peda schreef: ↑22 aug 2024, 09:23
Tufkah schreef: ↑22 aug 2024, 09:03
God is één Zijn, één Zien, één Licht en één Liefhebben.
De vormen zijn niet God, maar komen voort uit God. Ik heb dat al zo vaak uit gelegd: Schepper en schepping zijn niet hetzelfde.
Maar als je aan je eigen denkbeelden wilt vasthouden vind ik dat prima hoor. Ieder zijn eigen Godsbeeld, maar ik haak af bij de Godsbeelden.
Maar komen voort uit God, is een typische uitdrukking die volgens mij wordt gebruikt in de emanatie en aldaar kan worden gezien als Goddelijke Manifestaties.
Met 'komen voort' uit God bedoel ik dat God er eerst was en daarna pas 'dat' (de schepping) welke uit God voortkomt. Alle vormen bevinden zich in tijdruimte, tijdruimte (het geschapen universum) komt dus voort uit God. Op welke wijze dat gebeurd, dat laat ik (theologisch *) in het midden, anders zou ik een creationist zijn.
God = Bron. En een Bron kan alleen een Bron zijn als het zelf niets tot Bron heeft. Daarom ben ik zelf niet God, want ik ben geen Bron. Als natuurlijke mens kom ik uit mijn ouders voort. Als geestelijke mens kom ik uit God voort.
In het christendom komen ''vormen"' niet voort uit God, maar worden ex-nihilo geschapen door God.
Ex-nihilo is in het christendom niet gelijk aan het ex-nihilo in de emanatie.
De vormen worden uit 'het niets' geschapen, dat klopt. Waarmee God Zelve (ruimtelijk gezien) ook een Niets is. God behoort dan ook niet tot de vormen, het geschapene.
Maar in het christendom staat dan weer het mysterie van de Triniteit haaks op het begrip "' deelbaar "'.
3 personen, samen een ondeelbaar één = niet gelijk aan deelbaar; een mysterie.
De 3 personenleer verwerp ik, dat is een kerkelijke uitvinding waar geen Bijbelse grondslag voor is. Ergo: dat wat we 'een persoon' noemen heeft een bedekt gelaat. God zou daarmee 3 mensen zijn? Paulus onderscheidt het bedekte gelaat (de persoon, de natuurlijke mens) en het onbedekte gelaat (de geestelijke mens). Het is van tweeën één: of men volgt de kerkleer of men volgt Paulus en daarmee de Bijbel. Ik volg de Bijbel.
*). Ik hou theologie en wetenschap gescheiden. De schepping kan uiteraard wel wetenschappelijk beschouwd worden. Maar de wetenschap op zijn beurt doet geen uitspraak over God.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.