer zo makkelijk van ze af.

ik vertel dat voor het geval het toch op een gegeven moment vervelend wordt.
Je weet dan in elk geval dat het dan om jinns gaat en dat de mediums, waar je op vertrouwt, jou niet kunnen helpen. Je hebt dan gespecialiseerde imams nodig.

Wees voorzichtig.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Messenger »

Zolderworm schreef: 11 mei 2023, 23:04 De ervaring is juist een enorme vrijheid, verlost van het lichaam en zijn beperkingen. De overgang is ook niet echt merkbaar. Het enige is dat je de ervaring hebt te zweven en het lichaam kunt verlaten.
Alsof je jouw cocon verlaat en als een vlinder verder gaat...
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Dat_beloof_ik »

Zolderworm schreef: 11 mei 2023, 23:04
De ervaring leert (bijna-dood ervaringen en uittredingen) dat dit juist niet het geval is. Het laatste heb ik zelf zo'n 15 jaar meegemaakt. De ervaring is juist een enorme vrijheid, verlost van het lichaam en zijn beperkingen. De overgang is ook niet echt merkbaar
Doordat ik kritisch lees, houdt mijn lezen van jouw stukje hier op.
Want dergelijke onzin doet pijn aan mijn ogen.
Jij zegt in de ene zin de ervaring te hebben dat je na de dood een enorme vrijheid hebt ervaren, verlost van het lichaam en zijn beperkingen.
En de zin erna schrijf je dat de overgang niet echt merkbaar is.
Dat is onzin, want 2 van die totaal verschillende ervaringen daar merk je de overgang van.
Als je de overgang niet ervaart, dan kun je het verschil tussen die 2 niet aangeven.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

Dat_beloof_ik schreef: 12 mei 2023, 15:23
Zolderworm schreef: 11 mei 2023, 23:04
De ervaring leert (bijna-dood ervaringen en uittredingen) dat dit juist niet het geval is. Het laatste heb ik zelf zo'n 15 jaar meegemaakt. De ervaring is juist een enorme vrijheid, verlost van het lichaam en zijn beperkingen. De overgang is ook niet echt merkbaar
Doordat ik kritisch lees, houdt mijn lezen van jouw stukje hier op.
Want dergelijke onzin doet pijn aan mijn ogen.
Jij zegt in de ene zin de ervaring te hebben dat je na de dood een enorme vrijheid hebt ervaren, verlost van het lichaam en zijn beperkingen.
En de zin erna schrijf je dat de overgang niet echt merkbaar is.
Dat is onzin, want 2 van die totaal verschillende ervaringen daar merk je de overgang van.
Als je de overgang niet ervaart, dan kun je het verschil tussen die 2 niet aangeven.
De overgang is niet echt merkbaar omdat je langzaam en soepel overgaat van het lichaamsbewustzijn naar het bewustzijn van het astrale lichaam. De enige verandering is dat je kunt zweven en als een soort geest kunt rondzwerven in je eigen huis of elders.
Vervolgens, ik zeg vervolgens, heb je de ervaring van vrijheid, omdat als een soort geest door deuren en muren heen kunt. En omdat je bevrijd bent van de ongemakken van het stoffelijk lichaam.
Het zijn dus geen ervaringen op het zelfde moment. Maar eerst de een, en dan de ander.
Als je 's zomers gaat zwemmen in het Gardameer, dan is het niet echt merkbaar als je het water ingaat, omdat het water net zo warm is als de bovenlucht. Maar eenmaal in het water heb je een gevoel van vrijheid.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 12 mei 2023, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Dat_beloof_ik »

Zolderworm schreef: 12 mei 2023, 15:58
Dat_beloof_ik schreef: 12 mei 2023, 15:23

Doordat ik kritisch lees, houdt mijn lezen van jouw stukje hier op.
Want dergelijke onzin doet pijn aan mijn ogen.
Jij zegt in de ene zin de ervaring te hebben dat je na de dood een enorme vrijheid hebt ervaren, verlost van het lichaam en zijn beperkingen.
En de zin erna schrijf je dat de overgang niet echt merkbaar is.
Dat is onzin, want 2 van die totaal verschillende ervaringen daar merk je de overgang van.
Als je de overgang niet ervaart, dan kun je het verschil tussen die 2 niet aangeven.
De overgang is niet echt merkbaar omdat je langzaam en soepel overgaat van het lichaamsbewustzijn naar het bewustzijn van het astrale lichaam. De enige verandering is dat je kunt zweven en als een soort geest kunt rondzwerven in je eigen huis of elders.
Vervolgens, ik zeg vervolgens, heb je de ervaring van vrijheid, omdat als een soort geest door deuren en muren heen kunt. En omdat je bevrijd bent van de ongemakken van het stoffelijk lichaam.
Het zijn dus geen ervaringen op het zelfde moment. Maar eerst de een, en dan de ander.
En terug, hoe ging dat dan?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Zolderworm »

Dat_beloof_ik schreef: 12 mei 2023, 17:39
Zolderworm schreef: 12 mei 2023, 15:58
De overgang is niet echt merkbaar omdat je langzaam en soepel overgaat van het lichaamsbewustzijn naar het bewustzijn van het astrale lichaam. De enige verandering is dat je kunt zweven en als een soort geest kunt rondzwerven in je eigen huis of elders.
Vervolgens, ik zeg vervolgens, heb je de ervaring van vrijheid, omdat als een soort geest door deuren en muren heen kunt. En omdat je bevrijd bent van de ongemakken van het stoffelijk lichaam.
Het zijn dus geen ervaringen op het zelfde moment. Maar eerst de een, en dan de ander.
En terug, hoe ging dat dan?
Terugkeer gaat geheel vanzelf. Je hoeft dus niet terug in je lichaam te kruipen. En als het moet gaat het razendsnel. Zo kwam ik een keer twee schattige meisjes tegen. Ze hadden hun haar in staartjes. Maar ik voelde meteen aan dat het niet pluis zat. Ze waren eigenlijk demonisch. Ik dacht: ik moet weg wezen, terug m'n lichaam in. Dat ging ook razendsnel. Het was een soort vluchtreflex. En ik zat toen razendsnel weer in m'n lichaam. Daar hoefde ik niets voor te doen.
Ik zag nog wel, in de gauwigheid, dat de meisjes zich op mij stortten. Maar ze waren te laat. Ik was weg voordat ze mij konden bereiken.
Zulke wezens proberen zich aan je vast te zuigen om te voorkomen dat je je lichaam weer in gaat.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Dat_beloof_ik
Berichten: 1279
Lid geworden op: 17 mar 2022, 16:10
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Dat_beloof_ik »

Zolderworm schreef: 13 mei 2023, 08:23
Dat_beloof_ik schreef: 12 mei 2023, 17:39

En terug, hoe ging dat dan?
Terugkeer gaat geheel vanzelf.
Maar als dat dan razendsnel gaat, dan merk je dus wél de overgang, dat kan niet anders?
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1822
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Geesten

Bericht door Yours »

Zolderworm schreef: 13 mei 2023, 08:23 Terugkeer gaat geheel vanzelf. Je hoeft dus niet terug in je lichaam te kruipen. En als het moet gaat het razendsnel. Zo kwam ik een keer twee schattige meisjes tegen. Ze hadden hun haar in staartjes. Maar ik voelde meteen aan dat het niet pluis zat. Ze waren eigenlijk demonisch. Ik dacht: ik moet weg wezen, terug m'n lichaam in. Dat ging ook razendsnel. Het was een soort vluchtreflex. En ik zat toen razendsnel weer in m'n lichaam. Daar hoefde ik niets voor te doen.
Ik zag nog wel, in de gauwigheid, dat de meisjes zich op mij stortten. Maar ze waren te laat. Ik was weg voordat ze mij konden bereiken.
Zulke wezens proberen zich aan je vast te zuigen om te voorkomen dat je je lichaam weer in gaat.
Dag Zolderworm,

Uittreden lijkt een gevaarlijke bezigheid. Want wat zou er gebeurd zijn als het die 2 demonische meisjes gelukt was om zich aan je astrale lichaam vast te zuigen? Kun je dan niet meer terug in je lichaam? Of kun je dan wel terug in je lichaam, maar kan dat dan alleen maar mèt die demonen? En wat heeft dat dan voor gevolgen? Ontstaat daardoor dan ‘demonische bezetenheid’ waar wel over gesproken wordt?

Het gevoel lijkt in dezen trouwens een belangrijke rol te spelen. Want ondanks de ‘schattige’ vermomming van deze demonen/geesten voelde je dat het niet pluis was. Je zou blijkbaar te laat geweest zijn als je erover was gaan nadenken.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geesten

Bericht door callista »

Ik vind het maar een vreemd verhaal alsof je kunt zien dat die twee meisjes demonen waren.
Het komt op mij beschuldigend en tevens verziekt over.
Ik denk dat Zolderworm zelf een probleem heeft...
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Geesten

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 14 mei 2023, 19:44 Ik vind het maar een vreemd verhaal alsof je kunt zien dat die twee meisjes demonen waren.
Het komt op mij beschuldigend en tevens verziekt over.
Ik denk dat Zolderworm zelf een probleem heeft...
Het zijn inderdaad vreemde verhalen,maar @Zolderworm heeft het gelijk aan zijn kant,men kan soms inderdaad zien dat er in een persoon een demoon gevaren of een demoom is,velen geloven dat allemaal niet maar het is wel een realiteit zo ook het uit treden en dan weer terug in het lichaam.

Voorts van demonen moet men heel heel ver vandaan blijven.
VERITAS VOS LIBERABIT.