Wat zou voor jou een bewijs van ‘Leven na de dood’ zijn?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Messenger
Man/Vrouw: M

Re: Wat zou voor jou een bewijs van ‘Leven na de dood’ zijn?

Bericht door Messenger »

Piet schreef: 31 aug 2024, 17:48
peda schreef: 31 aug 2024, 14:15

Het biologische lichaam reïncarneert ook niet, wel de onsterfelijke ziel.
Waarom zou een onsterfelijke, niet verouderende ziel, ( theoretisch ) niet kunnen reïncarneren, dat is de vraag en een goed beargumenteerd antwoord op die vraag ben ik nog nergens in de literatuur tegen gekomen. Wie levert de argumentatie dat "' zielen-verhuizing/ reïncarnatie "" onmogelijk is ? Mijn geloof zegt wat anders, is niet toereikend als onmogelijk-bewijs, immers het aantal "' geloven "' dat wat anders zegt, is legio.
Losgemaakt van mijn uitleg is dat natuurlijk makkelijk te zeggen. Wat is uw antwoord op mijn verklaring dat de zonde groeit gedurende het leven en dat de dood daaruit voortkomt. Wanneer u daar een antwoord op heeft geloof ik u.
Zonde? In de ogen van wie?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Messenger schreef: 31 aug 2024, 15:05
Snelheid schreef: 31 aug 2024, 13:19

Mogen we even :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Tjonge hoen verzint men zo iets :naughty: :naughty: :naughty:
Dat heb ik nou met vele bijbelverhalen. Noach en zijn ark, Jonas en de Walvis, het hele boek Openbaringen...

Hoe verzint men zoiets? En nog vreemder, waarom gelooft men daar anno 2024 nog altijd in? :lol:
Ach weet jij veel je bent anti en haat vol zo als bekend......zoek het maar lekker uit. :w
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda

Bericht door peda »

Piet schreef: 31 aug 2024, 17:48
peda schreef: 31 aug 2024, 14:15

Het biologische lichaam reïncarneert ook niet, wel de onsterfelijke ziel.
Waarom zou een onsterfelijke, niet verouderende ziel, ( theoretisch ) niet kunnen reïncarneren, dat is de vraag en een goed beargumenteerd antwoord op die vraag ben ik nog nergens in de literatuur tegen gekomen. Wie levert de argumentatie dat "' zielen-verhuizing/ reïncarnatie "" onmogelijk is ? Mijn geloof zegt wat anders, is niet toereikend als onmogelijk-bewijs, immers het aantal "' geloven "' dat wat anders zegt, is legio.
Losgemaakt van mijn uitleg is dat natuurlijk makkelijk te zeggen. Wat is uw antwoord op mijn verklaring dat de zonde groeit gedurende het leven en dat de dood daaruit voortkomt. Wanneer u daar een antwoord op heeft geloof ik u.
Hallo Piet,

Waar jij op inhaakt, is een christelijke visie.
Main-stream past reïncarnatie niet in de christelijke overtuiging en datgene dat niet past, past ook niet.
Op G G worden ook niet-christelijke overtuigingen besproken en in andere overtuigingen wordt veelal anders aangekeken tegen datgene dat in de christelijke visie "' zonde "" wordt genoemd. Mij hoef je niet te geloven, wanneer jouw geloof prima bij jou past, dan zou het te zot voor woorden zijn, wanneer gewisseld wordt naar een niet passende geloofsovertuiging.
Yours de T S gelooft wel degelijk in zielen-verhuizing en die overtuiging past weer precies bij haar. 2 verschillende maar wel op de persoon passende overtuigingen, dus tevredenheid alom, zo mijn insteek.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Er is inderdaad geen ondersteuning voor reïncarnatie in de Bijbel.

Romeinen 8:5-9 Statenvertaling
En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen. Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

Zolang de mens in het vlees is kan het God niet behagen. Er is dus geen enkele reden om binnen je overtuigingen te hopen/wensen op een terugkeer in het vlees. Dan kan men antwoorden met een 'tweede kans' , maar dat is niet wat Jezus ons te melden heeft.

Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout worden gemaakt? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.

Wijzer lijkt het mij om reeds nu het geestelijk leven na te streven.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 01 sep 2024, 12:42 Er is inderdaad geen ondersteuning voor reïncarnatie in de Bijbel.

En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen. Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.

Zolang de mens in het vlees is kan het God niet behagen. Er is dus geen enkele reden om binnen je overtuigingen te hopen/wensen op een terugkeer in het vlees. Dan kan men antwoorden met een 'tweede kans' , maar dat is niet wat Jezus ons te melden heeft.

Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout worden gemaakt? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.

Zeker is het wijzer om nu het geestelijk leven na te streven. Maar voor al degenen die het in dit leven niet lukt om dat te realiseren, komt er via de reïncarnatie een nieuwe kans om die smalle weg te gaan bewandelen. Niet zozeer omdat je dat hoopt/wenst maar omdat het de enige manier is om dàt te bewerkstelligen wat in dít huidige leven niet lukt/gelukt is.
En al vindt men het wreed of afschuwelijk: die emoties zal men dienen te overwinnen omdat er uiteindelijk geen andere weg ìs.

Overigens is er wèl ondersteuning voor reïncarnatie in de bijbel zoals Piet terecht schreef: Elia had in zijn volgende incarnatie in zijn geval een zekere taak te vervullen als Johannes de Doper. Daarvoor kun je als ziel/geest ook terugkeren naar de aarde.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 01 sep 2024, 13:14
Tufkah schreef: 01 sep 2024, 12:42 Er is inderdaad geen ondersteuning voor reïncarnatie in de Bijbel.

Zeker is het wijzer om nu het geestelijk leven na te streven. Maar voor al degenen die het in dit leven niet lukt om dat te realiseren, komt er via de reïncarnatie een nieuwe kans om die smalle weg te gaan bewandelen. Niet zozeer omdat je dat hoopt/wenst maar omdat het de enige manier is om dàt te bewerkstelligen wat in dít huidige leven niet lukt/gelukt is.
En al vindt men het wreed of afschuwelijk: die emoties zal men dienen te overwinnen omdat er uiteindelijk geen andere weg ìs.

Overigens is er wèl ondersteuning voor reïncarnatie in de bijbel zoals Piet terecht schreef: Elia had in zijn volgende incarnatie in zijn geval een zekere taak te vervullen als Johannes de Doper. Daarvoor kun je als ziel/geest ook terugkeren naar de aarde.
Ieder geloof in reïncarnatie voorkomt nu juist dat men het geestelijk leven gaat leven. En Jezus keerde zich nadrukkelijk tegen iedere gehechtheid aan 'het vlees' en gehechtheid aan de aarde of het aardse leven.

In feite geloven de meeste christenen in reïncarnatie , de meeste christenen ondersteunen immers de Apostolische geloofsbelijdenis:

Ik geloof in God, de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde.
En in Jezus Christus, zijn enige Zoon, onze Heer,
die ontvangen is van de heilige Geest,
geboren uit de Maagd Maria;
die geleden heeft onder Pontius Pilatus,
is gekruisigd, gestorven en begraven;
die nedergedaald is ter helle,
de derde dag verrezen uit de doden;
die opgestegen is ten hemel,
zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader;
vandaar zal Hij komen oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in de heilige Geest;
de heilige katholieke kerk,
de gemeenschap van de heiligen;
de vergeving van de zonden;
de verrijzenis van het lichaam;
en het eeuwig leven.
Amen.

Doch de Apostolische geloofsbelijdenis heeft geen Bijbelse grondslag. Volgens Jezus dient de mens opnieuw geboren te worden uit Geest en water. Paulus schrijft: Een natuurlijk lichaam wordt gezaaid, een geestelijk lichaam wordt opgewekt.

Het natuurlijke, vleselijke lichaam is zaaigoed. En iedere boer weet dat het zaaigoed per definitie verloren gaat, het gaat om 'de oogst' : het geestelijk lichaam.
Yours

Bericht door Yours »

Reïncarnatie is voor mij geen geloof maar een zeker weten.

Vòòr de geestelijke wedergeboorte vroeg ik mij af of het bestond, maar nadat die geestelijke wedergeboorte een feit was, wist ik zeker dat ik vele levens voorafgaand aan dit leven had gehad.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 01 sep 2024, 14:12 Reïncarnatie is voor mij geen geloof maar een zeker weten.

Vòòr de geestelijke wedergeboorte vroeg ik mij af of het bestond, maar nadat die geestelijke wedergeboorte een feit was, wist ik zeker dat ik vele levens voorafgaand aan dit leven had gehad.
Heb je net zoals Boeddha inzage in vorige levens gehad?
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 01 sep 2024, 14:53
Yours schreef: 01 sep 2024, 14:12 Reïncarnatie is voor mij geen geloof maar een zeker weten.

Deze vraag beantwoord ik in de Vertrouwelijke hoek. Daar start ik het nieuwe onderwerp: Zielengeheugen.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 01 sep 2024, 16:36
Tufkah schreef: 01 sep 2024, 14:53

Deze vraag beantwoord ik in de Vertrouwelijke hoek. Daar start ik het nieuwe onderwerp: Zielengeheugen.
Ik heb het gezien. Als algemene opmerking. Zoals ik het beleeft (vernomen) heb, heeft de Godheid zelf een geheugen. Ik schrijf bewust 'Godheid' om de termen Vader, Zoon en Heilige Geest te vermijden. Maar dat is geen persoonlijk geheugen, God schenkt er uit wanneer het Hem behaagt. Dat werpt het begrip 'schenken' op, wat i.m.o. een nauwe verwantschap heeft met Liefde. Liefde is schenken.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 01 sep 2024, 17:32
Yours schreef: 01 sep 2024, 16:36
Ik heb het gezien. Als algemene opmerking. Zoals ik het beleeft (vernomen) heb, heeft de Godheid zelf een geheugen. Ik schrijf bewust 'Godheid' om de termen Vader, Zoon en Heilige Geest te vermijden. Maar dat is geen persoonlijk geheugen, God schenkt er uit wanneer het Hem behaagt. Dat werpt het begrip 'schenken' op, wat i.m.o. een nauwe verwantschap heeft met Liefde. Liefde is schenken.
Een geheugen? De Bron/God IS. Men dient het ‘zelf’/het ego weg te schenken om die onvoorwaardelijke Liefde en dat Licht van de Godheid te kunnen ervaren.

Dat ervaren doen vele BDE’ers vaak ook: die Goddelijke Liefde en het Licht dat hen dan ‘zomaar’ tijdelijk ten deel valt:
dàt verandert hun leven totaal.

Overigens schijnt er naast het persoonlijke zielengeheugen ook een collectief menselijk geheugen te bestaan: de Akasha-kroniek. Maar daar ben ik verder niet goed in thuis.
Petra

Bericht door Petra »

Volgens mij was Paulus niet druk bezig met zijn ego weg te schenken maar met het uitroeien van christenen toen ie het Goddelijke Licht ervaarde.

Naar wat ik over BDE ervaringen heb gelezen, waren die mensen in de regel helemaal niet met hun ego wegschenken bezig maar was het Goddelijke Licht iets wat hen idd. -zomaar- overkwam.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Yours

Bericht door Yours »

Petra schreef: 02 sep 2024, 10:57 Naar wat ik over BDE ervaringen heb gelezen, waren die mensen in de regel helemaal niet met hun ego wegschenken bezig maar was het Goddelijke Licht iets wat hen idd. -zomaar- overkwam.
Dat is inderdaad meestal waar.

Atheïst Howard Storm is daar wel het beste voorbeeld van; de video-link van zijn BDE plaatste ik hier gisteren om 14.47 uur. Door deze ervaringen veranderde zijn leven compleet. En draaide dat niet langer meer om zichzelf maar ging het vanaf die tijd om dat wat hij van (de hel, maar vooral van) die goddelijke Liefde en dat Licht had ervaren met anderen te delen. En hen de boodschap te geven dat het uiteindelijk alleen maar draait om elkaar liefhebben.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Yours schreef: 01 sep 2024, 19:05 Overigens schijnt er naast het persoonlijke zielengeheugen ook een collectief menselijk geheugen te bestaan: de Akasha-kroniek. Maar daar ben ik verder niet goed in thuis.
Over Akasha-kroniek, collectief onderbewustzijn, morfogenetische velden of universele intelligentie:
viewtopic.php?p=312370#p312370
https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/8/29/
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Yours schreef: 02 sep 2024, 11:51
Petra schreef: 02 sep 2024, 10:57 Naar wat ik over BDE ervaringen heb gelezen, waren die mensen in de regel helemaal niet met hun ego wegschenken bezig maar was het Goddelijke Licht iets wat hen idd. -zomaar- overkwam.
Dat is inderdaad meestal waar.

Atheïst Howard Storm is daar wel het beste voorbeeld van; de video-link van zijn BDE plaatste ik hier gisteren om 14.47 uur. Door deze ervaringen veranderde zijn leven compleet. En draaide dat niet langer meer om zichzelf maar ging het vanaf die tijd om dat wat hij van (de hel, maar vooral van) die goddelijke Liefde en dat Licht had ervaren met anderen te delen. En hen de boodschap te geven dat het uiteindelijk alleen maar draait om elkaar liefhebben.
Mooie bijdrage @Yours.
Inderdaad elkaar liefhebben en liefde nog is liefde, en dat valt niet altijd mee al moeten wij daar als mens naar streven.

Zo ga nu maar is heerlijk wandelen met dit pracht zomer weer.
Vanavond wellicht weer in dit forumhuis.
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda

Bericht door peda »

Inktvlam schreef: 02 sep 2024, 12:10
Yours schreef: 01 sep 2024, 19:05 Overigens schijnt er naast het persoonlijke zielengeheugen ook een collectief menselijk geheugen te bestaan: de Akasha-kroniek. Maar daar ben ik verder niet goed in thuis.
Over Akasha-kroniek, collectief onderbewustzijn, morfogenetische velden of universele intelligentie:
viewtopic.php?p=312370#p312370
https://www.nieuweopenbaring.nl/boeken-lezen/8/29/
Het is inderdaad interessant dat de geografische plaats waar iemand woont doorslaggevend is voor de geloofs- levensbeschouwing die individueel wordt gevolgd.
Alhier is de kennis over de koran minimaal en hetzelfde geldt voor de Oosterse geloofsovertuigingen.
Ga je naar moslim landen dan weet met aldaar grosso-modo nagenoeg niets over het christendom en diegenen die de Oosterse overtuigingen in hun woonomgeving een hoge prioriteit in het leven geven, weten weinig te vertellen over christendom en koran.
Wel is het zo, dat dit niet weten door elke andere weter, als volledig oninteressant voor het eigen persoonlijk heil wordt gezien.
In mijn optiek een volledig subjectieve waardering van de betekenis van eigen "' heils-geloofs-overtuigingen "', waar ook ter wereld.
Gezien de gigantische hoeveelheid aan totaal uiteenlopende overtuigingen, heb ik het over het marcheren van de bonte stoet.
Anderen kotsen de bonte stoet uit, dat is uiteraard toegestaan, maar na het "' uitkotsen "" is de bonte stoet nog steeds volop in alle objectiviteit aanwezig. Zeker weten.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

peda schreef: 02 sep 2024, 13:50 Alhier is de kennis over de koran minimaal en hetzelfde geldt voor de Oosterse geloofsovertuigingen.
Dat ben ik niet met je eens. Er is hier in het Westen genoeg kennis over islam, hindoeïsme en boeddhisme. De Koran is een warrig onsamenhangend boek, geen heldere gedachte in terug te vinden.
peda

Bericht door peda »

Inktvlam schreef: 02 sep 2024, 15:20
peda schreef: 02 sep 2024, 13:50 Alhier is de kennis over de koran minimaal en hetzelfde geldt voor de Oosterse geloofsovertuigingen.
Dat ben ik niet met je eens. Er is hier in het Westen genoeg kennis over islam, hindoeïsme en boeddhisme. De Koran is een warrig onsamenhangend boek, geen heldere gedachte in terug te vinden.
Volgens de moslims is de bijbel inhoud het resultaat van corruptie en vervalsing en is juist de koran inhoud ter correctie direct door God als Juiste Openbaring naar de aarde gebracht. Lorber speelt in de moslim wereld totaal geen rol.
2000 kilometer van hier naar het Zuid-Oosten en het moslim geluid is totaal anders en nog zo'n 2000 kilometer verder spelen noch de bijbel noch de koran een wezenlijke rol meer.
Dat is mijn betoog.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Aldus Inktvlam;Dat ben ik niet met je eens. Er is hier in het Westen genoeg kennis over islam, hindoeïsme en boeddhisme. De Koran is een warrig onsamenhangend boek, geen heldere gedachte in terug te vinden.
Het is ook niet voor niets het boek van de diabolos vol blasfemie tegen de Ware God door Jezus de Christus de H,Verlosser.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Inktvlam schreef: 02 sep 2024, 15:20
Ik las laatst op een islamitsiche site dat Paulus een oplichter was, die handelde tegen de leer van Jezus in. De moraal? Wees voorzichtig met de Koran te veroordelen. Slagers die hun eigen vlees keuren, daar hebben we niks aan.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 02 sep 2024, 13:50
Alhier is de kennis over de koran minimaal en hetzelfde geldt voor de Oosterse geloofsovertuigingen.
Alleen al het woord " Oosterse geloofsovertuigingen" is niet correct. Het Boeddhisme is niet zo zeer een geloofsovertuiging als wel een Pad wat gegaan kan worden. Het edele achtvoudige pad. In feite dus helemaal geen geloofsovertuiging. Het hindoeïsme is divers, binnen de Advaita Vedanta spreekt men over een filosofisch-religieuze school welke zelfonderzoek propageert. Ook al geen geloofsovertuiging.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

peda schreef: 02 sep 2024, 15:59
Inktvlam schreef: 02 sep 2024, 15:20 Dat ben ik niet met je eens. Er is hier in het Westen genoeg kennis over islam, hindoeïsme en boeddhisme. De Koran is een warrig onsamenhangend boek, geen heldere gedachte in terug te vinden.
Volgens de moslims is de bijbel inhoud het resultaat van corruptie en vervalsing en is juist de koran inhoud ter correctie direct door God als Juiste Openbaring naar de aarde gebracht. Lorber speelt in de moslim wereld totaal geen rol.
2000 kilometer van hier naar het Zuid-Oosten en het moslim geluid is totaal anders en nog zo'n 2000 kilometer verder spelen noch de bijbel noch de koran een wezenlijke rol meer.
Dat is mijn betoog.
De Lorberboeken zijn ook in heel wat talen vertaald, waaronder het Engels.
Maar de Bijbel spant de kroon wat betreft het aantal vertalingen. Dus het gebrek aan vertalingen kan eigenlijk geen rol spelen in zelfs de verste uithoeken van de wereld.

Er zijn vertalingen van de volledige Bijbel in meer dan 694 talen, 704 per maart 2021. Delen van de Bijbel zijn vertaald in meer dan 2.000 talen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelvertaling

De Engelstalige wiki doet er nog een schepje bovenop.
As of September 2023 all of the Bible has been translated into 736 languages, the New Testament has been translated into an additional 1,658 languages, and smaller portions of the Bible have been translated into 1,264 other languages according to Wycliffe Global Alliance. Thus, at least some portions of the Bible have been translated into 3,658 languages.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bible_translations

De Duitstalige wiki gaat nog verder.
Bis Ende 2023 war die christliche Bibel oder Teile davon in 3686 Sprachen übersetzt worden. Gesamtübersetzungen liegen in 743 Sprachen vor, das vollständig übersetzte christliche Neue Testament in 1682 und Teilübersetzungen in weiteren 1261 Sprachen. Damit ist die christliche Bibel das am weitesten verbreitete und auch das am häufigsten übersetzte Buch der Welt. Bis Ende 2023 war die christliche Bibel oder Teile davon in 3686 Sprachen übersetzt worden.
https://de.wikipedia.org/wiki/Bibel%C3%BCbersetzung
peda

Bericht door peda »

Hallo Inktvlam,

Alleen in Nederland zijn er inmiddels zo'n 500 moskeeën en toch durf ik te beweren dat de gemiddelde Nederlander nagenoeg niets weet van wat daar inhoudelijk aan de moslim-gelovigen geleerd wordt. Dezelfde situatie is er 2000 kilometer verderop. Ook daar weet nagenoeg niemand over de hoed en de rand van het christelijk geloof, ondanks dat er een bijbel ter beschikking is in de landstaal. De geografie waar iemand geboren wordt, is nog steeds een enorm belangrijke "" trigger "" voor het specifieke geloof dat gevolgd wordt. Omdat elk geloof waar ook ter wereld het etiket meekrijgt waarop geschreven staat "" dit is het enige Juiste geloof "" is er voor de individuele geloofsvolgers ook niets aan de hand. Iedereen het "" juiste "" geloof, ofwel de "" bonte stoet "".
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 02 sep 2024, 19:53
peda schreef: 02 sep 2024, 13:50
Alleen al het woord " Oosterse geloofsovertuigingen" is niet correct. Het Boeddhisme is niet zo zeer een geloofsovertuiging als wel een Pad wat gegaan kan worden. Het edele achtvoudige pad. In feite dus helemaal geen geloofsovertuiging. Het hindoeïsme is divers, binnen de Advaita Vedanta spreekt men over een filosofisch-religieuze school welke zelfonderzoek propageert. Ook al geen geloofsovertuiging.
Hallo Tufkah,
Dit is een kwestie van definitie-bepaling.
Hetzelfde geldt voor de definitie van godsdienst, metafysica, filosofie en noem maar op. Ik ben het er wel mee eens dat onderling verschil in definitie-bepaling een bron kan zijn van volledig langs elkaar heen praten.
Kijk alleen maar naar de invulling van de "" smalle weg "'; de inhoudelijke verschillen spatten om de oren.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 03 sep 2024, 09:31
Tufkah schreef: 02 sep 2024, 19:53

Hallo Tufkah,
Dit is een kwestie van definitie-bepaling.
Hetzelfde geldt voor de definitie van godsdienst, metafysica, filosofie en noem maar op. Ik ben het er wel mee eens dat onderling verschil in definitie-bepaling een bron kan zijn van volledig langs elkaar heen praten.
Kijk alleen maar naar de invulling van de "" smalle weg "'; de verschillen spatten om de oren.
Dat het ambivalent is dat ben ik direct eens. Maar bv het boeddhisme kent geen God. De mens kan middels meditatie zijn ego kwijt raken. De kern van het boeddhisme is 'annatta'. (Er is niet zoiets als een zelf). Waar geen zelf is, kan ook geen overtuiging zijn.

Anderzijds is het Evangelie i.m.o. ook geen geloofsovertuiging. Jezus roept op te volgen in het licht en het zelf te verloochenen. Ook bij Jezus geldt: waar geen zelf is, is ook geen overtuiging. Maar aan hoeveel christenen ik het ook vraag, ze zijn het nooit met me eens. Ze zijn allemaal overtuigd van een hiernamaals. Maar hoe kan een christen naar het hiernamaals als hij zichzelf verloochent?

Ook de Advaita Vedanta gaat er van uit dat er niet zoiets als een zelf is, middels onderzoek moet de leerling daar zelf achter komen. Doch de Advaita Vedanta kent dan weer wel een God.
Plaats reactie