Messiassen in de politiek

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema 23
Man/Vrouw: M

Messiassen in de politiek

Bericht door Gaitema 23 »

Maarten Van Rossem luister ik elke dag naar. Zijn potcasts. Ik vind hem de leukste atheïst die er is haha. Hij is vriendelijk. Beleefd. Vriend van iedereen die beleefd is. Kan ook met gelovigen respectvol overweg en ik vind hem inhoudelijk goed doordacht. Zijn nuchterheid werkt aanstekelijk. Een mooie combi van optimistisch en sarcastisch te gelijk.
Één van zijn sterkte punten vind ik zijn kijk op het kiezersgedrag.
Hoe een deel ouderen stug blijven stemmen op VVD, CDA en via CDA nu op NSC. En de anderen hun messiassen volgen. Maar dus ook tevens de ouderen die NSC stemmen hun Messias volgen.
Alsof ze na Jezus Christus voor velen niet meer als de redder gezien wordt, nu onze redding van eerst Pim Fortuyn, dan Rita Verdonk, Geert Wilders, Thierry Baudet, Caroline van de Plas en nu Pieter Omtzigt hem zelf (!!!) zien.

Het volk verwacht echt verlost te worden van vluchtelingen, huizennood en alle problemen. Maar kritisch laat hij zien dat dit een illusie is.

Hoe kijken jullie hiernaar?
Is dit een messiascomplex?
Is dat "de" oplossing of niet?
Tufkah

Re: Messiassen in de politiek

Bericht door Tufkah »

Ik vind Maarten van Rossem leuk , juist omdat hij wars is van 'messiassen'. De mens lijkt een intrinsieke behoefte te hebben aan een messias. Het gaat zo snel dat Caroline van der Plas inmiddels al weer achterhaald lijkt en nu is Omtzigt de nieuwe messias.

Het geeft aan dat een substantieel deel van het volk gelooft in maakbaarheid. Om vervolgens er achter te komen dat messias A die maakbaarheid niet kan waar maken en dan vestigt men maar weer de hoop op messias B.

Jezus aan nemen als messias is dan ook helemaal zo gek nog niet. Waar de wereldse messiassen iedere keer wat anders kletsen, staan de woorden van Jezus in het Evangelie al weer eeuwenlang onveranderd in de Bijbel.

(Die laatste bewering is niet helemaal correct, nieuwe vertalingen vertalen de woorden van Jezus soms weer geheel anders, maar dat terzijde)
De maan blijft helder wanneer hij de nacht niet vermijdt.
peda

Bericht door peda »

Gelukkig komen en gaan in onze democratie de "' messiassen "'.
Zodra een "' messias "' de democratie buiten werking zet, komt de messias-dictatuur,.
In de dictatuur blijkt de "' messias "' vervolgens voor velen niet de messias te zijn, maar dan is het wel te laat.
De wereld staat inmiddels bol van velerlei dictatoriale "' messiassen "' . Weg krijgen gaat veelal gepaard met veel bloedvergieten.
Ik weet het beter dan jij, gaat in de dictatoriale politiek veelal gepaard met het nodige geweld.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Ik denk dat we een voorbeeld moeten nemen aan de VS en dan vooral hoe het niet moet. In de VS kun je al messias worden als je een voormalige B-acteur bent. Met de kennis van nu is deze tweede rangs acteur een groot licht vergeleken met de 45e president van de VS. Hoe kan het dat een volk voor dergelijke 'messiassen' kiest? Welnu, dat is niet erg ingewikkeld. De doorsnee messias-aanbidder verdraagt niemand boven zich die 'beter' is dan hijzelf.

Dit soort messiassen spreken de kiezer aan op het wij-zij gevoel. Het is de 'zelfingenomen elite' waar stelling tegen wordt genomen. Wie denken de elite wel dat ze zijn?

Pim Fortuyn, Rita Verdonk, Geert Wilders, Thierry Baudet, Caroline van de Plas en nu Pieter Omtzigt spelen dezelfde troefkaart. De 'boven ons gestelden' worden als boeman neergezet en Pim Fortuyn, Rita Verdonk, Geert Wilders, Thierry Baudet, Caroline van de Plas en nu Pieter Omtzigt speelt 'de gewone man/vrouw'. De messias die verteld dat jij helemaal gelijk hebt en de elite moet een toontje lager zingen.

Jezus preludeert op een geheel ander gevoel. Jezus speelde niet de wij-zij kaart, Jezus was bereid te lijden voor de ander. Jezus ging om met de minste der minsten. Jezus was onderdanig aan zijn leerlingen (de voetwassing). De ander als uitnemender achten dan jezelf.

Dan voel je het verschil tussen de politieke messiassen en de enige echte messias.
Gaitema 23

peda schreef: 15 nov 2023, 15:22 Gelukkig komen en gaan in onze democratie de "' messiassen "'.
Zodra een "' messias "' de democratie buiten werking zet, komt de messias-dictatuur,.
In de dictatuur blijkt de "' messias "' vervolgens voor velen niet de messias te zijn, maar dan is het wel te laat.
De wereld staat inmiddels bol van velerlei dictatoriale "' messiassen "' . Weg krijgen gaat veelal gepaard met veel bloedvergieten.
Ik weet het beter dan jij, gaat in de dictatoriale politiek veelal gepaard met het nodige geweld.
Dat is helaas waar.
Zit er nu in onze westerse beschaving volgens jullie een gevaar aan waar het stemgedrag nu naar toe gaat?
In de EU vooropgesteld, maar ook kijkend naar bondgenoten.

Ik begreep ook dat Iran nu de voorzitter levert voor dat geen wat over mensenrechten gaat?
Gaitema 23

Tufkah schreef: 15 nov 2023, 18:39 Ik denk dat we een voorbeeld moeten nemen aan de VS en dan vooral hoe het niet moet. In de VS kun je al messias worden als je een voormalige B-acteur bent. Met de kennis van nu is deze tweede rangs acteur een groot licht vergeleken met de 45e president van de VS. Hoe kan het dat een volk voor dergelijke 'messiassen' kiest? Welnu, dat is niet erg ingewikkeld. De doorsnee messias-aanbidder verdraagt niemand boven zich die 'beter' is dan hijzelf.

Dit soort messiassen spreken de kiezer aan op het wij-zij gevoel. Het is de 'zelfingenomen elite' waar stelling tegen wordt genomen. Wie denken de elite wel dat ze zijn?

Pim Fortuyn, Rita Verdonk, Geert Wilders, Thierry Baudet, Caroline van de Plas en nu Pieter Omtzigt spelen dezelfde troefkaart. De 'boven ons gestelden' worden als boeman neergezet en Pim Fortuyn, Rita Verdonk, Geert Wilders, Thierry Baudet, Caroline van de Plas en nu Pieter Omtzigt speelt 'de gewone man/vrouw'. De messias die verteld dat jij helemaal gelijk hebt en de elite moet een toontje lager zingen.

Jezus preludeert op een geheel ander gevoel. Jezus speelde niet de wij-zij kaart, Jezus was bereid te lijden voor de ander. Jezus ging om met de minste der minsten. Jezus was onderdanig aan zijn leerlingen (de voetwassing). De ander als uitnemender achten dan jezelf.

Dan voel je het verschil tussen de politieke messiassen en de enige echte messias.
Ja dat is zo. En verder denk ik dat het probleem ook zit in waar rechts en links voor staat. Rechts is voor het draaien van de economie en links voor een staat die jouw Opvoeder is. Dat laatste brengt je snel bij een dictatuur. Het eerste is zo ongeveer de VS.

Het midden lijkt het beste, maar is moeilijk te vinden.
Het slingerd van links naar rechts
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Politieke messiassen hebben al miljoenen en miljoenen doden opgeleverd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Pyro_123

Bericht door Pyro_123 »

Snelheid schreef: 15 nov 2023, 18:47 Politieke messiassen hebben al miljoenen en miljoenen doden opgeleverd.
ongelovigen meestal :|
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Pyro_123 schreef: 15 nov 2023, 19:07
Snelheid schreef: 15 nov 2023, 18:47 Politieke messiassen hebben al miljoenen en miljoenen doden opgeleverd.
Het zijn inderdaad de ongelovigen en vijanden van het Kruis die miljoen en miljoen vermoorden op hun geweten hebben...................Pol-Pot......Mao....Stalin....Hitler.... om er maar een paar te noemen en dan wat de minderen Oom Ho.....Castro..... enz enz.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gaitema 23

Ja, echter aan de buitenkant zie je dat meestal niet, omdat ze een religieus jas aantrekken.
Zie de kruistochten. Zie hoe in Spanje naast de protestanten ook de joden vervolgd werden, maar zeer actueel Vladimir Poetin. Om soldaten te ronselen en het volk te verleiden doet hij uitspraken als dat in het evangelie staat dat de grootste liefde is, jouw leven te geven voor jouw vrienden.
En dan al die Islamitische groepen die moord en verderf zaaien.
Ook Hitler deed dit zogenaamd in naam van God.
Combinatie religie, macht en geld is levensgevaar, blijkt vaak
Mullog

Bericht door Mullog »

Pyro_123 schreef: 15 nov 2023, 19:07
Niet meestal, per definitie altijd en alleen maar ongelovigen.
Dat_beloof_ik

Bericht door Dat_beloof_ik »

De term 'Messias' heeft niets met politiek te maken.
Gaitema 23 schreef: 15 nov 2023, 20:54 Zie hoe in Spanje naast de protestanten ook de joden vervolgd werden, maar zeer actueel Vladimir Poetin. Om soldaten te ronselen en het volk te verleiden doet hij uitspraken als dat in het evangelie staat dat de grootste liefde is, jouw leven te geven voor jouw vrienden.
Precies daarom is de link leggen tussen Messias en politiek heel gevaarlijk.
Religie in de politiek betrekken is bijna een garantie op dood en verderf.
Daarmee zeg ik niet dat dit bij politiek zonder religie niet mogelijk is, of bij religie zonder politiek.
Maar de combinatie versterkt elkaar.
Gaitema 23

Dat_beloof_ik schreef: 16 nov 2023, 17:11 De term 'Messias' heeft niets met politiek te maken.
Gaitema 23 schreef: 15 nov 2023, 20:54 Zie hoe in Spanje naast de protestanten ook de joden vervolgd werden, maar zeer actueel Vladimir Poetin. Om soldaten te ronselen en het volk te verleiden doet hij uitspraken als dat in het evangelie staat dat de grootste liefde is, jouw leven te geven voor jouw vrienden.
Precies daarom is de link leggen tussen Messias en politiek heel gevaarlijk.
Religie in de politiek betrekken is bijna een garantie op dood en verderf.
Daarmee zeg ik niet dat dit bij politiek zonder religie niet mogelijk is, of bij religie zonder politiek.
Maar de combinatie versterkt elkaar.
Ja, wanneer de mensen die in de rondvliegende spaghettimonster geloven aan de macht komen, dan vliegt ons de spaghetti straks om de oren. Soft war, dat wel
Gaitema 23

Er is trouwens ook al een onderwerp van gesprek geweest of de Christen Unie niet te veel water bij de wijn deden om aan de macht te blijven..

Je kan je afvragen of het gedachtegoed van Jezus wel past in de huidige politiek.

Jezus Leeft is mogelijk wel de "echte" politieke partij dat Jezus volgt. Maar ook totaal niet weer te vinden in het politieke landschap. Te klein voor een zetel.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Gaitema 23 schreef: 16 nov 2023, 19:45 Er is trouwens ook al een onderwerp van gesprek geweest of de Christen Unie niet te veel water bij de wijn deden om aan de macht te blijven..

Je kan je afvragen of het gedachtegoed van Jezus wel past in de huidige politiek.

Jezus Leeft is mogelijk wel de "echte" politieke partij dat Jezus volgt. Maar ook totaal niet weer te vinden in het politieke landschap. Te klein voor een zetel.
Vraag jezelf af of Jezus überhaupt aan politiek zou doen? Jezus was niet op wereldse macht uit. Hoe goedbedoeld een partij als de CU ook mag zijn, met 5 zetels hou je meer water dan wijn over. Dan moeten ze weer meloenen doorslikken zoals Seegers dat noemde.

Ik keek even bij het partij programma van Jezus leeft:
Als programma punt nummer 1 wil Jezusleeft Nederland bekend maken dat er maar 1 oplossing is: Jezus Volgen!
Verandering begint bij iedere Nederlander zelf, Jezus is gekomen voor de hele wereld ook voor Nederlanders. Als we met elkaar Jezus gaan volgen wordt alles beter! Daarom staat dit punt op nummer 1 van het partijprogramma van Jezusleeft.
Daarom kiest Jezusleeft om het evangelie van Jezus Christus bekend te maken. Dit alleen kan werkelijke verandering brengen in Nederland maar ook in de rest van de wereld. Het evangelie van Jezus Christus heeft al zoveel levens veranderd en het kan ook uw leven veranderen.
Verandering begint bij jezelf, door Jezus. Wij als Jezusleeft hebben ervaren dat Jezus ons leven radicaal heeft veranderd. Daarom geloven wij dat als we in de politiek iets mogen delen, het evangelie van Jezus Christus allereerste moet zijn.
Verder dan punt 1 kwam ik niet, want hier ben ik al radicaal tegen. Jezus volgen (in het licht!) is een innerlijke zaak en geen zaak voor de politiek. Jezus volgen kan een mens alleen uit eigen beweging doen en niet omdat een politicus dat zegt. Want een politicus zegt ook weer dingen waar je het niet mee eens bent.
Gaitema 23

Tufkah schreef: 16 nov 2023, 19:56
Gaitema 23 schreef: 16 nov 2023, 19:45 Er is trouwens ook al een onderwerp van gesprek geweest of de Christen Unie niet te veel water bij de wijn deden om aan de macht te blijven..

Vraag jezelf af of Jezus überhaupt aan politiek zou doen? Jezus was niet op wereldse macht uit. Hoe goedbedoeld een partij als de CU ook mag zijn, met 5 zetels hou je meer water dan wijn over. Dan moeten ze weer meloenen doorslikken zoals Seegers dat noemde.
Jezus zelf was van een ander Koninkrijk. Al waren er al vrij vroeg Romeinse oversten die Zijn leer volgden. De leer van geloof en liefde zag je in de behandeling van hun onderdanen. Daar komt ook veel normen en waarden waar Europa op gebouwd is vandaan. In zekere zin heeft het christendom een stevige basis gelegd aan de Europesche identiteit, cultuur en manier van leven.
Daar wist Maarten van Rossem ook een mooi stuk over te delen.
Daardoor hebben wij bijvoorbeeld Godsdienst vrijheid. Regels in de lijn van tien geboden. Een verzorgingsstaat geïnspireerd door de weduwen en wezenzorg wat een ware offerdienst in de bijbel wordt genoemd. Maar ook de zorg voor zieken.
Maar toch werkt het niet echt hier, omdat deze zaken nu georganiseerd zijn en uitgevoerd worden door beroeps weldoeners en ambtenaren. Omdat deze zaken niet gedaan worden uit liefde, maar vanuit een verdienmodel, gaat er altijd weer iets mis.
Zie de toeslagen afairre. De huizenprijzen etc etc..

Deze wereld functioneerd niet volgens het kloppende hard van het christelijke geloof. Namelijk het doen uit naastenliefde en liefde voor God. Nu zijn er natuurlijk altijd wel mensen die het wel vanuit die gesteldheid doen. Ik heb het idee dat de SP echt bewogenheid laat zien. Die mensen zijn wel nodig om de zwakkeren te beschermen bijvoorbeeld .
Ik keek even bij het partij programma van Jezus leeft:
Als programma punt nummer 1 wil Jezusleeft Nederland bekend maken dat er maar 1 oplossing is: Jezus Volgen!
Verandering begint bij iedere Nederlander zelf, Jezus is gekomen voor de hele wereld ook voor Nederlanders. Als we met elkaar Jezus gaan volgen wordt alles beter! Daarom staat dit punt op nummer 1 van het partijprogramma van Jezusleeft.
Daarom kiest Jezusleeft om het evangelie van Jezus Christus bekend te maken. Dit alleen kan werkelijke verandering brengen in Nederland maar ook in de rest van de wereld. Het evangelie van Jezus Christus heeft al zoveel levens veranderd en het kan ook uw leven veranderen.
Verandering begint bij jezelf, door Jezus. Wij als Jezusleeft hebben ervaren dat Jezus ons leven radicaal heeft veranderd. Daarom geloven wij dat als we in de politiek iets mogen delen, het evangelie van Jezus Christus allereerste moet zijn.
Verder dan punt 1 kwam ik niet, want hier ben ik al radicaal tegen. Jezus volgen (in het licht!) is een innerlijke zaak en geen zaak voor de politiek. Jezus volgen kan een mens alleen uit eigen beweging doen en niet omdat een politicus dat zegt. Want een politicus zegt ook weer dingen waar je het niet mee eens bent.
Haha . Ik moet het ook eens gaan lezen :clown:
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Gaitema 23 schreef: 16 nov 2023, 21:01
Deze wereld functioneerd niet volgens het kloppende hard van het christelijke geloof. Namelijk het doen uit naastenliefde en liefde voor God. Nu zijn er natuurlijk altijd wel mensen die het wel vanuit die gesteldheid doen. Ik heb het idee dat de SP echt bewogenheid laat zien. Die mensen zijn wel nodig om de zwakkeren te beschermen bijvoorbeeld .
Stel nu eens hypothetisch dat we in de perfecte samenleving woonden, waar de staat alle naastenliefde bekostigde en uitvoerde. Waar de staat de zwakkeren beschermden. Kortom , waar de staat alles doet wat Jezus ons heeft geleerd.

Wat valt er voor ons dan nog te leren? Dan blijft er voor ons geen naastenliefde over.
Gaitema 23

Tufkah schreef: 17 nov 2023, 12:44
Gaitema 23 schreef: 16 nov 2023, 21:01
Stel nu eens hypothetisch dat we in de perfecte samenleving woonden, waar de staat alle naastenliefde bekostigde en uitvoerde. Waar de staat de zwakkeren beschermden. Kortom , waar de staat alles doet wat Jezus ons heeft geleerd.

Wat valt er voor ons dan nog te leren? Dan blijft er voor ons geen naastenliefde over.
Toch functioneerd de staat nu wel zo, maar dus in gebreke.
Als alle mensen in naastenliefde leefden, komen er hoe dan ook prachtige initiatieven. Ik vraag me af of we dan nog wel geld nodig hebben. Ruilhandel zal volstaan denk ik. Vanuit de nabuurschap mentaliteit.
Het zal best kunnen dat de overheid het dan een stuk gemakkelijker krijgt.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

De 22e aankomend heeft men de kans op partijen te stemmen die echt wat willen veranderen de NSC valt daar buiten want dat is gewoon CDA op links dus laat maar,hun leider P.Omzigt is nou al vaag dus...................... :arrow:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Gaitema 23 schreef: 20 nov 2023, 11:58
Tufkah schreef: 17 nov 2023, 12:44

Als alle mensen in naastenliefde leefden, komen er hoe dan ook prachtige initiatieven. Ik vraag me af of we dan nog wel geld nodig hebben. Ruilhandel zal volstaan denk ik. Vanuit de nabuurschap mentaliteit.

De maatschappij zoals die in Nederland functioneert, biedt de mens kansen om naastenliefde te praktiseren. Juist omdat de staat steken laat vallen. Je ziet ook dat als de staat geld uitdeelt, dat er rijen met 'hulpbehoevenden' ontstaan. Dus de naastenliefde vanuit de staat is maar beperkt uitvoerbaar. Ik ben dus niet zo'n voorstander van het SP perspectief. Ieder aanbod zal zijn vraag weer uitlokken.

Dit leven biedt de mens de kans om uit te vogelen wat daadwerkelijke naastenliefde is. Daar kunnen we in groeien, zodat op enig moment ook de liefde des Vaders zich uitklaart. Het Evangelie is niet om braaf te affirmeren, het Evangelie bevestigd de mens dat het waar is wat er in staat. Ik snapte er niet veel van vroeger, maar nu er wat licht begint te schijnen word ik vanzelf enthousiaster.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

De SP is mee laten regeren zou niet zo gek zijn,geef ze de kans maar ..............alhoewel :?: :?:

Ach en naastenliefde tja ook dat is verdwenen,voorts er niet over spreken maar doen,daar veel mensen zelfhaat hebben is het moeilijk voor hen om van een ander te houden onvoorwaardelijk tja.................jammer.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Pyro_123

Bericht door Pyro_123 »

Snelheid schreef: 20 nov 2023, 13:52 De SP is mee laten regeren zou niet zo gek zijn,geef ze de kans maar ..............alhoewel :?: :?:
Welke coalitie stel je je daarbij voor?
https://postimg.cc/NKLx9jcg
Messenger

Bericht door Messenger »

In plaats van een Messias zijn we politiek beter af met een echte humanist denk ik.
Iemand die de bevolking goed aanvoelt en de menselijke maat niet vergeet.

Maarten van Rossem vind ik leuk, ben ook eens naar zijn theatervoorstelling geweest en dat was ook bijzonder. Ik luister niet naar zijn podcasts want dan val ik snel in slaap.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gaitema 23

Tufkah schreef: 20 nov 2023, 12:27
Gaitema 23 schreef: 20 nov 2023, 11:58

De maatschappij zoals die in Nederland functioneert, biedt de mens kansen om naastenliefde te praktiseren. Juist omdat de staat steken laat vallen. Je ziet ook dat als de staat geld uitdeelt, dat er rijen met 'hulpbehoevenden' ontstaan. Dus de naastenliefde vanuit de staat is maar beperkt uitvoerbaar. Ik ben dus niet zo'n voorstander van het SP perspectief. Ieder aanbod zal zijn vraag weer uitlokken.

Dit leven biedt de mens de kans om uit te vogelen wat daadwerkelijke naastenliefde is. Daar kunnen we in groeien, zodat op enig moment ook de liefde des Vaders zich uitklaart. Het Evangelie is niet om braaf te affirmeren, het Evangelie bevestigd de mens dat het waar is wat er in staat. Ik snapte er niet veel van vroeger, maar nu er wat licht begint te schijnen word ik vanzelf enthousiaster.
Het probleem ligt dus bij het volk. Het volk kiest zijn leiders.
En daar komen weer terug bij de topicvraag. Wie is onze Messias?

Terecht stel je dat Jezus veel beter deze rol vervuld dan heel de politiek.
Ik zelf geloof dat heel de politiek faalt.

We zitten nu midden in rechtzaken om onze dochter terug thuis te krijgen. We hebben iemand achter ons staan die ook in gesprek is met de politiek. Er is nu in de politiek zo een onderzoek bezig hoe het kan dat de helft van de kinderen die door de toeslagen afairre uit huis zijn geplaatst nu niet meer leven....

Je leest het goed. 1000 kinderen zijn uit huis geplaatst. 500 ervan zijn inmiddels overleden.
En dat gebeurde onder een overheid die het volk aangesteld heeft.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Gaitema 23 schreef: 21 nov 2023, 22:19
Tufkah schreef: 20 nov 2023, 12:27

Het probleem ligt dus bij het volk. Het volk kiest zijn leiders.
En daar komen weer terug bij de topicvraag. Wie is onze Messias?

Terecht stel je dat Jezus veel beter deze rol vervuld dan heel de politiek.
Ik zelf geloof dat heel de politiek faalt.

We zitten nu midden in rechtzaken om onze dochter terug thuis te krijgen. We hebben iemand achter ons staan die ook in gesprek is met de politiek. Er is nu in de politiek zo een onderzoek bezig hoe het kan dat de helft van de kinderen die door de toeslagen afairre uit huis zijn geplaatst nu niet meer leven....

Je leest het goed. 1000 kinderen zijn uit huis geplaatst. 500 ervan zijn inmiddels overleden.
En dat gebeurde onder een overheid die het volk aangesteld heeft.
Ik denk dat dat laatste meer ambtenarij is dan de politiek. De politici geven elkaar de schuld van van alles en nog wat, maar het is begonnen Bulgarenfraude. Toen moest er 'strenger' worden opgetreden met als gevolg dat er duizenden mensen ten onrechte van fraude werden verdacht.

Bureaucratie is een plaag die de mensheid al duizenden jaren teistert. In de pleegzorg is er ook van alles mis, mensen lopen steeds maar tegen bureaucratische muren op. De menselijke maat is afwezig.
Plaats reactie